Connect with us

Eveniment

Botoșani: Comori neașteptate în cel mai nordic muzeu al României, de la cămașa cu svastici la autograful lui Elvis Presley

Publicat

Publicitate

În cel mai nordic oraș al României, la Darabani, se află unul dintre cele mai interesante muzee din România. Realizat prin strădania oamenilor de cultură ai locului, expoziția este vastă și conține piese unicat în România, inclusiv un autograf al lui Elvis Presley, scrie ADEVĂRUL

Pe granița de nord a României, într-un frumos conac, vechi de două secole, se află unul dintre cele mai inedite muzee din România. Este vorba despre Muzeul Nordului, din orașul Darabani, cea mai nordică așezare urbană, din țară. Așa cum îi spune numele, la rândul său, muzeul de la Darabani este cel mai nordic muzeu din România. Pentru a-l vizita, trebuie să bateți un drum lung și obositor. Dar merită fiecare kilometru și fiecare minut de osteneală. Expozițiile muzeului, născute din pasiunea oamenilor de cultură locali, sunt pline de obiecte cu povești incredibile, unele dintre ele unicat în România.

Casa marelui hatman, cu expoziția fostului primar, transformată în muzeu

Muzeul Nordului, așa cum se numește în mod oficial, instituția ca atare, a fost înființată în anul 2014, la prima ediție a Festivalului Zilelor Nordului, o manifestare culturală importantă care atrage tineri din toată România și chiar de peste hotare, la inițiativa Asociației „Nord” în colaborare cu Primăria Darabani. Muzeul este amplasat în conacul familiei boierești Balș. Este o clădire impresionantă, veche de două secole, și a aparținut marelui hatman al Moldovei, Theodor Balș( 1790-1867), cel care de altfel a și întemeiat târgul Darabani, a ridicat prima biserică din localitate, dar și prima școală.

Expozițiile din muzeu reprezintă strădania mai multor oameni de cultură de-a lungul timpului. Prima colecția muzeală a fost făcută de învățătorul Gheorghe Vornicescu în 1920, continuată de avocatul Emil Costeanu și învățătorul Dumitru Jar. Cea mai mare contribuție a avut-o, un fost primar al Darabaniului, la începutul anilor 90, Dumitru Haha. Colecționar pasionat, acesta a pus bazele tuturor expozițiilor din prezent. Acesta a adunat atât de multe obiecte valoroase, din domeniul etnografic, militar și arheologic, încât nici până astăzi nu au fost descoperite toate artefactele, din colecție.

„Muzeul a fost fondat în 2014, la prima ediție a Festivalului Zilelor Nordului. Expozițiile i-au aparținut lui Dumitri Haha, fost primar al orașului, fondator al muzeului. Colectia este destul de impresionantă. Avem foarte multe obiecte pe care chiar și acum după 10-11 ani de funcționare nu am descoperit colecția, în întregime. Zi de zi descoperim piese noi”, mărturisește Ionel David, bibliotecar și referent cultural al orașului.

Publicitate

Arme, uniforme, măsele de mamut

Expozițiile au fost sistematizate de regretatul Dumitru Haha, încă din anul 2014. Obiectele au fost verificate ca autenticitate, clasificate și distribuite cronologic. Așa au apărut secțiile muzeului. La parterul conacului se află biblioteca orășenească iar la etaj, în cele șase camere încăpătoare sunt expuse obiectele de colecție.

Cum urcăm scările, drept în față, suntem întâmpinați de o mini expoziție arheologică, cu descoperiri realizate pe malul Prutului de-a lungul deceniilor. Este vorba despre unelte din os, fragmente ceramice și chiar măsele de mamut. În spațiul următor este amenajată o expoziție incredibil de bine documentată privind istoria zonei, cu fotografii rare, unele unicat, ale boierilor și moșierilor din nordul extrem al Moldovei, cu documente și cărți vechi. Nu lipsesc nici obiectele personale ale acestor aristocrației ai Moldovei de altădată.

Totodată puteți vedea expoziții dedicate celor două războaie mondiale, cu arme, uniforme, tehnică militară, aparate funcționale de radio-transmise și chiar un telegraf. Nu lipsește expoziția etnografică, cu obiecte vestimentare autentice, unele vechi de peste un secol, dar și cu unelte gospodărești din lemn și metal. Ceea ce conferă un farmec aparte Muzeului Nordului sunt expozițiile dedicate vieții cotidiene, atât din perioada interbelică dar și din perioada comunistă, cu obiecte casnice, obiecte de uz personal dar și ziare sau materiale de propagandă.

„Sunt foarte multe exponate interesante, organizate în expoziții, în funcție de specific și epocă. Sunt arme, piese etnografice, costume militare, costume populare, foarte multe obiecte din lemn, bine păstrate. Avem și o expoziție dedicată învățământului care va fi mutată la prima școală sătească, de stat, din Moldova. Atunci când va fi reconstruită”, precizează Ionel David.

Cămașa cu svastici și autograful lui Elvis

În expozițiile de la Muzeul Nordului se găsesc și obiecte unicat în România. De exemplu, cămașa populară cu svastici. Este vorba despre o cămașă, din perioada interbelică, care are la poale, cusute, mai multe svastici. Cămașa a fost realizată de o învățătoare din satul Bajura, de lângă Darabani, în anii 30. „Cămașa a aparținut unei învățătoare din satul Bajura. A fost cusută în perioada interbelică, anii 30. Erau simpatizanți ai extremei drepte”, adaugă Ionel David. Dumitru Haha, declara în anul 2015, că săteanca a cusut cămașa pentru o femeie din anturajul faimosului Ilie Gârneață, unul dintre membrii fondatori ai Mișcării Legionare, și un apropiat al lui Corneliu Zelea Codreanu.

Ilie Gârneață era dărăbănean și, spun localnicii, în anii 30, în localitate erau multe cuiburi și mulți simpatizanți ai Mișcării Legionare. „S-a spus că această cămașă ar fi reprezentat o înclinație a dărăbănenilor către legionarism. Evident, în perioada aceea. Mai ales că unul dintre fondatorii Mișcării Legionare era dărăbănean”, precizează Ionel David.

Tot în Muzeul de la Darabani se află și un autograf al celebrului Elvis Presley. În 2015, Dumitru Haha, cel care a organizat expoziția, mărturisea că este original. L-a primit de la Dumitru Hornaru, un dărăbănean care în anul 1971, era mare fan al cântărețului american. Avea doar 15 ani și a primit o revistă originală din America. Acolo era și o adresă a lui Elvis Presley, cel mai probabil o adresă de fanbox.

Dărăbăneanul i-a scris și a atașat un plic, alb, gol, cu gândul că va primi ceva înapoi. Scrisoarea către Elvis i-a fost încropită de un profesor din Darabani. Culmea, după o lună a primit scrisoarea, cu autograful. Autograful se află în expoziția muzeului. Reprezentanții Primăriei Darabani spun că muzeul dar și conacul vor fi reabilitate prin fonduri europene. Este un proiect finanțat prin Compania Națională de Investiții în valoare de 4 milioane de euro.

Pentru fotografii din interiorul muzeului intrați pe site-ul ADEVĂRUL.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 2 noiembrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 2 noiembrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 2 noiembrie 2025:

Loto 6/49: 11, 6, 24, 46, 44, 43

Loto 5/40: 16, 26, 35, 4, 32, 33

Noroc: 1 3 9 6 6 5 0

Noroc Plus: 5 7 2 5 1 3

Publicitate

Super Noroc: 9 0 4 5 4 0

Joker: 32, 4, 33, 21, 42 + 5

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (400)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

 DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Răzvan Voncu, în „România literară” nr.  23 din 2020,  ne îndeamnă să renunţăm numai  la clişeul de „ poet-filosof” al lui Lucian Blaga, spre a-l cunoaşte şi pe cel plin de pasiune, plin de sevă, care preferă materia în spirit. Scrie eseul „Lucian Blaga marele degustător” din care reţinem: 1. „Lui Lucian Blaga îi place, întâi de toate, via, ca privelişte a preaplinului naturii, şi viţa, ca plantă ce simbolizează rezistenţa şi regenerarea”; 2. „dacă via are mai degrabă o dimensiune feminină, a senzualităţii şi fertilităţii, poetul îi atribuie vinului frumuseţea prieteniei şi extazul”;

Ştefan Borbely, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 6 din 2020, despre viaţa literară de azi: „saturată de experimentalisme dintre cele mai năstruşnice, zgomotoase, de poeme suprasexualizate exacerbat, sau infuzate de un sarcasm apter, adolescentin, de joasă calitate”;

Din „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020,  poemul „Secret” de poeta croată Ana Brnardic: „Mi-am forjat un secret de o mare gravitate / din faptul că mă duc uneori, pe-ascuns, să trăiesc / într-o altă ţară / curăţ usturoi şi-mi fac o cafea în bucătăria altcuiva / mă duc până  la mănăstire şi aprind o lumânare / dincolo de gard o congregaţie de mesteceni vorbeşte / într-o limbă mută. / în oglindă chipul meu e dublu / trist şi rotund o cântare de aur îl acoperă // noaptea, îmi las deoparte trupul, degetele, îmi smulg / scoarţa / în dormitorul rece ne-nveleşte cu barba lui lungă / de dimineaţă sunt un copac tânăr sădit în faţa casei / un os descărnat care se crapă de ziuă.” Cu siguranţă că aţi recunoscut ţara în care pleacă poeta, „pe-ascuns”, să trăiască;

Dan Stanca, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020,  despre poeţii de azi: „În general, autorii, mai ales cei cu pretenţii, sunt blazaţi, afişează un jemanfişism toxic, fug de vorbe mari, se închid într-un orgoliu sumbru. Dar ei sunt poeţii pe care-i respectăm. La naivi nu prea ne uităm. Nu-i vorbă că mulţi dintre ei scriu prost, sunt patetici până la a fi stridenţi, nu au cultură poetică şi nu ştiu care sunt tendinţele actuale.”;

Publicitate

Martin S. Martin, în „Ramuri” nr. 4 din 2020, prezintă punctele nodale, marile „vertrebe” ale sistemului de educaţie din SUA: 1. „infrastructura (clădiri, autobuze şcolare, materiale educative, laboratoare şi biblioteci dotate, aparatură digitală, manuale) – foarte dependentă de bani”; 2. „profesorii de calitate şi devotaţi, metodele de predare şi curricula  aduse la zi, sistemele de control. Şi această componentă depinde de resursele financiare, dar nu integral. Valoarea profesională şi dedicaţia corpului profesoral primează”; 3.”implicarea activă, devotată şi constantă a familiei”;

Mihaela Helmis, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 6 din 2020, publică un interviu cu Eugen Simion. Reţinem: 1. „Am debutat cu o carte despre proza lui Eminescu, pe care n-am mai citit-o din 1964. S-a găsit, totuşi, un grup în frunte cu Mihai Cimpoi, să reimprime această carte, şi am mers pe mâna lui şi a celor de la Chişinău”; 2. „Cea dintâi carte a mea care mă reprezintă este „Lovinescu, scepticul mântuit”. A fost o confruntare cu un mare critic, cu creatorul modernităţii”; 3. „Dumnezeu nu pune talentul întotdeauna într-o bibliotecă, în conac. Poate să-l pună şi într-o casă părăsită din Câmpia Dunării, cum se întâmpla cu Preda, cu Creangă…”; 4. „De mulţi ani am părerea că a dispărut ca instituţie intelectuală critica literară. Critica literară nu mai este instituţia pe care a fondat-o Saint-Beuve la jumătatea secolului al XIX-lea, devenit un gen al literaturii”; 5. „Cultura noastră se bazează pe marii poeţi şi marii critici. Este absolut miraculos să ai un critic precum Lovinescu, care să-şi consacre viaţa creării modernităţii, să ai un critic genial cum este Călinescu; 6. „Critica literară şi literatura  au doi piloni dintre cei mai importanţi. Primul e pilonul naţional. O literatură nu se naşte în neant, se naşte undeva, unde printre rădăcini, are un sol, un spaţiu, ceea ce înseamnă o istorie, o tradiţie spirituală, mentalităţi specifice, un mod de a fi.  Stâlpul al doilea este autonomia estetică. Un roman poate să aibă o ideologie extraordinară, să fie o carte morală: dacă nu are valoare estetică, nimic nu e”;  7. „După Revoluţie a dispărut critica literară ca instituţie, şi anume instituţia literară şi intelectuală, care face selecţia, care dă o justificare estetică operei literare, care pune opera într-o ierarhie, care stabileşte câteva modele literare”;

George Vulturescu, în „Tribuna” nr. 426 din 1-15 iunie 2020, scrie despre orfismul „poemului fără sunet” la Şt. Aug. Doinaş. Reţin: 1. „Orfeul lui M. Eminescu „azvârle” harfa „sfărâmată” în mare, Lucian Blaga eliberează „harfa” de formele ei de prisos închipuindu-şi o „harfă de-ntuneric, iar Şt. Aug. Doinaş tinde spre …”poezia fără sunet”. Extrapolând, sunt, împreună, în vecinătatea lui Constantin Brâncuşi, cel care a  „eliberat sculptura de tot ce era de prisos şi ne-a redat conştiinţa formei pure, cum spunea răspicat Henry Moore”; 2. „Ne putem întreba – cum tace sunetul în „poezia fără sunet”? Se pare că poezia la care râvnea Doinaş este a unei materialităţi fonice care dilată cuvântul, răbufneşte prin coaja lui precum mugurii pe creangă, devine el însuşi sunet-cuvânt, precum ghinda devine copacul. Desigur, nu ştim unde – şi cât de departe –  ar fi dus / ajuns cu „experimentul” poemului fără sunet: poetul şi-a reinventat poezia de mai multe ori din magma sa proteică drept „melodie a timpului circular.”;

Cristian Pătrăşconiu, în „Orizont” nr. 5 din 2020, publică un interviu cu Silviu Lupescu, directorul Editurii „Polirom”, la împlinirea unui sfert de veac. M-am oprit la două afirmaţii: 1. „Profesorul meu de matematică, Traian Cohal, transforma cel puţin o oră pe trimestru într-una de citit poezii – Minulescu, Blandiana, Brumaru, în fine, poezii pentru adolescenţi de liceu. Liceul „Negruzzi” avea un cenaclu, o revistă literară…”; 2. „Degeaba ne lăudăm cu Enescu (deşi nu avem nici măcar o singură integrală a operelor sale muzicale în ultimii 30 de ani), cu Brâncuşi (pentru care nu s-a găsit bani pentru „Cuminţenia pământului”) sau Eminescu (din a cărui poezie, un recent ministru al Culturii, de la o universitate de rang doi,  nu a fost în stare să recite nici măcar două versuri). Suntem ultimii în Europa la consumul cultural, nu doar la carte, în oricare dintre statisticile realizate independent, nu în cele ale institutelor aservite politic.”;

Adrian Alui Gheorghe citându-l pe Umberto Eco: „Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr.  Reţelele de socializare dau drept de cuvânt unor legiuni de imbecili care înainte vorbeau numai la bar după un pahar de vin, fără a dăuna colectivităţii. Erau imediat puşi sub tăcere, în timp ce acum au acelaşi drept la cuvânt ca şi un premiat cu Nobel. Este invazia imbecililor.” (vezi „România literară” nr. 24 din 2020)

Cum defineşte Honore de Balzac, la nivelul anului 1844, boemul: „Cuvântul boem spune tot. Boemul nu deţine nimic şi trăieşte din ceea ce are. Speranţa-i este religie, încrederea în sine este regulă, iar caritatea îi este bugetul. Toţi aceşti tineri sunt mai mari decât nefericirea lor, se plasează sub auspiciile norocului şi înfruntă destinul”. Nu-i aşa că v-aţi gândit la cine m-am gândit şi eu, la Florentin Florescu?;

Citeste mai mult

Eveniment

Accident la Ungureni: O mașină a intrat într-o căruță. Un bărbat de 43 de ani a ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Un bărbat în vârstă de 43 de ani a fost transportat la spital, în această după-amiază, în urma unui accident rutier produs pe Drumul Național 29, în localitatea Ungureni. În coliziune au fost implicate un autoturism și un atelaj hipo.

La locul evenimentului au intervenit pompierii din cadrul Stației Săveni, cu o autospecială de stingere dotată cu modul de descarcerare, precum și două echipaje ale Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

Potrivit primelor informații, salvatorii au constatat că niciuna dintre persoanele implicate nu era încarcerată. Unul dintre bărbații aflați în căruță a suferit răni și a fost preluat de echipajul medical, fiind transportat la spital pentru îngrijiri de specialitate.

Pompierii au acționat ulterior pentru înlăturarea pericolului de incendiu, întrucât în urma impactului exista risc de scurgeri de combustibil.

Reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoșani atrag atenția conducătorilor auto să circule cu prudență și să respecte regulile de circulație, pentru a evita producerea unor evenimente similare.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Se alege praful din turismul românesc: Numărul voucherelor de vacanță s-a redus cu 85% față de 2024

Publicat

Publicitate

Numărul tichetelor de vacanță emise în luna septembrie a acestui an a fost mai mic cu aproape 85% față de aceeași perioadă din 2024, iar cel al tichetelor decontate a înregistrat o reducere cu 39%, arată datele centralizate de un tur-operator pe baza informațiilor furnizate de Ministerul Finanțelor.

Această diminuare a valorii și volumului voucherelor de vacanță afectează unul dintre puținele instrumente directe de sprijin pentru turismul intern, atrage atenția tur-operatorul, într-un comunicat remis vineri AGERPRES.

‘Deși voucherele de vacanță continuă să fie utilizate și în septembrie, datele arată o scădere semnificativă față de anul precedent. Comparativ cu aceeași lună din 2024, numărul tichetelor de vacanță emise a fost mai mic cu aproape 85%, iar cel al tichetelor decontate a înregistrat o reducere de 39% (…) Consecințele se resimt în întreaga industrie a ospitalității, care se confruntă cu presiuni suplimentare și cu o scădere a atractivității pieței locale, încurajând astfel migrarea turiștilor către destinații externe sau forme de turism nefiscalizate din România’, se menționează în comunicatul Bibi Touroperator.

Informațiile furnizate de Ministerul Finanțelor relevă că, în primele nouă luni ale anului 2025, s-au emis cu aproape 70% mai puține vouchere decât în perioada similară din 2024, iar numărul celor decontate a scăzut cu 31%.

‘Diferența dintre ritmul de scădere al voucherelor emise și al celor decontate se explică prin faptul că, în circulație, mai există încă vouchere emise în 2024, în valoare de 1.600 lei. Acestea contribuie temporar la menținerea unui nivel mai ridicat al decontărilor. Odată cu epuizarea acestor tichete, vor rămâne în circulație doar cele emise în acest an, în valoare de 800 lei, al căror volum este, de asemenea, în scădere. Avertismentele formulate anterior de către specialiștii în turism s-au confirmat: deciziile guvernamentale au avut un impact negativ asupra turismului intern, vizibil încă din prima lună de vară’, spune tur-operatorul.

Potrivit sursei citate, reducerea valorii voucherelor de vacanță, creșterea TVA și scăderea puterii de cumpărare au contribuit la deteriorarea progresivă a situației, cu efecte accentuate pentru 2026.

Publicitate

‘Este esențial ca Guvernul să intervină rapid și să stimuleze mecanismele economice. Măsurile de austeritate în sectorul public nu trebuie confundate cu o frânare generală a economiei. În lipsa unor acțiuni corective, riscul declanșării unei spirale recesioniste crește, cu consecințe directe: creșterea șomajului și închiderea unui număr tot mai mare de afaceri. Așteptăm decizia fermă ca TVA nu va crește și mai mult de la 1 ianuarie, ceea ce ar pune definitiv pe butuci turismul. Și mai așteptăm o indexare a valorii voucherelor de vacanță, așa cum s-a anunțat pentru indexarea tichetelor de masă de la 40 la 50 lei/zi’, a declarat Adrian Voican, vicepreședinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT) și președinte al Bibi Group4travel.

Bibi Touroperator, membru Bibi Group4Travel, este unul dintre cei mai importanți tur-operatori pe piața locală de turism, specializat pentru România, cu o cifră de afaceri a grupului de peste 13 milioane euro. Compania a implementat, în premieră, în România, conceptul ‘Înscrieri Timpurii’.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending