Connect with us

Actualitate

Bilete de tratament pentru pensionari 2023: cum vor fi acordate acest an. LISTA stațiunilor și detalii pentru beneficiari

Publicat

Publicitate

Peste 60.000 de bilete de tratament vor fi disponibile pentru pensionari în anul 2023, prin sistemul organizat și administrat de Casa Națională de Pensii Publice. Proiectul privind acordarea acestora se află în consultare publică până în 16 februarie, la Ministerul Muncii, informează alba24.ro.

În unităţile de tratament balnear aflate în proprietatea Casei Naţionale de Pensii Publice, pentru anul 2023 este asigurat un număr de maximum 60.420 de bilete de tratament balnear, repartizate pe maximum 19 serii de trimitere, potrivit proiectului. Numărul este similar celui stabilit și în 2022.

Durata sejurului este de 16 zile, iar prețul biletului de tratament balnear va include tariful pentru 12 zile de tratament.

La numărul de bilete se adaugă, până la nivelul sumelor prevăzute cu această destinație în bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2023, numărul biletelor de tratament balnear contractat cu alte unități de profil. Acest număr se va stabili prin încheierea unor contracte subsecvente în baza acordurilor-cadru care se vor atribui în anul 2023.

Cel mult 15% vor fi bilete de tratament balnear care se acordă gratuit categoriilor de persoane beneficiare ale prevederilor unor legi cu caracter reparatoriu, precum şi categoriilor de persoane beneficiare ale sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale.

În anul 2023, fiecare solicitant îndreptăţit conform prevederilor Legii nr. 263/2010 poate beneficia de un singur bilet de tratament balnear.

Publicitate

Distribuirea biletelor de tratament balnear se face de către Casa Naţională de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii. Decontarea costurilor biletelor de tratament balnear se face de către Casa Naţională de Pensii Publice, din fondurile aprobate prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2023 nr. 369/2022. Bugetul este de 300.000 mii lei.

Cum se acordă biletele de tratament balnear – criterii de acordare

Pot beneficia de tratament balnear persoanele care au calitatea de:

  • pensionar al sistemului public de pensii
  • asigurat al sistemului public de pensii
  • beneficiar al prevederilor unor legi speciale, care reglementează dreptul la bilet de tratament balnear prin sistemul public de pensii (dovedesc existența unei afecțiuni medicale care să necesite tratament balnear)

Biletele de tratament balnear se acordă în conformitate cu ordinea de ierarhizare a cererilor prin care se solicită bilete de tratament balnear în funcţie de criteriile specifice, în limita locurilor repartizate pe serii, staţiuni şi unităţi de cazare. Suplimentările primite de la CNPP prin redistribuire, se acordă, în limita locurilor repartizate.

Din totalul biletelor de tratament balnear repartizate pentru fiecare lună, 3% rămân la dispoziţia conducerii casei teritoriale de pensii, pentru soluţionarea unor cazuri medicale grave, cazuri sociale deosebite etc., care necesită tratament balnear în regim de urgenţă.

Numărul total al biletelor acordate cu titlu gratuit se împarte pe serii, proporţional cu numărul total al persoanelor beneficiare de prevederile unor legi speciale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

După repartizarea biletelor gratuite şi a celor aflate la dispoziţia conducerii, biletele rămase se repartizează pe serii, staţiuni şi unităţi de tratament, după cum urmează:

  • cel puţin 80% pentru pensionari
  • până la 20% pentru asiguraţi

În vederea aplicării criteriului specific al beneficiului unui bilet de tratament balnear în ultimii 2 ani, în functie de data prezentării în stațiune, înscrisă în biletul de tratament balnear, anul calendaristic se împarte după cum urmează:

  • sezon – în perioada 1 5 mai- 31 august a fiecărui an
  • extrasezon – în celelalte perioade ale anului.

Biletele de tratament balnear se acordă individual. În cursul unui an calendaristic, unei persoane i se poate elibera un singur bilet de tratament balnear. În situaţia neridicării biletului de tratament balnear repartizat potrivit prezentelor criterii, pentru o serie, solicitantul mai poate obţine un alt bilet de tratament balnear doar din categoria celor nevalorificate pentru seria respectivă sau, după caz, la cerere, pentru o altă serie.

Categorii de beneficiari – bilete de tratament balnear gratuit

Categoriile de persoane care pot beneficia de tratament balnear în mod gratuit sunt următoarele:

  • pensionarii de invadilitate în cadrul programului de recuperare întocmit de medicul expert al asigurărilor sociale
  • persoane beneficiare de drepturi stabilite în baza prevederilor Decretului-lege nr. 118/1990, privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 194 5, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi persoanele care au calitatea de luptător în rezistenţa anticomunistă, stabilită în temeiul dispoziţiilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.2 14/ 1999, cu modificările şi completările ulterioare
  • persoane beneficiare de drepturi stabilite în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945, din motive etnice, aprobată prin Legea nr. 189/2000, cu modificările şi completările ulterioare
  • persoane ale căror drepturi sunt stabilite prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
  • persoane beneficiare de drepturi stabilite în baza prevederilor Legii 49/1999 privind pensiile I.O.V.R., cu modificările şi completările ulterioare
  • persoane ale căror drepturi sunt stabilite prin Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările ulterioare
  • persoane care beneficiază de cure balneoclimaterice potrivit art. 22 din Legea nr.346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată, cărora li s-a stabilit de către medicul expert al asigurărilor sociale din cadrul caselor teritoriale de pensii, program individual de recuperare
  • persoane ale căror drepturi sunt stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 757/2008 pentru aprobarea acordării biletelor de tratament balnear, în mod gratuit, salariaţilor care lucrează în mediu radioactiv – zonele I şi II de expunere la radiaţii, la prospectarea, explorarea, exploatarea, prepararea minereului de uraniu, precum şi la conservarea şi închiderea perimetrelor miniere

Bilete tratament pentru pensionari: Model cerere

Pentru a beneficiar de biletele de tratament balnear gratuit, pensionarii depun o cerere la Casa de Pensii teritorială.

Documente necesare:

  • cererea tip de acordare a biletului de tratament (AICI, model)
  • actul de identitate (copie);
  • talonul/cuponul de pensie (original sau copie)
  • declaraţie pe propria răspundere că nu realizează alte venituri din pensie din alte sisteme neintegrate sistemului public de pensii, cu excepţia persoanei care depune talonul privind plata acestor drepturi, care se va prezenta la momentul eliberării biletului
  • biletul de trimitere – formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original)
  • programul de recuperare, după caz (copie, cu prezentarea actului original la momentul eliberării biletului) / certificat persoană cu handicap, după caz (copie)/ program individual de reabilitare și integrare socială, după caz (copie, cu prezentarea actului original)
  • adeverință de asigurat/de la angajator (după caz)

Pentru beneficiarii din Alba, cererile și actele aferente se pot transmite, doar din momentul în care locurile sunt aprobate, astfel:

  • prin poștă
  • fax: 0258/819.083
  • e-mail: office.cjpalba@cnpp.ro
  • direct la sediul CJP Alba: adresa: C.J.P. Alba: Alba Iulia, str. Tudor Vladimirescu nr. 61

Cererile se depun cu cel puţin 30 de zile înainte de prima perioadă pentru care se solicită biletul. Se completează cu majuscule, numai pe formularul tipizat aprobat.

Pentru a fi luată în considerare, cererea trebuie să aibă completate toate câmpurile şi să fie însoțită de documentele justificative solicitate; solicitantul poate opta pentru cel mult trei staţiuni; se va preciza o singură perioadă solicitată, care poate cuprinde mai multe serii, din mai multe luni (cererea va fi luată în calcul la toate seriile de bilete din acea perioadă, aplicând criteriile de repartizare la fiecare serie).

Răspunderea pentru modul de completare şi corectitudinea datelor din cerere revine în totalitate solicitantului.

Criterii specifice de acordare a biletelor de tratament

Criteriile specifice de acordare a biletelor de tratament balnear (pensionari), cu suportarea unei contribuții individuale, sunt:

  • Dacă a beneficiat de bilet de tratament balnear în ultimii 2 ani (nu a beneficiat – 10 puncte, 1 bilet extrasezon – 5 puncte, 1 bilet în sezon – 3 puncte, 2 bilete în extrasezon – 2 puncte, 2 bilete/1 în sezon, altul în extrasezon – 1 punct; 2 bilete în sezon – 0 puncte)
  • Categoria de pensie a beneficiarului (pensie de invaliditate – 10 puncte, de limită de vâtstă 6 puncte, de urmaș 3 puncte, anticipată 2 puncte, anticipată parțială 1 punct)
  • Cuantumul total brut al drepturilor de pensie (sub 1125 lei – 6 puncte; 1126 lei-2015 lei – 5 puncte, 2016 lei-3126 lei – 4 puncte; 3217 lei-4417 lei – 3 puncte; 4418 lei-5618 lei – 2 puncte; 5619 lei-6789 lei – 1 punct; peste câștigul salarial mediu brut – 0 puncte)

Criteriile specifice de acordare a biletelor de tratament balnear, pentru asigurați, cu suportarea unei contribuții individuale, sunt:

  • Dacă a beneficiat de bilet de tratament balnear în ultimii 2 ani (nu a beneficiat – 10 puncte, 1 bilet extrasezon – 5 puncte, 1 bilet în sezon – 3 puncte, 2 bilete în extrasezon – 2 puncte, 2 bilete/1 în sezon, altul în extrasezon – 1 punct; 2 bilete în sezon – 0 puncte)
  • Nivelul câștigului brut de natură salarială/venitului lunar asigurat/venitului lunar ales pt bază de calcul a contribuției de asigurări sociale: sub 3000 lei – 2 puncte; între 2001 lei și 3760 lei – 6 puncte, între 3761 lei și 4530 lei – 5 puncte, între 451 lei și 5280 lei – 4 puncte, între 6041 lei și 6789 lei – 1 punct, peste câștigul salarial mediu brut – 0 puncte

Criteriile specifice de acordare a biletelor de tratament balnear, gratuit, pentru beneficiari legi speciale:

  • Dacă a beneficiat de bilet de tratament balnear în ultimii 2 ani (nu a beneficiat – 10 puncte, 1 bilet extrasezon – 5 puncte, 1 bilet în sezon – 3 puncte, 2 bilete în extrasezon – 2 puncte, 2 bilete/1 în sezon, altul în extrasezon – 1 punct; 2 bilete în sezon – 0 puncte)
  • Cuantumul total brut al drepturilor de pensie + drepturi bănești prevăzute de legi speciale (sub 1125 lei – 6 puncte; 1126 lei-2015 lei – 5 puncte, 2016 lei-3126 lei – 4 puncte; 3217 lei-4417 lei – 3 puncte; 4418 lei-5618 lei – 2 puncte; 5619 lei-6789 lei – 1 punct; peste câștigul salarial mediu brut – 0 puncte)

Criteriile specifice de acordare a biletelor de tratament balnear, gratuit, pentru beneficiari drepturi persoane cu handicap:

  • Dacă a beneficiat de bilet de tratament balnear în ultimii 2 ani (nu a beneficiat – 10 puncte, 1 bilet extrasezon – 5 puncte, 1 bilet în sezon – 3 puncte, 2 bilete în extrasezon – 2 puncte, 2 bilete/1 în sezon, altul în extrasezon – 1 punct; 2 bilete în sezon – 0 puncte)
  • Gradul de handicap al solicitantului (grav – 8 puncte, accentuat – 6 puncte, mediu – 4 puncte, ușor – 4 puncte)
  • Cuantumul total brut al drepturilor de pensie + drepturi bănești prevăzute de legi speciale + câștig brut salarial realizat + venit asigurat/benit ales ca bază de calcul contribuții CASS (sub 1125 lei – 6 puncte; 1126 lei-2015 lei – 5 puncte, 2016 lei-3126 lei – 4 puncte; 3217 lei-4417 lei – 3 puncte; 4418 lei-5618 lei – 2 puncte; 5619 lei-6789 lei – 1 punct; peste câștigul salarial mediu brut – 0 puncte)

Condiții – ordinea de ierarhizare a cererilor

Ordinea de ierarhizare a cererilor prin care se solicită bilete de tratament balnear este dată de ordinea descrescătoare a punctajelor aferente fiecărei cereri.

Punctajul aferent fiecărei cereri este obţinut prin însumarea punctajelor acordate pentru fiecare criteriu în parte raportat la numărul de criterii prevăzut pentru categoria respectivă.

Dacă, în urma calculării punctajului, mai multe cereri au acelaşi punctaj, ele se ordonează descrescător după punctajul primit conform numărului de bilete de care a beneficiat în ultimii 2 ani. Dacă, după această etapă mai multe cereri au acelaşi punctaj pentru criteriul 1, atunci ele se ordonează crescător după venit. Dacă şi după parcurgerea acestor două etape se identifică cereri cu acelaşi punctaj final, atunci persoanele se ordonează după numărul cererii, având prioritate cererea cu numărul cel mai mic.

În cazul cererilor depuse de soţ şi soţie care doresc să meargă împreună la tratament balnear, punctajul luat în calcul în vederea ierarhizării se stabileşte ca medie a punctajelor individuale.

În cazul cererilor depuse de părinţi şi copii beneficiari de pensie de urmaş care doresc să meargă împreună la tratament balnear, punctajul luat în calcul în vederea ierarhizării se stabileşte ca medie a punctajelor individuale.

În cazul cererilor depuse de două persoane care merg împreună la tratament balnear, punctajul luat în calcul în vederea ierarhizării se stabileşte ca medie a punctajelor individuale.

În cazul cererii depuse de însoţitorul pensionarului de invaliditate gradul I sau însoţitorul persoanei cu handicap grav care însoţeşte o persoană aflată în această situaţie, punctajul luat în calcul în vederea ierarhizării cererii este egal cu punctajul acordat pensionarului de invaliditate gradul I sau persoanei cu handicap grav.

Repartiţia biletelor de tratament balnear în ordinea de ierarhizare a cererilor, se întocmeşte pe baza opţiunilor făcute de solicitant şi în ordinea menţionată pe cerere.

LISTA STAȚIUNILOR în care se acordă bilete de tratament pentru pensionari

Stațiuni de interes național

  • 1. Amara
  • 2. Azuga
  • 3. Buşteni
  • 4. Buziaş
  • 5. Băile Govora
  • 6. Băile Felix
  • 7. Băile Herculane
  • 8. Băile Olăneşti
  • 9. Băile Tuşnad
  • 10. Câmpulung Moldovenesc
  • 11. Cap Aurora
  • 12. Călimăneşti-Căciulata
  • 13. Costineşti
  • 14. Covasna
  • 15. Eforie Nord
  • 16. Eforie Sud
  • 17. Geoagiu-Băi
  • 18. Gura Humorului
  • 19. Jupiter
  • 20. Mamaia
  • 21. Mangalia
  • 22. Moneasa
  • 23. Neptun-Olimp
  • 24. Poiana Braşov
  • 25. Predeal
  • 26. Pucioasa
  • 27. Slănic
  • 28. Saturn
  • 29. Sinaia
  • 30. Sângeorz-Băi
  • 31. Slănic-Moldova
  • 32. Sovata
  • 33. Târgu Ocna
  • 33^1. Târgu-Neamţ
  • 34. Techirghiol
  • 35. Vatra Dornei
  • 36. Venus
  • 37. Voineasa
  • 38. Zona Parâng-Petroşani
  • 39. Zona turistică a municipiului Piatra-Neamţ
  • 40. Râşnov-Braşov

Stațiuni turistice de interes local

  • 1. 1 Mai
  • 2. Albac
  • 3. Albeştii de Muscel
  • 4. Arieşeni
  • 5. Balvanyos
  • 6. Bazna
  • 7. Bălţăteşti
  • 8. Băile Homorod
  • 9. Băile Turda
  • 10. Băile Băiţa
  • 11. Borsec
  • 12. Borşa
  • 13. Bran
  • 14. Breaza
  • 15. Călacea
  • 16. Cheia
  • 17. Crivaia
  • 18. Durău
  • 19. Harghita-Băi
  • 20. Horezu
  • 21. Izvoru Mureşului
  • 22. Lacu Roşu
  • 23. Lacu Sărat
  • 24. Lipova
  • 25. Moieciu
  • 26. Ocna Sibiului
  • 27. Ocna Şugatag
  • 28. Păltiniş
  • 29. Pârâul Rece
  • 30. Praid
  • 31. Săcelu
  • 32. Sărata Monteoru
  • 33. Secu
  • 34. Semenic
  • 35. Snagov
  • 36. Stâna de Vale
  • 37. Straja
  • 38. Soveja
  • 39. Tăşnad
  • 40. Timişu de Sus
  • 41. Tinca
  • 42. Trei Ape
  • 43. Vălenii de Munte
  • 44. Vaţa de Jos
  • 44^1. Vişeu de Sus
  • 45. Zona Fântânele
  • 46. Zona Muntele Băişorii
  • 47. Zona Şuior – Baia Sprie

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă zdrobește PNL la Mihai Eminescu și câștigă detașat alegerile locale 2025 pentru funcția de primar

Publicat

Publicitate

Andreea-Cristina Alecu-Gireadă, candidata PSD, câștigă detașat alegerile din comuna Mihai Eminescu și își zdrobește adversarii într-un scrutin în care a dominat de la început până la final. Potrivit datelor deocamdată neoficiale, centralizate din toate secțiile de votare, candidata PSD a obținut un scor uriaș, aproape dublu față de candidatul PNL.

Conform rezultatelor disponibile în acest moment, Andreea-Cristina Alecu-Gireadă a acumulat 1.330 de voturi, în timp ce contracandidatul liberal Ionuț-Cristian Sigartău s-a oprit la 775 de voturi. Diferența de peste 550 de voturi și avansul uriaș în procente arată o victorie categorică a PSD în comuna Mihai Eminescu.

Pe locul al treilea se situează candidatul Partidului Oamenilor Tineri, care a obținut 375 de voturi, un rezultat mult sub primele două poziții, confirmând competiția clar polarizată între PSD și PNL.

Candidata PSD avea deja un avans masiv încă de la primele secții numărate, iar trendul s-a menținut constant pe tot parcursul procesului electoral. Victoria este cu atât mai semnificativă cu cât comuna Mihai Eminescu a reprezentat în trecut un teren de luptă intens pentru principalele partide politice.

Odată cu această victorie, Andreea-Cristina Alecu-Gireadă devine noul primar al comunei Mihai Eminescu, preluând mandatul într-un moment important pentru comunitate, după plecarea din funcție a fostului primar Verginel Gireadă.

Rezultatele oficiale urmează să fie confirmate de Biroul Electoral de Circumscripție, însă diferențele sunt atât de mari încât configurația finală nu mai poate fi schimbată.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO Omagiu copleșitor: Zeci de preoți și peste două mii de oameni au participat la înmormântarea preotesei Maria Macuc

Publicat

Publicitate

Comunitatea din Săveni a trăit duminică unul dintre cele mai emoționante și dureroase momente din ultimii ani, înmormântarea preotesei Maria Macuc, soția părintelui protopop de Săveni, Constantin Macuc, o figură luminoasă și profund respectată în întreg județul.

Slujba de înmormântare a fost oficiată de Preasfințitul Nichifor Botoșăneanul, care a condus un impresionant sobor de preoți veniți din toate zonele Botoșaniului. Alături zecile de preoți, veniți să îl susțină pe protopopul de Săveni, s-au aflat și omologii din celelalte protopopiate ale județului, semn al prețuirii și solidarității frățești. Printre slujitorii Sfântului Altar prezenți s-a numărat și starețul Mănăstirii Știubieni, protosinghelul Melchisedec Sandu.

Răspunsurile la strană au fost oferite de Grupul Psaltic „Roman Melodul” al cântăreților bisericești din Protopopiatul Săveni, coordonat de Lică Dănilă, care a însoțit cortegiul cu cântări până la cimitirul din localitate. Vocile lor au adus un plus de solemnitate și emoție unui moment trăit cu lacrimi de întreaga comunitate.

Peste două mii de oameni, credincioși din Săveni și din împrejurimi, au venit să își ia rămas-bun de la preoteasa care, de-a lungul anilor, a sprijinit nenumărate familii, a fost aproape de cei în suferință și a susținut activ activitățile pastorale ale soțului său. Mulți au mărturisit că nu o vor uita niciodată pentru binele discret, dar neobosit, pe care l-a presărat în comunitate.

Nu s-a dezlipit de sicriu sora geamănă a preotesei Maria, care și-a plâns încetișor dorul. Copiii s-au sprijinit unii pe alții, înlăcrimați, dar și recunoscători. Au fost crescuți să pună pe primul loc în viața lor pe Hristos. Astfel că sunt convinși că nu au pierdut o mamă, ci au câștigat o rugătoare cu îndrăzneală mare la Tronul Împărătesc care va mijloci pentru ei ca să nu se abată de la drumul mântuirii oricâte obstacole le-ar pune viața.

În cuvântul său, Preasfințitul Nichifor Botoșăneanul a subliniat calitățile preotesei și implicarea în viața parohiei: „Felul cum a trecut prin viață, doamna preoteasă Maria mărturisește această credință, delicatețea, buna cuviință, buna voință, ochii cu care îi privea pe cei cu care cărora le ieșea în întâmpinare, celor care era în biserică, mărturisit și prin aceasta un duh de pace, dar și de nădejde cu care a trăit. De aceea, Sfântul Apostol Pavel arată că în felul în care trăim se reflectă credința și roada Duhului. În epistola de la Galateni, că spune că roada Duhului este credința, bunăvoința, pacea, bucuria, împotriva unora ca acestora nu este o suferință neașteptată și grea”, a spus PS Nichifor.

Publicitate

În fruntea convoiului funerar s-au aflat tineri îmbrăcați în costume naționale, membri ai Ansamblului „Floarea Soarelui” din Săveni, un gest simbolic, menit să onoreze memoria preotesei care a susținut mereu tradițiile și viața culturală a comunității.

Unul dintre cele mai copleșitoare momente s-a petrecut la marginea gropii, atunci când sicriul a fost coborât în pământ și potrivit rânduieli, s-a rostit formula: „Se pecetluiește groapa roabei lui Dumnezeu Maria, până la a doua venire: În numele Tatălui. Amin. Și a Fiului. Amin. Și a Duhului Sfânt. Amin. Acum și pururea și în vecii vecilor. Amin!”

În clipa aceea, părintele Constantin Macuc, copleșit de durere, a izbucnit în lacrimi, iar copiii săi s-au apropiat imediat, formând un scut în jurul lui. L-au sprijinit cu blândețe și i-au oferit alinare, într-o imagine profund emoționantă care a demonstrat încă o dată unitatea, puterea și valorile acestei familii puternice și frumoase.

Preoteasa a lăsat în urmă nu doar o familie îndurerată, ci întreaga parohie pe care a slujit-o cu o implicare și o generozitate care au transformat-o într-un adevărat reper moral.

Pentru cei care au cunoscut-o, preoteasa Maria nu a fost doar soția preotului, ci inima comunității, un om care și-a dedicat întreaga viață slujirii aproapelui și creșterii în spirit creștin a celor cinci copii: patru fete și un băiat, pe care i-a născut, crescut și educat cu o răbdare și o blândețe deosebite.

Pe lângă responsabilitățile familiale, preoteasa Maria era asistentă medicală, profesie în care a manifestat aceeași bunătate și grijă. Mulți o descriu ca pe o mamă pentru toți copiii comunității, o femeie care nu știa să refuze ajutorul când cineva avea nevoie.

În biserică era un pilon de sprijin, dirijoarea corului, voce puternică la strană, organizatoare de activități parohiale și sprijin necondiționat pentru părintele Constantin Macuc. Pentru soțul ei, ea era „sufletul casei și al parohiei”, iar pentru credincioși un exemplu rar de modestie, credință și implicare.

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

oplus_0

Citeste mai mult

Eveniment

STOP VOT: Secțiile din comuna Mihai Eminescu și-au închis urnele. La Ipotești prezența a fost de peste 60%

Publicat

Publicitate

Urnele s-au închis oficial în comuna Mihai Eminescu, unde procesul de votare pentru alegerile locale parțiale pentru stabilirea noului primar al comunei  s-a desfășurat fără incidente majore pe parcursul zilei de duminică.

Datele centralizate în timp real pe platforma oficială prezenta.roaep.ro arată o mobilizare consistentă în majoritatea secțiilor din comună, cu valori ale prezenței la vot care se apropie sau chiar depășesc media așteptată.

În comuna Mihai Eminescu din Județul Botoșani s-a înregistrat o prezență finală de 44,19%, peste media națională de 31,77%. În acest context, comuna Mihai Eminescu se remarcă prin secții cu o participare ridicată, precum cea din Ipotești, unde prezența a depășit 60%, una dintre cele mai mari valori raportate în zonă. Și în Cucorăni și Cervicești, mobilizarea alegătorilor a fost semnificativă, cu procente de peste 52%.

În Cătămărești-Deal, prezențele au variat între 37% și 42%, iar la Stâncești au fost înregistrate valori apropiate de media generală a județului. Per ansamblu, comuna Mihai Eminescu se situează între localitățile cu prezențe bune la nivel național, menținând un ritm susținut al participării pe tot parcursul zilei.

Autoritățile au raportat o zi de votare fără incidente de natură să afecteze procesul electoral, excepție făcând sesizarea privind o posibilă tentativă de corupere a alegătorilor, caz aflat în prezent în verificare la Poliție. În rest, scrutinul s-a desfășurat în condiții normale, cu un flux constant de votanți în majoritatea secțiilor.

Rezultatele vor fi făcute publice după centralizarea proceselor-verbale transmise către Biroul Electoral de Circumscripție. Primele date parțiale sunt așteptate în cursul nopții.

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Propunere în Parlament: Salariu minim diferențiat după vechime și studii. Modificări majore la Codul muncii și impact în piața muncii

Publicat

Publicitate

Salariul minim pe economie ar putea fi complet redefinit, dacă un proiect legislativ depus de parlamentarii AUR (B604/2025) va fi adoptat în Parlament. Inițiativa prevede introducerea unui salariu minim diferențiat, stabilit în funcție de vechimea în muncă și nivelul studiilor, înlocuind actualul sistem bazat pe o valoare unică valabilă pentru toți angajații, relatează alba24.ro.

Potrivit proiectului, angajații ar urma să fie încadrați într-o grilă salarială cu praguri minime obligatorii, care cresc automat odată cu experiența profesională și pregătirea academică. Susținătorii inițiativei afirmă că noua formulă ar recompensa mai corect munca depusă și ar reduce diferențele dintre salariile reale și cele minime din economie.

În schimb, economiștii avertizează că o asemenea reformă ar putea crește costurile firmelor, în special ale IMM-urilor, și ar putea duce la tensiuni pe piața muncii. De asemenea, introducerea unui sistem complex de indicatori ar putea genera birocrație suplimentară pentru angajatori și controale mai dificile pentru autorități.

1. Salariul minim devine progresiv, în 5 gradații de vechime

Potrivit proiectului, art. 164 alin. (2) din Codul muncii ar fi rescris astfel:

„Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată […] se majorează diferenţiat pe criteriile nivelului de vechime, în 5 gradaţii corespunzătoare tranşelor de vechime în muncă.”

Gradațiile sunt definite astfel:

Publicitate

Extrase din lege – Alin. (2) lit. a–e

  • a) Gradația 1 – 3 la 5 ani vechime: „majorarea salariului de bază minim brut […] cu cota procentuală de 10%, rezultând noul salariu minim brut.”
  • b) Gradația 2 – 5 la 10 ani vechime: „majorarea salariului de bază minim brut avut cu 7,5%.”
  • c) Gradația 3 – 10 la 15 ani: „majorarea salariului de bază minim brut avut cu 5%.”
  • d) Gradația 4 – 15 la 20 de ani: „majorarea salariului de bază minim brut avut cu 2,5%.”
  • e) Gradația 5 – peste 20 de ani: „majorarea salariului de bază minim brut avut cu 2,5%.”

Practic, salariul minim nu ar mai fi unic, ci ar urca automat odată cu vechimea angajatului.

2. Coeficienți obligatorii în funcție de studiile necesare postului

Articolul 164 alin. (3) introduce o ierarhie salarială bazată pe nivelul studiilor:

„Salariul de bază minim brut […] se majorează diferenţiat pe criteriile de studii prin aplicarea unui coeficient minim de ierarhizare.”
Extrase din lege – Alin. (3) lit. a–k

Coeficienții minimi de ierarhizare sunt:

  • 1,00 – muncitori necalificați
  • 1,20 – muncitori calificați
  • 1,20 – absolvenți de școală profesională
  • 1,20 – studii liceale
  • 1,25 – studii liceale cu diplomă de bacalaureat
  • 1,30 – studii postliceale / școală de maiștri
  • 1,50 – studii superioare de scurtă durată
  • 1,70 – studii superioare (licență)
  • 1,80 – licență + master
  • 2,00 – licență + doctorat

Proiectul clarifică și condițiile de aplicare:

„Prevederile alin. (3) lit. c) – k) se aplică […] pentru care fișa postului are o condiție de pregătire sine qua non.” Cu alte cuvinte, un angajat nu poate solicita majorarea doar pentru că deține o diplomă, dacă postul nu necesită acea calificare.

3. Angajatorii sunt obligați să plătească salariul rezultat din combinația gradație + coeficient

Conform art. 164 alin. (7): „Angajatorul este obligat să garanteze în plată un salariu brut lunar cel puţin egal cu salariul de bază minim brut calculat conform alin. (2) şi (3).”

Salariații beneficiază de acest nivel inclusiv dacă sunt la muncă, dar nu pot desfășura activitate din motive neimputabile lor.

4. Amenzi mari pentru nerespectarea legii

Proiectul introduce o nouă sancțiune la art. 260: „Încălcarea obligației prevăzute la art. 164 alin. (2) și (3) se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare persoană căreia nu i s-au aplicat majorările.”

Asta înseamnă că o firmă cu 10 angajați la salariul minim riscă până la 100.000 de lei amendă dacă nu aplică noile grile.

Cum ar funcționa în practică salariul minim diferențiat

  • Un angajat intră în câmpul muncii cu salariul minim de bază stabilit de Guvern.
  • După 3 ani, intră automat în gradația 1 (+10%).
  • La 5 ani, în gradația 2 (+7,5%), și tot așa.

Dacă postul său necesită, de exemplu, studii superioare, atunci peste salariul minim + gradație se aplică și coeficientul specific (ex.: 1,70 pentru licență).

Cum motivează AUR proiectul privind salariul minim diferențiat

În expunerea de motive care însoțește proiectul legislativ B604/2025, AUR justifică introducerea salariului minim diferențiat prin două probleme majore pe care le consideră „critice pentru viitorul societății românești”: migrația forței de muncă și abandonul școlar.

Inițiatorul proiectului susține că nivelul redus al salariilor din România și lipsa unor criterii care să recompenseze vechimea și studiile ar determina atât plecarea tinerilor în străinătate, cât și dezinteresul față de educație.

Ce spun economiștii: crește salariul minim, scad șansele tinerilor?

Potrivit Digi24, economistul Bogdan Glăvan critică proiectul de lege și descrie inițiativa legislativă ca fiind una politică, nu economică:

„Salariul depinde de productivitatea muncii, nu de vârsta angajatului. Nu există logică economică pentru care un paznic în vârstă ar trebui plătit mai bine decât unul tânăr.”

El susține că proiectul ar putea avea efecte precum:

  • îmbătrânirea artificială a forței de muncă,
  • descurajarea angajării tinerilor,
  • creșterea costurilor cu salariile în sectorul privat,
  • majorarea indirectă a salariilor bugetarilor, unde grilele de salarizare sunt legate de salariul minim.

Ce impact ar avea legea asupra angajatorilor și salariaților

Pentru angajatori:

  • costuri salariale mai mari,
  • necesitatea reconfigurării organigramelor și a grilelor interne,
  • impact deosebit în retail, industrie, pază, curățenie – sectoare cu mulți angajați la minim,
  • risc ridicat de sancțiuni pentru nerespectarea noilor reguli.

Pentru salariați:

  • angajații cu vechime ar câștiga automat mai mult,
  • tinerii ar fi dezavantajați în competiția de angajare,
  • cei cu studii ar beneficia doar dacă postul cere obligatoriu acea calificare.

Reprezentanții mediului de afaceri au transmis că schimbarea regulilor salarizării minime ar trebui analizată cu prudență, pentru a nu afecta investițiile și competitivitatea, în special într-un context economic sensibil.

Proiectul de lege se află în prezent în dezbatere parlamentară și nu produce efecte până la adoptarea de către Legislativ și promulgarea de către președinte. Până atunci, salariul minim rămâne stabilit în forma actuală.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending