Connect with us

Eveniment

Bacșișul de peste 15% poate fi considerat venit salarial. Se plătesc taxe în plus pentru diferență. Amenzi uriașe

Publicat

Publicitate

Legea bacșișului, care a intrat în vigoare la începutul anului 2023, aduce probleme în domeniul HoReCa. Bacșișul care depășește 15% din nota de plată trebuie declarat ca salariu și impozitat ca atare, ceea ce poate fi problematic pentru angajații din restaurante, relatează alba24.ro.

Reprezentanții HoReCa cer clarificări cu privire la acest aspect și propun ca acest venit să fie impozitat lunar, nu pentru fiecare client. Patronii care nu vor plăti întreg bacșișul angajaților pot fi amendați cu 4.000 de lei.

Bacșișul de până la 15% din notă este impozitat cu 10%, iar angajații vor primi doar 90% din suma colectată. Legea nu precizează cum se împart banii din bacșiș între angajații restaurantelor.

Legea 376/2022, care se aplică de la 1 ianuarie 2023, prevede că veniturile din bacșișuri sunt considerate venituri din alte surse pentru care salariații restaurantelor și barurilor datorează numai impozitul de 10%. Nu se face nicio diferențiere expresă de tratament fiscal în funcție de nivelul bacșișului încasat.

Avocatnet.ro atrage atenția că bacșișul care depăste 15% din consumație, ar putea fi considerat venit salarial. Automat, asta ar însemna că se datorează nu doar impozitul pe venit, ci și contribuțiile sociale.

„Din motive care nouă ne scapă, Legiuitorul a decis că în cazul restaurantelor și barurilor acordarea bacșișului este o tehnică de plată suplimentară a personalului angajat legală, fapt pentru care a fost reglementată o procedură de lucru și, respectiv, un mod de impozitare specific.

Publicitate

Din nefericire, reglementarea a fost redactată în pripă și vine la pachet cu unele lacune de implementare în viața reală.

Bacșiș peste limita de 15% nu ar fi legal acordat, așa cum nu era legal acordat bacșișul în orice cuantum până la data de 1 ianuarie 2023.

Legea nu precizează nici cum se împart banii din bacșiș între angajații restaurantelor, dacă, de exemplu, bucătarii vor primi aceleași sume ca ospătarii.”

Amenzi uriașe pentru nedeclararea bacșișului

Legea 376/2022, prin care se impozitează bacșișul lăsat de clienți la restaurant prevede amenzi de la 2.000 la 4.000 de lei pentru firmele care încalcă noile dispoziții legale.

Bacșișul reprezintă „orice sumă de bani oferită în mod voluntar de client, în plus față de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate” de către localurile menționate mai sus.

Bacșișul NU poate fi asimilat, din punctul de vedere al TVA, unei livrări de bunuri sau unei prestări de servicii.

Procedura prin care se primește bacșișul la restaurant:

Noua Lege 376/2022, pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, descrie procedura prin care ospătarul/barmanul (etc.) va putea primi bacșișul, scrie startupcafe.ro

  • Localurile prevăzute de lege au obligația de a înmâna clientului o notă de plată, în prealabil emiterii bonului fiscal, în care sunt prevăzute rubrici destinate alegerii de către client a nivelului bacșișului oferit, între 0% și 15% din valoarea consumației.
  • Nota de plată trebuie să conțină și o altă rubrică în care clientul să poată înscrie suma oferită drept bacșiș, în valoare absolută (bacșișul ca sumă în lei, independent de valoarea notei), dacă acesta optează pentru acest mod de stabilire a valorii bacșișului acordat.
  • Bacșișul încasat de la clienți se evidențiază pe bonul fiscal, indiferent de modalitatea de încasare a acestuia.
  • Bacșișul se evidențiază distinct pe același bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate și este introdus în baza de date a aparatelor de marcat electronice fiscale sub formă de articol, cu denumirea «bacșiș».
  • În situația în care, la solicitarea clienților, restaurantul (barul, alt operator încadrat în lege) eliberează acestora și factură, bacșișul se evidențiază distinct și pe aceasta.
  • Sumele reprezentând bacșiș, astfel evidențiate în factură, se înregistrează în contabilitatea operatorilor economici sau altor entități plătitoare pe seama cheltuielilor de protocol și au regimul fiscal al acestora, în limita nivelului de deductibilitate stabilită prin Codul fiscal.
  • Sumele provenite din încasarea bacșișului se înregistrează în contabilitatea operatorilor economici pe seama conturilor de datorii folosind un analitic distinct și se distribuie integral salariaților, pe baza unei evidențe nominale a acestora.
  • Operatorii economici (restaurante, baruri etc.) stabilesc, printr-un regulament intern, procedura și modalitatea de distribuire către salariați a sumelor provenite din încasarea bacșișului.

Cum se încadrează fiscal sumele  provenite din bacșișul acordat de clienți

Din punct de vedere fiscal, sumele provenite din încasarea bacșișului de la client de către operatorul economic NU pot fi asimilate unui element de natura veniturilor pentru acesta din urmă, iar distribuirea acestora către salariați NU poate fi asimilată unui element de natura cheltuielilor.

Sumele provenite din încasarea bacșișului de către salariați ca urmare a distribuirii sunt calificate ca venituri din alte surse și se supun regimului fiscal prevăzut de titlul IV – cap. X din Legea nr. 227/2015. NU li se aplică prevederile titlului V – Contribuții sociale obligatorii.

Impozitul pe venit (10%) datorat de salariat se reține la sursă la momentul distribuirii bacșișului de către plătitorii de venituri și se achită la bugetul de stat, potrivit art. 115 din Codul fiscal.

Aceste sume NU pot fi reîncadrate fiscal ca venituri salariale sau asimilate salariilor.

Clienții NU sunt obligați să dea bacșiș. Este interzis operatorilor economici (restaurantelor barurilor etc.) să condiționeze livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordare a bacșișului.

Firmele (restaurante, baruri etc.) care nu înregistrează fiscal bacșișul primit cu toate procedurile descrise mai sus, precum și cei care încearcă să impună clientului să plătească bacșiș riscă amenzi contravenționale de la 2.000 lei la 4.000 lei.

Bacșișul la livrările de la restaurant la domiciliu

Pentru bacșișul oferit de client în cazul livrărilor la domiciliu, inclusiv prin intermediul aplicațiilor ca Glovo, Tazz, prin comenzi telefonice (etc.), NU se aplică obligația de a evidenția bacșișul pe bonul fiscal.

În cazul în care pentru livrarea produselor la domiciliul clienților, se optează totuși pentru evidențierea bacșișului pe bonul fiscal, procedurile prevăzute de această lege pentru impozitarea bacșișului sunt aplicabile integral în mod corespunzător, cu posibilitate adaptării formularisticii specifice domeniului.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Avertizare ITM: Temperaturile extreme impun respectarea măsurilor pentru protecția angajaților conform OUG nr. 99/2000

Publicat

Publicitate

Intrucât Administrația Națională de Meteorologie anunță manifestarea pe teritoriul României a unor temperaturi deosebit de ridicate, vă reamintim că este  imperios necesar să acordam o atenție deosebită respectării prevederilor Ordonanței de Urgență nr.99/2000, privind măsurile ce pot fi aplicate în aceste perioade, pentru protecţia persoanelor încadrate în muncă.

Temperaturile extreme ridicate sunt temperaturile exterioare ale aerului monitorizate şi certificate de Institutul Naţional de Meteorologie şi Hidrologie şi transmise de centrele regionale ale acestuia ce depăşesc +37°C sau, care corelate cu condiţii de umiditate mare, pot fi echivalate cu acest nivel (indicele ITU peste valoarea de 80).

Conform prevederilor legale în vigoare, în perioadele cu temperaturi extreme ridicate, angajatorii trebuie sa asigure următoarele măsuri minimale:

  1. Pentru ameliorarea condiţiilor de muncă:
  2. a) reducerea intensității şi ritmului activităţilor fizice;
  3. b) asigurarea ventilației la locurile de muncă;
  4. c) alternarea efortului dinamic cu cel static;
  5. d) alternarea perioadelor de lucru cu perioadele de repaus în locuri umbrite, în curenţi de aer.
  6. Pentru menţinerea stării de sănătate a angajaţilor sunt necesare următoarele:
  7. a) asigurarea apei minerale adecvate, câte 2-4 litri/persoana/schimb;
  8. b) asigurarea echipamentului individual de protecţie;
  9. c) asigurarea de duşuri.

Angajatorii care nu pot asigura condiţiile prevăzute mai sus, de comun acord cu reprezentanţii sindicatelor sau cu reprezentanţii ai salariaţilor, după caz, pot lua următoarele măsuri:

  1. a) reducerea duratei zilei de lucru;
  2. b) eşalonarea pe doua perioade a zilei de lucru: pana la ora 11.00 şi după ora 17.00;
  3. c) întreruperea colectivă a lucrului acolo unde este posibil.

 

Pentru prevenirea unor îmbolnăviri determinate de muncă în condiţii de temperaturi extreme se vor lua următoarele măsuri:

Publicitate
  1. a) asigurarea de către angajator a examenului medical la angajare şi a controlului medical periodic, urmărind depistarea precoce a contraindicațiilor pentru munca la temperaturi crescute;
  2. b) asigurarea primului ajutor şi a transportului la cea mai apropiată unitate sanitară a persoanelor afectate;
  3. c) trecerea, după posibilităţi, în alte locuri de muncă sau reducerea programului de muncă pentru persoanele cu afecţiuni, care au contraindicații privind munca la temperaturi extreme.

De asemenea, vă menționăm că inspectorii de muncă din cadrul compartimentului Control Securitate și Sănătate în Muncă al Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani, vor continua efectuarea controalelor care au drept scop verificarea modului în care angajatorii respectă prevederile legale stipulate în Ordonanța de Urgență nr. 99 din 29 iunie 2000 privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecţia persoanelor încadrate în munca.

 

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: O bovină căzută în râul Bașeu, salvată de pompieri

Publicat

Publicitate

 Intervenția neobișnuită a avut loc, în urmă cu puțin timp, în localitatea Petricani, unde o bovină a fost salvată de pompieri după ce a căzut în râul Bașeu.

Cum a ajuns animalul în apă, nu știe nimeni. Când l-a găsit proprietara, era pe jumătate în mâl. A încercat să îl salveze, însă din cauza malului abrupt, eforturile sale au fost zadarnice.

În sprijinul acesteia au venit pompierii din cadrul Stației Săveni, care s-au deplasat la fața locului cu o autospecială de intervenție și echipamente specifice. Salvatorii au reușit să lege bovina cu chingi speciale și, cu ajutorul unui buldoexcavator, au reușit să o aducă în siguranță pe mal.

Din fericire, animalul nu a suferit răni. Operațiunea de salvare a durat mai bine de o oră și s-a încheiat cu succes.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Municipiul Dorohoi rămâne fără apă. Vor fi afectate și câteva comune din jur. Anunțul Nova Apaserv

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani informează consumatorii că, începând cu noaptea de 11 spre 12 iunie 2025, de la ora 02:00, pe o perioadă de 24 de ore, va fi întreruptă furnizarea apei potabile, ca urmare a unor lucrări esențiale de intervenție și modernizare a conductei de aducțiune Leorda – Dorohoi.

Această măsură este necesară pentru a asigura îmbunătățirea semnificativă a sistemului de alimentare cu apă, a creșterii siguranței, cât și a calității serviciilor oferite.

În acest timp vor fi afectați consumatorii din municipiul Dorohoi, respectiv din localitățile: Dealu Mare, Broscăuți, Șendriceni, Leorda, Brăești, Poiana, Dolina, Văculești și Saucenița.

Pentru a evita efectele negative cauzate de lipsa apei, S.C. Nova Apaserv  recomandă utilizatorilor afectați să-și creeze minime rezerve de apă pentru perioada de întrerupere.

Ne cerem scuze față de abonații afectați și îi asigurăm că se va interveni cu operativitate pentru finalizarea lucrărilor, astfel încât disconfortul creat să fie cât mai redus.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Botoșani: Zeci de candidați absenți la proba obligatorie a profilului la Bacalaureat 2025

Publicat

Publicitate

Miercuri, 11 iunie 2025, la proba obligatorie a profilului, matematică sau istorie, din cei 2108 candidați înscriși, au absentat 62. „Nu au fost candidați eliminați”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Botoșani.

Proba obligatorie este la:

  • matematică – pentru profilul real din filiera teoretică, toate profilurile din filiera tehnologică şi profilul militar şi profilul pedagogic – specializarea învăţători-educatoare, din filiera vocaţională
  • istorie – pentru profilul umanist din filiera teoretică şi pentru toate profilurile şi specializările din filiera vocaţională, cu excepţia celor menţionate mai sus

Bacalaureat 2025: subiectele la Istorie

Candidații au primit următoarele cerințe, potrivit edupedu.ro

  • Subiectul 1 – cerințe pe baza a două texte: Henry Kissinger – Diplomația, Jean Carpentier – Istoria Europei.
  • Subiectul 2: cerințe pe baza unui fragment din „Marea istorie ilustrată a României și a Republicii Moldova”, de Ioan Aurel Pop și Ioan Bolovan
  • Subiectul 3: eseu despre constituirea și evoluția statului român în a doua jumătate a secolului al XIX – începutul secolului XX cu repere:
    • prezentarea unei acțiuni desfășurate de români în perioada 1857-1859
    • precizarea unei măsuri adoptate în statul român, în perioada 1861-1866 și menţionarea a două aspecte cu privire la această măsură;
    • menționarea a două fapte istorice la care participă România în cadrul relațiilor internaționale din perioada 1875-1885;
    • formularea unui punct de vedere referitor la politica externă a României în perioada 1916- 1918 şi susţinerea acestuia printr-un argument istoric

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending