Connect with us

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Sfințit Mucenic Mochie

Publicat

Publicitate

Sfântul Sfințit Mucenic Mochie s-a născut în orașul Amfipoli în provincia Macedoniei. Părinții lui se numeau Eufratie și Eustatia, trăgându-se din Roma cea veche, de bun neam și bogați. A copilărit aici, și pentru că viața sa a fost exemplară, bunul Dumnezeu a rânduit ca tot în acest oraș să fie ridicat la demnitatea preoției.

Perioada în care a trăit Sfântul Mochie a fost una în care creștinismul era o religie nepermisă în imperiu Roman. Acuza principală care se punea împotriva creștinilor era aceea de ateism, deoarece ei nu se închinau la zeii din pantonul roman, și prin aceasta, se presupunea, că refuzul creștinilor de adorare a chipurilor cioplite, atrăgea mânia zeilor care afecta astfel întreaga comunitate. Nu întâmplător foarte multe surse atestă învinuirea creștinilor pentru orice calamitate sau eveniment negativ.

Acest refuz al acceptării creștinilor a luat forme politice de represiune. Sfântul Sfințit Mucenic Mochie a trăit în timpul împăratului Dioclețian (284-305), unul dintre cei mai aprigi persecutori ai creștinilor. El, se nevoia, învățând și propovăduind păgânilor Evanghelia lui Hristos, pe care îi aducea la adevărata credință. Dându-se poruncă tuturor locuitorilor din acele locuri să aducă jertfe zeului Dionisos, mulți dintre creștini fugeau în ascunzători, de frica persecuțiilor. Văzând atâta spaimă de moarte, Sfântul Mochie s-a hotărât să dea creștinilor o pildă de bărbăție, înfruntând orice primejdie. Astfel, în ziua hotărâtă pentru aducerea jertfelor, Mochie a mers în capiștea idolilor și, ridicând glas, a răsturnat altarul lui Dionisos, cu tot ce era pe el, ca să arate că idolii sunt fără putere.

Pentru că Sfântul Mochie nu a ezitat, în nici un fel, să-și mărturisească credința în singurul Dumnezeu adevărat, căruia se cuvine toată slava și închinarea, a fost denunțat de către păgâni. Astfel a fost arestat și adus înaintea proconsulul Laodichie. Încercând să-l facă să renunțe la comoara credinței sale, Laodichie, l-a forțat să jertfească zeului Dyonissos sau Bacchus. Datorită faptului că Sfântul Sfințit Mucenic Mochie a rămas puternic în credința Mântuitorului Hristos și nu s-a supus poruncii de a aduce jertfă, a fost supus mai multor torturi. După ce i-au strujit tot corpul, l-au aruncat în mijlocul focului, dar el a rămas nevătămat. A stat după aceea multă vreme în temniță, până când un alt dregător, Maxim, l-a scos de acolo și l-a îndemnat să se lepede de Hristos.
După moartea lui Laodichie sfântul a fost chinuit de prințul Talasie și proconsulul Maxim. Astfel fiind dat la fiare, acelea nu-i stricară nimic. Văzând aceste minuni tot poporul a strigat ca să-l elibereze, fapt pentru care și a fost trimis către stăpânitorul Filipisie, la Perintos cetate a Traciei ( acum se cheamă Iraclia). Și de acolo a fost trimis în localitatea Bizantium, locul în care avea să se construiască de către împăratul Constantin viitoarea capitală a imperiului, Constantinopolul. La Constantinopol a îndurat multe ocări, presiuni și chinuri, care nu l-au intimidat Sfântul Sfințit Mucenic Mochie pentru a renunța la dreapta credință. Văzând chinuitorii că mulți dintre cei prezenți, care asistau la aceste torturi încep să creadă în Hristos și să dorească să se încreștineze, au hotărât să îi taie capul Sfântului Mucenic Mochie în data de 11 mai 295. Creștinii nu au uitat curajul Sfântului și în memoria lui au construit biserici care au purtat hramul Sfântului Mucenic Mochie.
Jertfa Sfântului Mochie, la fel ca jertfa tuturor martirilor vechi sau noi ai Bisericii reprezintă momente istorice care sunt serbate an de an de binecredincioșii creștini. Momente de har, momente de binecuvântare, prin care suntem întăriți în credință, din care învățăm cum dragostea de Dumnezeu biruiește moartea.
Detalii despre viața și petrecerea Sfântului Mochie ni s-au păstrat din cuvânt elogios scris de către un anume monah Mihail.
Deasupra mormântului său, încă de timpuriu, s-a înălțat o biserică dedicată lui, ctitoria fiind atribuită chiar împăratului Constantin. Biserica se afla în partea de vest a Constantinopolului. Tot în acea biserică a fost înmormântat în 402 Dioscor, unul dintre celebrii monahi numiți „frații lungi” persecutați de Teofil al Alexandriei.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfinții 42 de Mucenici din Amoreea

Publicat

Publicitate

Acești sfinți mucenici au fost căpitani în armata împăratului Teofil al Bizanțului (829-842) care originar din orașul Amoreea (Frigia). Atunci când agarenii au năvălit asupra orașului Amoreea, împăratul Teofil l-a apărat cu toată vitejia. Acest oraș nu ar fi fost cucerit dacă grecul Vatidis nu ar fi fost un trădător.

Răzbunarea agarenilor a fost cruntă, având în vedere că anterior împăratul Teofil cucerise orașul Sozopetra unde se născuse Amirmumn, conducătorul agarenilor. Șapte ani de zile au fost închiși în temniță și supuși supliciilor cei 42 de căpitani, de către agareni în încercare lor de a-i face să renunțe la credința creștină și să treacă la mahomedanism.

În cele din urmă sfinții 42 de mucenici au slăvit pe Dumnezeu prin moarte martirică, fiind trecuți prin sabie. Trupurile lor au fost aruncate într-un râu, însă după un timp creștinii le-au găsit scoase de valuri la mal și le-au îngropat cu cinstea cuvenită.

Citeste mai mult

Educație

FOTO&VIDEO: Micuții din clasa pregătitoare step by step ,,Raze de lumină”, de la Liceul Tehnologic ,, Ștefan cel Mare și Sfânt” , Vorona, au sărbătorit 100 de zile de școală

Publicat

Publicitate

La Liceul Tehnologic ,, Ștefan cel Mare și Sfânt” , Vorona, Botoșani, cei mai mici dintre cei mici, elevii din clasa pregătitoare step by step ,,Raze de lumină”, au sărbătorit 100 de zile de școală.

Cei douăzeci și trei de pitici, împreună cu doamnele învățătoare, Gabriela Ivancov și Șchiopu Mariana, au pregătit cu migală și bucurie multe lucruri interesante: poezii, cântece, colecții cu cate o sută se obiecte, unele mai interesante decât celelalte, dar și foarte multe fotografii din cele o sută de zile de școală. Copiii au fost recompensați cu diplome și cărți, iar Mickey , prietenul lor, i-a îndulcit cu un tort delicios. Au fost alături de copii și domnii directori, prof. Ligia Marica și prof. Lupu Daniel, care au sprijinit buna desfășurare a acestui even…

La Liceul Tehnologic ,, Ștefan cel Mare și Sfânt” , Vorona, Botoșani, cei mai mici dintre cei mici, elevii din clasa pregătitoare step by step ,,Raze de lumină”, au sărbătorit 100 de zile de școală. Cei douăzeci și trei de pitici, împreună cu doamnele învățătoare, Gabriela Ivancov și Șchiopu Mariana, au pregătit cu migală și bucurie multe lucruri interesante: poezii, cântece, colecții cu cate o sută se obiecte, unele mai interesante decât celelalte, dar și foarte multe fotografii din cele o sută de zile de școală. Copiii au fost recompensați cu diplome și cărți, iar Mickey , prietenul lor, i-a îndulcit cu un tort delicios. Au fost alături de copii și domnii directori, prof. Ligia Marica și prof. Lupu Daniel, care au sprijinit buna desfășurare a acestui eveniment. Părinții au dat dovadă de foarte multă responsabilitate, implicându-se în pregătirea tuturor activităților.

O sută de zile de școală reprezintă doar un pas în lumea minunată a cunoașterii. Vor urma nenumărate zile de școală , iar ,,razele de lumină ” se vor înțelepți din ce in ce mai mult, pentru a deveni oamenii mari de mâine.

Publicitate

Citeste mai mult

Actualitate

Bilete şi abonamente cu reducere de 90% pentru studenți, prin aplicaţia disponibilă pe site-ul CFR Călători

Publicat

Publicitate

Studenţii îşi pot cumpăra online, de miercuri, bilete şi abonamente cu reducere de 90% prinplicaţia disponibilă pe site-ul CFR Călători, scrie alba24.ro. De astăzi, 5 martie 2025, CFR Călători pune la dispoziția studenților posibilitatea cumpărării online de bilete și abonamente cu reducere 90% prin aplicația disponibilă pe site www.cfrcalatori.ro sau descărcabilă pe dispozitive mobile (smartphone, tabletă etc.), precum și de la automatele de vânzare kiosk din stațiile de cale ferată.

Biletele și abonamentele cu reducere de 90% se emit pe distanța/rutele dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care se află instituția de învățământ superior la care studentul este înmatriculat, în condițiile prevăzute la art. XXIX alin. (1) a OUG nr. 156/2024, pe baza ID student, eliberat pentru confirmarea calității de student și a rutei pentru care beneficiază de reducere.

Pentru obținerea ID student este necesar ca studenții să se prezinte o singură dată la orice casă de bilete în timpul programului de lucru, cu actul de identitate și legitimaţia de student pentru reducere la transport.

În tren, studenții vor prezenta legitimația de călătorie cu reducere (bilet, abonament) și legitimaţia de student pentru reducere la transport.

Mai multe detalii sunt disponibile pe site www.cfrcalatori.ro la secțiunea Trafic intern/ Facilități/ Reduceri pentru studenți sau de la personalul nostru de la casele de bilete din stațiile de cale ferată și de la agențiile de voiaj, a precizat miercuri seară, CFR Călători.

Informații despre circulația trenurilor:

Publicitate
  • la telefon 0219521 – INFO CFR (trafic intern).
  • la numerele de telefon din stațiile CFR publicate pe www.cfrcalatori.ro la secțiunea INFORMAȚII TELEFONICE – https://www.cfrcalatori.ro/informatii-telefonice/
    în aplicația TRENUL MEU (https://bilete.cfrcalatori.ro/ro-RO/Itineraries), se introduce numărul exact al trenului în căsuţa indicată şi click pe Informații tren. Se obțin informaţii în timp real despre opriri, întârzieri, minutele de staţionare în următoarea gară şi timpul estimat de sosire.
  • pe site-ul companiei www.cfr.ro sunt funcționale și actualizate permanent camerele web din gările București Nord, Aeroport Henri Coandă, Timișoara, Craiova, Brașov, Iași, Cluj Napoca și Constanța care indică ora de sosire/de plecare a trenurilor.
  • pe site-ul www.cfrcalatori.ro la Mers tren trafic intern.
  • de la personalul nostru din staţii.

Citeste mai mult

Actualitate

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (331)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

TERMENI, CONCEPTE, SINTAGME…

 

BONUS  PASTOR: Model epic propus de criticul şi istoricul literar Dan Mănucă în „Lectură şi interpretare” şi care reprezintă „o propunere autohtonă, întemeiată pe argumente specifice, propunere făcută în epoca atât de dramatică de după înfrângerea paşoptismului. De fapt ar reprezenta ceea ce a mai rămas şi ceea ce s-a transformat din specificul nostru”;

DOUĂMIISMUL  CA  MOMENT  SINGULAR:  În revista „Apostrof” nr. 1 din 2017,  Emanuel Modoc  are un punct de vedere: „Douămiismul reprezintă, în contemporaneitate, un moment singular: nu există, în momentul de faţă, nici un raport de antagonism generaţional cu acesta.  Douămiismul – fie că a fost emulat în proiect de căutare a propriei individualităţi, fie că a fost de-a dreptul reiterat în imediat următoarea paradigmă de creaţie – nu a existat nici un moment în care acesta să fie contestat din raţiuni de legitimitate estetică. Chiar dacă poezia aşa-numită „postdouămiistă” (termen pe care nu l-aş recomanda tocmai pentru că douămiismul este considerat, pe bună dreptate, ultima generaţie de creaţie din literatura română) este deosebit de activă şi proteică, glisând între acalmie meditativă, nerv post-avangardist, nou ruralism şi postumanism deopotrivă, aceasta şi-a îmbrăţişat precursorii  imediaţi, găsind în ei modele de referinţă pentru raportarea la realităţile sociale ale spaţiului autohton postcomunist.  În acest context, reciclările neoexpresioniste sau biografist-minimaliste din producţiile apărute în acest deceniu au dat măsura influenţei generaţiei douămii în aceeaşi măsură în care au făcut-o  şi despărţirile faţă de milenarism (şi aici mă refer nu la o  detaşare violentă faţă de precursori, cât la prezenţa vădită a exerciţiului mimetic „de probă”, prin care poezia ultimilor cinci-şase ani şi-a dobândit o oarecare autonomie” ;

Publicitate

BUTADA  MEDIULUI  ACADEMIC:  Am găsit-o preluată, în „Dilema veche” nr. 681 din 9-15 martie 2017,  de prorectorul Universităţii Bucureşti,  Liviu Papadima: „Noi suntem plătiţi pentru ce predăm şi promovaţi pentru ce cercetăm”;

OBSERVAŢIA  LUI  BELU  ZILBER:  „La noi comunismul este o combinaţie de stalinism şi Caragiale”;

ADÂNCIMEA  ARTISTICĂ  SUSKIND:  Vine de la Patrik Suskind care, într-o povestire din tinereţe, pune problema ADÂNCIMII  ARTISTICE. Povestirea  se găseşte prezentată de Ioana Pavelescu într-un eseu din „România literară” nr. 25 din 1998: „O tânără pictoriţă de talent citeşte într-o cronică a unui critic de artă că pânzele ei n-ar avea adâncime. Iniţial nu dă nici o importanţă acuzei, pe care de altfel n-o înţelege dar, cum rezerva se va repeta, pictoriţa încearcă să afle ce înseamnă adâncime. Studiază cu atenţie pânzele unor artişti celebri, vizitează expoziţii, încearcă să picteze altfel de cât o face până atunci, dar nimic nu-i mai reuşeşte. Un bărbat care o place fuge de ea când pictoriţa îi mărturiseşte că n-are adâncime. Tânăra intră într-o criză de creaţie din care nu va mai ieşi. Începe să bea, renunţă la pictură după ce a mânjit nenumărate pânze şi în final se sinucide aruncându-se de pe o clădire de zece etaje. Criticul care schimbase, inconştient, destinul pictoriţei va deplânge moartea unei tinere „promisiuni”, descoperind acum adâncimea în pânzele rămase în atelier”. Conceptul se atribuie artiştilor care tot caută „…un secret al operei de artă şi care îi va rămâne pentru totdeauna neînţeles, depărtat, necunoscut. Nu are acces la el  pentru că îl vrea explicit, tradus în termeni concreţi, de reţetă”;

LEGILE  DISCURSULUI  DIARISTIC: 

  1. a) Legea Eugen Simion: „să fie fragmentar, intermitent, adică să aibă confesiuni fără legătură una cu cealaltă”;
  2. b) Legea Maurice Blanchot (a calendarităţii): „să se respecte calendarul”;
  3. c) Legea simultaneităţii: „timpul trăirii” să fie sincronizat cu „timpul mărturisirii”, altfel devine memorialistică”;
  4. d) Legea Roland Barthes (a sincerităţii): „sinceritatea diaristului trebuie să fie o exigenţă”;
  5. e) Legea relaţiei autor – narator – personaj: „să fie una şi aceeaşi persoană”;

 

REGULA DE AUR A UNUI ROMAN:  Am întâlnit-o enunţată de Mihai Zamfir în „România literară nr. 5 din 2020:  „Or, o regulă de aur rareori aplicată mi se pare a fi aceea că respectivul alter ego din roman nu trebuie niciodată exaltat şi dat ca exemplu. Cu cât el va fi un martor mai şters şi eventual mai „negativ”, cu atât romanul va ieşi mai bun”;

CAMPIONATUL MONDIAL DE MINCIUNI:  Există aşa ceva şi se ţine anual, la 15 noiembrie, în staţiunea turistică Wasdale din Marea Britanie. În „Adevărul” din 17 XI 2003 se spune: „Organizarea concursului a fost inspirată de povestirile lordului Will Roston, proprietar al hanului Bridge, care susţine că are în ograda sa un vultur năzdrăvan, mare cât o casă. El nu pierdea niciun prilej în care să nu spună că vulturul lui poate anihila orice duşman cât ai clipi, că poate trece cu uşurinţă peste toate clădirile din sat, ba chiar că are darul vorbirii”. Politicienii şi avocaţii nu sunt acceptaţi în concurs.

 

VISUL LUI HENRIC AL IV-LEA:  A fost prefigurat acum 400 şi ceva de ani: „Visul meu este ca fiecare francez să aibă, duminica, o găină în oală”.

 

 

IMORALITATEA MORALEI PARŢIALE:  Observaţia aparţine cunoscutului scriitor şi ziarist Cristian Tudor Popescu (CTP) şi am întâlnit-o în „Adevărul” din 28 noiembrie 2003 în formularea: „MORALA PARŢIALĂ POATE NAŞTE ORICÂND IMORALITATE”. Ea a fost făcută atunci când, referindu-se la CNSAS, Andrei Pleşu, membru în comisia amintită, a ţinut să precizeze: „nu suntem vidanjori morali ai societăţii”. De aceea, continuă CTP, „de la bun început, fiinţarea CNSAS este moralmente ilogică. Sancţionăm măciuca şi accesoriile ei, cât priveşte pe cei care o ţineau în mână, nu e treaba nostră”. Adică, CNSAS sancţionează securitatea (măciuca) şi nu şi comunismul (cel care ţinea măciuca în mână).

 

 

 

ŢARA LUI GUFI:  Ţară inventată de dramaturgul Matei Vişniec în piesa sa cu acelaşi nume. Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 46 din 2003, descrie astfel această „ţară”: „….este una a orbilor, condusă de un văzător, Gufi, în preajma căruia se află un chior, Lulu, cu statut de clovn. Supuşii au fost obligaţi de suveran să nu vadă, acesta având intenţia pretins nobilă de a-i feri de deziluzii. Pentru a constrânge populaţia ţării la orbire, Gufi a desfiinţat culorile, acoperind printre altele picturile murale din palat cu o tencuială pământie”.

 

 

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending