Connect with us

Eveniment

Aproape 300.000 de lei din amenzile aplicate de inspectorii de Muncă din Botoșani în ultimele trei luni. Ce au găsit la firme

Publicat

Publicitate

În ultimele trei luni, conform situaţiei centralizatoare privind activitatea compartimentelor Control Relaţii de Muncă şi Control Muncă Nedeclarată, în cadrul acţiunilor de control, au fost efectuate 276 controale dintre care, 108 controale de fond și 20 controale având ca tematică respectarea unor legi speciale din domeniul relațiilor de muncă. În cadrul acestor controale au fost intervievate  pe baza fișelor de identificare un număr de 389 persoane.

Pentru neconformităţile constatate au fost sancţionaţi 15 angajatori, au fost dispuse 206 măsuri de remediere a deficiențelor, s-a verificat modul de îndeplinire a 127 măsuri dispuse prin procesele-verbale încheiate la controalele anterioare, au fost aplicate 21 de sancţiuni contravenţionale, dintre care 13 amenzi în valoare totală de 257.300 lei şi 8 avertismente scrise.

 

În conformitate cu Programul Cadru al ITM Botoșani, pe parcursul trim. III al anului 2022 au avut loc următoarele campanii și acțiuni:

 

Campanie Națională de verificare a modului în care sunt respectate cerințele minime pentru îmbunătățirea securității și protecția sănătății lucrătorilor, precum şi verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea, modificarea, suspendarea și executarea contractelor individuale de muncă de către angajatorii care îşi desfăşoară activități în stațiile de distribuție a carburanților auto cod CAEN-4730

Publicitate

 

În perioada 15-22 iulie 2022, s-au efectuat controale la 12 angajatori care îşi desfăşoară activitatea în stațiile de distribuție a carburanților auto, verificându-se în special respectarea prevederilor legale care reglementează relaţiile de muncă cu privire la:

  • angajarea personalului cu contracte individuale de muncă cu normă întreagă sau cu timp parţial;
  • transmiterea, în termen legal, a contractelor individuale de muncă în registrul general de evidenţă a salariaţilor;
  • durata timpului de muncă şi munca suplimentară;
  • întocmirea evidenţei orelor de muncă prestate de salariaţi;
  • repausuri periodice;
  • munca de noapte;
  • acordarea drepturilor salariale;
  • regulamentul intern / contractul colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate.

La societăţile controlate, numărul total de angajaţi a fost de 1892, dintre care doar 9 aveau contracte individuale de muncă cu timp parţial. Au fost dispuse 9 măsuri, cele mai frecvente neconformităţi fiind:

  • nerespectarea obligaţiei de a păstra un exemplar al contractului individual de muncă la punctul de lucru;
  • nerespectarea obligaţiei de a elibera salariaţilor sau foştilor salariaţi adeverinţe de vechime şi extras din Revisal la încetarea activităţii acestora;
  • necompletarea reală în documentele de evidenţă a timpului de muncă a numărului de ore efectiv lucrate de către salariaţi, fără precizarea orelor de început şi de sfârşit ale programului de lucru;
  • neinformarea angajaţilor cu privire la obligaţia de a adera la un fond de pensii administrat privat;
  • expirarea contractului colectiv de muncă şi neînceperea negocierii pentru unul nou.

 

 

Campania Naţională privind verificarea modului de respectare de către beneficiari a prevederilor Legii 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri republicată, cu modificările şi completările ulterioare

 

În intervalul 19-22 septembrie 2022, inspectorii de muncă au urmărit modul în care sunt respectate prevederile legale din domeniul relaţiilor de muncă cu privire la:

  • durata activităţii ocazionale care poate fi exercitată în temeiul prevederilor Legii 52/2011;
  • respectarea de către beneficiari a prevederilor legale cu privire la înfiinţarea, completarea şi prezentarea registrului de evidenţă a zilierilor;
  • dovada plăţii remuneraţiei cuvenite zilierului;
  • folosirea zilierilor pentru alte activităţi decât cele expres reglementate de lege.

În cadrul acestei campanii, au fost efectuate controale la un număr de 22 de beneficiari, dispunându-se 7 măsuri pentru remedierea deficienţelor.

 

pectorii din cadrul compartimentelor Control Relații de Muncă și Control Muncă Nedeclarată au efectuat 271 controale având ca tematică respectarea prevederilor HG nr. 905/2017, s-a aplicat un avertisment și s-au dispus 52 de măsuri de remediere a deficiențelor constatate.

 

Acțiune de informare și verificare a modului în care angajatorii respectă prevederile art. 129 din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, republicată, cu modificările și completările ulterioare. 

În cadrul acestei acțiuni care se desfășoară pe parcursul întregului an, se are în vedere controlul angajatorilor care au cel puțin 21 de salariați, cu privire la respectarea prevederilor art. 129 din Legea nr.62/2011.

Ca urmare a acțiunilor de informare a angajatorilor cu privire la obligațiile ce le revin privind negocierea colectivă, în trimestrul III s-au înregistrat la Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani 9 contracte colective de muncă și 2 acte adiționale de prelungire a celor ce urmau să expire. 

Acțiune de control prevăzută în planul de cooperare operativă pentru prevenirea și combaterea muncii ilegale a străinilor în anul 2022, încheiat între INSPECȚIA MUNCII ȘI INSPECTORATUL GENERAL PENTRU IMIGRARI

 

Pe parcursul trimestrului al III-lea, s-au efectuat 6 controale comune cu lucrători din cadrul Biroului pentru Imigrări Botoșani și nu s-au constatat cazuri în care persoane străine să desfășoare muncă fără respectarea prevederilor legale în vigoare.

Concomitent cu aceste verificări, s-a urmărit și informarea angajatorilor cu privire la obligațiile ce le revin în temeiul O.G.nr.25/2014, privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor, combaterea muncii nedeclarate și angajarea ilegală a cetățenilor străini.

În domeniul Securitate şi Sănătate în Muncă

 

Principalele acţiuni prevăzute în Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii şi în Programul propriu de acţiuni pentru anul 2022 sunt campaniile de control şi conştientizare şi acţiunile specifice în domeniul securității şi sănătății în muncă.

 

Conform situaţiei centralizatoare privind activitatea compartimentelor Control Securitate şi Sănătate în Muncă şi Supravegherea pieţei şi îndrumare angajatori şi angajaţi în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în perioada 01.07.202230.09.2022, în cadrul acţiunilor de control au fost efectuate un numar de 183 controale, din care 18 controale privind supravegherea pieţei, fiind controlate un număr de 103 produse.

Pentru neconformităţile constatate au fost sancţionaţi un număr de 140 angajatori, au fost dispuse 345 măsuri de remediere, au fost verificate un numar de 53 masuri dispuse anterior, au fost aplicate 321 sancţiuni contravenţionale, dintre care 9 amenzi în valoare de 59.000 lei şi 312 avertismente.

Au fost comunicate 15 evenimente de către angajatori.

Au fost cercetate 14 evenimente de către angajatori şi avizate de I.T.M. şi 1 eveniment a fost cercetat de inspectorat şi avizat de Inspecţia Muncii. Au fost înregistraţi 8 accidentaţi în accidente de muncă, cu incapacitate temporară de muncă.

 

Acţiuni în domeniul S.S.M., conform Programului cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii  şi Programului propriu de acţiuni pentru anul 2022 al Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoşani:

 

Campanie națională de verificare a modului de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă la lucrările din domeniul construcțiilor – cod. CAEN 41, 42, 43

Au fost controlate 23 unităţi cu 935 lucrători, fiind constatate un număr de 44 deficienţe pentru care s-au dispus un număr de 46 măsuri, fiind sancţionaţi un număr de 23 angajatori cu 1 amendă în valoare de 6.000 lei şi 43 avertismente.

 

Campanie națională de verificare a modului în care sunt respectate cerințele minime pentru îmbunătățirea securității și protecția sănătății lucrătorilor care pot fi expuși riscurilor de explozie şi incendiu în silozurile de cereale, fabricile de băuturi alcoolice, rafinării, industria minieră și în spitale

 

Au fost controlate 2 unităţi, fiind constatate un număr de 8 deficienţe pentru care s-a dispus un număr de 8 măsuri, fiind sancţionaţi un număr de 2 angajatori cu 8 avertismente.

 

Campanie naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2022, coordonat de către Comisia Europeană

 

Au fost efectuate 18 controale privind supravegherea pieţei, fiind controlate un număr de 103 produse, nefiind constatate neconformităţi.

 

Acțiune privind verificarea respectării modului de utilizare a echipamentelor de muncă și a tehnologiilor de exploatare în parchetele forestiere, inclusiv la transportul tehnologic al masei lemnoase pe drumurile forestiere

 

Au fost controlate 5 unităţi, fiind constatate un număr de 19 deficienţe pentru care s-a dispus un număr de 19 măsuri, fiind sancţionaţi un număr de 5 angajatori cu 1 amendă în valoare de 6.000 lei şi 18 avertismente. De asemenea, au fost efectuate 4 controale privind verificarea măsurilor dispuse în prima etapă de control, nefiind constatate întârzieri în realizarea acestora.

 

Acțiune de verificare a modului de identificare a riscurilor care provoacă afecțiuni musculo-scheletice (AMS), precum și a măsurilor luate de angajatori în vederea prevenirii acestora

 

Au fost controlate 5 unităţi, fiind constatate un număr de 11 deficienţe pentru care s-a dispus un număr de 11 măsuri fiind sancţionaţi un număr de 5 angajatori cu 11 avertismente.

 

Acţiune de monitorizare privind riscurile existente la locurile de muncă din întreprinderi mici (10 – 49 lucrători)

 

Au fost controlate 15 unităţi, fiind constatate un număr de 27 deficienţe pentru care s-a dispus un număr de 27 măsuri fiind sancţionaţi un număr de 15 angajatori cu 27 avertismente.

 

 

 

Acțiune pentru prevenirea bolilor profesionale determinate de stresul profesional

 

Au fost controlate 3 unităţi, fiind constatate un număr de 11 deficienţe pentru care s-a dispus un număr de 11 măsuri fiind sancţionaţi un număr de 3 angajatori cu 11 avertismente.

 

 

Acțiune de verificare și control pentru verificarea modului în care sunt respectate cerințele minime de securitate și sănătate în muncă în domeniul comerțului cu ridicata (CAEN 46)

 

Au fost controlate 4 unităţi, fiind constatate un număr de 15 deficienţe pentru care s-a dispus un număr de 15 măsuri fiind sancţionaţi un număr de 4 angajatori cu 15 avertismente.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Măsurile incluse în programul de guvernare vor fi concretizate prin proiecte de lege și ordonanțe. Termenul pentru implementare a fost anunțat de ministrul Finanțelor.

Publicat

Publicitate

Măsurile prevăzute în programul de guvernare vor fi transpuse în proiecte legislative și ordonanțe, cu termen de finalizare stabilit pentru 1 august, a anunțat marți ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare.

”Măsurile cuprinse în programul de guvernare vor fi în perioada următoare transformate în proiecte legislative, ordonanțe, pe care Ministerul le va promova. Și, bineînțeles, respectând termenele care există în programul de guvernare, vom începe, lucrăm deja….

Fiecare măsură din programul de guvernare va fi prinsă. Termenul despre care discutăm este 1 august, lucrăm la aceste lucruri și o să vă răspund în momentul când pachetele legislative sunt definitivate. Sunt în lucru”, a spus Alexandru Nazare, după ceremonia de predare primire a mandatului de la Ministerul Finanțelor.

El a menționat că impactul fiecărei măsuri va fi detaliat când o să fie prezentat fiecare proiect legislativ.

Situația la preluarea mandatului

Alexandru Nazare a făcut o prezentare a situației finanțelor publice de la momentul preluării mandatului.

Publicitate

”Ca să ne punctăm pe cifre, cum stăm astăzi, deficit 3,4%, 64 de miliarde (lei n.r.), aproximativ echivalent procentual cu deficitul de anul trecut la mai, nominal cu 4 miliarde în plus, stoc de arierate considerate recuperabile la ANAF de 38,5 de miliarde. Discutabil cât sunt recuperabile, dar așa sunt, ăsta e momentul T0 pentru arieratele ANAF-ului.

Încrederea agențiilor de rating se bazează pe ceea ce facem de acum încolo, pe măsurile pe care le vom lua de acum încolo și a Comisiei Europene și așa mai departe.

Am dat un semnal foarte bun prin programul cu care s-a investit guvernul actual condus de domnul prim-ministru Bolojan.

Vreau să-i mulțumesc pe această cale că a venit la Ministerul Finanțelor și a dat un semnal foarte puternic către ANAF, Vamă și Antifraudă, să înceapă să-și facă treaba la modul cel mai serios”, a subliniat Alexandru Nazare, potrivit Agerpres.

Întrebat despre discuțiile anunțate cu o agenție de rating, ministrul a precizat că este normal ca imediat după investirea guvernului să existe discuții cu fiecare agenție de rating și cu Comisia Europeană.

”E un semnal foarte important că s-a format guvernul. Și bineînțeles că încep aceste discuții. E foarte bine că le avem și e foarte bine că de data asta le avem la un nivel de reprezentare adecvat. Adică la nivel de ministru și prim-ministru”, a mai spus Alexandru Nazare.

Citeste mai mult

Eveniment

Concediile medicale eliberate în timpul minivacanțelor, verificate la nivel național. Ministrul Sănătății susține că există suspiciuni cu privire la unele cazuri

Publicat

Publicitate

Controale în toată țara pentru concediile medicale acordate în perioada minivacanțelor. Ministrul Sănătății spune că ”par suspecte”. Alexandru Rogobete, a anunţat joi că a trimis în teritoriu Corpul de control al ministerului şi pe cel al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru a verifica „în detaliu” situaţia concediilor medicale.

Predispoziția la ”îmbolnăvire” a unor angajați crește și mai mult în apropierea sărbătorilor, a observat ministrul, care a publicat și un grafic pe care îl puteți vedea mai jos.

Potrivit acestuia, anul trecut ar fi fost eliberate un milion de astfel de concedii, în condiţii care „par suspecte”.

Controale în toată țara pentru concediile medicale

„O spun clar şi ferm: toleranţă zero pentru fraudarea concediilor medicale! Am trimis Corpul de control al Ministerului Sănătăţii, împreună cu Corpul de control al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, în teritoriu pentru o acţiune comună de verificare în detaliu.

Nu este normal şi este complet imoral ca un sistem întreg să ia din banii dedicaţi spitalelor, din tratamentele bolnavilor şi să finanţeze vacanţele unor angajaţi care beneficiază nejustificat de concedii medicale fictive

Publicitate

Graficul de mai jos nu este un EKG. Este o reprezentare grafică a recurenței cu care sute de mii de concedii medicale sunt eliberate, într-un mod suspect, fix în proximitatea zilelor de week-end și a sărbătorilor legale.
Predispoziția la ”îmbolnăvire” a unor angajați crește și mai mult în apropierea sărbătorilor.

 

Pe cifrele din anul 2024 vedem aproximativ un milion de concedii medicale eliberate, în condiții care par suspecte.

Vorbim despre aproape o treime din toate concediile medicale eliberate. Verificăm temeinic și acționăm.

Apelul meu ferm către personalul medical este să nu elibereze concedii medicale fără temei medical. Ne costă bani (de ordinul miliardelor de lei) și mai grav irosim resurse indispensabile pacienților cu afecțiuni grave (oncologice, cardiace sau AVC) care chiar au nevoie”, a scris ministrul pe Facebook.

Citeste mai mult

Cultura

Memorialul Ipotești: Ateliere de lectură și scriere 7-12 iulie 2025

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii Mihai Eminescu, instituție de cultură în subordinea Consiliului Județean Botoșani, organizează în perioada 7-12 iulie 2025 ediția anuală a Atelierelor de lectură și scriere, proiect cultural adresat elevilor de gimnaziu și liceu. Îndrumătorii celor două serii de ateliere dedicate poeziei și prozei vor fi scriitoarea Camelia Toma (poezie) și scriitorul Dumitru Crudu (proză).

Camelia Toma va lucra pornind de la expoziția „Tomagraph” a artistei Ana Toma, care se află în Sala Horia Bernea și a fost vernisată în cadrul „Zilelor Eminescu”. Instalațiile din expoziția Anei Toma sunt gândite, pornind de la un vers al unui poet, iar elevii vor parcurge calea inversă de identificare a versului pornind de la realizarea lor artistică, reconstituind și comentând textul.

Dumitru Crudu va lucra pe texte ale poeților contemporani și pe texte de Eminescu, îndrumând participanții în scrierea propriilor texte.

Atelierele sunt, astfel,  un prilej de familiarizare cu scrieri clasice și contemporane aduse în atenția elevilor participanți prin lecturi, dezbateri și scrieri originale. Copiii și tinerii între 11 și 18 ani, interesați de Ateliere de lectură și scriere, se pot înscrie la adresa m.ipotesti@gmail.com până la data de 03 iulie 2025.

 

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Se anulează toate zborurilor către și dinspre Emiratele Arabe Unite efectuate de compania Wizz Air

Publicat

Publicitate

Wizz Air a confirmat anularea tuturor zborurilor către și dinspre Emiratele Arabe Unite joi, în conformitate cu decizia anunțată marți de Wizz Air Group de a suspenda temporar toate cursele spre această destinație până la data de 30 iunie.

Compania Wizz Air Abu Dhabi, un joint venture între Wizz Air din Ungaria și fondul suveran de investiții din Abu Dhabi (ADQ), a confirmat că toate zborurile operate către și dinspre Emiratele Arabe Unite au fost anulate joi. Această decizie vine ca parte a directivei lansate de Wizz Air Group pentru a suspenda toate zborurile către această regiune până la 30 iunie, cu scopul de a proteja pasagerii și echipajele în contextul evoluțiilor geopolitice, conform Reuters.

Contextul geopolitic: Impactul conflictului Iran-Israel asupra traficului aerian

Recentul război de 12 zile dintre Iran și Israel a creat o stare de tensiune majoră în Orientul Mijlociu, determinând companiile aeriene internaționale să oprească temporar zborurile către unele destinații din regiune. Închiderea spațiului aerian și temerile privind siguranța au fost principalele motive pentru această măsură.
Deși o încetare a focului a intrat în vigoare marți, companiile aeriene, printre care și Wizz Air, au decis să mențină restricțiile pentru o perioadă de precauție.

Detalii despre joint venture-ul Wizz Air Abu Dhabi și implicarea ADQ

Wizz Air Abu Dhabi este o companie aeriană în parteneriat între Wizz Air, operatorul low-cost maghiar, și ADQ, fondul suveran de investiții al emiratelor. Această colaborare strategică a fost lansată pentru a extinde prezența Wizz Air în Orientul Mijlociu și pentru a deservi piețele emergente din această zonă. Suspendarea zborurilor reflectă astfel atât deciziile corporative globale, cât și condițiile locale de securitate.

Publicitate

Încetarea focului și perspectivele reluării zborurilor spre Emiratele Arabe Unite

Deși un armistițiu a fost stabilit recent în regiune, Wizz Air menține suspendarea zborurilor pentru o perioadă de timp, până la o evaluare completă a situației de securitate și a condițiilor de zbor. Pasagerii afectați sunt sfătuiți să contacteze compania pentru informații despre rambursări sau reprogramări. Compania va continua să monitorizeze situația și va anunța reluarea serviciilor în condiții de siguranță optimă.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending