Connect with us

Eveniment

Batjocură pe bani europeni. Cum se aruncă sume uriașe pentru stații de epurare în localități fără apă curentă

Publicat

Publicitate

Operatorul de apă din județul Botoșani a aruncat milioane de euro, din fonduri europene, pentru stații de epurare a apelor uzate, în localități fără rețea de apă și canal sau cu debit de apă total insuficient. În plus, plătește lunar sume uriașe pentru paza acestor obiective deocamdată inutile, relatează ADEVĂRUL.
În județul Botoșani, de rețele de apă și canalizare, dar și de investițiile în acest domeniu se ocupă societatea Nova Apaserv, o firmă unde acționari sunt Consiliul Județean și comunele din județ grupate într-o asociație. Societatea a fost mai mereu în pragul falimentului. Nova Apaserv se face, însă, remarcată și pentru o serie de investiții absolut halucinante. Este vorba despre facilități de milioane de euro care zac nefolosite și care continuă să mănânce zeci de mii de lei lunar.

Stație de epurare într-o comună fără apă și canalizare
Din anul 2015, societatea Nova Apaserv și-a propus realizarea unui plan, pe termen lung, cu fonduri europene, pentru extinderea rețelelor de apă și canalizare în tot județul, dat fiind că județul Botoșani era recunoscut printre cele cu toaletele în fundul curții. Ideea era bună, dar modul în care a fost aplicată este tipic românesc, în unele cazuri operatorul de apă punând carul înaintea boilor. Adică a construit stații de epurare a apelor uzate, folosite pentru canalizări, în localități fără apă și canal.

Cel mai bun exemplu, comuna Vorona. În satul Joldești, încă din anul 2017, a fost recepționată o stație de epurare modernă care a costat, din fonduri europene, 15 milioane de lei, adică aproximativ 3 milioane de euro. În Vorona nu există, nici astăzi, apă curentă și canalizare.

„Acolo lucrurile nu s-au întâmplat așa cum ne-am dorit. Stația de epurare a fost construită, dar deocamdată  nu avem apă curentă și canalizare. Trebuie pusă în funcțiune canalizarea, se recepționează la sfârșitul acestui an. Dar mai este nevoie și de apă. Acolo lucrurile țin și de autoritățile locale pentru că trebuie făcute branșamentele. Stația de epurare se află în conservare.”, spune Liviu Ștefan, noul director de la Nova Apaserv.

Lucruri făcute anapoda pe banii Uniunii Europene
Pe scurt, stația de epurare de la Joldești stă de cinci ani cu lacătul pe ușă, ceea ce înseamnă uzură morală a echipamentelor.

Conducerea Nova Apaserv spune că lucrările la stația de epurare, dar și la rețeaua de canalizare au început în același timp. La cele două obiective lucrau, însă, firme diferite. Dacă în cazul stației de epurare lucrurile au mers conform contractului, la rețeaua de canalizare lucrările s-au împotmolit după ce firma care executa canalizările a descoperit neconcordanțe între proiectul tehnic și realitatea din teren.

Publicitate

Pentru că o parte a proiectelor erau greșite și necesitau lucrări suplimentare, Nova Apaserv a reziliat contractul cu antreprenorul. Reprezentanții respectivei societăți au dat în judecată operatorul de apă și canal, au câștigat procesul, iar Nova Apaser trebuie să le plătească despăgubiri de peste 7.5 milioane de lei. Pentru a fi continuate lucrările la rețelele de canalizare din Vorona, Nova Apaserv a găsit o nouă firmă, desigur, după ce au fost rectificate proiectele greșite.

Numai pentru paza stației de epurare care nu funcționează de cinci ani, Nova Apaserv plătește, lunar, 20.000 de lei.

„La firma de pază se plătește un tarif unic. Eu, dacă aduceam un om de-al nostru, angajat plăteam mai mult, pentru că trebuia să le dăm și sporuri. Paza este non-stop acolo”, spune Liviu Ștefan.

Stație de epurare , rețele de apă și canalizare în orașul secetei
Un alt caz halucinant privind investițiile Nova Apaserv, în județul Botoșani, este cel din orașul Flămânzi, unde operatorul de apă a investit într-o stație de epurare a apelor uzate. În plus, în oraș au mai fost amenajate o rețea de canalizare și o rețea de 30 de kilometri de conducte pentru apă. Numai stația de epurare a costat 17 milioane de lei.

Deși pare o poveste de succes, în realitate siutația este complet diferită. Orașul este alimentat tocmai de la Botoșani, pe o distanță de 40 de kilometri, printr-o conductă veche de cel puțin șase decenii, foarte îngustă și extrem de avariată, așa încât doar 13% din cantitatea de apă venită de la Botoșani mai ajunge la Flămânzi.

În aceste condiții, stația de epurare a rămas în conservare aproximativ doi ani, după care a fost pornită, însă nu se știe cum se va comporta în contextul unui debit așa de mic.

„Dacă nu este un debit minim nu se întâmplă acel proces, numit biocenoză, ca să fie apa curată când o deversăm. Funcţionează toate angrenajele, dar dacă intră prea puţină apă uzată nu se întâmplă procesul chimic”, explica, în urmă cu doi ani, fostul director al Nova Apaserv Gabriel Cârlan.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Câinii polițiști din Botoșani intră în era modernă. Echipamente noi pentru Serviciul Criminalistic

Publicat

Publicitate

La nivelul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani a fost înființat în anul 2024, Compartimentului de Poliție Canină, care funcționează în structura Serviciului Criminalistic.

Astăzi, 2 iunie, instituția noastră face un nou pas important în direcția modernizării și eficientizării activității operative, prin achiziția de către Inspectoratul General al Poliției Române, a unor autospeciale marca Dacia Duster, omologate pentru transportul exemplarelor canine.

Autovehiculul care a intrat în dotarea Compartimentului de Poliție Canină al I.P.J. Botoșani este configurat special pentru a asigura condiții optime de siguranță și confort, atât pentru câinii de serviciu, cât și pentru conductorii acestora.

Autospeciala contribuie direct la creșterea eficienței intervențiilor polițiștilor în teren, în misiuni precum: căutarea și prinderea infractorilor, identificarea persoanelor dispărute sau detectarea substanțelor interzise.

Toate dotările Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani sunt realizate cu scopul de a eficientiza munca polițiștilor și de a răspunde prompt și eficient provocărilor operative. Ne aliniem astfel standardelor polițiilor europene, investind constant în resurse umane și logistice performante.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Un tată din municipiul Botoșani a trăit spaima vieții lui, după ce fetița sa cu care se plimba pe Pietonal s-a pierdut în mulțime

Publicat

Publicitate

Aflată cu familia pe Pietonalul Unirii din municipiul Botoșani, la activitățile dedicate celor mici de Ziua Internațională a Copilului, o fetiță s-a pierdut în mulțime, iar tatăl ei a apelat la jandarmii care asigurau ordinea și siguranța publică în zonă, pentru a o găsi.

Trei patrule de jandarmi au început imediat căutarea fetiței, care a fost găsită în scurt timp, vizibil emoționată, în fața Muzeului de Istorie Județean Botoșani.

Jandarmii l-au anunțat telefonic pe tată, iar acesta a răsuflat ușurat când și-a revăzut cu bine fiica.

Recomandăm părinților care participă împreună cu copii la manifestări publice cu prezență numeroasă să îi supravegheze permanent, iar în cazul în care observă lipsa lor să solicite în cel mai scurt timp sprijinul jandarmilor aflați în dispozitivul de misiune.

 

Publicitate

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

CFR Călători lansează în circulație „Trenurile Soarelui” în data de 13 iunie

Publicat

Publicitate

CFR Călători lansează în data de 13/14 iunie 2025 programul estival de transport ‘Trenurile Soarelui’, ce se va desfășura până la data de 6/7 septembrie 2025, perioadă în care turiștii vor avea la dispoziție 54 de trenuri directe (32 suplimentare și restul din programul obișnuit), ce vor asigura zilnic legătura dintre principalele orașe din țară și stațiunile de la Marea Neagră.

Potrivit unui comunicat al companiei, regiunile țării vor fi conectate timp de trei luni cu destinațiile de vacanță cele mai căutate de pe litoralul românesc, CFR Călători oferind tuturor posibilitatea de a călători cu cele 32 de trenuri suplimentare directe (16 dus /16 întors) dinspre Oradea, Arad, Deva, Craiova, Timișoara Nord, Reșița Nord, Satu Mare, Baia Mare, Cluj Napoca, Târgu Mureș, Brașov, Suceava, Iași, Galați, București Nord.

De asemenea, călătorii au la dispoziție și o serie de legături din Capitală, pe fondul existenței mersului de tren cadențat (la 1-2 ore) pe ruta București Nord – Constanța și retur. Durata călătoriei pe această rută este redusă, în medie de 2 ore și 30 de minute cu trenurile InterRegio și de 2 ore și 7 minute cu trenurile InterCtiy.

‘Primele trenuri care vor ajunge în dimineața zilei de 14 iunie 2025 cu turiști pe litoral sunt garniturile dinspre zona Moldovei, dar și tradiționalul tren destinat tinerilor care va circula zilnic pe ruta Sibiu – Râmnicu Vâlcea – Pitești – București Nord – Constanța & stațiuni – Mangalia și retur. Trenul Tineretului – IR 1912 va pleca din Sibiu la ora 18:38, va circula pe parcursul nopții cu tranzit prin București Nord (plecare ora 03:15) și va ajunge la Constanța la ora 06:11/Mangalia la ora 07:59’, se arată în comunicat.

Potrivit sursei citate, accesul feroviar spre/dinspre Delta Dunării este posibil numai prin stația de cale ferată Tulcea Oraș. În acest sens, turiștii au la dispoziție două trenuri Regio directe din Constanța spre Tulcea Oraș și retur, iar prin intermediul trenurilor care circulă pe ruta Medgidia – Tulcea Oraș la legătură cu celelalte trenuri de pe magistrala 800 București – Constanța, călătorii vor avea posibilitatea să se deplaseze spre Tulcea Oraș, inclusiv cu trenurile estivale.

Trenurile InterRegio estivale au în compunere vagoane clasă climatizate, dotate cu prize electrice pentru încărcarea bateriei laptopului sau a telefonului mobil, toalete ecologice, uși de acces și intermediare semiautomate, iar în garniturile de lung parcurs se află și vagoane cu locuri pentru dormit.

Publicitate

Vagoanele și locomotive modernizate din fonduri PNRR se vor regăsi în compunerea trenurilor InterCity pe ruta Brașov – București Nord – Constanța precum și în compunerea altor trenuri, în timp ce noua ramă electrică Alstom Coradia Strem este utilizată spre/dinspre litoral începând cu data de 1 iunie 2025, prin operarea zilnică a unui număr de patru trenuri InterRegio, pe ruta București Nord – Constanța.

Prețul pentru o călătorie cu loc rezervat București – Constanța, fără reduceri, la casa a II-a, este 43,50 lei la tren Regio, 82,50 lei la tren IR și 94,00 lei la tren IC.

La cumpărarea cu anticipație a legitimațiilor de călătorie pasagerii pot obține reduceri de până la 10% din tariful de transport.

În ceea ce privește accesul în stațiile de pe litoral pentru persoanele cu mobilitate redusă, CFR Călători precizează că, în urma lucrărilor de modernizare/reabilitare a unor stații de cale ferată aflate pe secția București-Constanța, respectiv Constanța-Mangalia, derulate de managerul infrastructurii feroviare CFR SA, lucrări ce prevăd inclusiv realizarea de facilități de acces pentru persoanele cu mobilitate redusă, accesul spre/dinspre peroane și în incinta stațiilor în vederea debarcării/îmbarcării, va fi posibil în perioada sezonului estival numai în stațiile Constanța și Mangalia.

Astfel, serviciul gratuit de asistență a persoanelor cu mobilitate redusă la peroane în vederea debarcării/îmbarcării în bune condiții poate fi efectuat de CFR Călători, la cerere, doar în stațiile Constanța și Mangalia. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

COD GALBEN de ploi, grindină la Dorohoi și mai multe comune din zonă

Publicat

Publicitate

Mai multe localități din județul Botoșani se vor afla sub o atenționare meteorologică nowcasting tip cod galben de averse ce vor cumula 15 …20l/mp, frecvente descărcări electrice, intensificări ale vântului, grindină de mici dimensiuni, astăzi, până la ora 16:00.

Sunt vizate municipiul Dorohoi și comunele Ungureni, Hudești, Mihai Eminescu, Coțușca, Suharău, Havârna, Vorniceni, Rădăuți-Prut, Ibănești, Șendriceni, Vârfu Câmpului, Cristinești, Avrămeni, Dersca, George Enescu, Manoleasa, Hilișeu-Horia, Păltiniș, Broscăuți, Mileanca, Pomârla, Roma, Știubieni, Darabani, Mihăileni, Drăgușeni, Nicșeni, Corlăteni, Leorda, Cândești, Cordăreni, Viișoara, Brăești, Săveni, Concești, Văculești, Lozna, Mitoc, Dimăcheni, Adășeni și Bucecea.

Pentru a preveni situațiile de urgență, recomandăm cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

✔️fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;
✔️ nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt;

✔️ parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;
✔️ îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;
✔️ nu atingeți firele căzute la pământ;

✔️ curățați șanțurile și rigolele de scurgere, pentru a permite evacuarea apelor pluviale;
✔️ nu aruncați gunoaiele menajere sau resturile vegetale în albiile apelor curgătoare sau în șanțurile / canalele de colectare a apei.

Publicitate

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență sau alte date utile despre manifestarea fenomenelor meteorologice periculoase pot fi obținute prin accesarea portalului fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, care poate fi descărcată gratuit din Google Play Store și AppStore.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending