Connect with us

Eveniment

Batjocură pe bani europeni. Cum se aruncă sume uriașe pentru stații de epurare în localități fără apă curentă

Publicat

Publicitate

Operatorul de apă din județul Botoșani a aruncat milioane de euro, din fonduri europene, pentru stații de epurare a apelor uzate, în localități fără rețea de apă și canal sau cu debit de apă total insuficient. În plus, plătește lunar sume uriașe pentru paza acestor obiective deocamdată inutile, relatează ADEVĂRUL.
În județul Botoșani, de rețele de apă și canalizare, dar și de investițiile în acest domeniu se ocupă societatea Nova Apaserv, o firmă unde acționari sunt Consiliul Județean și comunele din județ grupate într-o asociație. Societatea a fost mai mereu în pragul falimentului. Nova Apaserv se face, însă, remarcată și pentru o serie de investiții absolut halucinante. Este vorba despre facilități de milioane de euro care zac nefolosite și care continuă să mănânce zeci de mii de lei lunar.

Stație de epurare într-o comună fără apă și canalizare
Din anul 2015, societatea Nova Apaserv și-a propus realizarea unui plan, pe termen lung, cu fonduri europene, pentru extinderea rețelelor de apă și canalizare în tot județul, dat fiind că județul Botoșani era recunoscut printre cele cu toaletele în fundul curții. Ideea era bună, dar modul în care a fost aplicată este tipic românesc, în unele cazuri operatorul de apă punând carul înaintea boilor. Adică a construit stații de epurare a apelor uzate, folosite pentru canalizări, în localități fără apă și canal.

Cel mai bun exemplu, comuna Vorona. În satul Joldești, încă din anul 2017, a fost recepționată o stație de epurare modernă care a costat, din fonduri europene, 15 milioane de lei, adică aproximativ 3 milioane de euro. În Vorona nu există, nici astăzi, apă curentă și canalizare.

„Acolo lucrurile nu s-au întâmplat așa cum ne-am dorit. Stația de epurare a fost construită, dar deocamdată  nu avem apă curentă și canalizare. Trebuie pusă în funcțiune canalizarea, se recepționează la sfârșitul acestui an. Dar mai este nevoie și de apă. Acolo lucrurile țin și de autoritățile locale pentru că trebuie făcute branșamentele. Stația de epurare se află în conservare.”, spune Liviu Ștefan, noul director de la Nova Apaserv.

Lucruri făcute anapoda pe banii Uniunii Europene
Pe scurt, stația de epurare de la Joldești stă de cinci ani cu lacătul pe ușă, ceea ce înseamnă uzură morală a echipamentelor.

Conducerea Nova Apaserv spune că lucrările la stația de epurare, dar și la rețeaua de canalizare au început în același timp. La cele două obiective lucrau, însă, firme diferite. Dacă în cazul stației de epurare lucrurile au mers conform contractului, la rețeaua de canalizare lucrările s-au împotmolit după ce firma care executa canalizările a descoperit neconcordanțe între proiectul tehnic și realitatea din teren.

Publicitate

Pentru că o parte a proiectelor erau greșite și necesitau lucrări suplimentare, Nova Apaserv a reziliat contractul cu antreprenorul. Reprezentanții respectivei societăți au dat în judecată operatorul de apă și canal, au câștigat procesul, iar Nova Apaser trebuie să le plătească despăgubiri de peste 7.5 milioane de lei. Pentru a fi continuate lucrările la rețelele de canalizare din Vorona, Nova Apaserv a găsit o nouă firmă, desigur, după ce au fost rectificate proiectele greșite.

Numai pentru paza stației de epurare care nu funcționează de cinci ani, Nova Apaserv plătește, lunar, 20.000 de lei.

„La firma de pază se plătește un tarif unic. Eu, dacă aduceam un om de-al nostru, angajat plăteam mai mult, pentru că trebuia să le dăm și sporuri. Paza este non-stop acolo”, spune Liviu Ștefan.

Stație de epurare , rețele de apă și canalizare în orașul secetei
Un alt caz halucinant privind investițiile Nova Apaserv, în județul Botoșani, este cel din orașul Flămânzi, unde operatorul de apă a investit într-o stație de epurare a apelor uzate. În plus, în oraș au mai fost amenajate o rețea de canalizare și o rețea de 30 de kilometri de conducte pentru apă. Numai stația de epurare a costat 17 milioane de lei.

Deși pare o poveste de succes, în realitate siutația este complet diferită. Orașul este alimentat tocmai de la Botoșani, pe o distanță de 40 de kilometri, printr-o conductă veche de cel puțin șase decenii, foarte îngustă și extrem de avariată, așa încât doar 13% din cantitatea de apă venită de la Botoșani mai ajunge la Flămânzi.

În aceste condiții, stația de epurare a rămas în conservare aproximativ doi ani, după care a fost pornită, însă nu se știe cum se va comporta în contextul unui debit așa de mic.

„Dacă nu este un debit minim nu se întâmplă acel proces, numit biocenoză, ca să fie apa curată când o deversăm. Funcţionează toate angrenajele, dar dacă intră prea puţină apă uzată nu se întâmplă procesul chimic”, explica, în urmă cu doi ani, fostul director al Nova Apaserv Gabriel Cârlan.

Sursa: ADEVĂRUL

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Tânăr de 21 de ani, din Hudești, băgat după gratii pentru infracțiunea de conducere a unui vehicul cu număr fals de înmatriculare

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Darabani au identificat un tânăr, de 21 de ani, din comuna Hudești, pe numele căruia era emis de către Judecătoria Darabani, un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea.

Acesta a fost condamnat de 9 luni și o amendă penală de 4.500 de lei pentru infracțiunea de conducere a unui vehicul cu număr fals de înmatriculare.

Tânărul a fost depistat în localitatea de domiciliu, fiind reținut și ulterior escortat către Penitenciarul Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Valoarea voucherului la „Rabla Plus” ar trebui urma să crească în 2025. Anunțul făcut de Ministrul Mediului

Publicat

Publicitate

Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, spune că valoarea voucherului la ”Rabla Plus” ar trebui urma să crească în 2025. Astfel, industria producătoare de mașini din România ar putea fi susținută, scrie alba24.ro.

Demnitarul spune că va lua o decizie împreună cu ministrul Finanțelor Publice și cu premierul, în acest sens.

”Scăderea valorii voucherului a fost una extrem de bruscă în anul 2024. Peste noapte a scăzut de la 10.000 de euro la 5.000 de euro, ceea ce considerăm noi că a modificat și comportamentul posibililor beneficiari. Probabil că unii oameni așteptau cu nerăbdare noul voucher de 10.000 de euro și văzând că valoarea a scăzut la 5.000, e posibil ca aceștia să fi optat pentru un alt tip de autoturism, nu neapărat pentru un autoturism electric.

Am văzut asta uitându-ne pe tendința volumelor vândute în ceea ce privește autoturismele convenționale și tendința numărului de autoturisme electrice vândute. Eu cred, și nu e doar opinia mea, ci e rezultatul unei discuții pe care am purtat-o cu asociațiile importatorilor de autoturisme și cu asociațiile producătorilor de autoturisme din România, că valoarea acestui voucher ar trebui să crească în anul 2025.

Dacă va crește sau nu, decizia o voi lua cel mai probabil împreună cu ministrul Finanțelor Publice, împreună cu prim-ministrul, pentru că e și o decizie politică. Însă eu cred că va trebui să crească această valoare a voucherului, la fel cum mai cred că ar trebui să sprijinim într-un fel industria românească, industria producătoare de mașini”, a spus Fechet, pentru Agerpres.

Rabla Plus. În România se produc trei modele electrice

Potrivit demnitarului, faptul că în România se produc deja trei modele auto electrice este o inițiativă care ar trebui apreciată inclusiv de la nivel guvernamental.

Publicitate

”Începând de anul acesta avem un producător ce face trei modele electrice aici, în România, și cred eu că astfel de inițiative ar trebui apreciate inclusiv de la nivel guvernamental. Și unul dintre modurile în care poți face asta este legat de o bonificație specifică unui astfel de model fabricat în România, pentru că una e să aduci un autoturism câteva sute de kilometri sau zeci de kilometri și alta e să-l aduci de la 5.000 km depărtare pentru a-l pune pe piață în România sau în Europa. Nu vreau să creez niște așteptări în legătură cu niște lucruri care nu țin 100% de mine, însă eu sunt optimist și cred că vom găsi soluții să mărim valoarea acestuia”, a subliniat Mircea Fechet.

Cotă de piață de 32%

Conform datelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), prelucrate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), în 2024, la capitolul autoturisme ”electrificate”, respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), cota de piață a ajuns la 32%, cu 22,8 puncte procentuale peste cota deținută de motoarele diesel.

În context, autoturismele full electrice aveau o cotă de 6,5% din piață, în 2024 față de anul 2023, când reprezentau 10,7%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid dețineau o cotă de piață de 4,3%, în comparație cu 3,8%, cu un an în urmă.

La nivelul anului trecut, cele mai vândute autoturisme electrice au fost: Dacia Spring – cu 3.263 unități, în scădere cu 52,5% față de anul 2023, Tesla Model 3 (cu 1.679 de unități, +64,3%) și Tesla Model Y (846 de unități, -59,3%).

În categoria autoturismelor Plug-in, top 3 modele este ocupat de: Ford Kuga (593 de unități, -17,6% față de anul 2023), Toyota RAV4 (cu 500 de unități, +29,9%) și Hyundai Tucson (483 de unități, +27,4%).

Autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe primul loc, în 2024, modelul Toyota Corolla, cu 3.281 de unități (creștere de 52,3% față de anul 2023), iar apoi Toyota RAV4 (cu 2.361 de unități, +56,5%) și Toyota Yaris Cross (2.361 de unități, +20,7%).

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Accident evitat în curba buclucașă de la Flămânzi, sub ochii polițiștilor care filau

Publicat

Publicitate

Marți, polițiști din cadrul Serviciului Rutier, împreună cu cei ai Poliției Orașului Flămânzi au acționat pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere și pentru impunerea unui climat de ordine și siguranță rutieră pe drumurile din județ.

 

Astfel, activitățile s-au desfășurat pe raza localităților Copălău și Flămânzi, locuri în care au fost înregistrate accidente grave, fiind vizați conducătorii auto care încalcă limita legală de viteză.

 

Un accident rutier a fost evitat în ultima clipă de către un conducător auto, după ce un alt șofer s-a angajat în efectuarea neregulamentară a unei manevre de depășire. Momentul a fost surprins pe drumul național D.N. 28B,  de polițiștii care supravegheau traficul rutier.

 

Publicitate

Acesta a fost sancționat cu amendă în valoare de 1.800 de lei, iar permisul i-a fost suspendat pentru următoarele 60 zile.

Citeste mai mult

Eveniment

Ani grei de închisoare pentru bărbatul din Vorona care a stropit-o cu benzină concubina sa, după care i-a dat foc. Polițiștii l-au dus cu escortă la locul de detenție

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Postului de Poliție Vorona au identificat un bărbat, de 50 de ani, din comuna Vorona, pe numele căruia era emis, de către Tribunalul Botoșani un mandat de executare a pedepsei cu închisoarea.

 

Acesta a fost condamnat la 15 ani de închisoare cu executare pentru săvârșirea infracțiunii de violență în familie, constând în aceea că la data de 29 ianuarie 2020, a stropit cu benzină pe concubina sa, apoi a deschis flacără asupra acesteia, provocându-i arsuri de gradul III pe o suprafață de aproximativ 30% din corp, care, ulterior, în luna mai 2020 au dus la decesul victimei.

 

Bărbatul a fost depistat în localitatea de domiciliu, fiind reținut și ulterior escortat către Penitenciarul Botoșani, în vederea încarcerării.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending