Connect with us

Actualitate

Botoșani: Berea „Cișmea”, vândută cu succes în Germania acum un secol. Alte branduri faimoase în Europa, provenite din județ

Publicat

Publicitate

La sfârșitul secolului al XIX-lea, dar și la începutul celui următor, în târgul Botoșanilor, unul dintre cele mai dezvoltate din Moldova, au luat naștere câteva brand-uri care au făcut faimos Regatul României în toată Europa, scrie Adevărul.

Fabrica de mezeluri a lui Gugoașă a fost un adevărat brand național

De la mijlocul secolului al XIX și până după Primul Război Mondial, târgul Botoșanilor a fost unul dintre cele mai dezvoltate așezări urbane, din Moldova, mai ales din punct de vedere economic. Dominat de comerțul și atelierele meșteșugărești ale evreilor și armenilor, de aportul legumicultorilor lipoveni, dar și potența financiară a marilor moșieri dornici de a investi în cultură și dezvoltarea orașului, Botoșaniul avea un aer aparte în epoca sa. Ridicat pe vechiul drum care lega porturile de la gurile Dunării de Europa Centrală și țărmurile Balticii, Botoșaniul s-a remarcat prin câteva branduri, la nivel național, dar mai ales internațional.

Medalie de aur pentru industriașii botoșăneni

În anul 1889, o companie industrială botoșăneană primea medalia de aur la Salonul Expozițional de la Paris dedicat tehnicii și industriei. Era vorba despre cea mai înaltă distincție pentru excelență în producție industrială. Compania industrială din Botoșani care a obținut cea mai galonată distincție reușind să surclaseze mari companii europene și chiar americane se numea „Societatea morilor cu aburi”. Era vorba despre mori cu aburi ce produceau în cea mai mare parte făină sau derivați din prelucrarea cerealelor.

Compania era un deja un adevărat brand al Botoșaniului și exporta făină de cea mai bună calitate în toată Europa Centrală, obținută mai ales din grâul roșu de Botoșani, renumit pentru calitățile sale în domeniul patiseriei.

Publicitate

Această societate a morilor cu aburi își avea sediul pe Calea Națională în târgul Botoșanilor și a fost fondată în anul 1855 de doi industriași de origine evreiască, Gavriel Abramovici şi Sara Freifeld.

„Societatea morilor cu aburi” din Botoșani a fost a doua companie de mori cu aburi din România, după moara lui Asan din Bucureşti, amenajată în 1853. Societatea deținea 28 de mori și le folosea la capacitate maximă.

Invitația la Salonul Expozițional din Paris a venit în urma exporturilor intense către Franța, Prusia și Austria-Ungaria, industriașii botoșăneni reușind să impresioneze prin capacitatea de producție, dar mai ales prin calitatea făinii obținute, dorită peste tot în Europa continentală. În anul 1900, compania botoșăneană avea să primească a doua invitație la Paris și a câștigat marele premiu pentru a doua oară. Odată cu schimbarea tehnologiilor, dar și a frământărilor politice, ideologice și militare din preajma Celui de-al Doilea Război Mondial, compania a dispărut.

Berea de lux care a fermecat consumatorii din Europa Centrală

Astăzi, în municipiul Botoșani, la ieșirea din oraș către comuna Roma, se află cartierul numit Cișmea, dar și o țeavă, bine amenajată, prin care curge apă de izvor, din adâncurile pământului. În urmă cu aproximativ 120 de ani, la Botoșani, se înființa și fabrica dar și brandul care avea să dea numele cartierului de astăzi. Era vorba despre fabrica de bere „Cișmea”, înființată pe Calea Națională, de un afacerist evreu numit Leon Spodheim.

Acesta a stat o bună perioadă în Germania și avea multe contacte în Europa Centrală. Întors la Botoșani, s-a gândit să creeze o rețetă unicat de bere care combina secrete de fabricație din Germania, dar și savori ale berii englezești. Totodată, folosea apa de la un izvor din marginea târgului, renumit pentru proprietățile sale.

Este vorba de același izvor de unde mai iau și astăzi apă botoșănenii, din zona Cișmea. Într-un timp relativ scurt, berea „Cișmea” a devenit un adevărat brand mai ales pe plan internațional.

Producția era folosită doar pentru a fi consumată la nivel local, în restaurantul „Calul Bălan”, din centrul Botoșanilor, dar și pentru export. Se spune că numai în Austria și Ungaria plecau lunar câte trei cisterne cu câteva tone de  bere „Cișmea”. Berea era exportată și în Germania, unde a avut un succes deosebit. Ca și în cazul făinii de Botoșani, produsă de marile mori cu aburi, și berea „Cișmea” a dispărut, cu tot cu rețetă, în preajma Celui de-al Doilea Război Mondial.

Mezelurile lui Gugoașă, o delicatesă armenească
Un alt brand local care a devenit cunoscut în România interbelică, mai ales, au fost mezelurile lui Gugoașă. Era vorba despre abatorul și magazinul de mezeluri ale lui Ștefan Gheorghiu, poreclit „Gugoașă” fiindcă a fost un copil voinic și pofticios. Gugoașă s-a născut în anul 1882, într-o mahala din târgul Botoșanilor. Gugoașă a fost însă un tânăr harnic și a muncit pe brânci. A devenit ucenic la renumiții mezelari armeni din Botoșani și le-a învățat meșteșugul și secretele.

„Pastramagiii armeni fabricau mezeluri de tot felul nu numai pentru consumul oraşului lor, ci şi pentru celelalte oraşe, ba chiar şi pentru export“, se arată în monografia lui Tiberiu Crudu, scrisă în perioada interbelică, „Botoşanii în 1932“.

Gugoașă a prins declinul negustorimii armenești și în anul 1920, își deschide mica sa prăvălie, cu mezeluri armenești, inclusiv renumitul ghiudem, după o rețetă numai de el știută.

Afacerile i-au mers atât de bine încât în anul 1930 Gugoașă era un adevărat „rege al mezelurilor”, și nu numai la Botoșani, întrucât marfa sa ajungea lejer și la export. Magazinul său din centrul orașului se numea „Marele magazin de mezeluri Ștefan Gheorghiu Gugoașă”.

Comerțul la bucată era doar pentru prestigiul său în fața concetățenilor. Mare parte din producția lui Ștefan Gheorghiu era distribuită la restaurante, crâșme, dar și în toate marile orașe ale Moldovei.

În anii ’30, Gugoașă vindea peste 60.000 de kilograme de mezeluri pe an. Pe lângă ghiudem, fabrica lui Gugoașă producea și mezeluri fine, inclusiv salamuri de Sibiu, sugiuc, păstrămuri de toate felurile, cârnați de toate soiurile, tobă, jambon armenesc, dar și slănină armenească. Afacerea lui Gugoașă s-a prăbușit odată cu venirea comuniștilor.

Sursa: Adevărul

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 9 martie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 9 martie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc, organizând Tragerile Speciale Loto ale Primăverii, pentru fiecare din jocurile Loto 6/49, Joker şi Loto 5/40 având loc două trageri, una principală şi una suplimentară.

Numerele extrase, 9 martie 2025:

Loto 6/49 tragerea principală: 22, 27, 39, 4, 12, 28

Loto 6/49 tragerea suplimentară: 20, 40, 9, 32, 7, 23

Loto 5/40 tragerea principală: 12, 3, 28, 26, 37, 4

Loto 5/40 tragerea suplimentară: 17, 34, 12, 8, 6, 36

Publicitate

Joker tragerea principală: 42, 40, 37, 10, 19 + 19

Joker tragerea suplimentară: 25, 6, 32, 16, 33 + 19

Noroc: 2 6 2 5 7 0 2

Noroc Plus: 9 6 8 4 2 1

Super Noroc: 0 2 5 1 0 5

Citeste mai mult

Eveniment

Amenzi de 4.200 de lei pentru cei care fac comerț ilegal și blochează trotuarele de acces în Piața Centrală

Publicat

Publicitate

Poliția Locală a aplicat amenzi în valoare totală de 4.200 de lei mai multor persoane care vindeau produse în locuri neautorizate din zona Pieței Centrale. Acestea expuneau marfa direct pe trotuar, pavaj și în parcările cu plată, încălcând reglementările privind comerțul stradal.

Sancțiunile au fost aplicate conform H.C.L. nr. 292/2017 și H.C.L. nr. 138/2020, care interzic comercializarea produselor în afara spațiilor special amenajate. Poliția Locală subliniază că astfel de practici afectează ordinea și igiena spațiului public și pot crea disconfort pentru pietoni și șoferi.

Pe lângă aspectele legale, autoritățile atrag atenția asupra riscurilor sanitare generate de vânzarea de produse în condiții necorespunzătoare. Expunerea mărfurilor pe trotuar, fără respectarea normelor de igienă, poate pune în pericol sănătatea publică, mai ales în cazul alimentelor perisabile.

Poliția Locală anunță că astfel de controale vor continua, iar comercianții sunt îndemnați să respecte normele în vigoare și să își desfășoare activitatea doar în spațiile autorizate. Nerespectarea acestor reguli va atrage sancțiuni tot mai drastice.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (332)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

TERMENI, CONCEPTE, SINTAGME…

METAFORA CÂINELUI MISTERIOS:  Aparţine scriitorului Cornel Mihai Ungureanu şi poate fi întâlnită în subiectul povestirii „Câinele” din volumul său „Un fluture albastru”. Marius Chivu, în „România literară” nr. 50 din 2003, prezintă astfel metafora: „Un tânăr care visează să devină scriitor faimos este muşcat de un câine misterios şi, când, în cele din urmă, se aşează la masa de scris, câinele din el încearcă să-l atace de fiecare dată”. 

CIRCUITUL INTELIGENŢEI ÎN MATRICEA MIORITICĂ:  A fost descris de Ioana Pârvulescu în „România literară” nr. 50 din 2003 astfel: „În România zilelor noastre cred că inteligenţa poate deveni un handicap, căci trăim într-o lume în care unul e mai deştept decât altul. Ajunge să-ţi exprimi o opinie, ca să se găsească unul mai inteligent care să te contrazică şi să-ţi dea lecţii şi, la rândul lui, să fie pus la punct de altul, mai inteligent, căruia, eventual, tu să-i dai lecţii ş. a. m. d. Aşa că circuitul inteligenţei în matricea noastră mioritică e oarecum constant şi nu creează nimănui complexe.”

ARHEOLOGIE CULTURALĂSintagma aparţine lui Mircea Eliade pentru a denumi metoda de „a citi” în textele folclorice o realitate veche, ascunsă. Cătălin D. Constantin, într-un eseu din „România literară” nr. 25 din 2004 ne atenţionează că metoda a fost prefigurată de Eliade în două articole-manifest, puţin cunoscute şi puţin comentate: „Folclorul ca instrument de cunoaştere” şi „Speologie, istorie, folclor”. 

TEATRU DESCOMPUS:  Teatru inventat de Matei Vişniec, alcătuit din monologuri şi dialoguri. Dramaturgul îl descrie astfel: a) „monologurile şi dialogurile se doresc a fi nişte elemente de arhitectură textuală pentru un teatru modular”; b) „spectacolul îşi poate modifica imaginea de la o seară la alta în cazul în care regizorul (sau actorii) reorganizează modulele textuale la fiecare reprezentaţie”.

Publicitate

Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 46 din 2003, adaugă: „Teatrul descompus este un teatru care poate fi în numeroase feluri recompus. Modulele textuale, monologuri în marea lor majoritate, seamănă cu cărţile de joc, în sensul că au valoare şi luate separat şi incluse într-o combinaţie. (…) Autorul pleacă de obicei de la o premisă stupefiantă şi o dezvoltă logic cu un calm imperturbabil şi cu un fel de graţie ştiinţifică până la epuizarea tuturor semnificaţiilor posibile”.

CÂRTIŢA LUI KAFKAEste vorba de „personajul” nuvelei „Vizuina” scrisă de autorul amintit. Redăm subiectul în formularea poetei Angela Marinescu: „O cârtiţă care îşi sapă în pământ un tunel, casa ei. Dar, la un moment dat, înăuntrul casei îşi construieşte altă casă, mai mică, în care să-şi depoziteze alimentele, şi tot aşa, îşi construieşte alte case în interiorul caselor. Când, în sfârşit, iese în afara casei, se simte atât de vulnerabilă, încât are impresia că nu mai are piele.”

OMUL DE AZIEste personajul care îl obsedează pe dramaturgul Matei Vişniec, fiind prezent în mai toate piesele sale. Criticul Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 46 din 2003, vede astfel „omul de azi”: „…incapabil, cu toată măreţia lui de cuceritor al planetei şi, în perspectivă, al cosmosului, să-şi găsească liniştea sufletească, măcar aşa cum şi-o găsea pe vremuri un ţăran, integrat armonios în colectivitatea lui sătească. În era telecomunicaţiilor, fiinţa omenească nu-şi mai doreşte decât să nu comunice cu semenii săi”.

RAŢIONAMENTUL LUI BURKE:  Aparţine lui Edmund Burke şi are următorul enunţ: „NU TOT CE AR PĂREA SĂ PERMITĂ ÎN MOD ABSTRACT O LEGE AR TREBUI CU NECESITATE APLICAT”. El a fost făcut cu referire la LEGEA STAMP ACT, votată în Parlamentul britanic în 1765, impusă tuturor coloniilor, ca toate veniturile acestora să poarte timbrul britanic. Completa Edmund Burke: „E adevărat că Parlamentul are dreptul general de a impune taxe, dar politica bună trebuie să ţină de starea de spirit a celor supuşi ei şi nu să fie în mod intransigent şi cu orice preţ legalistă. Ea are datoria să se adapteze circumstanţelor, altfel produce conflict şi ruină.” 

CEL MAI ANTIPATIC VERB:   L-am întâlnit evidenţiat de Miruna Runcan în „Observator Cultural” nr. 453 din 20-26 februarie 2014: „TREBUIE” este cel mai antipatic verb, verbul necesităţii iminente. Verbul care se opune, ontologic, hazardului exterior şi (măcar aparent) libertăţii interioare. Naşte în noi, de cele mai multe ori, un fel de reacţie instinctivă de refuz, la unii aproape alergică („uite, de-aia n-o să fac asta, fiindcă „TREBUIE”), cu atât mai mult cu cât, înaintând în vârstă, spectrul lui se răsfrânge asupra tuturor responsabilităţilor şi rutinelor cotidiene. În publicistică, mai ales în cea dedicată discursurilor artistice şi mai ales acum, în nesfârşita – dizolvanta extensie o presă tradiţională în mediile virtuale, „TREBUIE” e un verb amninţător şi privit, nu fără motive, cu destulă suspiciune.” 

PROPUNEREA PAUL VALERY:  A fost făcută în 1938 de poetul Paul Valery şi am întâlnit-o reluată în eseul „Floarea lui Coleridge” a lui Jorge Luis Borges: „Istoria literarturii n-ar trebui să fie istoria autorilor şi a accidentelor din destinul lor sau din destinul operelor lor, ci Istoria Spiritului ca producător şi consumator de literatură. Această istorie ar putea fi dusă la capăt fără menţionarea niciunui

Citeste mai mult

Eveniment

Biroul Electoral Central a RESPINS candidatura lui Călin Georgescu

Publicat

Publicitate

Biroul Electoral Central a respins, duminică seara, candidatura lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale, decizia fiind luată cu o majoritate de 10 voturi pentru și patru împotrivă, potrivit unor surse citate de G4Media.

Hotărârea BEC a venit după analizarea contestațiilor formulate împotriva candidaturii lui Georgescu, cunoscut pentru pozițiile sale controversate și orientarea pro-rusă asumată public în ultimii ani. Decizia autorității electorale centrale pune astfel capăt candidaturii acestuia, la scurt timp după depunerea oficială a documentelor necesare înscrierii în cursa electorală.

Călin Georgescu s-a remarcat în spațiul public prin declarații controversate, inclusiv prin susținerea fățișă a unor teme promovate activ de propaganda rusă, fapt care a atras critici vehemente din partea mai multor organizații civice și politice din România. Argumentele care au dus la respingerea candidaturii nu au fost încă făcute publice oficial, dar surse apropiate situației indică probleme legate de legalitatea sau autenticitatea semnăturilor depuse pentru susținerea candidaturii.

Această decizie a Biroului Electoral Central vine într-un moment în care autoritățile sunt extrem de vigilente în privința influențelor externe și a posibilelor tentative de interferență în alegerile prezidențiale din acest an.

Călin Georgescu are posibilitatea să conteste decizia la Curtea Constituțională, care va avea ultimul cuvânt în acest caz. Dacă decizia va fi menținută, candidatura lui Georgescu va fi eliminată definitiv din cursa electorală pentru Palatul Cotroceni. În cazul admiterii unei eventuale contestații la Curtea Constituțională, candidatura acestuia ar putea fi repusă în discuție.

Până în acest moment, reprezentanții lui Georgescu nu au oferit o reacție oficială cu privire la decizia BEC.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending