Connect with us

Eveniment

Bacșișul de peste 15% poate fi considerat venit salarial. Se plătesc taxe în plus pentru diferență. Amenzi uriașe

Publicat

Publicitate

Legea bacșișului, care a intrat în vigoare la începutul anului 2023, aduce probleme în domeniul HoReCa. Bacșișul care depășește 15% din nota de plată trebuie declarat ca salariu și impozitat ca atare, ceea ce poate fi problematic pentru angajații din restaurante, relatează alba24.ro.

Reprezentanții HoReCa cer clarificări cu privire la acest aspect și propun ca acest venit să fie impozitat lunar, nu pentru fiecare client. Patronii care nu vor plăti întreg bacșișul angajaților pot fi amendați cu 4.000 de lei.

Bacșișul de până la 15% din notă este impozitat cu 10%, iar angajații vor primi doar 90% din suma colectată. Legea nu precizează cum se împart banii din bacșiș între angajații restaurantelor.

Legea 376/2022, care se aplică de la 1 ianuarie 2023, prevede că veniturile din bacșișuri sunt considerate venituri din alte surse pentru care salariații restaurantelor și barurilor datorează numai impozitul de 10%. Nu se face nicio diferențiere expresă de tratament fiscal în funcție de nivelul bacșișului încasat.

Avocatnet.ro atrage atenția că bacșișul care depăste 15% din consumație, ar putea fi considerat venit salarial. Automat, asta ar însemna că se datorează nu doar impozitul pe venit, ci și contribuțiile sociale.

„Din motive care nouă ne scapă, Legiuitorul a decis că în cazul restaurantelor și barurilor acordarea bacșișului este o tehnică de plată suplimentară a personalului angajat legală, fapt pentru care a fost reglementată o procedură de lucru și, respectiv, un mod de impozitare specific.

Publicitate

Din nefericire, reglementarea a fost redactată în pripă și vine la pachet cu unele lacune de implementare în viața reală.

Bacșiș peste limita de 15% nu ar fi legal acordat, așa cum nu era legal acordat bacșișul în orice cuantum până la data de 1 ianuarie 2023.

Legea nu precizează nici cum se împart banii din bacșiș între angajații restaurantelor, dacă, de exemplu, bucătarii vor primi aceleași sume ca ospătarii.”

Amenzi uriașe pentru nedeclararea bacșișului

Legea 376/2022, prin care se impozitează bacșișul lăsat de clienți la restaurant prevede amenzi de la 2.000 la 4.000 de lei pentru firmele care încalcă noile dispoziții legale.

Bacșișul reprezintă „orice sumă de bani oferită în mod voluntar de client, în plus față de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate” de către localurile menționate mai sus.

Bacșișul NU poate fi asimilat, din punctul de vedere al TVA, unei livrări de bunuri sau unei prestări de servicii.

Procedura prin care se primește bacșișul la restaurant:

Noua Lege 376/2022, pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, descrie procedura prin care ospătarul/barmanul (etc.) va putea primi bacșișul, scrie startupcafe.ro

  • Localurile prevăzute de lege au obligația de a înmâna clientului o notă de plată, în prealabil emiterii bonului fiscal, în care sunt prevăzute rubrici destinate alegerii de către client a nivelului bacșișului oferit, între 0% și 15% din valoarea consumației.
  • Nota de plată trebuie să conțină și o altă rubrică în care clientul să poată înscrie suma oferită drept bacșiș, în valoare absolută (bacșișul ca sumă în lei, independent de valoarea notei), dacă acesta optează pentru acest mod de stabilire a valorii bacșișului acordat.
  • Bacșișul încasat de la clienți se evidențiază pe bonul fiscal, indiferent de modalitatea de încasare a acestuia.
  • Bacșișul se evidențiază distinct pe același bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate și este introdus în baza de date a aparatelor de marcat electronice fiscale sub formă de articol, cu denumirea «bacșiș».
  • În situația în care, la solicitarea clienților, restaurantul (barul, alt operator încadrat în lege) eliberează acestora și factură, bacșișul se evidențiază distinct și pe aceasta.
  • Sumele reprezentând bacșiș, astfel evidențiate în factură, se înregistrează în contabilitatea operatorilor economici sau altor entități plătitoare pe seama cheltuielilor de protocol și au regimul fiscal al acestora, în limita nivelului de deductibilitate stabilită prin Codul fiscal.
  • Sumele provenite din încasarea bacșișului se înregistrează în contabilitatea operatorilor economici pe seama conturilor de datorii folosind un analitic distinct și se distribuie integral salariaților, pe baza unei evidențe nominale a acestora.
  • Operatorii economici (restaurante, baruri etc.) stabilesc, printr-un regulament intern, procedura și modalitatea de distribuire către salariați a sumelor provenite din încasarea bacșișului.

Cum se încadrează fiscal sumele  provenite din bacșișul acordat de clienți

Din punct de vedere fiscal, sumele provenite din încasarea bacșișului de la client de către operatorul economic NU pot fi asimilate unui element de natura veniturilor pentru acesta din urmă, iar distribuirea acestora către salariați NU poate fi asimilată unui element de natura cheltuielilor.

Sumele provenite din încasarea bacșișului de către salariați ca urmare a distribuirii sunt calificate ca venituri din alte surse și se supun regimului fiscal prevăzut de titlul IV – cap. X din Legea nr. 227/2015. NU li se aplică prevederile titlului V – Contribuții sociale obligatorii.

Impozitul pe venit (10%) datorat de salariat se reține la sursă la momentul distribuirii bacșișului de către plătitorii de venituri și se achită la bugetul de stat, potrivit art. 115 din Codul fiscal.

Aceste sume NU pot fi reîncadrate fiscal ca venituri salariale sau asimilate salariilor.

Clienții NU sunt obligați să dea bacșiș. Este interzis operatorilor economici (restaurantelor barurilor etc.) să condiționeze livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordare a bacșișului.

Firmele (restaurante, baruri etc.) care nu înregistrează fiscal bacșișul primit cu toate procedurile descrise mai sus, precum și cei care încearcă să impună clientului să plătească bacșiș riscă amenzi contravenționale de la 2.000 lei la 4.000 lei.

Bacșișul la livrările de la restaurant la domiciliu

Pentru bacșișul oferit de client în cazul livrărilor la domiciliu, inclusiv prin intermediul aplicațiilor ca Glovo, Tazz, prin comenzi telefonice (etc.), NU se aplică obligația de a evidenția bacșișul pe bonul fiscal.

În cazul în care pentru livrarea produselor la domiciliul clienților, se optează totuși pentru evidențierea bacșișului pe bonul fiscal, procedurile prevăzute de această lege pentru impozitarea bacșișului sunt aplicabile integral în mod corespunzător, cu posibilitate adaptării formularisticii specifice domeniului.

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Subiecte Bacalaureat Limba și Literatura Română, la prima probă scrisă, de luni, 11 august

Publicat

Publicitate

Subiecte Bacalaureat Limba și Literatura Română, la prima probă scrisă, de luni, 11 august. Varianta extrasă a fost cea cu numărul 9. Textul suport de la subiectul I a fost un fragment din „Tatăl meu, Lucian Blaga” de Dorli Blaga.

La subiectul I B, cerința a fost un text argumentativ: dacă atitudinea oamenilor față de mediu poate să fie schimbată sau nu.

Candidații de la uman și vocațional – pedagogic au avut la subiectul III de realizat caracterizarea unui personaj dintr-un text dramatic la alegere, potrivit Edupedu.ro.

Subiecte Bacalaureat Limba și Literatura Română: SUBIECTUL I

(50 de puncte)

Citește următorul fragment:

Publicitate

La Zürich am schimbat trenul. Încă o oră și un sfert și mă aflam la Berna. Rolf mă aștepta pe peron. […]

În mașină mi-a explicat că voi locui într-un hotel, lângă ei, la două stații de tramvai, și că micul-dejun îl voi lua la Mama lui, iar cina la ei. În primul moment am fost mirată. Mai târziu, mi-am dat seama că prietenii mei au fost înțelepți! Dispunerea de o libertate totală de mișcare și de organizare a timpului meu liber. […]

Pornisem spre Berna cu multe planuri, în primul rând, intenționam să le fac din nou o surpriză bătrânilor prieteni ai Tatălui meu. De data aceasta, era o mică expoziție, în fotocopie, a unor scrisori primite de Tata de la intelectualii elvețieni, între 1928 și 1933, precum și ale sale de documente. […]
Diminețile petrecute luând micul-dejun la bătrâna Doamna Marti au fost fabuloase.

Găseam masa pusă în frumoasa ei bucătărie. Cred că ea mânca mai mult decât devenea, căci sedea cu mine și povesteam. Uneori îmi făcea observație, când foloseam greșit o linguriță. Cam așa: „Dragă, dar este în Europa.” Aveam iar o mamă! Înțelegeam cât contează cum te prezinți, să nu mănânci la masă din hârtie sau să bei din sticlă. […]

Doamna Marti avea atunci 86 de ani. Era pensionară după o lungă activitate de pedagog. Pe care o începuse imediat după moartea soțului ei, Hugo Marti, în 1937. Până atunci lucrase, iar la moartea lui Marti ea nu dispunea de niciun mijloc de existență (la 39 de ani). A lucrat până târziu, ca să-și facă ani de pensie.

Rolf și-a făcut studiile la Politehnica din Zürich, imediat după război, în condiții incredibil de precare. Toate acestea mi le-a povestit în orele pe care le petreceam la ea. Trăia frumos. Și, la vârsta ei, era frumoasă, cu ochii albaștri, bună, cu părul alb, bine îngrijit. Se armoniza perfect. Purta culori deschise, palide, cu croiala clasică, cum poartă doamnele în vârstă în Occident.

Locuința era luminoasă, cu un living- sufragerie, dormitor, dependințe, dar aranjată cu mult gust, cu mobilă stil, cringnale. Multe, multe cărți, un birou grațios, discuri, radio. Din living pășeai direct într-o grădină miraculoasă, unde obișnuia să-și ia ceaiul după-masă. De multe ori cu mine. […]

Doamna Marti se bucura de fiecare clipă trăită. Considera că vârsta pe care o avea este un dar și participa, într-o dispoziție pozitivă, la toate evenimentele. N-am auzit-o niciodată spunând „mă simt bătrână”. Se gospodărea singură, ieșea în oraș. Masa o lua în bucătărie, dar și-o așeza întotdeauna frumos, îmi spunea că trebuie să te respecți și când ești singur. […]

Ca o mamă, îmi făcea și observații. Să vedeti. Aveam cheile locuinței, ca să nu o deranjez când soseam. Într-o zi îmi spune: „Știi, mâine n-o să fiu acasă, mă duc în oraș la coafor și cumpărături. Ia-ți masa pusă la loc.” Desigur, m-am descurcat. Masa era frumos așezată, mi-am încălzit apa pentru cafea într-un ceainic cu capac.

În aceeași zi, spre seară, îmi turna ceaiul Rolf (care stătea la două case), m-am prins că era pe ea. Foarte drăguță, m-a mulțumit că am lăsat totul în ordine. Apoi a luat ceainicul de pe aragaz, mirată s-a uitat în el și m-a întrebat: „De ce ai pus atâta apă?”. […] În Elveția oamenii nu sunt risipitori. Ei economisesc resursele de apă potabilă, materiile prime, reciclează tot ce se poate recicla. Am înțeles și am învățat.

Doli Blaga, Tatăl meu, Lucian Blaga

A. Scrie pe foaia de examen, în enunțuri, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerințe cu privire la textul dat.

Indică sensul din text al secvenței mi-am dat seama și al cuvântului greșit.

Menționează prenumele tatălui lui Rolf, utilizând informațiile din textul dat.

Prezintă un avantaj pe care i-l oferă lui Doli Blaga cazarea la hotel, justificându-ți răspunsul cu o secvență semnificativă din textul dat.

Explică motivul pentru care doamna Marti a lucrat până la o vârstă înaintată.

Prezintă, în 30-50 de cuvinte, o atitudine a autoarei față de doamna Marti, așa cum reiese din textul dat.

Subiecte Bacalaureat Limba și Literatura Română: SUBIECTUL I – B (20 de puncte)

Redactează un text de minimum 150 de cuvinte, în care să argumentezi dacă atitudinea oamenilor față de mediu s-a schimbat sau nu, raportându-te atât la informațiile din fragmentul extras din volumul Tatăl meu, Lucian Blaga de Dorli Blaga, cât și la experiența personală sau culturală.

În redactarea textului, vei avea în vedere următoarele repere:

  • formularea unei opinii față de problematica pusă în discuție, enunțarea și dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate opiniei și formularea unei concluzii pertinente; 14 puncte utilizarea corectă a conectorilor în argumentare, respectarea normelor limbii literare (norme de exprimare, de ortografie și de punctuație), așezarea în pagină, lizibilitatea, respectarea precizării privind numărul minim de cuvinte; 6 puncte

Subiecte Bacalaureat Limba și Literatura Română: SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)

Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, perspectiva narativă din textul de mai jos.

*Când trecu prin Brașov și apoi coborî spre Valea Ursului, se simți mai ușoară, cu toate că era asudată leoarcă. Pe aici o ajunse din urmă, cu farurile aprinse, autobuzul care, într-adevăr, întârziase la atelier pentru o reparație, ca de obicei. Șoferul îi dădu câteva semnale de claxon și chiar încetini ca să o ia în mașină, dar Solomia făcu semn că nu vrea și se feri să n-o stropească… Pe la pod, mai încolo, o sanie cu doi căluți prăpădiți dădu să treacă pe lângă ea înainte, căutând parte pe marginile șoselei desfundate. Recunoscu pe Dumitru al Smărăndiței, chiar din Valea Ursului, care opri și o luă în sanie. […]

Pe uliță, cele mai multe case erau adormite, în întuneric. Numai ici-colo, veghea câte o luminiță galbenă ca un ochi bolnav de griji. Solomia văzu de departe lumina la casa lor și se gândi îndată:
— Lasă că-i bine! Nu s-au culcat încă!

Când împinse poarta, căinele Tălharu făcu numai „ham”, o recunoscu și, în semn de dragoste, se tăvăli la picioarele ei, încât trebuit să treacă peste el.*

Liviu Rebreanu, Amândoi

Notă

Pentru conținut, vei primi 6 puncte, iar pentru redactare, vei primi 4 puncte (utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct; punctuația – 1 punct).

În vederea acordării punctajului pentru redactare, răspunsul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte și să dezvolte subiectul propus.

Foto: Edupedu

Citeste mai mult

Eveniment

Datoriile firmelor, publice: Guvernul vrea să reducă lista informațiilor protejate de secretul fiscal

Publicat

Publicitate

Guvernul pregătește schimbări majore în ceea ce privește confidențialitatea datelor fiscale. Potrivit unui proiect aflat în dezbatere publică, Ministerul Dezvoltării propune ca datele de identificare ale contribuabililor, natura și cuantumul obligațiilor fiscale să nu mai fie considerate informații protejate de secretul fiscal. Astfel, datoriile firmelor – dar și ale persoanelor fizice – ar putea deveni publice.

În prezent, Codul de procedură fiscală impune păstrarea confidențialității asupra unui spectru larg de informații: date de identificare, obligații fiscale, venituri, bunuri, conturi și transferuri. Noul proiect restrânge această listă, păstrând sub protecția secretului fiscal doar informațiile legate de plăți, conturi, rulaje, transferuri de numerar, solduri, deduceri, credite, valoarea patrimoniului net și date obținute din declarații sau documente.

Potrivit notei de fundamentare, modificarea urmărește creșterea transparenței și clarificarea cadrului legal privind datele ce pot fi divulgate. În plus, autoritățile fiscale vor putea folosi mai eficient aceste informații în acțiunile de control și verificare.

Proiectul introduce și obligația publicării, pe site-ul ANAF și pe paginile organelor fiscale locale, a listelor cu debitorii – persoane fizice și juridice – care au restanțe la plata obligațiilor fiscale, alături de cuantumul acestora. De asemenea, vor fi publicate și liste cu contribuabilii care își achită datoriile la termen și nu înregistrează restanțe.

Pentru persoanele fizice, listele vor conține numele, localitatea și numărul rolului fiscal. Inițiatorii susțin că măsura are ca scop stimularea disciplinei fiscale și creșterea gradului de conformare voluntară la plata taxelor și impozitelor.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Creșteri de impozite pe proprietate și concedieri în administrația publică, anunțul premierului Bolojan

Publicat

Publicitate

Impozitele pe proprietăți ar putea crește, iar personalul din administrația publică s-ar putea reduce din 2026. Premierul Ilie Bolojan a declarat duminică, la Antena 3 CNN, că aceste măsuri – vizând persoanele fizice și aparatul administrativ – ar putea intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026.

Aceste decizii fac parte din al doilea pachet de măsuri pregătit de Guvern pentru reducerea deficitului bugetar și optimizarea cheltuielilor.

Majorări de impozite pentru proprietăți neactualizate

Bolojan a explicat că în unele localități, în special acolo unde impozitele nu au mai fost indexate de ani de zile, acestea ar putea crește semnificativ pentru persoanele fizice.

„Este posibil ca acolo unde nu s-au indexat impozitele de ani de zile, să se ajungă la o majorare, exclusiv pentru persoanele fizice. Datorită faptului că nu au fost calculate în funcție de valoarea de piață, este posibilă o creștere de la 1 ianuarie”, a spus premierul la Antena3

Pentru persoanele juridice, impozitele se calculează după alte formule, raportate la valoarea activelor.

Banii rezultați din aceste majorări vor rămâne în bugetele locale, însă Guvernul va reduce proporțional sumele de echilibrare pe care le alocă autorităților.

Publicitate

Măsuri cu impact asupra autorităților locale

Premierul a precizat că măsura ar aduce venituri suplimentare pentru unitățile administrativ-teritoriale, dar cu alocări mai mici de la bugetul central.

Acest lucru se aplică în contextul în care România nu mai poate redirecționa către primării aceleași fonduri ca în trecut, din cauza volumului mare de investiții deja asumate și a cheltuielilor ridicate.

Reformă în administrația publică și concedieri

Bolojan a afirmat că în multe instituții publice personalul este supradimensionat, inclusiv la nivel local.

„Din punctul meu de vedere, în multe instituții avem personal supradimensionat și acolo unde numărul de angajați depășește calculul corect, e foarte probabil să avem reduceri de personal”, a declarat premierul.
Reforma se concentrează pe două direcții principale:

  • Administrația publică locală – reducerea costurilor și creșterea eficienței;
  • Sănătatea – optimizarea managementului și îmbunătățirea serviciilor.

Premierul a subliniat că există exemple de primării și consilii județene care oferă servicii la fel de bune cu mai puțini angajați și costuri mai mici.

Venituri insuficiente și cheltuieli ridicate

Bolojan a avertizat că statul se confruntă cu venituri prea mici la buget, cheltuieli mari și investiții greu de finanțat în ritmul dorit.

„Efectele acestui pachet nu se vor vedea imediat, dar din 2026 vor răspunde problemelor majore: venituri prea puține, cheltuieli prea mari și investiții mari deja contractate, pe care nu le putem susține în ritmul dorit”, a concluzionat premierul.

Citeste mai mult

Eveniment

Șofer din Hudești, prins băut la volan cu o alcoolemie de 0,80 mg/l

Publicat

Publicitate

Un bărbat de 37 de ani din comuna Hudești, județul Botoșani, s-a ales cu dosar penal după ce a fost depistat conducând sub influența băuturilor alcoolice. Incidentul a avut loc vineri, 8 august 2025, în urma unui control rutier efectuat de polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 4 Dorohoi.

Autoturismul condus de acesta a fost oprit pe drumul public din localitate, iar testarea cu aparatul etilotest a indicat o concentrație de 0,80 mg/l alcool pur în aerul expirat. Conform legislației, o valoare de peste 0,40 mg/l constituie infracțiune.

Șoferul a fost condus la o unitate medicală pentru recoltarea de probe biologice, în vederea stabilirii exacte a alcoolemiei în sânge.

Polițiștii au deschis un dosar penal și continuă cercetările pentru conducere sub influența alcoolului.

 

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending