Connect with us

Actualitate

Botoșani: „Domnul Trandafir” de la capătul României. Învățătorul de la țară cu o carieră de cinci decenii și generații întregi de oameni realizați

Publicat

Publicitate

„Domnul Trandafir” trăiește și astăzi, într-o comună de la capătul României. Este vorba despre un învățător cu o experiență de peste cinci decenii de activitate, care a pregătit cu răbdare generații întregi de copii de la țară, cu rezultate incredibile, scrie Adevărul.

Povestirea „Domnul Trandafir” scrisă de Mihail Sadoveanu, în care descrie figura emblemtică a unui învățător de la țară, cu talent pedagogic și vocație, pare doar o idealizare romanțată a meseriei de profesor pentru învățământ primar. Într-un colț uitat de Românie, aproape de capătul Uniunii Europene, în satul Dersca, la un pas de granița cu Ucraina, este însă un învățător care a demonstrat prin iubirea față de meserie și copii, că idealurile întrupate de „Domnul Trandafir” sunt câte se poate de reale. Se numește Gheorghe Roman, predă de cinci decenii la Școala primară din satul Dersca și a scos generații întregi de oameni de succes, fiecare în domeniul său. „Cred că nu există om, trecut de 30 de ani în Dersca care să nu fi învățat să scrie, să citească și să socotească de la domnul învățător. Și mai ales a învățat să fie om. Să fie respectuos și să ajute. Și să-și iubească locurile. Și are o răbdare de fier, pe fiecare copil știe cum să-l ia, așa cu duhul blândeții”, spune un sătean din Dersca.

„A fost o alegere din dragoste pentru învățătură, dar mai ales pentru copii”

Gheorghe Roman predă de 47 de ani. A absolvit Liceul Pedagogic din Botoșani în anul 1977 și s-a întors în satul natal cu un singur gând, de a lumina copii sătenilor de la Dersca. „Am 47 de ani de când sunt la catedră. Din 1977, de la absolvirea Liceului Pedagogic și până în prezent. M-am întors să predau în sat. A fost o alegere din dragost pentru învățătură, dar mai ales din dragoste pentru copii. Cea mai mare dorință mea a fost să împărtășesc învățătura copiilor din sat. Doar prin educație se poate ridica societatea. Prin strădania profesorilor, elevilor și părinților. Toți împreună. Fără vocație, fără iubirea de copii și de a transmite mai departe cunoștințele nu se poate face cum trebuie meseria asta.”, spune Gheorghe Roman. A început să predea într-o vreme în care școala era o clădire mică, cu bănci din lemn și încălzire pe lemne, la sobe vechi.

Nu existau mijloacele didactice de astăzi, iar copiii, mulți dintre ei știau ce înseamnă munca în gospodărie, dar și lipsurile. „La nivel de infrastructură era foarte greu. Era perioada aia cu bănci vechi din lemn și focul făcut la sobă. Dar tot ne-am făcut treaba. Pentru că, exact cum vă spuneam, era vocația, era dorința aceea de a-i învăța pe copii. Și de a le oferi un viitor mai bun. Copilul în medul rural sigur că are și anumite probleme sociale, dar asta nu înseamnă că trebuie să cedezi, să zici „gata nu am ce să fac”. Tocmai că atunci trebuie să-ți dai mai mult silința, să-l ajuți să depășească momentele grele, să-l faci să înteleagă că trebuie să lucrăm împreună pentru a reuși să se realizeze. Realizându-se va ridica și comunitatea din care provine. Trebuie o muncă perseverentă, printr-o colaborare conjugată cu familia. Noi ținem legătura cu familia, o legătură strânsă. Pentru că scopul nostru este copilul și viitorul lui. Celelalte greutăți parcă trec mai ușor, dacă lucrăm împreună pentru acest scop comun: viitorul copilului. Toți copiii, indiferent din ce mediu vin au nevoie de o șansă. Iar școala trebuie să fie o șansă a lor”, spune învățătorul din Dersca.

Performanță școlară la capătul României

Cu multă răbdare și pasiune pentru meseria sa, învățătorul Gheorghe Roman a reușit să facă performanță în educație, acolo unde puțini s-ar aștepta, la capătul României. A reușit să le pună bazele învățăturii și educației copiilor de agricultori și crescători de animale de la Dersca. Mulți dintre ei au ajuns buni profesioniști în diferite domenii. Și asta, spune învățătorul, este cea mai mare mulțumire sufletească. „Cea mai mare mulțumire a mea este atunci când un elev de-al meu reușește să se realizeze în plan profesional, dar și personal evident. Mi s-a întâmplat să mă întâlnesc cu foști elevi, oameni în toată firea și să-mi spună, ”mulțumesc, domnule învățător”. Evident, mă simțeam bine, dar cel mai bine mă simțeam atunci când aflam ce a ajuns. Am mulți elevi care sunt avocați, medici, militari și care slujesc foarte bine acolo unde sunt ei. Sunt mândru de ei”, spune învățătorul Gheorghe Roman, relatează Adevărul.

Învățătorul Gheorghe Roman le predă copiilor FOTO Cosmin Zamfirache
Învățătorul Gheorghe Roman le predă copiilor FOTO Cosmin Zamfirache

Totodată, învățătorul botoșănean se poate lăuda cu rezultatele elevilor săi la diferite concursuri școlare la nivel județean. Acesta mărturisește că menirea învățătorului este de a pune bazele gândirii dar și a unei pasiuni pentru știință și carte. „Învățătorul este cel care pune bazele cititului, scrisului, a gândirii și a tuturor metodelor de lucru cu cartea propriu-zis. Și de aici dacă ei aprofundează toate acestea, reușesc foarte bine mai încolo. Eu am o aplecare spre matematică de aceea și la concursuri am avut foarte multe rezultate. Elevii mei spuneau că le-am oferit principiile gândirii matematice și că le-a prins bine mai târziu. Noi așezăm primele cărămizi, și dacă sunt bine puse, devin o fundație solidă pe care ei pot construi mai bine pe viitor”.

Publicitate

„Tehnologia ajută dacă este folosită cum trebuie”

La vârsta de 65 de ani, învățătorul Gheorghe Roman, este un dascăl de țară foarte updat-at. Acesta mărturisește că ține să se perfecționeze mereu, să fie la curent cu toate noutățile în domeniul pedagogic. A ținut inclusiv pasul cu schimbările de mentalitate. „Am căutat mereu să mă perfecționez, să fiu în ton cu tot ceea ce este nou în domeniul educației și de alfel am avut și rezulate pe măsura pregătirii și perfecționării permanente. La început, mă refer la generațiile de acum două decenii, să zicem, bineînțeles că era o distanță mai mare între elev și profesor. Acuma lucrurile s-au schimbat și trebuie să ne adaptăm și să fim colaboratori buni ai elevilor, să le insuflăm plăcerea de a învăța, dar și să le formăm capacități pentru viitor.

Adică să nu ne oprim doar la carte, ci să-i pregătim să fie și oameni destoinici în societate. Să fie respectuoși, să știe să se exprime, cum să ceară, cum să ofere. Cu generațiile noi este un pic mai greu fiindcă copiii au acces la tot ce este nou. Ne depășesc uneori, dar trebuie să facem tot ce este necesar pentru a ține pasul. Numai așa putem să-i pregătim pentru mai departe”, spune învățătorul botoșănean, notează Adevărul.

Mai mult decât atât, învățătorul de la Dersca este preocupat să deslușească și tainele tehnologiei, pe care nu o consideră nocivă pentru copii. Evident dacă este folosită cumpătată și pentru a acumula cunoștințe. „Tehnologia îi ajută pe copii și la școală, și acasă. Nu-i încurcă deloc. Intră în contact cu noul, învață. Tehnologia aplicată corect este valoroasă.”, spune învățătorul.

„Domnul este foarte blând și răbdător”

Gheorghe Roman a ajuns la finalul carierei. A dus la bun sfârșit încă o generație de elevi. La începutul aceste veri au terminat clasa a IV-a. În clasa învățătorului, 24 de copii cuminți și studioși de la țară, se pregătesc de serbarea finală. Se despart cu greu de învățător. Una dintre eleve, Meligia spune că cel mai mult a impresionat-o răbdarea și blândețea învățătorului. Asta a ajutat-o să înțeleagă bine la matematică și chiar să câștige câteva concursuri.

„Domnul este foarte blând și răbdător. Eu nu am auzit vreodată o vorbă rea de la el. Ne ajută mult la matematică. Nu se lasă până nu înțelegem și plecăm mulțumiți acasă”, spune copila. Colegul Meligiei, un puști pasionat la rândul său de matematică spune că învățătorul mereu i-a ascultat când au avut ceva de spus. „Așa vede el că unul este trist. Îl i-a și povestește cu el, și nu știu ce-i spune, că nu ne zice, dar se rezolvă, nu mai este trist.”, mărturisește elevul de clasa a IVa .

Sursa: Adevărul

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Aproape două sute de copii de grădiniță au exersat regulile de circulație cu polițiștii. Activitate în Săptămâna Siguranței Școlare

Publicat

Publicitate

StiririLa inițiativa Poliției Române, în perioada 19 – 25 mai, Inspectoratul Județean de Poliție Botoșani prin Biroul Siguranța Școlară, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Botoșani concentrează activitățile tematice de informare, conștientizare și prevenire a comiterii de fapte antisociale și deopotrivă, a victimizării minorilor, în cât mai multe unități de învățământ.

Activitățile de astăzi, 23 mai s-au desfășurat cu ajutorul prichindeilor înscriși la cursurile preșcolare ale Grădiniței nr.19 din municipiul Botoșani și respectiv ale Grădiniței Liceului ”Alexandru cel Bun” Botoșani.

Cei peste 180 de preșcolari au ascultat și exersat regulile de circulație și de conduită pe care trebuie să le urmeze în calitate de pietoni sau pasageri în autoturisme iar la final și-au dorit să exerseze opțiunea meseriei de polițist vizitând tehnica auto din dotarea poliției rutiere.

Activităților de astăzi li s-au alăturat într-o discuție informală și o parte dintre elevii Liceului ”Alexandru cel Bun” Botoșani, aceștia dorindu-și dezvoltarea unor subiecte raportate la consecințele actelor de violență sau la aplicabilitatea unora dintre regulilor rutiere adaptat vârstei lor.

Acțiunile subsumate Săptămânii ”ȘCOALA ÎN SIGURANȚĂ” se desfășoară în unitățile de învățământ de la nivelul întregului județ, inclusiv cu implicarea altor polițiștilor din diverse structuri ale Inspectoratului Județean de Poliție Botoșani.

Publicitate

 

 

 

 

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

COD GALBEN: Hidrologii au anunțat că există risc de inundații pe pe râul Jijia și afluenții acestuia

Publicat

Publicitate

Hidrologii au anunțat că există risc de inundații pe râul Jijia și afluenții acestuia și au instruit Cod galben, valabil de astăzi, de la ora 12:00, până mâine, la ora 12:00.

Fenomenele prognozate sunt „scurgeri importante pe versanţi, torenţi, pâraie, viituri rapide pe râurile mici cu posibile efecte de inundaţii locale şi creşteri de debite şi niveluri cu posibile depăşiri ale COTELOR DE ATENŢIE”.

În acest context, ISU Botoșani a luat măsurile necesare pentru prevenirea și gestionarea operativă a potențialelor situații de urgență.

Evoluţia fenomenelor hidrologice prognozate este permanent monitorizată atât prin Centrul Operaţional al inspectoratului, cât și în teren de către Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență.

Echipajele de pompieri de la toate subunitățile din județ sunt pregătite pentru a interveni, în cel mai scurt timp, în sprijinul cetățenilor.

Informare preventivă:

Publicitate

Reguli de comportare și acțiune la inundații:

1. Când inundațiile vă surprind acasă, dacă aveți timp, luați următoarele măsuri pentru protejarea bunurilor:

– aduceți în casă unele lucruri sau puneți-le culcate la pământ într-un loc sigur (mobilă de curte, unelte de grădina sau alte obiecte care se pot muta și care pot fi suflate de vânt sau luate de apă);

– blocați ferestrele, astfel încât acestea să nu fie sparte de vânt, de apă, de obiecte care plutesc, sau de aluviuni;

– evacuați animalele și bunurile de valoare în locuri de refugiu, dinainte cunoscute;

– încuiați ușile casei și ferestrele dupa ce inchideți apa, gazul și instalațiile electrice.

2. Dacă inundatia este iminentă, procedați astfel:

– mutați obiectele care se pot mișca în partea cea mai de sus a casei, deconectati aparatele electrice și, împreună cu întreaga familie, părăsiți locuința și deplasați-vă spre locul de refugiu dinainte stabilit (etaje superioare, acoperișuri, înălțimi sau alte locuri dominante) care nu pot fi acoperite de nivelul cotelor maxime ale apelor;

– în cazul în care sunteti surprins în afara locuinței (pe străzi, în școli, în parcuri, gări, autogări, magazine, alte locuri) este necesar să respectați cu strictețe comunicările primite și să vă îndreptați spre locurile de refugiu cele mai apropiate.

3. Dacă se ordonă evacuarea, respectați următoarele reguli:

– respectati ordinea de evacuare stabilită: copii, bătrâni, bolnavi din zonele cele mai periclitate;

– înainte de părăsirea locuinței întrerupeți instalațiile de alimentare cu apă, gaze, energie electrică și închideti ferestrele;

– scoateți animalele din gospodărie (grajduri, adăposturi) și dirijați-le către locurile care oferă protecție;

– la părăsirea locuinței luați documentele personale, o rezervă de alimente, apă, trusă sanitară, un mijloc de iluminat, un aparat de radio, iar pe timp friguros și îmbrăcăminte mai groasă;

– după sosirea la locul de refugiu, comportați-vă calm, ocupaț locurile stabilite, protejați și supravegheați copiii, respectați măsurile stabilite.

4. La reîntoarcerea acasă respectați următoarele:

– nu intrați în locuință în cazul în care aceasta a fost avariată sau a devenit insalubră;

– nu atingeți firele electrice;

– nu consumați apa direct de la sursă, ci numai după ce a fost fiartă;

– consumați alimente numai după ce au fost curățate, fierte și, după caz, controlate de organele sanitare;

– nu folosiți instalațiile de alimentare cu apă, gaze, electricitate, fără aprobarea organelor de specialitate;

– acordați ajutor victimelor surprinse de inundații;

– executați lucrări de înlăturare a urmărilor inundației, degajarea malului, curățirea locuinței și mobilierului, dezinfectarea încăperilor, repararea avariilor.

Reguli și măsuri ce trebuie îndeplinite preventiv pentru diminuarea efectelor produse de inundatii:

* curățarea, adâncirea sau realizarea șanturilor de preluare a apelor pluviale;

* drenarea și asigurarea curgerii apei către șanturile de captare, astfel încât în gospodării aceasta să nu mai băltească;

* regularizarea unor pârâie, curățirea lor, a canalelor și tuburilor colectoare, a vâlcelelor pentru a asigura preluarea eventualilor torenți formați;

* crearea de bazine de rezervă pentru captarea viiturilor;

* deținatorilor de construcții situate pe direcția viiturilor de pe versanți li se recomandă realizarea unor canale de captare și dirijare a apei;

* curățarea pilonilor de susținere a podurilor, punților și podețelor de materialele aduse de viituri, pentru a se evita formarea unor adevărate baraje ce pot afecta împrejurimile sau chiar rezistența acestora;

* achiziționarea de saci pentru a putea fi umpluți cu nisip în scopul protejării împotriva pătrunderii apei sau a întăririi malurilor și digurilor;

* executarea unor lucrari de drenare a apei rezultate din precipitatii în zonele afectate de alunecări de teren pentru a împiedica pătrunderea acesteia prin crăpăturile formate în scopul prevenirii reactivării acestora;

* întreținerea unor lucrări de îmbunătățiri funciare, protejari de maluri și diguri;

* achizitionarea, la nivelul fiecarei localitati, a unor motopompe, acestea fiind necesare evacuarii apei din clădirile instituțiilor și populatiei din zone respective, pentru că în situații majore forțele Inspectoratului pentru Situații de Urgență nu sunt suficiente.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro ( https://fiipregatit.ro/ghid/ghid-inundatie/) sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Citeste mai mult

Eveniment

COD GALBEN de instabilitate atmosferică temporar accentuată pentru județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Meteorologii au actualizat prognoza și au emis un Cod galben de instabilitate atmosferică temporar accentuată pentru județul Botoșani valabil de astăzi, de la ora 10:00, până mâine, la ora 06:00.

În intervalul menționat, vor fi perioade cu averse torențiale, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului și vijeli ( rafale de 50…70 km/h) și, pe alocuri, grindină. În intervale scurte de timp sau prin acumulare, cantitățile de apă vor fi de 15…25 l/mp și pe arii restrânse de 30 – 50 l/mp.

Pentru a preveni situațiile de urgență, recomandăm cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

✔️fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;
✔️ nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt;

✔️ parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;
✔️ îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;
✔️ nu atingeți firele căzute la pământ;

✔️ curățați șanțurile și rigolele de scurgere, pentru a permite evacuarea apelor pluviale;
✔️ nu aruncați gunoaiele menajere sau resturile vegetale în albiile apelor curgătoare sau în șanțurile / canalele de colectare a apei.

Publicitate

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Citeste mai mult

Cultura

Memorialul Ipotești: „Cum îl mai citim pe Eminescu?”

Publicat

Publicitate

După un dialog, mai mult decât benefic și instructiv, cu Liviu Papadima și Ioan Pârvulescu, organizată în cadrul Zilelor Eminescu, ediția din ianuarie 2025, Memorialul Ipotești și Casa Corpului Didactic Botoșani invită profesorii de limba și literatura română și publicul interesat la un nou dialog cu genericul „Cum îl mai citim pe Eminescu?”, la care vor participa Mihai Zamfir și Mihaela Mancaș.

Dialogul va avea loc, cu prilejul Zilelor Eminescu, ediția iunie, în data de 14 iunie 2025, începând cu ora 13:00, în Amfiteatrul „Laurențiu Ulici” de la Ipotești.

 

Mihai ZAMFIR este profesor emerit al Facultății de Litere a Universității din București. Este specialist în stilistică, istorie literară și literatură comparată.

A fost profesor la Universitatea din Lisabona (1972-1975), cofondator al Secției de Portugheză de la Universitatea din București (1975), Subsecretar de Stat la Ministerul Educației și Cercetării (1990-1993), Ambasador al României în Portugalia (1997-2001) și în Brazilia (2007-2012).

A publicat numeroase articole și  sinteze de specialitate: Proza poetică românească în secolul al XIX-lea (1971), Introducere în opera lui Al. Macedonski (1972), Imaginea ascunsă. Structura narativă a romanului proustian (1976), Poemul românesc în proză (1981), Formele liricii portugheze (1985), Cealaltă față a prozei (1988), Din secolul romantic (1989), Discursul anilor ’90 (1997), Scurtă istorie. Panorama alternativă a literaturii române (vol. I, 2011, 2012; vol. II, 2017). Este autorul romanelor Poveste de iarnă (1987), Acasă (1992), Educație târzie (2 vol., 1998-1999), Fetița (2003), Se înnoptează. Se lasă ceață (2006), În așteptare (2020). O selecție a articolelor sale de după 1990 a apărut în volumele Jurnalul indirect (2 vol., 2015) și Alt jurnal indirect (2020).

Publicitate

„Literatura e o superviață. E o viață la pătrat sau chiar la cub. E ceea ce ne face unici în Univers. Suntem ființe care știm că vom dispărea, care știm că Universul însuși va dispărea, care știm că nu însemnăm nimic în raport cu dimensiunile Universului. Cu toate acestea, ne încăpățânăm să facem lucrul cel mai inutil, aparent. Ne încăpățânăm să oferim o mică șansă celor din jurul nostru. Numesc această mică șansă – literatura. Ea reprezintă un fel de superviață, pentru că, de fapt, contrazice frontal tot ceea ce viața «reală»  înseamnă”, afirma într-un interviu Mihai Zamfir.

 

Mihaela Mancaș este profesor emerit al Facultății de Litere a Universității din București. Este specialistă în stilistică literară, istoria limbii române literare, poetică, retorică și traducătoare din limba franceză.

A contribuit la elaborarea unor volume colective și a unor dicționare fundamentale din domeniul lingvisticii. Este membră a Societății Române de Lingvistică și a Societății de Științe Filologice. A publicat numeroase articole în reviste de specialitate din țară și din străinătate, precum și numeroase studii: Stilul indirect liber în româna literară (1972); Istoria limbii române literare (1974); Limbajul artistic românesc în secolul al XIX-lea (1983); Limbajul artistic românesc în secolul XX (1991); Limbajul artistic românesc modern. Schiță de evoluție (2005); Tablou și acțiune. Descrierea în proza narativă românească (2005); Lexicul afectivității și poezia românească din secolul XX (2014); Metafora afectivității în poezia românească (2020); Stil și stilistică, vol. I-II (2022); volume în colaborare: Structuri tematice și retorico-stilistice în romantismul românesc (1976); Dicionário romeno-português (1977), Dicționar general de științe. Dicționarul științelor limbii (1997); ed. a 2-a, revăzută și adăugită, Dicționar de științe ale limbii (2001; 2005).

Activitatea științifică și universitară a Mihaelei Mancaș este omagiată în volumele: Text și discurs. Omagiu Mihaelei Mancaș (2011) și Limbă, societate, cultură. In honorem Liliana Ionescu-Ruxăndoiu și Mihaela Mancaș, vol. I-II (2021).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending