Poliția Locală a municipiului Botoșani, în baza art. VII alin. (3) din OUG nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, art.VII alin. (7) și art. XII din O.U.G. nr. 121/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G nr. 57/2019 privind Codul administrativ cu modificările si completările, organizează concurs de recrutare pentru ocuparea unei funcții publice de execuție vacante de polițist local, clasa III, grad profesional superior – ID 192592 – din cadrul Serviciului Circulația pe drumuri publice.
Durata normală a timpului de muncă este de 8 ore/zi, 40 ore/săptămână.
Programul de lucru se stabilește în funcție de situația operativă, cu respectarea prevederilor legale în
vigoare.
Calendarul de desfășurare a concursului:
– verificarea eligibilității candidaților în cadrul căreia comisia de concurs verifică documentele
conţinute de dosarele de concurs. (Rezultatul verificării eligibilitătii candidatilor se afișează în termen
de 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a dosarelor);
proba suplimentară (eliminatorie): 27 februarie 2025, ora 13:00, – testarea aptitudinilor fizice:
– alergare rezistenţă: femei – 800 m / bărbați – 1000 m;
– alergare viteză: 50 m – femei/bărbați;
– flexii abdominale – femei / bărbați.
Ora și locația de desfășurare a probei suplimentare va fi anunțată în data de 26 februarie 2025.
Procedura de organizare și desfășurare a probei de testare a aptitudinilor fizice poate fi vizualizată
accesând site-ul instituției.
– proba scrisă, în data de 03 martie 2025, ora 13:00, la sediul instituţiei;
– proba interviu, în termen de maximum 8 zile lucrătoare de la data susținerii probei scrise, la sediul
instituției, doar de către candidații care au obținut la proba scrisă minimum 50 puncte. Data și ora
susținerii probei interviu se vor afișa pe site-ul instituției odată cu afișarea rezultatelor probei scrise.
Condiții de participare la concurs
• Condiții generale:
Conform art. 465 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul
administrativ, cu modificările și completările ulterioare, poate ocupa o funcţie publică persoana care
îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are cetăţenia română şi domiciliul în România;
b) cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
c) are vârsta de minimum 18 ani împliniţi;
d) are capacitate deplină de exerciţiu;
e) este apt din punct de vedere medical şi psihologic să exercite o funcţie publică. Atestarea stării de
sănătate se face pe bază de examen medical de specialitate, de către medicul de familie, respectiv pe
POLIȚIA LOCALĂ A MUNICIPIULUI BOTOȘANI
Str. Mihail Kogălniceanu nr. 16, judeţul Botoşani
Telefon 0231/513100, 0331/401541; 0331401542
Fax 0231/527022, e-mail politialocalabt@yahoo.com
Operator de date cu caracter personal în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie
2016
2 | P a g e
bază de evaluare psihologică organizată prin intermediul unităţilor specializate acreditate în condiţiile
legii;
f) îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime în specialitate prevăzute de lege pentru ocuparea
funcţiei publice;
g) – nu este cazul;
g^1) – nu este cazul;
g^2) – aviz psihologic port armă; permis de conducere, categoria B;
h) nu a fost condamnată pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau
contra autorităţii, infracţiuni de corupţie sau de serviciu, infracţiuni care împiedică înfăptuirea
justiţiei, infracţiuni de fals ori a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie care ar face-o incompatibilă cu
exercitarea funcţiei publice, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea faptei;
i) nu le-a fost interzis dreptul de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia ori activitatea
în executarea căreia a săvârşit fapta, prin hotărâre judecătorească definitivă, în condiţiile legii;
j) nu a fost destituită dintr-o funcţie publică sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru
motive disciplinare în ultimii 3 ani;
k) nu a fost lucrător al Securităţii sau colaborator al acesteia, în condiţiile prevăzute de legislaţia
specifică;
l) – nu este cazul.
• Condiţiile specifice pentru funcția publică de polițist local, clasa III, grad profesional superior:
studii liceale, respectiv studii medii liceale finalizate cu diplomă de bacalaureat;
minimum 7 ani vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice;
permis de conducere categoria B;
aviz psihologic din care să rezulte aptitudinea privind folosirea armelor şi muniţiilor letale sau
neletale supuse autorizării, emis cu cel mult 6 luni anterior derulării selecţiei, de către un psiholog
autorizat pentru efectuarea unor astfel de examinări, atestat în condiţiile legii.
Modalitatea de înscriere la concurs
Dosarul de înscriere la concurs se depune la sediul Poliției Locale a municipiului Botoșani, în
termen de 20 zile de la data publicării anunțului, respectiv în perioada 27.01.2025 – 17.02.2025
inclusiv, de luni până joi între orele 08:30 – 15:30 și vineri între orele 08:30 – 13:00.
Dosarul de înscriere la concurs se poate trimite prin intermediul unui serviciu de curierat sau se poate
transmite în format electronic la adresa http://www.politialocalabt.ro
Dosarele de concurs transmise de candidaţi la adresa de e-mail http://www.politialocalabt.ro după
terminarea programului de lucru al instituţiei, dar în perioada de depunere a dosarelor de concurs, li
se atribuie număr de înregistrare în ziua lucrătoare următoare, iar dosarul de concurs este considerat
ca fiind depus în termen.
În vederea participării la concursul de recrutare, dosarul de concurs va conţine, în mod
obligatoriu, conform prevederilor art. 94 alin. (2) din Anexa nr.10 la O.U.G. nr. 57 din 2019 privind
Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare coroborat cu art.VII alin. (15) din
O.U.G. nr. 121/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G nr. 57/2019 privind Codul
Administrativ, următoarele documente:
a) formularul de înscriere, prevăzut la art. 137 lit. b) din Anexa nr.10 la O.U.G. nr. 57/2019, cu
modificările și completările ulterioare prin raportare la art. VII din O.U.G. nr. 121/2023 – se poate
obține de la Compartimentul Resurse Umane sau se descarcă de pe site-ul instituţiei
http://www.politialocalabt.ro
b) copia cărţii de identitate;
c) copia actului doveditor emis de autorităţile competente, în cazul în care a intervenit schimbarea
numelui consemnat în certificatul de naştere;
d) copia carnetului de muncă şi/sau a adeverinţei eliberate de angajator pentru perioada lucrată, care
să ateste vechimea în muncă şi în specialitatea studiilor;
3 | P a g e
Conform dispozițiilor art. 38 alin. (7) din Anexa 10 la O.U.G. nr. 57/2019, cu modificările și
completările ulterioare, modelul orientativ al adeverinței eliberate de angajator pentru perioada
lucrată care atestă vechimea în muncă și în specialitatea studiilor este prevăzut la art. 137 lit. e) din
actul normativ respectiv.
Adeverințele care au un alt format decât modelul orientativ menționat mai sus, trebuie să cuprindă
elemente similare celor prevăzute în anexa menționată mai sus și din care să rezulte cel puțin
următoarele informații: funcția/funcțiile ocupată/ocupate, nivelul studiilor solicitate pentru
ocuparea acesteia/acestora, temeiul legal al desfășurării activității, vechimea în muncă acumulată,
precum și vechimea în specialitatea studiilor.
e) copii ale diplomelor de studii sau echivalente, certificatelor şi altor documente care atestă
efectuarea unor specializări şi perfecţionări sau deţinerea unor competenţe specifice, după caz;
f) copia adeverinţei care atestă starea de sănătate corespunzătoare, eliberată cu cel mult 6 luni anterior
demarării etapei de selecţie de către medicul de familie al candidatului;
Adeverinţa care atestă starea de sănătate conţine, în clar, numărul, data, numele emitentului şi
calitatea acestuia, în formatul standard stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii.
g) copia adeverinţei care atestă starea de sănătate corespunzătoare pentru efort fizic și lucrul în
schimburi (ture), cu menţiunea „APT pentru funcția de polițist local”, obţinută în urma examenului
medical de medicina muncii, în cazul funcțiilor publice pentru a căror ocupare este necesară
îndeplinirea unor condiții specifice care implică efort fizic;
h) copia avizului psihologic din care să rezulte aptitudinea privind deținerea, portul și folosirea
armelor și munițiilor letale sau neletale supuse autorizării, emis de către un psiholog autorizat pentru
efectuarea unor astfel de examinări, atestat în condițiile legii; (APT PSIHOLOGIC pentru funcția de
polițist local înarmat);
i) cazierul judiciar;
Cazierul poate fi înlocuit cu o declaraţie pe propria răspundere prin completarea rubricii
corespunzătoare din formularul de înscriere. În acest caz, candidatul declarat admis la proba de
verificare a eligibilităţii şi care nu a solicitat expres la înscrierea la concurs preluarea informaţiilor
direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă are obligaţia să completeze dosarul de
concurs până cel mai târziu la data şi ora organizării interviului, sub sancţiunea neemiterii actului
administrativ de numire în funcţia publică. În situaţia în care, la înscrierea la concurs, candidatul
solicită expres preluarea informaţiilor direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă,
extrasul de pe cazierul judiciar se solicită potrivit legii şi procedurii aprobate la nivel instituţional.
j) declaraţia pe propria răspundere, prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de
înscriere, sau adeverinţa care să ateste lipsa calităţii de lucrător al Securităţii sau colaborator al
acesteia, în condiţiile prevăzute de legislaţia specifică;
k) declaraţia pe propria răspundere, prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de
înscriere, privind faptul că, în ultimii 3 ani, persoana nu a fost destituită sau nu i-a încetat contractul
individual de muncă pentru motive disciplinare;
l) copia permisului de conducere – categoria B;
Documentele care constituie dosarul de concurs se depun în copie, cu obligaţia candidatului de a
prezenta secretarului comisiei de concurs originalele acestor documente, pentru certificare pentru
conformitate cu originalul, până cel târziu la data desfăşurării probei interviului, sub sancţiunea
neemiterii actului administrativ de numire în funcţia publică în cazul promovării concursului.
Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul Poliției Locale a municipiului Botoșani din Str. Mihail
Kogălniceanu nr. 16, cod poştal 710185, judeţul Botoşani, telefon 0231/513100, 0331/401541;
0331401542 fax 0231/527022, e-mail http://www.politialocalabt.ro şi la secretarul comisiei de
concurs, doamna Viorica Repciac, Compartimentul Resurse umane – salarizare, int.105.
Atribuțiile prevăzute în fișa postului pentru funcția publică de execuție de polițist local, clasa III,
grad profesional superior – ID 192640 – din cadrul Serviciului Circulația pe drumuri publice:
4 | P a g e
a) asigură fluenţa circulaţiei pe drumurile publice din raza teritorială de competenţă, având
dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducătorilor de autovehicul exclusiv pentru
îndeplinirea atribuţiilor conferite de lege în domeniul circulaţiei pe drumurile publice;
b) verifică integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră şi sesizează nereguli constatate
privind funcţionarea semafoarelor, starea indicatoarelor şi a marcajelor rutiere şi acordă asistenţă în
zonele unde se aplică marcaje rutiere;
c) participă la acţiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor
fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torenţială, grindină,
polei şi alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;
d) participă, împreună cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, la asigurarea
măsurilor de circulaţie ocazionate de adunări publice, mitinguri, marşuri, demonstraţii, procesiuni,
acţiuni de pichetare, acţiuni comerciale promoţionale, manifestări cultural-artistice, sportive,
religioase sau comemorative, după caz, precum şi de alte activităţi care se desfăşoară pe drumul public
şi implică aglomerări de persoane;
e) sprijină unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române în asigurarea măsurilor de
circulaţie în cazul transporturilor speciale şi al celor agabaritice pe raza teritorială de competenţă;
f) acordă sprijin unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea măsurilor
pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei traficului;
g) asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente şi ia primele
măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor şi a făptuitorilor şi, dacă se
impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară;
h) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea,
staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare
a autovehiculelor staţionate neregulamentar;
i) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa
maximă admisă şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire
a conducătorilor acestor vehicule;
j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni,
biciclişti, conducători de mopede, trotinete electrice şi vehicule cu tracţiune animală;
k) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare
la circulaţia în zona pietonală, în zona rezidenţială, în parcuri şi zone de agrement, precum şi pe
locurile de parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional pentru persoanele cu
handicap;
l) aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate
pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al municipiului Botoșani;
m) cooperează cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române pentru identificarea
deţinătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staţionării neregulamentare sau al
autovehiculelor abandonate pe domeniul public;
n) constată contravenţii şi aplică sancţiuni contravenţionale pentru încălcarea prevederilor
legale, conformcompetenţelor atribuite din cuprinsul legii sau prin împuternicirea dată prin dispoziția
primarului municipiului Botoșani;
o) verifică şi soluţionează sesizările și reclamațiile repartizate, privind nerespectarea normelor
legale în materie de circulație rutieră;
p) întocmește raportul zilnic de activitate sau ori de câte ori se impune și îl prezintă șefului
serviciului.
Bibliografie / Tematică:
1. Constituţia României, republicată;
Tematica: Constituţia României, republicată.
2. Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
Tematica: Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
3. Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
5 | P a g e
Tematica: Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Partea I, titlul I şi titlul II ale părţii a II-a, titlul I al părţii a IV-a, titlul I şi II ale părţii a VI-a
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările și
completările ulterioare;
Tematica: Partea I, titlul I şi titlul II ale părţii a II-a, titlul I al părţii a IV-a, titlul I şi II ale părţii a VIa din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările și
completările ulterioare.
5. Legea poliției locale nr. 155/2010, cu modificările și completările ulterioare;
Tematica: CAP. I Dispoziţii generale: art.1- art.3; CAP. II Organizarea poliţiei locale: art.4- art.5;
CAP. III Atribuţiile poliţiei locale: art.6- art.13; CAP.IV Statutul personalului poliţiei locale: art.14-
art.19; CAP. V Drepturile şi obligaţiile poliţistului local: art.20 – art.23; CAP. VI Folosirea
mijloacelor din dotare şi uzul de armă: art.24- art.27; CAP. VII Atribuţiile autorităţilor administraţiei
publice locale în privinţa organizării şi funcţionării poliţiei locale: art.28- art.31; CAP.VIII Dotarea
şi finanţarea poliţiei locale: art.32- art.39.
6. H.G. nr. 1332/2010 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a
poliţiei locale, cu modificările și completările ulterioare;
Tematica: ANEXA I CAP.I Dispoziţii generale: art.1- art.2; CAP. II Organizarea poliţiei locale şi
categorii de funcţionari publici: art.3- art.6; CAP. IV Atribuţiile personalului poliţiei locale: art.15-
art.33; CAP. VI Mijloacele din dotare: art.38- art.61; CAP.VII Drepturile şi recompensele care se pot
acorda poliţiştilor locali: art.62- art.70.
7. O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările
ulterioare;
Tematica: CAP.I Dispoziţii generale: art.1- art.14; CAP.II Constatarea contravenţiei: art.15- art.20;
CAP.III Aplicarea sancţiunilor contravenţionale: art.21- art.30; CAP.V Executarea sancţiunilor
contravenţionale: art.37- art.42.
8. O.U.G. nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice cu modificările și completările
ulterioare;
Tematica: Cap. IV – Semnalizarea rutieră: art. 29 – art. 34; Cap. V – Reguli de circulație: Secțiunea
I – Obligațiile participanților la trafic: art.39; Secțiunea 2 – Reguli pentru circulația vehiculelor,
subsecțiunea 10 – oprirea, staționarea și parcarea: art. 63 – art. 65 și Secțiunea 3 – Reguli pentru alți
participanți la trafic: art. 70 – art.73; Cap. VII – Răspunderea contravențională: art. 95 – art. 99.
9. H.G. nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002
privind circulația pe drumurile publice;
Tematica: Cap. IV – Semnalizarea rutieră: Secțiunea 1 – Semnalele luminoase: art. 47 – art. 63,
Secțiunea 2 – Indicatoarele: art. 64 – art. 67 și Secțiunea 4 – Marcajele: art. 75 – art. 83; Cap. V –
Reguli de circulație: Secțiunea 3 – Reguli pentru circulația vehiculelor – Subsecțiunea 8 – Oprirea,
staționarea și parcarea: art. 141 – art. 146 și Secțiunea 4 – Reguli pentru alți participanți la
trafic, subsecțiunea 1 – Circulaţia bicicletelor şi a trotinetelor electrice: art. 160 și art.161 și
subsecțiunea 4 – Circulaţia pietonilor: art. 166 – art.168; Cap. VII – Sancțiuni contravenționale și
măsuri tehnico – administrative: Secțiunea 2 – Măsuri tehnico-administrative, subsecțiunea 4 –
Ridicarea vehiculelor: art. 203^1 – art. 203^4 și Secțiunea 3 – Sancțiuni contravenționale
complementare, subsecțiunea 1 – Aplicarea punctelor de penalizare: art. 204 – art. 208.
Pentru toate actele normative mai sus menționate în cadrul bibilografiei/tematicii, forma valabilă se
consideră cea care are toate modificările și completările ulterioare, până la data publicării anunțului.
Compartimentul Resurse umane
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Un accident rutier soldat cu rănirea a cinci persoane s-a produs în urmă cu puțin timp în orașul Flămânzi. În eveniment a fost implicat un singur autoturism, care, din motive ce urmează să fie stabilite de anchetatori, a provocat mai multe victime.
La fața locului au intervenit de urgență pompierii din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi și ai Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere echipată cu modul de descarcerare, precum și ambulanța de terapie intensivă mobilă SMURD. Totodată, în sprijin au fost direcționate și trei echipaje ale Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.
Echipajele de intervenție au constatat că patru persoane aflate în autoturism și un pieton aveau nevoie de îngrijiri medicale. Victimele au fost evaluate la fața locului, apoi preluate de echipajele medicale și transportate la spital pentru investigații și tratament de specialitate.
Pompierii au asigurat măsurile de prevenire și stingere a incendiilor, pentru eliminarea oricărui pericol suplimentar. Circumstanțele producerii accidentului vor fi stabilite de polițiști, în urma cercetărilor.
FOTO&VIDEO: Sub acoperământul Maicii Domnului, Parohia Talpa și-a primit noul păstor. Părintele Daniel Anechitei a fost așteptat cu bucurie de enoriași
Duminică a fost zi de aleasă bucurie duhovnicească pentru credincioșii Parohiei „Nașterea Maicii Domnului” din satul Talpa, comuna Blândești, județul Botoșani. Sub ocrotirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, comunitatea s-a adunat mai întâi la slujba Paraclisului Maicii Domnului, cerând ajutor, luminare și întărire pentru noul început. Abia apoi, într-o atmosferă de rugăciune și emoție, a avut loc ceremonia de învestire a noului păstor duhovnicesc, pr. Daniel Anechitei, săvârșită de părintele protopop Petru Fercal.
Cu mic, cu mare, credincioșii au fost prezenți la acest moment de rânduială bisericească. Alături de noul paroh s-au aflat numeroși preoți din cercul misionar, veniți să-i fie aproape la începutul slujirii. Evenimentul a fost onorat și de prezența părintelui inspector Liviu Botezatu, care a adresat un cuvânt de îndemn și întărire.
Primarul comunei Blândești, Stelian Maxim, a fost primul dintre enoriași care i-a urat bun-venit părintelui Daniel Anechitei, dorindu-i slujire rodnică și asigurându-l de sprijinul autorităților locale, în folosul întregii comunități.
Un moment de profundă emoție l-a constituit cuvântul de mulțumire al părintelui Constantin Leonte, fostul paroh, care și-a încheiat slujirea cu pace și recunoștință. „Am dorit să așez la inimile dumneavoastră un gând de mulțumire. Dau slavă lui Dumnezeu care m-a învrednicit de această sfântă lucrare. M-am bucurat de sprijinul Înaltpreasfințitului Teofan, al părinților mei, al părintelui protopop, al autorităților locale, dar și al dragilor enoriași, cu care am petrecut ca într-o adevărată familie. Mulțumesc tuturor că ați adăugat o părticică din experiența dumneavoastră la experiența mea”, a spus părintele Constantin.
La rândul său, noul paroh, pr. Daniel Anechitei, a vorbit cu emoție și smerenie despre chemarea primită. „Cu emoție și cu recunoștință stau în fața dumneavoastră și mulțumesc lui Dumnezeu că m-a chemat și mi-a încredințat această slujire”, a spus cu emoție în glas.
În cuvântul său, părintele a amintit pe cei care l-au sprijinit pe drumul formării și slujirii sale, subliniind că misiunea preoțească se împlinește doar în comuniune cu ierarhii, cu preoții împreună-slujitori și cu credincioșii încredințați spre păstorire.
Publicitate
Un discurs cu puternic caracter mobilizator a fost rostit și de părintele inspector Liviu Botezatu, care a vorbit despre responsabilitatea slujirii, jertfă și statornicie în lucrarea pastorală. Cuvântul său integral poate fi urmărit în materialul video care însoțește acest articol.
Părintele Daniel Anechitei s-a evidențiat de mic copil prin evlavie și credință profundă în Dumnezeu. De la duhovnicul său, părintele Gheorghe Andrișescu, a învățat sensul smereniei și al dragostei față de aproapele. Îndemnat de acesta, a urmat Seminarul Teologic din Botoșani, apoi Facultatea de Teologie din București, continuând să-și zidească viața pe temelia credinței.
Preoteasa Andreea Gabriela și cei cinci copii ai familiei Anechitei au fost prezenți la eveniment, alături de rude și prieteni.
Scurt istoric al Bisericii din Talpa
Biserica a fost construită în anul 1765 din bârne de stejar în satul Cerchejeni de către Stolnicul Constantin Kogalniceanu şi soţia sa Safta.
În anul 1901 terminându-se de construit noua biserică în Cerchejeni s-a pus problema menţinerii în stare bună a vechiului monument istoric. Solutia a fost gasita, 1914, cand s-a luat hotararea demontarii ei si mutarea in satul Talpa. Aici, s-a ridicat din nou, folosindu-se si alt material, lucrarea terminadu-se abia in 1924, iar in 1925 biserica a fost sfintita. In timp biserica a fost extinsa, construindu-se un pronaus din chirpic iar in timpul actualului preot paroh s-a mai construit un pridvor cu clopotnita deasupra. Printre alte lucrari sau mai realizat si pictarea bisericii, constructia unei case parohiale si a unei sali de praznuire. Ansamblul bisericesc se afla in cimitirul parohiei. Multa vreme parohia Talpa a functionat ca filie.
FOTO&VIDEO: Părintele Irinel-Constantin Puiu, noul paroh al Bisericii „Întâmpinarea Domnului” din municipiul Botoșani, a fost învestit de protopopul Petru Fercal
Duminică, 14 decembrie, sub binecuvântarea Sfintei Liturghii, Parohia „Întâmpinarea Domnului” din Botoșani a primit un nou păstor. Momentul instalării părintelui Irinel-Constantin Puiu a fost trăit cu emoție și rugăciune de întreaga comunitate, fiind, în același timp, prilej de mulțumire adusă lui Dumnezeu pentru slujirea jertfelnică a părintelui Gheorghe Grigorași, care a împlinit aici peste 30 de ani de misiune.
Lăcașul de cult s-a dovedit neîncăpător, iar curtea bisericii a fost, la rândul său, plină de credincioși veniți atât din parohie, cât și din împrejurimi. Oamenii au dorit să fie martori ai acestui moment de continuitate a slujirii, să-l întâmpine cu bucurie pe noul păstor și, în același timp, să-și ia rămas-bun, cu recunoștință și emoție, de la carismaticul părinte Gheorghe Grigorași, cel care vreme de peste trei decenii le-a fost îndrumător, mângâietor și sprijin.
Alături de noul paroh s-au aflat personalități ale vieții bisericești și academice: pr. conf. dr. Paul-Cezar Hârlăoanu, decanul Facultății de Teologie Ortodoxă „Sfântul Dumitru Stăniloae” din Iași, pr. Daniel Dascălu, directorul Seminarului Teologic „Sfântul Gheorghe” din Botoșani, precum și numeroși preoți din municipiu.
În cuvântul său, părintele protopop Petru Fercal a subliniat rânduiala lucrării lui Dumnezeu în Biserică și importanța comuniunii. „Este un moment de bucurie pentru această parohie, pentru că Dumnezeu a rânduit prin experiența sfințiilor lor o slujire care se continuă firesc. Mai ales la oraș este nevoie de o slujire zilnică, cu multă dăruire și deschidere. Dacă este comuniune, atunci Dumnezeu este în mijlocul nostru. Părintele Grigorași a lucrat frumos, cu tact, cu bunătate și cu chip bucuros, ținând unită această comunitate. Nădăjduim că și părintele Puiu va continua, cu aceeași râvnă, această lucrare spre bucuria tuturor”, a spus părintele Petru Ferccal în cuvântul său.
Momentul cel mai emoționant a fost, fără îndoială, cuvântul de rămas-bun al părintelui Gheorghe Grigorași, rostit cu glas tremurat, dar cu inimă plină de mulțumire:
„Astăzi este o zi cu emoții, dar și una de recunoștință. Mă întreb când au trecut cei 33 de ani petrecuți aici… Mulțumim lui Dumnezeu pentru tot ceea ce s-a realizat. Vine vremea când trebuie să predăm ștafeta, pentru că totul în această lume este trecător. Această parohie nu este doar un loc, ci o comunitate închegată, cu credință și responsabilitate. Părinte Irinel, vă încredințez această comunitate cu nădejdea că veți fi un părinte bun și un îndrumător statornic”, a spus părintele Gheorghe, vizibil emoționat.
Publicitate
O slujire ziditoare, începută în vremuri grele
Părintele Gheorghe Grigorași a primit misiunea de a păstori Parohia „Întâmpinarea Domnului” în anul 1992, într-un context marcat de rănile ateismului comunist. Prima slujbă a fost săvârșită într-o biserică aflată într-o stare precară, fără gard, înconjurată de boscheți, un loc pe lângă care noaptea îți era teamă să treci.
Cu răbdare, muncă și credință, părintele nu s-a lăsat descurajat. Spiritul său gospodăresc, susținut de jertfelnicia familiei, a transformat locul într-un spațiu viu de rugăciune și comuniune. Predica sa, uneori directă și tăioasă, alteori caldă și mângâietoare, a trezit conștiințe și a adus la biserică oameni care mult timp stătuseră departe.
Vlăstar altoit pe vița lui Hristos, părintele Gheorghe i-a îndreptat pe cei căzuți, i-a mângâiat pe cei în deznădejde, i-a întărit pe cei statornici și i-a învățat pe cei avuți milostenia.
Părintele Gheorghe Viorel Grigorași s-a născut la 19 ianuarie 1955, în satul Mândrești, comuna Vlădeni, județul Botoșani. A urmat Seminarul Teologic „Veniamin Costache” de la Mănăstirea Neamț (1970–1975) și Institutul Teologic de Grad Universitar din București (1976–1980), unde și-a susținut teza de licență despre Starea sufletului în „De civitate Dei” la Fericitul Augustin. A slujit în mai multe parohii, iar din 1992 până în 2024 a fost paroh al Parohiei „Întâmpinarea Domnului” din Botoșani.
Noul păstor
Noul paroh, pr. iconom stavrofor Irinel-Constantin Puiu, a câștigat examenul organizat de Arhiepiscopia Iașilor. Hirotonit la 27 iunie 2004 de către P.F. Daniel, pe atunci Mitropolit al Moldovei și Bucovinei, a slujit aproape două decenii în Parohia „Sfinții Arhangheli” din Teișoara, comuna Roma, județul Botoșani. În prezent este și preot spiritual al Seminarului Teologic „Sfântul Gheorghe” din Botoșani.
În cuvântul adresat credincioșilor, noul paroh, pr. iconom stavrofor Irinel-Constantin Puiu, a vorbit cu smerenie și emoție despre începutul slujirii sale la Parohia „Întâmpinarea Domnului”, subliniind că această venire nu este o simplă mutare, ci o chemare adânc duhovnicească, purtată cu responsabilitate și rugăciune.
„Cu smerenie în fața dumneavoastră și cu emoție. Venirea mea în mijlocul dumneavoastră nu este o mutare administrativă sau un act formal, ci, prin mila lui Dumnezeu, este o chemare binecuvântată, dar și o cruce. Nu voi fi doar un administrator, ci, înainte de toate, îmi propun să fiu un părinte duhovnicesc, un frate, un rugător pentru fiecare, un slujitor smerit al bucuriilor și mai ales al suferințelor”, a mărturisit părintele Irinel Puiu.
Noul păstor a chemat comunitatea la lucrare comună, la unitate și implicare, amintind că fiecare credincios este purtător de daruri și responsabilități în „via Domnului”. El a subliniat importanța unei vieți liturgice vii, ferite de formalism și răceală, întemeiată pe jertfă, comuniune și dragoste lucrătoare.
Totodată, părintele Irinel Puiu a mulțumit Înaltpreasfințitului Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, pentru binecuvântare și încrederea acordată, precum și familiei sale, cu un cuvânt aparte de recunoștință adresat soției, preoteasa Daniela, sprijin discret și statornic în bucuriile, dar mai ales în greutățile slujirii preoțești.
Preoteasa Daniela Puiu este absolventă a Facultății de Economie din Iași. În prezent este studentă în anul III la Universitatea de Medicină din Iași și masterand la Facultatea de Chimie Iași (Criminalistică)
Slujirea sa pastorală începe deja în chip concret. Începând de luni, copiii parohiei îl vor întâlni pe noul lor părinte duhovnicesc, alături de doamna preoteasă, primele activități fiind dedicate pregătirii sufletești pentru sărbătoarea Nașterii Domnului. Astfel, sub semnul copilăriei, al curăției și al bucuriei, se așază primele roade ale unei misiuni ce se dorește vie, lucrătoare și plină de har.
Simularea Evaluării Naționale 2026 pentru elevii de clasa a VIII-a se va desfășura în luna martie și reprezintă una dintre cele mai importante etape de pregătire înaintea examenului final. Prin aceste testări, elevii au ocazia să își evalueze nivelul real de cunoștințe acumulate până în prezent, să se familiarizeze cu structura subiectelor și cu condițiile de examen, dar și să identifice eventualele lacune în vederea unei pregătiri mai eficiente, relatează alba24.ro. Rezultatele obținute în cadrul simulării sunt esențiale și pentru orientarea corectă în procesul de admitere la liceu.
Sesiunea de simulare a examenului va fi în perioada 16-18 martie. Rezultatele vor fi comunicate de către profesori, în 30 martie.
Testările sunt organizate la nivel național, cu aceleași subiecte pentru toți elevii, prin probe scrise la Română și Matematică. Elevii care învață limba maternă vor avea probă și la această materie.
Simulare Evaluare Națională 2026. Calendar
16 martie 2026: Limba și literatura română – probă scrisă
17 martie 2026: Matematică – probă scrisă
18 martie 2026: Limba și literatura maternă – probă scrisă
30 martie 2026: Comunicarea rezultatelor
La sesiunea de simulare, elevii vor trebui să respecte aceleași reguli ca și cele din examen. Nu vor avea voie să comunice între ei sau să utilizeze surse din care să se inspire pentru rezolvarea subiectelor.
Examenul de Evaluare Națională 2026
În anul școlar 2025-2026, elevii de clasa a VIII-a vor termina cursurile în 12 iunie. Aceștia vor fi înscriși la examen de către secretariatele școlilor, automat, în perioada 10-12 iunie. Examenul se desfășoară în perioada 22-26 iunie.
Elevii vor avea o zi liberă între proba de Română și cea de Matematică. De asemenea, vor avea dreptul să-și vadă lucrările înainte să depună contestații.
Publicitate
Evaluare Națională 2026. Calendar
10-12 iunie 2026: Înscrierea la Evaluarea Națională
12 iunie 2026: Încheierea cursurilor pentru clasa a VIII-a
22 iunie 2026: Limba și literatura română – probă scrisă
24 iunie 2026: Matematică – probă scrisă
26 iunie 2026: Limba și literatura maternă – probă scrisă
1 iulie 2026: Afișarea rezultatelor inițiale până la ora 12:00, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (14:00 – 18:00)
2-3 iulie 2026: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
4-7 iulie 2026: Soluționarea contestațiilor
8 iulie 2026: Afișarea rezultatelor finale
Reguli pentru elevi
Interzis accesul cu telefoane, materiale de studiu sau dispozitive electronice
Comunicarea cu alți candidați sau cu exteriorul = eliminare din examen cu nota 1
Corectare digitalizată de doi profesori; la diferențe >1 punct, lucrarea se reevaluează
Nota după contestații este definitivă
Rezultatele se afișează anonimizat
Elevii își pot vizualiza lucrările înainte de contestații