Acte necesare pentru înmatriculare auto 2025: Ghid complet cu pașii de urmat și taxele aferente. Pentru înmatricularea unui vehicul în 2025, este necesar să fie îndeplinite anumite condiții legale și administrative, informează alba24.ro.
Articolul de față prezintă documentele necesare, taxele aplicabile și pașii esențiali care trebuie urmați pentru a finaliza procesul de înmatriculare.
În plus, sunt incluse informații utile despre procedurile legale în caz de pierdere, furt sau deteriorare a actelor, precum și despre condițiile care pot influența desfășurarea acestui proces.
Acte necesare pentru înmatricularea unui vehicul nou
Cererea solicitantului: Formularul completat de persoana care dorește înmatricularea.
Dreptul de proprietate asupra vehiculului: Se va prezenta documentul care atestă că solicitantul este proprietar al vehiculului sau remorcii, în original și copie.
Dacă vehiculul este achiziționat prin leasing, se va depune un extras din contractul de leasing, care trebuie să conțină informații detaliate despre părțile implicate, perioada contractului, datele vehiculului și semnăturile părților.
De asemenea, se va adăuga dovada că vehiculul a fost declarat fiscal la autoritățile fiscale locale.
Actul de identitate al solicitantului: Se va prezenta actul de identitate în termen de valabilitate, în original, iar pentru persoanele juridice, documentele care atestă statutul legal al firmei, împreună cu actul de identitate al reprezentantului legal.
Dacă vehiculul va fi înmatriculat pe numele altor persoane, acestea trebuie să prezinte documentele care dovedesc dreptul lor asupra vehiculului, însoțite de acordul scris al acestora.
Cartea de identitate a vehiculului: În original
Plata certificatului de înmatriculare: Dovada plății taxei de 49 de lei, pentru eliberarea certificatului de înmatriculare.
Dacă plata se face online prin platforma SNEP-ghiseul.ro, nu mai este necesară depunerea dovezii de plată.
Plata plăcuțelor cu număr de înmatriculare: Se va dovedi plata pentru noile plăcuțe de înmatriculare, iar dacă se solicită un număr preferențial, și plata taxei pentru acest număr.
Plata se poate face prin diverse metode: internet banking, virament bancar, mandat poștal sau numerar la ghișeu.
Asigurarea RCA: Copia poliței de asigurare auto obligatorie (RCA) valabilă, pe numele proprietarului vehiculului.
Pentru vehicule din Uniunea Europeană: Dacă vehiculul este achiziționat dintr-un alt stat UE și solicitantul nu este înregistrat în scopuri de TVA, trebuie depus un certificat care atestă plata TVA-ului pentru achizițiile intracomunitare de vehicule.
Procură sau împuternicire: Dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar, aceasta trebuie să prezinte o procură specială autentificată de notar.
Dacă documentele sunt depuse prin avocat, va fi necesară împuternicirea avocațială și cardul de avocat sau adeverința de la barou.
Acte necesare pentru transcriere (vehicul înmatriculat anterior în România)
Pentru transcrierea unui vehicul care a fost deja înmatriculat în România, trebuie depuse următoarele documente:
- Cererea solicitantului: formularul completat de persoana care solicită transcrierea;
- Dreptul de proprietate asupra vehiculului;
- Actul de identitate al solicitantului;
- Cartea de identitate a vehiculului: originalul cărții de identitate a vehiculului;
- Certificatul de înmatriculare anterior: se va prezenta certificatul de înmatriculare anterior al vehiculului; dacă acesta nu mai există, se poate depune o declarație de pierdere sau dovada reținerii sau declarării furtului acestuia;
- Plăcuțele cu numărul de înmatriculare: se vor depune plăcuțele de înmatriculare emise anterior; dacă acestea nu mai există, se poate proceda ca și în cazul anterior;
- Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
- Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe de înmatriculare și, dacă este cazul, a tarifului pentru atribuirea unui număr preferențial.
Nu este necesară plata plăcuțelor:
- Dacă plăcuțele se transferă automat la noul proprietar, în conformitate cu legislația;
- Dacă solicitantul optează pentru păstrarea unui număr de înmatriculare care nu a fost restricționat conform legii.
Pe lângă aceste documente, mai sunt necesare și polița de asigurare RCA (copia poliței de asigurare auto obligatorie, valabilă, pe numele proprietarului vehiculului) și procura sau împuternicirea dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar, potrivit dgpci.mai.gov.ro.
Acte necesare pentru transcriere (vehicul înmatriculat anterior în afara României)
Pentru transcrierea unui vehicul care a fost deja înmatriculat în afara României, trebuie depuse următoarele documente:
- Cererea solicitantului;
- Dreptul de proprietate asupra vehiculului;
- Actul de identitate al solicitantului;
- Cartea de identitate a vehiculului în original;
- Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
- Dovada plății contravalorii plăcuțelor de înmatriculare și, dacă este cazul, a tarifului pentru atribuire număr preferențial;
- Polița de asigurare RCA, o copie;
- Documente suplimentare pentru vehiculele provenite din UE: Dacă solicitantul nu este înregistrat în scopuri de TVA, trebuie să depună un formular emis de ANAF care atestă plata TVA pentru achizițiile intracomunitare de mijloace de transport;
- Documentele de înmatriculare străine: Se vor depune documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine, în original, precum și plăcuțele străine cu numărul de înmatriculare;
- Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.
Acte necesare pentru autorizare provizorie pentru circulație
- Cererea solicitantului;
- Polița de asigurare RCA;
- Dreptul de proprietate asupra vehiculului;
- Documentele de înmatriculare străine: dacă vehiculul provine dintr-un alt stat și a fost înmatriculat anterior în acel stat, se vor depune documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine, în original și copie.
Mențiune: Dacă aceste documente nu sunt prezentate, autorizarea provizorie va fi acordată pentru o perioadă maximă de 5 zile, dar nu mai mult decât perioada de valabilitate a asigurării RCA.
- Actul de identitate al solicitantului;
- Dovada achitării contravalorii autorizației de circulație provizorie, în valoare de 13 lei;
- Dovada achitării contravalorii plăcuțelor cu număr provizoriu;
- Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.
Acte necesare pentru eliberarea unui certificat de înmatriculare nou când se modifică date despre proprietar sau despre vehicul
Pentru eliberarea unui nou certificat de înmatriculare atunci când se modifică datele despre proprietar (nume, domiciliu, etc.), sunt necesare următoarele documente:
- Cererea solicitantului;
- Dovada înregistrării la organul fiscal competent: acest document este emis de autoritatea administrației publice locale (Direcția/Serviciul/Biroul/Compartimentul Taxe și Impozite Locale) din cadrul UAT-ului (Unitatea Administrativ-Teritorială) unde se află noul domiciliu, sediu sau reședință și conține noile date de identificare ale solicitantului;
- Vechiul certificat de înmatriculare;
- Plăcuțele cu numărul de înmatriculare:
- Polița de asigurare RCA;
- Dovada plății contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
- Actul de identitate al solicitantului;
- Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.
Acte necesare pentru eliberarea unui certificat de înmatriculare nou în caz că a fost pierdut, furat sau deteriorat
Pentru eliberarea unui nou certificat de înmatriculare în cazul în care certificatul de înmatriculare a fost deteriorat, furat sau pierdut, sunt necesare următoarele documente:
Cererea solicitantului, urmată de:
- Certificatul de înmatriculare deteriorat;
- Dacă certificatul a fost furat, se va depune dovada declarării furtului emisă de către autoritățile competente;
- Dacă certificatul a fost pierdut, se va depune o declarație a solicitantului din care să reiasă pierderea documentului;
- în cazul în care certificatul a fost reținut de autorități străine, se va depune dovada de reținere și dovada încetării motivelor care au stat la baza reținerii certificatului de înmatriculare, însoțite de traducerea acestora în limba română realizată de un traducător autorizat.
Alte documente necesare:
- Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
- Actul de identitate al solicitantului;
- Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.
Acte necesare pentru eliberarea unor plăcuțe de înmatriculare pierdute, furate sau deteriorate
Pentru eliberarea unei/unor plăci cu număr de înmatriculare reclamate ca fiind pierdute, furate sau deteriorate, sunt necesare următoarele documente:
- Cererea solicitantului;
- Dovada plății contravalorii plăcuței/plăcuțelor cu numărul de înmatriculare;
- Actul de identitate al solicitantului;
- Plăcuța/plăcuțele anterioare: se vor depune plăcuțele vechi (dacă sunt disponibile) sau, în cazul în care acestea nu mai sunt disponibile, se va depune declarația de pierdere ori dovada declarării furtului acestora emisă de autoritățile competente; sau, în cazul în care plăcuțele au fost reținute de autorități străine, se va depune dovada de reținere și dovada încetării motivelor care au stat la baza reținerii, însoțite de traducerea acestora în limba română realizată de un traducător autorizat;
- Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.
Acte necesare pentru înmatricularea temporară, în cazul scoaterii definitive a vehiculului din România
Pentru înmatricularea temporară a unui vehicul în cazul scoaterii definitive a acestuia din România, sunt necesare următoarele documente:
- Cererea solicitantului;
- Documentul care atestă dreptul de proprietate asupra vehiculului, în original și o copie;
- Actul de identitate al solicitantului;
- Cartea de identitate a vehiculului în original;
- Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare;
- Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe cu număr de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
- Copia contractului de asigurare RCA.
Pentru vehiculele din UE, dacă solicitantul nu este înregistrat în scopuri de TVA, trebuie să depună formularul „Certificat privind atestarea plății TVA” emis de ANAF sau un alt certificat similar.
- Documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine;
- Procură specială dacă este cazul.
Cum poți păstra combinația numărului de înmatriculare
Puteți solicita păstrarea numărului de înmatriculare al autoturismului pentru înstrăinare, dacă achitați o taxă de 30 lei la ghișeul de înmatriculări înainte de transcrierea dreptului de proprietate.
Documente necesare:
- Cererea solicitantului;
- Actul de identitate al solicitantului sau documentele care atestă personalitatea juridică, denumirea și sediul persoanei juridice;
- Dovada plății tarifului de 30 lei.
Taxe pentru plăcuțe cu număr de înmatriculare, atribuire număr preferențial și păstrare număr
Taxele pentru plăcuțele de înmatriculare și operațiuni:
- 20 lei/plăcuță tip A (110 x 520mm) – pentru autovehicule (2 plăci – 40 lei);
- 23 lei/plăcuță tip B (200 x 340mm) – pentru remorci sau vehicule 4×4;
- 17 lei/plăcuță tip C (130 x 240mm) – pentru motociclete;
- 45 lei/operatiune – atribuire număr preferențial (inclusiv valoarea plăcilor);
- 30 lei/operatiune – păstrare număr de înmatriculare înainte de înstrăinare.
Plata se poate face prin internet banking, virament bancar, mandat poștal sau numerar la ghișeu.
Ce să faci dacă ai vândut un autoturism în afara României și dorești efectuarea radierii din circulație
Radierea vehiculului se face de către autoritatea care a înmatriculat vehiculul, pe baza următoarelor documente:
- Certificatul de înmatriculare;
- Plăcile cu număr de înmatriculare;
- Cartea de identitate a vehiculului;
- Certificatul de atestare fiscală;
- Documente care dovedesc că vehiculul a fost scos definitiv din România (ex. document vamal de import/exterior, înmatriculare în străinătate).
Radierea se poate face și fără aceste documente dacă se dovedește că au fost reținute de autoritățile străine.