Connect with us

Educație

Bacalaureat 2025: Încep probele de evaluare a competențelor

Publicat

Publicitate

Probele de evaluare a competențelor din cadrul primei sesiuni a examenului de Bacalaureat încep luni.

Potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educației, în intervalul 27 – 29 ianuarie are loc evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A; între 29 și 31 ianuarie vor fi evaluate competențele lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B, care va fi susținută de elevii din partea minorităților naționale.

De asemenea, în intervalul 3 – 5 februarie, vor fi evaluate competențele lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C, iar între 5 și 7 februarie vor fi evaluate competențele digitale – proba D.

Elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate, care nu pot participa la probele A, B, C și D din cadrul examenului național de Bacalaureat – 2025, în perioada 27 ianuarie – 7 februarie, le pot susține în perioada 30 mai – 4 iunie.

Conform calendarului aprobat de Ministerul Educației, în perioada 2 – 6 iunie va avea loc înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen.

Cursurile claselor terminale de liceu se vor încheia pe 6 iunie.

Publicitate

Prima probă scrisă – cea la Limba și literatura română – se va desfășura pe 10 iunie, iar pe 11 iunie va avea loc proba obligatorie a profilului.

Pe 13 iunie, candidații vor susține proba la alegere a profilului și specializării.

Elevii din partea minorităților naționale vor susține pe 16 iunie proba scrisă la Limba și literatura maternă.

În data de 20 iunie se vor afișa rezultatele la probele scrise (până la ora 12,00). Cei care vor dori să depună contestații pot să vizualizeze lucrările în intervalul orar 14,00 – 18,00, dar și în zilele de 23 și 24 iunie.

Rezultatele finale vor fi afișate pe 30 iunie.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a transmis un mesaj elevilor înainte de începerea probelor de evaluare a competențelor.

‘În zilele următoare veți participa la probele de evaluare a competențelor (probele A, B, C, D) din cadrul examenului național de Bacalaureat 2025 – prima sesiune. Metodologia este una elaborată în anul 2024, pe care, din respect pentru voi și pentru procesul început, nu am modificat-o. Dar am monitorizat mereu lucrurile, mai ales că metodologia este una nouă, iar pe baza feedback-urilor din școli, fără să schimb metodologia, am încercat să facilitez implementarea acesteia prin diverse decizii administrative care să eficientizeze lucrurile. Și o voi mai face când este cazul de dragul de a crea contextul cel mai bun pe care îl putem avea în condițiile sistemului nostru educațional pentru a vă putea exprima cât mai bine competențele dobândite’, a scris Daniel David joia trecută pe Facebook.

În calitate de psiholog, el le-a transmit elevilor care vor participa la Bacalaureat că hipermotivarea/stresul negativ intens (distresul) nu îi ajută, dar o motivare adecvată, în condiții de echilibru psihologic, și chiar de o doză rezonabilă de stres (eustres) îi poate mobiliza la examinări.

Daniel David i-a sfătuit pe participanții la examen să nu se teamă de propriile emoții, dar nici să nu se îngrijoreze mai mult decât este cazul, deoarece asta nu ajută.

‘Doar fiți curajoși și încrezători și dați toți ce aveți mai bun la momentul examinărilor! Celor care veți obține performanța așteptată vă spun de pe acum felicitări! Celor care nu veți atinge performanta așteptată vă reamintesc că, deși este o evaluare importantă, aceasta nu vă definește valoarea personală, ci doar performanța punctuală; să învățăm din rezultat și să încercăm să-l folosim cât mai înțelept! Așadar, doriți-vă să reușiți și dați tot ce puteți, acceptând însă că, dacă nu se întâmplă să obțineți performanța dorită, poate exista totuși un câștig personal, în spiritul vorbelor înțelepte ale lui Nelson Mandela: ‘Eu nu pierd niciodată. Fie câștig, fie învăț!’ ‘, a mai spus Daniel David.

El le-a mulțumit cadrelor didactice și personalului administrativ pentru eforturile în pregătirea în bune condiții a acestei etape a Bacalaureatului, conform noii metodologii.

‘Nu este ușor să-ți schimbi rutinele, dar trebuie să o facem de dragul elevilor! Nu în ultimul rând, părinților le spun să nu pună presiune pe elevi, doar să-i responsabilizeze și să-i susțină empatic înainte și după examen (indiferent de rezultat), învățând din proces (inclusiv prin discuții cu elevii și profesorii) și încercând să-l utilizeze cât mai bine în educația copiilor lor’, a arătat ministrul Educației. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

„Buzduganul” lui Trumph vorbește. Elon Musk, de acord ca SUA să părăsească NATO și ONU

Publicat

Publicitate

Miliardarul Elon Musk, mâna dreaptă a președintelui american Donald Trump, s-a declarat favorabil retragerii Statelor Unite din NATO și ONU, relatează agenția EFE, citat de agerpres.ro.

‘Sunt de acord’, a scris Musk pe rețeaua sa de socializare X sâmbătă seară, el răspunzând astfel mesajului postat de un utilizator american ce a scris pe X: ‘Este timpul să părăsim NATO și ONU’.

 

Musk, cel mai bogat afacerist din lume, are o influență enormă în administrația Trump, unde conduce Departamentul de Eficiență Guvernamentală (DOGE), instituție nou creată de președintele republican pentru a reduce cheltuielile administrației americane.

Opoziția democrată susține că CEO-ul companiilor SpaceX și Tesla a căpătat o putere nelimitată în noul executiv, unde deciziile sau opiniile sale au condus deja la demiterea a mii de angajați federali.

Tot sâmbătă, fostul comandant suprem al forțelor NATO în Europa, amiralul american James Stavridis, a estimat la postul CNN că NATO și-ar putea trăi în prezent ‘ultimele zile’ ale existenței sale, iar locul Alianței Nord-Atlantice ar putea fi luat de o alianță europeană.

Publicitate

Cât despre ONU, un grup de parlamentari din Partidul Republican al președintelui Donald Trump au lansat luna trecută o inițiativă prin care au cerut retragerea SUA din această organizație

Citeste mai mult

Administratie

Iluminat public modern în comuna Coșula: Investiție de un milion de lei din fondurile de mediu

Publicat

Publicitate

Comuna Coșula va beneficia de un sistem de iluminat public modern, eficient energetic și ecologic, grație unei finanțări nerambursabile de 1.000.000 de lei.

Proiectul este finanțat prin Administrația Fondului pentru Mediu și va fi implementat în perioada 12 martie 2024 – 12 septembrie 2025.

Prin această investiție, autoritățile locale își propun să îmbunătățească siguranța și confortul locuitorilor, reducând în același timp consumul de energie și impactul asupra mediului. Noile sisteme de iluminat vor folosi tehnologie LED, asigurând un consum redus de electricitate și costuri mai mici pentru administrația locală.

Modernizarea iluminatului public reprezintă un pas important în dezvoltarea comunei, oferind mai multă vizibilitate pe timpul nopții și sporind siguranța cetățenilor.

Administrația publică locală, prin primarul interimar Neculai Șchiopu, este apreciată pentru eforturile în atragerea fondurilor necesare acestui proiect, considerat esențial pentru îmbunătățirea infrastructurii locale și își exprimă încrederea că implementarea acestui sistem va aduce beneficii semnificative comunității pe termen lung.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (330)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

O  CARTE  CARE  ÎNDEAMNĂ  COPILUL  LA  JOC

O privire asupra creaţiei scriitoarei Maria Baciu (a cărei zi de naștere este 4 martie) relevă şi o predilecţie pentru literatura pentru copii: poezie (“Bună dimineaţa, Puf!” – 1994, “Daruri de Crăciun” – 1996, “Lume îndrăzneaţă” – 1998, “Fetiţa cu buline – 2000, “Vremea fragilor” – 2000, “Caii soarelui” – 2003, “Vara copilăriei” – 2004, “Copilărie de lux” – 2005, “Antologie de poezii pentru copii” – 2010, şi  “Anii mici cu…mult sclipici” – 2013); proză (“Concertul de pe Mitropolitan Imaş” – 2008, “Ghetuţele copilăriei” – 2009, şi  “Childhood Boots” – 2013); teatru (“Tigrişorul Pietrek” – 2000 şi “Vara lui Dănel” – 2005). Acestora li se adaugă “anotimpul Copilărie” (Editura “Geea”, Botoşani, 2015, grafica de Carmen Ionel, referinţe: Lucia Cifor, Dan Lungu, Luminiţa Stoica).

Cu ceva timp în urmă, “Dilematica” (anul VII, nr. 69, ianuarie 2012) a propus un “Dosar” cu tema “Literatura pentru copii între aventură şi rezistenţă”, titlu care se potriveşte perfect şi Mariei Baciu, fiindcă ce altceva decât “aventură”, “rezistenţă” şi “încăpăţânare creatoare” este  să tot continui să scrii şi literatură pentru copii? În sursa citată, Adela Rogojinaru  a ţinut să precizeze că: “Un anume estetism păstrat în teoriile artei pentru artă şi în studiile de fenomenologie a operei literare a făcut ca literatura  pentru copii să fie considerată  inautentică şi utilitară, neînsemnată din perspectiva teoriei formei şi neclasificabilă într-o ierarhie critică a valorilor literare. Fiind privită mai curând ca o formă de artizanat decât ca o formă de artă, literatura pentru copii se conservă prin grija exclusivă a autorilor de manuale şi de auxiliare didactice.  În mod cu totul regretabil, rămâne singura formă de literatură care are nevoie de justificări şi de motivări circumstanţiale exterioare actului artistic”. Mai mult, Adela Rogojinaru dă vina pe  “nefericita utilizare prepoziţională care indică atribuirea obiectului literar, “pentru copii”, absentă în definirea altor forme literare” fapt ce a făcut să contribuie la “deprecierea sensului şi a valorii actului literar, făcându-ne să uităm că ne referim totuşi la literatură, ca fapt exceptional de creaţie”.

Dacă Nicolae Manolescu, o autoritate în domeniul criticii, nu considera literatura pentru copii ca gen separat, Lucian Blaga era de altă părere.  Autorul “poemelor luminii” şi a poeziei “Copiii” (“O Dumnezeule!  / Copiii tăi cei mai aleşi, copiii / Cu suflet rupt din strălucirea ta: /  Ei nu trăiesc în lumea /  De tine  createă / Ci-n lumea  /  Creată de ei înşişi… / Le-o ierţi? /  Eu ştiu ceva: /  Ştiu că le-o ierţi, ştiu că te bucuri chiar / De îndrăzneala  / Copiilor tăi mari şi buni şi visători…”),  nu considera acest gen ca fiind unul minor şi de scos dintr-o posibilă clasificare. Adrian Marino transferă literatura pentru copii domeniului paraliteraturii, pe când scriitorul şi traducătorul Florin Bican o recunoaşte ca gen separat, doar că ar trebui să se numească  “literatură cu copii”. Indiferent cum ar trebui să se numească, important este că ”poezia pentru copii” există prin: Passionaria Stoicescu, Pandelica Radeş, Ana Blandiana, Adina Popescu, Maria Baciu şi mulţi alţii, unii dintre ei plecaţi deja “dincolo”.

Revenind la cartea Mariei Baciu, e de remarcat un merit: deşi profesoară, nu exacerbează accentul pedagogic. Sun foarte dese momentele de limbaj poetic autentic,  demersul pedagogic abia sesizându-se: “Într-o cioară stă o nucă. / Râul s-a ascuns în ştiucă. / Umblă prin pădurea deasă / Cerbii, căutându-şi casă. / Într-o ramă, pe perete, / E bunicul, care vede / În trecut. Dar ăsta nu-i / Decât un tablou în cui… / Ce se-ascunde e cuprins / Sub zăpada care-a nins…/ Toate ale lumii stau / Într-o încăpere sau / Într-un gând, ascuns în cap, / Şi de care nu mai scap…” (“Ce se vede”) sau “Mai mulţi Sori / Atârnă-n crengi / Şi sunt tineri / Şi întregi. / Par că râd / Şi par să spună / Că n-au frică / Nici de Lună, / Nici de Stele, /  Nici de Noapte, / Că sunt doar / Gutuie coapte…” (“Gutuiele”).

Publicitate

Privită dintr-o abordare psihologică, această carte se adresează celei de-a treia copilării, ce corespunde vârstei şcolare când copilul e apt de efort intelectual şi emotional, învaţă să scrie şi să citească, îşi face  prieteni, socializează. Astfel că fiecare poezie  se supune , parcă voit, unei observaţii argheziene: “Nicio jucărie nu e mai frumoasă ca jucăria de vorbe”. Poezii ca nişte jucării, care îndeamnă la joc, domină  conţinutul acestei cărţi: „Cine-i mai …”drumeţ” ca el? / Aţi ghicit! E Şotronel! / El e prieten cu oricine / Vrea să-l joace, ca şi mine! // E drăguţ şi e cochet, / Şi mă trage de şiret, / Dacă trec pe lângă el / Şi nu-l joc în nici un fel.” („Şotronel”); „Ninge! Ninge! / David stă cu-n ochi pe minge / Tot gândindu-se la meci / Şi la cei unşpe „zevzeci” / Care se vor sfătui / Să renunţe…Dar ce-ar fi / Să cadă la învoială: / Să joace meciul la şcoală, / Iar după aşa un duş, / Să meargă la săniuş?! / David, ce-nţelept mai eşti! / Zău, ne place cum gândeşti!” („Fotbaliştii”). Şi exemplele ar putea continua cu „Ziua copacilor”, un exemplu de neafectare a inocenţei: „Era ziua Nucului. / Noi jucam arşice / Chiar pe Creasta Cucului / Şi pocneam din bice. // Era ziua Prunului. / ne jucam cu beţe, / Iar Cireşul ne chema / Alt joc să ne-nveţe. // Era ziua Mărului / Şi ne-mpodobise / Cu lumina Cerului / Şi cu-n car de vise… // Şi-a Livezii, ce-a-nflorit, / Era ziua toată… / Gâzuliţe au venit  / Şi-am făcut o roată. // Şi-am jucat pân-am căzut / peste flori şi iarbă! / Cerul însuşi ne-a văzut, / Chiar şi noaptea oarbă, // Iar copacii s-au distrat / Pentru prima dată / Şi, de drag, au sărutat / Ceata noastră toată”.

Asemenea lui Blaga, cel care aşeza copilul în sat, ca  „paradis al copilăriei”, Maria Baciu procedează la fel, dar prin universul şcolii şi familiei, locurile unde copilul poate experimenta realitatea raportată la  anotimpurile anului: „Singurică eu m-am dus / Pe colina cea de sus / Să-l întreb pe tatăl meu / Unde şade Dumnezeu? // „Unde-i Doamne – Doamne, tată? / Tu i-ai spus că ai o fată / Care vrea să-i cear-un sfat?” / „E plecat, tată, plecat…”// „Şi mai vine?” „Sigur vine, / Nu la mine, ci la tine, / Că el fi-va-ţi de folos / Pe-al tău drum anevoios…” („Căutare).

Ritmul şi rima accesibile unei posibile memorări, desele tuşe de om al cetăţii (vezi Scrisoare” şi alte poezii),  precum şi  interjecţiile onomatopee şi predicative ce produc efecte de îmbogăţire a versului, fac din fiecare poezie o picătură ce cade firesc, precum doza unui medicament, peste sufletul inocent al copilului. Volumul  „anotimpul Copilărie”, ieşit în lume sub semnul culorii preferate de autoare, verdele crud,  îndeamnă la joc, relaxare şi creativitate. (GEORGICĂ MANOLE)

Citeste mai mult

Eveniment

Atunci când IUBIREA poartă uniformă: O ceremonie a curajului și a inimii la Botoșani

Publicat

Publicitate

Silviu Urioc a purtat uniforma militară în ziua nunții, simbolizând curajul și dedicarea sa. Momentul a devenit o declarație emoționantă a angajamentul față de profesie și iubita sa. Cu alte cuvinte, astăzi, iubirea a îmbrăcat uniforma de ceremonie.

Într-o zi care a fost senină de primăvară, când razele soarelui mângâiau simplu, dar blând pământul, Silviu Urioc și-a unit destinul cu aleasa inimii sale, Ramona. În atmosfera plină de emoție și speranță, fiecare clipă părea să vibreze sub farmecul noului început.

“Pentru Silviu, colegul nostru din cadrul Inspecției de Prevenire, nunta nu era doar o sărbătoare a iubirii, ci și ocazia de a-și onora profesia și curajul de zi cu zi. De aceea, a ales să poarte în ziua cea mare uniforma militară, simbol al dăruirii și dedicării sale față de oameni. Astfel, uniforma, de obicei martoră a provocărilor și responsabilităților, a devenit parte a unei povești de dragoste scrise cu lumină și bucurie”, a transmis ISU Botoșani.

Ramona l-a întâmpinat cu un zâmbet cald și cu inima plină de nerăbdare. În clipa în care s-au privit, întreaga lume a dispărut, lăsând loc doar pentru ei doi și promisiunea unui drum parcurs împreună. Bucuria lor a fost împărtășită de familie, prieteni și colegi, care au vibrat la unison cu fiecare emoție, fiecare privire și fiecare răsuflare de fericire.

Florile proaspete ale primăverii au împodobit sala, răspândind parfumul speranței și al prospețimii. Glasurile celor prezenți au rostit urări de bine, iar aplauzele au însoțit pașii lor spre viitor. Fiecare gest a fost încărcat de semnificație: jurămintele rostite au vorbit despre iubire, respect și sprijin necondiționat, punând bazele unei vieți petrecute umăr lângă umăr.

În uniforma sa, Silviu a încorporat nu doar onoarea și responsabilitatea profesiei, ci și devotamentul față de Ramona. Îmbrățișarea lor, sub privirile emoționate ale celor dragi, a fost pecetea unui legământ menit să reziste în timp.

Publicitate

Toți pompierii ISU Botoșani îl privesc cu bucurie pe Silviu și Ramona, trimițându-le gânduri bune pentru un viitor luminos. Să le fie casa de piatră, să rămână mereu sănătoși și să se iubească la fel de mult ca în această zi de primăvară în care destinul lor s-a unit.

“O zi specială, un nou început și o viață plină de fericire împreună – aceasta e povestea de dragoste care ne inspiră și ne emoționează pe toți. Felicitări, Silviu și Ramona, și drum bun în călătoria voastră spre toate bucuriile vieții!”, au transmis reponsabilii ISU Botoșani.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending