Connect with us
Publicitate

Actualitate

Apare o NOUĂ lege a poliției locale. Schimbări și ce atribuții vor avea polițiștii locali în cel mai scurt timp

Publicat

Publicitate

O nouă lege a poliției locale este pregătită pentru înlocuirea celei vechi, care are deja peste 13 ani. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a publicat recent un proiect de lege în acest sens pentru dezbatere publică, relatează alba24.ro.

Potrivit expunerii de motive, în prezent activitatea poliției locale este reglementată prin Legea poliției locale nr. 155/2010. „De la intrarea în vigoare a acestei legi, din 1 ianuarie 2011 și până în prezent, au avut loc numeroase schimbări în plan social și economic cu impact asupra complexității domeniilor în care contribuția personalului poliției locale este necesară”, se precizează în documentul citat.

Printre schimbări se numără și obligativitatea absolvirii de către toți polițiștii locali a unor cursuri de perfecționare.

Publicitate

De asemenea, se propune realizarea dotării cu armament letal a structurilor de poliție locală numai cu aprobarea Instituției Prefectului și structurilor teritoriale ale Poliției Române, după analizarea valorii indicatorilor de criminalitate și a gravității faptelor infracționale existente la nivelul fiecărei localități.

În ceea ce privește, domeniile de competență ale poliție locale, acestea au fost completate cu anumite prevederi în funcție de evoluția legislativă aferentă și noile realități din teren sau pentru a reglementa anumite stări de fapt.

O nouă lege a poliției locale. Atribuții noi pentru polițiștii locali

Publicitate

Astfel, în ceea ce privește atribuțiile pe ordine publică, s-a clarificat faptul că însoțirea personalului din aparatul de specialitate al primarului, sprijinul autorităților competente în protejarea fondului silvic sau a executorilor judecătorești se realizează la solicitarea acestora și nu ca activitate continuă. De asemenea, s-a reglementat cadrul în care polițistul local să poată desfășura activități de prevenție ca un factor al siguranței de proximitate și sprijinul pentru limitarea și înlăturarea efectelor calamităților naturale.

În domeniul pazei obiectivelor, în afara pazei bunurilor au fost introduse competențe în paza valorilor, inclusiv pe timpul transportului.

În domeniul circulației pe drumurile publice a fost introdusă competența de dirijare a circulației.

Publicitate

În domeniul disciplinei în construcții, reglementarea distinge între lucrări realizate fără autorizație de construire și lucrări realizate fără respectarea autorizației de construire.

În domeniul protecției mediului, au fost clarificate anumite prerogative și reglementate modurile în care polițiștii locali constată contravenții în acest domeniu și sesizează autoritățile competente.

Aria competențelor și limitele în care se desfășoară activitatea polițiștilor locali au fost clarificate și în domeniul activității comerciale.

Publicitate

Se introduc de asemenea, elementele de identificare comune precum seria, care reprezintă identificarea alfabetică a unității administrativ teritoriale și numărul insignei format din 4 cifre care reprezintă /identificarea numerică a polițistului local.

Poliția locală, sistem dual de ordine și siguranță publică

Pentru recunoașterea locului poliției locale în rândul structurilor de ordine și siguranță publică, se propune definirea poliției locale ca un sistem dual de ordine și siguranță publică.

Se are în vedere atât competențele partajate de poliția locală cu Poliția Română, în domeniul ordinii și siguranței publice cât și prevederile Strategiei Naționale de ordine și siguranță publică 2023-2027, potrivit cărora, pentru asigurarea stării de normalitate și echilibru în cadrul comunităților, se menține un sistem dual de ordine și siguranță publică, respectiv ca serviciu public în slujba comunității, prin consolidarea cooperării între structurile forțelor MAI și structurile de Poliție Locală.

Cursuri de formare profesională

Având în vedere cadrul legal deficitar în ceea ce privește profesionalizarea personalului poliției locale, pentru a asigura un nivel ridicat de pregătire, se propune instituirea unui sistem de formare inițială a polițiștilor locali.

Noua lege prevede obligativitatea absolvirii, în termen de un an de la numirea în funcție, a unor cursuri:

  • de formare inițială în domeniile ordine publică și circulație rutieră, cu durata de 4 luni;
  • de formare specializată în toate domeniile de competență (disciplina în construcții și afișajul stradal, protecția mediului, activitatea comercială, evidența persoanelor, comunicare și cunoștințe generale de administrație publică) ale poliției locale, cu durata de 6 săptămâni.

De asemenea, se prevede obligativitatea absolvirii unor cursuri de perfecționare de către toți polițiștii locali aflați deja în sistem, în termen de 3 ani de la intrarea în vigoare a legii, în scopul profesionalizării funcției publice specifice de polițist local. Aceste cursuri vor avea durata de 10 zile.

Atribuțiile polițiștilor locali în domeniul ordinii publice

Potrivit proiectului de lege, în domeniul ordinii și liniștii publice, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • menține ordinea și liniștea publică în zonele și locurile stabilite prin planul de ordine și siguranță publică al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
  • menține ordinea publică în imediata apropiere a unităților de învățământ publice, a unităților sanitare publice, în parcările auto aflate pe domeniul public sau privat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale, în zonele comerciale și de agrement, în parcuri, piețe, cimitire, precum și în alte asemenea locuri publice aflate în proprietatea și/sau în administrarea unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau a altor instituții/servicii publice de interes local;
  • participă, împreună cu autoritățile competente prevăzute de lege, potrivit competențelor, la activități de salvare și evacuare a persoanelor și bunurilor periclitate de calamități naturale ori catastrofe, precum și de limitare și înlăturare a urmărilor provocate de astfel de evenimente;
  • acționează pentru identificarea cerșetorilor, a copiilor lipsiți de supravegherea și ocrotirea părinților sau a reprezentanților legali, a persoanelor fără adăpost și procedează la încredințarea acestora serviciului public de asistență socială în vederea soluționării problemelor acestora, în condițiile legii;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni, potrivit competenței, pentru nerespectarea legislației privind regimul de deținere a câinilor periculoși sau agresivi, a celei privind programul de gestionare a câinilor fără stăpân și a celei privind protecția animalelor și sesizează serviciile specializate pentru gestionarea câinilor fără stăpân despre existența acestor câini și acordă sprijin personalului specializat în capturarea și transportul acestora la adăpost;
  • însoțește și asigură, la solicitare, protecția personalului din aparatul de specialitate al primarului/primarului general, din instituțiile sau serviciile publice de interes local la efectuarea unor controale ori acțiuni specifice;
  • participă, împreună cu alte autorități competente, la asigurarea ordinii și liniștii publice cu ocazia mitingurilor, marșurilor, demonstrațiilor, procesiunilor, acțiunilor de pichetare, acțiunilor comerciale promoționale, manifestărilor cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum și a altor asemenea activități care se desfășoară în spațiul public și care implică aglomerări de persoane;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea normelor legale privind conviețuirea socială, stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale, pentru faptele constatate în raza teritorială de competență;
  • execută, în condițiile legii, mandatele de aducere emise de organele de urmărire penală și instanțele de judecată care arondează unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială, pentru persoanele care locuiesc pe raza de competență;
  • participă, alături de Poliția Română, Jandarmeria Română și celelalte forțe ce compun sistemul integrat de ordine și siguranță publică, la activități pentru prevenirea și combaterea infracționalității stradale;
  • cooperează cu centrele militare zonale în vederea înmânării ordinelor de chemare la mobilizare și/sau de clarificare a situației militare a rezerviștilor din Ministerul Apărării Naționale;
  • asigură, la solicitare, măsuri de protecție a executorilor judecătorești cu ocazia executărilor silite;
  • acordă, pe teritoriul unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, sprijin imediat structurilor competente cu atribuții în domeniul menținerii, asigurării și restabilirii ordinii publice;
  • desfășoară activități specifice de cunoaștere a teritoriului și a nevoilor populației din zona de responsabilitate, precum și de prevenire a infracționalității, în scopul prezervării climatului de ordine și siguranță publică.
  • asigură, la solicitare, sprijin instituțiilor abilitate, la supravegherea, controlul și asigurarea protecției fondului silvic, prin măsuri de prevenire și combatere a oricăror încălcări ale prevederilor normelor legale;
  • participă, împreună cu celelalte structuri ale Ministerului Afacerilor  Interne și sprijină autoritățile administrației publice locale pentru limitarea și înlăturarea efectelor calamităților naturale (incendii, inundații, cutremure etc.);
  • intervin la solicitările dispeceratului la evenimente, pe principiul „cel mai apropiat poliţist de locul evenimentului intervine”, în funcţie de specificul atribuţiilor de serviciu stabilite prin lege şi în limita competenţei teritoriale;

Atribuțiile poliției locale în domeniul pazei obiectivelor

În domeniul pazei obiectivelor, poliția locală asigură paza bunurilor și valorilor, inclusiv pe timpul transportului acestora, precum și a obiectivelor aflate în proprietatea unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale și/sau în administrarea autorităților administrației publice locale sau a altor servicii/instituții publice de interes local sau județean, stabilite de consiliul local/Consiliul General al Municipiului București/ Consiliul județean.

Atribuțiile poliției locale în domeniul circulației pe drumurile publice

Potrivit proiectului, în domeniul circulației pe drumurile publice, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • asigură fluența circulației pe drumurile publice din raza teritorială de competență, având dreptul de a efectua semnale regulamentare de dirijare a circulației și de oprire a conducătorilor de vehicule exclusiv pentru îndeplinirea atribuțiilor conferite de prezenta lege în domeniul circulației pe drumurile publice;
  • verifică integritatea mijloacelor de semnalizare rutieră și sesizează nereguli constatate privind funcționarea semafoarelor, starea indicatoarelor și a marcajelor rutiere și acordă asistență în zonele unde se aplică marcaje rutiere;
  • participă la acțiuni comune cu administratorul drumului pentru înlăturarea efectelor fenomenelor naturale, cum sunt: ninsoare abundentă, viscol, vânt puternic, ploaie torențială, grindină, polei și alte asemenea fenomene, pe drumurile publice;
  • participă, împreună cu unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române, la asigurarea măsurilor de circulație ocazionate de adunări publice, mitinguri, marșuri, demonstrații, procesiuni, acțiuni de pichetare, acțiuni comerciale promoționale, manifestări cultural-artistice, sportive, religioase sau comemorative, după caz, precum și de alte activități care se desfășoară pe drumul public și implică aglomerări de persoane;
  • sprijină unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române în asigurarea măsurilor de circulație în cazul transporturilor speciale și al celor agabaritice pe raza teritorială de competență;
  • acordă sprijin unităților/structurilor teritoriale ale Poliției Române în luarea măsurilor pentru asigurarea fluenței și siguranței traficului;
  • asigură, în cazul accidentelor soldate cu victime, paza locului acestor accidente și ia primele măsuri ce se impun pentru conservarea urmelor, identificarea martorilor și a făptuitorilor și, dacă se impune, transportul victimelor la cea mai apropiată unitate sanitară;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor rutiere privind: nerespectarea semnalelor efectuate de polițistul local pentru dirijarea circulației, și folosirea, în timpul mersului, a telefonului mobil;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea obligației proprietarului sau deținătorului mandatat al unui vehicul de a comunica identitatea persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice.
  • constată contravenții și aplică sancțiuni și, după caz, sesizează instituțiile abilitate în domeniul licențierii transportului rutier, pentru încălcarea obligațiilor referitoare la circulația pe drumurile publice a vehiculelor cu masa sau gabritul depășit;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor rutiere de către pietoni, bicicliști, conducători de trotinete electrice, conducători de mopede și vehicule cu tracțiune animală;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind masa maximă admisă și accesul pe anumite sectoare de drum, având dreptul de a efectua semnale de oprire a conducătorilor acestor vehicule;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la circulația în zona pietonală, în zona rezidențială, în parcuri și zone de agrement, precum și pe locurile de parcare adaptate, rezervate și semnalizate prin semnul internațional pentru persoanele cu handicap;
  • aplică prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului ori al unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale;
  • cooperează cu unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române pentru identificarea deținătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staționării neregulamentare sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public.

Atribuțiile poliției locale în domeniul disciplinei în construcții și afișaj stradal

În domeniul disciplinei în construcții și al afișajului stradal, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • efectuează controale pentru identificarea lucrărilor de construcții executate sau desființate, total ori parțial, fără autorizație de construire/desființare;
  • efectuează controale pentru identificarea lucrărilor de construcții executate sau desființate, cu nerespectarea prevederilor autorizației de construire/ desființare;
  • efectuează controale pentru identificarea persoanelor care nu respectă autorizația de executare a lucrărilor de reparații ale părții carosabile și pietonale;
  • verifică respectarea normelor legale privind afișajul publicitar, afișajul electoral și orice altă formă de afișaj/reclamă, inclusiv cele referitoare la amplasarea firmei la locul de desfășurare a activității economice;
  • participă la acțiunile de demolare/dezmembrare/ dinamitare a construcțiilor efectuate fără autorizație pe domeniul public sau privat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale ori pe spații aflate în administrarea autorităților administrației publice locale sau a altor instituții/servicii publice de interes local, prin asigurarea protecției perimetrului și a libertății de acțiune a personalului care participă la aceste operațiuni specifice;
  • constată contravenții și aplică, după caz, sancțiunile contravenționale, conform atribuțiilor stabilite prin lege, privind disciplina în domeniul  respectării autorizației de executare a lucrărilor în construcții și înaintează procesele-verbale de constatare a contravențiilor, în vederea aplicării sancțiunii, șefului compartimentului de specialitate care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului și de urbanism sau, după caz, președintelui consiliului județean, primarului unității administrativ-teritoriale ori al sectorului municipiului București în a cărui rază de competență s-a săvârșit contravenția sau persoanei împuternicite de aceștia.

Atribuțiile poliției locale în domeniul protecției mediului

Conform proiectului publicat în dezbatere, în domeniul protecției mediului, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • controlează respectarea prevederilor legale privind condițiile de ridicare, transport și depozitare a deșeurilor menajere și industriale;
  • sesizează autorităților și instituțiilor publice competente cazurile de nerespectare a normelor legale privind nivelul de poluare, inclusiv fonică, pentru situații care exced competențelor legale;
  • acordă sprijin, în limitele competențelor legale, la solicitare, autorităților competente in domeniul combaterii zoonozelor deosebit de grave si a epizootiilor;
  • identifică bunurile abandonate pe domeniul public sau privat al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau pe spații aflate în administrarea autorităților administrației publice locale ori a altor instituții/servicii publice de interes local și aplică procedurile legale pentru ridicarea acestora;
  • verifică igienizarea surselor de apă, a malurilor, a albiilor sau cuvetelor acestora;
  • verifică asigurarea salubrizării străzilor, a căilor de acces, a zonelor verzi, a rigolelor, îndepărtarea zăpezii și a gheții de pe căile de acces, dezinsecția și deratizarea imobilelor;
  • verifică existența contractelor de salubrizare încheiate de către persoane fizice sau juridice, potrivit legii;
  • verifică ridicarea deșeurilor menajere de operatorii de servicii de salubrizare, în conformitate cu graficele stabilite;
  • verifică și soluționează, potrivit competențelor specifice ale autorităților administrației publice locale, sesizările cetățenilor privind nerespectarea normelor legale de protecție a mediului și a surselor de apă, precum și a celor de gospodărire a localităților;
  • sesizează autorităţile şi instituţiile publice competente cu privire la cazurile constatate de nerespectare a normelor legale privind nivelul de poluare, pentru care nu dețin competențe de sancționare;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni în domeniul protecției mediului potrivit competențelor stabilite în prezenta lege și cele stabilite în sarcina autorităților administrației publice locale;
  • controlează respectarea prevederilor legale privind desfășurarea activităților de picnic;
  • instituie măsuri de prevenire, combatere și distrugere a buruienii ambrozia și aplică sancțiuni în cazul nerespectării acestora;
  • controlează și aplică sancțiuni în toate cazurile în care autoritățile publice locale au atribuții în acest sens stabilite prin acte normative.

Atribuțiile poliției locale în domeniul activității comerciale

În domeniul activității comerciale, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • acționează pentru verificarea respectării normelor legale privind desfășurarea comertului stradal și a activitățiilor comerciale, a respectarii conditiilor si a locurilor stabilite de autoritatile publice locale;
  • verifică legalitatea activităților de comercializare a produselor desfășurate de operatori economici, persoane fizice și juridice autorizate și producători particulari în piețele agroalimentare, târguri și oboare, precum și respectarea prevederilor legale de către administratorii piețelor agroalimentare;
  • verifică existența la locul de desfășurare a activității comerciale a autorizațiilor, a aprobărilor, a documentelor de proveniență a mărfii, a buletinelor de verificare metrologică pentru cântare, a avizelor și a altor documente stabilite prin legi sau acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale;
  • verifică respectarea normelor legale privind comercializarea obiectelor cu caracter religios;
  • verifică respectarea normelor legale privind amplasarea materialelor publicitare și a locurilor de comercializare a produselor din tutun și a băuturilor alcoolice;
  • verifică respectarea prevederilor legale privind orarul de aprovizionare și funcționare al operatorilor economici;
  • identifică mărfurile și produsele abandonate pe domeniul public sau privat al unității administrativ-teritoriale și pe raza sectoarelor municipiului București sau pe spații aflate în administrarea autorităților administrației publice locale ori a altor servicii/instituții de interes local și aplică procedurile legale de ridicare a acestora;
  • verifică respectarea regulilor și normelor de comerț și prestări de servicii stabilite prin acte normative în competența autorităților administrației publice locale;
  • cooperează și acordă sprijin autorităților de control sanitar, de mediu și de protecție a consumatorilor în exercitarea atribuțiilor de serviciu specifice domeniului de activitate al acestora;
  • verifică respectarea prevederilor legale cu privire la afișarea prețurilor produselor comercializate și a serviciilor și sesizează autoritățile competente în cazul în care identifică nereguli;
  • verifică și soluționează, în condițiile legii, petițiile primite în legătură cu activități de producție, comerț sau prestări de servicii neautorizate desfășurate în locuri publice sau cu încălcarea normelor legale în vigoare stabilite prin acte administrative ale autorităților administrației publice centrale și locale;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuțiilor, stabilite în sarcina autorităților administrației publice locale;
  • verifică respectarea regulilor şi normelor privind transportul public local și transportul în regim de taxi, stabilite prin acte normative în competenţa autorităţilor administraţiei publice locale ;
  • verifică respectarea regulilor şi a normelor privind înființarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, stabilite prin acte normative în competenţa autorităţilor administraţiei publice locale ;
  • solicită și verifică documente fiscale și / sau contabile necesare în vederea realizării atribuțiilor prevăzute;
  • constată contravenţii şi aplică sancţiuni pentru încălcarea normelor legale specifice realizării atribuţiilor prevăzute în prezenta lege, stabilite în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale și sesizează instituțiile abilitate pentru alte nereguli constatate, care exced competențelor.

Atribuțiile poliției locale în domeniul evidenței persoanelor

Potrivit proiectului de lege, în domeniul evidenței persoanelor, poliția locală va avea următoarele atribuții:

  • cooperează cu alte autorități competente în vederea verificării, la cererea acestora, a unor date cu caracter personal, dacă solicitarea este justificată prin necesitatea îndeplinirii unei atribuții prevăzute de lege, cu respectarea reglementărilor legale privind prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date;
  • constată contravenții și aplică sancțiuni pentru nerespectarea normelor legale privind domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, inclusiv asupra obligațiilor pe care le au persoanele prevăzute la art. 38 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • cooperează cu serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor pentru punerea în legalitate a persoanelor cu acte de identitate expirate și a minorilor cu vârstă peste 14 ani, care nu au acte de identitate.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Copiii din localitatea botoșăneană Pleșani au primit în dar încălțăminte de la Colegiul „Sfântul Nicolae” din Iași

Publicat

Publicitate

În data de 21 aprilie, copiii și tinerii Parohiei „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie” din localitatea Pleșani au primit vizita studenților de la Colegiul „Sfântul Nicolae” din Iași. Cu acest prilej, membrii comunității ieșene au împărțit daruri și încălțăminte nouă, prin intermediul proiectului „Cutia cu papucei pentru Ei”. 

Pe lângă jocuri și voie bună, copiii din Pleșani au primit daruri și încălțăminte nouă, prin mijlocirea voluntarilor CSN și cu sprijinul Asociației „Dăruiește o inimă” și Saint Paraskeva Orthodox Charity.

„Am fost încântați că, în duminica in care Sfânta Biserica a cinstit-o pe Sfânta Maria Egipteanca, am putut să ajungem la Parohia Pleșani, din judetul Botosani, unde am împărțit încălțăminte copilașilor din comunitate. Am fost încântați de entuzismul copiilor, ne-am încărcat și noi, voluntarii, bateriile din energia lor, și cu siguranță ne vom întoarce cu drag. Mulțumim tuturor pentru implicare, precum și părintelui paroh pentru frumoasa primire”, ne-a declarat Ioan Dolhescu, coordonatorul comisiei Proiecte CSN.

Publicitate

Parohia „Sfântul Mare Mucenic Dimitrie” din localitatea Pleșani, comuna Călărași, județul Botoșani, aparține de Protopopiatul Iași 1 și de află la 70 de km de Iași, aproape de granița României cu Republica Moldova.

„Dăm slavă Bunului Dumnezeu pentru bucuria pe care El a rânduit-o pentru noi, prin intermediul voluntarilor de la Colegiul „Sfântul Nicolae” din Iași. Ca membru alumni al comunității ieșene, pot mărturisi că acest proiect nu le oferă copiilor doar papucei, ci și toată dragostea pe care oamenii cu inimă mare o pot dărui. Îi așteptăm pe tinerii din Iași cu brațele deschise și ținem să le oferim gândul nostru de recunoștință pentru toată fapta cea bună”, a mărturisit părintele paroh Alexandru Ionuț Onofrei.

„Cutia cu papucei pentru Ei” este unul dintre proiectele care sintetizează cel mai bine viziunea membrilor Colegiului „Sfântul Nicolae” cu privire la activitatea de voluntariat. Practic, proiectul îmbină purtarea de grijă faţă de copilaşii aflaţi în nevoie cu dimensiunea educativă, dăruirea unei perechi de încălţăminte unui copil dintr-o comunitate defavorizată contribuind la oferirea unui sentiment de încredere şi siguranţă, pentru a păşi mai departe către şcoală. De peste opt ani, „Cutia cu papucei” a oferit mii de perechi elevilor și tinerilor din mediul rural.

Publicitate

Sursa: DOXOLOGIA

Citeste mai mult

Eveniment

Noul Cod Silvic a fost adoptat luni de Senat. Proiectul a trecut cu numeroase amendamente

Publicat

Publicitate

Acesta prevede, printre altele, că transportul unei mase lemnoase, mai mari de 5 metri cubi, fără acte legale, va conduce „obligatoriu” la confiscarea mijlocului de transport. De asemenea, personalul silvic nu va mai putea desfăşura activităţi economice în acest domeniu până la rudele de gradul doi.

Proiectul a fost adoptat, cu numeroase amendamente, cu 87 voturi „pentru”, unul împotrivă şi trei abţineri.

„Putem spune, azi, că avem cele mai multe păduri virgine din Europa. Munţii noştri încă ascund păduri unde încă nu a călcat picior de om. (…) Avem 10.000 de companii în ţară care activează în industria lemnului. Această industrie a depăşit 3,5% din PIB-ul României (…) Să nu uităm nici de cele 3,5 milioane de gospodării care nu ar supravieţui peste iarnă, fără lemn de foc.

Publicitate

Iată câte perspective avem: cea a conservării celor mai frumoase păduri din Europa, cea a economiei la care sectorul forestier contribuie semnificativ şi cea a vieţii în care trebuie să avem grijă de populaţia pentru care lemnul de foc este vital. Toate aceste perspective găsesc răspunsuri armonizate în noul Cod silvic”, a afirmat ministrul Mediului, Fechet, potrivit Agerpres.


El a subliniat că unul dintre jaloanele importante ale PNRR este Codul silvic.

Proiectul privind Codul silvic va fi dezbătut de Camera Deputaţilor, for decizional în acest caz.

Publicitate

Noul Cod Silvic: prevederi din lege

”Toate camioanele și toate dubițele folosite la furtul de masă lemnoasă vor fi confiscate. Tot ce înseamnă peste 20% sau mai mult de 5 metri cubi lemn fără acte va conduce în mod automat la confiscarea mijlocului de transport. Pentru că nu există o altă măsură mai dureroasă pentru hoții de lemne”, a precizat Fechet.

Acesta s-a referit și la acces liber în păduri:

”Orice român se va putea bucura de accesul liber și neîngrădit în pădurile din România, pe jos sau cu bicicleta. Există o legătură științifică între starea de bine a oamenilor și petrecerea timpului liber în pădure. Ne dorim să încurajăm în continuare acest tip de recreere” – Mircea Fechet.

Publicitate

Ministrul a amintit de conflictul de interese în cazul personalului silvic.

”Personalul silvic și din autorități, din administrațiile silvice nu vor mai putea desfășura în același timp și activități economice în domeniul silvic bineînțeles, până la rudele de gradul doi, Nu se mai poate să fie și șef de ocol și să ai și gater, tu sau fratele sau orice altă rudă apropiată”, a precizat Fechet.

Se vor interzice tăierile la ras.

Publicitate

”Tăierile la ras vor fi interzise în aproximativ jumătate din suprafața de pădure a țării. Până acum erau interzise doar în parcurile naționale. Extindem această interdicție și în arcurile naturale și în toate siturile natura 2000. Arborii remarcabili vor putea fi desemnați și protejați pe viața, atât în atât în fondul, cât și în afara lui”, a spus ministrul.

Acesta a amintit că statul își va putea asuma ”împădurirea terenurilor care au fost despădurite și abandonate de proprietate”. Este vorba despre cel puțin 5000 de hectare de teren în această situație.

Noul Cod Silvic – modificări din lege

  • autovehiculele folosite pentru transportarea lemnului furat vor fi confiscate
  • incriminarea falsului informatic din SUMAL 2.0 (inclusiv raportări false privind lemnul recoltat/ transportat)
  • acces liber în pădure în scop recreativ, pe jos sau cu bicicleta
  • acces liber, în scop profesional, al jurnaliștilor și activiștilor de mediu care documentează tăierile ilegale
  • protejarea arborilor remarcabili din afara fondului forestier național
  • interzicerea construirii caselor de vacanță în pădure în județele cu deficit de păduri
  • un șef de ocol va putea ocupa funcția maxim 5 ani (va fi evaluat la 5 ani, apoi își va putea continua activitatea)
  • pădurarii vor avea pregătire mai mare de 6 luni (cel puțin studii liceale/postliceale)
  • fonduri pentru extinderea drumurilor forestiere și pentru construcția de lemn de foc

Citeste mai mult

Eveniment

Cum să îți protejezi conturile împotriva fraudei în perioada de Paști

Publicat

Publicitate

De la a da click pe linkuri neverificate până la a se lăsa păcăliți de prețurile incredibil de mici la anumite bunuri și a introduce datele bancare pentru a beneficia de oferte inexistente, oamenii pot cădea prada capcanelor online. Apoi, există oameni care își dau informații confidențiale la telefon sau în scris unor persoane care pretind că sunt de la o bancă, informează ADEVĂRUL.

Directorul de operațiuni al grupului African Bank, Darryl Adriaanzen, spune că luarea de măsuri preventive pentru protejarea informațiilor financiare este esențială, deoarece Africa de Sud se confruntă cu o creștere a infracțiunilor informatice.

„Pe măsură ce se apropie Paștele, familiile din întreaga lume se pregătesc pentru o pauză binemeritată – prima lor vacanță lungă de la sărbători. Mulți planifică călătorii interesante pentru a petrece timp cu cei dragi, pentru a explora noi destinații sau pur și simplu pentru a se relaxa. Cu toate acestea, în mijlocul entuziasmului de vacanță, prioritizarea siguranței financiare este crucială, mai ales în contextul creșterii recente a infracțiunilor cibernetice”, spune Adriaanzen.

Publicitate

Statisticile relevă o creștere de 24% a fraudelor bancare digitale în 2022, fondurile furate depășind 740 milioane de euro. Aceste cifre subliniază nevoia urgentă de vigilență sporită și de măsuri proactive pentru a proteja informațiile personale și financiare într-un peisaj din ce în ce mai digitalizat, detaliază ADEVĂRUL.

Adriaanzen îi îndeamnă pe toți să fie vigilenți atunci când efectuează tranzacții online, să își verifice întotdeauna de două ori acreditările și să se asigure că dispozitivele lor sunt sigure.

Daryl Adriaanzen spune că ar trebui să vă revizuiți în mod regulat extrasele bancare și tranzacțiile pentru a verifica orice activitate suspectă.

Publicitate

„Urmând aceste linii de conduită, puteți reduce riscul de a deveni victima unor infracțiuni cibernetice și vă puteți proteja finanțele în timp ce vă bucurați de escapada de Paște alături de familie. Nu uitați, vigilența și măsurile proactive sunt esențiale pentru a asigura o experiență de călătorie sigură și securizată în era digitală de astăzi. În timp ce vă pregătiți să explorați, să vă relaxați și să creați experiențe memorabile în timpul Paștelui. Fie că veți călători departe sau veți rămâne aproape de casă, menținerea unui echilibru financiar sănătos este cheia unei vacanțe fără stres”, susține economistul.

Aceștia sunt câțiva pași care reduc riscul de a pica în plasa escrocilor

Tranzacții online securizate: Atunci când rezervați zboruri, cazare sau activități online, asigurați-vă că folosiți site-uri web sigure cu criptare https. Evitați să efectuați plăți sau să partajați informații sensibile pe platforme nesecurizate sau pe rețele WiFi publice, deoarece acestea sunt vulnerabile în fața hackerilor. Nu efectuați niciodată operațiuni bancare pe internet în zone publice, cum ar fi cafenelele cu internet, deoarece nu știți niciodată ce software poate fi încărcat și care vă poate compromite tranzacțiile.

Publicitate

Fiți atenți la escrocherii și scheme: Infractorii oportuniști nu au răbdare de Paște. Nu vă lăsați păcăliți de ofertele care sunt disponibile la un preț foarte mic. Dacă pare a fi prea bună pentru a fi adevărată, de obicei este. Achiziționarea de oferte online ieftine poate fi o greșeală costisitoare. Dacă o ofertă pare prea bună pentru a fi adevărată, probabil că este.

Monitorizați conturile bancare: Monitorizați în mod regulat conturile dvs. bancare pentru activități suspecte, inclusiv tranzacții neautorizate sau retrageri neobișnuite. Configurați alerte de cont pentru a primi notificări cu privire la orice tranzacții care depășesc un anumit prag, ceea ce vă permite să detectați din timp activitățile potențial frauduloase.

Utilizați metode de plată de încredere: Optați pentru carduri de credit sau pentru gateway-uri de plată sigure care oferă facilități de monitorizare a fraudelor și de rambursare.

Publicitate

Fiți atenți la tentativele de phishing: Fiți precaut atunci când răspundeți la e-mailuri, mesaje text sau apeluri telefonice nesolicitate care solicită informații personale sau financiare. Infractorii cibernetici folosesc adesea tactici de phishing pentru a păcăli persoanele să divulge date sensibile, așa că fiți vigilenți și verificați legitimitatea oricărei comunicări înainte de a împărtăși informații.

Este important să rețineți că instituțiile financiare dețin datele dvs. personale și nu vă vor cere niciodată informații confidențiale, nici telefonic, nici prin e-mail sau SMS și nu trebuie să oferiți aceste informații nimănui care vi le solicită.

Actualizați software-ul de securitate: Păstrați dispozitivele precum smartphone-urile, laptopurile și tabletele echipate cu software de securitate și firewall-uri actualizate. Asigurați-vă că software-ul încărcat pe PC-ul dvs. are o licență corectă. Actualizați-vă sistemul de operare și browserul cu cele mai recente patch-uri. Actualizările regulate vă vor oferi o protecție sporită.

Protejați informațiile personale: Fiți atenți la informațiile pe care le partajați pe platformele de socializare, în special în ceea ce privește planurile de călătorie sau fotografiile de vacanță. Evitați să dezvăluiți detalii sensibile, cum ar fi adresa de domiciliu, itinerariul, locația în care locuiți sau situația financiară.

Securizați dispozitivele personale: Tratați-vă dispozitivul mobil în același mod în care v-ați trata cardul bancar. Implementați măsuri de securitate, cum ar fi parolele, codurile PIN sau autentificarea biometrică, pentru a securiza accesul la dispozitivele dumneavoastră. Nu activați niciodată aplicația de salvare a parolelor pentru acreditările bancare, deoarece aceasta va stoca datele dvs. de conectare bancară. Activați funcțiile de urmărire și ștergere de la distanță pentru a localiza și șterge datele în cazul în care dispozitivul dvs. este pierdut sau furat în timpul călătoriilor.

Citeste mai mult

Educație

Inspectorii școlari, trimiși în școli de minister să verifice criteriile de înscriere la clasa 0, a V-a, a IX-a și grupa mică

Publicat

Publicitate

Inspectoratele școlare trebuie să verifice dacă școlile aplică noile prevederi privind repartizarea aleatorie a elevilor la clasele pregătitoare, a V-a, a IX-a și grupa mică de grădiniță. Potrivit unei note a Ministerului Educației, ar fi fost reclamații că acele criterii specifice stabilite de școli la înscrierea elevilor „depășesc cadrul legal”. Amintim, din toamna acestui an, școlile au dreptul să aleagă procedura de repartizare a elevilor aflați la început de ciclu de învățământ: ordine alfabetică sau tragere la sorți. 

Ministerul Educației transmite inspectoratelor școlare să verifice procedurile elaborate de școli pentru repartizarea aleatorie a elevilor de clasele pregătitoare, a V-a, a IX-a și a copiilor din grupa mică de la grădiniță pentru anul școlar 2024-2025.

În nota transmisă de Minister, semnată de secretarul de stat Florian Lixandru, se menționează:

Publicitate

“Ca urmare a situațiilor semnalate, referitoare la elaborarea de către unitățile de învățământ a unor proceduri specifice proprii privind repartizarea antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor înscriși în grupele / clasele de început de nivel grupa mică clasă pregătitoare clasa a V-a, clasa a IX-a, ale căror prevede depășesc cadrul legal al Procedurii de distribuție aleatorie a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor în formațiunile de studiu, aprobate prin Ordin de ministru nr. 3945/ 1.03. 2024, prin prezenta vă solicităm verificarea respectivelor proceduri la nivelul tuturor unităților de învățământ din județul dumneavoastră, respectiv din municipiul București, din perspectiva următoarelor aspecte:

respectarea prevederilor legale și modalitatea de detaliere a criteriilor atenționate în capitolele II, III, IV și V ale procedurii de distribuție aleatorie:
asigurarea principiilor transparenței, non-discriminării și desegregării școlare”.
Sursa: Nota Ministerului Educației
Informații de context
Amintim, potrivit Procedurii de distribuție aleatorie a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor în formațiunile de studiu publicate în Monitorul Oficial în data de 12 martie, “unitățile de învățământ preuniversitar au obligația să distribuie în mod echitabil, în formațiuni de studiu, și următoarele categorii de antepreșcolari/preșcolari/elevi: copiii cu cerințe educaționale speciale, cei care repetă anul școlar, cei care nu au parcurs ciclul preșcolar sau l-au parcurs incomplet, cei a căror limbă maternă diferă de limba de predare, cei transferați dintr-o altă țară/unitate de învățământ/clasă, precum și pe cei admiși pe locurile distinct alocate candidaților cu cerințe educaționale speciale sau pe locurile speciale pentru romi“.

La nivelul fiecărei unități de învățământ se constituie comisia de înscriere și distribuire aleatorie a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor, a cărei componență este următoarea:

Publicitate

 

a) președinte — directorul/directorul adjunct al unității de învățământ;

b) secretar — secretarul-șef/secretarul unității de învățământ sau un cadru didactic/informatician, în situația în care școala nu are un secretar;

Publicitate

c) membri — cadrele didactice care preiau grupele/clasele de început de ciclu de învățământ, informaticieni, secretari.

Comisia de înscriere și distribuire aleatorie a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor propune componența formațiunilor de studiu până la termenul precizat în procedura prevăzută la art. 3 și consiliul de administrație aprobă formațiunile de studiu, cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de începerea cursurilor noului an școlar.

Data la care are loc ședința de distribuire aleatorie a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor în formațiunile de studiu se afișează la avizierul/pe site-ul unității de învățământ, astfel încât părinții sau reprezentanții legali ai copiilor/elevilor să fie informați și să poată participa, în calitate de observatori, la repartizarea pe grupe/clase a acestora.

Publicitate

Listele vor fi publicate cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de începerea anului școlar

Vezi aici criteriile prin care școala alege procedura de repartizare.
Procedura pentru înscriere în clasa pregătitoare 2024 a început în data de 11 aprilie. După mai multe etape, pe 21 iunie 2024 se vor afișa la fiecare unitate de învățământ listele finale ale copiilor înscriși în clasa pregătitoare.

Înscrierea la creșă și grădiniță începe pe 27 mai 2024.

Înscrierile pentru admiterea la liceu, în 2024, vor începe pe 11 iulie, iar repartizarea candidaților are loc pe 24 iulie, după cum se arată în calendarului Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Fiecare școală decide procedura de repartizare a copiilor în grupe de creșă și grădiniță și a elevilor în clase: prin tragere la sorți sau aleatoriu, din anul școlar 2024-2025. Listele vor fi publicate cu cel puțin 3 zile lucrătoare înainte de începerea anului școlar
Împărțirea elevilor în clase, în mod aleatoriu, cu participarea părinților ca observatori – proceduri centralizate de Ministerul Educației într-un proiect de ordin de ministru, pe baza căruia fiecare școală își face propria procedură de distribuire

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending