Connect with us

Actualitate

Apare o NOUĂ lege a poliției locale. Schimbări și ce atribuții vor avea polițiștii locali în cel mai scurt timp

Publicat

Publicitate

O nouă lege a poliției locale este pregătită pentru înlocuirea celei vechi, care are deja peste 13 ani. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a publicat recent un proiect de lege în acest sens pentru dezbatere publică, relatează alba24.ro.

Potrivit expunerii de motive, în prezent activitatea poliției locale este reglementată prin Legea poliției locale nr. 155/2010. „De la intrarea în vigoare a acestei legi, din 1 ianuarie 2011 și până în prezent, au avut loc numeroase schimbări în plan social și economic cu impact asupra complexității domeniilor în care contribuția personalului poliției locale este necesară”, se precizează în documentul citat.

Printre schimbări se numără și obligativitatea absolvirii de către toți polițiștii locali a unor cursuri de perfecționare.

De asemenea, se propune realizarea dotării cu armament letal a structurilor de poliție locală numai cu aprobarea Instituției Prefectului și structurilor teritoriale ale Poliției Române, după analizarea valorii indicatorilor de criminalitate și a gravității faptelor infracționale existente la nivelul fiecărei localități.

În ceea ce privește, domeniile de competență ale poliție locale, acestea au fost completate cu anumite prevederi în funcție de evoluția legislativă aferentă și noile realități din teren sau pentru a reglementa anumite stări de fapt.

O nouă lege a poliției locale. Atribuții noi pentru polițiștii locali

Publicitate

Astfel, în ceea ce privește atribuțiile pe ordine publică, s-a clarificat faptul că însoțirea personalului din aparatul de specialitate al primarului, sprijinul autorităților competente în protejarea fondului silvic sau a executorilor judecătorești se realizează la solicitarea acestora și nu ca activitate continuă. De asemenea, s-a reglementat cadrul în care polițistul local să poată desfășura activități de prevenție ca un factor al siguranței de proximitate și sprijinul pentru limitarea și înlăturarea efectelor calamităților naturale.

În domeniul pazei obiectivelor, în afara pazei bunurilor au fost introduse competențe în paza valorilor, inclusiv pe timpul transportului.

În domeniul circulației pe drumurile publice a fost introdusă competența de dirijare a circulației.

În domeniul disciplinei în construcții, reglementarea distinge între lucrări realizate fără autorizație de construire și lucrări realizate fără respectarea autorizației de construire.

În domeniul protecției mediului, au fost clarificate anumite prerogative și reglementate modurile în care polițiștii locali constată contravenții în acest domeniu și sesizează autoritățile competente.

Aria competențelor și limitele în care se desfășoară activitatea polițiștilor locali au fost clarificate și în domeniul activității comerciale.

Se introduc de asemenea, elementele de identificare comune precum seria, care reprezintă identificarea alfabetică a unității administrativ teritoriale și numărul insignei format din 4 cifre care reprezintă /identificarea numerică a polițistului local.

Poliția locală, sistem dual de ordine și siguranță publică

Pentru recunoașterea locului poliției locale în rândul structurilor de ordine și siguranță publică, se propune definirea poliției locale ca un sistem dual de ordine și siguranță publică.

Se are în vedere atât competențele partajate de poliția locală cu Poliția Română, în domeniul ordinii și siguranței publice cât și prevederile Strategiei Naționale de ordine și siguranță publică 2023-2027, potrivit cărora, pentru asigurarea stării de normalitate și echilibru în cadrul comunităților, se menține un sistem dual de ordine și siguranță publică, respectiv ca serviciu public în slujba comunității, prin consolidarea cooperării între structurile forțelor MAI și structurile de Poliție Locală.

Cursuri de formare profesională

Având în vedere cadrul legal deficitar în ceea ce privește profesionalizarea personalului poliției locale, pentru a asigura un nivel ridicat de pregătire, se propune instituirea unui sistem de formare inițială a polițiștilor locali.

Noua lege prevede obligativitatea absolvirii, în termen de un an de la numirea în funcție, a unor cursuri:

  • de formare inițială în domeniile ordine publică și circulație rutieră, cu durata de 4 luni;
  • de formare specializată în toate domeniile de competență (disciplina în construcții și afișajul stradal, protecția mediului, activitatea comercială, evidența persoanelor, comunicare și cunoștințe generale de administrație publică) ale poliției locale, cu durata de 6 săptămâni.

De asemenea, se prevede obligativitatea absolvirii unor cursuri de perfecționare de către toți polițiștii locali aflați deja în sistem, în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a legii, în scopul profesionalizării funcției publice specifice de polițist local. Aceste cursuri vor avea durata de 10 zile.

Atribuțiile polițiștilor locali în domeniul ordinii publice

Potrivit proiectului de lege, în domeniul ordinii și liniștii publice, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • menține ordinea și liniștea publică în zonele și locurile stabilite prin planul de ordine și siguranță publică al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
  • menține ordinea publică în imediata apropiere a unităților de învățământ publice, a unităților sanitare publice, în parcările auto aflate pe domeniul public sau privat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, în zonele comerciale și de agrement, în parcuri, piețe, cimitire, precum și în alte asemenea locuri publice aflate în proprietatea și/sau în administrarea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a altor instituții/servicii publice de interes local;
  • participă, împreună cu autoritățile competente prevăzute de lege, potrivit competențelor, la activități de salvare și evacuare a persoanelor și bunurilor periclitate de calamități naturale ori catastrofe, precum și de limitare și înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente;
  • acționează pentru identificarea cerșetorilor, a copiilor lipsiți de supravegherea și ocrotirea părinților sau a reprezentanților legali, a persoanelor fără adăpost și procedează la încredințarea acestora serviciului public de asistență socială în vederea soluționării problemelor acestora, în condițiile legii;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni, potrivit competenței, pentru nerespectarea legislației privind regimul de deținere a câinilor periculoși sau agresivi, a celei privind programul de gestionare a câinilor fără stăpân și a celei privind protecția animalelor și sesizează serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân despre existența acestor câini și acordă sprijin personalului specializat în capturarea și transportul acestora la adăpost;
  • însoțește și asigură, la solicitare, protecția personalului din aparatul de specialitate al primarului/primarului general, din instituțiile sau serviciile publice de interes local la efectuarea unor controale ori acțiuni specifice;
  • participă, împreună cu alte autorități competente, la asigurarea ordinii și liniștii publice cu ocazia mitingurilor, marșurilor, demonstrațiilor, procesiunilor, acțiunilor de pichetare, acțiunilor comerciale promoționale, manifestărilor cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum și a altor asemenea activități care se desfășoară în spațiul public și care implică aglomerări de persoane;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea normelor legale privind conviețuirea socială, stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale, pentru faptele constatate în raza teritorială de competență;
  • execută, în condițiile legii, mandatele de aducere emise de organele de urmărire penală și instanțele de judecată care arondează unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, pentru persoanele care locuiesc pe raza de competență;
  • participă, alături de Poliția Română, Jandarmeria Română și celelalte forțe ce compun sistemul integrat de ordine și siguranță publică, la activități pentru prevenirea și combaterea infracționalității stradale;
  • cooperează cu centrele militare zonale în vederea înmânării ordinelor de chemare la mobilizare și/sau de clarificare a situației militare a rezerviștilor din Ministerul Apărării Naționale;
  • asigură, la solicitare, măsuri de protecție a executorilor judecătorești cu ocazia executărilor silite;
  • acordă, pe teritoriul unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, sprijin imediat structurilor competente cu atribuții în domeniul menținerii, asigurării și restabilirii ordinii publice;
  • desfășoară activități specifice de cunoaștere a teritoriului și a nevoilor populației din zona de responsabilitate, precum și de prevenire a infracționalității, în scopul prezervării climatului de ordine și siguranță publică.
  • asigură, la solicitare, sprijin instituțiilor abilitate, la supravegherea, controlul și asigurarea protecției fondului silvic, prin măsuri de prevenire și combatere a oricăror încălcări ale prevederilor normelor legale;
  • participă, împreună cu celelalte structuri ale Ministerului Afacerilor  Interne și sprijină autoritățile administrației publice locale pentru limitarea și înlăturarea efectelor calamităților naturale (incendii, inundații, cutremure etc.);
  • intervin la solicitările dispeceratului la evenimente, pe principiul „cel mai apropiat poliţist de locul evenimentului intervine”, în funcţie de specificul atribuţiilor de serviciu stabilite prin lege şi în limita competenţei teritoriale;

Atribuțiile poliției locale în domeniul pazei obiectivelor

În domeniul pazei obiectivelor, poliția locală asigură paza bunurilor și valorilor, inclusiv pe timpul transportului acestora, precum și a obiectivelor aflate în proprietatea unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale și/sau în administrarea autorităților administrației publice locale sau a altor servicii/instituții publice de interes local sau județean, stabilite de consiliul local/Consiliul General al Municipiului București/ Consiliul județean.

Atribuțiile poliției locale în domeniul circulației pe drumurile publice

Potrivit proiectului, în domeniul circulației pe drumurile publice, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • asigură fluența circulației pe drumurile publice din raza teritorială de competență, având dreptul de a efectua semnale regulamentare de dirijare a circulației și de oprire a conducătorilor de vehicule exclusiv pentru îndeplinirea atribuțiilor conferite de prezenta lege în domeniul circulației pe drumurile publice;
  • verifică integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră și sesizează nereguli constatate privind funcționarea semafoarelor, starea indicatoarelor și a marcajelor rutiere și acordă asistență în zonele unde se aplică marcaje rutiere;
  • participă la acțiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torențială, grindină, polei și alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;
  • participă, împreună cu unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române, la asigurarea măsurilor de circulație ocazionate de adunări publice, mitinguri, marșuri, demonstrații, procesiuni, acțiuni de pichetare, acțiuni comerciale promoționale, manifestări cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum și de alte activități care se desfășoară pe drumul public și implică aglomerări de persoane;
  • sprijină unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române în asigurarea măsurilor de circulație în cazul transporturilor speciale și al celor agabaritice pe raza teritorială de competență;
  • acordă sprijin unităților/structurilor teritoriale ale Poliției Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenței și siguranței traficului;
  • asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente și ia primele măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor și a făptuitorilor și, dacă se impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor rutiere privind: nerespectarea semnalelor efectuate de polițistul local pentru dirijarea circulației, și folosirea, în timpul mersului, a telefonului mobil;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea obligației proprietarului sau deținătorului mandatat al unui vehicul de a comunica identitatea persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice.
  • constată contravenții și aplică sancțiuni și, după caz, sesizează instituțiile abilitate în domeniul licențierii transportului rutier, pentru încălcarea obligațiilor referitoare la circulația pe drumurile publice a vehiculelor cu masa sau gabritul depășit;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, bicicliști, conducători de trotinete electrice, conducători de mopede și vehicule cu tracțiune animală;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa maximă admisă și accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor acestor vehicule;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulația în zona pietonală, în zona rezidențială, în parcuri și zone de agrement, precum și pe locurile de parcare adaptate, rezervate și semnalizate prin semnul internațional pentru persoanele cu handicap;
  • aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului ori al unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale;
  • cooperează cu unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române pentru identificarea deținătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staționării neregulamentare sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public.

Atribuțiile poliției locale în domeniul disciplinei în construcții și afișaj stradal

În domeniul disciplinei în construcții și al afișajului stradal, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • efectuează controale pentru identificarea lucrărilor de construcții executate sau desființate, total ori parțial, fără autorizație de construire/desființare;
  • efectuează controale pentru identificarea lucrărilor de construcții executate sau desființate, cu nerespectarea prevederilor autorizației de construire/ desființare;
  • efectuează controale pentru identificarea persoanelor care nu respectă autorizația de executare a lucrărilor de reparații ale părții carosabile și pietonale;
  • verifică respectarea normelor legale privind afișajul publicitar, afișajul electoral și orice altă formă de afișaj/reclamă, inclusiv cele referitoare la amplasarea firmei la locul de desfășurare a activității economice;
  • participă la acțiunile de demolare/dezmembrare/ dinamitare a construcțiilor efectuate fără autorizație pe domeniul public sau privat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale ori pe spații aflate în administrarea autorităților administrației publice locale sau a altor instituții/servicii publice de interes local, prin asigurarea protecției perimetrului și a libertății de acțiune a personalului care participă la aceste operațiuni specifice;
  • constată contravenții și aplică, după caz, sancțiunile contravenționale, conform atribuțiilor stabilite prin lege, privind disciplina în domeniul  respectării autorizației de executare a lucrărilor în construcții și înaintează procesele-verbale de constatare a contravențiilor, în vederea aplicării sancțiunii, șefului compartimentului de specialitate care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului și de urbanism sau, după caz, președintelui consiliului județean, primarului unității administrativ-teritoriale ori al sectorului municipiului București în a cărui rază de competență s-a săvârșit contravenția sau persoanei împuternicite de aceștia.

Atribuțiile poliției locale în domeniul protecției mediului

Conform proiectului publicat în dezbatere, în domeniul protecției mediului, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • controlează respectarea prevederilor legale privind condițiile de ridicare, transport și depozitare a deșeurilor menajere și industriale;
  • sesizează autorităților și instituțiilor publice competente cazurile de nerespectare a normelor legale privind nivelul de poluare, inclusiv fonică, pentru situații care exced competențelor legale;
  • acordă sprijin, în limitele competențelor legale, la solicitare, autorităților competente in domeniul combaterii zoonozelor deosebit de grave si a epizootiilor;
  • identifică bunurile abandonate pe domeniul public sau privat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau pe spații aflate în administrarea autorităților administrației publice locale ori a altor instituții/servicii publice de interes local și aplică procedurile legale pentru ridicarea acestora;
  • verifică igienizarea surselor de apă, a malurilor, a albiilor sau cuvetelor acestora;
  • verifică asigurarea salubrizării străzilor, a căilor de acces, a zonelor verzi, a rigolelor, îndepărtarea zăpezii și a gheții de pe căile de acces, dezinsecția și deratizarea imobilelor;
  • verifică existența contractelor de salubrizare încheiate de către persoane fizice sau juridice, potrivit legii;
  • verifică ridicarea deșeurilor menajere de operatorii de servicii de salubrizare, în conformitate cu graficele stabilite;
  • verifică și soluționează, potrivit competențelor specifice ale autorităților administrației publice locale, sesizările cetățenilor privind nerespectarea normelor legale de protecție a mediului și a surselor de apă, precum și a celor de gospodărire a localităților;
  • sesizează autorităţile şi instituţiile publice competente cu privire la cazurile constatate de nerespectare a normelor legale privind nivelul de poluare, pentru care nu dețin competențe de sancționare;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni în domeniul protecției mediului potrivit competențelor stabilite în prezenta lege și cele stabilite în sarcina autorităților administrației publice locale;
  • controlează respectarea prevederilor legale privind desfășurarea activităților de picnic;
  • instituie măsuri de prevenire, combatere și distrugere a buruienii ambrozia și aplică sancțiuni în cazul nerespectării acestora;
  • controlează și aplică sancțiuni în toate cazurile în care autoritățile publice locale au atribuții în acest sens stabilite prin acte normative.

Atribuțiile poliției locale în domeniul activității comerciale

În domeniul activității comerciale, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • acționează pentru verificarea respectării normelor legale privind desfășurarea comertului stradal și a activitățiilor comerciale, a respectarii conditiilor si a locurilor stabilite de autoritatile publice locale;
  • verifică legalitatea activităților de comercializare a produselor desfășurate de operatori economici, persoane fizice și juridice autorizate și producători particulari în piețele agroalimentare, târguri și oboare, precum și respectarea prevederilor legale de către administratorii piețelor agroalimentare;
  • verifică existența la locul de desfășurare a activității comerciale a autorizațiilor, a aprobărilor, a documentelor de proveniență a mărfii, a buletinelor de verificare metrologică pentru cântare, a avizelor și a altor documente stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale;
  • verifică respectarea normelor legale privind comercializarea obiectelor cu caracter religios;
  • verifică respectarea normelor legale privind amplasarea materialelor publicitare și a locurilor de comercializare a produselor din tutun și a băuturilor alcoolice;
  • verifică respectarea prevederilor legale privind orarul de aprovizionare și funcționare al operatorilor economici;
  • identifică mărfurile și produsele abandonate pe domeniul public sau privat al unității administrativ-teritoriale și pe raza sectoarelor municipiului București sau pe spații aflate în administrarea autorităților administrației publice locale ori a altor servicii/instituții de interes local și aplică procedurile legale de ridicare a acestora;
  • verifică respectarea regulilor și normelor de comerț și prestări de servicii stabilite prin acte normative în competența autorităților administrației publice locale;
  • cooperează și acordă sprijin autorităților de control sanitar, de mediu și de protecție a consumatorilor în exercitarea atribuțiilor de serviciu specifice domeniului de activitate al acestora;
  • verifică respectarea prevederilor legale cu privire la afișarea prețurilor produselor comercializate și a serviciilor și sesizează autoritățile competente în cazul în care identifică nereguli;
  • verifică și soluționează, în condițiile legii, petițiile primite în legătură cu activități de producție, comerț sau prestări de servicii neautorizate desfășurate în locuri publice sau cu încălcarea normelor legale în vigoare stabilite prin acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuțiilor, stabilite în sarcina autorităților administrației publice locale;
  • verifică respectarea regulilor şi normelor privind transportul public local și transportul în regim de taxi, stabilite prin acte normative în competenţa autorităţilor administraţiei publice locale ;
  • verifică respectarea regulilor şi a normelor privind înființarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, stabilite prin acte normative în competenţa autorităţilor administraţiei publice locale ;
  • solicită și verifică documente fiscale și / sau contabile necesare în vederea realizării atribuțiilor prevăzute;
  • constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuţiilor prevăzute în prezenta lege, stabilite în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale și sesizează instituțiile abilitate pentru alte nereguli constatate, care exced competențelor.

Atribuțiile poliției locale în domeniul evidenței persoanelor

Potrivit proiectului de lege, în domeniul evidenței persoanelor, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • cooperează cu alte autorități competente în vederea verificării, la cererea acestora, a unor date cu caracter personal, dacă solicitarea este justificată prin necesitatea îndeplinirii unei atribuții prevăzute de lege, cu respectarea reglementărilor legale privind prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea normelor legale privind domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, inclusiv asupra obligațiilor pe care le au persoanele prevăzute la art. 38 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • cooperează cu serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor pentru punerea în legalitate a persoanelor cu acte de identitate expirate și a minorilor cu vârstă peste 14 ani, care nu au acte de identitate.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 2 noiembrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 2 noiembrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 2 noiembrie 2025:

Loto 6/49: 11, 6, 24, 46, 44, 43

Loto 5/40: 16, 26, 35, 4, 32, 33

Noroc: 1 3 9 6 6 5 0

Noroc Plus: 5 7 2 5 1 3

Publicitate

Super Noroc: 9 0 4 5 4 0

Joker: 32, 4, 33, 21, 42 + 5

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (400)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

 DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

Răzvan Voncu, în „România literară” nr.  23 din 2020,  ne îndeamnă să renunţăm numai  la clişeul de „ poet-filosof” al lui Lucian Blaga, spre a-l cunoaşte şi pe cel plin de pasiune, plin de sevă, care preferă materia în spirit. Scrie eseul „Lucian Blaga marele degustător” din care reţinem: 1. „Lui Lucian Blaga îi place, întâi de toate, via, ca privelişte a preaplinului naturii, şi viţa, ca plantă ce simbolizează rezistenţa şi regenerarea”; 2. „dacă via are mai degrabă o dimensiune feminină, a senzualităţii şi fertilităţii, poetul îi atribuie vinului frumuseţea prieteniei şi extazul”;

Ştefan Borbely, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 6 din 2020, despre viaţa literară de azi: „saturată de experimentalisme dintre cele mai năstruşnice, zgomotoase, de poeme suprasexualizate exacerbat, sau infuzate de un sarcasm apter, adolescentin, de joasă calitate”;

Din „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020,  poemul „Secret” de poeta croată Ana Brnardic: „Mi-am forjat un secret de o mare gravitate / din faptul că mă duc uneori, pe-ascuns, să trăiesc / într-o altă ţară / curăţ usturoi şi-mi fac o cafea în bucătăria altcuiva / mă duc până  la mănăstire şi aprind o lumânare / dincolo de gard o congregaţie de mesteceni vorbeşte / într-o limbă mută. / în oglindă chipul meu e dublu / trist şi rotund o cântare de aur îl acoperă // noaptea, îmi las deoparte trupul, degetele, îmi smulg / scoarţa / în dormitorul rece ne-nveleşte cu barba lui lungă / de dimineaţă sunt un copac tânăr sădit în faţa casei / un os descărnat care se crapă de ziuă.” Cu siguranţă că aţi recunoscut ţara în care pleacă poeta, „pe-ascuns”, să trăiască;

Dan Stanca, în „Luceafărul de dimineaţă” nr. 4 din 2020,  despre poeţii de azi: „În general, autorii, mai ales cei cu pretenţii, sunt blazaţi, afişează un jemanfişism toxic, fug de vorbe mari, se închid într-un orgoliu sumbru. Dar ei sunt poeţii pe care-i respectăm. La naivi nu prea ne uităm. Nu-i vorbă că mulţi dintre ei scriu prost, sunt patetici până la a fi stridenţi, nu au cultură poetică şi nu ştiu care sunt tendinţele actuale.”;

Publicitate

Martin S. Martin, în „Ramuri” nr. 4 din 2020, prezintă punctele nodale, marile „vertrebe” ale sistemului de educaţie din SUA: 1. „infrastructura (clădiri, autobuze şcolare, materiale educative, laboratoare şi biblioteci dotate, aparatură digitală, manuale) – foarte dependentă de bani”; 2. „profesorii de calitate şi devotaţi, metodele de predare şi curricula  aduse la zi, sistemele de control. Şi această componentă depinde de resursele financiare, dar nu integral. Valoarea profesională şi dedicaţia corpului profesoral primează”; 3.”implicarea activă, devotată şi constantă a familiei”;

Mihaela Helmis, în „Contemporanul. Ideea europeană” nr. 6 din 2020, publică un interviu cu Eugen Simion. Reţinem: 1. „Am debutat cu o carte despre proza lui Eminescu, pe care n-am mai citit-o din 1964. S-a găsit, totuşi, un grup în frunte cu Mihai Cimpoi, să reimprime această carte, şi am mers pe mâna lui şi a celor de la Chişinău”; 2. „Cea dintâi carte a mea care mă reprezintă este „Lovinescu, scepticul mântuit”. A fost o confruntare cu un mare critic, cu creatorul modernităţii”; 3. „Dumnezeu nu pune talentul întotdeauna într-o bibliotecă, în conac. Poate să-l pună şi într-o casă părăsită din Câmpia Dunării, cum se întâmpla cu Preda, cu Creangă…”; 4. „De mulţi ani am părerea că a dispărut ca instituţie intelectuală critica literară. Critica literară nu mai este instituţia pe care a fondat-o Saint-Beuve la jumătatea secolului al XIX-lea, devenit un gen al literaturii”; 5. „Cultura noastră se bazează pe marii poeţi şi marii critici. Este absolut miraculos să ai un critic precum Lovinescu, care să-şi consacre viaţa creării modernităţii, să ai un critic genial cum este Călinescu; 6. „Critica literară şi literatura  au doi piloni dintre cei mai importanţi. Primul e pilonul naţional. O literatură nu se naşte în neant, se naşte undeva, unde printre rădăcini, are un sol, un spaţiu, ceea ce înseamnă o istorie, o tradiţie spirituală, mentalităţi specifice, un mod de a fi.  Stâlpul al doilea este autonomia estetică. Un roman poate să aibă o ideologie extraordinară, să fie o carte morală: dacă nu are valoare estetică, nimic nu e”;  7. „După Revoluţie a dispărut critica literară ca instituţie, şi anume instituţia literară şi intelectuală, care face selecţia, care dă o justificare estetică operei literare, care pune opera într-o ierarhie, care stabileşte câteva modele literare”;

George Vulturescu, în „Tribuna” nr. 426 din 1-15 iunie 2020, scrie despre orfismul „poemului fără sunet” la Şt. Aug. Doinaş. Reţin: 1. „Orfeul lui M. Eminescu „azvârle” harfa „sfărâmată” în mare, Lucian Blaga eliberează „harfa” de formele ei de prisos închipuindu-şi o „harfă de-ntuneric, iar Şt. Aug. Doinaş tinde spre …”poezia fără sunet”. Extrapolând, sunt, împreună, în vecinătatea lui Constantin Brâncuşi, cel care a  „eliberat sculptura de tot ce era de prisos şi ne-a redat conştiinţa formei pure, cum spunea răspicat Henry Moore”; 2. „Ne putem întreba – cum tace sunetul în „poezia fără sunet”? Se pare că poezia la care râvnea Doinaş este a unei materialităţi fonice care dilată cuvântul, răbufneşte prin coaja lui precum mugurii pe creangă, devine el însuşi sunet-cuvânt, precum ghinda devine copacul. Desigur, nu ştim unde – şi cât de departe –  ar fi dus / ajuns cu „experimentul” poemului fără sunet: poetul şi-a reinventat poezia de mai multe ori din magma sa proteică drept „melodie a timpului circular.”;

Cristian Pătrăşconiu, în „Orizont” nr. 5 din 2020, publică un interviu cu Silviu Lupescu, directorul Editurii „Polirom”, la împlinirea unui sfert de veac. M-am oprit la două afirmaţii: 1. „Profesorul meu de matematică, Traian Cohal, transforma cel puţin o oră pe trimestru într-una de citit poezii – Minulescu, Blandiana, Brumaru, în fine, poezii pentru adolescenţi de liceu. Liceul „Negruzzi” avea un cenaclu, o revistă literară…”; 2. „Degeaba ne lăudăm cu Enescu (deşi nu avem nici măcar o singură integrală a operelor sale muzicale în ultimii 30 de ani), cu Brâncuşi (pentru care nu s-a găsit bani pentru „Cuminţenia pământului”) sau Eminescu (din a cărui poezie, un recent ministru al Culturii, de la o universitate de rang doi,  nu a fost în stare să recite nici măcar două versuri). Suntem ultimii în Europa la consumul cultural, nu doar la carte, în oricare dintre statisticile realizate independent, nu în cele ale institutelor aservite politic.”;

Adrian Alui Gheorghe citându-l pe Umberto Eco: „Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr.  Reţelele de socializare dau drept de cuvânt unor legiuni de imbecili care înainte vorbeau numai la bar după un pahar de vin, fără a dăuna colectivităţii. Erau imediat puşi sub tăcere, în timp ce acum au acelaşi drept la cuvânt ca şi un premiat cu Nobel. Este invazia imbecililor.” (vezi „România literară” nr. 24 din 2020)

Cum defineşte Honore de Balzac, la nivelul anului 1844, boemul: „Cuvântul boem spune tot. Boemul nu deţine nimic şi trăieşte din ceea ce are. Speranţa-i este religie, încrederea în sine este regulă, iar caritatea îi este bugetul. Toţi aceşti tineri sunt mai mari decât nefericirea lor, se plasează sub auspiciile norocului şi înfruntă destinul”. Nu-i aşa că v-aţi gândit la cine m-am gândit şi eu, la Florentin Florescu?;

Citeste mai mult

Eveniment

Accident la Ungureni: O mașină a intrat într-o căruță. Un bărbat de 43 de ani a ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Un bărbat în vârstă de 43 de ani a fost transportat la spital, în această după-amiază, în urma unui accident rutier produs pe Drumul Național 29, în localitatea Ungureni. În coliziune au fost implicate un autoturism și un atelaj hipo.

La locul evenimentului au intervenit pompierii din cadrul Stației Săveni, cu o autospecială de stingere dotată cu modul de descarcerare, precum și două echipaje ale Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

Potrivit primelor informații, salvatorii au constatat că niciuna dintre persoanele implicate nu era încarcerată. Unul dintre bărbații aflați în căruță a suferit răni și a fost preluat de echipajul medical, fiind transportat la spital pentru îngrijiri de specialitate.

Pompierii au acționat ulterior pentru înlăturarea pericolului de incendiu, întrucât în urma impactului exista risc de scurgeri de combustibil.

Reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoșani atrag atenția conducătorilor auto să circule cu prudență și să respecte regulile de circulație, pentru a evita producerea unor evenimente similare.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Se alege praful din turismul românesc: Numărul voucherelor de vacanță s-a redus cu 85% față de 2024

Publicat

Publicitate

Numărul tichetelor de vacanță emise în luna septembrie a acestui an a fost mai mic cu aproape 85% față de aceeași perioadă din 2024, iar cel al tichetelor decontate a înregistrat o reducere cu 39%, arată datele centralizate de un tur-operator pe baza informațiilor furnizate de Ministerul Finanțelor.

Această diminuare a valorii și volumului voucherelor de vacanță afectează unul dintre puținele instrumente directe de sprijin pentru turismul intern, atrage atenția tur-operatorul, într-un comunicat remis vineri AGERPRES.

‘Deși voucherele de vacanță continuă să fie utilizate și în septembrie, datele arată o scădere semnificativă față de anul precedent. Comparativ cu aceeași lună din 2024, numărul tichetelor de vacanță emise a fost mai mic cu aproape 85%, iar cel al tichetelor decontate a înregistrat o reducere de 39% (…) Consecințele se resimt în întreaga industrie a ospitalității, care se confruntă cu presiuni suplimentare și cu o scădere a atractivității pieței locale, încurajând astfel migrarea turiștilor către destinații externe sau forme de turism nefiscalizate din România’, se menționează în comunicatul Bibi Touroperator.

Informațiile furnizate de Ministerul Finanțelor relevă că, în primele nouă luni ale anului 2025, s-au emis cu aproape 70% mai puține vouchere decât în perioada similară din 2024, iar numărul celor decontate a scăzut cu 31%.

‘Diferența dintre ritmul de scădere al voucherelor emise și al celor decontate se explică prin faptul că, în circulație, mai există încă vouchere emise în 2024, în valoare de 1.600 lei. Acestea contribuie temporar la menținerea unui nivel mai ridicat al decontărilor. Odată cu epuizarea acestor tichete, vor rămâne în circulație doar cele emise în acest an, în valoare de 800 lei, al căror volum este, de asemenea, în scădere. Avertismentele formulate anterior de către specialiștii în turism s-au confirmat: deciziile guvernamentale au avut un impact negativ asupra turismului intern, vizibil încă din prima lună de vară’, spune tur-operatorul.

Potrivit sursei citate, reducerea valorii voucherelor de vacanță, creșterea TVA și scăderea puterii de cumpărare au contribuit la deteriorarea progresivă a situației, cu efecte accentuate pentru 2026.

Publicitate

‘Este esențial ca Guvernul să intervină rapid și să stimuleze mecanismele economice. Măsurile de austeritate în sectorul public nu trebuie confundate cu o frânare generală a economiei. În lipsa unor acțiuni corective, riscul declanșării unei spirale recesioniste crește, cu consecințe directe: creșterea șomajului și închiderea unui număr tot mai mare de afaceri. Așteptăm decizia fermă ca TVA nu va crește și mai mult de la 1 ianuarie, ceea ce ar pune definitiv pe butuci turismul. Și mai așteptăm o indexare a valorii voucherelor de vacanță, așa cum s-a anunțat pentru indexarea tichetelor de masă de la 40 la 50 lei/zi’, a declarat Adrian Voican, vicepreședinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT) și președinte al Bibi Group4travel.

Bibi Touroperator, membru Bibi Group4Travel, este unul dintre cei mai importanți tur-operatori pe piața locală de turism, specializat pentru România, cu o cifră de afaceri a grupului de peste 13 milioane euro. Compania a implementat, în premieră, în România, conceptul ‘Înscrieri Timpurii’.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending