Connect with us
Publicitate

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla

Publicat

Publicitate

Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla este prima sfântă de naționalitate română trecută în rândul sfinților. Ea a viețuit în zona Vrancei și în Munții Neamțului, la Sihla, în apropiere Mănăstirii Sihăstria. Peștera unde a trăit a devenit unul din cele mai căutate locuri de închinare din România. Este serbată în calendarul ortodox în data de 7 august.

Viața pe scurt – Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla (sinaxar)

Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla s-a născut în comuna Vânători-Neamț în jurul anului 1650. Tatăl sfintei Teodora era Ștefan Joldea, armaș al Cetății Neamțului. Teodora a mai avut o soră care a murit de tânără. Sfânta s-a căsătorit cu un tânăr din părțile Moldovei de Jos, posibil din Ismail, însă căsnicia lor a rămas fără bucuria darului copiilor. Cum părinții Teodorei muriseră deja, cei doi soți au decis să ia drumul mănăstirii. Sfânta Cuvioasă Teodora a ales Mănăstirea Vărzărești din Vrancea, iar soțul ei s-a dus la Poiana Mărului, unde s-a călugărit sub numele de Elefterie și unde a ajuns mai târziu ieromonah.

Publicitate

Când a intrat în mănăstire, Teodora avea aproape treizeci de ani. Cuvioasa a ajuns la Vărzărești ucenica egumenei mănăstirii, schimonahia Paisia. Din cauza atacurilor turcilor care au dat fost schitului, egumena s-a retras în Munții Buzăului împreună cu Sfânta Cuvioasă Teodora și cu alte câteva maici. După zece ani de nevoință, egumena a plecat la Domnul, iar sfânta, după o descoperire dumnezeiască, s-a retras în Munții Neamțului. În acel ținut, s-a întâlnit cu ieroschimonahul Pavel, duhovnicul Sihăstriei, care a dus-o pe Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla în părțile Sihlei, unde se afla un bordei părăsit. A rămas acolo singură și a petrecut mulți ani în aspră nevoință pustnicească. Schitul Sihla nu exista încă, însă pădurile din împrejurimi adăposteau mulți pustnici.

După un timp, Sfânta Cuvioasă Teodora s-a mutat din chilia unde locuia în peștera de alături, unde rămas până la moarte și s-a ostenit în post și rugăciune pentru toată lumea. Mâncare îi erau fructele pădurii și un fel de iederă ce crește până azi pe stâncile Sihlei numită “iarbă dulce” sau “măcrișul Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla”.

După moartea ieroschimonahului Pavel, vreme de câțiva ani, nu a mai știut nimeni de existența ei. Părinții din Mănăstirea Sihăstria observau la un moment dat cum păsările intrau pe geamul trapezei și culegeau firimituri de pâine de pe masă cu care zburau spre Munții Sihlei. Doi frați din Sihăstria s-au învrednicit să o vadă pe sfânta învăluită într-o lumină de foc. Sfânta Cuvioasă Teodora li s-a adresat pe nume și le-a mărturisit că îl rugase pe Dumnezeu timp de 40 de zile să îi trimită un preot care să o împărtășească căci simțea că trebuie să plece în curând la Hristos. Cei doi frați s-au grăbit să îi aducă pe ieromonahul Antonie și pe diaconul Lavrentie să o pregătească de plecarea la Domnul. După ce și-a mărturisit păcatele și s-a împărtășit cu Sfintele Taine, Sfânta Cuvioasă Teodora și-a ridicat privirile spre cer și, rostind cuvintele “Slavă Ție Doamne pentru toate”, și-a dat duhul.

Publicitate

Părinții de la Sihla i-au făcut toată rânduiala de înmormântare și i-au așezat sfântul ei trup în mijlocul peșterii, unde a rămas multă vreme. După câțiva ani, ieromonahul Elefterie a aflat veștile despre cea care îi fusese soție și povățuitoare duhovnicească. Cu binecuvântare, s-a retras și el mai întâi la Mănăstirea Secu și apoi la Sihla. A trăit tot sub stâncile Sihlei în rugăciune. Când a plecat la Domnul, a fost îngropat în poiana unde se află acum schitul.

Sursă: orthodoxwiki.

Unde se găsesc moaștele Sfintei Cuvioase Teodora de la Sihla
Trupul Sfintei Teodora a rămas tăinuit în peșteră până după anul 1830, când familia domnitorului moldovean Mihail Sturza care a reînnoit Schitul Sihla a așezat moaștele ei în raclă de preț și le-a depus în biserica schitului, spre închinare. Mai târziu, au dus moaștele sfintei la biserica de pe moșia familiei din satul Miclăuseni – Iași. În anul 1856, în timpul ocupației rusești, domnitorul a cedat moaștele Sfintei Teodora în schimbul unor veștminte preoțești și arhierești, iar sfintele ei moaște au ajuns în Lavra Pecerska din Kiev. Sfânta este venerată în Ucraina cu numele de Sfânta Teodora din Carpați / Sveti Teodora Carpatina.

Publicitate

Părticele din Moaștele Sfintei se află la Schitul Sihla, comuna Vânători Neamț, județul Neamț.

La Mănăstirea Sfântul Nicolae-Mihai Vodă, București a existat o partidă a sfintelor moaște, dar a fost furată. O pietricică din peștera Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla se află într-o casetă din Biserica „Sfântul Alexie” din București.

Pe 20 iunie 1992, Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a recunoscut și proclamat în mod solemn sfințenia Cuvioasei Teodora de la Sihla, stabilind ca zi de prăznuire data de 7 august.

Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla este unul dintre locurile sfinte din zona Neamțului. Aflata la mica distanta de mănăstirile Neamț, Secu si Sihăstria, peștera sfintei Teodora atrage zilnici mulțime de credincioși aprinși de dorul rugăciunii si al vieții curate.

Schitul Sihla, schit ce tine de Mănăstirea Sihăstria, se află în codrii Neamțului, în comuna Vânători Neamț, județul Neamț. La schitul și peștera sfintei Teodora de la Sihla se poate ajunge pe doua cai. Prima cale pornește din Piatra Neamț, trece pe la Mănăstirea Văratec, apoi prin pădure, pe un drum forestier, urcă spre Schitul Sihla. Cea de-a doua cale pornește din Largu Neamț, pe canga Mănăstirea Neamț și Mănăstirea Secu, până în Mănăstirea Sihăstria, de unde un drum forestier și o poteca lăturalnică pornesc în sus, spre coama dealului, unde se afla Schitul Sihla.

Până la Mănăstirea Sihăstria, pelerinii pot veni cu mașina. De aici însă, fie se încumetă cu mașina pe drumul forestier, fie pornesc la pas, pe cărarea umbrită de crengile atâtor pomi seculari. Cei mai multi, luând binecuvântare pentru urcare, de la cate unul dintre părinții de la Sihăstria, pornesc lin pe poteca ce urca înspre Schitul Sihla, cale de vreo trei kilometri.

Aceasta poteca, bătuta de pașii abator sfinți și mari părinți ai locului, printre care Părintele Cleopa și Părintele Paisie Olaru, întâmpina sufletele celor ce pășesc pe ea cu o profundă stare de liniște și meditație la viața sufletească și la minunăția făpturii lui Dumnezeu. Schitul Sihla și potecile din jurul schitului, atât cele ce duc la Peștera sfintei, cât și cele ce duc spre Schitul Sfântul Daniil Sihastrul, sunt de o profunzime deosebita.

Sfânta Cuvioasă Teodora de la Sihla si-a ales drept loc de sihăstrie codrii sălbatici ai Neamțului, pe locuri, încă și astăzi nebătuți de picior omenesc.

Prin rugăciunile ei neîncetate, sfânta Teodora de la Sihla a biruit trupul, sfințindu-se firea, sufletul și trupul. Ea a biruit și lumea, căci pururea avea gangul numai la cele cerești, nelipindu-se de nimic din cele pamântești. Diavolii au fugit si ei, rușinați, alungați fiind de smerenia și de puterea rugăciunii ei.

Peștera sfintei este locul în care ea își petrecea nopțile, mai mult în rugăciune, cedat în dormitare. Tot aici au fost găsite și sfintele ei Moaște. Se povestește ca odată, când turcii o descoperiseră în pădure si năvăliseră după ea în peștera, peretele din spatele peșterii s-a crăpat, iar sfânta a trecut prin acea despicătura, scăpând astfel din mâinile lor.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Județul Botoșani a fost plasat sub COD GALBEN vânt

Publicat

Publicitate

Cod seCod Galben de intensificări ale vântului astăzi, între orele 12:00 – 20:00.

Potrivit meteorologilor, vântul va sufla cu viteze de 55-65 km/h și izolat 70 km/h.

Atenție pe unde vă deplasați!

Publicitate

Evitați zonele cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți!

Nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt și nu vă adăpostiți aproape de construcții improvizate!

Parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate!

Publicitate

Îndepărtați copacii sau ramurile uscate, care pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale!

Nu atingeți firele căzute la pământ.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit.

Publicitate

🛑App Store ( https://apps.apple.com/ro/app/dsu/id1663813906)

🛑Google Play ( https://play.google.com/store/apps/details?id=com.orson.dsu )

Citeste mai mult

Eveniment

Camerele video auto, fiță sau necesitate? Ce spune Poliția Rutieră

Publicat

Publicitate

Într-un context rutier tot mai complex, camerele video auto au devenit un accesoriu util pentru șoferi, contribuind semnificativ la corectitudinea în trafic. Fostul șef al Direcției Rutiere atrage atenția asupra provocărilor pe care le poate aduce implementarea acestui sistem în România, scrie ADEVĂRUL. Lucian Diniță, fost șef la Direcția Rutieră din Inspectoratul General al Poliției, a vorbit recent despre utilitatea camerelor video auto, un fenomen tot mai răspândit în România și bine cunoscut în țările din vestul Europei. Diniță subliniază că aceste camere, montate pe bordul mașinilor, au un rol important atât pentru șoferi, cât și pentru autorități. În opinia sa, camerele auto sunt o metodă modernă de probă, iar înregistrările pot fi folosite pentru a clarifica situațiile din trafic, fie că este vorba de propria conduită la volan sau de sesizarea comportamentului altor participanți la trafic.

„Este un obicei în vest. Ce fac ele de fapt? Îți probează ție, ca șofer, la un moment dat, că dacă încalci o regulă, poți să o și contești,” a explicat Diniță. Potrivit acestuia, camerele pot deveni un sprijin în trafic, oferind dovezi clare în cazul unor conflicte sau acuzații. „Pe de altă parte, poate să fie o probă pentru alții, mai ales că Ministerul Afacerilor Interne a lansat platforma pentru sesizarea neregulilor din trafic,” a adăugat fostul șef al Direcției Rutiere, referindu-se la recenta lansare a aplicației MAI, unde utilizatorii pot încărca imagini cu abateri în trafic.

Într-o lume a traficului tot mai aglomerată, Diniță consideră că aceste camere sunt esențiale: „În jungla din trafic, îți pot fi de folos la un anumit moment,” susține el, menționând că înregistrările pot constitui probe importante în situații de risc sau litigii.

Publicitate

Totuși, el atrage atenția asupra provocărilor de ordin procedural pe care implementarea acestui sistem le-ar putea aduce. „Interesant este cine va analiza aceste probe. Va fi o mare problemă,” a spus el, subliniind că structurile care vor analiza dovezile video trebuie să aibă experiență profesională solidă. „Trebuie să existe o structură cu profesioniști,” a accentuat Diniță, considerând că o astfel de inițiativă necesită personal calificat pentru a evalua probele și a lua măsuri corecte și bine fundamentate.

Diniță și-a exprimat și îngrijorarea față de posibilele complicații juridice pe care le-ar putea întâmpina șoferii atunci când trebuie să își demonstreze nevinovăția în instanță, bazându-se pe aceste înregistrări. „Să ajungi la stadiul la care să te duci într-o instanță și să trebuiască să îți probezi nevinovăția este deja prea mult pentru instanțe,” a declarat el. În opinia sa, înainte de implementarea unei astfel de măsuri, ar fi fost necesară o analiză mai profundă a modului în care platforma va funcționa și a procedurilor care vor fi urmate pentru a asigura corectitudinea și eficiența.

În final, Lucian Diniță a ridicat întrebarea dacă România este pregătită să implementeze un astfel de sistem la fel ca în țările vest-europene, cunoscute pentru standardele lor ridicate de civilizație rutieră: „Noi suntem pregătiți pentru așa ceva? Să ne gândim dacă putem să aplicăm ce se întâmplă în vest, aici. Oare se poate? E posibil? Dacă e posibil, vom trăi și vom vedea,” a concluzionat el, exprimând totodată o notă de scepticism, dar și speranța că traficul din România va putea beneficia de o reglementare mai strictă și de un control mai eficient al abaterilor.

Publicitate

Utilitatea camerelor auto pentru șoferi

Camerele video auto sunt dotate cu sisteme de prindere și se montează ușor pe parbriz sau bord, iar datele capturate sunt stocate fie pe carduri SD, fie în memorie internă sau chiar în Cloud. Înregistrările pot fi ulterior accesate și folosite ca dovezi în fața autorităților, ceea ce este esențial în situații precum accidentele rutiere, furturile sau actele de vandalism. Mai mult decât atât, camerele auto pot surprinde comportamente periculoase, cum ar fi agresivitatea în trafic, și pot fi folosite ca probe video pentru sancționarea șoferilor indisciplinați.

„Camerele de supraveghere montate în autovehicul își pot dovedi utilitatea în multiple situații. De exemplu, dacă un șofer surprinde un comportament agresiv, poate trimite imaginile către autorități folosind aplicația ESAR. Poliția analizează ulterior aceste imagini prin platforma M.A.I hub.mai.gov.ro și, dacă este cazul, aplică sancțiuni celor vinovați de încălcări ale normelor rutiere”, a declarat Bogdan Ghebaur, purtătorul de cuvânt al Poliției Române.

Poliția Română sfătuiește șoferii să folosească camere video auto, subliniind că acestea reprezintă un real ajutor în documentarea eventualelor incidente din trafic. „Orice eveniment surprins pe camerele de supraveghere auto poate fi transmis către poliție, contribuind la clarificarea circumstanțelor și aplicarea măsurilor necesare. Recomandăm utilizarea camerelor auto pentru a spori siguranța și disciplina în trafic”, a subliniat purtătorul de cuvânt al Poliției Române, mai precizează ADEVĂRUL.

Publicitate

Ce caracteristici sunt importante pentru o cameră auto

Pe piață există o gamă variată de camere auto, cu specificații diferite, dar câteva funcții esențiale fac diferența între o cameră eficientă și una obișnuită. În momentul achiziționării, șoferii trebui să aibă în vedere:

  1. Câmpul Vizual – O cameră de calitate ar trebui să surprindă o zonă extinsă a drumului, acoperind atât vehiculele din față, cât și eventualii pietoni de pe trotuar.
  2. Tehnologie HDR – Aceasta ajută la captarea unor imagini clare, indiferent de condițiile meteorologice, precum ploaia sau soarele puternic, ceea ce asigură o calitate superioară a înregistrărilor.
  3. Stabilizare de Imagine – Deoarece camera funcționează în timpul deplasării, stabilizatorul de imagine previne apariția unor imagini neclare din cauza vibrațiilor drumului.
  4. Rata Cadrelor pe Secundă (FPS) – O cameră cu o rată ridicată de cadre, de minim 30 FPS, asigură înregistrări fluide, fără cadre lipsă sau neclare.
  5. Rezistență la Condiții Extreme – Camerele trebuie să fie robuste și capabile să funcționeze la temperaturi variate, având în vedere expunerea constantă în mașină.
  6. Funcție de Play Back – Aceasta permite vizualizarea instantanee a imaginilor captate chiar pe ecranul camerei, o funcționalitate utilă pentru revizuirea rapidă a evenimentelor.
  7. Capacitate de Stocare Mare – Dispozitivul trebuie să permită stocarea unui volum mare de date, fie prin memorie internă, fie prin carduri SD cu capacitate variabilă.
  8. Conectivitate Wi-Fi – Unele camere permit conectarea cu un smartphone prin Wi-Fi, ceea ce permite vizualizarea sau descărcarea rapidă a clipurilor.

S-au aruncat în fața mașinii

Amintim că două incidente similare s-au petrecut în Năvodari, unde, în zile diferite, doi pietoni au sărit intenționat în fața mașinilor pentru a simula accidente rutiere. Primul caz, înregistrat pe 16 octombrie, surprinde un pieton care se aruncă brusc în fața unei mașini ce se afla pe trecerea de pietoni, încercând să mimeze un accident. Incidentul a avut loc pe strada Albinelor, iar polițiștii Serviciului de Siguranță Rutieră au fost notificați că un pieton ar fi fost lovit pe trecerea de pietoni.

„Din primele cercetări efectuate a rezultat că bărbatul de 37 de ani s-ar fi aruncat cu intenție în fața autoturismului.”, declară polițiștii.

Un al doilea incident similar a fost surprins într-un videoclip realizat de un martor, care arată cum un alt pieton s-a aruncat în fața unei mașini, încercând aceeași schemă de simulare a unui accident. Acest eveniment a avut loc pe 21 octombrie, pe strada Nuferilor, iar polițiștii au fost sesizați că un pieton ar fi fost lovit de un autoturism.

„Din primele cercetări efectuate a rezultat că bărbatul de 51 de ani s-ar fi aruncat cu intenție în fața autoturismului.”, concluzionează autoritățile.

Poliția din Constanța sfătuiește șoferii să fie vigilenți în fața unor astfel de situații și să instaleze camere de înregistrare video pe vehiculele lor. În cazul unor incidente similare, recomandarea este ca șoferii să informeze imediat autoritățile pentru a facilita investigațiile.

Sursă: ADEVĂRUL

Citeste mai mult

Eveniment

O casă din localitatea George Coșbuc a fost în pericol, după ce funinginea din coșul de fum s-a aprins

Publicat

Publicitate

O casă din localitatea George Coșbuc a fost în pericol, în această dimineață, după ce funinginea din coșul de fum s-a aprins.

Pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani au intervenit prompt și au stins flăcările înainte ca acestea să se extindă la acoperiș.

Cauza probabilă a fost stabilită ca fiind coș de fum necurățat de funingine.

Publicitate

Vă reamintim faptul că în sezonul rece multe dintre incendii se produc din cauza coșurilor de fum defecte, necurățate de funingine sau neprotejate termic față de materialele combustibile din structura acoperișului.

Verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.).

Curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare.

Publicitate

Tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn).

Îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului.

Păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

Publicitate

De asemenea, pentru prevenirea intoxicaţiilor cu fum se recomandă montarea detectoarelor de incendiu în locuințe, în vederea semnalizării din timp a utilizatorilor referitor la eventualele acumulări de fum și gaze toxice.

Citeste mai mult

Eveniment

Când pot fi observate ploi de stele, „mingi de foc” și alte fenomene pe cerul României

Publicat

Publicitate

Evenimente astronomice din luna noiembrie. În următoarea perioadă, se vor manifesta două evenimente ce pot fi observate și pe cerul României. Este vorba despre curenții de meteori  Tauridele de nord și Leonidele, informează alba24.ro.Curentul de meteori Tauride de Nord este activ între 20 octombrie – 10 decembrie 2024.

Sunt formați din material mai greu, pietricele, în loc de boabe de praf, numite mingi sau bile de foc. În apariţia lor s-a observat o creştere la o periodicitate de şapte ani.

În 2024, Tauridele ating vârful maxim în noaptea de 11 spre 12 noiembrie, când Luna va fi plină 79%.

Publicitate

În 2008 şi 2015 au produs o activitate remarcabilă de mingi de foc, potrivit imo.net, citat de Agerpres.

Tauridele sunt, de fapt, două averse separate, cu o componentă în Sud şi una în Nord. Tauridele de Sud provin din cometa Encke, în timp ce Tauridele de Nord provin de la asteroidul 2004 TG10, posibil un fragment mare din Encke datorită parametrilor orbitali similari. Ele sunt numite după punctul lor radiant din constelaţia Taurului, de unde s-a observat că provin.

Curentul de meteori Leonide
Curentul de meteori Leonide este cunoscut mai ales pentru producerea furtunilor de meteori în anii 1833, 1866, 1966, 1999 şi 2001. Este activ din 6 noiembrie până în 30 noiembrie 2024.

Publicitate

Ajunge la maximum de manifestare în noaptea de 16 spre 17 noiembrie 2024. Atunci se pot vedea 10-15 meteori pe oră. În acea noapte, luna va fi plină 98%.

Leonidele sunt resturile cometei Temple-Tuttle, ce a trecut la periheliu în 1998. În perioada 1998-2002, Pământul a trecut, în fiecare an, printr-o regiune plină de praful lăsat de nucleul cometei, astfel s-au produs adevărate furtuni de meteori, cu rate de 1.000 de meteori pe oră. Începând cu 2003, maximum atins de acest curent a fost de cel mult 10 meteori pe oră.

Din păcate, s-a estimat că Pământul nu va mai întâlni nori densi de resturi până în 2099. Prin urmare, când cometa va reveni în 2031 şi 2064, nu vor fi furtuni de meteori, dar este aşteptată o activitate mai crescută ce ar putea depăşi 100 meteori / oră, la trecerea pe lângă un conglomerat de resturi ale cometei Temple-Tuttle.

Publicitate

Calendar fenomene astronomice până la finalul anului 2024
17 noiembrie – Planeta Uranus la opoziţie (vizibilă toată noaptea)
17 noiembrie – Maximul curentului de meteori Leonidele (ZHR = 15)
7 decembrie – Planeta Jupiter la opoziţie (vizibilă toată noaptea)
13 decembrie – ocultaţie Luna cu roiul de stele Pleiadele (seara)
14 decembrie – Maximul curentului de meteori Geminidele (ZHR = 150)
21 decembrie – Solstiţiul de iarnă.
foto: arhivă, rol ilustrativ

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending