Connect with us

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Mucenic Laurențiu, arhidiaconul

Publicat

Publicitate

Sfântul, slăvitul arhidiacon și mucenic Laurențiu sau Lavrentie (latină: Laurentius, „cel încununat cu lauri”) a fost unul din cei șapte diaconi a Bisericii Romei și împreună-pătimitor cu sfântul ierarh mucenic papa Sixt al II-lea al Romei, suferind mucenicia în timpul persecuțiilor ordonate de împăratul Valerian în anul 258. Sfântul Laurențiu era de loc din nordul Spaniei și a fost instruit de către Sfântul Sixt în timp ce era arhidiacon la Roma.

Când Sixt a devenit Papă în anul 257, Laurențiu a fost hirotonit diacon și a fost însărcinat cu administrarea milosteniilor pentru săraci. La începutul lunii august din anul 258, împăratul Valerian a emis un edict prin care îi condamna la moarte imediată fără proces pe toți episcopii, preoții și diaconii („episcope et presbyteriet diacones incontinenti animadvertantur”). Această poruncă a fost dusă imediat la îndeplinire în întreaga Romă. În data de 6 august, Papa Sixt a fost arestat în catacombe și urma să fie executat alături de ceilalți doi diaconi ai săi, Felicissimus și Agapitus.

În timp ce Sixt era dus pe Via Appia, spre a i se tăia capul, Arhidiaconul Laurențiu i-a ieşit în cale şi i-a strigat: „Unde te duci, Sfinte Părinte, fără fiul tău? Unde, mergi, o, episcope, fără arhidiaconul tău? Înainte nu te-ai apropiat niciodată de Sfântul Altar fără slujitorii tăi și acum te duci fără mine?”. Sfântul Sixt i-a proorocit că îi va urma în curând.

Autoritățile imperiale s-au întors curând la Sfântul Laurențiu și i-au cerut să-i dăruiască împăratului comorile bisericii. În cursul următoarelor trei zile după moartea Papei și a arhidiaconilor săi, Sfântul Laurențiu s-a grăbit să împartă cât mai mulți posibil din banii bisericești săracilor. În a treia zi, în fața unui mic tribunal, el s-a prezentat prefectului, iar când i s-a ordonat să predea tezaurul, el i-a condus într-o cameră. Acolo, le-a arătat săracii, ologii și schilodiții, spunând: „Iată odoarele Bisericii! Biserica este bogată cu adevărat, mult mai bogată decât împăratul vostru”. Cuprinşi de furie, i s-a cerut acestuia să se închine idolilor.

A refuzat şi astfel a fost închis în temniţă. Aici l-a vindecat de orbire pe Lucillus şi apoi l-a botezat. Temnicerul Hippolytus, fiind martor la minune a cerut şi a primit şi el botezul. S-a numărat şi el în rând cu mucenicii, fiind omorât pentru credinţa în Hristos. După mai multe chinuri, Sfântul Laurențiu a fost întins pe un grătar aşezat pe cărbuni aprinşi. Apoi le-a răspuns: „Eu mă dau ca jertfă plăcut mirositoare singurului Dumnezeu adevărat, pentru că jertfa ce se cuvine lui Dumnezeu este o inimă înfrântă şi smerită” (Psalmi 50, 18). Pe când soldaţii întăreau focul, el i-a vestit împăratului: „Învaţă că acest jăratec mă răcoreşte pe mine, dar pe tine te va chinui veşnic. Acum că sunt ars pe o parte, întoarce-mă pe partea cealaltă!”.

După ce a fost întors şi pe cealaltă parte, a rostit o ultimă rugăciune: „Mulţumesc Ţie, Iisuse Hristoase, pentru că m-ai învrednicit să intru pe porţile Împărăţiei Tale”, iar apoi şi-a dat sufletul în mâinile Domnului. Primind pătimirea focului, Sfântul arhidiacon Laurențiu a stins focul cel necurat al idolatriei. În iconografie, el este reprezentat cu cădelniţa cu jar în mână, cădind şi înmiresmând Biserica lui Hristos.

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Tentativă de omor la Botoșani: Femeie trimisă în judecată după ce a atacat un bărbat cu un topor la Todireni

Publicat

Publicitate

O răfuială sângeroasă petrecută pe un drum public din județul Botoșani a ajuns acum în fața instanței. O femeie de 47 de ani, din comuna Călinești, județul Teleorman, a fost trimisă în judecată, fiind acuzată de tentativă de omor, după ce, în urmă cu aproape cinci ani, a atacat un bărbat cu un topor.

Potrivit anchetatorilor, în seara zilei de 24 octombrie 2019, în jurul orei 20:00, femeia și-a întâlnit victima pe un drum public din localitatea Todireni, județul Botoșani.

Pe fondul unor răfuieli mai vechi, conflictul a degenerat violent, iar femeia i-a aplicat bărbatului o lovitură puternică în zona capului. Rănitul a avut nevoie de 7-8 zile de îngrijiri medicale pentru a se reface.

După ani de anchetă, Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoșani a finalizat dosarul și a dispus trimiterea în judecată a inculpatei în stare de libertate. Urmează ca instanța să se pronunțe asupra vinovăției sale.

“Facem precizarea că această etapă a procesului penal reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale şi trimiterea rechizitoriului la instanţă spre judecare, situaţie care nu poate în niciun fel să înfrângă principiul prezumţiei de nevinovăţie”, a transmis Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani.

Cazul urmează să fie judecat, iar pedeapsa, dacă va fi condamnată, va fi stabilită de magistrați.

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Cum te înregistrezi în Registrul Agricol și obții atestatul de producător în 2025? Ghid complet

Publicat

Publicitate

Pentru a fi înregistrat în Registrul Agricol sau pentru a obține atestatul de producător agricol, în 2025 este nevoie de anumite documente care dovedesc identitatea solicitantului, dreptul de proprietate asupra terenurilor și desfășurarea unei activități agricole, relatează alba24.ro.

Acest ghid explică simplu și clar ce acte sunt necesare și ce trebuie să știi pentru a finaliza aceste proceduri fără probleme.

Acte necesare pentru înregistrarea în Registrul Agricol

Pentru a înregistra o gospodărie sau un teren, este necesar să se prezinte documente care atestă identitatea membrilor gospodăriei și dreptul de proprietate asupra terenurilor.

Aceste documente sunt esențiale pentru actualizarea evidențelor oficiale și pentru evitarea eventualelor neconcordanțe juridice.

Acte necesare:

  • Acte de identitate care conțin CNP-urile capului de gospodărie și ale celorlalți membri;
  • Acte de proprietate pentru terenurile intravilane (cu sau fără construcții) și extravilane, cum ar fi extrasul de carte funiciară, titlu de proprietate, contract de vânzare-cumpărare sau donație, testament, act de succesiune, etc.;
  • Declarație dată în fața Secretarului Primăriei, în cazul în care nu există acte de proprietate pentru clădirile și terenurile deținute;
  • Declarație dată în fața Secretarului Primăriei, dacă nu există documente privind schimbarea categoriei de folosință a terenului;
  • Cerere avizată de către Secretarul Primăriei pentru înregistrarea suprafeței reale a terenului, conform lucrării tehnice de cadastru anexate (dacă este necesar);
  • Contracte de arendă sau contracte de concesiune, în cazul terenului primit sau dat în lucru.

Acte necesare pentru obținerea atestatului de producător agricol

Pentru a obține atestatul de producător agricol, gospodăria trebuie să dețină teren agricol sau animale înregistrate în Registrul Agricol actual, pe raza municipiului.

Publicitate

De asemenea, trebuie să existe dovezi clare că produsele agricole sunt obținute exclusiv din gospodăria proprie.

Acte necesare:

  • Carte de identitate a solicitantului;
  • Chitanțele care dovedesc plata taxei de eliberare și a contravalorii atestatului, emise de primărie;
  • Dovada că animalele și produsele zootehnice sunt sănătoase, eliberată de medicul veterinar care le are în evidență;
  • Aviz consultativ de la Direcția Agricolă Alba;
  • Cerere tip pentru eliberarea atestatului de producător.

Citeste mai mult

Eveniment

Meci de foc la Botoșani! Naționala de Rugby a României joacă împotriva Portugaliei pe 15 februarie

Publicat

Publicitate

Botoșaniul va deveni, pe 15 februarie, capitala rugby-ului românesc, găzduind ultima partidă a Naționalei României în Rugby Europe Championship. „Stejarii” vor înfrunta Portugalia pe Stadionul Municipal, începând cu ora 17:00, într-un meci decisiv pentru calificarea la Cupa Mondială din 2027, Australia.

Dacă România reușește să încheie ediția 2025 a competiției pe unul dintre primele două locuri în grupă, va obține calificarea directă la turneul final. Meciul de la Botoșani este astfel o oportunitate unică pentru suporterii locali să își susțină echipa națională într-un moment crucial.

Rămâne de văzut dacă Botoșaniul va deveni locul unde „Stejarii” își asigură un loc la Cupa Mondială, însă un lucru e sigur: atmosfera trebuie să fie una incendiară!

Vineri, Naționala României a învins clar echipa Germaniei, cu scorul de 48-10 (13-10), pe Stadionul Național de Rugby Arcul de Triumf din București, la debutul în Rugby Europe Championship 2025, relatează și agerpres.ro.

”Stejarii” au făcut o repriză secund remarcabilă, cu cinci eseuri, după ce în prima parte au avut reușit doar o încercare.

Germania a început agresiv și a condus cu 10-3, dar la pauză România avea 13-10. ”Stejarii” s-au dezlănțuit după pauză și au câștigat fără drept de apel, obținând și punctul bonus ofensiv grație celor șase eseuri.

Publicitate

Cosmin Manole (27), Taylor Gontineac (46), Marius Simionescu (51), Cristi Chirica (58) și Mihai Graure (79) au marcat încercări, la care se adaugă un eseu de penalizare (63). Alin Conache a transformat primele patru eseuri, iar Rupanu pe ultimul. Conache a marcat și din două lovituri de pedeapsă (19, 34).

Punctele oaspeților au fost reușite de Erik Marks (eseu – min. 23) și Bader-Werner Pretorius (lovitură de pedeapsă – 6, transformare – 24).

Pentru ”stejari” va urma meciul cu Belgia, din 8 februarie, de la Mons (Stade du Tondreau, ora 21:00), iar ultima partidă va avea loc pe 15 februarie, contra Portugaliei, la Botoșani, pe Stadionul Municipal (ora 17:00).

”Stejarii” își pot asigura calificarea directă la Cupa Mondială de rugby din Australia dacă vor termina ediția 2025 a Rugby Europe Championship în primele două locuri din grupă.

XV-le României pentru meciul Germania: 1. Alexandru Savin (CS Rapid), 2. Ovidiu Cojocaru (căpitan; CSM Șțiința Baia Mare), 3. Cosmin Manole (CS Dinamo), 4. Jacob Nicolaas Immelman (CSM Știința Baia Mare), 5. Andrei Mahu (Massy), 6. Cristi Boboc (CSA Steaua), 7. Cristi Chirica (CS Dinamo), 8. Adrian Mitu (Soyaux – Angouleme XV Charente), 9. Alin Conache (CSA Steaua), 10. Vaovasa Hinckley (CS Dinamo), 11. Tevita Manumua (SCM USV Timișoara), 12. Jason Tomane (CSM Știința Baia Mare), 13. Taylor Gontineac (Beziers), 14. Iliesa Tiqe (SCM USV Timișoara), 15. Marius Simionescu (SCM USV Timișoara). Antrenor: David Gerard.

Rezerve: 16. Ștefan Marko Buruiană (USON Nevers Rugby), 17. Ciprian Chiriac (SCM USV Timișoara), 18. Alexandru Gordaș (CS Dinamo), 19. Marius Iftimiciuc (Carcassonne), 20. Matthew Tweddle (CSA Steaua), 21. Gabriel Rupanu (SCM USV Timișoara), 22. Mihai Graure (CS Dinamo), 23. Kemal Altinok (SCM USV Timișoara).

Citeste mai mult

Educație

Educația la răscruce: Ce prevăd Noile Planuri-Cadru pentru LICEU puse în dezbatere publică. DOCUMENTUL care schimbă major viața liceenilor și profesorilor

Publicat

Publicitate

Vineri  a fost lansat procesul de consultare publică pentru noile planuri-cadru destinate liceului. Potrivit Ministerul Educației și Cercetării ( MEC ), propunerile pot fi trimise la adresa de e-mail consultare@rocnee.ro până la data de 6 martie, relatrează alba24.ro.

Calendarul dezbaterilor

Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat organizarea unei dezbateri naționale care va include patru întrevederi cu prezență fizică, programate astfel:

  • București – 11 februarie
  • Cluj-Napoca – 14 februarie
  • Iași – 25 februarie
  • Timișoara – 4 martie
  • Ulterior, o dezbatere online va fi organizată pe 6 martie.

DOCUMENT AICI: Planul cadru pentru liceu 2026-2027 – Consultare Publica

Procesul de elaborare a planurilor-cadru

Daniel David a explicat că realizarea și aprobarea noilor planuri-cadru pentru liceu reprezintă doar primul pas dintr-un proces educațional complex.

Următoarele etape includ:

  • Elaborarea programelor școlare pentru disciplinele obligatorii (finalizare preconizată pentru toamna anului 2025).
  • Inițierea redactării manualelor moderne, incluzând variante digitalizate.
  • Formarea profesorilor pe metode educaționale moderne.

Structura planurilor-cadru

Noile planuri-cadru vor respecta legislația națională și bunele practici internaționale, adaptate la contextul național. Acestea sunt structurate astfel:

Publicitate

1. Trunchiul comun (50%)

  • Asigură cultura generală și dezvoltarea competențelor-cheie.
  • Ponderea scade de la 65% la clasele IX/X la 35% la clasele XI/XII.
  • Cuprinde 15 discipline la clasele IX/X și 9 discipline la clasele XI/XII.

2. Curriculum de specialitate (35%)

  • Dezvoltă competențele specifice profilului/specializării profesionale.
  • Ponderea crește de la 25% la clasele IX/X la 45% la clasele XI/XII.

3. Curriculum la decizia elevului (15%)

  • Oferă flexibilitate, permiȒând elevilor să aleagă discipline suplimentare.
  • Ponderea crește de la 10% (1-3 ore) la 20% (5-8 ore).

Durata anului școlar și structura orelor

  • Anul școlar va avea 36 de săptămâni (34 săptămâni pentru clasa a XII-a).
  • Se vor păstra programele „Săptămâna verde” și „Școala altfel”.
  • Numărul maxim de ore săptămânal recomandat: 30.
  • Numărul total de zile de școală: 180 la clasele IX/XI și 170 la clasa a XII-a.
  • Numărul de ore pe an: 1080 la clasele IX/XI și 1020 la clasa a XII-a.

Din documentul analizat, se observă că au fost introduse următoarele discipline noi în planul-cadru pentru liceu:

Discipline obligatorii noi:

  1. Istoria evreilor. Holocaustul – O disciplină nouă introdusă prin lege, ce va fi studiată în context istoric general​
  2. Istoria comunismului din România – Introducerea acestei discipline este prevăzută prin legislație​
  3. Educația financiară – Devine disciplină obligatorie, integrată în oferta națională​
  4. Educația juridică – O nouă disciplină destinată dezvoltării cunoștințelor despre sistemul legal și drepturile cetățenilor​
  5. Elemente de educație antreprenorială – Parte a curriculumului național, inclusă pentru dezvoltarea gândirii economice și de afaceri
  6. Autocunoaștere și autoreglare personală – Materie menită să sprijine dezvoltarea personală a elevilor
  7. Stil de viață sănătos – Disciplină care pune accent pe sănătate fizică și mentală

Opționale noi disponibile în oferta națională și la decizia școlii:

  • Istoria filmului românesc – Opțional disponibil pentru clasa a XI-a.
  • Istoria filmului universal – Opțional pentru clasa a XII-a.
  • Noțiuni de casting – Opțional disponibil pentru oricare dintre anii de liceu.
  • Spectacologie – Opțional pentru clasele a XI-a și a XII-a.
  • Estetică teatrală – Opțional destinat clasei a XI-a.
  • Principii de analiză a creației artistice – Opțional pentru clasa a XII-a.
  • Elemente de teatru muzical – Disponibil ca opțional pentru toți cei patru ani de liceu.
  • Utilizarea tehnologiilor în arte – O disciplină nouă care vizează aplicarea tehnologiei în domeniul artistic.
  • Armonie și expresivitate corporală – Nouă disciplină pentru clasele a IX-a și a X-a.
  • Introducere în biostatistică și bioinformatică/Genetica populațiilor – Opțional nou destinat specializărilor din științele naturii.
  • Literatura science-fiction – Nouă disciplină opțională destinată elevilor pasionați de literatură și scriere creativă.

Discipline modificate sau cu conținut nou integrat:

  • Limba și literatura română – Va include unități de învățare pentru gramatică, mai ales la clasele a IX-a și a X-a.
  • Disciplinele socio-umane – Se vor reconfigura pentru a include domenii precum dezvoltarea personală, economie și filosofie.
  • Educația tehnologică și antreprenorială – Va integra și elemente din educația digitală și economia sustenabilă.

Impactul asupra profesorilor

Se estimează o creștere a numărului de norme didactice cu 1,08% – 4,86%, cu efecte pozitive asupra cadrelor din învățământul tehnologic și teoretic. Impactul asupra normelor din învățământul vocațional va fi minim, sub 2%.

Implementarea noului curriculum

  • Noile planuri-cadru vor intra în vigoare pentru elevii de clasa a IX-a din anul școlar 2026-2027.
  • Prima generație va susține noul examen național de bacalaureat conform Legii 198/2023.
  • Elevii claselor a X-a – a XII-a/a XIII-a din acel an vor continua pe actualul curriculum.

Planuri-cadru pentru trasee specifice

Vor fi elaborate planuri-cadru distincte pentru:

  • învățământul minorităților naționale
  • învățământul liceal special
  • învățământul seral și cu frecvență redusă
  • învățământul bilingv
  • Programul „A doua șansă”
  • Alternative educaționale

Acestea vor fi dezvoltate pe baza planurilor-cadru finale, rezultate în urma consultării publice și dezbaterilor naționale.

Aspecte esențiale ale reformei curriculare

Conform documentului oficial de consultare publică:

  • Se pune accent pe flexibilitate și adaptabilitate pentru fiecare profil de liceu.
  • Curriculumul tehnologic va integra calificări profesionale de nivel 3 și 4.
  • Învățământul dual va fi extins la întreg parcursul liceal tehnologic.
  • Educația pentru carieră și orientarea profesională vor fi incluse în mod constant pe parcursul liceului.

Noile planuri-cadru sunt rezultatul colaborării cu experți educaționali și reprezintă un pas semnificativ în modernizarea sistemului educațional românesc

Documentul oficial conține mai multe informații detaliate despre planurile-cadru pentru învățământul liceal, incluzând următoarele aspecte relevante:

1. Direcții de dezvoltare a planurilor-cadru

  • Se urmărește creșterea predictibilității și a echității în învățământ.
  • Accent pe adaptabilitate și flexibilitate, cu opțiuni de schimbare a traseului educațional.
  • Curriculumul este centrat pe competențe-cheie, astfel încât absolvenții să fie mai bine pregătiți pentru piața muncii sau studiile superioare.

2. Nivelurile de suport pentru educație și formare

  • Curriculumul este structurat pe trei segmente: Trunchiul comun, Curriculumul de specialitate și Curriculumul la decizia elevului (CDEOȘ).
  • Se asigură compatibilitatea cu standardele internaționale ISCED pentru o mai bună recunoaștere a studiilor.

3. Planuri-cadru specifice pentru fiecare filieră și profil

  • Documentul detaliază structura fiecărei filiere (teoretică, tehnologică, vocațională).
  • În cadrul filierelor sunt specificate disciplinele obligatorii și opționale, precum și ponderea lor în totalul orelor de studiu.
  • Există mențiuni clare despre modificările aduse profilurilor tehnologic și vocațional, inclusiv integrarea învățământului dual.

4. Flexibilitate și personalizare a traseului educațional

  • Elevii vor putea alege discipline suplimentare pentru aprofundare.
  • Învățământul tehnologic oferă posibilitatea obținerii de certificări profesionale încă din timpul liceului.
  • Examenele de bacalaureat vor avea un grad mai mare de personalizare, permițând elevilor să aleagă discipline relevante pentru traseul lor profesional.

5. Implicații asupra profesorilor și infrastructurii școlare

  • Creștere a numărului de norme didactice, în special în domeniul tehnologic.
  • Mai multă autonomie a școlilor în organizarea curriculumului și în alegerea disciplinelor din oferta națională.

6. Monitorizare și revizuire periodică

  • Procesul de implementare va fi evaluat constant, iar ajustările se vor face pe baza feedback-ului din teren.
  • Se pune accent pe inovație educațională, inclusiv utilizarea tehnologiei în predare.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending