Connect with us

Actualitate

Botoșani: Cum arată acum localitatea unde a izbucnit răscoala de la 1907. Urmașii au trecut de la căruță la transport eco

Publicat

Publicitate

Flămânziul, localitatea în care a izbucnit răscoala de la 1907, a trecut de la sărăcie lucie la transport în comun cu autobuze electrice și unități de învățământ cu videoproiectoare și table inteligente. Sau pe scurt, de la sat la oraș. Transformarea a fost dificilă și a durat un secol, scrie ADEVĂRUL

Localitatea Flămânzi, din județul Botoșani, a rămas în istorie pentru răscoala de la 1907. Acum 118 ani, pe ulițele Flămânziului țăranii apăsați de sărăcie și umiliți de arendași porneau ultima mare răscoală țărănească din istoria Europei. În ultimul secol, Flămânzii s-au schimbat mult iar mulți din urmașii răsculaților au dat sapa pe mapă iar căruța pe autobuz electric.

De la satul flămânzilor la oraș, în Uniunea Europeană

În vremea răscoalei de la 1907, Flămânziul era un cătun sărac și alături de alte sate, la fel de nevoiașe, se aflau pe moșiile boierilor Sturdza. Numele satului provine de la evenimente petrecute tocmai în secolul al XVI lea, când o mare secete i-ar fi lăsat pe localnici, flămânzi la propriu. Dezastrul a durat atât de mult încât satul a rămas cu acest trist renume. Viața locuitorilor din Flămânzi nu era cu mult mai bună nici la începutul secolului XX. Boierul Sturdza, dornic să trăiască la oraș, a dat în arendă moșia din această zonă. Arendașii erau niște evrei din Bucovina, frații Fischer.
„Acesta, la rândul său, dădea pământ în arendă ţăranior din satele Prisăcani, Uriceni şi Flămânzi. Pe lângă plată, conform învoielilor agricole, ţăranii erau obligaţi şi la muncă pe moşiile arendaşului. Vătaful şi administratorul moşiei se comportau urât şi îi exploatau pe ţărani“, spune istoricul Gică Nistor.

De aici ar fi plecat și răscoala. Flămânzii au rămas un loc al sărăciei până de curând. În 2004, odată cu demersurile României pentru aderarea la Uniunea Europeană, Flămânziul a fost urbanizat laolaltă cu multe alte centre de comună din țară, pentru a ieși coeficientul necesar.

Peste noapte, flămânzenii s-au trezit din țărani, orășeni. Condițiile de trai nu s-au schimbat. Era un sat ceva mai mare, cu titulatură de oraș și taxe pe măsură. Ba chiar au ajuns și de râsul țării fiind numit de multe ori „orașul căruțelor”, fiindcă numărul atelajelor hipo, din localitate, depășea cu mult pe cel al autoturismelor. Evident, locuri de muncă doar în agricultură. Flămânziul părea o glumă urbană, foarte proastă.

Publicitate

Lucrurile au început să se schimbe prin anul 2020, atunci când administrația locală a început să folosească fondurile europene pentru investiții. Întâi au fost asfaltate drumurile, amenajate trotuare și un pietonal. Au urmat școlile dar și liceul din Nicolae Bălcescu, localitate ce aparține de Flămânzi. Numai pentru reabilitarea școlilor, a grădiniței și a creșei s-au cheltuit peste 19.8 milioane de lei. Pentru liceu s-au alocat alte câteva milioane de euro. Liceul este tehnologic, derulează numeroase proiecte cu fonduri europene și oferă posibilitatea învățării unei meserii pentru tinerii din satele învecinate.

„Educația este prioritară. Dacă vrem să fie așezare urbană, cu adevărat, trebuie să investim în infrastructură, mai ales cea educațională”, precizează Dan Oloeru, primarul din Flămânzi.

La toate acestea se adaugă și un program de revitalizare urbană de peste un milion de euro, însemnând reabilitarea sediului Primăriei dar și o bază sportivă. În ultimii opt ani, localitatea a fost împânzită de 30 de kilometri de rețele de apă și canalizare, dar și de o rețea de distribuție gaz. Caz unic în istoria Flămânziului.

Urmașii răsculaților de la 1907 se plimbă cu autobuzul electric

Dacă în urmă cu 10 ani, Flămânziul era „orașul căruțelor”, acum abia dacă se mai zărește vreun atelaj hipo. Majoritatea tinerilor au fost deja la muncă în străinătate. Mulți și-au investit banii în educația copiilor, bunăstarea familiei, case și automobile. Așa au apărut la Flămânzi într-un ritm accelerat, serviceurile auto, spălătoriile auto, benzinăriile și supermarketurile. Flămânziul, locul unde se murea de foame acum patru secole, are deja patru supermarketuri și câteva restaurante sau fast-food-uri. Ultima fiță la Flămânzi este transportul în comun full-electric. Primăria a investit, tot din fonduri europene pentru trei autobuze electrice.

Acestea au început să circule, de la începutul săptămânii, pe cele trei trasee programate și care cuprind satele învecinate.

„Pe lângă aceste autobuze electrice am avut și alte componente de infrastructură modernă, de trotuare, de piste pentru biciclisti, de un depou modern unde avem tot ceea ce înseamnă servisare electrică și mecanică, o spălătorie, partea administrativa”, adaugă edilul.

Localnicii sunt mulțumiți că ajung fără prea dificultate din centrul orășelului, acasă, în sat. „Eu sunt Chițoveni la 6 kilometri. Înainte mergeam pe jos. Era greu că am îmbătrânit. Acuma numai bine, am fost la magazin și direct cu autobuzul acasă”, spune o săteancă.

Sursă: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Ceața reduce vizibilitatea în trafic la Botoșani: Șoferii circulă cu dificultate, Poliția Rutieră avertizează

Publicat

Publicitate

Ceața densă a coborât, joi seară, peste județul Botoșani și afectează vizibilitatea pe mai multe drumuri din județ, avertizează Centrul INFOTRAFIC al Poliției Române.

La ora 18:00, șoferii raportează condiții dificile de deplasare, în special în zonele joase și pe tronsoanele expuse fenomenelor meteo, vizibilitatea fiind redusă sub 200 de metri și, pe alocuri, chiar sub 50 de metri.

Traficul se desfășoară în condiții similare și în alte județe din țară, însă pentru Botoșani, fenomenul este accentuat în această seară, iar autoritățile recomandă prudență maximă. Polițiștii îi îndeamnă pe conducătorii auto să reducă viteza, să folosească luminile de întâlnire și proiectoarele de ceață, să evite depășirile riscante și să păstreze o distanță de siguranță mult mai mare față de vehiculul din față.

Și pietonii sunt sfătuiți să fie extrem de atenți, să traverseze doar prin locuri marcate și iluminate și doar după ce se asigură că șoferii le-au observat intenția. În condiții de vizibilitate redusă, deplasarea pe marginea carosabilului trebuie evitată pe cât posibil.

Autoritățile transmit că fenomenul poate persista în următoarele ore, iar șoferii sunt rugați să adapteze permanent viteza la condițiile de drum, pentru a evita accidentele.

Publicitate
Citeste mai mult

Economie

DN 28B Botoșani – Târgu Frumos, drumul vital pentru Botoșani, primește finanțare actualizată. Guvernul aprobă proiectul

Publicat

Publicitate

Modernizarea drumului național DN 28B Târgu Frumos – Botoșani primește un nou impuls de la Guvern. Executivul a aprobat, în ședința din 11 decembrie, o hotărâre prin care sunt reaprobați indicatorii tehnico-economici ai investiției „Modernizare DN 28B Târgu Frumos – Botoșani, km 0+000 – km 76+758”, ce traversează județele Iași și Botoșani.

Potrivit documentului adoptat, valoarea totală a proiectului este actualizată la 576,116 milioane de lei. Banii vin din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport 2021–2027, dar și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, precum și din alte surse legal constituite.

Durata de execuție a lucrărilor este estimată la 12 luni, ceea ce înseamnă că, odată finalizate procedurile administrative și de finanțare, tronsonul Târgu Frumos – Botoșani ar putea intra într-un ritm susținut de șantier. Obiectivul este esențial pentru legătura rutieră a județului Botoșani cu restul țării, DN 28B fiind principala arteră spre Iași, București și vestul țării.

Guvernul subliniază, în motivarea hotărârii, că prioritatea este punerea în siguranță a sectorului de drum și a lucrărilor deja executate, în contextul creșterii continue a traficului și a dezvoltării parcului auto național și internațional. Modernizarea vizează atât îmbunătățirea stării tehnice a carosabilului, cât și creșterea confortului și a siguranței circulației pentru șoferi și pasageri.

Actualizarea indicatorilor tehnico-economici era necesară pentru a ține cont de noile condiții de piață, de costurile materialelor și de cerințele de finanțare europeană, astfel încât proiectul să poată fi dus la bun sfârșit fără blocaje.

Pentru botoșăneni, modernizarea completă a DN 28B înseamnă timpi mai scurți de deplasare, costuri mai mici pentru transportatori, dar și șanse mai mari de atragere a investițiilor în județ, pe fondul unei accesibilități mai bune.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Facilitățile de transport pentru veterani, văduve de război și pensionari au fost prelungite până la sfârșitul anului 2026

Publicat

Publicitate

Guvernul a decis, joi, printr-o ordonanță de urgență, prelungirea până la 31 decembrie 2026 a termenelor care permit menținerea facilităților de transport acordate veteranilor de război, văduvelor de război și pensionarilor. Măsura asigură continuitatea drepturilor prevăzute în legislația specială și evită întreruperea beneficiilor de care aceste categorii sociale depind pentru mobilitate și acces la servicii, selatează alba24.ro.

„Prin acest act normativ Guvernul prelungește până la 31 decembrie 2026 termenele necesare menținerii facilităților de transport pentru veteranii de război, văduvele de război și pensionari, prevăzute de legile speciale (Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război, cu modificările și completările ulterioare, și Legea nr. 147/2000 privind reducerile acordate pensionarilor pentru transportul intern, cu modificările și completările ulterioare)”, se arată într-un comunicat al Executivului.

„Având în vedere că aceste facilităţi de transport nu au fost integrate până în prezent în cardurile de sănătate ale beneficiarilor, nu toţi deţinând un astfel de card, şi ţinând cont de faptul că utilizarea cardului de sănătate încetează odată cu emiterea cărţii electronice de identitate, OUG prevede ca facilităţile să fie acordate în continuare ca şi până acum, pe baza tichetelor de călătorie gratuite sau a taloanelor speciale de călătorie, pe întreaga durată a anului 2026”, explică Guvernul.

Măsura asigură continuitatea facilităţilor de transport pentru beneficiarii legilor speciale şi previne întreruperea acordării drepturilor existente.

În prezent, asigurarea facilităților acordate la transportul intern a veteranilor de război, văduvelor de război și pensionarilor sunt reglementate prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război și de Legea nr. 147/2000 privind reducerile acordate pensionarilor pentru transportul intern și se poate face pe baza tichetelor de călătorie gratuite sau a taloanelor special de călătorie numai până la data de 31 decembrie 2025.

Conform prevederilor celor două acte normative, pentru a beneficia de facilitățile acordate prin lege, veteranilor de război, văduvelor de război și pensionarilor li se eliberează tichete de călătorie gratuite sau taloane speciale de călătorie cu reducere de 50% din costul călătoriei, după caz.

Publicitate

Prin Ordonanța Guvernului nr. 8/2011 pentru modificarea și completarea legislației cu privire la eliberarea, gestionarea și monitorizarea documentelor de călătorie acordate pensionarilor, veteranilor de război și văduvelor de război, s-a stabilit că pentru a putea beneficia de facilitățile prevăzute, persoanelor respective li se vor elibera legitimații de transport tip card, personalizate cu numele și codul numeric personal ale fiecărui beneficiar.

Cardul utilizat este cel emis persoanelor respective de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate, care va stoca în memorie numărul de călătorii la care are dreptul beneficiarul, numărul de călătorii efectuate și contravaloarea acestora.

Până în prezent, în cardul național de sănătate nu a fost cuprinsă partiția pentru transport care să asigure utilizarea facilităților la călătoria pe calea ferată a beneficiarilor legilor speciale, respectiv Legea nr. 44/1994, cu modificările și completările ulterioare precum și de Legea nr. 147/2000, cu modificările și completările ulterioare.

Potrivit Guvernului, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a demarat colaborarea cu instituțiile implicate – Casa Națională de Pensii Publice, casele de pensii sectoriale, Ministerul Afacerilor Interne, Autoritatea Rutieră Română, Compania Națională Imprimeria Națională, operatori de transport feroviar, în vederea identificării unei modalități de verificare electronică a călătoriilor efectuate de beneficiarii de facilități de călătorie, iar în funcție de rezultatul întâlnirilor, în cursul anului 2026 se va propune modificarea corespunzătoare a legislației.

Citeste mai mult

Educație

Inaugurare la Darabani: Liceul „Dimitrie Cantemir” are un corp nou cu sală de sport și ateliere moderne

Publicat

Publicitate

Liceul „Dimitrie Cantemir” din Darabani a marcat astăzi un moment important pentru întreaga comunitate educațională, odată cu inaugurarea unui corp nou de clădire care include o sală de sport modernă și ateliere adaptate cerințelor actuale de pregătire.

Evenimentul a adunat profesori, elevi, reprezentanți ai autorităților locale și invitați care au dorit să fie alături de echipa școlii la această reușită.

Noul corp de clădire a fost realizat în cadrul unui proiect finanțat prin PNRR, cu sprijinul Primăriei Orașului Darabani și al Consiliului Local Darabani. Investiția vine într-un moment în care unitățile de învățământ din zonă au nevoie de infrastructură modernă, capabilă să susțină activități educaționale diverse și programe care răspund nevoilor elevilor.

Participanții au subliniat importanța dezvoltării unor spații de învățare la standarde actuale, care să ofere copiilor condiții mai bune pentru a se dezvolta armonios și pentru a-și descoperi potențialul. Noul complex pune la dispoziția elevilor o sală de sport complet echipată, dar și ateliere moderne ce vor sprijini activitățile practice și orientarea profesională.

Mesaje de felicitare au fost adresate echipei liceului, autorităților locale și tuturor celor care au contribuit la finalizarea proiectului. Primarul orașului Darabani, Alin Gîrbaci, a fost apreciat pentru viziunea și consecvența cu care susține investițiile în educație, un domeniu esențial pentru viitorul comunității.

„Astăzi am participat la inaugurarea unui corp nou al Liceului «Dimitrie Cantemir» din Darabani, care include o sală de sport și ateliere moderne. Este întotdeauna o bucurie să văd cum proiectele educaționale prind viață și oferă elevilor condiții mai bune pentru învățare și dezvoltare. Acest corp nou a fost realizat printr-un proiect PNRR și cu sprijinul Primăriei Orașului Darabani și al Consiliului Local Darabani. Felicit echipa școlii, autoritățile locale și pe toți cei care au contribuit la realizarea acestui proiect! Felicitări, domnule primar Alin Gîrbaci, pentru această realizare și pentru viziunea de a investi constant în educația copiilor din comunitatea noastră!”, a transmis și Constantin Bursuc, vicepreședintele Consiliului Județean Botoșani.

Publicitate

Atmosfera festivă și entuziasmul celor prezenți au subliniat încă o dată că investițiile în educație nu reprezintă doar construcții, ci pași concreți spre un viitor mai bun pentru elevii din Darabani.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending