Connect with us

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfântul Ierarh Iacob Putneanul, Mitropolitul Moldovei

Publicat

Publicitate

Sfântul Iacob s-a născut la 20 ianuarie 1719 într-o familie dreptcredincioasă din Bucovina. Crescând în duhul adevăratei evlavii, la numai 12 ani a intrat în viaţa monahală. Formarea sa duhovnicească este legată de obştea Mănăstirii Putna și a Sihăstriei Putnei, dar şi de Mitropolitul Antonie al Moldovei (1730-1740), al cărui ucenic a fost (acelaşi mitropolit care, în Kiev, l-a convins pe viitorul sfânt Paisie de la Neamț să vină în Moldova pentru a se forma duhovniceşte).

Văzând părinții putneni pe acest tânăr cu înţelepciune de bătrân şi viaţă aleasă, l-au rânduit a fi hirotonit preot la numai 17 ani, apoi a fost ales egumen al Mănăstirii Putna la vârsta de 25 de ani. În anul 1745 a fost ales episcop de Rădăuţi, unde a tipărit un Liturghier slavo-român și a înfiinţat o şcoală pentru învăţarea limbilor slavonă, greacă și română. După doar cinci ani, vrednicia şi râvna sa au fost hotărâtoare pentru mutarea sa în scaunul de mitropolit al Moldovei, la Iaşi. Între 1750 şi 1760 a desfăşurat o intensă activitate pastorală şi socială, promovând tiparul românesc şi veghind la traducerea de cărţi folositoare de suflet.

Reuşind să deschidă o tipografie, în 10 ani a tipărit 15 cărţi de slujbă şi învăţătură în limba română, care s-au folosit în bisericile şi mănăstirile din toate ținuturile locuite de români. Grija pentru românii din Transilvania, amenințați să-și lepede credința strămoșească, și-a manifestat-o atât prin tipărirea de cărți spre apărarea dreptei credințe, cât și prin hirotonirea de preoți și trimiterea de antimise în parohiile lipsite de păstori sufletești, în Maramureș și în ținutul Clujului. Sfântul Iacob s-a îndurerat pentru neştiinţa de carte a păstoriţii săi, deoarece, după cum spunea, „din creşterea copiilor, ca dintr-o rădăcină bună sau rea, toată viaţa curge”.

De aceea a înfiinţat şcoli și a tipărit cărţi de învăţătură și de slujbă, dând la lumină primul Abecedar românesc (Bucvar) și înfiinţând, pentru copiii satului Putna, prima şcoală elementară rurală din Moldova. A dispus traducerea Vieţilor sfinţilor, care sunt adevărate manuale în care orice om, de orice vârstă, fire şi stare, îşi poate afla un model de viaţă, dar în vremea păstoririi sale s-a reușit doar traducerea primelor 6 din cele 12 volume. Pe lângă purtarea de grijă faţă de Mănăstirea Putna şi aşezămintele ei, Mitropolitul Iacob a ajutat şi alte mănăstiri şi biserici, cum ar fi Mănăstirea Doljeşti, biserica Sfântul Dumitru din Suceava, Catedrala episcopală din Suceava şi Catedrala mitropolitană din Iaşi, Mănăstirea şi spitalul Sfântul Spiridon din Iaşi și altele. În vremea domniilor fanariote, a intervenit, împreună cu ceilalţi ierarhi ai ţării, pentru eliminarea unor forme de asuprire (desființarea veciniei în 1749) și a unor biruri împovărătoare (desființarea vădrăritului în 1756), în primul rând a văcăritului (în 1757), legând cu blestem pe domnii ţării să nu revină asupra acestora.

Ca un făcător de pace și ocrotitor al poporului, Mitropolitul Iacob a cerut, în anul 1758, hanului tătarilor să înceteze prădarea Moldovei, iar în anul următor a potolit o răscoală a poporului, impunând domnitorului să îndeplinească unele cerințe, pentru pacificarea țării. A mustrat adesea pe unii conducători din acei ani, din pricina cărora, în cele din urmă, a fost silit să-și lase scaunul mitropolitan în anul 1760, nevrând să îngăduie impunerea din nou a dărilor împovărătoare. Petrecând ultima parte a vieţii la mănăstirea sa de metanie, Mitropolitul Iacob a continuat actele de ctitorire începute în perioada cât a fost mitropolit în scaun, devenind astfel al doilea mare ctitor al Putnei, întărind-o duhovnicește şi material.

Astfel, ea a devenit unul dintre stâlpii Ortodoxiei românești în vremurile grele ce aveau să vină odată cu răpirea Bucovinei de către Imperiul Habsburgic, în anul 1775. Retragerea la mănăstire i-a fost prilej Sfântului Iacob de adâncire în rugăciunea curăţitoare şi luminătoare de suflet. El a spus acest cuvânt despre rugăciune: „Dumnezeiasca rugăciune, aducând lumina lui Hristos în sufletele noastre şi risipind dintru dânsul negura ce-l vatămă pe el, îl face mai apoi cu mult mai luminat decât soarele, căci aievea ştiut este că cel ce vorbeşte cu Dumnezeu este mai sus de moarte şi de stricăciune”.

Publicitate

Simțindu-și sfârșitul aproape, după Paștile anului 1778 a mers la Sihăstria Putnei şi a primit tunderea în marea schimă prin mâna duhovnicului său, Sfântul Cuvios Natan, luând numele de Eftimie. După patru zile, pe 15 mai 1778, a trecut cu pace la Hristos Domnul. A fost înmormântat în pridvorul mănăstirii sale de la Putna, ca nou ctitor al ei.

Purtându-şi cu sârguință şi cu vrednicie crucea slujirii arhiereşti, şi cu blândeţe şi smerenie pe aceea de a fi prigonit pentru dreptate, jertfindu-se pe sine pentru poporul încredințat lui spre păstorire, Mitropolitul Iacob şi-a închinat întreaga viaţă slujirii Bisericii, luminării poporului prin școală şi tipar, apărării celor nedreptăţiţi şi povățuirii sufletelor spre mântuire, rămânând în amintirea poporului credincios drept „păstorul celor săraci şi smeriți, care a dus o viaţă de Sfânt”. De aceea, cu prilejul împlinirii a 550 de ani de la întemeierea Mănăstirii Putna, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât, în ședința sa din 6-7 iunie 2016, trecerea mitropolitului Iacob Putneanul în rândul Sfinților, cu zi de prăznuire la 15 mai, ziua trecerii sale la cele veșnice.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfânta Cuvioasă Teodora din Alexandria

Publicat

Publicitate

Sfânta Cuvioasă Teodora se trăgea din cetatea Alexandriei și a trăit în secolul al V-lea, pe vremea împăratului Zenon. S-a născut într-o familie înstărită și Dumnezeu îi dăruise un soț iubitor și credincios. Însă prin lucrarea diavolului, Teodora a căzut în păcat cu un tânăr în lipsa soțului ei.

Din cauza mustrărilor de conștiință, la câteva zile, Teodora și-a părăsit soțul și casa și a intrat în Mănăstirea Octodeocat, fiind tunsă și îmbrăcată în haine bărbătești. După grele încercări și aspră ascultare, fratele Teodor (Sfânta Cuvioasă Teodora) a fost îmbrăcat în haina de monah.

Postul și încercările îi schimbaseră mult trăsăturile feței, astfel încât trimisă fiind după untdelemn în Alexandria și-a văzut soțul în pragul unei biserici, iar acesta a salutat-o și a trecut mai departe.

Iertându-i păcatele, Dumnezeu a învrednicit-o pe Sfânta Cuvioasă Teodora de darul minunilor.

Diavolul, însă, nu a încetat cu ispitele asupra fericitei Teodora.
Starețul mănăstirii trimițând-o pe Sfânta Cuvioasă Teodora să cumpere grâu, aceasta a înnoptat la Mănăstirea Enatului.

Aici, starețul acestei mănăstiri a primit vizita fiicei sale, deoarece fusese căsătorit înainte de a intra în mănăstire. Noaptea, Sfânta Cuvioasă Teodora se trezește în chilia în care dormea cu fata starețului care îl cere să păcătuiască cu ea. Refuzând, aceea a găsit pe altcineva cu care a păcătuit, rămânând însărcinată.

Publicitate

După ce copilul s-a născut, starețul Mănăstirii Enatului a adus copilul la Mănăstirea Octodeocat, punând fapta întâmplată pe seama fratelui Teodor. Sfânta Cuvioasă Teodora a fost alungat din mănăstire împreună cu copilul, deși avea șansa să-și dovedească nevinovăția.

Timp de șapte ani s-a chinuit într-o colibă din apropierea mănăstiri, hrănind pruncul. După cei șapte ani, monahii, văzând la ce nivel de viață îmbunătățită a ajuns Sfânta Cuvioasă Teodora, a fost reprimit în mănăstire, unde i s-a dat o chilie în care să își crească copilul, fără să fie supus nici unei ascultări mănăstirești.

După alți doi ani Cuviosul Teodor, în anul 490, s-a mutat la Domnul și abia atunci au realizat monahii din mănăstire că este femeie în momentul în care au dorit să îl schimbe pe cel adormit în straiele de înmormântare. Acest lucru a dovedit și nevinovăția ei în cazul acuzelor de desfrânare aduse.

Tot atunci, soțul Teodorei, îndrumat fiind de Dumnezeu către Mănăstirea Octodeocat, a aflat cele întâmplate și întristându-se, a cerut voie starețului să rămână în chilia Sfânta Cuvioasă Teodora și călugărindu-se, s-a nevoit în post, în rugăciuni și în lacrimi, aducându-și aminte de ostenelile cuvioasei Teodora.

Nu după multă vreme, sfârșindu-se, a trecut la Domnul. Iar copilul acela, anume Teodor, pe care cuvioasa l-a avut în loc de fiu, a moștenit obiceiurile, ostenelile, nevoințele și toată viața cea îmbunătățită a acelui nevinovat tată al său, mai bine spus a maicii sale, Sfânta Cuvioasă Teodora, și a ajuns în atâta desăvârșire, încât, după moartea egumenului mănăstirii aceleia, a fost ales egumen de toți călugării și a fost părinte bun, povățuindu-i pe fiii săi la calea mântuirii pe care și el însuși a mers.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (385)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

POLITICIANUL, O ÎNTRUCHIPARE A DIAVOLULUI

 

Între miile de pagini de critică scrise de-a lungul timpului despre clasici, romantici, moderni și neomoderni, sesizăm de fapt sindromul neputinței acestora. Stăpâni pe zona …ACOLO, ei n-au putut crea o breșă semnificativă în P2 (poarta dintre …ACOLO și… DINCOLO) ca deschidere spre orizont. Chinuindu-și simțurile la nivelul lui „a vedea”, aspect important totuși, Dumnezeu l-a creat pe Nichita Stănescu din momentul în care în poezia lui „CUVINTELE AU ÎNCEPUT SĂ SE VADĂ”, ocupând definitiv orizontul. Nu-i reușește la nivelul la care i-a reușit lui Brâncuși, însă îl putem considera un salvator al clasicilor, romanticilor, modernilor și neomodernilor.

În muzică, un echivalent al lui Nichita Stănescu a fost găsit în Johnny Răducanu. Aspectul a fost sesizat de Alex Ștefănescu, obligat de evidențe să afirme: „În momentele lor de inspirație când nu le mai ajung SUNETELE / CUVINTELE, apelează la NESUNETE / NECUVINTE”. Lucian Blaga stabilește o lege a LUMII ROMÂNEȘTI (L.R.). Aceasta s-ar defini ca o pendulare între două planuri: LUMEA ORGANICULUI (L.O.) și LUMEA TRANSCENDENȚEI (L.T.). Ca orice lege ce se poate exprima exprima printr-o formulă matematică, ecuația ar fi: (L. R.) = (L. O.) + (L. T.). Pentru Blaga ar exista un… AICI și un …DINCOLO. Între ele s-ar găsi o singură poartă (Pz) pe care o numește „ZARIȘTE”. Lucian Blaga observă că trecerea din L.O. în L.T. se face prin „înălțarea în ortodoxie”. Observația are, într-adevăr, caracter de generalitate, pentru că e aplicabilă și oamenilor simpli, fără prea multă carte. Cei școliți mai au și altă cale de trecere în L.T. decât calea „înălțării în ortodoxie”. Mai au calea „înălțării prin poezie”. Să n-o fi observat-o Blaga, măcar el? Ce fac cei care nu reușesc pe propria speță „trecerea” prin una dintre cele două căi? Apelează la alții, la un fel de punte, cum ar fi sectele, grupările de idei sau chiar prin politică. Politicienii sunt întruchiparea diavolului. Lor li se potrivesc vorbele „Scripturii”: „OCHI AU ȘI NU VĂD”. Nicolae Steinhardt spunea: „Oamenii politici sunt plini de cunoaștere, au material informativ mult, dar n-au discernământ, clarviziune”. (din Georgică Manole, „Eseu despre antigeometrie”, Editura „Agata”, Botoșani, 2002)

Publicitate

 

 

Citeste mai mult

Educație

Învățătorii vor face ore de educație remedială pentru elevii din clasele primare. Precizările ministrului Daniel David

Publicat

Publicitate

Învățătorii vor putea face cu elevii ore de educație remedială, precizează ministrul Educației, Daniel David. Se referă la o formă de meditații la clasă, astfel încât să înțeleagă mai bine materiile predate la școală, scrie alba24.ro.

 
„Un efect secundar pozitiv al acestor măsuri de criză, nu a fost intenționat, dar este un efect secundar pozitiv, faptul că la nivelul învățământului primar vom avea cele două ore de educație remedială pentru copii.

Noi întotdeauna ne-am dorit să avem program național remedial, dar nu am avut buget. Ei, uite că vom avea două ore pe săptămână la nivelul învățământului primar, în care învățătorul va lucra cu copii să-și consolideze și să-și fixeze competențele dobândite, să corecteze competențele pe care ar fi vrut să le formeze și copii n-au reușit să le asimileze”, a declarat, la RFI, Daniel David, citat de Mediafax.

Întrebat dacă aceste ore remediale sunt un fel de meditații la clasă oferite de învățător, Daniel David a răspuns: „Dacă vreți, da, puteți să le spuneți așa, dar eu prefer să le spun ore remediale”.

Testări pentru elevi

Întrebat ce presupune asta pentru învățători, ministrul Educației a precizat: „Înseamnă cele două ore din normă. De exemplu, pe săptămână ai 40 de ore norma de lucru. Până acum, să presupunem, în medie, din cele 40 de ore aveai 18 ore de predare. Acum, din cele 40 de ore norma de lucru vei avea 20 de ore de predare, iar din cele două ore în plus în zona învățătorilor, cele două ore se vor focaliza pe componenta de învățare remedială”.

Publicitate

Daniel David spune că „testările pe care le facem, clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, am introdus pentru prima dată să avem și itemi în logica PISA, că până acum aveam itemi legați direct de programe”. Este vorba, potrivit ministrului, despre „cum utilizezi conținuturile, competențele dobândite la Științe, la Matematică, în viața de zi cu zi, adică pentru probleme de viață”.

Schimbări la gimnaziu și liceu
Daniel David anunță de asemenea unele schimbări la gimnaziu și liceu: „Am reglementat că 25% din timpul alocat fiecărei discipline, un lucru care este prins în lege, dar am spus ce aș aștepta să facem acolo, 25% din timpul alocat fiecărei discipline, la nivel de gimnaziu și la nivel de liceu să fie din nou alocat unor activități remediale, ca în învățământul primar.

Pentru că noi avem o zonă de analfabetism funcțional foarte mare, avem olimpici, ne lăudăm cu ei, dar când vezi că 50% dintre copii se află în zonă de analfabetism funcțional, este clar că trebuie să investești în zona de învățământ remedial.

Și atunci la fiecare disciplină, 25% din timp nu o să mai fie lecția și ora, ci activități care merg pe consolidare, corectarea competențelor pe care nu le-au dobândit copiii, utilizarea în viața de zi cu zi și sigur, dacă vor dori profesorii și pregătirea pentru performanță”.

Citeste mai mult

Eveniment

Polițiștii locali vor putea utiliza dispozitive portabile de înregistrare audio-video de tip Bodycam. Proiect la Senat

Publicat

Publicitate

Polițiștii locali vor putea utiliza dispozitive portabile de înregistrare audio-video de tip Bodycam, în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu, potrivit unei propuneri legislative depuse la Senat, scrie alba24.ro.

Proiectul, inițiat de 30 de parlamentari PNL, completează în acest sens Legea nr. 155/2010 privind poliția locală, transmite AGERPRES.

Actul normativ prevede crearea unui cadru juridic expres și adecvat pentru utilizarea camerelor audio-video portabile de tip Bodycam de către poliția locală, ”în scopul eficientizării activităților acesteia și al protejării atât a cetățenilor, cât și a polițiștilor locali”, arată inițiatorii în expunerea de motive.

Conform proiectului, ”polițiștii locali pot efectua înregistrări audio-video și pot realiza fotografii cu mijloacele tehnice din dotare, privind acțiuni desfășurate în spațiul public, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, fără consimțământul persoanelor vizate, în scopul prevenirii și combaterii faptelor ilegale, al menținerii ordinii publice și pentru protejarea propriilor intervenții, în condițiile prezentei legi”.

”Poliția locală este autorizată să efectueze înregistrări audio-video sau fotografii, cu mijloacele din dotare, cu privire la acțiuni ori evenimente desfășurate în locuri publice, fără consimțământul persoanelor vizate, atunci când există motive verosimile să se bănuiască pregătirea sau săvârșirea de infracțiuni ori alte fapte ilegale sau o posibilă tulburare a ordinii și siguranței publice”, mai prevede actul normativ.

De asemenea, datele cu caracter personal obținute prin intermediul înregistrărilor foto, audio sau video se prelucrează exclusiv în scopurile de menținere a ordinii publice, prevenire a și combatere a faptelor ilegale sau cercetarea infracțiunilor – cu respectarea prevederilor Legii nr. 363/2018 și ale Regulamentului (UE) 2016/679.

Publicitate

Este interzisă utilizarea acestor date în alte scopuri decât cele pentru care au fost colectate, cu excepția situațiilor expres prevăzute de lege și numai sub condiția implementării garanțiilor necesare protejării drepturilor persoanelor vizate.

Actul normativ mai prevede că polițistul local are obligația de a activa dispozitivul audio-video portabil Bodycam și de a înregistra audio-video intervenția în situațiile de legitimare și stabilirea identității unei persoane, de conducere a unei persoane la sediul poliției locale sau al altei autorități competente, pe durata oricărei intervenții ce implică utilizarea forței fizice, a mijloacelor de constrângere ori a materialelor din dotare, cum ar fi cătușele, bastoanele sau sprayurile iritant-lacrimogene, în timpul constatării unei infracțiuni ori contravenții și al aplicării sancțiunilor sau măsurilor legale corespunzătoare.

De asemenea, polițiștii vor trebui să activeze Bodycam-ul și în cursul oricărei acțiuni sau intervenții desfășurate în spațiul public, în care există riscul tulburării ordinii și siguranței publice sau al apariției unor situații violente.

‘Polițistul local mai are obligația ca, în măsura în care circumstanțele permit, să informeze persoana vizată că aceasta este înregistrată audio-video sau că urmează să fie fotografiată.

De asemenea, instituția de poliție locală aduce la cunoștința publicului faptul că utilizează mijloace portabile de înregistrare, inclusiv prin afișarea unor semne vizibile pe uniformele sau echipamentele polițiștilor și prin publicarea informațiilor relevante’, se mai arată în proiect.

Înregistrările audio-video vor fi păstrate cel mult 6 luni de la data producerii, cu excepția cazului în care acestea fac obiectul unei proceduri judiciare sau disciplinare.

Polițiștii locali vor putea utiliza Bodycam, dar cu limite
Actul normativ mai prevede interzicerea utilizării în scop personal a acestor înregistrări realizate de poliția locală cu ajutorul camerelor audio-video portabile Bodycam, iar cele colectate nu vor putea fi făcute publice, distribuite sau puse la dispoziția unor persoane neautorizate.

Totodată, accesul la aceste înregistrări va fi permis numai persoanelor autorizate, în condițiile legii, și exclusiv în scopurile prevăzute de prezenta lege.

”Este strict interzis orice acces neautorizat ori divulgarea neautorizată a acestor înregistrări către terți. Ștergerea sau distrugerea înregistrărilor se efectuează cu respectarea termenelor și a procedurilor stabilite de lege, fiecare astfel de operațiune fiind consemnată într-un registru special, pentru a asigura posibilitatea de audit și control”, mai prevede actul normativ.

În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii vor fi elaborate normele de aplicare. În termen de cel mult 12 luni de la intrarea în vigoare a legii, fiecare autoritate publică locală poate elabora un plan de implementare a sistemului Bodycam, poate dota și operaționaliza acest sistem.

Proiectul va intra în dezbaterea Senatului, Camera Deputaților fiind for decizional.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending