Connect with us

Actualitate

Botoșani: Cum arată acum localitatea unde a izbucnit răscoala de la 1907. Urmașii au trecut de la căruță la transport eco

Publicat

Publicitate

Flămânziul, localitatea în care a izbucnit răscoala de la 1907, a trecut de la sărăcie lucie la transport în comun cu autobuze electrice și unități de învățământ cu videoproiectoare și table inteligente. Sau pe scurt, de la sat la oraș. Transformarea a fost dificilă și a durat un secol, scrie ADEVĂRUL

Localitatea Flămânzi, din județul Botoșani, a rămas în istorie pentru răscoala de la 1907. Acum 118 ani, pe ulițele Flămânziului țăranii apăsați de sărăcie și umiliți de arendași porneau ultima mare răscoală țărănească din istoria Europei. În ultimul secol, Flămânzii s-au schimbat mult iar mulți din urmașii răsculaților au dat sapa pe mapă iar căruța pe autobuz electric.

De la satul flămânzilor la oraș, în Uniunea Europeană

În vremea răscoalei de la 1907, Flămânziul era un cătun sărac și alături de alte sate, la fel de nevoiașe, se aflau pe moșiile boierilor Sturdza. Numele satului provine de la evenimente petrecute tocmai în secolul al XVI lea, când o mare secete i-ar fi lăsat pe localnici, flămânzi la propriu. Dezastrul a durat atât de mult încât satul a rămas cu acest trist renume. Viața locuitorilor din Flămânzi nu era cu mult mai bună nici la începutul secolului XX. Boierul Sturdza, dornic să trăiască la oraș, a dat în arendă moșia din această zonă. Arendașii erau niște evrei din Bucovina, frații Fischer.
„Acesta, la rândul său, dădea pământ în arendă ţăranior din satele Prisăcani, Uriceni şi Flămânzi. Pe lângă plată, conform învoielilor agricole, ţăranii erau obligaţi şi la muncă pe moşiile arendaşului. Vătaful şi administratorul moşiei se comportau urât şi îi exploatau pe ţărani“, spune istoricul Gică Nistor.

De aici ar fi plecat și răscoala. Flămânzii au rămas un loc al sărăciei până de curând. În 2004, odată cu demersurile României pentru aderarea la Uniunea Europeană, Flămânziul a fost urbanizat laolaltă cu multe alte centre de comună din țară, pentru a ieși coeficientul necesar.

Peste noapte, flămânzenii s-au trezit din țărani, orășeni. Condițiile de trai nu s-au schimbat. Era un sat ceva mai mare, cu titulatură de oraș și taxe pe măsură. Ba chiar au ajuns și de râsul țării fiind numit de multe ori „orașul căruțelor”, fiindcă numărul atelajelor hipo, din localitate, depășea cu mult pe cel al autoturismelor. Evident, locuri de muncă doar în agricultură. Flămânziul părea o glumă urbană, foarte proastă.

Publicitate

Lucrurile au început să se schimbe prin anul 2020, atunci când administrația locală a început să folosească fondurile europene pentru investiții. Întâi au fost asfaltate drumurile, amenajate trotuare și un pietonal. Au urmat școlile dar și liceul din Nicolae Bălcescu, localitate ce aparține de Flămânzi. Numai pentru reabilitarea școlilor, a grădiniței și a creșei s-au cheltuit peste 19.8 milioane de lei. Pentru liceu s-au alocat alte câteva milioane de euro. Liceul este tehnologic, derulează numeroase proiecte cu fonduri europene și oferă posibilitatea învățării unei meserii pentru tinerii din satele învecinate.

„Educația este prioritară. Dacă vrem să fie așezare urbană, cu adevărat, trebuie să investim în infrastructură, mai ales cea educațională”, precizează Dan Oloeru, primarul din Flămânzi.

La toate acestea se adaugă și un program de revitalizare urbană de peste un milion de euro, însemnând reabilitarea sediului Primăriei dar și o bază sportivă. În ultimii opt ani, localitatea a fost împânzită de 30 de kilometri de rețele de apă și canalizare, dar și de o rețea de distribuție gaz. Caz unic în istoria Flămânziului.

Urmașii răsculaților de la 1907 se plimbă cu autobuzul electric

Dacă în urmă cu 10 ani, Flămânziul era „orașul căruțelor”, acum abia dacă se mai zărește vreun atelaj hipo. Majoritatea tinerilor au fost deja la muncă în străinătate. Mulți și-au investit banii în educația copiilor, bunăstarea familiei, case și automobile. Așa au apărut la Flămânzi într-un ritm accelerat, serviceurile auto, spălătoriile auto, benzinăriile și supermarketurile. Flămânziul, locul unde se murea de foame acum patru secole, are deja patru supermarketuri și câteva restaurante sau fast-food-uri. Ultima fiță la Flămânzi este transportul în comun full-electric. Primăria a investit, tot din fonduri europene pentru trei autobuze electrice.

Acestea au început să circule, de la începutul săptămânii, pe cele trei trasee programate și care cuprind satele învecinate.

„Pe lângă aceste autobuze electrice am avut și alte componente de infrastructură modernă, de trotuare, de piste pentru biciclisti, de un depou modern unde avem tot ceea ce înseamnă servisare electrică și mecanică, o spălătorie, partea administrativa”, adaugă edilul.

Localnicii sunt mulțumiți că ajung fără prea dificultate din centrul orășelului, acasă, în sat. „Eu sunt Chițoveni la 6 kilometri. Înainte mergeam pe jos. Era greu că am îmbătrânit. Acuma numai bine, am fost la magazin și direct cu autobuzul acasă”, spune o săteancă.

Sursă: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Vești bune pentru șoferi: Din noiembrie se va putea circula pe Autostrada Moldovei (A7) de la București până la Adjud

Publicat

Publicitate

Românii vor putea circula, în curând, neîntrerupt pe autostradă de la București până la Adjud, potrivit celor mai recente informații transmise de CNAIR și confirmate de ministrul Transporturilor, Ciprian Șerban.

Conform declarațiilor oficiale, la sfârșitul lunii noiembrie 2025 se estimează deschiderea circulației pe tronsonul A3 + A7, între București și Focșani, iar până la finalul anului, autostrada ar putea fi complet circulabilă până la Adjud.

Directorul general al CNAIR, Cristian Pistol, a anunțat un ritm excelent de lucru pe lotul 3 al autostrăzii Ploiești – Buzău (Pietroasele – Municipiul Buzău), unde asocierea de constructori turci Nurol – Makyol are mobilizați 360 de muncitori și 239 de utilaje.

„Progresul fizic este de 85%. În acest ritm, estimăm că la sfârșitul lunii noiembrie vom da în trafic și cei 13,9 kilometri ai acestui lot, astfel încât să se poată circula neîntrerupt de la București la Focșani”, a declarat Cristian Pistol.

Și pe lotul 2 Domnești Târg – Răcăciuni al autostrăzii Focșani – Bacău (A7) lucrările avansează rapid. Pe tronsonul de aproximativ 17 kilometri dintre Domnești Târg și Adjud, stadiul fizic a depășit 90%, iar pe întregul lot peste 85%.

„Dacă vremea va permite menținerea ritmului actual, circulația până la Adjud va fi deschisă până la finalul anului”, a adăugat șeful CNAIR.

Publicitate

Astfel, Autostrada Moldovei (A7) prinde contur, devenind tot mai aproape de visul mult așteptat al moldovenilor: o legătură rapidă și sigură cu Capitala, este mesajul optimist transmis de autorități odată cu apropierea acestui moment istoric pentru infrastructura României.

Citeste mai mult

Eveniment

INS: Aproape 3,6 milioane de români trăiesc în sărăcie. Copiii, cei mai afectați

Publicat

Publicitate

Institutul Național de Statistică a publicat noi date îngrijorătoare despre nivelul de trai din România. Rata sărăciei relative a fost, în 2024, de 19%, ceea ce înseamnă că aproape 3,6 milioane de persoane trăiesc sub pragul sărăciei.

Potrivit definiției INS, sărăcia relativă se referă la ponderea persoanelor cu un venit mai mic de 60% din media veniturilor totale din țară. În termeni concreți, acești oameni nu dispun de resurse suficiente pentru a-și asigura un standard de viață minim acceptabil.

Consecințele sunt multiple: locuințe precare, acces limitat la servicii medicale, dar și bariere serioase în educație, cultură, sport și timp liber.

Raportul arată că femeile sunt ușor mai afectate decât bărbații, însă cei mai vulnerabili rămân copiii, unde rata sărăciei urcă la 26%, urmați de tinerii între 18 și 24 de ani, cu 22%.

Diferențele regionale sunt majore. Regiunea Sud-Vest Oltenia înregistrează cea mai ridicată rată a sărăciei, de opt ori mai mare decât în zona București-Ilfov, unde veniturile sunt semnificativ mai ridicate.

INS atrage atenția că sărăcia în România rămâne una profundă, iar șansele de ieșire din această situație sunt reduse, în lipsa unor politici publice coerente care să sprijine categoriile vulnerabile.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cod galben de ceață în mai multe zone din județul Botoșani. Vizibilitate redusă pe mai multe drumuri

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis, duminică dimineață, un Cod galben de ceață pentru o parte din județul Botoșani, valabil până la ora 11:00. Fenomenul reduce semnificativ vizibilitatea și îngreunează circulația rutieră, mai ales în nordul și nord-estul județului.

Potrivit avertizării, ceața densă determină scăderea vizibilității sub 200 de metri, iar izolat chiar sub 50 de metri, afectând drumurile din localitățile Hudești, Coțușca, Suharău, Rădăuți-Prut, Păltiniș, Mileanca, Darabani, Viișoara și Concești.

Autoritățile recomandă prudență maximă la volan. Pentru prevenirea unor evenimente nedorite, șoferii sunt sfătuiți să reducă viteza, să folosească sistemul de iluminare, să păstreze distanța de siguranță între autovehicule și să evite manevrele riscante.

Reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoșani anunță că pompierii militari sunt la datorie 24 de ore din 24, pregătiți să intervină în sprijinul cetățenilor în cazul producerii unor situații de urgență.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Ierarh Nectarie de Eghina, Taumaturgul

Publicat

Publicitate

Sfântul Nectarie s-a născut la 1 octombrie 1846, de ziua Acoperământului Maicii Domnului, în Silivria în nordul Greciei. Părinţii săi, oameni săraci, dar credincioşi, l-au botezat Anastasis (gr. „înviere”). Copilului i s-a oferit o frumoasă educaţie creştină, lucru evident mai târziu. Dornic să își continue studiile, la vârsta de 14 ani se hotărăşte sa plece la Constantinopol.

La plecarea vaporului este consemnată o primă minune. Fiind sărac, nu este primit de căpitan pe vas. Însă vaporul nu a reuşit sa pornească decât după ce Anastasis a fost lăsat să urce. Mai mult, în timpul călătoriei el potoleşte o furtună cu ajutorul cruciuliţei dăruite de bunica sa, în care era inserat un fragment din lemnul Sfintei Cruci.

În Constantinopol lucrează din greu pentru a se întreţine. Rămânând fără haine și pantofi, scrie o scrisoare, cu adresa: „Pentru Domnul nostru Iisus Hristos în ceruri”, pe care o da unui vecin negustor să o pună la poștă. Impresionat, negustorul îi răspunde în aceeaşi manieră, trimițându-i un pachet cu cele necesare și semnând: „De la Hristos
pentru Anastasis”. Până la vârsta de 20 de ani, Anastasis a lucrat ca pedagog și dascăl pentru clasele mici la Școala Metocului Sf. Mormânt și împletea munca și lecturile din Sfânta Scriptură șsi Sfinţii Părinţi cu participarea la slujbe.

La vârsta de 20 de ani se retrage în insula Hios, în satul Liti, unde este numit învățător. Când a împlinit 27 de ani, a intrat în obştea mănăstirii de aici, Nea Moni, fiind călugărit trei ani mai târziu, cu numele Lazar, de către mitropolitul Gheorghe de Hios. Acelaşi mitropolit îl va hirotoni diacon cu numele Nectarie. În aceasta mănăstire s-a remarcat ca un bun predicator. Ascultându-I, un om înstărit, Ioan Hiotis Horemis, se va oferi să îl ajute să își continue studiile. Astfel, a plecat la Atena, urmând timp de trei ani liceul, pe care l-a absolvit cu rezultate deosebite.

A urmat apoi și Facultatea de Teologie din Atena, pe care a terminat-o în 1886, urmând ca după absolvire să slujească în Egipt. În 1886, Nectarie a fost numit predicator principal al Patriarhiei alexandrine și este hirotonit preot. Timp de trei ani a slujit in Biserica „Sf. Nicolae” din Cairo. În 1889, Patriarhul Sofronie I-a hirotonit Mitropolit onorific de Pentapolis.

Sfântul s-a mutat la Domnul la 8 noiembrie 1920, la vârsta de 74 de ani, fiind înmormântat intr-o camera de lângă biserica ctitorita de el însuși. A cunoscut dinainte ziua mutării sale la Domnul, descriind momentul în cele mai mici detalii. Întins în sicriu, din trupul sau au început sa izvorască picături de mir.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending