Connect with us

Actualitate

BACALAUREAT 2023: Ce examene echivalează probele de competențe la limba străină. Detalii pentru liceeni

Publicat

Publicitate

La examenul de Bacalaureat din acest an, elevii pot cere echivalarea probelor de competențe limbi străine dacă au promovate examene cu recunoaștere europeană și internațională, relatează alba24.ro.

Lista acestor examene a fost modificată recent de minister (OME 3262/2023) și a fost publicată joi în Monitorul Oficial.

Este vorba despre probele de competențe lingvistice la engleză (Cambridge, TOEFL, Oxford, ECL și altele), franceză, germană, italiană, spaniolă, potrugheză, rusă, japoneză.

Certificatele nu sunt obligatorii, dar reprezintă una dintre variantele pentru echivalarea probei C de evaluare a competenței lingvistice într-o limbă de circulație internațională la Bacalaureat.

Pentru a obține aceste certificate, este nevoie de sesiuni de pregătire și sunt percepute taxe.

Lista examenelor cu recunoaștere internațională pentru certificarea competențelor lingvistice în limbi străine – Bacalaureat 2023

Limba engleză

Examen/ abreviere/ nivel sau notare / punctaj recunoaștere / instituția sau organizația ce eliberează certificatul

Publicitate

Examene Cambridge (instituția ce eliberează certificatul: University of Cambridge — Cambridge English Language Assessment/ former University of Cambridge — English for Speakers of Other Languages Examinations (Cambridge ESOL) — www.cambridgeenglish.org):

  • Preliminary English Test/ PET FOR SCHOOLS (PET/Preliminary/Preliminary for Schools) nivel B1 – promovat/Cambridge English scale: 140—170
  • First Certificate in English/First Certificate in English for SCHOOLS (FCE/ First/ First) nivel B2 – promovat/Cambridge English scale: 160—190
  • Certificate Advanced English (CAE/ Advanced) nivel C1 / promovat/Cambridge English scale: 180—210
  • Certificate of Proficiency in English (CPE/Proficiency) nivel C2 – promovat/Cambridge English scale: 200—230
  • Business English Certificate (BEC) – Preliminary/ Vantage, Higher – niveluri B1, B2, C1 – promovat
  • International English Language Testing System (IELTS) nivel B1 – punctaj 4-5 puncte; nivel B2 – punctaj 5,5 – 6,5 puncte, nivel C1 7-8 puncte, nivel C2 8,5-9 puncte
  • Cambridge English Entry Level Certificate in ESOL International (Entry 3) /(Key) – nivel B1 140—150 puncte (University of Cambridge — Cambridge English Language Assessment/former)
  • Cambridge English Entry Level Certificate in ESOL International (Entry 3) / (Preliminary) – nivel B1, 140-159 puncte
  • Cambridge English Level 1 Certificate in ESOL International (Preliminary) nivel B2, 160-170 puncte
  • Cambridge English Entry Level Certificate in ESOL International (Entry 3) nivel B1, 140-159 puncte
  • Cambridge English Level 1 Certificate in ESOL International (First) nivel B2, 160-179 puncte
  • Cambridge English Level 2 Certificate in ESOL International (First) nivel C1, 180-190 puncte
  • Cambridge English Level 1 Certificate in ESOL International nivel NA B2, 160-179 puncte
  • Cambridge English Level 2 Certificate in ESOL International (Advanced) nivel C1, 180-199 puncte
  • Cambridge English Level 3 Certificate in ESOL International (Advanced) nivel C2, 200-210 puncte
  • Cambridge English Level 2 Certificate in ESOL International nivel C1, 180-199 puncte
  • Cambridge English Level 3 Certificate in ESOL International (Proficiency) nivel C2, 200-230 puncte
  • Cambridge English Entry Level Certificate in ESOL International (Entry 3) / (Business Preliminary) nivel B1, 140-159 puncte
  • Cambridge English Level 1 Certificate in ESOL International (Business Preliminary) nivel B2, 160-170 puncte
  • Cambridge English Level Certificate in ESOL International (Entry 3) / (Business) nivel B1, 140-159 puncte
  • Cambridge English Level 1 Certificate in ESOL International (Business Vantage) nivel B2, 160-179 puncte
  • Cambridge English Level 2 Certificate in ESOL International (Business Vantage) nivel C1, 180-190 puncte
  • Cambridge English Level 2 Certificate in ESOL International (Business Higher) nivel C1 180-199 puncte
  • Cambridge English Level 1 Certificate in ESOL International (Business) nivel B2, 160-179 puncte
  • Cambridge English Level 3 Certificate in ESOL International (Business Higher) nivel C2, 200-210 puncte
  • Examination for the Certificate of Competency in English (ECCE) nivel B2 (Cambridge Michigan Language Assessments, Michigan/ CITE Romania)
  • Examination for the Certificate of Competency in English (ECCE) nivel C2 (Cambridge Michigan Language Assessments, Michigan/ CITE Romania)

Examene TOEFL și TOEIC (Instituția ce eliberează certificatul: Educational Testing Service / ETS — www.ets.org)

  • Test of English as a Foreign Language – Internet-based Tests (TOEFL / iBT) – Reading: 0-30; Listening: 0-30, Speaking: 0-30, Writing: 0-30. Total 0-120; nivel B1 57-86 puncte, nivel B2 87-109 puncte, nivel C1 110-120 puncte
  • Test of English for International Communication (TOEIC) – Listening: 5-495, Reading: 5-495, Speaking: 0-200, Writing: 0-200 /  Listening: minimum 275 puncte — B1, minimum 400 puncte — B2, minimum 490 puncte — C1; Reading: minimum 275 puncte — B1, minimum 385 puncte — B2, minimum 455 puncte — C1; Speaking: minimum 120 puncte — B1, minimum 160 puncte — B2, minimum 200 puncte — C1; Writing: minimum 120 puncte — B1, minimum 150 puncte — B2, minimum 200 puncte — C1

Examen TRINITY Integrated Skills in English (TRINITY ISE/ Instituția ce eliberează certificatul: TRINITY College London)

  • ISE I — B1, ISE II — B2, ISE III — C1, ISE IV — C2

Examenele ECL (European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages/ Centrul de Limbi Străine al Universității București)

  • Independent User — B1
  • Independent User — B2
  • Proficient User — C1

Alte examene:

  • OXFORD Test of English (Oxford – Niculescu Education SRL) – nivel B1 (81-110 puncte), nivel B2 (111-140 puncte) – www.niculescu.ro
  • Test lingvistic FEDE (FEDE) – nivel B1 (minimum – 100 puncte/ maximum – 200 puncte), B2 (minimum – 200 puncte / maximum – 400 puncte), C1 (minimum – 200 puncte / maximum – 400 puncte) / FEDE, www.fede.education
  • Basic Communication Certificate in English (BCCE) – nivel B1 (Hellenic American University, New Hampshire/CITE Romania)
  • Advanced Level Certificate in English (ALCE) – nivel C1 (Hellenic American University, New Hampshire/ CITE Romania)
  • Anglia ESOL Anglia (ESOL) – nivel B1-C2 (Anglia Examination Syndicate Limited/ PLR Atestat Lingvistic S.R.L. Romania)
  • LanguageCert in International English for Speakers of Other Languages (IESOL) – nivel B1-C2 (PeopleCert Qualifications Ltd. – www.languagecert.org)
  • LRN Entry Level Certificate in ESOL International (Entry 3) – nivel B1 /40-51 puncte (Learning Resources Network – www.lrnglobal.org)
  • LRN Level 1 Level Certificate in ESOL International – nivel B2 /40-51 puncte (Learning Resources Network – www.lrnglobal.org)
  • LRN Level 2 Level Certificate in ESOL International – nivel C1 / 50-64 puncte (Learning Resources Network – www.lrnglobal.org)
  • LRN Level 3 Level Certificate in ESOL International – nivel C2 /50-64 puncte (Learning Resources Network – www.lrnglobal.org)
  • LRN Entry Level Certificate in ESOL International (Entry 3) / IELCA – nivel B1 /80-119 puncte (Learning Resources Network – www.lrnglobal.org)
  • LRN Level 1 Level Certificate in ESOL International (IELCA) – nivel B2 /120-159 puncte (Learning Resources Network – www.lrnglobal.org)
  • LRN Level 2 Level Certificate in ESOL International (IELCA) – nivel C1 /160-199 puncte (Learning Resources Network – www.lrnglobal.org)
  • LRN Level 3 Level Certificate in ESOL International (IELCA) – nivel C2 /200 puncte (Learning Resources Network – www.lrnglobal.org)
  • ESOL International All Modes (Entry 3) – nivel B1 / promovat minimum 55% (English Speaking Board – www.esbuk.org)
  • ESOL International All Modes Level 1 B2 (GCSE) – nivel B2 / promovat minimum 55% (English Speaking Board – www.esbuk.org)
  • ESOL International All Modes Level 2 C1 (GCSE) – nivel C1 / promovat minimum 55% (English Speaking Board – www.esbuk.org)
  • ESOL International All Modes Level 3 C2 (GCE A level) – nivel C2 / promovat minimum 55% (English Speaking Board – www.esbuk.org)
  • London Chamber of Commerce and Industry International Qualifications – English Language Skills Assessment (LCCI / ELSA) niveluri B1, B2, C1 (au fost evaluate toate cele patru competențe și a fost obținut punctajul minim, după cum urmează: Listening, Reading, Writing, Speaking = minimum 25 puncte) / Educational Development International (EDI) -www.lcciromania.ro
  • London Chamber of Commerce and Industry International Qualifications Junior English Test / Senior English Test (LCCI / JETSET Level 4, Level 5, Level 6) – nivelurile B1, B2, C1 (au fost evaluate toate cele patru competențe și a fost obținut punctajul minim, după cum urmează: Listening, Reading, Writing, Speaking = minimum 25 puncte) / Educational Development International (EDI) -www.lcciromania.ro
  • London Chamber of Commerce and Industry International Qualifications – English for Business (LCCI/ EfB – Level 1, EfB – Level 2, EfB – Level 3) – nivelurile B1, B2, C1 (au fost evaluate toate cele patru competențe și a fost obținut punctajul minim, după cum urmează: Listening, Reading, Writing, Speaking = minimum 25 de puncte) / Educational Development International (EDI) -www.lcciromania.ro
  • Pearson LCCI Entry 3 Certificate in ESOL International (CEFR B1) / Pearson EDI JETSET Level 4 – nivelul B1 – Listening 0-20 puncte (minimum 10 puncte B1); Reading 0-40 puncte (minimum 20 puncte B1); Speaking 0-20 puncte (minimum 10 puncte B1); Writing 0-40 puncte (minimum 20 puncte B1), maximum 120 puncte (minimum 60 puncte B1) – Pearson EDI Qualifications are awarded by Pearson Education Limited, www.lcci.org.uk
  • Pearson LCCI Level 1 Certificate in ESOL International (CEFR B2) / Pearson EDI JETSET Level 5 – nivel B2 – Listening 0-30 puncte (minimum 15 puncte B2); Reading 0-60 puncte (minimum 30 puncte B2); Speaking 0-40 puncte (minimum 20 puncte Bb); Writing 0-60 puncte (minimum 30 puncte B2), maximum 190 puncte (minimum 96 puncte B2) – Pearson EDI Qualifications are awarded by Pearson Education Limited, www.lcci.org.uk
  • Pearson LCCI Level 2 Certificate in ESOL International (CEFR C1) / Pearson EDI JETSET Level 6 – nivel C1 – Listening 0-30 puncte (minimum 15 puncte C1); Reading 0-60 puncte (minimum 30 puncte C1); Speaking 0-40 puncte (minimum 20 puncte C1); Writing 0-60 puncte (minimum 30 puncte C1), maximum 190 puncte (minimum 95 puncte C1) – Pearson EDI Qualifications are awarded by Pearson Education Limited, www.lcci.org.uk
  • Pearson LCCI Level 3 Certificate in ESOL International (CEFR C2) / Pearson EDI JETSET Level 7 C2 – Listening 0-30 puncte (minimum 15 puncte C2); Reading 0-60 puncte (minimum 30 puncte C2); Speaking 0-40 puncte (minimum 20 puncte C2); Writing 0-60 puncte (minimum 30 puncte C2); maximum (minimum 95 puncte C2) – Pearson EDI Qualifications are awarded by Pearson Education Limited, www.lcci.org.uk
  • Level 1 Pearson LCCI English for Business (Pearson LCCI IQ English for Business Level 1) – nivel B1 – Listening 0-30 puncte (minimum 15 puncte – B1); Reading and Writing 0-100 puncte ((minimum 50 puncte – B1); Speaking 0-100 puncte (minimum 50 puncte – B1); total B1 (minimum 115 puncte) / Pearson LCCI – www.lcci.org.uk
  • Level 2 Pearson LCCI English for Business (Pearson LCCI IQ English for Business Level 2) – nivel B2 – Listening 0-30 puncte (minimum 18 puncte – B2); Reading and Writing 0-100 puncte ((minimum 60 puncte – B2); Speaking 0-100 puncte (minimum 60 puncte – B1); total B2 (minimum 138 puncte) / Pearson LCCI – www.lcci.org.uk
  • Level 3 Pearson LCCI English for Business (Pearson LCCI IQ English for Business Level 3) – nivel C1 – Listening 0-30 puncte (minimum 21 puncte – C1); Reading and Writing 0-100 puncte ((minimum 70 puncte – C1); Speaking 0-100 puncte (minimum 70 puncte – C1); total C1 (minimum 161 puncte) / Pearson LCCI – www.lcci.org.uk
  • Level 4 Pearson LCCI English for Business (Pearson LCCI IQ English for Business Level 4) – nivel C2 -– Listening 0-30 puncte (minimum 24 puncte – C2); Reading and Writing 0-100 puncte ((minimum 80 puncte – C2); Speaking 0-100 puncte (minimum 80 puncte – C2); total C2 (minimum 184 puncte) / Pearson LCCI – www.lcci.org.uk
  • Pearson Edexcel Entry Level Certificate in ESOL International (Entry 3) / Pearson Test of English (PTE) General Level 2 – nivel B1: Listening 0-25 puncte (minimum 13 puncte B1); Reading 0-25 puncte (minimum 13 puncte B1); Speaking 0-25 puncte (minimum 13 puncte B1); Writing 0-25 puncte (minimum 13 puncte B1); Total B1 (minimum 25 puncte B1)/ Edexcel – www.pearsonpte.com
  • Pearson Edexcel Entry Level 1 Certificate in ESOL International / Pearson Test of English (PTE) General Level 3 –  nivel B2: Listening 0-25 puncte (minimum 15 puncte B2); Reading 0-25 puncte (minimum 15 puncte B2); Speaking 0-25 puncte (minimum 15 puncte B2); Writing 0-25 puncte (minimum 15 puncte B2); Total B2 (minimum 60 puncte B1)/ Edexcel – www.pearsonpte.com
  • Pearson Edexcel Entry Level 2 Certificate in ESOL International / Pearson Test of English (PTE) General Level 4 – nivel C1: Listening 0-25 puncte (minimum 17 puncte C1); Reading 0-25 puncte (minimum 17 puncte C1); Speaking 0-25 puncte (minimum 17 puncte C1); Writing 0-25 puncte (minimum 17 puncte C1); Total C1 (minimum 68 puncte B1)/ Edexcel – www.pearsonpte.com
  • Pearson Edexcel Entry Level 3 Certificate in ESOL International / Pearson Test of English (PTE) General Level 5 – nivel C2: Listening 0-25 puncte (minimum 19 puncte C2); Reading 0-25 puncte (minimum 19 puncte C2); Speaking 0-25 puncte (minimum 19 puncte C2); Writing 0-25 puncte (minimum 19 puncte C2); Total C2 (minimum 76 puncte B1)/ Edexcel – www.pearsonpte.com

Limba franceză

Examen/ abreviere/ nivel sau notare / punctaj recunoaștere / instituția sau organizația ce eliberează certificatul

  • Diplôme d’études en langue française (DELF) – nivel B1, B2 / promovat / Centre International d’Etudes Pédagogiques (CIEP) -Ministère de l’Éducation Nationale -www.ciep.fr2
  • Diplôme approfondi de langue française (DALF) – nivel C1, C2 / promovat / Centre International d’Etudes Pédagogiques (CIEP) -Ministère de l’Éducation Nationale -www.ciep.fr2
  • Test de connaissance du français (TCF A1-C2) nivel B1 / Centre International d’Etudes Pédagogiques (CIEP) -Ministère de l’Éducation Nationale -www.ciep.fr2
  • Test d’évaluation du français (TEF A1-C2) nivel B1 – Chambre de Commerce et d’Industrie de Paris (CCIP) -www.fda.ccip.fr
  • L’examen ECL (ECL) nivel B1, B2, C1 / promovat  / European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages -www.ecl.hu, Centrul Național de Examinare ECL: Eurocenter Amoba S.R.L. -www.eurocenter.ro
  • Test lingvistic FEDE (FEDE) nivel B1 (minimum – 100 puncte/ maximum – 200 puncte), B2 (minimum – 200 puncte / maximum – 400 puncte), C1 (minimum – 200 puncte / maximum – 400 puncte) / FEDE -www.fede.education

Limba germană

Examen/ abreviere/ nivel sau notare / punctaj recunoaștere / instituția sau organizația ce eliberează certificatul

  • Das Deutsche Sprachdiplom der Kultusministerkonferenz (Zweite Stufe) / DSD 2 – nivel B2 -C1/ recunoaștere B2 / Ständige Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland (Kultusministerkonferenz; KMK) – www.kmk.org, http:www.auslandsschulwesen.de
  • Das Deutsche Sprachdiplom der Kultusministerkonferenz (Erste Stufe) / DSD 1 / nivel B1 / recunoaștere B1 / Ständige Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland (Kultusministerkonferenz; KMK) – www.kmk.org, http:www.auslandsschulwesen.de
  • Das Österreichische Sprachdiplom Deutsch (ÖSD) / Zertifikat Deutsch für Jungedliche – nivel B1, Zertifikat Deutsch (ZD) nivel B2, Mittelstufe Deutsch (MD) nivel B2, Oberstufe Deutsch – nivel C1, Wirtschaftssprache Deutsch (WD) – nivel C2 / Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur (BMUKK) – www.osd.at, www.bmukk.gv.at
  • Goethe – Zertifikat B1: Zertifikat Deutsch für Jungedliche – nivel B1 / promovat / Goethe – Institut www.goethe.de/pruefungen
  • Goethe – Zertifikat B1: Zertifikat Deutsch für Erwachsene – nivel B1 / promovat / / Goethe – Institut www.goethe.de/pruefungen
  • Goethe – Zertifikat B2 – nivel B2 / promovat/ / Goethe – Institut www.goethe.de/pruefungen
  • Goethe – Zertifikat C1 – nivel C1 / promovat/ / Goethe – Institut www.goethe.de/pruefungen
  • Goethe – Zertifikat C2: Großes Deutsches Sprachdiplom (GDS) – nivel C2/ promovat / / Goethe – Institut, www.goethe.de/pruefungen
  • Der Test Deutsch als Fremdsprache (Test DaF) nivel B1+ – C1 / recunoaștere B2 / Test DaF – Institut, www.testdaf.de
  • ECL – Zertifikat (ECL) nivel B1, B2, C1 / promovat / European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages – www.ecl.hu/ Centrul Național de Examinare ECL: Eurocenter Amoba S.R.L. – www.eurocenter.ro
  • Test lingvistic FEDE (FEDE) nivel B1 (minimum – 100 puncte/ maximum – 200 puncte), B2 (minimum – 200 puncte / maximum – 400 puncte), C1 (minimum – 200 puncte / maximum – 400 puncte) / FEDE -www.fede.education

Limba italiană

Examen/ abreviere/ nivel sau notare / punctaj recunoaștere / instituția sau organizația ce eliberează certificatul

  • Certificazione di Italiano come Lingua Straniere (CILS) – Livello Uno B1, Livello Due B2, Livello Tre C1, Livello Quatro C2 / promovat / Universita per Stranieri di Siena – www.unistrasi.it
  • Certificazione della lingua italiana (CELI 2 / CELI 3 / CELI 4 / CELI 5) – nivelurile B1, B2, C1, C2 / promovat / Universita per Stranieri di Perugia – www.cvcl.it
  • L’esame ECL (ECL) – nivelurile B1, B2, C1 / promovat / European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages – www.ecl.hu/ Centrul Național de Examinare ECL: Eurocenter Amoba S.R.L. – www.eurocenter.ro
  • Test lingvistic FEDE (FEDE) nivel B1 (minimum – 100 puncte/ maximum – 200 puncte), B2 (minimum – 200 puncte / maximum – 400 puncte), C1 (minimum – 200 puncte / maximum – 400 puncte) / FEDE -www.fede.education

Limba spaniolă

Examen/ abreviere/ nivel sau notare / punctaj recunoaștere / instituția sau organizația ce eliberează certificatul

  • Diploma de Español como Lengua Extranjera (DELE) – Diploma de Español Nivel B1 (Inicial), Diploma de Español Nivel B2 (Intermedio), Diploma de Español Nivel C1 (Intermedio), Diploma de Español Nivel C2 (Superior), Diploma de Español Nivel A2/B1 / promovat/ Ministerio de Educación — Instituto Cervantes, http: diplomas.cervantes.es
  • El examen ECL (ECL) – nivelurile B1, B2, C1 / promovat / European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages – www.ecl.hu, Centrul Național de Examinare ECL: Eurocenter Amoba SRL, www.eurocenter.ro
  • Test lingvistic FEDE (FEDE) nivel B1 (minimum – 100 puncte/ maximum – 200 puncte), B2 (minimum – 200 puncte / maximum – 400 puncte), C1 (minimum – 200 puncte / maximum – 400 puncte) / FEDE -www.fede.education

Limba portugheză

Examen/ abreviere/ nivel sau notare / punctaj recunoaștere / instituția sau organizația ce eliberează certificatul

  • Diploma Elementar de Portugues Lingua Estrangeira (DEPLE) nivel B1 / promovat / Ministério da Educação — Centro de Avaliaçao de Portugues Lingua Estrangeira (CAPLE) — Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa – www.fl.ul.pt/unidades/centros/caple
  • Diploma Intermédio de Portugues Lingua Estrangeira (DIPLE) nivel B2 / promovat
  • Diploma Avançado de Portugues Lingua Estrangeira (DAPLE) nivel C1/ promovat
  • Diploma Universitário de Portugues Lingua Estrangeira (DUPLE) nivel C2/ promovat
  • Certificatul e-Camões Junior – nivel B1 / promovat/ Institutul Camões din Portugalia
  • Test lingvistic FEDE (FEDE) nivel B1 (minimum – 100 puncte/ maximum – 200 puncte), B2 (minimum – 200 puncte / maximum – 400 puncte), C1 (minimum – 200 puncte / maximum – 400 puncte) / FEDE -www.fede.education

Limba japoneză

Examen/ abreviere/ nivel sau notare / punctaj recunoaștere / instituția sau organizația ce eliberează certificatul

  • Japanese Language Proficiency Test (JLPT) – nivelurile N3-B1, N2-B2, N1-C1 / promovat/ Asociația Profesorilor de Limbă Japoneză din România

Limba rusă

Examen/ abreviere/ nivel sau notare / punctaj recunoaștere / instituția sau organizația ce eliberează certificatul

  • Examene ECL (ECL) / Independent user- B1, Independent user-B2, Proficient user-C1/ promovat / European Consortium for the Certificate of Attainment in Modern Languages-www.ecl.hu
  • Russian for Everyday Communication – Threshold level- B1, Vantage level-B2, Effective operational proficiency level-C1, Mastery level / promovat / Pushkin State Russian Language Institute – www.pushkin.institute/en/certificates
  • Test of Russian as a Foreign Language (TORFL) – TORFL I/B1, TORFL II/B2, TORFL III/C1, TORFL IV/C2  / promovat / Institutul de Stat de Limba Rusă „A.S. Pușkin”/Pushkin, State Russian Language Institute, Universitatea de Stat din Sankt Petersburg/Saint Petersburg State University, Universitatea Națională de Cercetare de Stat din Tomsk/National Research Tomsk State University, Universitatea Rusă de Prietenie între Popoare/Peoples’ Friendship University of Russia, Universitatea Federală Caucazul de Nord/North / Caucasus Federal University, Universitatea de Stat din Tyumen/Tyumen State University, Universitatea Națională de Cercetare de Stat din Belgorod/Belgorod National Research University, Universitatea Tehnică de Stat Don/Don State Technical University, Universitatea Federală Extremul Orient/Far Eastern, Federal University, Universitatea Pedagogică de Stat din Rusia „A.I. Herzen”/Herzen State Pedagogical University of Russia, Universitatea de Stat din Pskov/Pskov State University, Universitatea Federală din Kazan (Regiunea Volga)/Kazan (Volga Region) Federal University, Universitatea de Stat din Moscova „M.V. Lomonosov”/Lomonosov Moscow State University

Vezi integral: Lista examene certificare limbi straine BAC 2023_OME

sursa ordin examene: edupedu.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Jandarmii botoșăneni, în acțiune: Peste 13.500 de lei amenzi aplicate în weekend

Publicat

Publicitate

În acest sfârșit de săptămână, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani a acționat în vederea menținerii unui climat de siguranță publică în zona de responsabilitate.

Efectivele de jandarmerie participante la misiunile de ordine publică au aplicat 54 de sancțiuni contravenționale în valoare totală de peste 13500 de lei, în special pentru fapte de tulburare a ordinii și liniștii publice, dar au fost aplicate sancțiuni și pentru nerespectarea normelor legale privind pescuitul și protecția resursei acvatice vii, comercializare de țigarete de contrabandă sau încălcarea legislației pentru prevenirea și combaterea efectelor consumului produselor de tutun.

Sâmbătă noapte, unui bărbat aflat sub influența băuturilor alcoolice și care tulbura liniștea locuitorilor de pe strada Calea Națională, din apropierea intersecției cu strada Sucevei, i-a fost confiscată boxa portabilă pe care o folosea la intensitate mare.

De asemenea, un bărbat în vârstă de 18 ani a fost depistat în municipiul Botoșani în timp ce avea asupra sa un plic transparent autosigilant, care conținea cristale de culoare brun-maronie, existând suspiciunea că ar face parte din categoria substanțelor interzise cu efect psihoactiv, drept pentru care au fost întocmite acte de sesizare a organelor de urmărire penală sub aspectul săvârșirii infracțiunii de deținere de droguri de risc pentru consum propriu.
Nu în ultimul rând, efectivele de jandarmerie au procedat la legitimarea a aproximativ 200 de persoane, care au fost controlate în aplicația e-DAC de verificare a documentelor de identitate, în vederea identificării unor eventuale cazuri de persoane urmărite la nivel local și național.

Citeste mai mult

Cultura

Povești în mișcare la Ipotești: Tinerii transformă literatura în film

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” oferă anual rezidențe pentru scriitori, artiști și cercetători, în baza dosarelor de concurs.

  Una dintre rezidențe este oferită anul acesta scriitoarei și regizoarei Adina Popescu şi editorului și regizorului de film Iulian Manuel Ghervas. Adina Popescu și Manuel Ghervas se află la Ipotești în perioada  25 octombrie – 3 noiembrie și propun  un atelier intensiv de film, arte vizuale şi multimedia pentru adolescenții din Botoşani. 

  Atelierele se vor desfășura la Ipotești, în perioada 27 octombrie – 2 noiembrie, unde istoria locului, întreg ansamblul muzeal, poveştile familiei Eminovici și cadrul natural îi vor inspira pe elevi în crearea de povești. Beneficiari sunt 20 de adolescenți din Botoşani, cu vârste cuprinse între 14 şi 18 ani, interesați de film şi de literatură și selectați cu sprijinul cadrelor didactice locale. Artiștiii în rezidență le vor acorda un suport creativ şi profesional de tip mentorat care să le deschidă o nouă perspectivă.

Adolescenții vor participa la un workshop intensiv în care se vor familiariza cu limbajul cinematografic – de la idee, concept şi scenariu, la filmarea propriu-zisă și folosirea mijloacelor tehnice, decupaj şi montaj, scopul final fiind realizarea unor filme scurte şi diferite ca gen (scurtmetraj de ficţiune, booktrailer, video art sau eseu cinematografic), pornind de la texte literare clasice sau din literatura contemporană. Prin exerciții practice, vor adapta şi reinterpreta aceste texte şi vor transpune idei literare în forme vizuale, folosindu-se de ,,decorul” Memorialului şi cel al satului Ipoteşti.

Totodată, în cadrul atelierului, vor avea loc și câteva proiecții de film (în mod special ecranizări) care vor fi discutate împreună cu copiii, pentru ca ei să înțeleagă la un mod concret cum se ajunge de la un text literar/ carte la film.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat urmărit în Germania, depistat de polițiștii de frontieră la Stânca

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din Punctul de Trecere a Frontierei Stânca au depistat un bărbat cu cetăţenie română și Republica Moldova, pe numele căruia era o alertă de punere în aplicare a unui mandat de arestare emis de autoritățile Germane.

 

În data de 26 octombrie a.c., în jurul orei 20.30, în Punctul de Trecere a Frontierei Stânca- ITPF Iaşi, s-a prezentat pentru efectuarea formalităţilor de control, pentru a ieși din ţară, pasager într-un autovehicul înmatriculat în R. Moldova, un bărbat cu cetățenie română și Republica Moldova, în vârstă de 31 de ani.

La controlul de frontieră, colegii noştri au constatat că pe numele bărbatului este o alertă de punere în aplicare a unui mandat de arestare emis de autoritățile germane.

Persoana în cauză a fost predată unei echipe operative din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Botoşani în vederea luării măsurilor legale ce se impun.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Adolescenții români, peste media europeană la alcool, fumat și dependența online. Măsurile anunțate de Ministerul Educației

Publicat

Publicitate

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a comentat rezultatele studiului european ESPAD 2024 privind consumul de alcool, tutun și alte droguri în rândul adolescenților, precizând că România se situează sub media europeană la consumul de droguri, dar peste media europeană la consumul de alcool, fumatul, jocurile de noroc și dependența online, în condițiile în care nu avem specialiști suficienți care să se ocupe de sănătatea mintală a copiilor și tinerilor.

Foto: (c) Isabela Paulescu/AGERPRES

‘Consumul de droguri în România, în școli este sub media europeană, dar asta pe noi nu ne încălzește foarte mult, că este totuși un nivel mult prea mare față de cât dorim noi, dar aș ține să punem în context acest lucru, să știm că aici suntem sub media europeană, însă, din păcate, suntem peste media europeană în ceea ce privește consumul de alcool, fumatul, jocurile de noroc, dependența online. (…) Dacă pe prima componentă, cu Ministerul de Interne, începem să ne mișcăm bine, în școli sunt optimist, mergem în direcția bună, în afara școlii, în legătură cu părinții, lucrurile merg într-o direcție bună, avem dificultăți în a organiza serviciile medicale și psihologice (…). Nu avem suficienți specialiști, nu avem suficiente centre. Când spun că nu avem suficienți specialiști, mă gândesc la specialiști pregătiți specific în acest domeniu, pe protocoale validate științific. Acestea sunt nivelurile pe care trebuie să le dezvoltăm’, a spus ministrul Daniel David, vineri seara, într-o intervenție online în cadrul unei dezbateri de la Sibiu.

Foto: (c) Isabela Paulescu/AGERPRES

El a a subliniat că, deși în ultimii ani au fost organizate mii de activități de prevenire și informare în școli, acestea au fost necoordonate și lipsite de o strategie unitară, motiv pentru care ministerul a elaborat un model de intervenție cu trei componente: curățenie în jurul școlilor – toleranță zero pentru droguri și dealeri, în colaborare cu Ministerul de Interne; educație și conștientizare în școli – introducerea în curriculum a temelor despre stil de viață sănătos, autocunoaștere, prevenirea consumului de substanțe și alte comportamente de risc; implicarea părinților și a serviciilor de sănătate – întărirea legăturii dintre școală, familie și specialiștii medicali și psihologi din afara sistemului educațional.

‘În 2024, în 2023 și înainte și în anul 2025 au fost mii, zeci de mii de activități legate de adicții în școli. Problema era că aceste activități erau adesea necoordonate, nu aveau o schemă generală. Am înțeles că intervenim, foarte bine că intervenim, dar cum le coordonăm, dar cum le punem într-un demers care să aibă efecte. Și eu asta am încercat să fac și am propus acel model cu trei componente: o componentă să facem curat în jurul școlilor. Curat înseamnă toleranță zero pentru droguri și pentru dealeri, colaborarea cu ministrul Predoiu este extraordinară în acest sens și colaborăm bine cu Ministerul de Interne. A doua componentă, ce facem în școli, iar mesajul este pentru conștientizare. De foarte multe ori, consumul, primele semne sunt identificate de colegi, de profesori, nu de specialiștii de psihologie sau medicină din școli. (…) De asemenea, ca să-i pregătim pe copii, am început să introducem și în curriculum astfel teme. (…) Am propus acele două cursuri noi pentru liceu, stil de viață sănătos, în care am introdus la pachet aceste probleme, și consumul de alcool și consumul de droguri și fumatul și sexul neprotejat și mâncatul nesănătos și doi, un lucru important pentru adolescenți (…) acel curs de autocunoaștere personală’, a subliniat ministrul Daniel David.

Potrivit ministrului Educației, ‘oricât de mult lucrează școala, oricât de mult lucrează psihologii în școli, nu au cum să înlocuiască părintele și atunci trebuie să fie implicat și părintele’.

Prezent la dezbatere, președintele ales al Asociației Române de Psihiatrie și Psihoterapie (ARPP), directorul medical al Spitalului Clinic de Psihiatrie ‘Dr. Gheorghe Preda’ Sibiu, Ciprian Băcilă, a reamintit că România se confruntă cu o criză acută de specialiști în sănătatea mintală a copiilor și adolescenților, fiind necesară dezvoltarea serviciilor de consultații la distanță (telemedicină) și a echipelor mobile din cadrul centrelor de sănătate mintală și pentru prevenirea adicțiilor la copii.

Foto: (c) Isabela Paulescu/AGERPRES

Publicitate

‘România are în prezent aproximativ 260 de medici în specialitatea Psihiatrie pediatrică în sistemul public de sănătate, ceea ce înseamnă doar 5 specialiști la 100.000 de locuitori, în timp ce în Germania sunt 29 la 100.000 de locuitori. Există județe în care nu există niciun medic de specialitatea Psihiatrie pediatrică, iar în multe localități din mediul rural serviciile de sănătate mintală lipsesc complet. De asemenea, din cauza deficitului de personal în unele centre universitare, linia de gardă în specialitatea Psihiatrie pediatrică nu poate fi funcțională’, a spus medicul Ciprian Băcilă.

Potrivit președintelui ARPP, este nevoie de o programă de sănătate mintală atât pentru profesori, cât și pentru elevi.

‘Cred că principalul lucru este ca toți acești factori decizionali să stea la aceeași masă. Am putea începe prin a vedea situația reală și prin a face o programă sau un program de studiu care să prevadă sănătatea mintală – mă refer aici la partea legată de profesori. Copiii stau foarte mult în prezent cu profesorii, în școală sau la afterschool, și de aceea ei sunt primii care pot observa tulburările de atenție, de comportament sau imposibilitatea de concentrare. Profesorii stau cel mai mult cu copiii noștri. De asemenea, cred că trebuie pus accent în momentul actual pe o materie, o programă prietenoasă pentru copii, astfel încât ei să înțeleagă ce înseamnă sănătatea mintală’, a declarat medicul Băcilă.

Acesta s-a referit și el la studiul european ESPAD 2024 punctând că, încă, ‘dependența de online nu este prevăzută’ ca o boală. El a anunțat că, împreună cu Clubul Rotary, ARPP va dezvolta un program pilot, în București și în Sibiu, unde psihiatrii, psihologii și consilierii școlari vor discuta atât cu profesorii, dar și cu părinții elevilor, despre sănătatea mintală a copiilor și adolescenților.

Și Gabriela Alexandrescu, președinte executiv al organizației ‘Salvați Copiii’ România s-a referit la ESPAD 2024, dar și la alte date culese de ONG-ul pe care îl conduce, avertizând că România se confruntă cu un fenomen alarmant al adicțiilor în rândul copiilor și adolescenților – de la jocuri de noroc și fumat, până la consum de alcool, droguri și dependență digitală.

Foto: (c) Isabela Paulescu/AGERPRES

‘Din păcate, foarte mulți copii sunt în situația de a juca pe bani. (…) cam 14 % dintre copii au jucat pe bani, 40 % dintre copii aveau cunoscuți care jucau și unul din zece copii chiar au în familie o persoană dependentă de jocuri de noroc. (…) O altă problemă care a stat un deceniu sub un strat gros de tăcere și tristețe, este cea a dependenței de droguri. (…) Ultima cercetare a noastră arăta că patru din zece copii știu pe cineva care a consumat droguri, se fumează, se consumă alcool în cantități destul de mari și de un procent mare, cam 27 % au consumat alcool în ultima săptămână și aproape 50 % au fumat diferite forme de țigări. Am un raport recent realizat de Agenția Uniunii Europene privind Drogurile care ne arată că, în România, unul din doi adolescenți are un risc ridicat de dependență digitală, România este pe locul patru la consumul de tutun în rândul adolescenților, unul din doi adolescenți au încercat țigări electronice, opt din zece adolescenți români consumă alcool, unul din patru adolescenți au avut acces la jocurile de noroc’, a declarat Gabriela Alexandrescu.

Organizația ‘Salvați Copiii’ România derulează, încă din 2017, un amplu program de educație pentru sănătate, adaptat pe grupe de vârstă, prin care peste 125.000 de copii au învățat despre riscurile adicțiilor și despre importanța alegerilor sănătoase.

‘Am dezvoltat un program de educație pentru sănătate din 2017, adaptată pe nivelul de vârstă. 125.000 de copii. A fost o mare deschidere a copiilor, a părinților, deci este dorit. (…) Trebuie să ducem această informație în programa școlară (…) pentru că mulți copii din România au părinții plecați, sunt singuri acasă sau sunt cu bunicii sau cu oameni care nu au educația necesară. Mulți copii sunt din familii sărace, needucate, aproape 34 % dintre ai noștri. (…) Este important să-i educăm pe copii să facă alegeri sănătoase într-o lume în care, din păcate, există multe tentații și interese financiare care profită de pe urma adicțiilor’, a atras atenția președinta ‘Salvați Copiii’.

România se situează peste media europeană la consumul de alcool, tutun, jocuri de noroc și utilizarea excesivă a mediului digital în rândul adolescenților, potrivit celui mai recent Raport ESPAD 2024 (European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs), publicat joi, de Agenția Uniunii Europene privind Drogurile (EUDA).

‘Deși la nivelul Europei există o tendință descrescătoare a consumului de alcool și tutun în rândul adolescenților, România este peste media europeană în ambele cazuri. Trendul de creștere a timpului petrecut de elevi pe rețelele de socializare sau jocuri de noroc se resimte și în rândul adolescenților din țara noastră, unde, de asemenea ne situăm peste media europeană’, se arată în comunicatul de presă privind raportul.

Potrivit Raportului, România ocupă locul 4 la consumul de tutun în rândul adolescenților. Unul din doi elevi din România a declarat că a încercat țigări electronice. Studiul mai arată că 8 din 10 adolescenți români consumă alcool, 1 din 4 adolescenți au avut acces jocurile de noroc.

Studiul a fost realizat pe parcursul anului 2024 în 37 de state din Europa, pe un eșantion de 113.882 de persoane în vârstă de 15, respectiv 16 ani. În România datele au fost colectate în perioada 19 aprilie – 12 iunie 2024 și au participat la studiu 8.543 de elevi din toate județele.

Foto: (c) Isabela Paulescu/AGERPRES

Deputatul PNL, Raluca Turcan, în parteneriat cu Organizația ‘Salvați Copiii’, a organizat vineri seara, o dezbatere dedicată prevenirii dependențelor în rândul copiilor și adolescenților, cu scopul de a îmbunătăți legislația din domeniu. La acest eveniment au participat parlamentari, președintele Consiliului Județean Sibiu, Daniela Cîmpean, specialiști din sănătate și educație, părinți, preoți și jurnaliști. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending