Connect with us

Actualitate

Bullying-ul, fenomen prezent încă de la grădiniţă. Patru din cinci educatori trebuie să gestioneze astfel de situaţii

Publicat

Publicitate

Un studiu realizat de organizaţia Salvaţi Copiii România, cercetare la care au participat 300 de educatori, consilieri, directori şi 2315 părinţi, arată că bullyingul este un fenomen care se observă încă de la grădiniţă, peste o treime dintre educatori afirmând că au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace, excluderea din grup fiind una dintre manifestările bullyingului, potrivit news.ro.

În acest context, organizaţia anunţă că desfăşoară un program de prevenire a acestui fenomen, care se derulează în 60 de grădiniţe din Capitală şi din alte localităţi şi care are la bază o metodologie pusă în aplicare şi în Danemarca.

„Cercetările recente arată că şi copiii preşcolari se pot angaja în forme de bullying, direct şi indirect, iar copiii vorbesc despre tachinare ca despre ceva ce îi supără, îi determină să nu se mai joace cu colegii şi le dă dureri psihosomatice. Studiul preliminar derulat de Salvaţi Copiii România în rândul specialiştilor incluşi în program arată modurile în care copiii din grădiniţe se supun de obicei unii pe alţii comportamentului de bullying: excluderea de la jocuri şi activităţi, neacceptarea în grup, etichetare şi exprimare neadecvată: 35% dintre educatori menţionează că au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace; 10% dintre educatori menţionează că în mod constant se confruntă cu situaţii în care anumiţi copii sunt excluşi din grup de către ceilalţi; 60% dintre cadrele didactice consideră că tachinarea între copii este o problemă a copiilor şi în afara programului de grădiniţă; 40% dintre respondenţi consideră că pot îmbunătăţi modul în care gestionează conflictul şi hărţuirea între copii şi au identificat ca principale domenii în care ar avea nevoie de sprijin: îmbunătăţirea colaborării dintre cadre didactice şi părinţi şi formarea cadrelor didactice pentru aplicarea metodelor educaţionale care vizează creşterea coeziunii de grup”, sunt concluziile unei anchete realizate de Salvaţi Copiii România în cadrul căreia au fost chestionaţi 300 de specialişti – educatori, consilieri, directori – şi 2315 părinţi.
În acest context, organizaţia anunţă derularea proiectului antibullying „Să fim prieteni – Fără Bullying” – program care se desfăşoară în 60 de grădiniţe, din Bucureşti şi din ţară. Programul are la bază o metodologie dezvoltată de Mary Foundation şi Salvaţi Copiii Danemarca
„600 de specialişti din grădiniţe – educatori, directori şi consilieri – au fost deja formaţi să utilizeze metodologia programului şi, pe parcursul anului şcolar 2023 – 2024, vor lucra cu 8.800 de copii preşcolari şi cu părinţii acestora pentru a crea comunităţi educaţionale incluzive şi sigure şi a-i ajuta pe copii să aibă relaţii pozitive. Studiul preliminar efectuat în cadrul programului arată că 78% dintre educatori trebuie să gestioneze situaţii de bullying la grupă şi 35% dintre educatori au în grupă copii care ocazional nu au cu cine să se joace.  Programul Să fim prieteni – Fără Bullying are la bazã cercetãri de ultimã orã si este fundamentat pe patru valori – toleranţã, respect, grijã şi curaj. Pentru implementarea programului, cele 60 de grădiniţe beneficiază de formarea specialiştilor şi primesc o valiză cu resurse ce conţine instrumente educaţionale specifice: ursuleţul prietenos, ghiduri pentru specialişti, cărţi cu activităţi, cartonaşe de conversaţie, fişe cu exemple care stau la baza conversaţiilor cu copiii”, transmite Salvaţi Copiii într-un comunicat dat publicităţii joi.
Copiii incluşi în acest program învaţă să-şi exprime emoţiile, dezvoltă o înţelegere mai profundă a propriului rol în interacţiunile cu prietenii, iar grupul de copii ca întreg este întărit. Programul conţine instrumente de lucru şi pentru modelele celor mici, cadrele didactice şi părinţii.
„Periodic vor fi organizate întâlniri pentru crearea unui mediu social pozitiv în cadrul grupului de părinţi. Activităţile desfăşurate cu aceştia urmăresc dezvoltarea abilităţilor parentale cu scopul reducerii riscului de abuz şi neglijare, precum şi stimularea cooptării părinţilor în dezvoltarea de strategii de prevenire şi combatere a bullying-ului împreună cu specialiştii din grădiniţe”, precizează comunicatul Salvaţi Copiii.
Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii şi se referă la comportamente variate care umilesc şi exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp.
Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenţei fizice, dar se poate manifesta şi mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană şi, prin urmare, poate fi dificil de identificat.
Un studiu realizat de Salvaţi Copiii încă din 2016 aducea în atenţia specialiştilor datele colectate cu privire la acest fenomen:  în ciclurile primar şi gimnazial, 3 din 10 copii erau excluşi în mod constant din grupul de colegi;  trei din 10 copii erau ameninţaţi cu bătaia sau lovirea de către colegi şi unu din 4 copii fusese umilit în faţa colegilor.
În iunie 2022, Salvaţi Copiii a realizat o consultare în rândul copiilor, iar rezultatele arată că incidenţa fenomenului a crescut faţă de 2016: 4 din 5 elevi afirmă că au fost martori ai situaţiilor de bullying în şcoala unde învaţă, procentul elevilor care spun că au fost victime ale bullying-ului a crescut de la 29% în 2016 la 49% în 2022.
„Datele statistice prezentate sunt întărite de concluziile referitoare la România din cadrul Programului pentru evaluarea internaţională a elevilor (PISA), care indicau că 35% dintre elevii de 15 ani au fost afectaţi de fenomenul de bullying cel puţin de câteva ori pe lună  (39% în cazul copiilor din mediile defavorizate), performanţa lor în procesul de învăţare fiind cu 40% mai scăzută echivalentului efortului de învăţare dintr-un an şcolar. Toate analizele ştiinţifice cu privire la formarea de atitudini şi comportamente prosociale bazate pe prietenie, acceptarea diversităţii şi onestitate faţă de semeni subliniază importanţa prevenţiei şi educaţiei timpurii”, precizează oficialii Salvaţi Copiii România.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani: Zeci de permise de conducere reținute pentru viteză excesivă

Publicat

Publicitate

Vineri, polițiștii rutieri au desfășurat o acțiune, având drept scop prevenirea și combaterea accidentelor de circulație cauzate de viteza excesivă.

Activitățile au fost desfășurate în zonele în care s-au înregistrat accidente rutiere grave, iar in cadrul acestora au fost depistați 29 de conducători auto circulând cu viteză peste limita legală.

Astfel, față de aceștia a fost dispusă măsura sancționării contravenționale, iar ca măsură complementară le-au fost reținute permisele de conducere.

Citeste mai mult

Educație

Norma didactică a crescut: Procedura de încadrare a profesorilor pentru anul școlar 2025-2026, publicată!

Publicat

Publicitate

Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii  privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 a fost publicat în Monitorul Oficial vineri, 8 august, cu o lună înaintea începerii cursurilor din anul școlar 2025-2026, scrie EDUPEDU.

Procedura conține ordinea în care vor fi încadrați profesorii și noul calendar al mobilității profesorilor pentru anul școlar 2025–2026 ce prevede reluarea etapelor de continuitate, detașare și restrângere de activitate.

Documentul vizează toate tipurile de încadrare – titulari, viabilitate de post, debutanți – și introduce reguli noi pentru completarea normelor, restrângeri de activitate și mobilitate didactică.

În perioada 11-18 august se reiau activităţile privind constituirea posturilor didactice/catedrelor, încadrarea personalului didactic de predare şi soluţionarea cererilor de completare a normei didactice de predare la nivelul școlilor și grădinițelor.

În perioada 11-22 august 2025 are loc organizarea și desfășurarea activităților conform prevederilor Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare- învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare.

Amintim că a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Publicitate

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pompieri pentru o zi – peste 90 de copii din comuna Hilișeu-Horia au descoperit tainele meseriei de salvator

Publicat

Publicitate

Astăzi, comuna Hilișeu-Horia a fost cuprinsă de emoție, curiozitate și voie bună, odată cu desfășurarea unei noi ediții a „Taberei din pridvorul satului”, găzduită de Parohia „Sfântul Nicolae” din localitatea Iezer. Evenimentul a avut loc în baza protocolului de colaborare dintre Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani, Arhiepiscopia Iașilor și Protopopiatul Dorohoi.

Cei peste 90 de copii și adolescenți prezenți au primit informații esențiale despre prevenirea incendiilor și comportamentul corect în situații de urgență. Pe înțelesul lor, pompierii le-au explicat:
▪️ să nu se joace cu chibrituri, brichete sau lumânări;
▪️ să nu umble la prize sau aparate electrice;
▪️ să evite urcarea în copaci din apropierea liniilor de înaltă tensiune;
▪️ să nu se joace în zona căilor ferate electrificate și să nu urce pe vagoane;
▪️ să se îndepărteze și să anunțe un adult dacă observă un cablu electric căzut sau un panou de electricitate deschis;
▪️ să nu atingă muniția rămasă neexplodată;
▪️ să meargă doar în locuri special amenajate pentru înot și să nu intre singuri în apă dacă nu știu să înoate.

Au fost prezentate și măsurile pe care trebuie să le respecte înainte, în timpul și după producerea unor evenimente precum incendii, cutremure sau inundații, precum și modul corect de acordare a primului ajutor.

Un moment de interes deosebit pentru adolescenți a fost prezentarea oportunităților de a urma o carieră în domeniul situațiilor de urgență. Pompierii le-au explicat pașii pe care trebuie să îi urmeze pentru a deveni ofițeri – prin Facultatea de Pompieri din cadrul Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” – sau subofițeri – prin Școala de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești.

La final, copiii au avut ocazia să descopere autospeciala de stingere cu apă și spumă, să afle rolul fiecărui accesoriu și să înțeleagă câtă pregătire, disciplină și curaj presupune munca unui salvator.

Această activitate a fost nu doar o lecție de siguranță, ci și o sursă de inspirație pentru cei care, poate, într-o zi, vor îmbrăca uniforma de pompier și vor deveni la rândul lor salvatori.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

GALA de premiere a Festivalului-concurs de muzică folk pentru copii și tineret

Publicat

Publicitate

Seri eminesciene: muzică, film, poezie şi arte plastice

 Gala de premiere a Festivalului-concurs de muzică folk va avea loc pe 10 august, începând cu ora 18:00, în amfiteatrul exterior de la Memorialul Ipotești.

Juriul va acorda următoarele premii:

– Trofeul Mihai Eminescu – marele premiu,

– pentru categoria de vârstă 15-30 ani și pentru categoria de vârstă 7-14 ani se vor acorda separat:

§ două premii I (individual şi grup),

Publicitate

§ două premii II (individual şi grup),

§ două premii III (individual şi grup),

§ două menţiuni (individual şi grup),

– premiul de popularitate.

Festivalul-concurs va fi precedat de o ediție specială Spoken Words pe versuri de Eminescu, susținut de copiii care au participat la atelierele organizate de Memorialul Ipotești pe toată perioada festivalului. Activitatea, coordonată de Cosmin Perța și Iulian Morar, va avea loc în amfitetraul „Laurențiu Ulici” începând cu ora 17:00.

Pe toată perioada festivalului, Memorialul Ipotești organizează o colectă publică pentru ajutorarea sinistraților de la Broșteni.

            Intrarea la orice activitate din programul, care poate fi consultat pe pagina Memorialului Ipotești, este liberă.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending