Botoșani: Scene greu de imaginat: „Am ajuns să ne furăm apa unul de la altul” – Seceta a băgat satul românesc în sapă de lemn, iar țăranii sunt pe culmile disperării
Seceta a făcut ravagii, în această vară, în România. Conform datelor oficiale alimentarea cu apă este asigurată cu restricții în peste 658 de localități. Cele mai afectate de lipsa apei, conform ANAR, sunt județele Botoșani, Vaslui, Iași și Vrancea. Cea mai gravă situație este în județul Botoșani, acolo unde peste 154 de localități, au efectiv fântânile secate. Pentru țărani, temperaturile extreme din această vară dar mai ales seceta care le-a urmat, sunt o adevărată apocalipsă. Mai ales pentru sătenii care trăiesc exclusiv din agricultură și creșterea animalelor, scrie Adevărul.
La Botoșani, polul secetei în România, oamenii sunt pe culmile disperării, ajungând să umble noaptea după apă și să i-a pe de ascuns din singurele fântâni rămase prin comunele învecinate. Majoritatea mărturisesc că cel mai probabil vor fi sute de familii care vor îndura foamete, în această toamnă. ”Oamenii se vor ruga de cei din morminte să iasă, ca să poată intra ei, în locul lor în groapă. Așa de rău va fi„, mărturisește un sătean de 80 de ani din comuna Gorbănești, județul Botoșani.
„Este pârjolit totul, îi moarte, gata”
Județul Botoșani, este cel mai nordic punct al României. Ultima frontieră a Uniunii Europene. Timp de secole a fost un adevărat grânar al Moldovei, cu pământuri fertile și soiuri unicat de grâu. În perioada comunistă și-a câștigat renumele de ”Bărăganul Moldovei„. De altfel, singura sursă de venit și hrană pentru oamenii din satele Botoșaniului, lipsite de locuri de muncă, este agricultura și creșterea animalelor. Comunități întregi trăiesc exclusiv din ceea ce le oferă pământul și animalelor domestice. Seceta de anul acesta a fost un adevărat cataclism pentru ”Bărăganul Moldovei„. Sate întregi sunt cuprinse efectiv de cea mai cruntă disperare. Soarele a pârjolit totul, începând din luna mari, pășuni, ogoare, totul. În cele mai multe sate, fântânile au secat cu totul.
Oamenii caută apă cu disperare FOTO Cosmin Zamfirache
„Din 40 de fântâni buni, mai sunt două. Mă uit cum iese mâlul din găleată și plâng câte o oră. Mă trezesc noaptea și visez că a venit apa în fântână. Familia mea trăiește numai din laptele pe care-l dau la colectare. Murim cu zile dacă nu avem cu ce adăpa animalele”, spune un sătean din comuna Blândești, una dintre cele mai afectate de secetă. Un altul, Ilie din Gorbănești, venit cu o căruță plină cu butoaie, se oprește în fața unui puț din mijlocul câmpului efectiv ars de soare. „Nu are apă”, spune disperat. Se uită apoi către pășuni. Aproape izbucnește în lacrimi. „Este pârjolit toul, îi moarte, gata”.
Ca Ilie, mai sunt alte mii de săteni, care cuprinși de panică străbat comunele, de la o fântână la alta, sperând să găsească apa. Acolo unde găsesc, apa este în două cu nămolul. Dar sunt bucuroși că pot adăpa vitele. „Este un dezastru pe care numai bătrânii l-au prins la marea foamete. Pășunile sunt arse, nu avem unde duce animalele. Iar porumbul este uscat și sec. Ce să dau la animale? Nici apă nu-i”, spune un sătean din Bătrânești, scrie Adevărul.
„Am ajuns să ne furăm apa unul la altul”
Publicitate
Situația apei este atât de gravă încât oamenii au ajuns să umble nopțile, kilometrii întregi, cu căruțele, căutând să ”fure” apă de la fântânile din alte comune. „Umblă noaptea de prin satele învecinate. Avem câteva puțuri care încă mai au ceva apă. Am ajuns să ne furăm apa unul de la altul. Alții le apără cu parii. Războiul supraviețuirii a să iasă”, spune același localnic din Bătrânești. Grav este și faptul că apa de la fântâni nu este potabilă. Oamenii sunt nevoiți să cumpere de la magazine pentru a-și astâmpăra setea. „Nu ai cum să bei așa ceva. Cum să dai la un copil. Hai că la animale mai merge. Deși la vaci de lapte este periculos. Mergem și cumpărăm de la magazin. Mâncăm mai puțin să puteam să ne potolim setea”, spune Ilinca o localnică de aproximativ 30 de ani din Gorbănești.
Cei mai în vârstă, și cu pensii mici, de CAP, riscă totul. „Eu sunt bătrân. Beau din fântână. Ce o fi o fi, mi-am trăit traiul, mi-am mâncat mălaiul. Nu am bani să tot dau pe apă, la magazin. Abia ajunge de medicamente”, mărturisește un vârstnic din Blândești. Noaptea se fac adevărat ”commandouri„ ale setei. Cu cercetași care caută fântâni, urmați de șiruri de căruțe care vin repede să încarce butoaiele de la puțuri și fântâni.
Recoltele distruse, familii condamnate la foamete
Lipsa apei și căldura au distrus și culturile. O dramă socială pentru sătenii din toate zonele afectate ale României. Cu cerealele își hrăneau animalele, cu alte plante tehnice se hrăneau. Acum nu mai au nici pentru ei, nici pentru animale. „Nici măcar uruială la pui nu mai este„, spune o localnică din Ungureni. Porumbul a fost ars, la fel și floarea soarelui. Cartofii nu au ieșit. Mihai are 26 de ani. Trăiește doar din creșterea vacilor. El și familia sa. Mihai umblă disperat după apă. Mâncare pentru animale aproape că nu mai are, iar recolta a fost efectiv distrusă. ”Recolta de anul acesta este distrusă. Este la 25% față de recolta de anul trecut. Catastrofă. Eu duc laptele de vacă la colectare. Din astra trăiesc. Dacă ajung să cumpăr furaj nu mai rămân cu nimic. Și ca mine sunt mulți.”, spune Mihai.
În județul Botoșani sunt peisaje apocaliptice FOTO Cosmin Zamfirache
Ghiță din Bătrânești își aduce calul de pe imaș. Nu a avut ce să pască. Animalul este însetat. Decât să-l lase în bătaia soarelui, îl aduce în grajd. Ghiță mărturisește speriat că vor fi oameni care efectiv vor îndura foametea în această toamnă. „Sunt familii amărâte care trăiau doar din cele dădeau ogorașul și grădina. Și nu le-a ieșit nimic. Când ai suprafață mare, alta-i treaba. Tot îți iese ceva. Dar când îi puțin și nu iese nimic, te așteaptă foamea. Sunt familii cu mulți copii, sărace care vor ieși la cerșit. De disperare. De foame. Garantat.”, spune săteanul.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Astăzi, 21 mai, pe DJ 282 B, în afara localității Flamânzi, s-a produs un accident rutier, în care au fost implicate două autoturisme.
Din verificările efectuate până în acest moment, a reieșit faptul că un autoturism, condus de un bărbat, în vârstă de 74 de ani, din județul Iași, în timp ce se deplasa pe DJ 282 B, direcția de deplasare, dinspre Iași către Botoșani, ar fi intrat în coliziune cu un alt autoturism, condus de un bărbat, în vârstă de 58 de ani, din orașul Flămânzi, care se deplasa pe aceeași direcție de mers și ar fi efectuat viraj la stânga, pentru a pătrunde pe un drum comunal.
În urma impactului, inițial, a rezultat decesul unui bărbat de 58 de ani și vătămarea corporală a altor două persoane, un bărbat de 74 de ani și o femeie de 64 de ani.
Imediat după producerea accidentului, la fața locului s-au deplasat mai multe echipaje de poliție, ambulanță și pompieri, care, au intervenit pentru extragerea unei persoane, ce nu prezenta funcții vitale, aflate într-unul dintre autoturisme, intervenția fiind una complexă, desfășurată într-un perimetru extins și pe un teren cu vegetație deasă.
De asemenea, până la sosirea echipajelor medicale, pompierii au acordat primul ajutor altor două persoane, care s-au autoevacuat din celălalt autoturism implicat.
Ulterior, într-o zonă de vegetație deasă, sub niște arbuști, a fost sesizată prezența unei alte persoane decedate, ca urmare a accidentului rutier.
Publicitate
Din verificări a reieșit că este vorba de o femeie, de 85 de ani, pasageră în autoturismul victimei decedate, identificată la peste 30 de metri de locul producerii accidentului, într-o zonă cu vegetație deasă.
Polițiștii continuă cercetările, sub aspectul comiterii infracțiunilor de ucidere din culpă și vătămare corporală din culpă, urmând să se stabilească cu exactitate toate împrejurările producerii accidentului rutier.
Ziua de 21 mai a adus din nou lumină și bucurie în inimile credincioșilor din Parohia Vorona Centru, care și-a cinstit ocrotitorii spirituali, Sfinții Împărați Constantin și mama sa, Elena, cei întocmai cu Apostolii, bineplăcuți lui Dumnezeu și încununați cu slavă cerească. Prăznuirea acestora este pentru întreaga Biserică un prilej de adâncă recunoștință, iar pentru comunitatea de aici, o revărsare de har și comuniune.
Sărbătoarea a fost deschisă în seara ajunului, când, a fost oficiată Vecernia cu Litie de către un sobor de preoți. Răsunetul rugăciunii s-a împletit cu cântările bisericești, iar fumul tămâiei s-a înălțat spre cer, purtând cu el mulțumirea și nădejdea credincioșilor. Au slujit împreună părintele Petru Chirvase, părintele Adrian Secrieru – coordonator al cercului pastoral-misionar de pe raza Voronei, părintele Ionuț Simionică și părintele Ovidiu Lungu, aducând fiecare, prin slujire, bucuria unității și a slujirii comune.
Miercuri dimineață, în ziua praznicului, biserica s-a umplut de lumină și oameni, veniți cu inimile deschise să primească darul Sfintei Liturghii. Din sobor au făcut parte părintele paroh Andrei-Constantin Anușca, părintele Ioan Cazaciuc de la Parohia Cișmea și părintele Claudiu Lucian Țugui, duhovnic al românilor din Parohia Briceni, de peste Prut. Bucuria revederii și comuniunea euharistică au întărit punțile frățești dintre parohii și dintre inimi.
Cuvântul de învățătură, rostit cu blândețe și profunzime de părintele Ioan Cazaciuc, a pus în lumină rolul providențial al Sfinților Împărați în istoria mântuirii: „Prin Edictul de la Mediolanum, împăratul Constantin a adus libertate creștinilor prigoniți, iar sub sfatul și rugăciunea mamei sale, Elena, a devenit un susținător neclintit al dreptei credințe. Prin ei, Dumnezeu a lucrat spre mântuirea a milioane de suflete.”
După Sfânta Liturghie, soborul a oficiat o slujbă de pomenire pentru cei adormiți, iar agapa frățească ce a urmat a fost o prelungire firească a comuniunii liturgice. Într-un gest de dragoste și grijă creștină, peste 300 de pachete cu alimente au fost dăruite persoanelor aflate în dificultate, arătând că Hristos este viu în fiecare faptă bună făcută aproapelui.
Parohia Vorona Centru este una dintre cele zece parohii ale comunei, așezată în inima celei mai cunoscute și sonore localități din județul Botoșani — Vorona. Biserica, ridicată după Revoluție, pe locul unei Troițe închinate Eroilor, poartă cu cinste și al doilea hram: Înălțarea Domnului, zi de pomenire a celor care s-au jertfit pentru credință și patrie.
Publicitate
În fața sfântului locaș, în centrul comunei, veghează un monument impunător, înconjurat adesea de rugăciune, flori și lacrimi de recunoștință. Aici, prezentul îmbrățișează trecutul, iar biserica, primăria și comunitatea se adună ca un singur trup în jurul jertfei, credinței și unității.
Astfel, Hramul Parohiei Vorona Centru nu este doar o sărbătoare locală, ci o mărturisire vie a iubirii lui Dumnezeu, a dăruirii și a demnității unei comunități care nu uită, ci cinstește și mulțumește.
Taxă pe coletele mici de pe Temu și Shein, dar și de pe alte platforme similare din China, propusă de UE. Ar fi vorba de o sumă de doi euro pentru coletul primit acasă și de 50 de cenți pentru coletele trimise în depozite. Taxa ar aduce venituri de aproape 9 miliarde de dolari bugetului european, arată un calcul raportat la nivelul acestui tip de comerț, scrie alba24.ro.
Uniunea Europeană a propus o taxă fixă de doi euro pentru fiecare dintre miliardele de colete mici trimise direct la domiciliile oamenilor, care provin în prezent în mare parte de la companiile online din China, relatează BBC, citat de G4Media.
Concret, noua pe coletele mici de pe Temu, Shein și alți retaileri din China presupune că pachetele cu o valoare mai mică de 150 de euro nu vor mai fi scutite de taxe vamale.
Piețele online, inclusiv giganții chinezi Temu și Shein, vor fi așteptate să plătească această taxă, a declarat comisarul european pentru comerț, Maros Sefcovic.
Taxa de doi euro se va aplica pachetelor trimise direct consumatorilor, în timp ce coletele trimise către depozite vor fi impozitate la o rată mai mică, de 0,50 euro.
Anul trecut, 4,6 miliarde de astfel de colete au intrat în UE, peste 90% provenind din China.
Publicitate
Un asemenea volum a generat o sarcină uriașă pentru personalul vamal al UE, a spus Sefcovic. El a argumentat că acest lucru a creat dificultăți în asigurarea siguranței și standardelor produselor care intră în blocul comunitar.
Taxa propusă ar „compensa costurile”, a declarat el în fața Parlamentului European. Bruxelles speră, de asemenea, ca o parte din veniturile generate să contribuie la bugetul UE.
Taxă pe coletele mici de pe Temu și Shein
Demersul UE vine în contextul impunerii de noi tarife de către SUA asupra produselor chineze, în timpul administrației președintelui Donald Trump – inclusiv o taxă pe coletele mici.
UE încearcă să se protejeze în condițiile în care existau temeri că giganții chinezi ai comerțului electronic ar putea inunda piața europeană cu produse ieftine, deoarece bunurile care erau inițial destinate SUA ar trebui redirecționate către alte piețe.
Shein și Temu au declarat anterior că vor coopera cu autoritățile de reglementare și cu standardele de protecție a consumatorilor.
Temu susține că are 92 de milioane de utilizatori în UE, în timp ce Shein afirmă că are peste 130 de milioane.
Taxă pe coletele mici de pe Temu și Shein
Temu și Shein sunt platforme online de comerț electronic de origine chineză, specializate în produse la prețuri reduse — Temu oferă o gamă largă de articole, de la gadgeturi la decorațiuni, iar Shein este axat în principal pe modă și accesorii.
Europenii cumpără de pe Temu și Shein în principal datorită prețurilor foarte mici, varietății mari de produse, ofertelor frecvente și livrării internaționale gratuite, chiar dacă uneori există îngrijorări legate de calitate, sustenabilitate și condițiile de muncă din lanțul de aprovizionare.
O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist
EMINESCU PEDAGOG ( VI )
După o evidențiere a activismului eminescian în domeniul școlii din articolul „Instrucție și educație” și din raportul asupra manualului lui Creangă, Toma Chiricuță se oprește și la raportul de inspecție pe care poetul l-a făcut la Școala de Fete nr. 1 din Roman, directoare fiind doamna Z. Livescu. În acest raport, Eminescu folosește, la un moment dat, construcția „metoda mecanică și moartă a învățământului”, care ne relevă un Eminescu didactician: „D-na Z. Livescu (recte Lewicki), după cum spune, e absolventă a Școalei Centrale din Iași și a depus până acum două concursuri. D-sa e de doisprezece ani institutoare și prin uz lung și-a apropiat metoda mecanică și moartă a învățământului și în această direcție nici nu este lipsită de oarecare succes, pe care însă cu trei eleve nu l-am putut constata cu siguranță. D-sa aparține unei generații scolastice bine determinate, bogate în cuvinte și sterpe de idei. Prin urmare întrebuințarea de cuvinte neuzitate sau al căror înțeles nu-l cunoaște pe deplin, înlocuiește la D-sa, ca și la multe altele, extrema sărăcie de cugetări.”
Raportul pune în evidență un Eminescu foarte critic privind predarea în școala condusă de doamna Livescu, susținând teoria sa privind dezavantajele metodelor mecanice: 1. „În privința gramaticei (care s-a predat după Stilescu) copilele știu numai numele definițiunii, nu au însă cunoștința vie și concretă a părților cuvântului”; 2. „Scrierea e în toată școala neglijată”; 3. „Caligrafia, o noțiune cunoscută numai teoreticește”; 4. „Gramatica există ca un fel de schematism de cuvinte, a căror întrebuințare reală îi lipsește copiilor”; 5. În istoria Românilor cronologia nu se știe exact și intuițiunea vremilor trecute li e dată elevelor (din nefericire chiar după cărțile didactice) cu puncte de vedere foarte moderne”; 6. „În geografie memorarea e la locul ei, elevele stau bine, căci recitarea de numiri e partea tare a școalei”. Finalul raportului este edificator cu privire la ideile pedagogice ale lui Eminescu: „Rugându-vă să considerați că învățământul mecanic este cel general în școalele noastre, de vreme ce lipsa de cunoștințe pedagogice e asemenea generală, sunt de părere că într-o dezvoltare normală a învățământului pedagogic o asemenea directoare nici ar fi cu putință și nici ar trebui suferită”. Toma Chiricuță a studiat un alt raport al lui Eminescu, realizat în urma unei inspecții la Școala de Fete din Vaslui unde directoarea Sion aplica aceleași metode mecanice. Nu același lucru a spus-o despre Școala de Băieți din Vaslui (condusă de domnul Hrisoscoleu) sau despre ”Pensionatul Normal de Domnișoare” al doamnei Humpel, unde a descoperit că se aplica metoda intuitivă. Eminescu dezvoltă avantajele acestei metode în articolul „Metoda intuitivă în educație”, pe care o consideră „metoda cea mai priincioasă, după care să se dea școlarilor învățătura cuvenită”: „Cu toții știm astăzi ce înseamnă metoda intuitivă, însă la noi sunt foarte puțini, care s-o știe aplica bine și încă mai puține sunt școlile în care această metodă a devenit familiară și folositoare într-adevăr”.
Publicitate
Revenind la articolul „Cultură și educație”, Toma Chiricuță constată că Eminescu face o distincție clară între „instrucție” și „educație”:„În urma vorbei multe, a regulamentelor și pararegulamentelor, avem două direcții în practică și amândouă greșite, anume sau un respect extrem, în fond însă fals, sau o familiaritate peste margini. Efectul direcției dintâi este fățărnicia, efectul celei din urmă lipsa de caracter și nesupunerea”.
Pornind de la aceste considerente ale lui Eminescu, concluzionează Toma Chiricuță: „Rezultă din acestea că Eminescu înțelege prin educație ceea ce înțelegea Herbart prin „Zucht” și „Umgang”, sau ceea ce am definit noi: Disciplină și Contact Acestea formează caracterul, prin ele se impresionează inima, cu ele se dirijează voința și se clădește personalitatea”. Eminescu vrea să spună că personalitatea unui elev se clădește prin contactul cu personalitatea educatorului. Gândirea pedagogică a lui Eminescu se rezumă la: 1) „prin fapte și măsuri pedagogice, nu prin cuvinte moralizatoare”; 2) „educația prin acțiune și nu prin simple vorbe”; 3.) „învățământ prin intuiție, educație prin acțiune”; 4) „o școală care disciplinează prin fapte, nu prin simple vorbe”. Toma Chiricuță mai vede un alt aspect evident: Eminescu contribuie și la istoria pedagogiei românești. (VA URMA)