Connect with us

Actualitate

Bullying-ul, fenomen prezent încă de la grădiniţă. Patru din cinci educatori trebuie să gestioneze astfel de situaţii

Publicat

Publicitate

Un studiu realizat de organizaţia Salvaţi Copiii România, cercetare la care au participat 300 de educatori, consilieri, directori şi 2315 părinţi, arată că bullyingul este un fenomen care se observă încă de la grădiniţă, peste o treime dintre educatori afirmând că au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace, excluderea din grup fiind una dintre manifestările bullyingului, potrivit news.ro.

În acest context, organizaţia anunţă că desfăşoară un program de prevenire a acestui fenomen, care se derulează în 60 de grădiniţe din Capitală şi din alte localităţi şi care are la bază o metodologie pusă în aplicare şi în Danemarca.

„Cercetările recente arată că şi copiii preşcolari se pot angaja în forme de bullying, direct şi indirect, iar copiii vorbesc despre tachinare ca despre ceva ce îi supără, îi determină să nu se mai joace cu colegii şi le dă dureri psihosomatice. Studiul preliminar derulat de Salvaţi Copiii România în rândul specialiştilor incluşi în program arată modurile în care copiii din grădiniţe se supun de obicei unii pe alţii comportamentului de bullying: excluderea de la jocuri şi activităţi, neacceptarea în grup, etichetare şi exprimare neadecvată: 35% dintre educatori menţionează că au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace; 10% dintre educatori menţionează că în mod constant se confruntă cu situaţii în care anumiţi copii sunt excluşi din grup de către ceilalţi; 60% dintre cadrele didactice consideră că tachinarea între copii este o problemă a copiilor şi în afara programului de grădiniţă; 40% dintre respondenţi consideră că pot îmbunătăţi modul în care gestionează conflictul şi hărţuirea între copii şi au identificat ca principale domenii în care ar avea nevoie de sprijin: îmbunătăţirea colaborării dintre cadre didactice şi părinţi şi formarea cadrelor didactice pentru aplicarea metodelor educaţionale care vizează creşterea coeziunii de grup”, sunt concluziile unei anchete realizate de Salvaţi Copiii România în cadrul căreia au fost chestionaţi 300 de specialişti – educatori, consilieri, directori – şi 2315 părinţi.
În acest context, organizaţia anunţă derularea proiectului antibullying „Să fim prieteni – Fără Bullying” – program care se desfăşoară în 60 de grădiniţe, din Bucureşti şi din ţară. Programul are la bază o metodologie dezvoltată de Mary Foundation şi Salvaţi Copiii Danemarca
„600 de specialişti din grădiniţe – educatori, directori şi consilieri – au fost deja formaţi să utilizeze metodologia programului şi, pe parcursul anului şcolar 2023 – 2024, vor lucra cu 8.800 de copii preşcolari şi cu părinţii acestora pentru a crea comunităţi educaţionale incluzive şi sigure şi a-i ajuta pe copii să aibă relaţii pozitive. Studiul preliminar efectuat în cadrul programului arată că 78% dintre educatori trebuie să gestioneze situaţii de bullying la grupă şi 35% dintre educatori au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace.  Programul Să fim prieteni – Fără Bullying are la bazã cercetãri de ultimã orã si este fundamentat pe patru valori – toleranţã, respect, grijã şi curaj. Pentru implementarea programului, cele 60 de grădiniţe beneficiază de formarea specialiştilor şi primesc o valiză cu resurse ce conţine instrumente educaţionale specifice: ursuleţul prietenos, ghiduri pentru specialişti, cărţi cu activităţi, cartonaşe de conversaţie, fişe cu exemple care stau la baza conversaţiilor cu copiii”, transmite Salvaţi Copiii într-un comunicat dat publicităţii joi.
Copiii incluşi în acest program învaţă să-şi exprime emoţiile, dezvoltă o înţelegere mai profundă a propriului rol în interacţiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întărit. Programul conţine instrumente de lucru şi pentru modelele celor mici, cadrele didactice şi părinţii.
„Periodic vor fi organizate întâlniri pentru crearea unui mediu social pozitiv în cadrul grupului de părinţi. Activităţile desfăşurate cu aceştia urmăresc dezvoltarea abilităţilor parentale cu scopul reducerii riscului de abuz şi neglijare, precum şi stimularea cooptării părinţilor în dezvoltarea de strategii de prevenire şi combatere a bullying-ului împreună cu specialiştii din grădiniţe”, precizează comunicatul Salvaţi Copiii.
Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii şi se referă la comportamente variate care umilesc şi exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp.
Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenţei fizice, dar se poate manifesta şi mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană şi, prin urmare, poate fi dificil de identificat.
Un studiu realizat de Salvaţi Copiii încă din 2016 aducea în atenţia specialiştilor datele colectate cu privire la acest fenomen:  în ciclurile primar şi gimnazial, 3 din 10 copii erau excluşi în mod constant din grupul de colegi;  trei din 10 copii erau ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi şi unu din 4 copii fusese umilit în faţa colegilor.
În iunie 2022, Salvaţi Copiii a realizat o consultare în rândul copiilor, iar rezultatele arată că incidenţa fenomenului a crescut faţă de 2016: 4 din 5 elevi afirmă că au fost martori ai situaţiilor de bullying în şcoala unde învaţă, procentul elevilor care spun că au fost victime ale bullying-ului a crescut de la 29% în 2016 la 49% în 2022.
„Datele statistice prezentate sunt întărite de concluziile referitoare la România din cadrul Programului pentru evaluarea internaţională a elevilor (PISA), care indicau că 35% dintre elevii de 15 ani au fost afectaţi de fenomenul de bullying cel puţin de câteva ori pe lună  (39% în cazul copiilor din mediile defavorizate), performanţa lor în procesul de învăţare fiind cu 40% mai scăzută echivalentului efortului de învăţare dintr-un an şcolar. Toate analizele ştiinţifice cu privire la formarea de atitudini şi comportamente prosociale bazate pe prietenie, acceptarea diversităţii şi onestitate faţă de semeni subliniază importanţa prevenţiei şi educaţiei timpurii”, precizează oficialii Salvaţi Copiii România.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

„Buzduganul” lui Trumph vorbește. Elon Musk, de acord ca SUA să părăsească NATO și ONU

Publicat

Publicitate

Miliardarul Elon Musk, mâna dreaptă a președintelui american Donald Trump, s-a declarat favorabil retragerii Statelor Unite din NATO și ONU, relatează agenția EFE, citat de agerpres.ro.

‘Sunt de acord’, a scris Musk pe rețeaua sa de socializare X sâmbătă seară, el răspunzând astfel mesajului postat de un utilizator american ce a scris pe X: ‘Este timpul să părăsim NATO și ONU’.

 

Musk, cel mai bogat afacerist din lume, are o influență enormă în administrația Trump, unde conduce Departamentul de Eficiență Guvernamentală (DOGE), instituție nou creată de președintele republican pentru a reduce cheltuielile administrației americane.

Opoziția democrată susține că CEO-ul companiilor SpaceX și Tesla a căpătat o putere nelimitată în noul executiv, unde deciziile sau opiniile sale au condus deja la demiterea a mii de angajați federali.

Tot sâmbătă, fostul comandant suprem al forțelor NATO în Europa, amiralul american James Stavridis, a estimat la postul CNN că NATO și-ar putea trăi în prezent ‘ultimele zile’ ale existenței sale, iar locul Alianței Nord-Atlantice ar putea fi luat de o alianță europeană.

Publicitate

Cât despre ONU, un grup de parlamentari din Partidul Republican al președintelui Donald Trump au lansat luna trecută o inițiativă prin care au cerut retragerea SUA din această organizație

Citeste mai mult

Administratie

Iluminat public modern în comuna Coșula: Investiție de un milion de lei din fondurile de mediu

Publicat

Publicitate

Comuna Coșula va beneficia de un sistem de iluminat public modern, eficient energetic și ecologic, grație unei finanțări nerambursabile de 1.000.000 de lei.

Proiectul este finanțat prin Administrația Fondului pentru Mediu și va fi implementat în perioada 12 martie 2024 – 12 septembrie 2025.

Prin această investiție, autoritățile locale își propun să îmbunătățească siguranța și confortul locuitorilor, reducând în același timp consumul de energie și impactul asupra mediului. Noile sisteme de iluminat vor folosi tehnologie LED, asigurând un consum redus de electricitate și costuri mai mici pentru administrația locală.

Modernizarea iluminatului public reprezintă un pas important în dezvoltarea comunei, oferind mai multă vizibilitate pe timpul nopții și sporind siguranța cetățenilor.

Administrația publică locală, prin primarul interimar Neculai Șchiopu, este apreciată pentru eforturile în atragerea fondurilor necesare acestui proiect, considerat esențial pentru îmbunătățirea infrastructurii locale și își exprimă încrederea că implementarea acestui sistem va aduce beneficii semnificative comunității pe termen lung.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (330)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

O  CARTE  CARE  ÎNDEAMNĂ  COPILUL  LA  JOC

O privire asupra creaţiei scriitoarei Maria Baciu (a cărei zi de naștere este 4 martie) relevă şi o predilecţie pentru literatura pentru copii: poezie (“Bună dimineaţa, Puf!” – 1994, “Daruri de Crăciun” – 1996, “Lume îndrăzneaţă” – 1998, “Fetiţa cu buline – 2000, “Vremea fragilor” – 2000, “Caii soarelui” – 2003, “Vara copilăriei” – 2004, “Copilărie de lux” – 2005, “Antologie de poezii pentru copii” – 2010, şi  “Anii mici cu…mult sclipici” – 2013); proză (“Concertul de pe Mitropolitan Imaş” – 2008, “Ghetuţele copilăriei” – 2009, şi  “Childhood Boots” – 2013); teatru (“Tigrişorul Pietrek” – 2000 şi “Vara lui Dănel” – 2005). Acestora li se adaugă “anotimpul Copilărie” (Editura “Geea”, Botoşani, 2015, grafica de Carmen Ionel, referinţe: Lucia Cifor, Dan Lungu, Luminiţa Stoica).

Cu ceva timp în urmă, “Dilematica” (anul VII, nr. 69, ianuarie 2012) a propus un “Dosar” cu tema “Literatura pentru copii între aventură şi rezistenţă”, titlu care se potriveşte perfect şi Mariei Baciu, fiindcă ce altceva decât “aventură”, “rezistenţă” şi “încăpăţânare creatoare” este  să tot continui să scrii şi literatură pentru copii? În sursa citată, Adela Rogojinaru  a ţinut să precizeze că: “Un anume estetism păstrat în teoriile artei pentru artă şi în studiile de fenomenologie a operei literare a făcut ca literatura  pentru copii să fie considerată  inautentică şi utilitară, neînsemnată din perspectiva teoriei formei şi neclasificabilă într-o ierarhie critică a valorilor literare. Fiind privită mai curând ca o formă de artizanat decât ca o formă de artă, literatura pentru copii se conservă prin grija exclusivă a autorilor de manuale şi de auxiliare didactice.  În mod cu totul regretabil, rămâne singura formă de literatură care are nevoie de justificări şi de motivări circumstanţiale exterioare actului artistic”. Mai mult, Adela Rogojinaru dă vina pe  “nefericita utilizare prepoziţională care indică atribuirea obiectului literar, “pentru copii”, absentă în definirea altor forme literare” fapt ce a făcut să contribuie la “deprecierea sensului şi a valorii actului literar, făcându-ne să uităm că ne referim totuşi la literatură, ca fapt exceptional de creaţie”.

Dacă Nicolae Manolescu, o autoritate în domeniul criticii, nu considera literatura pentru copii ca gen separat, Lucian Blaga era de altă părere.  Autorul “poemelor luminii” şi a poeziei “Copiii” (“O Dumnezeule!  / Copiii tăi cei mai aleşi, copiii / Cu suflet rupt din strălucirea ta: /  Ei nu trăiesc în lumea /  De tine  createă / Ci-n lumea  /  Creată de ei înşişi… / Le-o ierţi? /  Eu ştiu ceva: /  Ştiu că le-o ierţi, ştiu că te bucuri chiar / De îndrăzneala  / Copiilor tăi mari şi buni şi visători…”),  nu considera acest gen ca fiind unul minor şi de scos dintr-o posibilă clasificare. Adrian Marino transferă literatura pentru copii domeniului paraliteraturii, pe când scriitorul şi traducătorul Florin Bican o recunoaşte ca gen separat, doar că ar trebui să se numească  “literatură cu copii”. Indiferent cum ar trebui să se numească, important este că ”poezia pentru copii” există prin: Passionaria Stoicescu, Pandelica Radeş, Ana Blandiana, Adina Popescu, Maria Baciu şi mulţi alţii, unii dintre ei plecaţi deja “dincolo”.

Revenind la cartea Mariei Baciu, e de remarcat un merit: deşi profesoară, nu exacerbează accentul pedagogic. Sun foarte dese momentele de limbaj poetic autentic,  demersul pedagogic abia sesizându-se: “Într-o cioară stă o nucă. / Râul s-a ascuns în ştiucă. / Umblă prin pădurea deasă / Cerbii, căutându-şi casă. / Într-o ramă, pe perete, / E bunicul, care vede / În trecut. Dar ăsta nu-i / Decât un tablou în cui… / Ce se-ascunde e cuprins / Sub zăpada care-a nins…/ Toate ale lumii stau / Într-o încăpere sau / Într-un gând, ascuns în cap, / Şi de care nu mai scap…” (“Ce se vede”) sau “Mai mulţi Sori / Atârnă-n crengi / Şi sunt tineri / Şi întregi. / Par că râd / Şi par să spună / Că n-au frică / Nici de Lună, / Nici de Stele, /  Nici de Noapte, / Că sunt doar / Gutuie coapte…” (“Gutuiele”).

Publicitate

Privită dintr-o abordare psihologică, această carte se adresează celei de-a treia copilării, ce corespunde vârstei şcolare când copilul e apt de efort intelectual şi emotional, învaţă să scrie şi să citească, îşi face  prieteni, socializează. Astfel că fiecare poezie  se supune , parcă voit, unei observaţii argheziene: “Nicio jucărie nu e mai frumoasă ca jucăria de vorbe”. Poezii ca nişte jucării, care îndeamnă la joc, domină  conţinutul acestei cărţi: „Cine-i mai …”drumeţ” ca el? / Aţi ghicit! E Şotronel! / El e prieten cu oricine / Vrea să-l joace, ca şi mine! // E drăguţ şi e cochet, / Şi mă trage de şiret, / Dacă trec pe lângă el / Şi nu-l joc în nici un fel.” („Şotronel”); „Ninge! Ninge! / David stă cu-n ochi pe minge / Tot gândindu-se la meci / Şi la cei unşpe „zevzeci” / Care se vor sfătui / Să renunţe…Dar ce-ar fi / Să cadă la învoială: / Să joace meciul la şcoală, / Iar după aşa un duş, / Să meargă la săniuş?! / David, ce-nţelept mai eşti! / Zău, ne place cum gândeşti!” („Fotbaliştii”). Şi exemplele ar putea continua cu „Ziua copacilor”, un exemplu de neafectare a inocenţei: „Era ziua Nucului. / Noi jucam arşice / Chiar pe Creasta Cucului / Şi pocneam din bice. // Era ziua Prunului. / ne jucam cu beţe, / Iar Cireşul ne chema / Alt joc să ne-nveţe. // Era ziua Mărului / Şi ne-mpodobise / Cu lumina Cerului / Şi cu-n car de vise… // Şi-a Livezii, ce-a-nflorit, / Era ziua toată… / Gâzuliţe au venit  / Şi-am făcut o roată. // Şi-am jucat pân-am căzut / peste flori şi iarbă! / Cerul însuşi ne-a văzut, / Chiar şi noaptea oarbă, // Iar copacii s-au distrat / Pentru prima dată / Şi, de drag, au sărutat / Ceata noastră toată”.

Asemenea lui Blaga, cel care aşeza copilul în sat, ca  „paradis al copilăriei”, Maria Baciu procedează la fel, dar prin universul şcolii şi familiei, locurile unde copilul poate experimenta realitatea raportată la  anotimpurile anului: „Singurică eu m-am dus / Pe colina cea de sus / Să-l întreb pe tatăl meu / Unde şade Dumnezeu? // „Unde-i Doamne – Doamne, tată? / Tu i-ai spus că ai o fată / Care vrea să-i cear-un sfat?” / „E plecat, tată, plecat…”// „Şi mai vine?” „Sigur vine, / Nu la mine, ci la tine, / Că el fi-va-ţi de folos / Pe-al tău drum anevoios…” („Căutare).

Ritmul şi rima accesibile unei posibile memorări, desele tuşe de om al cetăţii (vezi Scrisoare” şi alte poezii),  precum şi  interjecţiile onomatopee şi predicative ce produc efecte de îmbogăţire a versului, fac din fiecare poezie o picătură ce cade firesc, precum doza unui medicament, peste sufletul inocent al copilului. Volumul  „anotimpul Copilărie”, ieşit în lume sub semnul culorii preferate de autoare, verdele crud,  îndeamnă la joc, relaxare şi creativitate. (GEORGICĂ MANOLE)

Citeste mai mult

Eveniment

Atunci când IUBIREA poartă uniformă: O ceremonie a curajului și a inimii la Botoșani

Publicat

Publicitate

Silviu Urioc a purtat uniforma militară în ziua nunții, simbolizând curajul și dedicarea sa. Momentul a devenit o declarație emoționantă a angajamentul față de profesie și iubita sa. Cu alte cuvinte, astăzi, iubirea a îmbrăcat uniforma de ceremonie.

Într-o zi care a fost senină de primăvară, când razele soarelui mângâiau simplu, dar blând pământul, Silviu Urioc și-a unit destinul cu aleasa inimii sale, Ramona. În atmosfera plină de emoție și speranță, fiecare clipă părea să vibreze sub farmecul noului început.

“Pentru Silviu, colegul nostru din cadrul Inspecției de Prevenire, nunta nu era doar o sărbătoare a iubirii, ci și ocazia de a-și onora profesia și curajul de zi cu zi. De aceea, a ales să poarte în ziua cea mare uniforma militară, simbol al dăruirii și dedicării sale față de oameni. Astfel, uniforma, de obicei martoră a provocărilor și responsabilităților, a devenit parte a unei povești de dragoste scrise cu lumină și bucurie”, a transmis ISU Botoșani.

Ramona l-a întâmpinat cu un zâmbet cald și cu inima plină de nerăbdare. În clipa în care s-au privit, întreaga lume a dispărut, lăsând loc doar pentru ei doi și promisiunea unui drum parcurs împreună. Bucuria lor a fost împărtășită de familie, prieteni și colegi, care au vibrat la unison cu fiecare emoție, fiecare privire și fiecare răsuflare de fericire.

Florile proaspete ale primăverii au împodobit sala, răspândind parfumul speranței și al prospețimii. Glasurile celor prezenți au rostit urări de bine, iar aplauzele au însoțit pașii lor spre viitor. Fiecare gest a fost încărcat de semnificație: jurămintele rostite au vorbit despre iubire, respect și sprijin necondiționat, punând bazele unei vieți petrecute umăr lângă umăr.

În uniforma sa, Silviu a încorporat nu doar onoarea și responsabilitatea profesiei, ci și devotamentul față de Ramona. Îmbrățișarea lor, sub privirile emoționate ale celor dragi, a fost pecetea unui legământ menit să reziste în timp.

Publicitate

Toți pompierii ISU Botoșani îl privesc cu bucurie pe Silviu și Ramona, trimițându-le gânduri bune pentru un viitor luminos. Să le fie casa de piatră, să rămână mereu sănătoși și să se iubească la fel de mult ca în această zi de primăvară în care destinul lor s-a unit.

“O zi specială, un nou început și o viață plină de fericire împreună – aceasta e povestea de dragoste care ne inspiră și ne emoționează pe toți. Felicitări, Silviu și Ramona, și drum bun în călătoria voastră spre toate bucuriile vieții!”, au transmis reponsabilii ISU Botoșani.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending