„Domnul Trandafir” trăiește și astăzi, într-o comună de la capătul României. Este vorba despre un învățător cu o experiență de peste cinci decenii de activitate, care a pregătit cu răbdare generații întregi de copii de la țară, cu rezultate incredibile, scrie Adevărul.
Povestirea „Domnul Trandafir” scrisă de Mihail Sadoveanu, în care descrie figura emblemtică a unui învățător de la țară, cu talent pedagogic și vocație, pare doar o idealizare romanțată a meseriei de profesor pentru învățământ primar. Într-un colț uitat de Românie, aproape de capătul Uniunii Europene, în satul Dersca, la un pas de granița cu Ucraina, este însă un învățător care a demonstrat prin iubirea față de meserie și copii, că idealurile întrupate de „Domnul Trandafir” sunt câte se poate de reale. Se numește Gheorghe Roman, predă de cinci decenii la Școala primară din satul Dersca și a scos generații întregi de oameni de succes, fiecare în domeniul său. „Cred că nu există om, trecut de 30 de ani în Dersca care să nu fi învățat să scrie, să citească și să socotească de la domnul învățător. Și mai ales a învățat să fie om. Să fie respectuos și să ajute. Și să-și iubească locurile. Și are o răbdare de fier, pe fiecare copil știe cum să-l ia, așa cu duhul blândeții”, spune un sătean din Dersca.
„A fost o alegere din dragoste pentru învățătură, dar mai ales pentru copii”
Gheorghe Roman predă de 47 de ani. A absolvit Liceul Pedagogic din Botoșani în anul 1977 și s-a întors în satul natal cu un singur gând, de a lumina copii sătenilor de la Dersca. „Am 47 de ani de când sunt la catedră. Din 1977, de la absolvirea Liceului Pedagogic și până în prezent. M-am întors să predau în sat. A fost o alegere din dragost pentru învățătură, dar mai ales din dragoste pentru copii. Cea mai mare dorință mea a fost să împărtășesc învățătura copiilor din sat. Doar prin educație se poate ridica societatea. Prin strădania profesorilor, elevilor și părinților. Toți împreună. Fără vocație, fără iubirea de copii și de a transmite mai departe cunoștințele nu se poate face cum trebuie meseria asta.”, spune Gheorghe Roman. A început să predea într-o vreme în care școala era o clădire mică, cu bănci din lemn și încălzire pe lemne, la sobe vechi.
Nu existau mijloacele didactice de astăzi, iar copiii, mulți dintre ei știau ce înseamnă munca în gospodărie, dar și lipsurile. „La nivel de infrastructură era foarte greu. Era perioada aia cu bănci vechi din lemn și focul făcut la sobă. Dar tot ne-am făcut treaba. Pentru că, exact cum vă spuneam, era vocația, era dorința aceea de a-i învăța pe copii. Și de a le oferi un viitor mai bun. Copilul în medul rural sigur că are și anumite probleme sociale, dar asta nu înseamnă că trebuie să cedezi, să zici „gata nu am ce să fac”. Tocmai că atunci trebuie să-ți dai mai mult silința, să-l ajuți să depășească momentele grele, să-l faci să înteleagă că trebuie să lucrăm împreună pentru a reuși să se realizeze. Realizându-se va ridica și comunitatea din care provine. Trebuie o muncă perseverentă, printr-o colaborare conjugată cu familia. Noi ținem legătura cu familia, o legătură strânsă. Pentru că scopul nostru este copilul și viitorul lui. Celelalte greutăți parcă trec mai ușor, dacă lucrăm împreună pentru acest scop comun: viitorul copilului. Toți copiii, indiferent din ce mediu vin au nevoie de o șansă. Iar școala trebuie să fie o șansă a lor”, spune învățătorul din Dersca.
Performanță școlară la capătul României
Cu multă răbdare și pasiune pentru meseria sa, învățătorul Gheorghe Roman a reușit să facă performanță în educație, acolo unde puțini s-ar aștepta, la capătul României. A reușit să le pună bazele învățăturii și educației copiilor de agricultori și crescători de animale de la Dersca. Mulți dintre ei au ajuns buni profesioniști în diferite domenii. Și asta, spune învățătorul, este cea mai mare mulțumire sufletească. „Cea mai mare mulțumire a mea este atunci când un elev de-al meu reușește să se realizeze în plan profesional, dar și personal evident. Mi s-a întâmplat să mă întâlnesc cu foști elevi, oameni în toată firea și să-mi spună, ”mulțumesc, domnule învățător”. Evident, mă simțeam bine, dar cel mai bine mă simțeam atunci când aflam ce a ajuns. Am mulți elevi care sunt avocați, medici, militari și care slujesc foarte bine acolo unde sunt ei. Sunt mândru de ei”, spune învățătorul Gheorghe Roman, relatează Adevărul.
Învățătorul Gheorghe Roman le predă copiilor FOTO Cosmin Zamfirache
Totodată, învățătorul botoșănean se poate lăuda cu rezultatele elevilor săi la diferite concursuri școlare la nivel județean. Acesta mărturisește că menirea învățătorului este de a pune bazele gândirii dar și a unei pasiuni pentru știință și carte. „Învățătorul este cel care pune bazele cititului, scrisului, a gândirii și a tuturor metodelor de lucru cu cartea propriu-zis. Și de aici dacă ei aprofundează toate acestea, reușesc foarte bine mai încolo. Eu am o aplecare spre matematică de aceea și la concursuri am avut foarte multe rezultate. Elevii mei spuneau că le-am oferit principiile gândirii matematice și că le-a prins bine mai târziu. Noi așezăm primele cărămizi, și dacă sunt bine puse, devin o fundație solidă pe care ei pot construi mai bine pe viitor”.
Publicitate
„Tehnologia ajută dacă este folosită cum trebuie”
La vârsta de 65 de ani, învățătorul Gheorghe Roman, este un dascăl de țară foarte updat-at. Acesta mărturisește că ține să se perfecționeze mereu, să fie la curent cu toate noutățile în domeniul pedagogic. A ținut inclusiv pasul cu schimbările de mentalitate. „Am căutat mereu să mă perfecționez, să fiu în ton cu tot ceea ce este nou în domeniul educației și de alfel am avut și rezulate pe măsura pregătirii și perfecționării permanente. La început, mă refer la generațiile de acum două decenii, să zicem, bineînțeles că era o distanță mai mare între elev și profesor. Acuma lucrurile s-au schimbat și trebuie să ne adaptăm și să fim colaboratori buni ai elevilor, să le insuflăm plăcerea de a învăța, dar și să le formăm capacități pentru viitor.
Adică să nu ne oprim doar la carte, ci să-i pregătim să fie și oameni destoinici în societate. Să fie respectuoși, să știe să se exprime, cum să ceară, cum să ofere. Cu generațiile noi este un pic mai greu fiindcă copiii au acces la tot ce este nou. Ne depășesc uneori, dar trebuie să facem tot ce este necesar pentru a ține pasul. Numai așa putem să-i pregătim pentru mai departe”, spune învățătorul botoșănean, notează Adevărul.
Mai mult decât atât, învățătorul de la Dersca este preocupat să deslușească și tainele tehnologiei, pe care nu o consideră nocivă pentru copii. Evident dacă este folosită cumpătată și pentru a acumula cunoștințe. „Tehnologia îi ajută pe copii și la școală, și acasă. Nu-i încurcă deloc. Intră în contact cu noul, învață. Tehnologia aplicată corect este valoroasă.”, spune învățătorul.
„Domnul este foarte blând și răbdător”
Gheorghe Roman a ajuns la finalul carierei. A dus la bun sfârșit încă o generație de elevi. La începutul aceste veri au terminat clasa a IV-a. În clasa învățătorului, 24 de copii cuminți și studioși de la țară, se pregătesc de serbarea finală. Se despart cu greu de învățător. Una dintre eleve, Meligia spune că cel mai mult a impresionat-o răbdarea și blândețea învățătorului. Asta a ajutat-o să înțeleagă bine la matematică și chiar să câștige câteva concursuri.
„Domnul este foarte blând și răbdător. Eu nu am auzit vreodată o vorbă rea de la el. Ne ajută mult la matematică. Nu se lasă până nu înțelegem și plecăm mulțumiți acasă”, spune copila. Colegul Meligiei, un puști pasionat la rândul său de matematică spune că învățătorul mereu i-a ascultat când au avut ceva de spus. „Așa vede el că unul este trist. Îl i-a și povestește cu el, și nu știu ce-i spune, că nu ne zice, dar se rezolvă, nu mai este trist.”, mărturisește elevul de clasa a IVa .
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Românii renunță tot mai mult la banii de hârtie și se îndreaptă spre plățile digitale. Un studiu recent arată că doar o treime dintre consumatori mai folosesc numerarul în tranzacțiile zilnice, în timp ce cardurile și aplicațiile mobile domină preferințele de plată.
Potrivit raportului Financial Services Digital Transformation 2022-2024, plata online cu cardul rămâne cea mai răspândită metodă, utilizată săptămânal de aproape 70% dintre români. Studiul, realizat de Exact Business Solutions – Cercetare și Consultanță și citat de agerpres.ro, confirmă că obiceiurile de consum s-au schimbat radical în ultimii ani.
Transferurile bancare prin internet banking sau mobile banking au atins deja pragul de 50%, după o creștere constantă în ultimii doi ani. Totodată, plățile prin telefon, fie prin Google Pay, fie prin Apple Pay, au ajuns la un nivel de utilizare de 27%, consolidând trendul digitalizării sectorului financiar.
În schimb, numerarul rămâne la un nivel de circa 66%, dar pentru prima dată în scădere vizibilă comparativ cu metodele digitale. Practic, românii plătesc mai des cu cardul sau telefonul decât cu bancnote și monede.
Studiul menționează și adoptarea, deocamdată timidă, a metodelor emergente. Smartwatch-urile cu NFC sunt utilizate de 16% dintre respondenți, iar brățările de fitness de 6%, dar trendul este ascendent.
Raportul Financial Services Digital Transformation este publicat anual și monitorizează preferințele digitale în România. Ediția a cincea, derulată pe un eșantion de 1.000 de respondenți din mediul urban, oferă o radiografie fidelă a schimbărilor în comportamentul financiar al românilor. Următoarea ediție va avea loc în octombrie 2025.
Președintele Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, a anunțat demararea unui proiect pe care îl consideră esențial pentru dezvoltarea economică a județului: realizarea unei magistrale de transport gaz. Proiectul se află deja în faza de studiu de fezabilitate și proiectare la compania Transgaz.
„Investițiile în magistralele de transport gaz sunt absolut esențiale dacă vrem să vorbim de dezvoltare economică și atragere de investiții. Lipsa acestora, pe fondul indiferenței vechilor administrații, a blocat județul timp de decenii”, a transmis Iftime pe pagina sa de socializare.
Rețea interconectată pentru toate orașele județului
Magistrala va porni din Copălău și va continua prin Săveni către Darabani, urmând să închidă inelul prin Dorohoi. În plus, va exista o bretea de la Gorbănești către Ștefănești.
Astfel, toate orașele din județ – Flămânzi, Bucecea, Dorohoi, Darabani, Săveni, Ștefănești și municipiul Botoșani – vor fi racordate la rețeaua de transport de gaz metan.
Importanța proiectului pentru dezvoltare
Potrivit președintelui CJ, extinderea rețelei de gaz nu este doar o necesitate practică, ci și o condiție pentru atragerea de investitori. „Proiectele de o asemenea magnitudine ar putea rescrie harta economică a județului nostru. Interesul pentru proiectele strategice a fost zero în ultimele trei decenii. Acum este momentul să recuperăm decalajele”, a subliniat Valeriu Iftime.
Un pas către modernizarea Botoșaniului
Inițiativa Consiliului Județean vine după ani în care lipsa gazului metan a fost una dintre principalele bariere pentru dezvoltarea mediului de afaceri. Administrația județeană mizează pe acest proiect strategic pentru a oferi o infrastructură modernă, capabilă să susțină investițiile viitoare.
Un incendiu a izbucnit, astăzi, în cimitirul din localitatea Zlătunoaia, comuna Lunca, după ce lumânările au fost aprinse prea aproape de coroanele de flori. Flăcările au cuprins deșeuri și vegetație uscată, însă pompierii au reușit să împiedice extinderea focului.
Scene de panică au avut loc, astăzi, în cimitirul din localitatea Zlătunoaia, comuna Lunca, unde un incendiu provocat de lumânările aprinse a pus în pericol întregul perimetru.
Pompierii de la Punctul de Lucru Flămânzi au ajuns la fața locului cu o autospecială de stingere. Flăcările au cuprins rapid aproximativ o tonă de deșeuri menajere și aproape zece metri pătrați dintr-o lizieră de salcâmi.
Oamenii prezenți au privit cu teamă cum focul se extinde spre vegetația uscată și spre coroanele de flori lăsate pe morminte.
Intervenția promptă a pompierilor a făcut diferența. În doar câteva minute, aceștia au reușit să localizeze incendiul și să împiedice propagarea lui la întreaga zonă a cimitirului.
Potrivit salvatorilor, focul ar fi pornit de la lumânările așezate neglijent, prea aproape de coroane și de vegetația uscată.
Publicitate
„Este foarte important ca oamenii să fie atenți unde aprind lumânările. O simplă scânteie poate provoca un incendiu periculos”, au transmis reprezentanții ISU.
Astfel de situații sunt frecvente în această perioadă, când multe persoane merg la cimitir să aprindă lumânări pentru cei dragi.
Pentru a evita tragediile, pompierii vin cu câteva recomandări simple. Nu așezați lumânările aprinse lângă materiale care se pot aprinde ușor, asigurați-vă că sunt fixate într-un suport stabil și nu le lăsați nesupravegheate.
De asemenea, specialiștii atrag atenția că lumânările trebuie stinse înainte de a fi mutate, pentru a preveni scăpările de ceară sau contactul accidental cu vegetația uscată.
Incendiul de la Zlătunoaia s-a soldat doar cu pagube materiale, dar a readus în prim-plan riscurile majore pe care le poate provoca o simplă neglijență.
Aproape 15% dintre familiile din România nu și-au plătit la timp cel puțin o factură importantă în 2024. Este concluzia ultimului raport publicat de Institutul Național de Statistică, care arată cât de fragile au devenit bugetele familiale.
Cele mai multe restanțe au vizat întreținerea, apa, gazul și energia electrică. Aproape 95% dintre gospodăriile cu datorii au amânat exact aceste plăți, care țin de necesitățile de bază.
În schimb, doar 9,8% dintre familii au întârziat plata ratelor bancare. INS explică faptul că băncile aplică penalizări dure, iar oamenii, chiar cu sacrificii, preferă să își achite creditele la timp.
Pe de altă parte, diferențele între mediul rural și cel urban rămân puternice. La sate, 16,5% dintre gospodării au declarat că au rămas în urmă cu facturile, față de 13,2% în orașe. În plus, 96,8% dintre restanțele din rural au vizat cheltuielile cu întreținerea și utilitățile.
Mai grav este că familiile cu copii sunt cele mai afectate. Aproape 17,2% dintre gospodăriile cu minori dependenți au avut restanțe, iar în cazul familiilor cu doi părinți și cel puțin trei copii, procentul urcă la 29,4%. Părinții singuri sunt într-o situație și mai dificilă: aproape trei din zece au înregistrat întârzieri la plată.
Situația este dramatică și pentru gospodăriile conduse de persoane inactive. Elevii, studenții, casnicele sau persoanele fără un loc de muncă au declarat restanțe în proporție de peste 40%, majoritatea la întreținere.
Publicitate
Per ansamblu, peste două treimi dintre gospodării spun că suportă cu dificultate cheltuielile lunare. În regiunea Nord-Est, cu județe precum Botoșaniul, proporția urcă la peste 70%, ceea ce confirmă vulnerabilitatea acestei zone.
Contrastul între regiuni este clar. Dacă în Nord-Vest doar 16,5% dintre familii declară că au probleme cu facturile, în Sud-Est aproape o treime trăiesc într-o permanentă luptă financiară.
Astfel, datele arată un adevăr dureros: pentru milioane de români, nu vacanțele sau creditele sunt problema principală, ci simpla întreținere a locuinței. Iar odată cu apropierea sezonului rece, povara facturilor riscă să devină și mai greu de suportat.