Connect with us
Publicitate

Actualitate

Botoșani: „Domnul Trandafir” de la capătul României. Învățătorul de la țară cu o carieră de cinci decenii și generații întregi de oameni realizați

Publicat

Publicitate

„Domnul Trandafir” trăiește și astăzi, într-o comună de la capătul României. Este vorba despre un învățător cu o experiență de peste cinci decenii de activitate, care a pregătit cu răbdare generații întregi de copii de la țară, cu rezultate incredibile, scrie Adevărul.

Povestirea „Domnul Trandafir” scrisă de Mihail Sadoveanu, în care descrie figura emblemtică a unui învățător de la țară, cu talent pedagogic și vocație, pare doar o idealizare romanțată a meseriei de profesor pentru învățământ primar. Într-un colț uitat de Românie, aproape de capătul Uniunii Europene, în satul Dersca, la un pas de granița cu Ucraina, este însă un învățător care a demonstrat prin iubirea față de meserie și copii, că idealurile întrupate de „Domnul Trandafir” sunt câte se poate de reale. Se numește Gheorghe Roman, predă de cinci decenii la Școala primară din satul Dersca și a scos generații întregi de oameni de succes, fiecare în domeniul său. „Cred că nu există om, trecut de 30 de ani în Dersca care să nu fi învățat să scrie, să citească și să socotească de la domnul învățător. Și mai ales a învățat să fie om. Să fie respectuos și să ajute. Și să-și iubească locurile. Și are o răbdare de fier, pe fiecare copil știe cum să-l ia, așa cu duhul blândeții”, spune un sătean din Dersca.

„A fost o alegere din dragoste pentru învățătură, dar mai ales pentru copii”

Gheorghe Roman predă de 47 de ani. A absolvit Liceul Pedagogic din Botoșani în anul 1977 și s-a întors în satul natal cu un singur gând, de a lumina copii sătenilor de la Dersca. „Am 47 de ani de când sunt la catedră. Din 1977, de la absolvirea Liceului Pedagogic și până în prezent. M-am întors să predau în sat. A fost o alegere din dragost pentru învățătură, dar mai ales din dragoste pentru copii. Cea mai mare dorință mea a fost să împărtășesc învățătura copiilor din sat. Doar prin educație se poate ridica societatea. Prin strădania profesorilor, elevilor și părinților. Toți împreună. Fără vocație, fără iubirea de copii și de a transmite mai departe cunoștințele nu se poate face cum trebuie meseria asta.”, spune Gheorghe Roman. A început să predea într-o vreme în care școala era o clădire mică, cu bănci din lemn și încălzire pe lemne, la sobe vechi.

Nu existau mijloacele didactice de astăzi, iar copiii, mulți dintre ei știau ce înseamnă munca în gospodărie, dar și lipsurile. „La nivel de infrastructură era foarte greu. Era perioada aia cu bănci vechi din lemn și focul făcut la sobă. Dar tot ne-am făcut treaba. Pentru că, exact cum vă spuneam, era vocația, era dorința aceea de a-i învăța pe copii. Și de a le oferi un viitor mai bun. Copilul în medul rural sigur că are și anumite probleme sociale, dar asta nu înseamnă că trebuie să cedezi, să zici „gata nu am ce să fac”. Tocmai că atunci trebuie să-ți dai mai mult silința, să-l ajuți să depășească momentele grele, să-l faci să înteleagă că trebuie să lucrăm împreună pentru a reuși să se realizeze. Realizându-se va ridica și comunitatea din care provine. Trebuie o muncă perseverentă, printr-o colaborare conjugată cu familia. Noi ținem legătura cu familia, o legătură strânsă. Pentru că scopul nostru este copilul și viitorul lui. Celelalte greutăți parcă trec mai ușor, dacă lucrăm împreună pentru acest scop comun: viitorul copilului. Toți copiii, indiferent din ce mediu vin au nevoie de o șansă. Iar școala trebuie să fie o șansă a lor”, spune învățătorul din Dersca.

Performanță școlară la capătul României

Cu multă răbdare și pasiune pentru meseria sa, învățătorul Gheorghe Roman a reușit să facă performanță în educație, acolo unde puțini s-ar aștepta, la capătul României. A reușit să le pună bazele învățăturii și educației copiilor de agricultori și crescători de animale de la Dersca. Mulți dintre ei au ajuns buni profesioniști în diferite domenii. Și asta, spune învățătorul, este cea mai mare mulțumire sufletească. „Cea mai mare mulțumire a mea este atunci când un elev de-al meu reușește să se realizeze în plan profesional, dar și personal evident. Mi s-a întâmplat să mă întâlnesc cu foști elevi, oameni în toată firea și să-mi spună, ”mulțumesc, domnule învățător”. Evident, mă simțeam bine, dar cel mai bine mă simțeam atunci când aflam ce a ajuns. Am mulți elevi care sunt avocați, medici, militari și care slujesc foarte bine acolo unde sunt ei. Sunt mândru de ei”, spune învățătorul Gheorghe Roman, relatează Adevărul.

Învățătorul Gheorghe Roman le predă copiilor FOTO Cosmin Zamfirache
Învățătorul Gheorghe Roman le predă copiilor FOTO Cosmin Zamfirache

Totodată, învățătorul botoșănean se poate lăuda cu rezultatele elevilor săi la diferite concursuri școlare la nivel județean. Acesta mărturisește că menirea învățătorului este de a pune bazele gândirii dar și a unei pasiuni pentru știință și carte. „Învățătorul este cel care pune bazele cititului, scrisului, a gândirii și a tuturor metodelor de lucru cu cartea propriu-zis. Și de aici dacă ei aprofundează toate acestea, reușesc foarte bine mai încolo. Eu am o aplecare spre matematică de aceea și la concursuri am avut foarte multe rezultate. Elevii mei spuneau că le-am oferit principiile gândirii matematice și că le-a prins bine mai târziu. Noi așezăm primele cărămizi, și dacă sunt bine puse, devin o fundație solidă pe care ei pot construi mai bine pe viitor”.

Publicitate

„Tehnologia ajută dacă este folosită cum trebuie”

La vârsta de 65 de ani, învățătorul Gheorghe Roman, este un dascăl de țară foarte updat-at. Acesta mărturisește că ține să se perfecționeze mereu, să fie la curent cu toate noutățile în domeniul pedagogic. A ținut inclusiv pasul cu schimbările de mentalitate. „Am căutat mereu să mă perfecționez, să fiu în ton cu tot ceea ce este nou în domeniul educației și de alfel am avut și rezulate pe măsura pregătirii și perfecționării permanente. La început, mă refer la generațiile de acum două decenii, să zicem, bineînțeles că era o distanță mai mare între elev și profesor. Acuma lucrurile s-au schimbat și trebuie să ne adaptăm și să fim colaboratori buni ai elevilor, să le insuflăm plăcerea de a învăța, dar și să le formăm capacități pentru viitor.

Adică să nu ne oprim doar la carte, ci să-i pregătim să fie și oameni destoinici în societate. Să fie respectuoși, să știe să se exprime, cum să ceară, cum să ofere. Cu generațiile noi este un pic mai greu fiindcă copiii au acces la tot ce este nou. Ne depășesc uneori, dar trebuie să facem tot ce este necesar pentru a ține pasul. Numai așa putem să-i pregătim pentru mai departe”, spune învățătorul botoșănean, notează Adevărul.

Mai mult decât atât, învățătorul de la Dersca este preocupat să deslușească și tainele tehnologiei, pe care nu o consideră nocivă pentru copii. Evident dacă este folosită cumpătată și pentru a acumula cunoștințe. „Tehnologia îi ajută pe copii și la școală, și acasă. Nu-i încurcă deloc. Intră în contact cu noul, învață. Tehnologia aplicată corect este valoroasă.”, spune învățătorul.

Publicitate

„Domnul este foarte blând și răbdător”

Gheorghe Roman a ajuns la finalul carierei. A dus la bun sfârșit încă o generație de elevi. La începutul aceste veri au terminat clasa a IV-a. În clasa învățătorului, 24 de copii cuminți și studioși de la țară, se pregătesc de serbarea finală. Se despart cu greu de învățător. Una dintre eleve, Meligia spune că cel mai mult a impresionat-o răbdarea și blândețea învățătorului. Asta a ajutat-o să înțeleagă bine la matematică și chiar să câștige câteva concursuri.

„Domnul este foarte blând și răbdător. Eu nu am auzit vreodată o vorbă rea de la el. Ne ajută mult la matematică. Nu se lasă până nu înțelegem și plecăm mulțumiți acasă”, spune copila. Colegul Meligiei, un puști pasionat la rândul său de matematică spune că învățătorul mereu i-a ascultat când au avut ceva de spus. „Așa vede el că unul este trist. Îl i-a și povestește cu el, și nu știu ce-i spune, că nu ne zice, dar se rezolvă, nu mai este trist.”, mărturisește elevul de clasa a IVa .

Sursa: Adevărul

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

FOTO: Peste o sută de elevi și profesori voluntari de la școlile din Știubieni și Negreni au participat la campania de curățenie națională ,,LET`S DO IT, ROMANIA!”

Publicat

Publicitate

Peste o sută de elevi și profesori voluntari de la Școala Gimnazială Nr.1 Știubieni și Școala Gimnazială Nr.2 Negreni au participat la acțiunea de ecologizare din cadrul campaniei de curățenie națională ,,LET`S DO IT, ROMANIA!” 2024.

Scopul activ al evenimentului a fost ca elevii să conștientizeze importanța grijii față de natură și protejarea mediului înconjurător, fiind un gest de responsabilitate socială pe care școala îl practică și promovează, cu convingerea că, astfel, viitorul poate arăta mai bine.

„Primul semn al civilizației și al educației este curățenia. Felicitărilor elevilor și cadrelor didactice care au participat la această acțiune de voluntariat. Felicitări părinților care au înțeles că această activitate face parte din educația copiilor și trebuie cu toții să contribuim la păstrarea curățeniei. Mulțumim autorităților locale pentru sprijinul acordat”, a declarat directorul Rusu Laura.

Peste 16000 de elevi și preșcolari și 1700 de cadre didactice din județul Botoșani au participat astăzi, 21 septembrie 2024, la activitatea de strângere a deșeurilor organizată de Let’s Do It, Romania! Țara noastră s-a alăturat altor 198 de țări în efortul comun de a reduce deșeurile și de a promova o lume mai curată în cadrul Proiectului Ziua de Curățenie Națională, la cea de a XI-a ediție.

Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, împreună cu unitățile conexe, Casa Corpului Didactic Botoșani, Clubul Școlar Sportiv Botoșani și toate unitățile de învățământ preuniversitar, au participat la una dintre cele mai importante lecții pe care le-o putem oferi copiilor noștri: GRIJA PENTRU MEDIUL ÎNCONJURĂTOR.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Jandarmii botoșăneni au răspuns prezent invitației Asociației „Let`s Do It, Romania!”

Publicat

Publicitate

Protejarea mediului reprezintă o datorie a fiecăruia dintre noi.

Ca în fiecare an, jandarmii botoșăneni au răspuns prezent invitației Asociației „Let`s Do It, Romania!” de a participa la Ziua de Curățenie Națională 2024, alături de alți voluntari.
Echipați cu saci și mănuși, au făcut curățenie în pădurea Rediu, de unde au adunat peste 50 de saci de deșeuri.
Prin implicarea și participarea voluntară la astfel de acțiuni, alături de comunitate, ne dorim să atragem atenția asupra necesității protejării mediului înconjurător și să subliniem importanța respectului față de natură și responsabilitatea socială.
În plus, dorim să conștientizăm cetățenii cu privire la obligația de a depozita deșeurile doar în zonele special amenajate, pentru a ne putea bucura cu toții de natură și de un mediu curat și sănătos.
Jandarmii botoșăneni vor continua să susțină proiectele de voluntariat și se implice activ în viața comunității.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Administratie

FOTO: Consiliul Județean Botoșani s-a raliat campaniei „Let’s do it, România!”

Publicat

Publicitate

Zeci de angajați ai Consiliului Județean Botoșani și ADI Ecoproces au ecologizat, în cadrul campaniei de curățenie desfășurată astăzi pe Drumul Mănăstirilor în zona adiacentă Mănăstirii Vorona.

„Ne pasă de mediu, iar acțiunile noastre au demonstrat mereu acest lucru. «Let’s do it, România!» este o campanie binevenită și mă bucur că atât de mulți colegi din cadrul Consiliului Județean au participat la ecologizarea Drumului Mănăstirilor. În zona mănăstirilor se află arii protejate și este de datoria noastră, a tuturor botoșănenilor, să le menținem curate. De asemenea, Drumul Mănăstirilor este cea mai importantă rută turistică din județ, iar noi trebuie să facem tot ceea ce este omenește posibil să o punem în valoare pentru a-i maximiza potențialul”, a declarat Doina Federovici, președintele Consiliului Județean Botoșani.
La fel ca în edițiile trecute, în campania din acest an s-au implicat și instituțiile subordonate Consiliului Județean, iar Asociația de Dezvoltare Intercomunitară „Ecoproces” a pus la dispoziția voluntarilor 6.400 de saci menajeri de 120 de litri.

Citeste mai mult

Cultura

FOTO: Patru cadre didactice de la Școala Gimnazială Nr. 11 Botoșani au participat la un curs Erasmus + desfășurat la Atena

Publicat

Publicitate
Patru cadre didactice de la Școala Gimnazială Nr. 11 Botoșani, prof. Eugenia Filip, prof. Mirela Brehuescu, prof. Cristina Aionitoaei și prof. Doina Radutac au participat  în perioada 22-26 iulie la cursul structurat Erasmus + „We Are All Special – Inclusion and Support for Students with ESN In and Out of the Classroom”, Atena (Grecia) din cadrul proiectului cu nr. de referință 2023-1-RO01-KA121-SCH-000116581. Cursul a fost furnizat de Europass Teacher Academy.

Printre temele abordate s-au regăsit clarificarea conceptului de incluziune socială, prezentarea celor 13 categorii de dizabilități identificate de IDEA, punându-se accent pe deficitul de atenție/hiperactivitate (ADHD) și tulburările din spectrul autismului. De asemenea, s-a luat în discuție dezvoltarea abilităților de realizare a poveștilor sociale (social stories) care oferă o reprezentare vizuală a unei situații sociale și a comportamentului adecvat în acea situație.

S-a lucrat pe grupe, fiecare grupă a realizat o poveste socială într-o manieră clară și concisă, pe care a prezentat-o ulterior și celorlalți participanți la curs.

Ultima zi a cursului „We Are All Special” a avut ca temă predarea diferențiată care se definește ca procesul de adaptare a lecțiilor pentru a satisface interesele, nevoile și punctele forte ale fiecărui elev. Pentru a satisface nevoile cursanților, profesorii aplică diferențierea în ceea ce privește conținutul (cunoștințele și abilitățile pe care elevii trebuie să le stăpânească), procesul (activitățile pe care elevii le folosesc pentru a stăpâni conținutul) și produsul (metoda pe care elevii o folosesc pentru a demonstra învățarea).

Cele patru cadre didactice participante, de la Scoala Gimnazială Nr. 11, s-au întors cu un bagaj de informații și instrumente de lucru digitale care vor fi de folos în activitatea la clasă.

Cursul organizat de Europass Teachers Academy a avut și o componentă culturală, participanții având ocazia să viziteze unele dintre cele mai frumoase site-uri istorice din lume: de la Acropole, Agora antică, Agora romană, templul lui Hephaistos și Zeus, până la Muzeul Acropolei sau la Piața Syntagma.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending