Connect with us

Eveniment

Bilanțul acțiunilor polițiștilor din cadrul Biroului Siguranță Școlară Botoșani, după nouă luni

Publicat

Publicitate

Odată cu debutul anului școlar, polițiștii din cadrul Biroului Siguranță Școlară au reluat activitățile pentru crearea unui mediu școlar sigur, protejat de diferitele forme de manifestare a criminalității.

 

Peste 450 de unități de învățământ sunt repartizate în responsabilitatea Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, care, într-un efort conjugat cu celelalte structuri ale Ministerului Afacerilor Interne, precum și cu alte instituții și organizații neguvernamentale, acționează pentru crearea unui mediu sigur atât pentru elevi, cât și pentru personalul din învățământ și implicit pentru societate.

 

La nivelul județului Botoșani, în primele 9 luni ale acestui an a fost înregistrată o scădere a infracțiunilor sesizate, produse în incinta sau proximitatea unităților de învătământ,  în comparație cu  aceeași perioadă a anului trecut. Astfel, în acest an au fost sesizate 56 de infracțiuni, cu 16 mai puține față de anul trecut.

 

Publicitate

În funcție de tipul faptei de natură penală, a fost identificată o pondere ridicată a infracțiunilor contra integrității corporale sau a sănătății, însă se impune a fi menționat că inclusiv acestea se situează pe un trend descendent, fiind cu 6 mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut.

 

Astfel, în primele 9 luni ale anului 2023, au fost înregistrate: 33 de fapte de lovire sau alte violențe, 10 fapte de furt, 3 fapte de purtare abuzivă, 3 fapte de distrugere, 2 fapte de agresiune sexuală, o faptă de amenințare, o faptă de port de obiecte periculoase, o faptă de șantaj, o faptă de vătămare corporală din culpă și o faptă de hărțuire.

 

Cu privire la infracțiunile comise cu violență, concluziile analizelor de caz întocmite, indică faptul că, în cele mai multe dintre cazuri, acestea s-au produs pe fondul unor conflicte spontane (lipsind rezoluția infracțională caracterizată de premeditare) sau sunt rezultatul unor activități de joacă pe timpul pauzelor, care favorizează producerea de accidente.

 

Totodată, interpretarea sistemică, atât a concluziilor analizelor de caz întocmite subsecvent tuturor faptelor penale sesizate, cât și a valorilor anterior expuse, nu relevă existența la nivel de fenomen a comiterii de infracțiuni în mediul școlar.

 

De asemenea, din perspectiva analizei infracționalității înregistrate în primele 9 luni ale anului, în incinta sau în proximitatea unităților de învățământ, se impune a fi menționat că nu am fost sesizați cu privire la fapte dintre cele prevăzute de Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri.

 

Ulterior sesizării tuturor faptelor de natură penală săvârșite în unitățile de învățământ, au fost desfășurate activități preventive la orele de curs, de către polițiștii de siguranță școlară, iar în cazurile complexe, au fost desfășurate activități de consiliere a elevilor implicați, în prezența reprezentanților legali, fiindu-le prezentate consecințele juridice ale săvârșirii de fapte penale.

 

În ceea ce privește zona de comitere a faptelor penale constatăm că în perioada analizată, cele mai multe fapte sesizate, în număr de 51, au fost comise în incintă, iar 5 în zona adiacentă a unităților de învățământ.

 

 

Din punct de vedere al mediului de comitere, în perioada analizată, 31 de infracțiuni au fost comise în mediul urban, iar 25 în mediul rural.

 

În ceea ce privește activitățile de prevenire desfășurate în anul școlar precedent, precizăm faptul că acestea au fost adaptate categoriilor de vârstă, campaniile de prevenire fiind destinate diferit elevilor de ciclu primar (campanie sub sloganul ”Ce ție nu-ți place, altuia nu-i face”) și respectiv, celor de ciclu gimnazial și liceal (campanie sub sloganul ”COOL nu înseamnă DUR”).

 

În cadrul celor două campanii, polițiștii Biroului Siguranța Școlară au desfășurat:

  • 94 de activități preventiv-educative pe linia prevenirii violenței în unitățile de învățământ, în cadrul acestora fiind instruiți 4.215 elevi;
  • 65 de activități privind prevenirea și combaterea bullying-ului, prilej cu care au fost instruiți 2.726 de elevi.

 

În perioada vacanței de vară, polițiștii Biroului Siguranță Școlară au fost prezenți în taberele și școlile de vară organizate în județ, în scopul implementării Campaniei pentru prevenirea cyberbullying-ului, de conștientizare a riscurilor, vulnerabilităților și consecințelor în ceea ce privește infracțiunea de violare a vieții private, campanie organizată de Poliția Română la nivel național; la activitățile desfășurate în cadrul campaniei au participat în total 504 elevi cu vârstele între 10 – 18 ani, iar 195 dintre aceștia au acceptat participarea la un sondaj prin aplicarea de chestionare privind cunoașterea fenomenului de cyberbullying și formele de manifestare ale acestuia.

 

Toți indicatorii obținuți cu prilejul aplicării chestionarelor vor constitui bază de analiză în scopul proiectării activităților de prevenire ce vor fi desfășurate în anul școlar curent.

Subsecvent prevenirii și combaterii consumului de substanțe interzise în rândul populației de vârstă școlară, în anul școlar precedent, polițiștii de siguranță școlară au inițiat și implementat, în cooperare cu Unitatea Primiri Urgențe – Spitalul Județean De Urgență ”Mavromati” Botoșani, Direcția de Sănătate Publică Botoşani și Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, campania locală pentru prevenirea și combaterea consumului de droguri în rândul populației de vârstă școlară, din județul Botoșani ”Fumurile” NU-ȚI DAU valoare!.

 

Echipa pluridisciplinară anterior menționată a desfășurat activități în unități de învățământ liceal, la care au participat peste 1.200 de elevi.

 

Din perspectiva abordării plurivalente a activității de prevenire a delincvenței și respectiv a victimizării minorilor, în primele 9 luni ale anului curent, polițiștii Biroului Siguranța Școlară au desfășurat, de asemenea:

  • 101 activități privind consecințele juridice pe care le pot avea asupra lor comiterea de fapte ilegale, fiind instruiți 4.308 elevi
  • 40 de activități privind portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase, fiind instruiți 1.978 de elevi
  • 129 de întâlniri atât cu reprezentanții unităților de învățământ, cât și cu reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean, având ca scop principal identificarea soluțiilor optime și desfășurarea unor activități specifice creșterii siguranței în unitățile de învățământ.

Segmentul de prevenire în mod specific a actelor de violență în școli și în general a oricăror fapte antisociale, nu a constituit însă o prioritate doar la nivelul structurii de specialitate a Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani, activități similare fiind desfășurate în anul școlar precedent și de către polițiștii structurii de prevenire a criminalității, respectiv cei de proximitate, din cadrul subunităților (peste 760 de astfel de întâlniri cu elevii și cadrele didactice), iar echipajele de ordine publică și poliție rutieră au efectuat peste 1.410 activități de patrulare în zona adiacentă a unităților de învățământ.

 

În ceea ce privește asigurarea climatului de ordine publică în proximitatea unităților de învățământ, precizăm faptul că în perioada de referință, s-a înregistrat o medie zilnică de peste 120 de polițiști de ordine publică și poliție rutieră, dintre care: 62 polițiști în mediul urban și 61 de polițiști în mediul rural, iar efectivele de jandarmi au asigurat o medie zilnică de 11 lucrători pentru cele 9 unități de învățământ date în responsabilitate.

 

În scopul asigurării climatului de ordine și siguranță publică în zona adiacentă a unităților de învățământ, în perioada ianuarie – septembrie 2023, la nivelul întregului județ au fost desfășurate 22 de acțiuni polițienești, dintre care 4 de amploare, organizate în sistem integrat, cu sprijinul Inspectoratului Județean de Jandarmi Botoșani și al Serviciului Teritorial al Poliției de Frontieră Botoșani.

 

Printre obiectivele acestor acțiuni se regăsesc: depistarea şi luarea măsurilor legale faţă de persoanele care tulbură ordinea şi liniştea publică sau încalcă în orice mod prevederile legale, reducerea faptelor contravenţionale şi infracţionale comise în rândul minorilor și în mod deosebit a actelor de violenţă, identificarea, legitimarea si luarea măsurilor legale față de persoanele care nu-și justifică prezența în imediata apropiere a unităților de învățământ sau în incinta acestora, depistarea elevilor care absentează în mod nejustificat de la orele de curs, identificarea localurilor și a altor unități de alimentație publică care comercializează băuturi alcoolice, produse din tutun, identificarea locurilor cu risc criminogen din zona adiacentă unităților de învățământ și a celor pretabile consumului de substanțe  interzise, prevenirea consumului de droguri în rândul elevilor.

 

În cadrul acestor activități, care au fost desfășurate până în acest moment în municipiile Botoșani și Dorohoi și în orașul Ștefănești,  au fost depistați 98 de elevi care absentau de la cursuri. De asemenea, au fost verificate 29 de unități de alimentație publică situate în zona unităților de învățământ și au fost aplicate 43 de sancțiuni contravenționale ca urmare a neregulilor constatate în proximitatea unităților de învățământ.

 

Totodată, ca măsură de tip pilot în ceea ce privește asigurarea unui climat corespunzător de ordine publică, începând cu 11 septembrie a.c., la nivelul municipiului Botoșani a fost instituit suplimentar, față de dispozitivul curent de ordine publică, un echipaj care va acționa zilnic, atât în regim de patrulare auto cât și pedestră, pe un itinerariu adiacent unităților de învățământ din municipiu și în intervale de timp suprapuse programului de desfășurare a orelor de curs.

 

În considerarea tuturor aspectelor expuse, reafirmăm constanța preocupărilor structurilor de poliție cu privire la prevenirea și combaterea oricărei forme de violență în mediul școlar, prin valorificarea tuturor pârghiilor instituționale, inclusiv în sistem integrat, astfel încât evaluările periodice ale fenomenului să returneze constant indici descendenți.

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Burse școlare 2025: Plățile pentru luna mai se fac în iunie, diferențiat pe categorii

Publicat

Publicitate

Elevii vor primi bursele școlare aferente lunii mai în cursul lunii iunie, cel mai probabil în jurul datei de 20 iunie, conform metodologiei citate de Edupedu.ro. Plățile se efectuează diferențiat, în funcție de categoria bursei, scrie alba24.ro.

Valoarea burselor în anul școlar 2024–2025:

  • Bursa de excelență – 700 lei (tip II) sau 925 / 1.850 / 2.775 / 3.700 lei (tip I)

  • Bursa de merit – 450 lei/lună

  • Bursa de reziliență – 300 lei/lună

  • Bursa socială – 300 lei/lună

  • Bursa tehnologică – 300 lei/lună

    Publicitate
  • Pentru mamele minore – 700 lei/lună

Primele trei tipuri de burse (merit, reziliență și tehnologică) se calculează în funcție de cuantumul minim stabilit, zilele lucrătoare și cele de vacanță din luna respectivă. Bursa socială are o valoare fixă, neinfluențată de structura lunii.

Calendarul plăților:

  • În iunie, elevii primesc bursele pentru luna mai

  • În iulie, vor fi virate bursele aferente lunii iunie

Elevii care susțin Evaluarea Națională sau Examenul de Bacalaureat vor beneficia de burse inclusiv pentru zilele în care participă la examene, până la afișarea rezultatelor.

Posibilitatea suplimentării burselor:

Consiliile de administrație ale unităților de învățământ pot decide majorarea cuantumului burselor în funcție de:

  • Fondurile alocate de autoritățile publice locale

  • Alte venituri obținute în conformitate cu legislația în vigoare

Citeste mai mult

Eveniment

Cum arată noul orar al elevilor de liceu, după specializare. Planuri-Cadru 2025

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a publicat luni, 16 iunie, noile planuri-cadru pentru învățământul liceal de zi, care stabilesc numărul de ore alocat fiecărei discipline, în funcție de profil și specializare, scrie alba24.roMinisterul Educației a publicat luni, 16 iunie, noile planuri-cadru pentru liceu. Acestea includ detalii despre numărul de ore pe discipline, pentru fiecare profil și specializare, la învățământul liceal de zi.

Planurile-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi se aplică progresiv, începând cu generația de elevi care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2026−2027.

În anul școlar 2025-2026, pentru învățământul liceal și cel profesional se mențin în aplicare planurile-cadru care au fost aplicate în anul școlar 2024-2025.

”Proiectul planului-cadru pentru învățământul liceal va reprezenta fundamentul de la care se va pleca în pilotarea acestuia în școlile pilot.

Avem la nivel liceal conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu.

Noile planuri-cadru au rezultat din integrarea unor sugestii din perioada dezbaterilor naționale (februarie-martie 2025)”, a anunțat ministrul Daniel David, într-un comunicat.

Noile planuri-cadru pentru liceu. Discipline

Potrivit comunicatului transmis de minister, principalele idei cuprinse în Ordinele de ministru pentru planurile-cadru din învățământul liceal:

Publicitate
  • gramatica, istoria și geografia se reîntorc explicit în curriculumul de la nivel liceal / crește numărul de ore dedicate acestor discipline față de propunerile inițiale, doar cu condiția focalizării acestora pe cultura națională
  • disciplinele legate de stilul de viață sănătos, autocunoașterea și autoreglarea psihologică, sportul în echipă și arte vor fi obligatoriu prezentate în oferta școlii către elevi (opționale)
  • educația antreprenorială este integrată cu disciplina obligatorie de economie și vor fi incluse unități de învățare explicite în disciplina de consiliere și orientare

Noile planuri-cadru pentru liceu. Competențe cheie

Cele opt (8) competențe cheie sunt:

  • (1) competențe de limbă/comunicare (alfabetizare)
  • (2) competențe multilingvistice
  • (3) competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică)
  • (4) competențe digitale
  • (5) competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm)
  • (6) competențe civice
  • (7) competențe antreprenoriale
  • (8) competențe de expresie și sensibilitate culturală

Noile planuri cadru pentru liceu. Detalii

La nivelul filierei teoretice, nu s-au tăiat ore. În cazul unor discipline, o parte din ore s-a descentralizat la decizia școlii și/sau a elevilor, transmite ministrul.

Filiera teoretică

Profilul real, specializarea matematică-informatică

  • Profilarea specializării: Matematica, Informatica și Tehnologia informației și a comunicațiilor au fiecare câte o oră în plus, pe parcursul ciclului liceal.
  • Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal.
  • Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

Profilul real, specializarea științe ale naturii

  • Profilarea specializării: Fizica rămâne cu același număr de ore, iar chimia și biologia au fiecare o oră în plus în fiecare an, ajungând astfel la nivelul fizicii și matematicii.
  • Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează și pot fi completate cu ore din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ, pe parcursul ciclului liceal.
  • Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

Profilul umanist, specializarea științe sociale

  • Profilarea specializării: Disciplina socio-umană, limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal.
  • Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal.
  • Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

Profilul umanist, specializarea filologie

  • Profilarea specializării: Limba și literatura română și limba modernă 1 au fiecare câte două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal.
  • Celelalte discipline: Rămân cu același număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal.
  • Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil și/sau din CDEOȘ.

Planurile-cadru pentru filiera vocațională și cea tehnologică au fost elaborate pentru a satisface constrângerile specifice acestor domenii.

AICI, noile planuri-cadru pentru liceu.

Noile planuri-cadru de liceu. Variantă propusă pentru pilotare

”Pe lângă varianta standard, am propus pentru pilotare o variantă de plan-cadru care încurajează mai mult descentralizarea și personalizarea educației la nivel de unitate școlară și elevi, cu asistența de specialitate din partea ministerului pentru asigurarea calității educației în procesul de personalizare și în avizarea finală a variantei propuse de școala care alege să piloteze.

Variantele propuse pentru pilotare trebuie să aibă ca țintă profilul absolventului și examenul de bacalaureat. Constrângerile sunt determinate și de obligativitatea introducerii disciplinelor din trunchiul comun al planurilor-cadru standard și de congruența cu filiera/profilul/specializarea unde se implementează.

Unitatea care pilotează se va prezenta public ca atare, inclusiv pe site-ul propriu, și va include planurile-cadru specifice pilotate în contractul educațional. Ministerul va stimula calitatea educației prin comisiile de experți care vor oferi consultanță în procesul de personalizare a planului-cadru și vor aviza varianta finală a acestora”, mai precizează minstrul David.

Vezi PO_program_pilotare

Vezi PO_program_pilotare_ANEXA1

Pași după adoptarea planurilor-cadru

Odată adoptate planurile-cadru, vor urma apoi:

  • Elaborarea programelor. Conținuturi relevante și aerisite, după modele europene, vor fi create de echipe mixte de specialiști din mediul preuniversitar și universitar, pentru a se asigura continuitate între cele două cicluri.
  • Un procent de 25% din orele pentru fiecare disciplină va trebui să fie folosit pentru: (1) consolidarea competențelor; (2) activități remediale și (3) extinderea competențelor dobândite la utilizarea în viața cotidiană.
  • Acest demers va fi însoțit de standarde de evaluare și notare, pentru a face comparabile evaluările între unități școlare și profesori, precum și pentru fundamentarea unor decizii ulterioare de politici educaționale.
  • Noile manuale. Acestea vor fi gândite prin relație cu programele propuse și după modele europene, combinând versiunile clasice cu cele digitalizate (inclusiv activități interactive online/gaming/inteligență artificială etc.), în funcție de specificul disciplinei și practicile europene.
  • Formarea profesorilor. Profesorii vor fi invitați în programe de formare, pentru a implementa eficient noul model curricular, mai transmite ministerul.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident la Lunca! Trei persoane au ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Un accident rutier a avut loc, în urmă cu puțin timp, în localitatea Lunca. În eveniment au fost implicate două autoturisme.

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare și două ambulanțe SMURD, printre care și cea de terapie intensivă mobilă.

Aceștia au constat faptul că nu erau persoane încarcerate, ambele mașini fiind în afara părții carosabile.

Trei persoane au fost rănite. Acestea au fost preluate de echipajele SMURD și transportate la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

Pompierii au acționat și pentru înlăturarea pericolului de incendiu, fiind deconectate bornele bateriilor.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Ministerul Educației lansează cel mai amplu proiect pentru cariera elevilor

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației și Cercetării a semnat, luni, contractul de finanțare aferent proiectului non-competitiv ‘Practici transformaționale în consilierea și orientarea carierei (ConsEDU)’.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, obiectivul general al proiectului îl constituie consolidarea calității serviciilor de consiliere și orientare în carieră (COC) din învățământul primar, gimnazial și liceal, prin alinierea acestora la bunele practici europene și la tendințele pieței muncii actuale și viitoare.

Proiectul are o durată de implementare de 48 de luni, începând cu data de 1 iulie, și beneficiază de o finanțare totală eligibilă în valoare de 128.777.992,45 lei (echivalentul a 25.755.598,49 euro).

‘Consolidarea serviciilor de consiliere și orientare în carieră, pentru a trece dincolo de forme fără fond, este un angajament fundamental al Ministerului Educației și Cercetării față de sistemul de educație din țară. Acest proiect deblochează demersuri angajate de mai mult timp prin legislație, dar adesea amânate ca urmare a unor probleme economico-financiare, cu impact pozitiv asupra formării de resursă umană calificată, dotărilor cu materiale de specialitate, creării unor resurse naționale complexe și accesibile online și, nu în ultimul rând, asupra politicilor în domeniu. În final, câștigătorii vor fi școala și copiii’, a afirmat ministrul interimar al Educației, Daniel David, citat în comunicat.

Proiectul ConsEDU își propune formarea a 2.500 de consilieri școlari, 2.000 de diriginți și 500 de învățători, prin programe specializate, precum și dotarea a 2.500 de unități de învățământ cu kituri de testare și instrumente de consiliere.

Dezvoltarea și extinderea serviciilor de consiliere și orientare profesională oferite la nivelul unităților de învățământ și al structurilor specializate (CJRAE/CMBRAE), furnizarea de servicii de informare, consiliere, coaching individual, evaluare vocațională și orientare pentru elevi și familiile acestora sunt alte obiective ale proiectului.

Publicitate

De asemenea, se urmăresc dezvoltarea unei platforme naționale IT dedicate consilierii și orientării în carieră, care va integra resurse educaționale digitale, instrumente de evaluare psihoaptitudinală, module de consiliere online, baze de date și rapoarte personalizate și pilotarea modelului integrat whole school approach prin activități de mentorat desfășurate cu elevi din clasele a VIII-a și a XII-a.

Alte obiective sunt elaborarea cadrului național actualizat privind standardele de calitate pentru activitatea de consiliere, profilul profesional al consilierului școlar și codul etic aferent și derularea unui program acreditat de formare profesională continuă pentru specialiștii în consiliere și orientare.

Proiectul este finanțat în cadrul Programului Educație și Ocupare, Prioritatea P07 – Creșterea calității ofertei de educație și formare profesională pentru asigurarea echității sistemului și o mai bună adaptare la dinamica pieței muncii și la provocările inovării și progresului tehnologic, Obiectiv specific ESO4.5, Acțiunea 7.e.2 – Facilitarea accesului informat și a participării active la programe de educație, în acord cu interesele și competențele elevilor, cât și cu nevoile pieței muncii.

Ministerul Educației și Cercetării implementează proiectul în parteneriat cu Universitatea din București, Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională – CMBRAE, Casa Corpului Didactic București și Inspectoratul Școlar Județean Iași.

Proiectul se va desfășura la nivel național, în toate cele opt regiuni de dezvoltare ale țării, adresându-se direct elevilor din învățământul preuniversitar, cadrelor didactice, consilierilor școlari și familiilor. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending