Connect with us

Eveniment

Botoșani: Vrei să fii polițist local? Există o oportunitate! Când are loc proba fizică (eliminatorie)

Publicat

Publicitate

Poliția Locală a municipiului Botoșani, în baza art. VII alin. (3) din OUG nr. 115/2023 privind unele
măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, art.VII alin. (7) și art. XII din O.U.G. nr.
121/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G nr. 57/2019 privind Codul administrativ cu
modificările si completările, organizează concurs de recrutare pentru ocuparea unei funcții
publice de execuție vacante de polițist local, clasa III, grad profesional superior – ID 192592 –
din cadrul Serviciului Circulația pe drumuri publice.

Durata normală a timpului de muncă este de 8 ore/zi, 40 ore/săptămână.
Programul de lucru se stabilește în funcție de situația operativă, cu respectarea prevederilor legale în
vigoare.
Calendarul de desfășurare a concursului:
– verificarea eligibilității candidaților în cadrul căreia comisia de concurs verifică documentele
conţinute de dosarele de concurs. (Rezultatul verificării eligibilitătii candidatilor se afișează în termen
de 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a dosarelor);
 proba suplimentară (eliminatorie): 27 februarie 2025, ora 13:00, – testarea aptitudinilor fizice:
– alergare rezistenţă: femei – 800 m / bărbați – 1000 m;
– alergare viteză: 50 m – femei/bărbați;
– flexii abdominale – femei / bărbați.
Ora și locația de desfășurare a probei suplimentare va fi anunțată în data de 26 februarie 2025.
Procedura de organizare și desfășurare a probei de testare a aptitudinilor fizice poate fi vizualizată
accesând site-ul instituției.
– proba scrisă, în data de 03 martie 2025, ora 13:00, la sediul instituţiei;
– proba interviu, în termen de maximum 8 zile lucrătoare de la data susținerii probei scrise, la sediul
instituției, doar de către candidații care au obținut la proba scrisă minimum 50 puncte. Data și ora
susținerii probei interviu se vor afișa pe site-ul instituției odată cu afișarea rezultatelor probei scrise.
Condiții de participare la concurs
• Condiții generale:
Conform art. 465 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul
administrativ, cu modificările și completările ulterioare, poate ocupa o funcţie publică persoana care
îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are cetăţenia română şi domiciliul în România;
b) cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
c) are vârsta de minimum 18 ani împliniţi;
d) are capacitate deplină de exerciţiu;
e) este apt din punct de vedere medical şi psihologic să exercite o funcţie publică. Atestarea stării de
sănătate se face pe bază de examen medical de specialitate, de către medicul de familie, respectiv pe
POLIȚIA LOCALĂ A MUNICIPIULUI BOTOȘANI
Str. Mihail Kogălniceanu nr. 16, judeţul Botoşani
Telefon 0231/513100, 0331/401541; 0331401542
Fax 0231/527022, e-mail politialocalabt@yahoo.com
Operator de date cu caracter personal în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie
2016
2 | P a g e
bază de evaluare psihologică organizată prin intermediul unităţilor specializate acreditate în condiţiile
legii;
f) îndeplineşte condiţiile de studii şi vechime în specialitate prevăzute de lege pentru ocuparea
funcţiei publice;
g) – nu este cazul;
g^1) – nu este cazul;
g^2) – aviz psihologic port armă; permis de conducere, categoria B;
h) nu a fost condamnată pentru săvârşirea unei infracţiuni contra umanităţii, contra statului sau
contra autorităţii, infracţiuni de corupţie sau de serviciu, infracţiuni care împiedică înfăptuirea
justiţiei, infracţiuni de fals ori a unei infracţiuni săvârşite cu intenţie care ar face-o incompatibilă cu
exercitarea funcţiei publice, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea, amnistia postcondamnatorie sau dezincriminarea faptei;
i) nu le-a fost interzis dreptul de a ocupa o funcţie publică sau de a exercita profesia ori activitatea
în executarea căreia a săvârşit fapta, prin hotărâre judecătorească definitivă, în condiţiile legii;
j) nu a fost destituită dintr-o funcţie publică sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru
motive disciplinare în ultimii 3 ani;
k) nu a fost lucrător al Securităţii sau colaborator al acesteia, în condiţiile prevăzute de legislaţia
specifică;
l) – nu este cazul.
• Condiţiile specifice pentru funcția publică de polițist local, clasa III, grad profesional superior:
 studii liceale, respectiv studii medii liceale finalizate cu diplomă de bacalaureat;
 minimum 7 ani vechime în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice;
 permis de conducere categoria B;
 aviz psihologic din care să rezulte aptitudinea privind folosirea armelor şi muniţiilor letale sau
neletale supuse autorizării, emis cu cel mult 6 luni anterior derulării selecţiei, de către un psiholog
autorizat pentru efectuarea unor astfel de examinări, atestat în condiţiile legii.
Modalitatea de înscriere la concurs
Dosarul de înscriere la concurs se depune la sediul Poliției Locale a municipiului Botoșani, în
termen de 20 zile de la data publicării anunțului, respectiv în perioada 27.01.2025 – 17.02.2025
inclusiv, de luni până joi între orele 08:30 – 15:30 și vineri între orele 08:30 – 13:00.
Dosarul de înscriere la concurs se poate trimite prin intermediul unui serviciu de curierat sau se poate
transmite în format electronic la adresa http://www.politialocalabt.ro
Dosarele de concurs transmise de candidaţi la adresa de e-mail http://www.politialocalabt.ro după
terminarea programului de lucru al instituţiei, dar în perioada de depunere a dosarelor de concurs, li
se atribuie număr de înregistrare în ziua lucrătoare următoare, iar dosarul de concurs este considerat
ca fiind depus în termen.
În vederea participării la concursul de recrutare, dosarul de concurs va conţine, în mod
obligatoriu, conform prevederilor art. 94 alin. (2) din Anexa nr.10 la O.U.G. nr. 57 din 2019 privind
Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare coroborat cu art.VII alin. (15) din
O.U.G. nr. 121/2023 pentru modificarea și completarea O.U.G nr. 57/2019 privind Codul
Administrativ, următoarele documente:
a) formularul de înscriere, prevăzut la art. 137 lit. b) din Anexa nr.10 la O.U.G. nr. 57/2019, cu
modificările și completările ulterioare prin raportare la art. VII din O.U.G. nr. 121/2023 – se poate
obține de la Compartimentul Resurse Umane sau se descarcă de pe site-ul instituţiei
http://www.politialocalabt.ro
b) copia cărţii de identitate;
c) copia actului doveditor emis de autorităţile competente, în cazul în care a intervenit schimbarea
numelui consemnat în certificatul de naştere;
d) copia carnetului de muncă şi/sau a adeverinţei eliberate de angajator pentru perioada lucrată, care
să ateste vechimea în muncă şi în specialitatea studiilor;
3 | P a g e
Conform dispozițiilor art. 38 alin. (7) din Anexa 10 la O.U.G. nr. 57/2019, cu modificările și
completările ulterioare, modelul orientativ al adeverinței eliberate de angajator pentru perioada
lucrată care atestă vechimea în muncă și în specialitatea studiilor este prevăzut la art. 137 lit. e) din
actul normativ respectiv.
Adeverințele care au un alt format decât modelul orientativ menționat mai sus, trebuie să cuprindă
elemente similare celor prevăzute în anexa menționată mai sus și din care să rezulte cel puțin
următoarele informații: funcția/funcțiile ocupată/ocupate, nivelul studiilor solicitate pentru
ocuparea acesteia/acestora, temeiul legal al desfășurării activității, vechimea în muncă acumulată,
precum și vechimea în specialitatea studiilor.
e) copii ale diplomelor de studii sau echivalente, certificatelor şi altor documente care atestă
efectuarea unor specializări şi perfecţionări sau deţinerea unor competenţe specifice, după caz;
f) copia adeverinţei care atestă starea de sănătate corespunzătoare, eliberată cu cel mult 6 luni anterior
demarării etapei de selecţie de către medicul de familie al candidatului;
Adeverinţa care atestă starea de sănătate conţine, în clar, numărul, data, numele emitentului şi
calitatea acestuia, în formatul standard stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii.
g) copia adeverinţei care atestă starea de sănătate corespunzătoare pentru efort fizic și lucrul în
schimburi (ture), cu menţiunea „APT pentru funcția de polițist local”, obţinută în urma examenului
medical de medicina muncii, în cazul funcțiilor publice pentru a căror ocupare este necesară
îndeplinirea unor condiții specifice care implică efort fizic;
h) copia avizului psihologic din care să rezulte aptitudinea privind deținerea, portul și folosirea
armelor și munițiilor letale sau neletale supuse autorizării, emis de către un psiholog autorizat pentru
efectuarea unor astfel de examinări, atestat în condițiile legii; (APT PSIHOLOGIC pentru funcția de
polițist local înarmat);
i) cazierul judiciar;
Cazierul poate fi înlocuit cu o declaraţie pe propria răspundere prin completarea rubricii
corespunzătoare din formularul de înscriere. În acest caz, candidatul declarat admis la proba de
verificare a eligibilităţii şi care nu a solicitat expres la înscrierea la concurs preluarea informaţiilor
direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă are obligaţia să completeze dosarul de
concurs până cel mai târziu la data şi ora organizării interviului, sub sancţiunea neemiterii actului
administrativ de numire în funcţia publică. În situaţia în care, la înscrierea la concurs, candidatul
solicită expres preluarea informaţiilor direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă,
extrasul de pe cazierul judiciar se solicită potrivit legii şi procedurii aprobate la nivel instituţional.
j) declaraţia pe propria răspundere, prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de
înscriere, sau adeverinţa care să ateste lipsa calităţii de lucrător al Securităţii sau colaborator al
acesteia, în condiţiile prevăzute de legislaţia specifică;
k) declaraţia pe propria răspundere, prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de
înscriere, privind faptul că, în ultimii 3 ani, persoana nu a fost destituită sau nu i-a încetat contractul
individual de muncă pentru motive disciplinare;
l) copia permisului de conducere – categoria B;
Documentele care constituie dosarul de concurs se depun în copie, cu obligaţia candidatului de a
prezenta secretarului comisiei de concurs originalele acestor documente, pentru certificare pentru
conformitate cu originalul, până cel târziu la data desfăşurării probei interviului, sub sancţiunea
neemiterii actului administrativ de numire în funcţia publică în cazul promovării concursului.
Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul Poliției Locale a municipiului Botoșani din Str. Mihail
Kogălniceanu nr. 16, cod poştal 710185, judeţul Botoşani, telefon 0231/513100, 0331/401541;
0331401542 fax 0231/527022, e-mail http://www.politialocalabt.ro şi la secretarul comisiei de
concurs, doamna Viorica Repciac, Compartimentul Resurse umane – salarizare, int.105.
Atribuțiile prevăzute în fișa postului pentru funcția publică de execuție de polițist local, clasa III,
grad profesional superior – ID 192640 – din cadrul Serviciului Circulația pe drumuri publice:
4 | P a g e
a) asigură fluenţa circulaţiei pe drumurile publice din raza teritorială de competenţă, având
dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducătorilor de autovehicul exclusiv pentru
îndeplinirea atribuţiilor conferite de lege în domeniul circulaţiei pe drumurile publice;
b) verifică integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră şi sesizează nereguli constatate
privind funcţionarea semafoarelor, starea indicatoarelor şi a marcajelor rutiere şi acordă asistenţă în
zonele unde se aplică marcaje rutiere;
c) participă la acţiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor
fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torenţială, grindină,
polei şi alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;
d) participă, împreună cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române, la asigurarea
măsurilor de circulaţie ocazionate de adunări publice, mitinguri, marşuri, demonstraţii, procesiuni,
acţiuni de pichetare, acţiuni comerciale promoţionale, manifestări cultural-artistice, sportive,
religioase sau comemorative, după caz, precum şi de alte activităţi care se desfăşoară pe drumul public
şi implică aglomerări de persoane;
e) sprijină unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române în asigurarea măsurilor de
circulaţie în cazul transporturilor speciale şi al celor agabaritice pe raza teritorială de competenţă;
f) acordă sprijin unităţilor/structurilor teritoriale ale Poliţiei Române în luarea măsurilor
pentru asigurarea fluenţei şi siguranţei traficului;
g) asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente şi ia primele
măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor şi a făptuitorilor şi, dacă se
impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară;
h) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea,
staţionarea, parcarea autovehiculelor şi accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare
a autovehiculelor staţionate neregulamentar;
i) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa
maximă admisă şi accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire
a conducătorilor acestor vehicule;
j) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni,
biciclişti, conducători de mopede, trotinete electrice şi vehicule cu tracţiune animală;
k) constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare
la circulaţia în zona pietonală, în zona rezidenţială, în parcuri şi zone de agrement, precum şi pe
locurile de parcare adaptate, rezervate şi semnalizate prin semnul internaţional pentru persoanele cu
handicap;
l) aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate
pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al statului ori al municipiului Botoșani;
m) cooperează cu unităţile/structurile teritoriale ale Poliţiei Române pentru identificarea
deţinătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staţionării neregulamentare sau al
autovehiculelor abandonate pe domeniul public;
n) constată contravenţii şi aplică sancţiuni contravenţionale pentru încălcarea prevederilor
legale, conformcompetenţelor atribuite din cuprinsul legii sau prin împuternicirea dată prin dispoziția
primarului municipiului Botoșani;
o) verifică şi soluţionează sesizările și reclamațiile repartizate, privind nerespectarea normelor
legale în materie de circulație rutieră;
p) întocmește raportul zilnic de activitate sau ori de câte ori se impune și îl prezintă șefului
serviciului.
Bibliografie / Tematică:
1. Constituţia României, republicată;
Tematica: Constituţia României, republicată.
2. Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
Tematica: Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
3. Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
5 | P a g e
Tematica: Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
4. Partea I, titlul I şi titlul II ale părţii a II-a, titlul I al părţii a IV-a, titlul I şi II ale părţii a VI-a
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările și
completările ulterioare;
Tematica: Partea I, titlul I şi titlul II ale părţii a II-a, titlul I al părţii a IV-a, titlul I şi II ale părţii a VIa din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, privind Codul administrativ, cu modificările și
completările ulterioare.
5. Legea poliției locale nr. 155/2010, cu modificările și completările ulterioare;
Tematica: CAP. I Dispoziţii generale: art.1- art.3; CAP. II Organizarea poliţiei locale: art.4- art.5;
CAP. III Atribuţiile poliţiei locale: art.6- art.13; CAP.IV Statutul personalului poliţiei locale: art.14-
art.19; CAP. V Drepturile şi obligaţiile poliţistului local: art.20 – art.23; CAP. VI Folosirea
mijloacelor din dotare şi uzul de armă: art.24- art.27; CAP. VII Atribuţiile autorităţilor administraţiei
publice locale în privinţa organizării şi funcţionării poliţiei locale: art.28- art.31; CAP.VIII Dotarea
şi finanţarea poliţiei locale: art.32- art.39.
6. H.G. nr. 1332/2010 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a
poliţiei locale, cu modificările și completările ulterioare;
Tematica: ANEXA I CAP.I Dispoziţii generale: art.1- art.2; CAP. II Organizarea poliţiei locale şi
categorii de funcţionari publici: art.3- art.6; CAP. IV Atribuţiile personalului poliţiei locale: art.15-
art.33; CAP. VI Mijloacele din dotare: art.38- art.61; CAP.VII Drepturile şi recompensele care se pot
acorda poliţiştilor locali: art.62- art.70.
7. O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, cu modificările și completările
ulterioare;
Tematica: CAP.I Dispoziţii generale: art.1- art.14; CAP.II Constatarea contravenţiei: art.15- art.20;
CAP.III Aplicarea sancţiunilor contravenţionale: art.21- art.30; CAP.V Executarea sancţiunilor
contravenţionale: art.37- art.42.
8. O.U.G. nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice cu modificările și completările
ulterioare;
Tematica: Cap. IV – Semnalizarea rutieră: art. 29 – art. 34; Cap. V – Reguli de circulație: Secțiunea
I – Obligațiile participanților la trafic: art.39; Secțiunea 2 – Reguli pentru circulația vehiculelor,
subsecțiunea 10 – oprirea, staționarea și parcarea: art. 63 – art. 65 și Secțiunea 3 – Reguli pentru alți
participanți la trafic: art. 70 – art.73; Cap. VII – Răspunderea contravențională: art. 95 – art. 99.
9. H.G. nr.1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a O.U.G. nr. 195/2002
privind circulația pe drumurile publice;
Tematica: Cap. IV – Semnalizarea rutieră: Secțiunea 1 – Semnalele luminoase: art. 47 – art. 63,
Secțiunea 2 – Indicatoarele: art. 64 – art. 67 și Secțiunea 4 – Marcajele: art. 75 – art. 83; Cap. V –
Reguli de circulație: Secțiunea 3 – Reguli pentru circulația vehiculelor – Subsecțiunea 8 – Oprirea,
staționarea și parcarea: art. 141 – art. 146 și Secțiunea 4 – Reguli pentru alți participanți la
trafic, subsecțiunea 1 – Circulaţia bicicletelor şi a trotinetelor electrice: art. 160 și art.161 și
subsecțiunea 4 – Circulaţia pietonilor: art. 166 – art.168; Cap. VII – Sancțiuni contravenționale și
măsuri tehnico – administrative: Secțiunea 2 – Măsuri tehnico-administrative, subsecțiunea 4 –
Ridicarea vehiculelor: art. 203^1 – art. 203^4 și Secțiunea 3 – Sancțiuni contravenționale
complementare, subsecțiunea 1 – Aplicarea punctelor de penalizare: art. 204 – art. 208.
Pentru toate actele normative mai sus menționate în cadrul bibilografiei/tematicii, forma valabilă se
consideră cea care are toate modificările și completările ulterioare, până la data publicării anunțului.
Compartimentul Resurse umane

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Învățământ simultan din toamnă pentru elevii de clasa a VIII-a: Ce materii NU vor fi comasate. Proiect

Publicat

Publicitate

Elevii de clasa a VIII-a vor face din nou învățământ simultan, cu alte clase de gimnaziu, potrivit unui proiect de Ordin publicat în dezbatere de Ministerul Educației, scrie alba24.ro

Documentul prevede reintroducerea învățământului simultan pentru elevii de clasa a VIII-a, în afara materiilor la care aceștia susțin Evaluarea Națională, respectiv Limba română, Limba maternă și Matematică.

Proiectul de Ordin pentru modificarea metodologiei privind organizarea claselor în regim simultan, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3.036/2024 a fost publicat în dezbatere luni, 28 iulie, pe pagina Ministerului Educației.

 

Potrivit documentului, în situații excepționale, în unitățile de învățământ în care respectarea condițiilor privind organizarea claselor nu este posibilă din cauza numărului mic de elevi existent la nivelul primar, respectiv gimnazial, se pot organiza formațiuni de studiu în regim simultan și cu efective mai mici de 10 elevi (în prezent – 8 elevi).

Potrivit metodologiei, organizarea claselor în regim simultan se realizează prin constituirea formațiunilor de studiu cu elevi de la cel puțin două tipuri de clasă diferite. Organizarea claselor în regim simultan se face în interiorul aceluiași nivel, primar, respectiv gimnazial.

Publicitate

De regulă, în învăţământul primar, gruparea elevilor în clasele organizate în regim simultan se face pentru clasa pregătitoare, clasa I și clasa a II-a, respectiv pentru clasa a III-a
și clasa a IV-a. Ori de câte ori este posibil se recomandă organizarea de sine stătătoare a clasei pregătitoare.

Elevii de clasa a VIII-a vor face din nou învățământ simultan

Potrivit proiectului, de regulă, în învățământul gimnazial, gruparea elevilor în clasele organizate în regim simultan se face, după caz, fie pentru clasa a V-a și clasa a VII-a, fie pentru clasa a VI-a și clasa a VIII-a.

În prezent, gruparea elevilor în clase cu regim simultan este prevăzută astfel:

  • clasa a V-a și clasa a VI-a
  • clasa a VI-a și clasa a VII-a

În funcţie de situațiile concrete privind numărul de elevi de la fiecare tip de clasă, precum și resursele umane și materiale, consiliile de administrație ale unităților de învățământ vor putea decide:

  • a) constituirea unor formațiuni de studiu organizate în regim simultan și a altor formațiuni de studiu organizate pe tip de clasă de sine stătătoare;
  • b) constituirea formațiunilor de studiu în regim simultan printr-o altă grupare a nivelurilor de clasă decât cele prevăzute;
  • c) constituirea unor formațiuni de studiu în regim simultan prin gruparea elevilor din toate clasele de învățământ gimnazial.

Elevii de clasa a VIII-a vor face separat orele de Limba română, Limba maternă și Matematică

La clasele de gimnaziu organizate în regim simultan, predarea disciplinelor la care se susține Evaluarea Națională se va face separat pentru elevii de clasa a VIII-a, indiferent de numărul acestora. Este vorba despre următoarele materii

  • Limba și literatura română
  • Limba și literatura maternă
  • Matematică

Organizarea unei singure formațiuni de studiu pentru toate clasele de la învățământul primar, respectiv toate clasele de la învățământul gimnazial, se poate face numai în situația în care numărul total de elevi este cu cel puțin 2 beneficiari sub efectivul minim prevăzut pentru constituirea unei clase de sine stătătoare.

Citeste mai mult

Eveniment

România propune Bruxelles-ului proiecte strategice pentru industria de apărare și mobilitatea militară

Publicat

Publicitate

România a înaintat Comisiei Europene un portofoliu de proiecte dedicate dezvoltării industriei de apărare și sporirii mobilității militare. Aceste investiții vor fi finanțate prin mecanismul european Security Action for Europe (SAFE), scrie alba24.ro.

Aproximativ 70% dintre proiectele incluse în aplicația depusă de România au în vedere achiziții de echipamente militare care să dezvolte industria națională de apărare. Restul de 30% sunt pentru creșterea mobilității militare de tip transport și conectare logistică, potrivit Guvernului.

”La Cancelaria prim-ministrului am finalizat aplicația României pentru a obține finanțare din Programul SAFE, demers pe care l-am început în perioada în care am lucrat la Administrația Prezidențială. Obiectivul pe care îl urmărim este să dezvoltăm industria națională de apărare, infrastructura de transport și de interconectare logistică ”, a afirmat șeful Cancelariei prim-ministrului, Mihai Jurca, citat în comunicat.

Proiecte pentru dezvoltarea industriei de apărare și creșterea mobilității militare

Propunerile de proiecte au fost stabilite în cadrul Grupului de lucru constituit prin Hotărârea aprobată de CSAT la data de 30 aprilie 2025 și condus de Cancelaria primului-ministru, în strânsă consultare cu echipa Administrației Prezidențiale, ministerele Apărării Naționale, Afacerilor Interne, Economiei, Transporturilor și ai altor instituții din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională.

Bolojan a precizat că România va urmări cele trei direcţii de finanţare importante: componenta de apărare cu accent pe dezvoltarea industriei naţionale de apărare, componenta de infrastructură mare pe coridoare de mobilitate de tip autostrăzi şi componenta de conectare logistică, care ţine de Portul Constanţa sau de infrastructură de tip civil şi militar.

Instrumentul SAFE (Security Action for Europe) este un mecanism financiar temporar al Uniunii Europene, cu un buget de 150 de miliarde euro, sub formă de împrumuturi. Esența acestui program constă în solidaritatea europeană față de necesitatea unei apărări colective moderne și reziliente, prin stimularea cooperării industriale, reducerea fragmentării și crearea unei piețe unice eficiente pentru echipamente de apărare.

Publicitate

Împrumuturile sunt acordate în baza unui plan național de investiții în industria de apărare, aprobat de Comisia Europeană, iar fondurile pot fi utilizate până la data de 31 decembrie 2030.

Creditare UE prin SAFE

Acțiunea pentru Securitatea Europei (SAFE) este un instrument financiar nou al UE care va sprijini statele membre dispuse să investească în producția industrială pentru apărare prin achiziții comune, axate pe capacitățile prioritare.

SAFE va finanța investițiile urgente și la scară mare în baza tehnologică și industrială de apărare europeană (EDTIB). Obiectivul este de a stimula capacitatea de producție, asigurând disponibilitatea echipamentelor de apărare în caz de necesitate, precum și intervenția în golurile de capacitate existente, întărind în ultimă instanță pregătirea generală a UE pentru apărare.

UE pune la dispoziție 150 de miliarde de euro, care vor fi plătite la cerere statelor membre interesat, pe baza unor planuri naționale. Plățile se vor efectuat sub forma unor împrumuturi pe termen lung cu costuri competitive, care vor fi rambursate de statele beneficiare.

SAFE este primul pilon al Planului ReArm Europe/Readiness 2030 al Comisiei Europene, care propune amplificarea cheltuielilor de apărare la 800 de miliarde de euro.

Ceilalți piloni sunt:

  • stimularea finanțării naționale pentru apărare prin activarea clauzei derogatorii naționale din Pactul de Stabilitate și de Creștere
  • creșterea flexibilității instrumentelor UE cum ar fi fondurile de coeziune, pentru a permite investiții mai mari în apărare
  • adăugarea la finanțarea publică a unor contribuții complementare ale Băncii Europene de Investiții; mobilizarea de capitaluri private.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pompierii din Moldova își testează aptitudinile la etapa zonală a Concursurilor serviciilor profesioniste pentru situații de urgență

Publicat

Publicitate

Peste 80 de pompieri din județele Iași, Neamț, Suceava, Bacău, Vaslui, Vrancea și Botoșani s-au reunit în aceste zile la Botoșani, pentru a-și demonstra abilitățile în cadrul etapei zonale a Concursurilor serviciilor profesioniste pentru situații de urgență.

Rapiditate, precizie, rezistență fizică și psihică – acestea sunt calitățile esențiale care definesc activitatea salvatorilor, iar în cadrul competiției, fiecare dintre acestea este pusă la încercare în probele:
– „Scara de fereastră”;
– „Pista cu obstacole pe 100 m”;
– „Ștafeta 4×100 m”;
– „Realizarea dispozitivului de intervenţie la motopompă”.

Competiția a debutat, în această dimineață, cu o festivitate oficială de deschidere desfășurată la Detașamentul de Pompieri Dorohoi, în prezența unor oficialități locale și județene: prefectul județului Botoșani, Dan Nechifor, viceprimarul municipiului Dorohoi, Cristian Dogaru, precum și inspectorul șef al ISU Botoșani, colonel Dan Decebal Muraru.

Primele două probe – „Scara de fereastră” și „Pista cu obstacole pe 100 m” – se vor desfășura, între orele 09:30–14:00, pe baza de pregătire a Detașamentului Dorohoi.

În această seară, începând cu ora 18:00, „Realizarea dispozitivului de intervenție la motopompă”, pe terenul de sport al Liceului cu Program Sportiv din municipiul Botoșani.

Ultima probă, „Ștafeta 4×100 m”, va avea loc joi dimineață, începând cu ora 10:00, pe Stadionul Municipal Botoșani.

Publicitate

Obiectivul fundamental al competiției este dezvoltarea și perfecționarea aptitudinilor și deprinderilor specifice intervențiilor în situații de urgență, într-un cadru organizat și competitiv. Probele sunt aliniate standardelor internaționale, fiind identice cu cele ale concursurilor sportive organizate de Comitetul Internațional de Prevenire și Stingere a Incendiilor (CTIF).

Invităm toți cetățenii să participe și să-i susțină pe pompierii noștri! Este o ocazie deosebită de a vedea în acțiune adevărați profesioniști, de a înțelege provocările meseriei lor și de a le arăta respectul și sprijinul comunității. Intrarea este liberă, iar prezența dumneavoastră contează!

Citeste mai mult

Eveniment

Medicii cer stoparea internărilor inutile: Accent pe consultații ambulatorii și prevenție înainte de spitalizare

Publicat

Publicitate

Asociația Profesională a Medicilor de Ambulator (APMA) susține reforma sistemului de sănătate din România, propunând reducerea internărilor inutile și orientarea serviciilor medicale către medicina prespitalicească, scrie alba24.ro.

Reprezentanții APMA au avut, marți, o întâlnire cu președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Horațiu Moldovan, pentru a discuta propuneri menite să reducă numărul internărilor nenecesare în sistemul public de sănătate, scrie Agerpres.

Propunerile APMA vizează o schimbare „fundamentală” a paradigmei actuale, centrată excesiv pe spital și internare continuă/de zi.

„Obiectivul principal este creșterea adresabilității pacienților către ambulatoriu și responsabilizarea acestora în gestionarea propriei sănătăți”, afirmă APMA, într-un comunicat.

Măsurile propuse

Printre măsurile cheie propuse de APMA se numără:

  • implementarea criteriilor de performanță la nivel individual pentru medicii din spital și la nivel de secții, cu prioritate pe reducerea zilelor de spitalizare;
  • triaj mai strict în UPU, cu diferențierea urgențelor vitale de cele non-vitale și încurajarea pacienților cu afecțiuni non-critice să urmeze circuitul medic de familie – specialist – spital;
  • introducerea conceptului de medicină prespitalicească, formată din medicul de familie și medicul specialist din ambulatoriu, cu rol în prevenție, îngrijirea pacientului cronic, preluarea pacientului externat, screening, educație medicală și stabilirea unui circuit clar al pacientului de la medicul de familie către medicul specialist, cu trimitere la spital doar în cazurile care nu pot fi rezolvate în ambulatoriu;
  • definirea criteriilor clare pentru recomandarea directă de internare de către medicul de familie, inversând situația actuală în care orice persoană se poate prezenta la spital;
  • monitorizarea pe termen lung în prespital a patologiilor cronice și a aderenței pacienților la tratament, cu posibilitatea ca următoarele consultații să devină contra cost în cazul nerespectării programărilor sau recomandărilor;
  • elaborarea de protocoale și ghiduri clare de internare, care să delimiteze cazurile ce pot fi internate prin UPU de cele care trebuie stabilizate și trimise înapoi către medicul de familie sau specialist;
  • introducerea unui sistem de plată pentru pacienții care doresc să aleagă un anumit spital sau medic în detrimentul repartiției geografice/aleatorii, pentru a evita aglomerarea asimetrică a unităților sanitare;
  • introducerea în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) a unui marker de necomplianță față de schema terapeutică, care să genereze obligativitatea achitării serviciilor medicale din surse proprii în cazul vizitelor ulterioare legate de aceeași patologie;
  • compararea în SIUI a discrepanțelor dintre diagnosticul de trimitere și gravitatea cazului descrise de medicii din prespital și diagnosticele finale ale pacientului internat;
  • descurajarea prezentării nejustificate în UPU de către pacienții neasigurați prin introducerea unei obligativități de plată pentru serviciile medicale acordate, nejustificat, nefiind urgențe;
  • înființarea unor centre de permanență de tip ambulatoriu, care să poată înlocui ambulanța sau camerele de gardă în weekend-uri și sărbători legale, funcționând ca centre de triaj;
  • bonificarea medicului de familie al cărui procent de bilete de internare se află sub un anumit prag statistic;
  • eliminarea plafoanelor la investigațiile paraclinice, concomitent cu adoptarea ghidurilor europene de prescripție, pentru a limita abuzurile și a permite efectuarea investigațiilor necesare;
  • introducerea pe termen lung a unei coplăți pentru orice prezentare la medic (medic de familie, ambulator, spital) pentru a descuraja supraconsumul nejustificat medical de servicii medicale și a responsabiliza pacientul;
  • reducerea nevoii de consum a serviciilor medicale pe termen lung prin încurajarea unei populații mai sănătoase, cu programe de screening „nonopționale” și penalități financiare pentru non-complianță.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending