Connect with us

Eveniment

Botoșani: Vrei să fii polițist local? Există o oportunitate! Când are loc proba fizică (eliminatorie)

Publicat

Publicitate

Poliția Locală a municipiului Botoșani, în baza art. VII alin. (3) din OUG nr. 115/2023 privind unele
măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, art.VII alin. (7) și art. XII din O.U.G. nr.
121/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G nr. 57/2019 privind Codul administrativ cu
modificările si completările, organizează concurs de recrutare pentru ocuparea unei funcții
publice de execuție vacante de polițist local, clasa III, grad profesional superior – ID 192592 –
din cadrul Serviciului Circulația pe drumuri publice.

Durata normală a timpului de muncă este de 8 ore/zi, 40 ore/săptămână.
Programul de lucru se stabilește în funcție de situația operativă, cu respectarea prevederilor legale în
vigoare.
Calendarul de desfășurare a concursului:
– verificarea eligibilității candidaților în cadrul căreia comisia de concurs verifică documentele
conţinute de dosarele de concurs. (Rezultatul verificării eligibilitătii candidatilor se afișează în termen
de 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a dosarelor);
 proba suplimentară (eliminatorie): 27 februarie 2025, ora 13:00, – testarea aptitudinilor fizice:
– alergare rezistenţă: femei – 800 m / bărbați – 1000 m;
– alergare viteză: 50 m – femei/bărbați;
– flexii abdominale – femei / bărbați.
Ora și locația de desfășurare a probei suplimentare va fi anunțată în data de 26 februarie 2025.
Procedura de organizare și desfășurare a probei de testare a aptitudinilor fizice poate fi vizualizată
accesând site-ul instituției.
– proba scrisă, în data de 03 martie 2025, ora 13:00, la sediul instituţiei;
– proba interviu, în termen de maximum 8 zile lucrătoare de la data susținerii probei scrise, la sediul
instituției, doar de către candidații care au obținut la proba scrisă minimum 50 puncte. Data și ora
susținerii probei interviu se vor afișa pe site-ul instituției odată cu afișarea rezultatelor probei scrise.
Condiții de participare la concurs
• Condiții generale:
Conform art. 465 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul
administrativ, cu modificările și completările ulterioare, poate ocupa o funcţie publică persoana care
îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are cetăţenia română şi domiciliul în România;
b) cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
c) are vârsta de minimum 18 ani împliniţi;
d) are capacitate deplină de exerciţiu;
e) este apt din punct de vedere medical şi psihologic să exercite o funcţie publică. Atestarea stării de
sănătate se face pe bază de examen medical de specialitate, de către medicul de familie, respectiv pe
POLIȚIA LOCALĂ A MUNICIPIULUI BOTOȘANI
Str. Mihail Kogălniceanu nr. 16, judeţul Botoşani
Telefon 0231/513100, 0331/401541; 0331401542
Fax 0231/527022, e-mail politialocalabt@yahoo.com
Operator de date cu caracter personal în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie
2016
2 | P a g e
bază de evaluare psihologică organizată prin intermediul unităţilor specializate acreditate în condiţiile
legii;
f) îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime în specialitate prevăzute de lege pentru ocuparea
funcţiei publice;
g) – nu este cazul;
g^1) – nu este cazul;
g^2) – aviz psihologic port armă; permis de conducere, categoria B;
h) nu a fost condamnată pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau
contra autorităţii, infracţiuni de corupţie sau de serviciu, infracţiuni care împiedică înfăptuirea
justiţiei, infracţiuni de fals ori a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie care ar face-o incompatibilă cu
exercitarea funcţiei publice, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea faptei;
i) nu le-a fost interzis dreptul de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia ori activitatea
în executarea căreia a săvârşit fapta, prin hotărâre judecătorească definitivă, în condiţiile legii;
j) nu a fost destituită dintr-o funcţie publică sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru
motive disciplinare în ultimii 3 ani;
k) nu a fost lucrător al Securităţii sau colaborator al acesteia, în condiţiile prevăzute de legislaţia
specifică;
l) – nu este cazul.
• Condiţiile specifice pentru funcția publică de polițist local, clasa III, grad profesional superior:
 studii liceale, respectiv studii medii liceale finalizate cu diplomă de bacalaureat;
 minimum 7 ani vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice;
 permis de conducere categoria B;
 aviz psihologic din care să rezulte aptitudinea privind folosirea armelor şi muniţiilor letale sau
neletale supuse autorizării, emis cu cel mult 6 luni anterior derulării selecţiei, de către un psiholog
autorizat pentru efectuarea unor astfel de examinări, atestat în condiţiile legii.
Modalitatea de înscriere la concurs
Dosarul de înscriere la concurs se depune la sediul Poliției Locale a municipiului Botoșani, în
termen de 20 zile de la data publicării anunțului, respectiv în perioada 27.01.2025 – 17.02.2025
inclusiv, de luni până joi între orele 08:30 – 15:30 și vineri între orele 08:30 – 13:00.
Dosarul de înscriere la concurs se poate trimite prin intermediul unui serviciu de curierat sau se poate
transmite în format electronic la adresa http://www.politialocalabt.ro
Dosarele de concurs transmise de candidaţi la adresa de e-mail http://www.politialocalabt.ro după
terminarea programului de lucru al instituţiei, dar în perioada de depunere a dosarelor de concurs, li
se atribuie număr de înregistrare în ziua lucrătoare următoare, iar dosarul de concurs este considerat
ca fiind depus în termen.
În vederea participării la concursul de recrutare, dosarul de concurs va conţine, în mod
obligatoriu, conform prevederilor art. 94 alin. (2) din Anexa nr.10 la O.U.G. nr. 57 din 2019 privind
Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare coroborat cu art.VII alin. (15) din
O.U.G. nr. 121/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G nr. 57/2019 privind Codul
Administrativ, următoarele documente:
a) formularul de înscriere, prevăzut la art. 137 lit. b) din Anexa nr.10 la O.U.G. nr. 57/2019, cu
modificările și completările ulterioare prin raportare la art. VII din O.U.G. nr. 121/2023 – se poate
obține de la Compartimentul Resurse Umane sau se descarcă de pe site-ul instituţiei
http://www.politialocalabt.ro
b) copia cărţii de identitate;
c) copia actului doveditor emis de autorităţile competente, în cazul în care a intervenit schimbarea
numelui consemnat în certificatul de naştere;
d) copia carnetului de muncă şi/sau a adeverinţei eliberate de angajator pentru perioada lucrată, care
să ateste vechimea în muncă şi în specialitatea studiilor;
3 | P a g e
Conform dispozițiilor art. 38 alin. (7) din Anexa 10 la O.U.G. nr. 57/2019, cu modificările și
completările ulterioare, modelul orientativ al adeverinței eliberate de angajator pentru perioada
lucrată care atestă vechimea în muncă și în specialitatea studiilor este prevăzut la art. 137 lit. e) din
actul normativ respectiv.
Adeverințele care au un alt format decât modelul orientativ menționat mai sus, trebuie să cuprindă
elemente similare celor prevăzute în anexa menționată mai sus și din care să rezulte cel puțin
următoarele informații: funcția/funcțiile ocupată/ocupate, nivelul studiilor solicitate pentru
ocuparea acesteia/acestora, temeiul legal al desfășurării activității, vechimea în muncă acumulată,
precum și vechimea în specialitatea studiilor.
e) copii ale diplomelor de studii sau echivalente, certificatelor şi altor documente care atestă
efectuarea unor specializări şi perfecţionări sau deţinerea unor competenţe specifice, după caz;
f) copia adeverinţei care atestă starea de sănătate corespunzătoare, eliberată cu cel mult 6 luni anterior
demarării etapei de selecţie de către medicul de familie al candidatului;
Adeverinţa care atestă starea de sănătate conţine, în clar, numărul, data, numele emitentului şi
calitatea acestuia, în formatul standard stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii.
g) copia adeverinţei care atestă starea de sănătate corespunzătoare pentru efort fizic și lucrul în
schimburi (ture), cu menţiunea „APT pentru funcția de polițist local”, obţinută în urma examenului
medical de medicina muncii, în cazul funcțiilor publice pentru a căror ocupare este necesară
îndeplinirea unor condiții specifice care implică efort fizic;
h) copia avizului psihologic din care să rezulte aptitudinea privind deținerea, portul și folosirea
armelor și munițiilor letale sau neletale supuse autorizării, emis de către un psiholog autorizat pentru
efectuarea unor astfel de examinări, atestat în condițiile legii; (APT PSIHOLOGIC pentru funcția de
polițist local înarmat);
i) cazierul judiciar;
Cazierul poate fi înlocuit cu o declaraţie pe propria răspundere prin completarea rubricii
corespunzătoare din formularul de înscriere. În acest caz, candidatul declarat admis la proba de
verificare a eligibilităţii şi care nu a solicitat expres la înscrierea la concurs preluarea informaţiilor
direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă are obligaţia să completeze dosarul de
concurs până cel mai târziu la data şi ora organizării interviului, sub sancţiunea neemiterii actului
administrativ de numire în funcţia publică. În situaţia în care, la înscrierea la concurs, candidatul
solicită expres preluarea informaţiilor direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă,
extrasul de pe cazierul judiciar se solicită potrivit legii şi procedurii aprobate la nivel instituţional.
j) declaraţia pe propria răspundere, prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de
înscriere, sau adeverinţa care să ateste lipsa calităţii de lucrător al Securităţii sau colaborator al
acesteia, în condiţiile prevăzute de legislaţia specifică;
k) declaraţia pe propria răspundere, prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de
înscriere, privind faptul că, în ultimii 3 ani, persoana nu a fost destituită sau nu i-a încetat contractul
individual de muncă pentru motive disciplinare;
l) copia permisului de conducere – categoria B;
Documentele care constituie dosarul de concurs se depun în copie, cu obligaţia candidatului de a
prezenta secretarului comisiei de concurs originalele acestor documente, pentru certificare pentru
conformitate cu originalul, până cel târziu la data desfăşurării probei interviului, sub sancţiunea
neemiterii actului administrativ de numire în funcţia publică în cazul promovării concursului.
Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul Poliției Locale a municipiului Botoșani din Str. Mihail
Kogălniceanu nr. 16, cod poştal 710185, judeţul Botoşani, telefon 0231/513100, 0331/401541;
0331401542 fax 0231/527022, e-mail http://www.politialocalabt.ro şi la secretarul comisiei de
concurs, doamna Viorica Repciac, Compartimentul Resurse umane – salarizare, int.105.
Atribuțiile prevăzute în fișa postului pentru funcția publică de execuție de polițist local, clasa III,
grad profesional superior – ID 192640 – din cadrul Serviciului Circulația pe drumuri publice:
4 | P a g e
a) asigură fluenţa circulaţiei pe drumurile publice din raza teritorială de competenţă, având
dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducătorilor de autovehicul exclusiv pentru
îndeplinirea atribuţiilor conferite de lege în domeniul circulaţiei pe drumurile publice;
b) verifică integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră şi sesizează nereguli constatate
privind funcţionarea semafoarelor, starea indicatoarelor şi a marcajelor rutiere şi acordă asistenţă în
zonele unde se aplică marcaje rutiere;
c) participă la acţiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor
fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torenţială, grindină,
polei şi alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;
d) participă, împreună cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, la asigurarea
măsurilor de circulaţie ocazionate de adunări publice, mitinguri, marşuri, demonstraţii, procesiuni,
acţiuni de pichetare, acţiuni comerciale promoţionale, manifestări cultural-artistice, sportive,
religioase sau comemorative, după caz, precum şi de alte activităţi care se desfăşoară pe drumul public
şi implică aglomerări de persoane;
e) sprijină unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române în asigurarea măsurilor de
circulaţie în cazul transporturilor speciale şi al celor agabaritice pe raza teritorială de competenţă;
f) acordă sprijin unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea măsurilor
pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei traficului;
g) asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente şi ia primele
măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor şi a făptuitorilor şi, dacă se
impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară;
h) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea,
staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare
a autovehiculelor staţionate neregulamentar;
i) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa
maximă admisă şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire
a conducătorilor acestor vehicule;
j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni,
biciclişti, conducători de mopede, trotinete electrice şi vehicule cu tracţiune animală;
k) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare
la circulaţia în zona pietonală, în zona rezidenţială, în parcuri şi zone de agrement, precum şi pe
locurile de parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional pentru persoanele cu
handicap;
l) aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate
pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al municipiului Botoșani;
m) cooperează cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române pentru identificarea
deţinătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staţionării neregulamentare sau al
autovehiculelor abandonate pe domeniul public;
n) constată contravenţii şi aplică sancţiuni contravenţionale pentru încălcarea prevederilor
legale, conformcompetenţelor atribuite din cuprinsul legii sau prin împuternicirea dată prin dispoziția
primarului municipiului Botoșani;
o) verifică şi soluţionează sesizările și reclamațiile repartizate, privind nerespectarea normelor
legale în materie de circulație rutieră;
p) întocmește raportul zilnic de activitate sau ori de câte ori se impune și îl prezintă șefului
serviciului.
Bibliografie / Tematică:
1. Constituţia României, republicată;
Tematica: Constituţia României, republicată.
2. Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
Tematica: Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
3. Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
5 | P a g e
Tematica: Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Partea I, titlul I şi titlul II ale părţii a II-a, titlul I al părţii a IV-a, titlul I şi II ale părţii a VI-a
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările și
completările ulterioare;
Tematica: Partea I, titlul I şi titlul II ale părţii a II-a, titlul I al părţii a IV-a, titlul I şi II ale părţii a VIa din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările și
completările ulterioare.
5. Legea poliției locale nr. 155/2010, cu modificările și completările ulterioare;
Tematica: CAP. I Dispoziţii generale: art.1- art.3; CAP. II Organizarea poliţiei locale: art.4- art.5;
CAP. III Atribuţiile poliţiei locale: art.6- art.13; CAP.IV Statutul personalului poliţiei locale: art.14-
art.19; CAP. V Drepturile şi obligaţiile poliţistului local: art.20 – art.23; CAP. VI Folosirea
mijloacelor din dotare şi uzul de armă: art.24- art.27; CAP. VII Atribuţiile autorităţilor administraţiei
publice locale în privinţa organizării şi funcţionării poliţiei locale: art.28- art.31; CAP.VIII Dotarea
şi finanţarea poliţiei locale: art.32- art.39.
6. H.G. nr. 1332/2010 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a
poliţiei locale, cu modificările și completările ulterioare;
Tematica: ANEXA I CAP.I Dispoziţii generale: art.1- art.2; CAP. II Organizarea poliţiei locale şi
categorii de funcţionari publici: art.3- art.6; CAP. IV Atribuţiile personalului poliţiei locale: art.15-
art.33; CAP. VI Mijloacele din dotare: art.38- art.61; CAP.VII Drepturile şi recompensele care se pot
acorda poliţiştilor locali: art.62- art.70.
7. O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările
ulterioare;
Tematica: CAP.I Dispoziţii generale: art.1- art.14; CAP.II Constatarea contravenţiei: art.15- art.20;
CAP.III Aplicarea sancţiunilor contravenţionale: art.21- art.30; CAP.V Executarea sancţiunilor
contravenţionale: art.37- art.42.
8. O.U.G. nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice cu modificările și completările
ulterioare;
Tematica: Cap. IV – Semnalizarea rutieră: art. 29 – art. 34; Cap. V – Reguli de circulație: Secțiunea
I – Obligațiile participanților la trafic: art.39; Secțiunea 2 – Reguli pentru circulația vehiculelor,
subsecțiunea 10 – oprirea, staționarea și parcarea: art. 63 – art. 65 și Secțiunea 3 – Reguli pentru alți
participanți la trafic: art. 70 – art.73; Cap. VII – Răspunderea contravențională: art. 95 – art. 99.
9. H.G. nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002
privind circulația pe drumurile publice;
Tematica: Cap. IV – Semnalizarea rutieră: Secțiunea 1 – Semnalele luminoase: art. 47 – art. 63,
Secțiunea 2 – Indicatoarele: art. 64 – art. 67 și Secțiunea 4 – Marcajele: art. 75 – art. 83; Cap. V –
Reguli de circulație: Secțiunea 3 – Reguli pentru circulația vehiculelor – Subsecțiunea 8 – Oprirea,
staționarea și parcarea: art. 141 – art. 146 și Secțiunea 4 – Reguli pentru alți participanți la
trafic, subsecțiunea 1 – Circulaţia bicicletelor şi a trotinetelor electrice: art. 160 și art.161 și
subsecțiunea 4 – Circulaţia pietonilor: art. 166 – art.168; Cap. VII – Sancțiuni contravenționale și
măsuri tehnico – administrative: Secțiunea 2 – Măsuri tehnico-administrative, subsecțiunea 4 –
Ridicarea vehiculelor: art. 203^1 – art. 203^4 și Secțiunea 3 – Sancțiuni contravenționale
complementare, subsecțiunea 1 – Aplicarea punctelor de penalizare: art. 204 – art. 208.
Pentru toate actele normative mai sus menționate în cadrul bibilografiei/tematicii, forma valabilă se
consideră cea care are toate modificările și completările ulterioare, până la data publicării anunțului.
Compartimentul Resurse umane

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

ANAF va lansa un asistent virtual care va răspunde la întrebările contribuabililor. Cum va funcționa chatbot-ul „Ana”

Publicat

Publicitate

ANAF va lansa în curând un asistent virtual conversațional (chatbot) bazat pe inteligență artificială, aflat în prezent în faza de testare.

Un chatbot este un program de inteligență artificială conceput pentru a interacționa cu oamenii prin conversații, de obicei prin text (ca pe un site web, într-o aplicație sau într-un sistem de mesagerie).

Chatbotul poate înțelege întrebările utilizatorului și oferă răspunsuri automate, fie bazate pe reguli simple (răspunsuri prestabilite), fie pe modele de inteligență artificială avansate (cum ar fi cele de tip GPT).

Chatbotul ANA va fi destinat în special sprijinirii contribuabililor mici și care va purta numele ANA, scrie Startupcafe.

„Avem și alte servicii pe care le dezvoltăm în continuare. De exemplu, contact center-ul care, de fapt, nu este doar un simplu call-center al Agenției. Este integrat și cu soluția de chat și în viitor va fi integrat și cu o soluție de chatbot”, a anunțat Rodica Duță, director general adjunct al Direcției Generale de Asistență pentru Contribuabili, miercuri, la Summitul de Fiscalitate și Tehnologie organizat de Camera Consultanților Fiscali (CCF).

Rodica Duță a explicat că viitorul „robot” conversațional al instituției va funcționa integrat cu soluția de contact center existentă, pentru a asigura o interacțiune eficientă între contribuabili și agenție.

Publicitate

„La momentul la care chatbot-ul, când va fi implementat, nu va ști să răspundă, va fi integrat cu această soluție de contact center, chat-ul agenției, astfel încât un agent uman să poată să preia conversația dacă inteligența artificială nu va ști să răspundă și astfel încât, eventual, conversația apoi să fie transferată și către un agent uman, în call center”, a afirmat Duță.

În cazurile mai complexe, precum interpretarea unor situații legislative noi, solicitarea va fi redirecționată prin formularul de contact către specialiști pentru analiză, spune ea.

„În cazul în care, chiar și așa, să zicem că e o situație nouă, legislativă, nu poate fi răspuns, aceasta va fi transmisă într-un final, într-un formular de contact pe care, de altfel, îl știți, astfel încât solicitarea să fie analizată la nivel de interpretare a legislației pentru că și inteligența artificială, la momentul de față, o vedem cu anumite limitări, este într-o dezvoltare continuă.

Inteligența artificială, după cum bine știți, învață, de altfel, de la factorul uman, nu se hrănește singură cu informația.

Ea poate să o analizeze și, eventual, să o interpreteze cum vrea sau poate să fie ajutată de factorul uman, astfel încât să fie ghidată în înțelegerea mai bună a textelor pe care le interpretează”, a spus Rodica Duță.

Viitorul chatbot al ANAF se va numi ANA și va reprezenta un pas important în direcția digitalizării și valorificării inteligenței artificiale în relația cu contribuabilii.

Foto: Imagine realizată cu ajutorul AI

Citeste mai mult

Eveniment

Lăsata Secului pentru Postul Crăciunului: Ultima zi în care se mănâncă de dulce până la Crăciun.

Publicat

Publicitate

Lăsata Secului marchează începutul Postului Crăciunului. Astfel, joi, 13 noiembrie 2025, creștinii se bucură de ultima zi în care mai pot consuma alimente „de dulce”.

Din rânduielile bisericești aflăm că se lasă sec în seara de 14 noiembrie, însă, dacă această dată cade miercurea sau vinerea, cum este în acest an, se lasă sec cu o zi mai înainte, scrie crestinortodox.ro.

„Lăsatul secului” sau “alimentele de sec” se referă în mod direct la nevoinţa omului în aşteptarea unei mari sărbători. Sec înseamnă uscat, fără grăsime, de post.

“Lăsatul secului” este prima zi de pregătire pentru post şi ziua intermediară între mâncatul de dulce şi zilele de post.

Pe vremuri, în seara de Lăsata Secului se reunea toată familia la masă și se pregăteau feluri de mâncare bogate, iar vinul și țuica fiartă erau nelipsite.

Astfel, această masă era un fel de „ospăț de rămas bun” de la alimentele de dulce și în același timp, o petrecere care marca începutul unei perioade mai austere.

Publicitate

Totuși, dincolo de aspectul festiv, Lăsata Secului are și o semnificație religioasă profundă, reprezentând începutul unei perioade de purificare a trupului și a sufletului.

Postul Crăciunului nu este la fel de strict ca Postul Paștelui, însă urmărește același scop: pregătirea credincioșilor pentru sărbătoarea Nașterii Domnului.

Postul Crăciunului sau Postul Nașterii Domnului

Postul Crăciunului sau Postul Nașterii Domnului începe vineri, 14 noiembrie și se încheie pe 24 decembrie. Astfel, acest post ne amintește de perioadele de post ale patriarhilor și drepților din Vechiul Testament, precum și de postul lui Moise pe Muntele Sinai.

Drepții din Vechiul Testament au postit în așteptarea venirii lui Mesia, iar Moise a postit pentru a primi Legea, cele Zece Porunci, de la Dumnezeu.

În același mod, prin post, ne pregătim să întâmpinăm nașterea lui Hristos. Mantuitorul vine pe pământ, dar dorește să pătrundă și în sufletele noastre, să ne lumineze viața și să ne înalțe spre viața cerească.

Astfel, potrivit crestinortodox.ro, acest post are un caracter de pregătire spirituală, menit să transforme sufletele noastre în temple și locuințe ale prezenței lui Hristos.

Primele mențiuni despre ținerea acestui post provin din secolele IV-V, de la Fericitul Augustin și episcopul Leon cel Mare al Romei.

Decizia ca toți credincioșii să postească timp de 40 de zile a fost luată la Sinodul local de la Constantinopol din anul 1166, în timpul patriarhului Luca Chrysoverghi.

Înainte de acest sinod, practicile postului erau diferite:

  • unii creștini țineau post doar șapte zile
  • alții până la șase săptămâni.

Tradiții și superstiții

În seara de Lăsata Secului, se pregătește o masă aleasă, cu bucate care nu vor putea fi consumate pe parcursul postului, precum carne, lactate și alcool, mai exact alimente „de dulce”.

De asemenea, în această zi nu se coase, nu se țese și nu se toarce, pentru a feri gospodăria de rele. Altă tradiție este legată de pomana pentru cei nevoiași. Femeile pregătesc turte din mălai, pe care le dau de pomană.

Totodată, se spune că dacă dai ceva cu împrumut în această zi, „se vor înmulți lupii”.

În anumite regiuni ale țării, de Lăsata Secului, finii obișnuiau să meargă la nași cu plocon, care constă de obicei într-o găină friptă, un colac mare sau o turtă în foi și o sticlă de vin. De-a lungul timpului, preparatele s-au diversificat, dar tradiția a rămas vie.

Astfel, finii își cer iertare nașilor pentru greșelile comise în decursul anilor, iar după împăcare se întinde masa. Se servesc plăcinte cu fructe și legume, struguri sau stafide, simboluri ale sporului și vigoriei spirituale.

De asemenea, pentru a întâmpina cum se cuvine zilele de post, gospodinele spală toate vasele folosite pentru masa de sărbătoare și le așază pe masă cu gura în jos în noaptea care deschide postul.

Se crede că astfel spiritele rele nu se vor ascunde în vase și nu îi vor ispiti pe credincioși să renunțe la post.

De multe ori se spune că postul spiritual ar fi mai important decât cel alimentar, însă ambele au aceeași valoare. Sfinții Părinți au rânduit abținerea de la anumite alimente cu intenție, pentru a ajuta credincioșii să se pregătească deplin.

Astfel, omul credincios nu trebuie să se limiteze la jumătăți de măsură, iar Hristos trebuie întâmpinat cu întreaga sa ființă, atât trupul, cât și sufletul.

Citeste mai mult

Eveniment

Verificări la centrele sociale din Botoșani: Lipsă de personal, nerespectarea procedurilor și alimentație necorespunzătoare

Publicat

Publicitate

În luna octombrie 2025, inspectorii sociali din cadrul Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială (AJPIS) Botoșani au desfășurat 14 misiuni de inspecție socială.

Aceste acțiuni de control au avut ca scop:

  • verificarea respectării standardelor minime de calitate obligatorii pentru funcționarea serviciilor sociale de tip rezidențial destinate copiilor, atât publice, cât și private, din județul Botoșani;

  • evaluarea în vederea acordării sau neacordării acreditării ca furnizor de servicii sociale ori a licenței de funcționare;

  • monitorizarea respectării cerințelor legale privind funcționarea serviciilor sociale.

În urma acestor misiuni, au fost identificate mai multe deficiențe, dintre care menționăm:

Publicitate
  • lipsa procedurilor privind identificarea, preluarea și repartizarea cazurilor, precum și absența criteriilor clare de desemnare a managerului de caz, conform Ordinului nr. 288/2006 privind Standardele minime obligatorii pentru managementul de caz în domeniul protecției drepturilor copilului;

  • neîntocmirea fișelor de evaluare psihologică, socială, medicală și educațională, precum și a programelor de intervenție specifică, la termenele prevăzute (trimestrial sau ori de câte ori este necesar), documente care stau la baza raportului privind evoluția dezvoltării copilului și modul de îngrijire a acestuia;

  • nerespectarea procedurii de admitere în centrele sociale, fiind admiși beneficiari care necesită supraveghere și sprijin permanent din cauza problemelor medicale;

  • insuficiența personalului raportat la numărul de beneficiari sau lipsa personalului calificat pentru prepararea și servirea hranei, precum și pentru activitățile de asistență, îngrijire și supraveghere;

  • neasigurarea unei alimentații echilibrate, corespunzătoare din punct de vedere cantitativ și calitativ, și adaptate nevoilor medicale ale beneficiarilor.

Ca urmare a constatărilor, au fost dispuse 14 măsuri de remediere, iar pentru un centru rezidențial destinat persoanelor vârstnice s-a propus retragerea licenței de funcționare, din cauza nerespectării prevederilor legale în vigoare.

Implementarea măsurilor dispuse va fi monitorizată de inspectorii sociali la termenele stabilite prin procesele-verbale de control.

Citeste mai mult

Eveniment

Ministrul Educației: Lipsa de pregătire a profesorilor, principala cauză a analfabetismului funcțional în rândul elevilor

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației, Daniel David, susține că lipsa de pregătire a cadrelor didactice este principalul motiv pentru care mulți elevi din România se confruntă cu analfabetism funcțional.

Acesta și-a exprimat opinia, în cadrul unui podcast organizat de Salvați Copiii România. Ministrul a fost întrebat cât de mare este responsabilitatea profesorilor în existența analfabetismului funcțional.

„Nu vă supărați, nu vreau să spun 100%, dar cea mai mare parte. Până la urmă, copiii vin cu un nivel de inteligență și un nivel de creativitate normale, ca să spun așa. Este treaba profesorilor ca, pornind pe o normalitate, copiilor să le transferi acele competențe.

N-ai pe cine să pui responsabilitatea decât pe cadrele didactice. Și asta e valabil și în preuniversitar și nu vreau să-i scutesc și pe cei din învățământul superior, când dăm greș și noi avem un abandon școlar destul de mare și este tot, ca să spun așa, un rol important pe care îl are universitatea și profesorii.”, a spus Ministrul Educației, citat de Mediafax.

Unii elevi ajung până în clasa a VIII-a fără competențe de bază

Daniel David a explicat că, atunci când elevii ajung până în clasa a VIII-a fără competențe de bază, vina nu poate fi plasată în altă parte decât asupra cadrelor didactice.

„Dacă-l ai pe copil în școală și tu l-ai primit în clasa a V-a și ai lucrat cu el până în clasa a VIII-a, și în clasa a VIII-a la testele PISA sau la TIMSS el apare în zonă de analfabetism funcțional, fiind la școală.. păi nu vă supărați, cine este de vină?”, a spus David.

Publicitate

Ministrul a recunoscut că există și alte cauze ale abandonului școlar, precum lipsa de sprijin economic, responsabilitatea familiei și a autorităților locale. Însă a insistat că, în cazul elevilor care frecventează școala, responsabilitatea pentru formarea lor revine în primul rând profesorilor, potrivit edupedu.ro.

Declarațiile ministrului vin după ce România s-a clasat pe penultimul loc din Uniunea Europeană și între pozițiile 45 și 48 la nivel global, în cadrul testelor PISA 2022.

O analiză Eurydice publicată în 2025 indică faptul că România se află printre statele din Uniune care au implementat cele mai puține măsuri consistente pentru combaterea analfabetismului funcțional.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending