Connect with us

Actualitate

Bilete de tratament pentru pensionari 2023: cum vor fi acordate acest an. LISTA stațiunilor și detalii pentru beneficiari

Publicat

Publicitate

Peste 60.000 de bilete de tratament vor fi disponibile pentru pensionari în anul 2023, prin sistemul organizat și administrat de Casa Națională de Pensii Publice. Proiectul privind acordarea acestora se află în consultare publică până în 16 februarie, la Ministerul Muncii, informează alba24.ro.

În unităţile de tratament balnear aflate în proprietatea Casei Naţionale de Pensii Publice, pentru anul 2023 este asigurat un număr de maximum 60.420 de bilete de tratament balnear, repartizate pe maximum 19 serii de trimitere, potrivit proiectului. Numărul este similar celui stabilit și în 2022.

Durata sejurului este de 16 zile, iar prețul biletului de tratament balnear va include tariful pentru 12 zile de tratament.

La numărul de bilete se adaugă, până la nivelul sumelor prevăzute cu această destinație în bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2023, numărul biletelor de tratament balnear contractat cu alte unități de profil. Acest număr se va stabili prin încheierea unor contracte subsecvente în baza acordurilor-cadru care se vor atribui în anul 2023.

Cel mult 15% vor fi bilete de tratament balnear care se acordă gratuit categoriilor de persoane beneficiare ale prevederilor unor legi cu caracter reparatoriu, precum şi categoriilor de persoane beneficiare ale sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale.

În anul 2023, fiecare solicitant îndreptăţit conform prevederilor Legii nr. 263/2010 poate beneficia de un singur bilet de tratament balnear.

Publicitate

Distribuirea biletelor de tratament balnear se face de către Casa Naţională de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii. Decontarea costurilor biletelor de tratament balnear se face de către Casa Naţională de Pensii Publice, din fondurile aprobate prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2023 nr. 369/2022. Bugetul este de 300.000 mii lei.

Cum se acordă biletele de tratament balnear – criterii de acordare

Pot beneficia de tratament balnear persoanele care au calitatea de:

  • pensionar al sistemului public de pensii
  • asigurat al sistemului public de pensii
  • beneficiar al prevederilor unor legi speciale, care reglementează dreptul la bilet de tratament balnear prin sistemul public de pensii (dovedesc existența unei afecțiuni medicale care să necesite tratament balnear)

Biletele de tratament balnear se acordă în conformitate cu ordinea de ierarhizare a cererilor prin care se solicită bilete de tratament balnear în funcţie de criteriile specifice, în limita locurilor repartizate pe serii, staţiuni şi unităţi de cazare. Suplimentările primite de la CNPP prin redistribuire, se acordă, în limita locurilor repartizate.

Din totalul biletelor de tratament balnear repartizate pentru fiecare lună, 3% rămân la dispoziţia conducerii casei teritoriale de pensii, pentru soluţionarea unor cazuri medicale grave, cazuri sociale deosebite etc., care necesită tratament balnear în regim de urgenţă.

Numărul total al biletelor acordate cu titlu gratuit se împarte pe serii, proporţional cu numărul total al persoanelor beneficiare de prevederile unor legi speciale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

După repartizarea biletelor gratuite şi a celor aflate la dispoziţia conducerii, biletele rămase se repartizează pe serii, staţiuni şi unităţi de tratament, după cum urmează:

  • cel puţin 80% pentru pensionari
  • până la 20% pentru asiguraţi

În vederea aplicării criteriului specific al beneficiului unui bilet de tratament balnear în ultimii 2 ani, în functie de data prezentării în stațiune, înscrisă în biletul de tratament balnear, anul calendaristic se împarte după cum urmează:

  • sezon – în perioada 1 5 mai- 31 august a fiecărui an
  • extrasezon – în celelalte perioade ale anului.

Biletele de tratament balnear se acordă individual. În cursul unui an calendaristic, unei persoane i se poate elibera un singur bilet de tratament balnear. În situaţia neridicării biletului de tratament balnear repartizat potrivit prezentelor criterii, pentru o serie, solicitantul mai poate obţine un alt bilet de tratament balnear doar din categoria celor nevalorificate pentru seria respectivă sau, după caz, la cerere, pentru o altă serie.

Categorii de beneficiari – bilete de tratament balnear gratuit

Categoriile de persoane care pot beneficia de tratament balnear în mod gratuit sunt următoarele:

  • pensionarii de invadilitate în cadrul programului de recuperare întocmit de medicul expert al asigurărilor sociale
  • persoane beneficiare de drepturi stabilite în baza prevederilor Decretului-lege nr. 118/1990, privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 194 5, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi persoanele care au calitatea de luptător în rezistenţa anticomunistă, stabilită în temeiul dispoziţiilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.2 14/ 1999, cu modificările şi completările ulterioare
  • persoane beneficiare de drepturi stabilite în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945, din motive etnice, aprobată prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare
  • persoane ale căror drepturi sunt stabilite prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
  • persoane beneficiare de drepturi stabilite în baza prevederilor Legii 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., cu modificările şi completările ulterioare
  • persoane ale căror drepturi sunt stabilite prin Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare
  • persoane care beneficiază de cure balneoclimaterice potrivit art. 22 din Legea nr.346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată, cărora li s-a stabilit de către medicul expert al asigurărilor sociale din cadrul caselor teritoriale de pensii, program individual de recuperare
  • persoane ale căror drepturi sunt stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 757/2008 pentru aprobarea acordării biletelor de tratament balnear, în mod gratuit, salariaţilor care lucrează în mediu radioactiv – zonele I şi II de expunere la radiaţii, la prospectarea, explorarea, exploatarea, prepararea minereului de uraniu, precum şi la conservarea şi închiderea perimetrelor miniere

Bilete tratament pentru pensionari: Model cerere

Pentru a beneficiar de biletele de tratament balnear gratuit, pensionarii depun o cerere la Casa de Pensii teritorială.

Documente necesare:

  • cererea tip de acordare a biletului de tratament (AICI, model)
  • actul de identitate (copie);
  • talonul/cuponul de pensie (original sau copie)
  • declaraţie pe propria răspundere că nu realizează alte venituri din pensie din alte sisteme neintegrate sistemului public de pensii, cu excepţia persoanei care depune talonul privind plata acestor drepturi, care se va prezenta la momentul eliberării biletului
  • biletul de trimitere – formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original)
  • programul de recuperare, după caz (copie, cu prezentarea actului original la momentul eliberării biletului) / certificat persoană cu handicap, după caz (copie)/ program individual de reabilitare și integrare socială, după caz (copie, cu prezentarea actului original)
  • adeverință de asigurat/de la angajator (după caz)

Pentru beneficiarii din Alba, cererile și actele aferente se pot transmite, doar din momentul în care locurile sunt aprobate, astfel:

  • prin poștă
  • fax: 0258/819.083
  • e-mail: office.cjpalba@cnpp.ro
  • direct la sediul CJP Alba: adresa: C.J.P. Alba: Alba Iulia, str. Tudor Vladimirescu nr. 61

Cererile se depun cu cel puţin 30 de zile înainte de prima perioadă pentru care se solicită biletul. Se completează cu majuscule, numai pe formularul tipizat aprobat.

Pentru a fi luată în considerare, cererea trebuie să aibă completate toate câmpurile şi să fie însoțită de documentele justificative solicitate; solicitantul poate opta pentru cel mult trei staţiuni; se va preciza o singură perioadă solicitată, care poate cuprinde mai multe serii, din mai multe luni (cererea va fi luată în calcul la toate seriile de bilete din acea perioadă, aplicând criteriile de repartizare la fiecare serie).

Răspunderea pentru modul de completare şi corectitudinea datelor din cerere revine în totalitate solicitantului.

Criterii specifice de acordare a biletelor de tratament

Criteriile specifice de acordare a biletelor de tratament balnear (pensionari), cu suportarea unei contribuții individuale, sunt:

  • Dacă a beneficiat de bilet de tratament balnear în ultimii 2 ani (nu a beneficiat – 10 puncte, 1 bilet extrasezon – 5 puncte, 1 bilet în sezon – 3 puncte, 2 bilete în extrasezon – 2 puncte, 2 bilete/1 în sezon, altul în extrasezon – 1 punct; 2 bilete în sezon – 0 puncte)
  • Categoria de pensie a beneficiarului (pensie de invaliditate – 10 puncte, de limită de vâtstă 6 puncte, de urmaș 3 puncte, anticipată 2 puncte, anticipată parțială 1 punct)
  • Cuantumul total brut al drepturilor de pensie (sub 1125 lei – 6 puncte; 1126 lei-2015 lei – 5 puncte, 2016 lei-3126 lei – 4 puncte; 3217 lei-4417 lei – 3 puncte; 4418 lei-5618 lei – 2 puncte; 5619 lei-6789 lei – 1 punct; peste câștigul salarial mediu brut – 0 puncte)

Criteriile specifice de acordare a biletelor de tratament balnear, pentru asigurați, cu suportarea unei contribuții individuale, sunt:

  • Dacă a beneficiat de bilet de tratament balnear în ultimii 2 ani (nu a beneficiat – 10 puncte, 1 bilet extrasezon – 5 puncte, 1 bilet în sezon – 3 puncte, 2 bilete în extrasezon – 2 puncte, 2 bilete/1 în sezon, altul în extrasezon – 1 punct; 2 bilete în sezon – 0 puncte)
  • Nivelul câștigului brut de natură salarială/venitului lunar asigurat/venitului lunar ales pt bază de calcul a contribuției de asigurări sociale: sub 3000 lei – 2 puncte; între 2001 lei și 3760 lei – 6 puncte, între 3761 lei și 4530 lei – 5 puncte, între 451 lei și 5280 lei – 4 puncte, între 6041 lei și 6789 lei – 1 punct, peste câștigul salarial mediu brut – 0 puncte

Criteriile specifice de acordare a biletelor de tratament balnear, gratuit, pentru beneficiari legi speciale:

  • Dacă a beneficiat de bilet de tratament balnear în ultimii 2 ani (nu a beneficiat – 10 puncte, 1 bilet extrasezon – 5 puncte, 1 bilet în sezon – 3 puncte, 2 bilete în extrasezon – 2 puncte, 2 bilete/1 în sezon, altul în extrasezon – 1 punct; 2 bilete în sezon – 0 puncte)
  • Cuantumul total brut al drepturilor de pensie + drepturi bănești prevăzute de legi speciale (sub 1125 lei – 6 puncte; 1126 lei-2015 lei – 5 puncte, 2016 lei-3126 lei – 4 puncte; 3217 lei-4417 lei – 3 puncte; 4418 lei-5618 lei – 2 puncte; 5619 lei-6789 lei – 1 punct; peste câștigul salarial mediu brut – 0 puncte)

Criteriile specifice de acordare a biletelor de tratament balnear, gratuit, pentru beneficiari drepturi persoane cu handicap:

  • Dacă a beneficiat de bilet de tratament balnear în ultimii 2 ani (nu a beneficiat – 10 puncte, 1 bilet extrasezon – 5 puncte, 1 bilet în sezon – 3 puncte, 2 bilete în extrasezon – 2 puncte, 2 bilete/1 în sezon, altul în extrasezon – 1 punct; 2 bilete în sezon – 0 puncte)
  • Gradul de handicap al solicitantului (grav – 8 puncte, accentuat – 6 puncte, mediu – 4 puncte, ușor – 4 puncte)
  • Cuantumul total brut al drepturilor de pensie + drepturi bănești prevăzute de legi speciale + câștig brut salarial realizat + venit asigurat/benit ales ca bază de calcul contribuții CASS (sub 1125 lei – 6 puncte; 1126 lei-2015 lei – 5 puncte, 2016 lei-3126 lei – 4 puncte; 3217 lei-4417 lei – 3 puncte; 4418 lei-5618 lei – 2 puncte; 5619 lei-6789 lei – 1 punct; peste câștigul salarial mediu brut – 0 puncte)

Condiții – ordinea de ierarhizare a cererilor

Ordinea de ierarhizare a cererilor prin care se solicită bilete de tratament balnear este dată de ordinea descrescătoare a punctajelor aferente fiecărei cereri.

Punctajul aferent fiecărei cereri este obţinut prin însumarea punctajelor acordate pentru fiecare criteriu în parte raportat la numărul de criterii prevăzut pentru categoria respectivă.

Dacă, în urma calculării punctajului, mai multe cereri au acelaşi punctaj, ele se ordonează descrescător după punctajul primit conform numărului de bilete de care a beneficiat în ultimii 2 ani. Dacă, după această etapă mai multe cereri au acelaşi punctaj pentru criteriul 1, atunci ele se ordonează crescător după venit. Dacă şi după parcurgerea acestor două etape se identifică cereri cu acelaşi punctaj final, atunci persoanele se ordonează după numărul cererii, având prioritate cererea cu numărul cel mai mic.

În cazul cererilor depuse de soţ şi soţie care doresc să meargă împreună la tratament balnear, punctajul luat în calcul în vederea ierarhizării se stabileşte ca medie a punctajelor individuale.

În cazul cererilor depuse de părinţi şi copii beneficiari de pensie de urmaş care doresc să meargă împreună la tratament balnear, punctajul luat în calcul în vederea ierarhizării se stabileşte ca medie a punctajelor individuale.

În cazul cererilor depuse de două persoane care merg împreună la tratament balnear, punctajul luat în calcul în vederea ierarhizării se stabileşte ca medie a punctajelor individuale.

În cazul cererii depuse de însoţitorul pensionarului de invaliditate gradul I sau însoţitorul persoanei cu handicap grav care însoţeşte o persoană aflată în această situaţie, punctajul luat în calcul în vederea ierarhizării cererii este egal cu punctajul acordat pensionarului de invaliditate gradul I sau persoanei cu handicap grav.

Repartiţia biletelor de tratament balnear în ordinea de ierarhizare a cererilor, se întocmeşte pe baza opţiunilor făcute de solicitant şi în ordinea menţionată pe cerere.

LISTA STAȚIUNILOR în care se acordă bilete de tratament pentru pensionari

Stațiuni de interes național

  • 1. Amara
  • 2. Azuga
  • 3. Buşteni
  • 4. Buziaş
  • 5. Băile Govora
  • 6. Băile Felix
  • 7. Băile Herculane
  • 8. Băile Olăneşti
  • 9. Băile Tuşnad
  • 10. Câmpulung Moldovenesc
  • 11. Cap Aurora
  • 12. Călimăneşti-Căciulata
  • 13. Costineşti
  • 14. Covasna
  • 15. Eforie Nord
  • 16. Eforie Sud
  • 17. Geoagiu-Băi
  • 18. Gura Humorului
  • 19. Jupiter
  • 20. Mamaia
  • 21. Mangalia
  • 22. Moneasa
  • 23. Neptun-Olimp
  • 24. Poiana Braşov
  • 25. Predeal
  • 26. Pucioasa
  • 27. Slănic
  • 28. Saturn
  • 29. Sinaia
  • 30. Sângeorz-Băi
  • 31. Slănic-Moldova
  • 32. Sovata
  • 33. Târgu Ocna
  • 33^1. Târgu-Neamţ
  • 34. Techirghiol
  • 35. Vatra Dornei
  • 36. Venus
  • 37. Voineasa
  • 38. Zona Parâng-Petroşani
  • 39. Zona turistică a municipiului Piatra-Neamţ
  • 40. Râşnov-Braşov

Stațiuni turistice de interes local

  • 1. 1 Mai
  • 2. Albac
  • 3. Albeştii de Muscel
  • 4. Arieşeni
  • 5. Balvanyos
  • 6. Bazna
  • 7. Bălţăteşti
  • 8. Băile Homorod
  • 9. Băile Turda
  • 10. Băile Băiţa
  • 11. Borsec
  • 12. Borşa
  • 13. Bran
  • 14. Breaza
  • 15. Călacea
  • 16. Cheia
  • 17. Crivaia
  • 18. Durău
  • 19. Harghita-Băi
  • 20. Horezu
  • 21. Izvoru Mureşului
  • 22. Lacu Roşu
  • 23. Lacu Sărat
  • 24. Lipova
  • 25. Moieciu
  • 26. Ocna Sibiului
  • 27. Ocna Şugatag
  • 28. Păltiniş
  • 29. Pârâul Rece
  • 30. Praid
  • 31. Săcelu
  • 32. Sărata Monteoru
  • 33. Secu
  • 34. Semenic
  • 35. Snagov
  • 36. Stâna de Vale
  • 37. Straja
  • 38. Soveja
  • 39. Tăşnad
  • 40. Timişu de Sus
  • 41. Tinca
  • 42. Trei Ape
  • 43. Vălenii de Munte
  • 44. Vaţa de Jos
  • 44^1. Vişeu de Sus
  • 45. Zona Fântânele
  • 46. Zona Muntele Băişorii
  • 47. Zona Şuior – Baia Sprie

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a depus jurământul și a preluat mandatul de primar al comunei Mihai Eminescu

Publicat

Publicitate

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a depus jurământul de învestire și a preluat oficial mandatul de primar al comunei Mihai Eminescu, în cadrul unei ședințe a Consiliului Local. Noul edil a transmis un mesaj de responsabilitate și angajament față de comunitate, subliniind că funcția pe care o ocupă reprezintă atât o onoare, cât și o obligație majoră.

Primarul a arătat că își asumă continuarea dezvoltării comunei într-un context dificil, marcat de măsuri de austeritate la nivel național, blocarea unor programe de finanțare și lipsa fondurilor pentru proiectele aflate în derulare. Cu toate acestea, Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a dat asigurări că va face tot ceea ce ține de atribuțiile legale pentru a duce la îndeplinire angajamentele asumate în fața cetățenilor.

„Faptul că am fost aleasă primar al comunei Mihai Eminescu este o mare responsabilitate pe care mi-o asum cu maximă seriozitate. Am obligația de a continua dezvoltarea comunității în ritmul cu care oamenii sunt deja obișnuiți”, a transmis noul edil.

Aceasta a subliniat că își propune să construiască, alături de echipa din primărie, o administrație eficientă, corectă și transparentă, bazată pe colaborare și dialog. În acest sens, primarul a anunțat că va lucra în mod egal cu toți consilierii locali, indiferent de apartenența politică, precizând că în Consiliul Local prioritare vor fi soluțiile pentru comunitate, nu disputele politice.

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a menționat că face parte din Partidul Social Democrat și că se bazează pe sprijinul unei echipe cu experiență în administrația publică, convinsă că acest lucru va contribui la finalizarea proiectelor propuse pentru comună.

Mesajul de învestire s-a încheiat cu un apel la unitate și încredere, noul primar exprimând speranța că, prin muncă și colaborare, comuna Mihai Eminescu va continua să se dezvolte în beneficiul tuturor locuitorilor.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Propuneri legislative pentru TVA. Senatorul Cătălin Silegeanu anunță reguli mai clare pentru firme și facturile la utilități

Publicat

Publicitate

Două proiecte de lege care vizează regimul TVA au fost depuse recent în Senat și propun schimbări cu impact direct atât asupra mediului de afaceri, cât și asupra consumatorilor. Inițiativele aparțin senatorului Cătălin Silegeanu și urmăresc reducerea birocrației pentru firmele mici, dar și clarificarea modului de calcul al TVA în cazul facturilor la utilități și servicii prestate continuu.

Anunțul a fost făcut de senator într-un comunicat trimis la redacție, în care acesta a vorbit despre necesitatea unui „pachet de măsuri legislative” într-un context marcat de instabilitate fiscală și interpretări diferite ale Codului fiscal.

Prima propunere legislativă vizează creșterea plafonului de scutire de TVA pentru microîntreprinderi la 500.000 de lei cifră de afaceri anuală. În prezent, multe firme sunt obligate să intre în regim de TVA la un nivel considerat prea scăzut, raportat la inflație și la costurile actuale de funcționare.

Potrivit documentelor depuse la Senat, pragul propus este compatibil cu legislația europeană și cu nivelurile aplicate în alte state membre ale Uniunii Europene. Măsura ar permite firmelor aflate la început de drum să se concentreze pe dezvoltare și investiții, fără a fi împovărate prematur de obligații administrative complexe.

Inițiatorul susține că majorarea plafonului ar putea reduce practica fragmentării artificiale a afacerilor și ar contribui la o conformare fiscală mai bună, în locul unei presiuni birocratice constante asupra antreprenorilor.

Al doilea proiect de lege vizează modul de aplicare a TVA în cazul serviciilor prestate continuu, precum furnizarea de energie electrică, gaze, apă, servicii de telefonie sau chirii. În forma actuală, Codul fiscal permite interpretări diferite privind momentul aplicării cotei de TVA, fie la data facturării, fie la data consumului efectiv.

Publicitate

Propunerea legislativă clarifică explicit faptul că TVA trebuie aplicată în funcție de momentul consumului, indiferent de data emiterii facturii. Potrivit inițiatorului, lipsa acestei precizări a dus, în ultimii ani, la practici neunitare, facturi diferite pentru situații similare și controale fiscale contradictorii.

Modificarea urmărește alinierea legislației românești la principiile europene privind faptul generator al TVA și eliminarea arbitrariului din relația dintre furnizori, consumatori și autoritățile fiscale.

Cele două proiecte depuse în Senat își propun să introducă reguli mai previzibile în materie de TVA. Pe de o parte, firmele mici ar beneficia de costuri administrative mai reduse, iar pe de altă parte, consumatorii ar avea garanția unor facturi calculate după criterii clare și uniforme.

„Cele două proiecte de lege proaspăt depuse înseamnă predictibilitate fiscală, reguli coerente și respect pentru munca cinstită. Exact lucrurile de care economia românească are nevoie”, a transmis senatorul Cătălin Silegeanu.

Proiectele urmează să intre în dezbatere parlamentară, iar aplicarea lor este prevăzută la câteva luni după un eventual vot final, pentru a permite adaptarea sistemelor administrative.

Citeste mai mult

Educație

Educația botoșăneană, la bilanț. ISJ Botoșani: 2025, un an al performanței, investițiilor și recunoașterii naționale

Publicat

Publicitate

Anul 2025 a fost unul dintre cei mai activi și mai vizibili ani pentru educația botoșăneană, marcat de rezultate mai bune la examenele naționale, investiții consistente în infrastructura școlară, proiecte dedicate elevilor și cadrelor didactice, dar și de evenimente de anvergură națională care au adus județul Botoșani în prim-planul educației din România, susține Inspectoratul Școlar Județean Botoșani.

La începutul anului, aproape jumătate dintre unitățile de învățământ din municipiul Botoșani, alături de mai multe școli din județ, se aflau în plin proces de reabilitare. Lucrările au presupus relocări temporare și disconfort pentru mii de elevi, părinți și profesori, însă finalul anului a adus revenirea treptată în spații moderne, sigure și adaptate cerințelor educației actuale.

Pentru creșterea performanței școlare, Inspectoratul Școlar Județean Botoșani a organizat, în 2025, două simulări județene suplimentare ale Evaluării Naționale, pe lângă simularea națională. Măsura s-a dovedit eficientă, procentul de promovare crescând cu aproximativ 10% față de anul școlar anterior. Tot în acest an, a fost introdusă, în premieră, o simulare județeană pentru elevii claselor a XII-a.

Pentru anul școlar 2025–2026 sunt programate două simulări județene ale examenului de Bacalaureat, iar simulările pentru Evaluarea Națională au devenit regionale, prin includerea județelor Iași și Vaslui. O noutate importantă este corectarea lucrărilor pe platforma online a Ministerului Educației și Cercetării, utilizată și în cadrul examenelor naționale.

Proiectele Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar au continuat în 2025 în cele 58 de unități de învățământ beneficiare, rezultatele pozitive fiind deja vizibile în rapoartele anuale. Un rol esențial în sprijinirea elevilor îl are și Programul Național „Masa sănătoasă”, implementat în 28 de unități de învățământ din județ.

Un obiectiv major atins în acest an a fost reducerea numărului de clase cu învățământ simultan. Dacă în anul școlar 2024–2025 funcționau 235 de astfel de clase, cu peste 3.300 de elevi, în anul școlar 2025–2026 numărul acestora a scăzut la 123 de clase, cu mai puțin de 1.800 de elevi. Rezultatul reflectă colaborarea dintre Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, conducerile școlilor și autoritățile locale.

Publicitate

Educația botoșăneană a avut parte și de recunoaștere la nivel național. Învățătoarea Ioana Cristina Pașcău, de la Școala Gimnazială „Petru Zamfirescu” Prisacani, a câștigat trofeul „Profesorul Anului din mediul rural”, categoria „Profesori debutanți”, distincție acordată în cadrul Galei Teach for Romania.

Pe lângă tradiționalul Târg al liceelor, în 2025 au fost organizate, în premieră, „Zilele porților deschise” pentru învățământul primar și pentru cel ante/preșcolar, evenimente care au atras mii de elevi, viitori elevi și părinți. Tot în acest an, Botoșaniul a găzduit „Școala de bani”, cel mai amplu eveniment de educație financiară din județ, la care au participat aproape 1.500 de elevi.

Județul Botoșani s-a remarcat și prin organizarea a cinci etape naționale ale olimpiadelor și concursurilor școlare, cu sute de elevi și profesori participanți, demonstrând capacitatea comunității educaționale de a gestiona evenimente de amploare națională.

Un moment deosebit a avut loc în luna decembrie, când elevul Matei Butnaru, medaliat cu aur la Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică pentru Juniori 2025, a primit distincția „Curajul Civic” din partea Casei Regale a României. Aceeași distincție a fost acordată și Colegiului Național „Mihai Eminescu” Botoșani, ca recunoaștere a performanței educaționale.

Inspectorul școlar general, prof. Bogdan Gheorghe Suruciuc, a transmis că anul 2025 a reprezentat un moment de referință pentru educația botoșăneană, rezultatele fiind rodul muncii comune a inspectorilor școlari, directorilor, profesorilor, elevilor, părinților și partenerilor instituționali, cu privirea îndreptată spre un sistem educațional modern, echitabil și performant.

„Privind în urmă la anul 2025, simt o bucurie profundă și o mândrie sinceră pentru tot ceea ce comunitatea educațională botoșăneană a reușit să construiască împreună. Elevii noștri au strălucit nu doar prin rezultate, ci prin perseverență, prin dorința de a învăța, prin felul în care au știut să transforme provocările în oportunități. Cadrele didactice au fost, ca întotdeauna, motorul acestor reușite: au investit timp, energie și profesionalism în fiecare activitate, în fiecare proiect, în fiecare elev.

Le mulțumesc tuturor colegilor mei inspectori, directorilor, profesorilor, elevilor, părinților și partenerilor instituționali pentru implicarea lor constantă. Reușitele acestui an sunt rezultatul unei comunități unite, dedicate și orientate spre viitor. Privim cu încredere spre anul 2026, convinși că vom continua să construim împreună un sistem educațional modern, echitabil și performant.” a transmis prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

Citeste mai mult

Administratie

Primarul comunei Drăgușeni, Eugen Nechita, suspendat de drept după arestare, prin ordin emis de prefectul de Botoșani

Publicat

Publicitate

Prefectul județului Botoșani, Raluca-Ștefania Curelariu, a emis marți, 23 decembrie 2025, ordinul prin care se constată suspendarea de drept a mandatului de primar al comunei Drăgușeni, exercitat de Eugen Nechita. Măsura a fost luată ca urmare a dispunerii arestării preventive a acestuia.

Decizia prefectului are la bază Încheierea nr. 87 din 11 decembrie 2025 a Tribunalului Botoșani, rămasă definitivă prin Încheierea nr. 107 din 17 decembrie 2025 a Curții de Apel Suceava. Documentele au fost transmise Instituției Prefectului – județul Botoșani în cursul zilei de 23 decembrie.

Suspendarea mandatului de primar intervine în temeiul prevederilor art. 159 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, coroborate cu art. 163 alin. (1) din același act normativ. Conform legii, suspendarea de drept se aplică pe întreaga durată a măsurii arestării preventive.

Pe perioada suspendării din funcție, atribuțiile legale ale primarului comunei Drăgușeni vor fi exercitate de drept de către viceprimarul localității, fără a fi necesară emiterea unui act administrativ suplimentar.

Reprezentanții Prefecturii precizează că ordinul prefectului poate fi atacat la instanța de contencios administrativ, în condițiile prevăzute de lege.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending