Botoșani, micul Leipzig, orașul unicat din nordul Moldovei cu aer de burg german. Era al treilea oraș al Vechiului Regat ca populație și dezvoltare economică
Botoșaniul a fost în secolul al XIX lea, al treilea oraș din Vechiul Regat, ca prosperitate și număr de locuitori. O comunitate vie și cosmpolită cunoscută drept micul Leipzig, singurul oraș la est de Carpați cu aspect de burg germanic. Nici astăzi Botoșaniul nu și-a pierdut farmecul de altădată, relatează Adevărul.
Municipiul Botoșani este probabil unul dintre cele mai subapreciate orașe din România. Aparent pare centrul unei zone extrem de sărace, care nu are foarte multe de oferit mai ales din punct de vedere turistic. Oricine ajunge, însă, la Botoșani mai ales într-o zi de toamnă, are toate șansele să-și schimbe radical părerea. Deși puternic afectat de sistematizarea comunistă și încărcat cu toate cartierele muncitorești care au sufocat vechiul oraș, târgul Botoșanilor încă și-a păstrat o bună parte din farmecul de odinioară.
În zonele vechiului oraș de pe Bulevard și până în Centrul Istoric, chiar cufundați în mahalelele de altădată, pe ulițele armenești sau străzile boierești de altădată, orice turist pasionat de atmosfera de Belle Epoque, de istorie sau pur si simplu de arhitectură de secol XIX, va găsi o adevărată comoară. Botoșaniul este o adevărată perlă istorică și arhitectonică a nordului, poate, așa cum s-au pronunțat mulți dintre cei care de voie sau de nevoie au vizitat Botoșaniul, cel mai cochet și mai frumos oraș cu parfum de epocă din Moldova. În plus, așa cum spun istoricii târgul Botoșaniului a fost unul dintre cele mai populate și dezvoltate orașe ale Vechiului Regat, cu performanțe excepționale din punct de vedere economic și cultural, scrie Adevărul..
”Orașul Doamnei„ de la târgul de vite la curți voievodale cu păuni
Botoșaniul are o istorie foarte îndelungată. Cea mai veche biserică armenească din oraș are cel puțin 700 de ani vechime. Pentru că se spune că pe moșiile boierilor moldovenii, acum poate opt secole sau chiar mai bine, înainte de întemeierea Moldovei, armenii refugiați din calea invaziilor, au întemeiat un târg pe marginea drumului comercial care pleca din porturile de la gurile Dunării și Marea Neagră și ducea către Marea Baltică. Totul s-a făcut cu voia unui jupan sau cneaz numit Botăș, stăpânul acelor pământuri.
Centrul istoric al Botoșaniului FOTO botosaniazi.ro
Și de la el a rămas și numele târgului în care românii și armenii au ajuns să trăiască împreună. Târgurile de vite ale armenilor și comerțul lor cu animale au ridicat Botoșaniul la rangul de târg prosper. Aici a funcționat și primul han din Moldova. Rămășițele sale se văd și astăzi prin apropierea Pieței Centrale din Botoșani. Prosperitatea târgului medieval al Botoșanilor va fi dovedită de cercetările arheologice efectuate după anii 2000 în Centrul Istoric al orașului unde a fost găsită o adevărată zonă comercială, cu multe cuptoare de producție a ceramicii și reducere a minereului. Tocmai datorită prosperității acestui târg, orașul a fost oferit drept reședință a soțiilor de voievod. Târgoveții Botoșaniului asigurau veniturile domnițelor. Tocmai de aceea, Botoșaniul a căpătat un statu special în Moldova, unicat, acela de ”Oraș al Doamnei”. În apropiere de mănăstirea Popăuți de astăzi, de la marginea orașului, se afla și o curte domnească, destinată doamnelor Moldovei. În curtea palatului domnesc se plimbau păuni, locul fiind de o feerie excepțională. Tocmai de aceea Botoșaniul a primit ca stemă păunul, mai relatează Adevărul..
O superbă casă boierească de la Botoșani FOTO Cosmin Zamfirache
A fi ”Oraș al Doamnei„ era o onoare incredibilă pentru târgoveți. ” Botoşanii au avut un statut aparte în rândul aşezărilor urbane moldoveneşti, acela de târg al Doamnei. Era locul de unde proveneau veniturile soţiilor de voievozi aflaţi pe tronul Ţării Moldovei. Prima Doamnă a Moldovei căreia i se vor concede veniturile târgului va fi Maria-Voichiţa, soţia lui Ştefan cel Mare, ca o compensaţie, probabil, pentru averile ce îi rămăseseră risipite în Ţara Muntenească, de unde îi era obârşia. Târgul Botoşani a fost unul dintre cele mai dezvoltate din punct de vedere economic”, precizează istoricul botoşănean Daniel Botezatu. ” Păunul este simbolul cel mai vechi , semnificaţia istorică fiind în calitatea singulară a oraşului Botoşani de a fi fost vreme de câteva secole „Oraşul Doamnei”. Prin aceasta Botoşaniul este cu adevărat unic printre oraşele României, iar păunul constituie un adevărat brand ”, preciza în anul 2009, la alegerea stemei reputatul academician Ștefan Gorovei, specialist în istorie medievală.
Publicitate
De la „Orașul Doamnei” la ”Micul Leipzig”
Dezvoltarea Botoșaniului își avea însă apogeul de la sfârșitul secolului al XVIII lea și începutul secolului al XIX lea. Orașul va deveni un târg cosmopolit, un adevărat hub economic din nordul Moldovei. Forța economică a Botoșaniului era dată în continuare de puternica comunitate armenească, dar și de cea evreiască care începând cu finele secolului al XIX lea va ajunge reprezentativă la Botoșani. La aceștia se adăugau evident românii dar și lipovenii. Cheia succesului Botoșaniului a fost buna înțelegere între toate etniile care formau de altfel sufletul târgului, scrie Adevărul..
O parte din Centrul Istoric al orașului FOTO Cosmin Zamfirache
De la târgoveții și boierii români și până la antreprenorii evrei, armeni sau lipoveni, fiecare își aducea aportul consistent în dezvoltarea orașului. Nu a durat mult până când Botoșaniul a devenit a treia așezare urbană din Principate, ca populație dar și ca dezvoltare economică. Inima orașului era centrul economic, astăzi Centrul Istoric al orașului. Aici se aflau magazine, manufacturi, ateliere, restaurante, berării și tot ce se putea produce și vinde. Ceva mai jos, era piața, unde țăranii români din împrejurimi, alături de zarzavagii și pescarii lipoveni vindeau legume, fructe, lacatate și tot ce putea fi produs în gospodărie. ”Botoșaniul era al treilea oraș din Principate sau Vechiul Regat ca populație. Acesta lucru arată clar viața economică deosebită de aici. Era un oraș cosmopolit cu o mare forță economică, aflat pe drum comercial de mare importanță. În plus, poziția acestuia în apropierea Imperiului Austro-Ungar dar și a celui țarist, facilita comerțul de mare amploare.”, spune și istoricul Dănuț Huțu, directorul Direcției de Cultură Botoșani.
Berăriile Botoșaniului de altădată FOTO Adevarul
În perioada sa de glorie, adică pe tot parcursul secolului al XIX lea și începutul secolului XX până la Primul Război Mondial, Botoșaniul era unul dintre cele mai puternice orașe din Vechiul Regat. Pe lângă atelierele meșteșugărești, morile cu abur, fabrică de bere și multe alte facilități industriale ale vremii, Botoșaniul avea 12 tipografii, un magazin universal( asemănător unui mall de astăzi), un dealer auto renumit în toată țara, librării, societăți muzicale, bănci comerciale ba chiar și o lojă masonică. Centrul Botoșaniului a fost construit în stilul arhitectonic nemțesc, fiind un Leipzig la scară mică. Specialiștii spun că era singura așezare urbană de la est de Carpați cu aspect de burg german.
Casa Sofian FOTO Cosmin Zamfirache
Și asta fiindcă mulți evrei bogați și chiar armeni aveau afaceri în zona germană și au antamat meșteri care să le construiască casele. În plus, boierii români dar și negustorii armeni bogați și-au construit case superbe, în stil Seccesion sau Art Nouveau, în zonele liniștite ale orașului, adevărate oaze de verdeață. Cunoscută este casa splendidă a boierului Nicolae Sofian, a boierilor din neamul Silion dar și a arendașilor și negustorilor armeni precum Ankele, Bolfosu sau Goilav. Viața culturală și socială era flamboiantă. Se organizau baluri, concerte și alte activități pentru oamenii cu ștaif ai orașului.
Târg la Botoșani FOTO Adevărul
” Fiecare casă impozantă, a oamenilor bogaţi ai Botoşaniului, avea un salon, unde se petrecea cu diferite ocazii. Erau ca nişte săli de bal ceva mai mici, dar care puteau găzdui o adunare festivă. Ţinutele erau fastuoase, aduse din Viena, Paris sau Berlin. Erau oameni care-şi permiteau şi haine scumpe şi puteau servi şi tot felul de delicateste la masă”, spune istoricul Gheorghe Median. În vechea Prefectură a orașului se afla cea mai mare sală de bal. Special pentru aceasta a fost adus un candelabru uriaș de cristal, adus de la Viena, plus oglinzi venețiene și ornamente cu foiță de aur. Din anul 1914, Botoșaniul are și un super teatru, construit prin chetă publică. De la începutul secolului XX, târgul avea iluminat electric, fiind construită,după planurile lui Anghel Saligny, marea uzină electrică. Botoșaniul avea și cea mai frumoasă zonă de promenadă, o adevărată pădurice cu arbori seculari, ”îmblânzită„ și transformată în Grădină Publică, astăzi Parcul ”Mihai Eminescu”. Păduricea a fost donată de boierii Vârnav care aveau casa în apropiere. Majoritea acelor clădiri dar și parcul există și astăzi.
Marile personalități ale Micului Leipzig și regii României
Târgul a fost ridicat economic și de mari oameni de afaceri ai vremii. De exemplu, în 1855 industriașii evrei Gavriel Abramovici și Sara Freifeld constituiau ”Societatea morilor cu aburi”, a doua companie de mori cu aburi din România după moara lui Asan din București. Acești industriași evrei aveau peste 28 de mori cu aburi, o inovație tehnică a epocii. De altfel, societatea era atât de puternică și profitabilă încât în anul 1889, România obținea prin intermediul acestei companii botoșănene marea medalie de aur la Expoziția de Tehnică și Industrie din Paris. În plus, marii moșieri armeni precum cei din neamul Goilav, aveau ferme agricole model în zona Santa Mare, și prin gara Botoșani, târgul fiind conectat încă din secolul XIX la rețeaua de cale ferată, trimiteau cereale de cea mai bună calitate, la export, în Anglia și Germania. Mai apoi era Carol Ankele, un mare antreprenor din Botoșani care deschisese un magazin universal dar era și cel mai important dealer din țară, aducând automobile. Ștefan Gheorghiu zis „Gugoașă„,
Vechea Prefectură a Botoșaniului FOTO Adevărul
la rândul său a devenit celebru prin mezelurile deosebite care le făcea, după rețete vechi armenești și pe care le dădea și la export. Botoșaniul avea chiar și o fabrică de bere, numită „Cișmea„ care producea inclusiv pentru export, o bere care combina, într-o rețetă secretă, mai multe rețete de bere germană. Având numeroase școli, inclusiv liceu de fete, Botoșaniul a dat numeroase personalități,având poate cele mai multe genii pe metru pătrat. La Botoșani s-au născut Mihai Eminescu, Grigore Antipa, George Enescu, Nicolae Iorga, Ștefan Luchian, Octav Onicescu, Elie Radu, Dimtrie Negreau, Octav Băncilă, Nicolae Leon și mulți alții. Orașul era atât de dezvoltat și cu personalități atât de mari încât a fost vizitat atât de regele Carol I în anul 1906 cât și de regele Ferdinand în anul 1917. Regii României au fost cazați de Beriș Moscovici, un personaj bogat și foarte misterios al Botoșaniului. Casa sa a rezistat timpului și găzduiește astăzi Biblioteca Județeană.
Decăderea Micului Leipzig
Decăderea Botoșaniului a fost relativ bruscă și aproape ireversibilă. Cauzele au fost multiple. Dar totul a plecat de la schimbarea polurilor comerciale. Drumul comercial care trecea pe lângă Botoșani și-a pierdut importanța, ba chiar a dispărut. Imperiul Țarist s-a prăbușit, la fel și cel Austro-Ungar, zonele de export preferate de negustorii botoșăneni. În locul lor Rusia bolșevică rupsese orice legătură cu vechii parteneri economici ai țariștilor. Decăderea Moldovei, ca regiunea a accentuat decăderea Botoșaniului. Marea reformă agrară din anii 20, a fracturat marile activități agricole ale Goilavilor dar și ale multor mari moșieri, un motor economic puternic al Botoșanilor.
Casă boierească Botoșani FOTO Cosmin Zamfirache
Mai apoi antisemitismul a alungat mulți evrei, responsabili deasemenea de viața economică puternică a Botoșaniului. Armenii la rândul lor au plecat. Comunismul a pus cruce gloriei Micului Leipzig. Centrul comercial al Botoșaniului a murit, devenind în timp o ruină. La fel și vechile case boierești sau negustorești ale Botoșaniului de altădată. Frumosul oraș de Belle Epoque a fost înconjurat de blocuri, cartiere muncitorești. Doar strădania reputatului specialist Eugenia Greceanu a salvat Botoșaniul de altădată. În ultimii 20 de ani, vechiul târg își recapătă atmosfera de altădată și parfumul de epocă, mai ales după ce multe case au început să fie reabilitate și puse în circuit.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Aproape 7000 de pasageri în plus pe Aeroportul Suceava din cauza curselor deviate din cauza ceții de pe aeroporturile Iași și Bacău din ultima perioadă
Un număr de aproape 7000 de pasageri au fost debarcați și îmbarcați pe Aeroportul Suceava în ultimele zile ale anului 2024 și în prima zi a anului 2025 provenind de la aeronave care au fost deviate din cauza ceții de pe aeroporturile din Iași și Bacău, scrie newsbucovina.ro.
Astfel, potrivit unei statistici, în ultima decadă a lunii decembrie 2024 pe Aeroportul Suceava au fost deviate din cauza condițiilor meteo nefavorabile de pe aeroporturile Iași și Bacău un număr de 29 de aeronave, iar prima zi a noului an au fost deviate alte 13 curse.
Ca urmare, au fost debarcați pe Aeroportul Suceava un număr de peste 5500 de pasageri proveniți din aeronavele rerutate și au fost îmbarcați aproape 1.300 de pasageri.
Statul vinde la licitație mașini confiscate. Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în lunile ianuarie și februarie licitații pentru vânzarea unor autovehicule confiscate, scrie alba24.ro.
Printre aceștia se numără mai mulți bolizi de lux, printre care un Lamborghini Urus de peste 680.000 de lei, un Lamborghini Huracan de aproape 600.000 de lei și un Mercedes Benz AMG G63 de peste 430.000 de lei.
Statul vinde la licitație mașini confiscate. Licitații organizate de ANAF
DGRFP Timișoara, prin AJFP Timiș organizează în data de 13 ianuarie, ora 14:00, în localitatea Timișoara, strada Ghe. Lazăr, nr. 9B, Amfiteatru, licitație pentru vânzarea:
autoutilitară Ford Tranzit, an fabricație 2005, înmatriculat – preț de pornire 5.361 lei, fără TVA.
Relații suplimentare se pot obține la sediul instituției sau la telefon 0256.259410.
DGRFP Cluj-Napoca, AJFP Cluj, prin Unitatea Fiscală Municipală Deja organizează în data de 14 ianuarie, în localitatea Dej, strada Mihai Eminescu, nr. 2, cam. 29, licitație pentru vânzarea:
autoutilitară Dacia Dokker, an fabricație 2018, culoare alb, înmatriculată – preț de pornire 21.900 lei, fără TVA
Relații suplimentare se pot obține la sediul instituției sau la telefon 0264.216230.
Publicitate
DGRFP Timișoara, prin AJFP Timiș organizează în data de 14 ianuarie, ora 14:00, în localitatea Timișoara, strada Ghe. Lazăr, nr. 9B, Amfiteatru, licitație pentru vânzarea:
autoutilitară Iveco Daily 50C13, an fabricație 2000, înmatriculat – preț de pornire 22.253 lei, fără TVA
autoutilitară Iveco Daily 50C15, an fabricație 2003, înmatriculat – preț de pornire 22.772 lei, fără TVA
autoutilitară Volvo FH12, FH 62 RB, an fabricație 2001, înmatriculat – preț de pornire 56.711 lei, fără TVA
motostivuitor pe roți Still RX-70-22, motorină, an fabricație 2010 – preț de pornire 35.304 lei, fără TVA
Relații suplimentare se pot obține la sediul instituției sau la telefon 0256.259410.
DGRFP Cluj-Napoca, AJFP Satu Mare, prin Unitatea Fiscală Orășenească Negrești-Oaș organizează în data de 14 ianuarie, ora 12:00, în localitatea Negrești-Oaș, strada Victoriei, nr. 109, jud. Satu Mare, licitație pentru vânzarea:
autoturism Mercedes Benz S420 CDI 221, an fabricație 2008 – preț de pornire 39.800 lei, fără TVA
autoturism Mercedes Benz CLK 320CDI, an fabricație 2005 – preț de pornire 25.200 lei, fără TVA
Relații suplimentare se pot obține la sediul instituției sau la telefon 0261.854111.
DGRFP Cluj-Napoca, AJFP Bistrița Năsăud, prin Unitatea Fiscal Orășenească Năsăud organizează în data de 16 ianuarie, ora 10:00, în localitatea Năsăud, P-ța Unirii, nr. 3Q, licitație pentru vânzarea:
autotractor VTA3T Volvo FH42 TB, an fabricație 2013, înmatriculat – preț de pornire 126.597 lei, fără TVA.
Relații suplimentare se pot obține la sediul instituției sau la telefon 0263.361453.
DGRFP Timișoara, prin AJFP Timiș organizează în data de 20 ianuarie, ora 14:00, în localitatea Timișoara, strada Ghe. Lazăr. nr. 9B, Amfiteatru, licitație pentru vânzarea:
autoturism Dacia Logan, an fabricație 2007, combustibil diesel, culoare roșu, înmatriculat – preț de pornire 7.196 lei, fără TVA
Relații suplimentare se pot obține la sediul instituției sau la telefon 0256.259410.
DGRFP Timișoara, prin AJFP Timiș organizează în data de 21 ianuarie, ora 14:00, în localitatea Timișoara, strada Ghe. Lazăr. nr. 9B, Amfiteatru, licitație pentru vânzarea:
autoutilitară Fiat Doblo, an fabricație 2006, culoare alb, motorină, înmatriculată – preț de pornire 7.878 lei, fără TVA
Relații suplimentare se pot obține la sediul instituției sau la telefon 0256.259410.
DGRFP Timișoara, prin AJFP Hunedoara organizează în data de 22 ianuarie, ora 11:00, în localitatea Deva, strada 1 Decembrie 1918, nr. 30, cam. 112, licitație pentru vânzarea:
autoturism Ford Fiesta, culoare alb, înmatriculat – preț de pornire 9.050 lei, fără TVA
Relații suplimentare se pot obține la sediul instituției sau la telefon 0524215944.
Statul vinde la licitație mașini confiscate. Licitații organizate de ANABI
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 21 ianuarie, între orele 09:00 – 15:30, licitație pentru vânzarea:
autoutilitară Volvo FH 500 EEV, an fabricație 2013, 12777 cmc, 375 kw, culoare alb, 818.882 km, înmatriculat – preț de pornire 54.750 lei
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 21 ianuarie, între orele 08:30 – 15:00, licitație pentru vânzarea:
autoturism Mercedes Benz GLC Coupe (C253) 250 D 4Matic G-TRONIC, an fabricație 2017, 2143 cmc, 204 cp, 155.603 km, neînmatriculat – preț de pornire 86.594,25, fără TVA
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 28 ianuarie, între orele 09:00 – 15:00, licitație pentru vânzarea:
autoutilitară Mercedes-Benz Sprinter 316 2.7 CDI, an fabricație 2001, 2685 cmc, 154 cp, culoare alb, 693.845 km – preț de pornire 9.953 lei
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 29 ianuarie, între orele 09:00 – 15:00, licitație pentru vânzarea:
semiremorcă Schwarzmuller SPA 3/E, obloane rabatabile, an fabricație 2009, culoare gri, înmatriculat – preț de pornire 19.908 lei, fără TVA
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 30 ianuarie, între orele 09:00 – 15:00, licitație pentru vânzarea:
autoutilitară MAN TGX 18.480 4×2 BLS, an fabricație 2008, 12419 cmc, 473 cp, culoare alb, 1.232.305 km, înmatriculat – preț de pornire 14.930 lei
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 12 februarie, între orele 08:30 – 15:30, licitație pentru vânzarea:
autoturism Kia Sorento EX 2.5 CRDI 16V 4WD, an fabricație 2005, 2497 cmc, 139 cp, culoare verde, 255.617 km, înmatriculat – preț de pornire 11.447 lei
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 12 februarie, între orele 08:30 – 15:30, licitație pentru vânzarea:
autoturism Skoda Octavia 2.0 TDI DSG, an fabricație 2005, 1968 cmc, 140 cp, culoare gri, 238.195 km, înmatriculat – preț de pornire 9.954 lei
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 13 februarie, între orele 08:30 – 15:30, licitație pentru vânzarea:
autoturism Volkswagen Golf V 1.9 TDI, an fabricație 2005, 1896 cmc, culoare gri, 458.505 km estimați, înmatriculat – preț de pornire 4.977 lei
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 13 februarie, între orele 08:30 – 15:30, licitație pentru vânzarea:
autoutilitară Volkswagen Crafter 2.5 TDI, an fabricație 2007, 2461 cmc, 134 cp, 336.333 km, înmatriculat – preț de pornire 14.929 lei
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 24 februarie, între orele 08:30 – 16:00, licitație pentru vânzarea:
Mașini de lux confiscate, scoase la licitație
autoturism Lamborghini Urus, an fabricație 2020, 3996 cmc, 478 kw, culoare negru, 18.909 km, înmatriculat – preț de pornire 680.692 lei, fără TVA
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 25 februarie, între orele 08:30 – 16:00, licitație pentru vânzarea:
autoturism Lamborghini Huracan, an fabricație 2018, 5204 cmc, 449 kw, culoare negru, 27.832 km, înmatriculat – preț de pornire 597.626 lei, fără TVA
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 26 februarie, între orele 08:30 – 16:00, licitație pentru vânzarea:
autoturism Mercedes Benz AMG G63, an fabricație 2019, 3982 cmc, 430 kw, culoare negru, 111.984 km, înmatriculat – preț de pornire 430.499,50 lei, fără TVA
Agenția Națională de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) organizează în 27 februarie, între orele 08:30 – 16:00, licitație pentru vânzarea:
autoturism BMW 850i xDrive cabriolet, an fabricație 2019, 4395 cmc, 390 kw, culoare albastru, 15.827 km, înmatriculat – preț de pornire 212.141 lei, fără TVA
Informații suplimentare la nr. de telefon 0372.573000, int. 101 sau prin email la licitatii.anabi@just.ro.
Meteorologii au emis, joi, o avertizare Cod portocaliu de viscol, valabilă până vineri dimineaţa în zone montane din zece judeţe, precum şi două Coduri galbene de intensificări ale vântului, ce vizează perimetre din Transilvania, Crişana, Moldova şi Oltenia.
Conform prognozei de specialitate, în intervalul 2 ianuarie, ora 22:00 – 3 ianuarie, ora 10:00, va fi Cod portocaliu de viscol puternic la altitudini de peste 1.700 de metri în Munţii Apuseni, nordul Carpaţilor Orientali şi în vestul Carpaţilor Meridionali. În aceste zone, din judeţele Maramureş, Botoşani, Suceava, Neamţ, Harghita, Bihor, Cluj, Alba şi Caraş-Severin, vântul va sufla tare, cu rafale de peste 110 – 120 km/h, va fi viscol puternic şi vizibilitate foarte redusă, de sub 50 de metri.
De asemenea, în perioada 2 ianuarie, ora 10:00 – 3 ianuarie, ora 12:00, este valabil un Cod galben de intensificări ale vântului, viscol şi vizibilitate redusă (sub 100 de metri) în Carpaţii Orientali, Carpaţii Occidentali şi în vestul Carpaţilor Meridionali. Aici, vântul va prezenta intensificări, cu rafale în general de 60 – 90 km/h, va fi viscol şi zăpada va fi troienită. În prima parte a zilei de vineri (3 ianuarie) vor fi intensificări ale vântului şi viscol, cu rafale de 60 – 80 km/h şi în restul Carpaţilor Meridionali, în special la altitudini mari.
Un al doilea Cod galben de vânt puternic va fi în vigoare intervalul 2 ianuarie, ora 12:00 – 3 ianuarie, ora 3:00, în zonele joase din judeţele Bihor, Suceava şi Neamţ. Local şi temporar, intensificările vor fi de 50 – 60 km/h.
Potrivit sursei citate, până sâmbătă, la ora 10:00, va fi valabilă o informare de precipitaţii moderate cantitativ, ninsori şi strat de zăpadă la munte, izolat polei, în majoritatea regiunilor. Astfel, vor fi precipitaţii, din noaptea de joi spre vineri (2/3 ianuarie) şi până vineri seară, în vestul, nordul şi centrul ţării, apoi în regiunile sudice.
În Crişana, Banat, Oltenia, Muntenia şi Dobrogea vor predomina ploile, în Maramureş, Transilvania şi în jumătatea de nord a Moldovei precipitaţiile vor fi mixte, iar la munte vor fi mai ales ninsori şi se va depune strat nou de zăpadă (în general de 10 – 20 cm). Izolat, vor fi depuneri de polei. Totodată, se vor acumula cantităţi de apă de 10 – 15 l/mp şi izolat de peste 20 l/mp. AGERPRES
Programul de guvernare: 2025-2028: Guvernul Ciolacu 2 promite, prin programul de guvernare pentru perioada 2025-2028, o serie de măsuri destinate pieței muncii. Este vorba despre măsuri asumate prin PNRR, informează alba24.ro.
Vorbim despre vouchere de până la 800 de euro pentru persoanele care doresc să se califice sau recalifice în diferite domenii, prime de stabilitate pentru tinerii absolvenți, subvenții pentru firme și multe altele.
Aceste măsuri ar urma să fie implementate de Ministerul Muncii și vizează un capitol asumat de România prin PNRR.
Prevederi în programul de guvernare pentru perioada 2025-2028:
Programul România profesională: Finanțare anuală de 4 milioane de euro pentru acordarea de vouchere, cu valori între 100 și 800 de euro, destinate persoanelor interesate de calificare sau recalificare în domenii prioritare pentru economia națională și investitorii străini.
Primă de stabilitate: Tinerii absolvenți care se angajează pentru prima dată pe un loc de muncă, cu contract pe perioadă nedeterminată, vor primi o primă de stabilitate pentru o perioadă de 2 ani. Valoarea primei este de 1.000 lei/lună în primele 12 luni și 1.250 lei/lună în următoarele 12 luni.
Subvenții pentru angajatori: Angajatorii care angajează tineri sub 30 de ani, aflați în șomaj de peste 6 luni, vor beneficia de o subvenție de 2.250 lei/lună, timp de 12 luni. Condiția este menținerea raporturilor de muncă timp de 18 luni de la data încadrării.
Scheme de ajutor pentru zone cu șomaj ridicat: În zonele unde șomajul depășește 5%, se va oferi sprijin financiar de până la 100.000 de euro pentru susținerea afacerilor. Din această sumă, 50% va fi acoperit prin ajutor nerambursabil pentru salariile angajaților și alte 50% prin garanții de stat pentru credite.
Programe de ucenicie: Se alocă 320 milioane de lei pentru sprijinirea antreprenorilor care angajează personal calificat prin ucenicie. Angajatorii vor asigura calificarea la locul de muncă, iar șomerii care încheie contracte de ucenicie vor obține calificări relevante pentru piața muncii.
Recalificare și actualizare a competențelor: Se vor oferi oportunități de recalificare pentru persoanele afectate de tranziția către o economie justă.
Prime pentru tineri și românii întorși în țară: Acordarea de prime de instalare, angajare și stabilitate pentru tinerii și cetățenii români care revin în țară și se angajează.
Formare profesională pentru meserii specializate: Sprijin financiar pentru angajatorii care angajează șomeri și îi califică pentru meserii de nivel mediu (electricieni, motostivuitoriști, fochiști, mecanici, frigotehniști) și de nivel superior (specialiști în automatizări, calitate, mediu, siguranță în muncă).
Dezvoltarea economiei sociale: Promovarea proiectelor care contribuie la integrarea socială și profesională a persoanelor vulnerabile.
Mobilitatea forței de muncă: Scheme de ajutor de stat pentru construcția de locuințe de serviciu și compensarea cheltuielilor aferente forței de muncă.
Prelungirea vieții active: Facilități fiscale pentru companiile care angajează persoane peste 55 de ani și/sau oferă programe flexibile ori part-time pentru vârstnici, pentru a valorifica experiența lor profesională.
Calificare și reconversie profesională: Sprijin financiar de până la 50% pentru angajatori care califică sau reconvertesc profesional personalul. Condiția este ca noua calificare să conducă la o creștere salarială de cel puțin 20% și un contract pe durată nedeterminată. Cheltuielile cu formarea la locul de muncă vor fi deductibile fiscal. Programul beneficiază de garanții de 2 miliarde de lei anual și de fonduri europene în valoare de 210 milioane de euro pentru o perioadă de 6 ani.