Connect with us

Actualitate

Botoșani: „Domnul Trandafir” de la capătul României. Învățătorul de la țară cu o carieră de cinci decenii și generații întregi de oameni realizați

Publicat

Publicitate

„Domnul Trandafir” trăiește și astăzi, într-o comună de la capătul României. Este vorba despre un învățător cu o experiență de peste cinci decenii de activitate, care a pregătit cu răbdare generații întregi de copii de la țară, cu rezultate incredibile, scrie Adevărul.

Povestirea „Domnul Trandafir” scrisă de Mihail Sadoveanu, în care descrie figura emblemtică a unui învățător de la țară, cu talent pedagogic și vocație, pare doar o idealizare romanțată a meseriei de profesor pentru învățământ primar. Într-un colț uitat de Românie, aproape de capătul Uniunii Europene, în satul Dersca, la un pas de granița cu Ucraina, este însă un învățător care a demonstrat prin iubirea față de meserie și copii, că idealurile întrupate de „Domnul Trandafir” sunt câte se poate de reale. Se numește Gheorghe Roman, predă de cinci decenii la Școala primară din satul Dersca și a scos generații întregi de oameni de succes, fiecare în domeniul său. „Cred că nu există om, trecut de 30 de ani în Dersca care să nu fi învățat să scrie, să citească și să socotească de la domnul învățător. Și mai ales a învățat să fie om. Să fie respectuos și să ajute. Și să-și iubească locurile. Și are o răbdare de fier, pe fiecare copil știe cum să-l ia, așa cu duhul blândeții”, spune un sătean din Dersca.

„A fost o alegere din dragoste pentru învățătură, dar mai ales pentru copii”

Gheorghe Roman predă de 47 de ani. A absolvit Liceul Pedagogic din Botoșani în anul 1977 și s-a întors în satul natal cu un singur gând, de a lumina copii sătenilor de la Dersca. „Am 47 de ani de când sunt la catedră. Din 1977, de la absolvirea Liceului Pedagogic și până în prezent. M-am întors să predau în sat. A fost o alegere din dragost pentru învățătură, dar mai ales din dragoste pentru copii. Cea mai mare dorință mea a fost să împărtășesc învățătura copiilor din sat. Doar prin educație se poate ridica societatea. Prin strădania profesorilor, elevilor și părinților. Toți împreună. Fără vocație, fără iubirea de copii și de a transmite mai departe cunoștințele nu se poate face cum trebuie meseria asta.”, spune Gheorghe Roman. A început să predea într-o vreme în care școala era o clădire mică, cu bănci din lemn și încălzire pe lemne, la sobe vechi.

Nu existau mijloacele didactice de astăzi, iar copiii, mulți dintre ei știau ce înseamnă munca în gospodărie, dar și lipsurile. „La nivel de infrastructură era foarte greu. Era perioada aia cu bănci vechi din lemn și focul făcut la sobă. Dar tot ne-am făcut treaba. Pentru că, exact cum vă spuneam, era vocația, era dorința aceea de a-i învăța pe copii. Și de a le oferi un viitor mai bun. Copilul în medul rural sigur că are și anumite probleme sociale, dar asta nu înseamnă că trebuie să cedezi, să zici „gata nu am ce să fac”. Tocmai că atunci trebuie să-ți dai mai mult silința, să-l ajuți să depășească momentele grele, să-l faci să înteleagă că trebuie să lucrăm împreună pentru a reuși să se realizeze. Realizându-se va ridica și comunitatea din care provine. Trebuie o muncă perseverentă, printr-o colaborare conjugată cu familia. Noi ținem legătura cu familia, o legătură strânsă. Pentru că scopul nostru este copilul și viitorul lui. Celelalte greutăți parcă trec mai ușor, dacă lucrăm împreună pentru acest scop comun: viitorul copilului. Toți copiii, indiferent din ce mediu vin au nevoie de o șansă. Iar școala trebuie să fie o șansă a lor”, spune învățătorul din Dersca.

Performanță școlară la capătul României

Cu multă răbdare și pasiune pentru meseria sa, învățătorul Gheorghe Roman a reușit să facă performanță în educație, acolo unde puțini s-ar aștepta, la capătul României. A reușit să le pună bazele învățăturii și educației copiilor de agricultori și crescători de animale de la Dersca. Mulți dintre ei au ajuns buni profesioniști în diferite domenii. Și asta, spune învățătorul, este cea mai mare mulțumire sufletească. „Cea mai mare mulțumire a mea este atunci când un elev de-al meu reușește să se realizeze în plan profesional, dar și personal evident. Mi s-a întâmplat să mă întâlnesc cu foști elevi, oameni în toată firea și să-mi spună, ”mulțumesc, domnule învățător”. Evident, mă simțeam bine, dar cel mai bine mă simțeam atunci când aflam ce a ajuns. Am mulți elevi care sunt avocați, medici, militari și care slujesc foarte bine acolo unde sunt ei. Sunt mândru de ei”, spune învățătorul Gheorghe Roman, relatează Adevărul.

Învățătorul Gheorghe Roman le predă copiilor FOTO Cosmin Zamfirache
Învățătorul Gheorghe Roman le predă copiilor FOTO Cosmin Zamfirache

Totodată, învățătorul botoșănean se poate lăuda cu rezultatele elevilor săi la diferite concursuri școlare la nivel județean. Acesta mărturisește că menirea învățătorului este de a pune bazele gândirii dar și a unei pasiuni pentru știință și carte. „Învățătorul este cel care pune bazele cititului, scrisului, a gândirii și a tuturor metodelor de lucru cu cartea propriu-zis. Și de aici dacă ei aprofundează toate acestea, reușesc foarte bine mai încolo. Eu am o aplecare spre matematică de aceea și la concursuri am avut foarte multe rezultate. Elevii mei spuneau că le-am oferit principiile gândirii matematice și că le-a prins bine mai târziu. Noi așezăm primele cărămizi, și dacă sunt bine puse, devin o fundație solidă pe care ei pot construi mai bine pe viitor”.

Publicitate

„Tehnologia ajută dacă este folosită cum trebuie”

La vârsta de 65 de ani, învățătorul Gheorghe Roman, este un dascăl de țară foarte updat-at. Acesta mărturisește că ține să se perfecționeze mereu, să fie la curent cu toate noutățile în domeniul pedagogic. A ținut inclusiv pasul cu schimbările de mentalitate. „Am căutat mereu să mă perfecționez, să fiu în ton cu tot ceea ce este nou în domeniul educației și de alfel am avut și rezulate pe măsura pregătirii și perfecționării permanente. La început, mă refer la generațiile de acum două decenii, să zicem, bineînțeles că era o distanță mai mare între elev și profesor. Acuma lucrurile s-au schimbat și trebuie să ne adaptăm și să fim colaboratori buni ai elevilor, să le insuflăm plăcerea de a învăța, dar și să le formăm capacități pentru viitor.

Adică să nu ne oprim doar la carte, ci să-i pregătim să fie și oameni destoinici în societate. Să fie respectuoși, să știe să se exprime, cum să ceară, cum să ofere. Cu generațiile noi este un pic mai greu fiindcă copiii au acces la tot ce este nou. Ne depășesc uneori, dar trebuie să facem tot ce este necesar pentru a ține pasul. Numai așa putem să-i pregătim pentru mai departe”, spune învățătorul botoșănean, notează Adevărul.

Mai mult decât atât, învățătorul de la Dersca este preocupat să deslușească și tainele tehnologiei, pe care nu o consideră nocivă pentru copii. Evident dacă este folosită cumpătată și pentru a acumula cunoștințe. „Tehnologia îi ajută pe copii și la școală, și acasă. Nu-i încurcă deloc. Intră în contact cu noul, învață. Tehnologia aplicată corect este valoroasă.”, spune învățătorul.

„Domnul este foarte blând și răbdător”

Gheorghe Roman a ajuns la finalul carierei. A dus la bun sfârșit încă o generație de elevi. La începutul aceste veri au terminat clasa a IV-a. În clasa învățătorului, 24 de copii cuminți și studioși de la țară, se pregătesc de serbarea finală. Se despart cu greu de învățător. Una dintre eleve, Meligia spune că cel mai mult a impresionat-o răbdarea și blândețea învățătorului. Asta a ajutat-o să înțeleagă bine la matematică și chiar să câștige câteva concursuri.

„Domnul este foarte blând și răbdător. Eu nu am auzit vreodată o vorbă rea de la el. Ne ajută mult la matematică. Nu se lasă până nu înțelegem și plecăm mulțumiți acasă”, spune copila. Colegul Meligiei, un puști pasionat la rândul său de matematică spune că învățătorul mereu i-a ascultat când au avut ceva de spus. „Așa vede el că unul este trist. Îl i-a și povestește cu el, și nu știu ce-i spune, că nu ne zice, dar se rezolvă, nu mai este trist.”, mărturisește elevul de clasa a IVa .

Sursa: Adevărul

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultate Bacalaureat 2025: Când se afișează notele și mediile candidaților. Model cerere vizualizare lucrare și contestație

Publicat

Publicitate

Rezultate Bacalaureat 2025: candidații vor afla notele și mediile la examen, vineri, 20 iunie. Ministerul va publica, până la ora 12.00, rezultatele absolvenților. Aceștia pot cere să-ți vadă lucrările corectate, înainte să depună contestații, scrie alba24.ro.

Comunicarea rezultatelor la examen se face public, dar anonimizat, fără numele candidaților, doar cu codurile primite la începutul examenului.

În listele publicate, pe lângă codul candidatului, vor fi prezentate unitatea de învățământ de proveniență (liceul), județul, promoția, forma de învățământ absolvită, specializare, notele pe fiecare probă scrisă, media sau mențiunile ”reușit/respins/neprezentat la examen”, după caz.

Candidatul poate cere vizualizarea lucrării proprii după afișarea rezultatelor inițiale. Acestea pot fi vizualizate și de membrii comisiilor de bacalaureat, pentru reevaluare, după caz.

Vineri, 20 iunie, până la ora 12.00, vor fi afișate rezultatele la probele scrise. Rezultatele finale vor fi comunicate luni, 30 iunie.

Rezultate Bacalaureat 2025: model cerere vizualizare lucrare și model cerere contestație

Publicitate

Cererile de vizualizare a lucrărilor se pot depune vineri, 20 iunie, între orele 14.00 și 17.00, potrivit edupedu.ro.

Vezi Model cerere-vizualizare-lucrare-bac-2025

Apoi, în 20 iunie, între orele 17:00 și 18:00, se vizualizează lucrările și, dacă este cazul, se depun contestații.

Vezi Model cerere-contestatie-bac-2025

Luni, 23 iunie și marți, 24 iunie continuă vizualizarea lucrărilor și contestațiile, în intervalul orar 9.00 – 17.00.

Rezultate Bacalaureat 2025. Corectarea lucrărilor și contestații

Lucrările sunt corectate digitalizat, pe platforma ministerului, de către profesori selectați aleatoriu din țară.

La corectarea inițială a lucrărilor și la rezolvarea contestațiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, se calculează nota finală ca medie aritmetică cu două zecimale, fără rotunjire.

Dacă diferența între cele două note acordate de cei doi profesori este mai mare de 1 punct, se aleg alți doi profesori pentru reevaluarea lucrării.

Nota finală va fi media din cele patru note, după eliminarea celor două note valori extreme.

La soluționarea contestațiilor, dacă diferența de notare este mai mare de 1,5 puncte (în plus sau în minus) față de nota înainte de contestații, lucrarea este reevaluată de alți doi profesori. Nota finală după contestații va fi calculată după modelul de mai sus.

La depunerea contestațiilor, candidații completează o declarație-tip prin care iau la cunoștință că nota finală poate fi mai mare sau mai mică față de cea inițială.

Rezultate Bacalaureat 2025: condiții de promovare a examenului

Pentru a promova examenul, un absolvent de liceu trebuie să îndeplinească următoarele condiții (cumulat):

  • susținerea/echivalarea tuturor probelor de evaluare a competențelor lingvistice și digitale
  • susținerea tuturor probelor scrise și obținerea notei 5 (cel puțin) la fiecare dintre acestea
  • obținerea cel puțin a mediei 6 la probele scrise (media notelor obținute la probele scrise).

Bacalaureat 2025: bareme și subiecte – proba scrisă de Limba și literatura ROMÂNĂ – 10 iunie

Bacalaureat 2025: Subiecte și bareme Matematică – 11 iunie

Bacalaureat 2025: Subiecte și bareme Istorie – 11 iunie

Bacalaureat 2025. Subiecte și bareme proba la alegere – 13 iunie

Bacalaureat 2025: subiecte și bareme Anatomie

Bacalaureat 2025: subiecte și bareme Biologie

Bacalaureat 2025: subiecte și bareme Chimie

Bacalaureat 2025: subiecte și bareme Fizică

Bacalaureat 2025: subiecte și bareme Informatică

Bacalaureat 2025: subiecte și bareme Geografie

Bacalaureat 2025: subiecte și bareme Logică

Bacalaureat 2025: subiecte și bareme Economie

Bacalaureat 2025: subiecte și bareme Psihologie

Bacalaureat 2025: subiecte și bareme Sociologie

Bacalaureat 2025: subiecte și bareme Filosofie

Bacalaureat 2025: prezența în Alba

În Alba, din numărul total de 1777 candidați înscriși la proba de Română, au fost prezenți 1712: 1301 (real) și 411 (uman). Au lipsit 10 candidați. Trei candidați au fost eliminați din examen pentru că au încercat să copieze (centru de examen Câmpeni).

La proba obligatorie au fost prezenți 1772 de liceeni: 1.241 au dat examen la Matematică și 531 la Istorie. Au absentat 17 candidați (din cei 1789 înscriși). Trei candidați au fost eliminați din examen pentru tentativă de fraudă (centru de examen Câmpeni).

În Alba, dintre cei 1824 de candidați înscriși la proba la alegere, au fost prezenți 1807 și au absentat 17 candidați.

Calendar Bacalaureat 2025 sesiunea a doua

  • 14—21 iulie 2025 Înscrierea candidaților la a doua sesiune de examen, inclusiv a candidaților care au promovat examenele de corigențe
  • 4—5 august 2025 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 5 august 2025 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 6 august 2025 Evaluarea competențelor digitale — proba D
  • 7—8 august 2025 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C
  • 11 august 2025 Limba și literatura română — proba E.a) — proba scrisă
  • 12 august 2025 Proba obligatorie a profilului — proba E.c) — proba scrisă
  • 13 august 2025 Proba la alegere a profilului și specializării — proba E.d) — proba scrisă
  • 14 august 2025 Limba și literatura maternă — proba E.b) — proba scrisă
  • 18 august 2025 Afișarea rezultatelor la probele scrise (până la ora 12.00), vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor (în intervalul orar 14.00—18.00)
  • 19—20 august 2025 Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
  • 26 august 2025 Afișarea rezultatelor finale

Citeste mai mult

Eveniment

Cine este noul Mare Maestru al masoneriei din România, ales la Palatul Ghica

Publicat

Publicitate

În cadrul unui eveniment solemn desfășurat la Palatul Ghica din București, Adrian Dragomirescu a fost desemnat Mare Maestru al Marii Loji Naționale din România pentru mandatul 2025–2027, scrie ADEVĂRUL.

Adrian Dragomirescu a fost desemnat Mare Maestru al Marii Loji Naționale din România FOTO: MLNR

La Palatul Ghica din București a avut loc recent Conventul Ordinar al Marii Loji Naționale din România (MLNR), unde, prin vot secret, a fost ales noul Mare Maestru. Funcția supremă în masoneria română va fi ocupată în următorii doi ani de Adrian Dragomirescu.

Un moment emoționant al evenimentului a fost intrarea în Templu a membrilor fondatori ai MLNR, primind aplauzele cele mai lungi Marele Maestru din Trecut, Manole Iosiper, prezent la venerabila vârstă de 87 de ani, potrivit Cancan.ro.

Cine este noul Mare Maestru

Adrian Dragomirescu, noul lider al masoneriei române, are 70 de ani și este absolvent al Facultății de Electronică și Telecomunicații. În 1990, a fondat o companie specializată în signalistică și face parte din Ordin din anul 1996.

„Îmi asum cu onoare și responsabilitate această misiune. Voi continua tradiția de echilibru, transparență și frățietate care definește Marea Lojă Națională din România. Cred în forța valorilor care ne unesc și în puterea de a construi împreună, cu demnitate și înțelepciune”, a declarat Adrian Dragomirescu.

La finalul ceremoniei, Marele Secretar din Trecut a transmis, în numele Marelui Consiliu, un mesaj de apreciere și recunoștință către Prea Respectabilul Frate Vlad Năstase, Mare Maestru din Trecutul Imediat, pentru leadershipul demn și eficient demonstrat pe parcursul celor doi ani de mandat.

Publicitate

145 de ani de istorie masonică modernă în România

Evenimentul a fost marcat și de aniversarea a 145 de ani de la „Aprinderea Luminilor”, actul fondator al masoneriei moderne românești, desfășurat la 8/20 septembrie 1880 sub conducerea colonelului Constantin Moroiu, primul Mare Maestru și veteran al Războiului de Independență.

De la reluarea activității în 1993, Marea Lojă Națională din România s-a afirmat public ca un susținător activ al valorilor morale, culturale și civice. Rămânând fideli moștenirii înaintașilor, membrii organizației abordează cu realism prezentul și construiesc viitorul cu încredere, evitând să rămână ancorați în trecut.

MLNR organizează regulat conferințe, gale de excelență și alte inițiative care promovează valorile academice, realizările din domeniile artei și științei, precum și politici publice în sectoare precum Educația, Protecția Mediului și lupta împotriva consumului de droguri.

Sursa: ADEVĂRUL

Citeste mai mult

Eveniment

FC Botoșani l-a achiziționat pe atacantul Andrei Dumiter

Publicat

Publicitate

Atacantul Andrei Dumiter a semnat pe o perioadă de doi ani cu echipa de fotbal FC Botoșani, a anunțat clubul, marți, pe pagina sa de Facebook.

Născut pe 10 aprilie 1999, atacantul a venit la FC Botoșani din postura de jucător liber de contract, după ce și-a terminat angajamentul cu UTA Arad.

În returul sezonului trecut, fotbalistul în vârstă de 26 de ani a evoluat sub formă de împrumut la FC Voluntari, în Liga a II-a. În carieră, Andrei Dumiter a mai evoluat, printre altele, la Chindia Târgoviște, Sepsi OSK Sfântu Gheorghe și FCSB.

Portarii Giannis Anestis și Luka Kukic și-au prelungit contractele cu FC Botoșani, care s-a despărțit de cinci jucători, Robert Filip, Paul Iacob, Jaly Mouaddib, Daniel Celea și Adrian Chică-Roșă.
AGERPRES

Sursa foto: Fotbal Club Botoșani/Facebook.com

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Un bărbat de 58 de ani, din Cristinești, a condus pe străzile din Dorohoi având o alcoolemie de 2,70 mg/l. A fost reținut

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat , de 58 ani, din localitatea Cristinești, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunii de conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau altor substanțe.

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, la data de 16 iunie 2025, ar fi condus un autoturism pe strada Sfântu Ioan Românul , din municipiul Dorohoi cu o alcoolemie de 2,70 mg/l. (1,26 mg/l alcool pur în aerul expirat.)
Bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere Preventivă al I.P.J Botoșani.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending