Astăzi, 14 septembrie, creștinii ortodocși sărbătoresc Înălţarea Sfintei Cruci sau Ziua Crucii. Este o sărbătoare mare, cinstită prin post și praznice, fiind cea mai veche sărbătoare închinată cinstirii lemnului sfânt, scrie alba24.ro.
Înălţarea Sfintei Cruci sau Ziua Crucii este cea mai veche dintre sărbătorile creştine și singura cu post aspru şi rugăciune ce apare atât în calendarul bizantin (ortodox şi greco-catolic), cât şi în cel latin, la data de 14 septembrie.
Credincioșii sfințesc la biserica, ulcele noi pline cu miere și lapte; de toarta cănițelor se leagă câte un fir de ață roșie, iar fiecare cană este acoperită cu un colac. Toate aceste ofrande se dau de pomană săracilor, în memoria rudelor decedate.
De Ziua Crucii se postește pentru sănătatea familiei, pentru spor și pentru bunăstarea gospodăriilor.
Spre deosebire de alte sărbători, Înălţarea Sfintei Cruci se cinsteşte cu post pentru că aduce aminte de patimile şi moartea Mântuitorului pe Golgota.
Crucea, simbol al victoriei asupra morţii şi păcatului
Pe 14 septembrie, de Ziua Crucii sau Înălțarea Sfintei Cruci, credincioșilor li se recomandă post negru pentru purificarea trupului și a sufletului.
Publicitate
În cazul în care sănătatea nu le permite să facă acest lucru, de preferat ar fi ca în ziua Înălțării Sfintei Cruci să nu se consume usturoi, nuci, prune și pește, explicația fiind că acestea au un miez ce poate semăna cu semnul crucii.
Evenimente ce marchează istoria Zilei Înălțării Sfintei Cruci
Înălțarea Sfintei Cruci este a doua mare sărbătoare a lunii septembrie, după Nașterea Maicii Domnului sau Sfânta Maria Mică.
Spre deosebire de alte sărbători creștine, Înălţarea Sfintei Cruci se cinsteşte cu post aspru, Crucea fiind un simbol al victoriei asupra morţii şi păcatului.
Înălțarea Sfintei Cruci sau Ziua Crucii marchează şi două evenimente solemne: Aflarea Crucii şi înălţarea ei în faţa poporului de către episcopul Macarie al Ierusalimului, la 14 septembrie 335, şi aducerea Sfintei Cruci de la perşi, în 629, în vremea împăratului bizantin Heraclius, care a aşezat-o în Biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim.
Înălțarea Sfintei Cruci aminteşte de un moment semnificativ din viaţa Sfinţilor Împăraţi Constantin şi Elena.
În ajunul luptei cu Maxenţiu, un duşman al creştinilor (307-312), împăratul Constantin a avut o viziune: în plină zi, pe cer a apărut o cruce formată din stele, cu inscripţia: „Prin acest semn vei învinge”.
Împăratul a învins, iar mama lui, după izbândă, a poruncit să fie găsită Sfânta Cruce, la Ierusalim, aproape de Golgota.
Acolo au fost descoperite trei cruci identice, cea pe care a fost răstignit Iisus şi două ale tâlharilor ucişi odată cu el.
Pentru a afla care este crucea pe care a fost răstignit Iisus, patriarhul Ierusalimului, Macarie, a apropiat fiecare cruce de o fată care tocmai murise.
Când Macarie a aşezat lângă ea Sfânta Cruce, se spune că tânăra a înviat.
Vestea s-a răspândit ca fulgerul, iar biserica a devenit neîncăpătoare pentru credincioşii care soseau să vadă Sfânta Cruce.
În anul 335 după Hristos, Patriarhul a poruncit Înălțarea Sfintei Cruci la un loc înalt, de unde să o poată vedea tot poporul.
Sfântul Constantin cel Mare a zidit în acel loc o biserică denumită și Biserica Învierii Domnului, sfințită pe 13 septembrie 335.
Pe 14 septembrie, patriarhul Macarie al Ierusalimului a arătat din nou de pe amvonul bisericii, sfântul lemn al Crucii Răstignirii, pentru toate persoanele care au vrut să o vadă.
De atunci, această zi a rămas definitiv ca sărbătoare Înălțării sau Arătării Sfintei Cruci.
Superstiții de Ziua Crucii – de ce i se spune Cârstovul Viilor și Ziua Șarpelui
În calendarul popular, ziua Înălțării Sfintei Cruci mai poartă denumirea și de Ziua Crucii, Ziua Șarpelui sau Cârstovul Viilor și este considerată data ce vestește sfârșitul verii și începutul toamnei.
Ziua Crucii este considerată dată ce vestește sfârşitul verii şi începutul toamnei.
Calendarul popular consemnează această zi şi sub alte denumiri, cum ar fi Cârstovul Viilor şi Ziua Şarpelui.
Sub prima denumire, ziua este cunoscută mai ales în zonele deluroase şi sudice, în zonele viticole, marcând începutul culegerii viilor.
A doua denumire este legată de faptul că, din această zi, se crede că şerpii şi alte reptile încep să se retragă în ascunzişurile subterane, hibernând până în primăvară.
La sate, încă se mai crede că şerpii, inainte de a se retrage, se strâng mai mulţi la un loc, se încolăcesc şi produc o margică numită „piatra nestemată”, ce ar folosi pentru vindecarea tuturor bolilor.
Potrivit altor tradiţii, de Ziua Crucii se strâng ultimele plante de leac (boz, micşunele, mătrăguna, năvalnic), care sunt duse, împreună cu buchet de flori şi busuioc, la biserică, pentru a fi puse în jurul crucii şi a fi sfinţite.
Plantele astfel sfinţite se păstrează apoi în casă, la icoane sau în alte locuri ferite, fiind folosite pentru vindecarea unor boli, dar şi la farmecele de dragoste.
În această zi, preotul sfințește via și butoaiele de vin, pentru ca și în viitor gospodarul să se bucure de o recoltă bogată.
Tradiții și obiceiuri străvechi de Ziua Crucii
În aceasta zi nu se mănâncă usturoi, nuci, prune sau pepeni, alimente al căror miez se aseamănă cu crucea.
În tradiția populară, frunzele și florile de busuioc, mentă, maghiranul și cimbrul sunt plante magice și se sfințesc la biserică, iar în timpul slujbei se păstrează lângă cruce. Florile de busuioc sfințit la această sărbătoare alină durerile, chiar și migrenele puternice sau durerile de dinți. În mediul rural, cu crenguțe de busuioc aprinse se afumă bolnavii de friguri. Busuiocul se pune și în vasele cu apă pentru păsări, în perioada epidemiilor pentru a le ocroti.
De Ziua Crucii se face un ritual pentru pomii care nu mai rodesc: gospodarii atârnă de ramurile acestora, cruci făcute din busuioc sfințit la biserică și curpeni (tulpini târâtoare de castraveți și de pepeni), sperând ca rodul să se adune și în acești pomii neroditori.
Dacă tună în această zi, va fi o toamna lungă. În schimb, dacă se adună un cârd de ciori gălăgioase, va cădea bruma. Înainte de Ziua Crucii nu este bine să culegi calinele, pentru că, în acest caz, în ajunul sărbătorii va fi o noapte geroasă.
Ziua Crucii vestește că vara s-a sfârșit și toamna își intră în drepturi. De asemenea, la ţară începe culesul strugurilor şi se face mustul.
Ziua Crucii – tradiții legate de culesul viilor
Strugurii din ultima tufa de vie nu trebuie culeși astăzi. Ei trebuie păstrați ca ofrandă pentru păsările cerului și de aceea se numesc, în limbaj popular, strugurii lui Dumnezeu.
În serile culesului, podgorenii fac focuri din vița uscată, în jurul cărora petrec cu mâncare, băutură și muzică.
Pe 14 septembrie, la biserică se sfințesc busuiocul, menta, maghiranul și cimbrul, considerate plante magice.
Aceste plante îi apără pe credincioși de diverse boli, dar veghează și asupra păsărilor și animalelor din ogradă.
Monedele sfințite în această zi, păstrate în portofel, alături de o cruciuliță aduc belșug și spor în muncă.
De asemenea, se spune că nu este bine să se mănânce usturoi, nuci, prune și pește.
Este recomandat să se țină post negru, aspru, pentru vindecarea sufletului și a trupului.
În ziua Înălțării Sfintei Cruci nu este voie a se munci, pentru a nu atrage primejdiile.
De acum se începe și bătutul nucilor, însă nu este voie să se consume fructul, deoarece miezul are forma unei cruci.
Oamenii din popor cred că dacă va tuna în această zi de sărbătoare, toamna va fi una lungă.
De asemenea, dacă ciorile se adună pe gard, va cădea bruma.
Alte sărbători creștine care vor mai fi până la sfârșitul anului 2022
26 – Sf. Mare Mc. Dimitrie, Izvorâtorul de mir (Dezlegare la ulei și vin).
27 – Sf. Cuv. Dimitrie cel Nou, Ocrotitorul Bucureștilor, ale cărui moaște se află în Catedrală Patriarhală; Sf. Mc. Nestor.
NOIEMBRIE:
8 – Soborul Sf. Arhangheli Mihail și Gavriil și al tuturor cereștilor puteri.
21 – Intrarea în Biserică a Maicii Domnului (Vovidenia) (Post negru).
30 – Sf. Ap. Andrei, cel întâi Chemat, Ocrotitorul României; †) Sf. Ier. Andrei saguna, mitropolitul Transilvaniei; Sf. Ier. Frumentie, Ep. Etiopiei (Dezlegare la ulei și vin).
DECEMBRIE:
6 – Sf. Ier. Nicolae, Arhiep. Mirelor Lichiei (Dezlegare la peste).
25 – Nașterea Domnului (Crăciunul).
26 – A două zi de Crăciun; (†) Soborul Maicii Domnului; †) Sf. Cuv. Nicodim de la Tismana; Sf. Ier. Eftimie Mart., ep. Sardei (Hărți).
27 – A treia zi de Crăciun; †) Sf. Ap. întâiul Mc. și Arhid. ștefan; Sf. Cuv. Teodor Mărturisitorul
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Plutonier adjutant șef Doru Dutcovschi, sergent major Andrei Baltag și soldat Eusebiu Dutcovschi sunt colegii noștri cu care ne mândrim, astăzi.
Aceștia sunt printre cei mai buni dintre pompierii militari din România, la atletism, cros și săritură în lungime, fapt dovedit în urma participării la etapa națională a Concursului de Atletism și Cros „Cupa A.S.P.R.” – ediția 2025.
Plt.adj. șef Doru Dutcovschi și sergent major Andrei Baltag sunt vicecampioni naționali la proba „viteză pe 100 de metri”, la categoria lor de vârstă, respective peste 45 de ani și până la 35 de ani.
Plt. adj. șef Doru Dutcovschi și-a mai adăugat în palmares o medalie: bronz la „săritură în lungime cu elan”, la categoria de vârstă peste 45 de ani.
Sld. Eusebiu Dutcovschi a obținut locul IV, la categoria de vârstă până la 35 de ani, la proba „viteză pe 100 de metri”.
Etapa națională a Concursului de Atletism și Cros „Cupa A.S.P.R.” – ediția 2025 s-a desfășurat în municipiul Buzău, în perioada 21 – 23 mai a.c.. Organizată de Asociația Sportivă a Pompierilor din România (A.S.P.R.) și Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Neron Lupașcu” al Județului Buzău, competiția a reunit la start peste 60 de salvatori din 18 de județe.
Publicitate
Lotul reprezentativ al ISU Botoșani fost compus din: căpitan Adrian Gabriel Loluță – șef de lot și arbitru, plutonier adjutant șef Doru Dutcovschi, sergent major Andrei Baltag, soldat Andrei Roman, soldat Eusebiu Dutcovschi și soldat Bogdan Dascălu.
Campionatul de Atletism și Cros „Cupa A.S.P.R.” se organizează anual, iar obiectivele principale ale competiției sportive sunt promovarea modului sănătos de viață, dezvoltarea aptitudinilor fizice și a spiritului de echipa.
Șapte persoane au fost rănite grav și șase au suferit leziuni mai ușoare în urma accidentului de autocar de la Lețcani, anunță Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Iași.
‘Șapte victime cu traume severe din care una cu amputație și șase cu traume ușoare. Au fost implicate 28 persoane din autobuz și una în autoutilitară’, au precizat reprezentanții ISU Iași.
Un accident rutier în care au fost implicate un autocar și un autocamion s-a produs, vineri, în localitatea Lețcani din județul Iași, informează Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU).
‘Având în vedere numărul persoanelor implicate, pentru eficientizarea misiunii de răspuns, la nivelul județului a fost activat Planul Roșu de Intervenție’, au transmis reprezentanții IGSU.
Publicitate
La fața locului au intervenit patru autospeciale de stingere, două autospeciale de descarcerare, două autospeciale pentru transport personal și victime multiple și o unitate de terapie intensivă mobilă. De asemenea, în sprijin au fost trimise și trei ambulanțe, precum și un elicopter SMURD.
Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliției Române informează că circulația se desfășoară dirijat pe DN 28 Iași – Podu Iloaiei, în zona localității Lețcani. Mai multe persoane care se aflau în autocarul implicat în coliziune necesită îngrijiri medicale la fața locului. AGERPRES
Concertul „Koinonia”, un eveniment religios de o rară intensitate, la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani. „Așa erau cântările la Popăuți, la Coșula, la Zosin altădată”
Joi seară, sub amprenta harului și a veșniciei, Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani a devenit loc de întâlnire între cer și pământ. Aici a avut loc concertul „Koinonia”, un eveniment religios de o rară intensitate, cum puține orașe au binecuvântarea să trăiască. În cadrul Festivalului Internațional de Muzică Bizantină de la Iași, această întâlnire a fost mai mult decât un concert, a fost o epifanie sonoră, o adevărată liturghie a sufletului, în care fiecare notă a devenit rugăciune, iar fiecare voce un ecou al unei frumuseți cerești.
Concertul a fost prezentat cu blândețe de părintele Teodor Cenușă și soția sa, Iustina Irimia-Cenușă, manager al Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani. Prin glasurile lor calde și bine așezate, spectatorii au fost călăuziți ca printr-o poartă de lumină, pășind cu inimile deschise în taina muzicii psaltice.
Prezentarea nu a fost doar o introducere, ci o chemare spre adânc. Cu cuvinte alese, rostite cu simțire și evlavie, cei doi au trezit în public nu doar curiozitatea, ci și dorul după frumusețea uitată a cântării sacre. Au țesut, între istorie și duh, un fir nevăzut care i-a legat pe toți cei prezenți într-o comuniune vie, începutul unei seri în care fiecare ascultător a devenit, fără să-și dea seama, un pelerin al inimii.
Pentru prima dată în istoria acestui festival, concertul inaugural s-a desfășurat în afara capitalei Moldovei. Și nu întâmplător. Pe 22 mai, în seara unei primăveri adânc pătrunse de har, Teatrul Național „Mihai Eminescu” din Botoșani a devenit un loc unde sufletul credincios a simțit, poate pentru o clipă, că este pelerin în Bizanțul de odinioară.
Sub numele grăitor de „Koinonia”, „comuniune” , concertul a adunat sub cupola sa sfințitoare vocile Ansamblului „Cappella Romana” din Portland, SUA, și ale Grupului „Emanuel Zmeu” al Protopopiatului Botoșani, într-o întâlnire sonoră și duhovnicească ce a unit continente și inimi.
Grupul „Emanuel Zmeu”, o surpriză minunată
Publicitate
Seara a început cu debutul public al Grupului „Emanuel Zmeu”, format în februarie 2025, care, sub îndrumarea prof. Gheorghe Bulboacă, a dăruit audienței cântări psaltice, imne care au evocat taina Sinodului de la Niceea, ecoul psalmilor versificați de Sfântul Ierarh Dosoftei și suflarea liturgică a vremurilor sfinte. A fost o adiere de curăție, o ofrandă adusă cu smerenie și lumină.
Apoi, vocile binecuvântate ale Ansamblului „Cappella Romana”, conduse de prof. dr. Alexander Lingas, au răsunat ca un ecou al veacurilor în sfințenie. Fiecare sunet, născut dintr-o smerenie străveche, a ridicat inimile spre Ierusalimul ceresc, purtând ascultătorii prin liturghiile de demult, prin Psalmodia biblică a celor ce au văzut și trăit taina prezenței divine.
Ansamblul Cappella Romana din Portland, o coloană de lumină către Cer
Într-o lume adesea copleșită de zgomot și grabă, Ansamblul Cappella Romana din Portland se înalță ca o coloană de lumină, purtând sufletele spre cer prin cântările sale bizantine. Mai mult decât un ansamblu muzical, Cappella Romana este o punte între timp și eternitate, între pământ și Împărăția cea neînserată.
Fiecare concert este o liturghie nesfârșită a sunetului, în care vocile, parcă desprinse din zidurile mânăstirilor athonite sau din adâncul unei catacombe străvechi, se înalță ca o rugăciune rostită de întreaga Biserică. Muzica lor nu este doar auzită. Este trăită, respirată, simțită în fiecare fibră a ființei.
Prin interpretările lor, bizantinul renaște în inimile ascultătorilor cu o prospețime ce pare de dincolo de timp. Fiecare ison vibrează ca o bătaie de inimă divină, iar melismele lor plutesc, tăcute și răsunătoare, ca niște aripi de îngeri peste adunarea mută de uimire.
Ansamblul Cappella Romana nu cântă doar despre Dumnezeu, ci și lui Dumnezeu, iar cei care le ascultă glasurile simt cum li se luminează sufletul, cum li se înmoaie inima, cum li se trezesc doruri de cer și de liniște veșnică.
Acolo unde ei cântă, locul se sfințește. Timpul se oprește. Și omul își amintește cine este: chip al lui Dumnezeu, chemat la frumusețea cea negrăită.
Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, mitropolitul Moldovei și Bucovinei, a fost prezent în mijlocul credincioșilor botoșăneni care au umplut cu recunoștință sala teatrului. Cuvintele sale de final au fost o binecuvântare și o chemare la aducere-aminte:
„O seară de rugăciune, o seară de priveghere, o seară de pelerinaj în lumea uimitoare a Bizanțului, câteva clipe petrecute în cetatea imperială de la Niceea, câteva clipe în Sfânta Sofia de la Constantinopol, cântările tinerilor, tinerelor de la Botoșani, dar și cântarea celor veniți de peste ocean, ne-au amintit cum, poate, erau cântările la Popăuți, la Coșula, la Zosin altădată, cum mănăstirile și parohiile noastre au preluat, cu specificitate românească, ceea ce era lauda adusă lui Dumnezeu în cetatea sfântă a marelui Constantin. Se cuvine să-I mulțumim lui Dumnezeu că l-a ales pe robul Său, Constantin cel Mare, fondatorul Constantinopolului, și tot ceea ce a urmat, de-a lungul și de-a latul lumii, datorită deciziilor pe care el, sub inspirația preasfintei sale maici, le-a luat pentru Imperiul Roman de atunci, cu tot ceea ce a constituit Bizanț după Bizanț în țările române, în Balcani și, de ce nu, în duh și adevăr, în toată lumea cunoscută. Mulțumim, așadar, lui Dumnezeu că ne-a oferit această seară, mulțumim tinerilor și tinerelor din Botoșani. M-a bucurat nespus prezența lor aici, reprezentând parcă tot poporul lui Dumnezeu din parohii și mănăstiri, și o mulțumire aleasă celor din Statele Unite, pentru cântarea frumoasă din această seară, pentru că ne-ați ajutat să pătrundem în lumea cea fantastic de adâncă a Bizanțului de altădată”.
A fost, cu adevărat, o seară în care municipiul Botoșani a devenit, pentru câteva ceasuri, o răscruce de lumi, iar duhul Bizanțului a suflat iarăși peste inimile însetate de Hristos.
Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Botoşani a organizat “Bursa Generală a Locurilor de Muncă”, una dintre cele mai importante acţiuni implementate la nivel judeţean pentru persoane aflate în căutarea uui loc de muncă şi agenţi economici.
Numărul total al persoanelor participante a fost de 594 persoane din care 505 persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, 70 viitori absolvenți din clasele terminale din cadrul Colegiului Tehnic “Gheorghe Asachi” din Municipiul Botoșani ,10 tineri instituționalizați în cadrul centrelor de plasament și 9 persoane private de libertate care urmează a se elibera în perioada imediat următoare din cadrul Penitenciarului Botoșani.
Numărul agenților economici participanți a fost de 32 care au pus la dispoziție 323 locuri de muncă în diverse domenii de activitate iar dialogul direct dintre cerere și ofertă pe piața muncii a avut ca rezultat selectarea în vederea ocupării unui număr total de 159 persoane care vor participa în perioada imediat următoare la probe de lucru la sediul angajatorilor .
În cadrul evenimentului, reprezentanți din cadrul Centrului Militar Județean Botoșani, Inspectoratului Județean de Poliție Botoșani, Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoșani ,Inspectoratul Județean de Jandarmi Botoșani, Penitenciarul Botoșani și Serviciul Teritorial al Poliției de Frontieră Botoșani au oferit persoanelor interesate informații utile cu privire la posibilitatea de a dezvolta o carieră în aceste domenii de activitate. In special viitorii absolvenți de liceu participanți la această acțiune au manifestat interes deosebit față de oferta educațională a instituțiilor de apărare și ordine publică iar cei care doresc să urmeze o carieră în unul din aceste domenii de activitate au fost consiliați cu privire la modalitatea de acces de către reprezentanții acestor instituții .
Considerăm că obiectivul principal al acestei acțiuni și-a atins scopul în sensul că s-a facilitat contactul direct dintre angajatori și viitorii angajați .