Un studiu realizat de organizaţia Salvaţi Copiii România, cercetare la care au participat 300 de educatori, consilieri, directori şi 2315 părinţi, arată că bullyingul este un fenomen care se observă încă de la grădiniţă, peste o treime dintre educatori afirmând că au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace, excluderea din grup fiind una dintre manifestările bullyingului, potrivit news.ro.
În acest context, organizaţia anunţă că desfăşoară un program de prevenire a acestui fenomen, care se derulează în 60 de grădiniţe din Capitală şi din alte localităţi şi care are la bază o metodologie pusă în aplicare şi în Danemarca.
„Cercetările recente arată că şi copiii preşcolari se pot angaja în forme de bullying, direct şi indirect, iar copiii vorbesc despre tachinare ca despre ceva ce îi supără, îi determină să nu se mai joace cu colegii şi le dă dureri psihosomatice. Studiul preliminar derulat de Salvaţi Copiii România în rândul specialiştilor incluşi în program arată modurile în care copiii din grădiniţe se supun de obicei unii pe alţii comportamentului de bullying: excluderea de la jocuri şi activităţi, neacceptarea în grup, etichetare şi exprimare neadecvată: 35% dintre educatori menţionează că au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace; 10% dintre educatori menţionează că în mod constant se confruntă cu situaţii în care anumiţi copii sunt excluşi din grup de către ceilalţi; 60% dintre cadrele didactice consideră că tachinarea între copii este o problemă a copiilor şi în afara programului de grădiniţă; 40% dintre respondenţi consideră că pot îmbunătăţi modul în care gestionează conflictul şi hărţuirea între copii şi au identificat ca principale domenii în care ar avea nevoie de sprijin: îmbunătăţirea colaborării dintre cadre didactice şi părinţi şi formarea cadrelor didactice pentru aplicarea metodelor educaţionale care vizează creşterea coeziunii de grup”, sunt concluziile unei anchete realizate de Salvaţi Copiii România în cadrul căreia au fost chestionaţi 300 de specialişti – educatori, consilieri, directori – şi 2315 părinţi.
În acest context, organizaţia anunţă derularea proiectului antibullying „Să fim prieteni – Fără Bullying” – program care se desfăşoară în 60 de grădiniţe, din Bucureşti şi din ţară. Programul are la bază o metodologie dezvoltată de Mary Foundation şi Salvaţi Copiii Danemarca
„600 de specialişti din grădiniţe – educatori, directori şi consilieri – au fost deja formaţi să utilizeze metodologia programului şi, pe parcursul anului şcolar 2023 – 2024, vor lucra cu 8.800 de copii preşcolari şi cu părinţii acestora pentru a crea comunităţi educaţionale incluzive şi sigure şi a-i ajuta pe copii să aibă relaţii pozitive. Studiul preliminar efectuat în cadrul programului arată că 78% dintre educatori trebuie să gestioneze situaţii de bullying la grupă şi 35% dintre educatori au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace. Programul Să fim prieteni – Fără Bullying are la bazã cercetãri de ultimã orã si este fundamentat pe patru valori – toleranţã, respect, grijã şi curaj. Pentru implementarea programului, cele 60 de grădiniţe beneficiază de formarea specialiştilor şi primesc o valiză cu resurse ce conţine instrumente educaţionale specifice: ursuleţul prietenos, ghiduri pentru specialişti, cărţi cu activităţi, cartonaşe de conversaţie, fişe cu exemple care stau la baza conversaţiilor cu copiii”, transmite Salvaţi Copiii într-un comunicat dat publicităţii joi.
Copiii incluşi în acest program învaţă să-şi exprime emoţiile, dezvoltă o înţelegere mai profundă a propriului rol în interacţiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întărit. Programul conţine instrumente de lucru şi pentru modelele celor mici, cadrele didactice şi părinţii.
„Periodic vor fi organizate întâlniri pentru crearea unui mediu social pozitiv în cadrul grupului de părinţi. Activităţile desfăşurate cu aceştia urmăresc dezvoltarea abilităţilor parentale cu scopul reducerii riscului de abuz şi neglijare, precum şi stimularea cooptării părinţilor în dezvoltarea de strategii de prevenire şi combatere a bullying-ului împreună cu specialiştii din grădiniţe”, precizează comunicatul Salvaţi Copiii.
Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii şi se referă la comportamente variate care umilesc şi exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp.
Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenţei fizice, dar se poate manifesta şi mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană şi, prin urmare, poate fi dificil de identificat.
Un studiu realizat de Salvaţi Copiii încă din 2016 aducea în atenţia specialiştilor datele colectate cu privire la acest fenomen: în ciclurile primar şi gimnazial, 3 din 10 copii erau excluşi în mod constant din grupul de colegi; trei din 10 copii erau ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi şi unu din 4 copii fusese umilit în faţa colegilor.
În iunie 2022, Salvaţi Copiii a realizat o consultare în rândul copiilor, iar rezultatele arată că incidenţa fenomenului a crescut faţă de 2016: 4 din 5 elevi afirmă că au fost martori ai situaţiilor de bullying în şcoala unde învaţă, procentul elevilor care spun că au fost victime ale bullying-ului a crescut de la 29% în 2016 la 49% în 2022.
„Datele statistice prezentate sunt întărite de concluziile referitoare la România din cadrul Programului pentru evaluarea internaţională a elevilor (PISA), care indicau că 35% dintre elevii de 15 ani au fost afectaţi de fenomenul de bullying cel puţin de câteva ori pe lună (39% în cazul copiilor din mediile defavorizate), performanţa lor în procesul de învăţare fiind cu 40% mai scăzută echivalentului efortului de învăţare dintr-un an şcolar. Toate analizele ştiinţifice cu privire la formarea de atitudini şi comportamente prosociale bazate pe prietenie, acceptarea diversităţii şi onestitate faţă de semeni subliniază importanţa prevenţiei şi educaţiei timpurii”, precizează oficialii Salvaţi Copiii România.