Connect with us

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2022: Sfântul Mucenic Sava de la Buzău

Publicat

Publicitate

Sfântul Mucenic Sava de la Buzău, străromân care a pătimit în părțile Buzăului de astăzi, este legat cu numele de şase „Scrisori creştine, adevărate pagini patristice”, care au circulat la nord de Dunăre în perioada 372-374. Despre el vorbeşte Sfântul Vasile cel Mare într-o amplă corespondenţă cu guvernatorul provinciei Sciţia Mică, Iunius Soranus. Martiriul Sfântului Mucenic Sava este certificat istoric în unele dintre cele mai apreciate consemnări hagiografice din perioada Bisericii primare.

O primă însemnare despre viaţa sfântului mucenic se regăsește în scrisoarea guvernatorului Iunius Soranus către Sfântul Vasile cel Mare. Contextul despre care pomeneşte guvernatorul este legat de persecuţiile creştinilor din părţile dunărene, din pricina popoarelor migratoare, în special a goţilor lui Athanaric. Răspunsul Sfântului Vasile cel Mare ajunge în Sciţia Mică în anul 373. Printre elementele familiare şi menţiunea rudeniei în care se afla cu guvernatorul, Sfântul Părinte îl roagă pe acesta să-i întărească pe mucenicii care sufereau cumplit pentru numele lui Hristos. Îl asigură, totodată, că prin fapta lui bună va câştiga „o comoară de mare preţ” înaintea lui Dumnezeu. Rugămintea sfântului către Iunius merge mai departe, sfătuindu-l „să trimită în patrie osemintele – cinstitele moaşte – ale martirilor” ucişi de prigonitorii păgâni. „Cu această mare dorinţă, rugăminte, termină Sfântul Vasile cel Mare Epistola sa în 373 către compatriotul său, guvernatorul Iunius Soranus de la Tomis. Se înţelege că rugămintea era pentru a-i trimite cinstitele moaşte ale dreptcredinciosului şi de Hristos mult iubitorul, fost citeţ de biserică, cântăreţ sau dascăl, cum se mai numeşte uneori Sfântul Sava, cel care suferise moarte martirică în părţile Buzăului de astăzi, la 12 aprilie 372” (Nestor Vornicescu, Despre Pătimirea Sfântului Sava Gotul din Părţile Buzăului şi Scrisorile din anii 372-374 în legătură cu cinstitele sale moaşte, Buzău, 2000, p. 8).

Dimpreună cu Sfântul Sava a suferit moarte mucenicească şi Sfântul Nichita Gotul, ale cărui sfinte moaşte au ajuns ulterior în Cilicia, fiind aşezate spre închinare într-o biserică din oraşul Mopsuestia. De asemenea, tot în decursul persecuţiei lui Athanaric (369-372) au fost uciși şi goţii ortodocşi In, Pin şi Rim, ale căror moaşte au fost trimise creştinilor din sudul Dunării.

Darul Bisericii din Sciţia Mică pentru Cetatea Capadociei

La rugămintea Sfântului Vasile cel Mare, guvernatorul Iunius a trimis, aşadar, moaştele Sfântului Sava în Cetatea Capadociei, după cum se găseşte menţionat în sinaxarul sfântului: „Iar Iunius Soranus, prea strălucitul conducător al Scythiei, trimiţând bărbaţi vrednici de încredere, l-a adus pe acesta din ţara barbară în România (în Imperiul Roman de Răsărit). Şi, dând patriei sale un dar preţios şi slăvit al credinţei, l-au trimis în Capadocia la preacucernicia voastră, din voinţa presbiterului (din Goţia), Domnul rânduind cele spre bucuria fraţilor celor ce sufăr şi se tem de El. Întrunindu-vă, deci, în adunare duhovnicească, în ziua în care luptătorul a primit cununa (mucenicia), să vestiţi şi fraţilor de dincolo (din Imperiul Roman), că în toată Biserica Universală şi Apostolească să se facă bucurie mare, slăvind pe Domnul cel ce face alegerea servilor Săi” (Martiriul Sfântului Sava Gotul, în PSB 11, 1982, p. 328). Acest mare dar s-a făcut cu binecuvântarea Sfântului Bretanion, Episcopul Tomisului din vremea aceea. Se ştie, de asemenea, că cinstitele moaşte ale Sfântului Sava „au fost strămutate din Dacia carpatică, numită pe atunci Goţia, în anul 373 sau 374, prin Tomis, în Cesareea Capadociei”.

La scurt timp după ce moaştele Sfântului Sava au plecat spre Cetatea Cezareei, Sfântul Vasile cel Mare a primit o altă epistolă, de data aceasta din partea Sfântului Ambrozie al Mediolanului, prin care îi solicita trimiterea din Capadocia a osemintelor Episcopului Dionisie al Milanului, mort în 355 în exil. Răspunsul părintelui capadocian a fost afirmativ, cuprinzând, totodată, un argument de certă valoare doctrinară pentru cultul şi cinstirea sfintelor moaşte: „Atenţia şi râvna ta (Sfântului Ambrozie) faţă de fericitul episcop Dionisie mărturisesc întreaga ta dragoste faţă de Domnul, cinstire faţă de îna­intaşi şi adorare faţă de credinţă. Atitudinea binevoitoare faţă de împreună-slujitori se referă la Stăpânul Căruia i-au slujit. Cel ce cinsteşte pe cei ce au luptat pentru credinţă manifestă acelaşi zel în credinţă, încât una şi aceeaşi acţiune dă mărturie de multă virtute” (Epistola XXII, 2-3 şi 12-13).

Publicitate

Pătimirea

În Epistola pe care Biserica din Goţia a îna­intat-o ca document însoţitor în trimiterea moaştelor Sfântului Sava către arhiereasca Cetate a Capadociei găsim rânduită şi „Pătimirea” acestuia. Însemnarea constituie, în fapt, „prima scrisoare hagiografică – care se păstrează până astăzi – apărută pe pământul ţării noastre” (Nestor Vornicescu, Despre Pătimirea Sfântului Sava, p. 11). Pentru început găsim menționat aici faptul că sfântul era de neam grec, originar din Asia Mică. Numele de „Gotul” îl preluase odată cu noua sa obârşie. În viaţa obişnuită împlinea slujirea de cântăreţ în biserică, arătându-se de fiecare dată „cumpătat, în toate înfrânat, trăind în feciorie, retras, stăruind în rugăciuni, având o credinţă cu totul curată, care lucrează prin dragoste” (Actele martirice, pp. 319-324).

La vremea persecuţiei, Sfântul Sava a mărturisit deschis că este creştin, cu toate că toți ceilalţi se temeau, lepădând numele lui Hristos. Întărâtaţi de cuvintele mărturisitorului, păgânii au dat năvală în biserica în care slujea, chiar în noaptea Sfintelor Paşti. Împreună cu preotul Sansalas, sfântul a trecut prin nemiloase chinuri până a doua zi, când l-au înecat în râul Mousaios (Buzău). Lăsat mai multe zile neîngropat, neatins însă de fiarele sălbatice, trupul Sfântului Sava a fost aşezat în pământ cu mare cinste de credincioşi. Cultul său a început să crească chiar din anul 372, fiind menţionat în primele calendare cu zilele de cinstire de 12, 15 şi 17 aprilie.

În limba română, viaţa şi pătimirile Sfântului Sava au fost traduse pentru prima dată de Sfântul Mitropolit Dosoftei al Moldovei, în Proloage sau Viaţa şi petrecerea sfinţilor (Iaşi, 1683, p. 411). De asemenea, „versiunea Pătimirii Sfântului Sava, pe larg, s-a făcut în şcoala paisiană de la Mănăstirea Neamţu, de ierodiaconul Ştefan Dascălul, şi s-a tipărit în volumul Vieţile Sfinţilor pe aprilie, dat la lumină în aceeaşi chinovie de Mitropolitul Moldoviei, Veniamin Costachi, la 15 aprilie” (Nestor Vornicescu, Despre Pătimirea Sfântului Sava, p. 17).

În consecinţă, pentru iubitorii de hagiografie, Mitropolitul Nestor Vornicescu consemnează faptul că „Părimirea Sfântului Sava este remarcabilă prin realismul descrierii, o descriere care nu se conformează stilului clasic hagiografic, unde predomină elementele miracolului; aici, faptele se narează într-un mod original, parcă manifestând o grijă anume pentru autenticitatea istorisirii unui martor ocular” (p. 23).

Sursă: Ziarul Lumina

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

FOTO Erasmus+ : o săptămână de învățare și aventură culturală în Calais

Publicat

Publicitate

În perioada 5-9 mai 2025, un grup de 10 elevi și 2 profesori de la Colegiul Naţional ,,A. T. Laurian” din Botoșani  a participat la o mobilitate de grup-elevi, Erasmus+, Acreditare, Educaţie şcolară, la Lycée Général et Technologique « Pierre de Coubertin » din Calais, Franța. Această experiență educațională și culturală a avut ca scop principal dezvoltarea competențelor lingvistice în limba franceză, precum și îmbunătățirea competențelor interculturale, adaptate la noile tendințe globale.

Pe parcursul mobilităţii, elevii și profesorii au fost implicați în diverse activități educaționale și culturale, care au inclus ateliere de lucru, sesiuni de învățare interactivă și vizite culturale. Participanții (majori) si-au exprimat votul la secția amenajată din Calais pentru cetățenii români, pentru că sosirea în Franța a coincis cu ziua alegerilor prezidențiale din România. Elevii au participat activ la cursuri de  filozofie, economie, engleză, matematică, chimie, limba franceză. În afara cunoștințelor noi și descoperirea unor metode de predare uneori diferite de ale noastre, tinerii români au remarcat cu surprindere faptul că adolescenții din acest liceu foloseau foarte puțin telefoanele în timpul orelor de curs și deloc în timpul meselor la cantină, un obicei care a fost foarte apreciat.

De asemenea, au fost activ implicați în activitățile Asociației UnisCité pentru descoperirea istoriei, arhitecturii şi culturii locale. Au vizitat Ferme Urbaine, Acvariul Nausicaa și restaurantul Anima (La Cuisine Solidaire et territoriale)  unde au observat cu atenție acțiunile civice legate de protecția mediului înconjurător precum și preocuparea pentru integrarea personelor cu handicap sau probleme sociale.

Un moment special al fiecărei zile a fost sesiunea de împărtășire a experiențelor trăite, urmată de o degustare de produse specifice regiunii (Nordul Franței). Un alt aspect pozitiv observat a fost faptul că transportul public este gratuit în Calais, ceea ce încurajează cetățenii să folosească mai puțin mașina personală, contribuind astfel la reducerea poluării.

Feedback-ul primit de la elevi și profesori a fost extrem de pozitiv. Elevii au menționat că această experiență le-a deschis noi orizonturi și i-a ajutat să își îmbunătățească abilitățile lingvistice și interculturale. Profesorii au subliniat importanța unor astfel de programe în dezvoltarea personală și academică a elevilor. „Această mobilitate Erasmus+ a fost o experiență incredibilă pentru noi toți. Am învățat atât de multe lucruri noi și am avut ocazia să ne facem prieteni dintr-o altă țară. Suntem recunoscători pentru această oportunitate și așteptăm cu nerăbdare viitoarele proiecte”, a declarat unul dintre elevii participanți coordonați de profesoarele Gabriela Mangîr și Draia Ichim.

Mobilitatea Erasmus+ la Lycée Technologique Coubertin din Calais a fost o experiență de neuitat pentru toți participanții. Aceasta a oferit oportunități valoroase de învățare și dezvoltare personală, consolidând în același timp colaborarea internațională și prieteniile interculturale.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Accidentul de la Bălușeni: Precizările polițiștilor botoșăneni

Publicat

Publicitate

Vineri, în jurul orei 02:00, polițiștii din Botoșani au fost sesizați cu privire la faptul că pe D.E. 58, în comuna Bălușeni, s-a produs un accident rutier soldat cu victime omenești.

Polițiștii care s-au deplasat la fața locului au constatat următoarele:

Un tânăr de 21 de ani, în timp ce se deplasa cu autoturismul pe DE 58, dinspre Botoșani înspre Bălușeni, intr-o curbă periculoasă la dreapta, ar fi pătruns pe sensul opus de mers, împrejurare în care a întrat în coliziune cu o ambulanță, ce se deplasa dinspre Iași înspre Botoșani.

În urma impactului, conducătorul auto și unul dintre pasageri, un tânăr de 17 ani au decedat, iar alte patru persoane, două din ambulanță( cadre medicale) și două din autoturism, au fost transportați la spital pentru acordarea de îngrijiri medicale.

Polițiștii continuă cercetările pentru stabilirea împrejurărilor în care s-a produs accidentul rutier.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Meta introduce autentificare prin „chei de acces” pe Facebook și Messenger

Publicat

Publicitate

Meta introduce autentificare prin „chei de acces” (passkeys) pentru aplicațiile Facebook și Messenger pe dispozitivele mobile, scrie alba24.ro.

Schimbarea ar trebui să facă autentificarea mai simplă și mai fluidă, deoarece cheile de acces permit utilizatorilor să se conecteze folosind aceleași metode prin care își verifică deja identitatea pe telefonul mobil, cum ar fi un cod PIN, o amprentă sau o scanare rapidă a feței.

Această metodă nu este doar mai comodă, ci și mai sigură decât parolele tradiționale, scrie Engadget. Cheile de acces sunt rezistente la multe tipuri de atacuri cibernetice, deoarece nu pot fi ușor ghicite sau furate.

Totuși, nivelul de securitate variază în funcție de tipul de cheie folosită. De exemplu, un cod PIN din patru cifre este mai ușor de imitat decât o amprentă sau o scanare facială completă, potrivit Mediafax.

Meta spune că această funcționalitate va fi disponibilă în curând pentru aplicația Facebook pe dispozitive iOS și Android, în timp ce utilizatorii Messenger vor trebui să mai aștepte puțin.

Compania a declarat că suportul pentru Messenger va fi lansat „în lunile următoare”. Totuși, aceeași cheie de acces va putea fi folosită atât pentru Facebook, cât și pentru Messenger.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Sfințit Mucenic Metodie, Episcopul Patarelor

Publicat

Publicitate

Acest fericit dăruit fiind de mic lui Dumnezeu, a devenit vas dumnezeiesc şi primitor al Sfântului Duh. După aceea, luând cu alegerea de Dumnezeu din dumnezeiescul har preoţia şi arhieria, păstorea bine şi cu plăcere dumnezeiasca turmă ce i s-a încredinţat, luând asupra lui grija Bisericii şi luminând poporul cu cuvinte dulci şi îndurătoare.

Deci văzând că se înmulţesc cei ce sprijină înşelarea lui Origen, ca un bun pastor, a ars-o cu foc dumnezeiesc, micşorând toată ceata şi negura cu înţelepciunea cuvintelor sale şi cu Dumnezeiescul har. Iar fulgerul cuvintelor sale şi trâmbiţa cunoştinţei sale au răsunat peste toată lumea; pentru aceea neputând răbda vrăjmaşul îndrăznirea şi împotrivirea marelui acestuia, şi-a întrarmat slugile sale ca să-l omoare.

Iar cel ce şi mai înainte de mucenicie era îmbrăcat cu moarte purtătoare de viaţă, tăindu-i-se capul, s-a mutat spre viaţă mai bună, întâi jertfind pe Mielul lui Dumnezeu, apoi fiind jertfit el însuşi, a fost adus lui Hristos Jertfa vie. Drept aceea a fost şi împodobit cu îndoite cununi, şi ca un viteaz ce era ajutor pentru adevăr, luându-şi sfârşitul cu sânge mucenicesc, a adormit în vecie.

Acest dumnezeiesc cu adevărat al lui Dumnezeu arhiereu şi mucenic ne-a lăsat scrierile ca rod al iubirii de muncă, pline de toată cunoştinţa şi folosinţa, încă mai vârtos şi de cele viitoare foarte curat a proorocit, de schimbările împăraţilor, şi de pornirile şi războaiele între neamuri. De pustiirile şi stingerile de locuri şi de cetăţi, şi despre binecredincioşii, şi ereticii împăraţi, şi pentru sfârşitul lumii, şi despre Antihrist şi de împărăţia lui, şi despre stingerea şi desăvârşita stricăciune a tot trupul omenesc, acestea toate mai înainte le-a spus şi le-a proorocit dumnezeiescul acesta.

 

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending