Connect with us

Actualitate

Botoșani: Cum arată acum localitatea unde a izbucnit răscoala de la 1907. Urmașii au trecut de la căruță la transport eco

Publicat

Publicitate

Flămânziul, localitatea în care a izbucnit răscoala de la 1907, a trecut de la sărăcie lucie la transport în comun cu autobuze electrice și unități de învățământ cu videoproiectoare și table inteligente. Sau pe scurt, de la sat la oraș. Transformarea a fost dificilă și a durat un secol, scrie ADEVĂRUL

Localitatea Flămânzi, din județul Botoșani, a rămas în istorie pentru răscoala de la 1907. Acum 118 ani, pe ulițele Flămânziului țăranii apăsați de sărăcie și umiliți de arendași porneau ultima mare răscoală țărănească din istoria Europei. În ultimul secol, Flămânzii s-au schimbat mult iar mulți din urmașii răsculaților au dat sapa pe mapă iar căruța pe autobuz electric.

De la satul flămânzilor la oraș, în Uniunea Europeană

În vremea răscoalei de la 1907, Flămânziul era un cătun sărac și alături de alte sate, la fel de nevoiașe, se aflau pe moșiile boierilor Sturdza. Numele satului provine de la evenimente petrecute tocmai în secolul al XVI lea, când o mare secete i-ar fi lăsat pe localnici, flămânzi la propriu. Dezastrul a durat atât de mult încât satul a rămas cu acest trist renume. Viața locuitorilor din Flămânzi nu era cu mult mai bună nici la începutul secolului XX. Boierul Sturdza, dornic să trăiască la oraș, a dat în arendă moșia din această zonă. Arendașii erau niște evrei din Bucovina, frații Fischer.
„Acesta, la rândul său, dădea pământ în arendă ţăranior din satele Prisăcani, Uriceni şi Flămânzi. Pe lângă plată, conform învoielilor agricole, ţăranii erau obligaţi şi la muncă pe moşiile arendaşului. Vătaful şi administratorul moşiei se comportau urât şi îi exploatau pe ţărani“, spune istoricul Gică Nistor.

De aici ar fi plecat și răscoala. Flămânzii au rămas un loc al sărăciei până de curând. În 2004, odată cu demersurile României pentru aderarea la Uniunea Europeană, Flămânziul a fost urbanizat laolaltă cu multe alte centre de comună din țară, pentru a ieși coeficientul necesar.

Peste noapte, flămânzenii s-au trezit din țărani, orășeni. Condițiile de trai nu s-au schimbat. Era un sat ceva mai mare, cu titulatură de oraș și taxe pe măsură. Ba chiar au ajuns și de râsul țării fiind numit de multe ori „orașul căruțelor”, fiindcă numărul atelajelor hipo, din localitate, depășea cu mult pe cel al autoturismelor. Evident, locuri de muncă doar în agricultură. Flămânziul părea o glumă urbană, foarte proastă.

Publicitate

Lucrurile au început să se schimbe prin anul 2020, atunci când administrația locală a început să folosească fondurile europene pentru investiții. Întâi au fost asfaltate drumurile, amenajate trotuare și un pietonal. Au urmat școlile dar și liceul din Nicolae Bălcescu, localitate ce aparține de Flămânzi. Numai pentru reabilitarea școlilor, a grădiniței și a creșei s-au cheltuit peste 19.8 milioane de lei. Pentru liceu s-au alocat alte câteva milioane de euro. Liceul este tehnologic, derulează numeroase proiecte cu fonduri europene și oferă posibilitatea învățării unei meserii pentru tinerii din satele învecinate.

„Educația este prioritară. Dacă vrem să fie așezare urbană, cu adevărat, trebuie să investim în infrastructură, mai ales cea educațională”, precizează Dan Oloeru, primarul din Flămânzi.

La toate acestea se adaugă și un program de revitalizare urbană de peste un milion de euro, însemnând reabilitarea sediului Primăriei dar și o bază sportivă. În ultimii opt ani, localitatea a fost împânzită de 30 de kilometri de rețele de apă și canalizare, dar și de o rețea de distribuție gaz. Caz unic în istoria Flămânziului.

Urmașii răsculaților de la 1907 se plimbă cu autobuzul electric

Dacă în urmă cu 10 ani, Flămânziul era „orașul căruțelor”, acum abia dacă se mai zărește vreun atelaj hipo. Majoritatea tinerilor au fost deja la muncă în străinătate. Mulți și-au investit banii în educația copiilor, bunăstarea familiei, case și automobile. Așa au apărut la Flămânzi într-un ritm accelerat, serviceurile auto, spălătoriile auto, benzinăriile și supermarketurile. Flămânziul, locul unde se murea de foame acum patru secole, are deja patru supermarketuri și câteva restaurante sau fast-food-uri. Ultima fiță la Flămânzi este transportul în comun full-electric. Primăria a investit, tot din fonduri europene pentru trei autobuze electrice.

Acestea au început să circule, de la începutul săptămânii, pe cele trei trasee programate și care cuprind satele învecinate.

„Pe lângă aceste autobuze electrice am avut și alte componente de infrastructură modernă, de trotuare, de piste pentru biciclisti, de un depou modern unde avem tot ceea ce înseamnă servisare electrică și mecanică, o spălătorie, partea administrativa”, adaugă edilul.

Localnicii sunt mulțumiți că ajung fără prea dificultate din centrul orășelului, acasă, în sat. „Eu sunt Chițoveni la 6 kilometri. Înainte mergeam pe jos. Era greu că am îmbătrânit. Acuma numai bine, am fost la magazin și direct cu autobuzul acasă”, spune o săteancă.

Sursă: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Sfaturi de la pompieri pentru prevenirea accidentelor casnice în perioada pregătirilor pentru Sărbători

Publicat

Publicitate

Sărbătorile de Iarnă se apropie, iar cetăţenii desfăşoară în gospodării o serie de activităţi pentru pregătirea preparatelor din carne (sacrificarea animalelor, afumarea preparatelor din carne, etc.). Anii trecuţi, mai mulţi botoşăneni au avut de suferit fie de pe urma unor incendii provocate din neglijenţă, fie din cauza unor accidentări (plăgi tăiate, arsuri).

 

‼️ Pentru prevenirea unor astfel de situaţii, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoşani recomandă:

 

✅la sacrificarea porcului, locul ales pentru pârlirea acestuia trebuie să fie la o distanţă de siguranţă faţă de construcţii sau depozite de furaje;

 

Publicitate

✅buteliile de gaz utilizate trebuie să fie menținute la distanţă faţă de arzător, iar furtunurile de alimentare să aibă la capete coliere de fixare şi să nu prezinte fisuri;

 

✅nu trebuie folosită flacăra pentru verificarea etanşeităţii buteliei, a garniturilor sau a furtunului/conductei de gaz. Verificarea buteliei trebuie facută doar cu emulsie de apă cu săpun;

 

✅buteliile nu trebuie încălzite cu flacără și nici folosite în poziţie culcată, răsturnată sau înclinată;

 

✅în apropierea locului în care se desfășoară activitățile, trebuie asigurate mijloacele de primă intervenţie (recipiente cu apă, stingătoare etc.);

 

✅în cazul afumătorilor, acestea trebuie construite din zidării de cărămidă şi materiale incombustibile, trebuie amplasate la distanţe de siguranţă faţă de restul construcţiilor şi trebuie supravegheate pe toată perioada funcţionării;

 

✅pentru a se evita accidentările (plăgi tăiate, arsuri) se recomandă ca aceste activităţi să nu fie desfăşurate de către persoane aflate în sta re de ebrietate.

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 300 de locuri de muncă sunt disponibile pentru români în Europa, prin EURES. Ce meserii sunt căutate și care sunt salariile

Publicat

Publicitate

Peste 300 de locuri de muncă sunt disponibile pentru români în Europa. Angajatorii europeni oferă, prin intermediul EURES România, 307 locuri de muncă în țări precum Norvegia, Suedia, Italia, Germania, Olanda, Danemarca, Slovenia, Malta, Franța și Irlanda, scrie Alba24.ro.

Sunt disponibile posturi în diverse domenii, de la lucrători în producție, mecanici, electricieni și bucătari, până la personal de punte, șoferi autobuz, fizioterapeuți și administratori IT.

Peste 300 de locuri de muncă sunt disponibile pentru români în Europa

Potrivit ANOFM, angajatorii europeni oferă, prin intermediul EURES România, 307 locuri de muncă, după cum urmează:

• Norvegia – 158 de posturi (manager de bucătărie, bucătar, lucrător ȋn producție – prelucrarea somonului, mecanic de biciclete, lucrător fermă bovine, tinichigiu auto, vopsitor auto, muncitor ȋn producție – industria piscicolă);

• Suedia – 94 posturi (operator de proces – zona topitorie, operator de proces – turnare continuă, mecanic – zona laminorului la cald, electrician – zona de turnare, electrician – macarale și echipamente de ridicare, mecanic – macarale și echipamente de ridicare, operator de proces – zona laminorului la cald, mecanic – zona topitorie, electrician, mecanic);

Publicitate

• Italia – 15 posturi (șofer autobuz);

• Germania – 11 posturi (fizioterapeut, lucrător ȋn producție – procesare produse din carne);

• Olanda – 10 posturi (personal de punte, timonier);

• Danemarca – 10 posturi (muncitor la demolări);

• Slovenia – 4 posturi (finisor fațade exterioare clădiri);

• Malta – 3 posturi (tehnician, analist chimie control calitate, administrator sisteme IT);

• Franța – 1 post (tehnician reglare mașini circulare de tricotat);

• Irlanda – 1 post (ȋngrijitor persoane).

Contractele de muncă pot avea durată determinată, de 12 luni, cu posibilitate de prelungire, sau pot fi permanente.

Care sunt salariile oferite

Potrivit ANOFM, salariul oferit este de angajatorii din Europa este de:

• 25.360 euro brut/an pentru lucrător fermă bovine,

• 24.000 – 29.000 euro brut/an pentru administrator sisteme IT,

• 20.000 – 28.000 euro brut/an pentru postul de tehnician,

• 19.500 – 25.000 euro brut/an pentru postul de analist chimie control calitate,

• 4.234 euro brut/lună pentru manager de bucătărie,

• 2.959 – 3.381 euro brut/lună pentru posturile de mecanic de biciclete,

• 2.850 – 3.678 euro brut/lună pentru posturile de electrician,

• 3.700 euro brut/lună pentru mecanic – zona laminorului la cald, electrician – zona de turnare și mecanic – zona topitorie,

• 3.000 – 4.000 euro brut/lună pentru timonier,

• 3.334 euro brut/lună pentru posturile de operator de proces și mecanic – macarale și echipamente de ridicare,

• 3.425 euro brut/lună pentru operator de proces – turnare continuă, electrician – macarale și echipamente de ridicare și operator de proces – zona laminorului la cald,

• 2.667 – 3.402 euro brut/lună pentru mecanic,

• 2.789 – 2.811 euro brut/lună pentru postul de bucătar,

• 2.600 euro brut/lună pentru postul de fizioterapeut,

• 2.500 – 3.500 euro brut/lună pentru posturile de personal de punte,

• 2.070 – 3.956 euro brut/lună pentru postul de ȋngrijitor persoane,

• 1.700 – 2.000 euro net/lună pentru posturile de finisor fațade exterioare clădiri,

• 1.560 euro brut/lună pentru posturile de șofer autobuz,

• 24,51 euro brut/oră pentru tinichigiu auto,

• 23,67 euro brut/oră pentru vopsitor auto,

• 19,31 euro brut/oră pentru posturile de lucrător ȋn producție – prelucrarea somonului,

• 18,56 euro brut/oră pentru muncitor ȋn producție – industria piscicolă;

• 14 euro brut/oră pentru lucrător ȋn producție – procesare produse din carne.

Cerințe și condiții

Pentru ocuparea acestor posturi vacante se solicită experiență și/sau calificare în domeniu, precum şi cunoştinţe de bază/bune de limbă a statului respectiv sau de limbă engleză.

Informații despre locurile de muncă noi în Europa pot fi obține de pe portalul EURES (EURopean Employment Services) – AICI, sau de pe site-ul EURES național – AICI.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Ierarh Spiridon

Publicat

Publicitate

Sfântul Spiridon s-a născut la anul 270, în Askia, Cipru, şi a prins zilele împăratului Constantin cel Mare, trăind până pe la jumătatea secolului IV. În tinereţe, a fost păstor de oi şi a avut şi o soţie, care i-a murit însă de timpuriu. Acest trist eveniment l-a făcut să îmbrace schima monahală, devenind ulterior şi păstor de suflete, ca episcop al Trimitundei, fără a abandona, însă, nici oile necuvântătoare, pe care a continuat să le ducă la păscut. În timpul persecuţiilor sub împăratul Maximian (295), sfântul a fost arestat şi exilat. În anul 325, a participat la Primul Sinod Ecumenic de la Niceea unde a uimit pe mulţi cu simplitatea cu care a explicat credinţa ortodoxă. Fără prea multă carte, sfântul a reuşit să convertească un mare filozof al vremii de la arianism la Ortodoxie, uimind pe toţi cei prezenţi la Sinodul de la Niceea. El a explicat unitatea şi diversitatea Sfintei Treimi ţinînd în mână o cărămidă şi spunînd simplu că este formată din trei elemente esenţiale, şi anume foc, pământ şi apă. În timp ce vorbea, s-a aprins focul în partea de sus a cărămizii şi a început să curgă apa din partea de jos. Tot acolo, la Niceea, l-a cunoscut pe Sf. Ierarh Nicolae; între cei doi ierarhi s-a format o prietenie trainică. Majoritatea minunilor savarsite de Sf. Spiridon vorbesc de la sine despre puterea discernământului, despre dreapta socoteală şi despre cumpătare. În privinţa minunii de la Niceea, când, luând în mână celebra lui cărămidă, a scos în evidenţă cele trei elemente care o compun (pământul, apa şi focul), această minune era destinată înţelegerii consubstanţialităţii celor Trei Persoane Treimice – Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt. Sf. Spiridon şi-a trăit mare parte din viaţă în Cipru, unde s-a şi săvârşit în anul 348 fiind îngropat în Biserica Sfinţilor Apostoli din Trimitunda. Când saracinii au cotropit insula, ciprioţii au deschis mormântul sfântului pentru a muta sfintele moaşte la Constantinopol. Atunci au descoperit că trupul sfântului era întreg iar din mormânt venea un miros de busuioc, semn al sfinţiei vieţii sale. Când a căzut Constantinopolul în 1453, sfintele moaşte au fost mutate în Serbia, după care un Părinte din Insula Corfu, Georgios Kalohairetis, l-a adus în insula din Grecia, unde este şi acum înmormântat. Până în ziua de azi, sfintele moaşte întregi ale Sf. Spiridon din altarul din Corfu continuă să lucreze cu puterea lui Dumnezeu, Care este minunat întru sfinţii Lui. El este cunoscut ca „sfântul călător” deoarece papucii de mătase de pe tălpile sale se uzează în fiecare an şi sunt înlocuite de praznicul său. Sf. Spiridon este cinstit de biserică în ziua de 12 decembrie.

Citeste mai mult

Eveniment

După aproape 50 de ani, LEPRA a fost depistată din nou în România. Toate la femei din Asia, angajate ca maseuze la un SPA

Publicat

Publicitate

Ministerul Sănătății a confirmat astăzi un caz de lepră (boala Hansen) la Cluj-Napoca. Alte trei cazuri sunt în curs de evaluare clinică și microbiologică, relatează cluj24.ro.

Toate cele patru persoane sunt femei, originare din Asia, angajate ca maseuze la un salon SPA din oraș. Autoritățile sanitare au luat măsuri de urgență pentru limitarea oricărui risc. Ultimul caz de lepră în România s-a înregistrat în 1981.

Cazuri confirmate și investigații în curs

Două paciente, cu vârstele de 21 și 25 de ani, originare din Indonezia, s-au prezentat la Spitalul Județean Cluj pe 26 noiembrie 2025. Potrivit reprezentanților Ministerului Sănătății investigațiile făcute au inclus biopsie de țesut cutanat, cu microscopie pozitivă pentru BAAR; test genetic GeneXpert MTB/Rif ULTRA, care a exclus tuberculoza si au fost luate probe histopatologice și frotiuri Ziehl-Neelsen, în lucru, orientate spre Mycobacterium leprae.

Pe baza datelor microbiologice, unul dintre cazuri a fost confirmat joi, 11 decembrie, iar celelalte trei sunt monitorizate clinic și epidemiologic. A fost început tratamentul specific pentru lepră, care reduce riscul de transmitere până la dispariție, au mai transmis reprezentanții MS.

Activitatea salonului a fost suspendată

De asemenea, DSP Cluj și Inspecția Sanitară de Stat au dispus dezinfecția cu ozon în toate spațiile utilizate, verificarea vestiarelor și a spațiilor de depozitare, intensificarea igienizării cu biocide avizate, programarea angajaților la control medical în Medicina Muncii și extinderea anchetei epidemiologice.

Activitatea salonului a fost suspendată până la finalizarea anchetei. Autoritățile colaborează cu OMS și ECDC pentru validarea protocoalelor de diagnostic și tratament și pentru sprijin în monitorizarea epidemiologică.

Publicitate

Clarificări medicale: riscul pentru populație rămâne scăzut

Ministerul Sănătății subliniază că lepra are evoluție lentă și contagiozitate redusă, fiind transmisă doar prin expunere prelungită. Boala nu se transmite prin:

  • strângere de mâini;
  • îmbrățișări;
  • călătorii în mijloace de transport în comun;
  • proximitate scurtă;
  • folosirea spațiilor comune.

Ultimul caz de lepră din România a fost diagnosticat în 1981, iar în Europa cazurile sunt sporadice, în special la persoane din zone endemice din Asia, Africa sau America Latină.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending