Connect with us

Administratie

Angajarea răspunderii Guvernului (procedură)

Publicat

Publicitate

Guvernul Bolojan își angajează răspunderea în Parlament la 7 iulie, ora 15:00, pe primul pachet fiscal pentru reducerea deficitului bugetar. Ședința plenului reunit al Parlamentului se desfășoară cu prezență fizică și online.

În intervalul 4-7 iulie, Camera Deputaților și Senatul au fost convocate în sesiune extraordinară, pentru desfășurarea procedurii referitoare la angajarea răspunderii Guvernului asupra proiectului de lege privind unele măsuri fiscal-bugetare. Până la 7 iulie, la ora 8:00, deputații și senatorii au putut depune amendamente la proiect. Ulterior, va avea loc o ședință de Guvern pentru analizarea amendamentelor depuse.

Asumarea răspunderii are loc după ce executivul a avizat la 4 iulie primul pachet de măsuri fiscale pentru reducerea deficitului. Între măsurile incluse în acest prim pachet se află:
* creșterea cotei standard de TVA de la 19% la 21%;
* creșterea cotei reduse de TVA, de la 5% și 9%, la 11%;
* majorarea cu 10% a accizelor pentru alcool, carburanți și țigări;
* introducerea contribuției la sănătate pentru pensionarii cu pensii de peste 3.000 de lei etc.

Al doilea pachet de măsuri fiscale va viza pensiile speciale, companiile de stat, instituțiile autofinanțate și reforma administrației locale. Se așteaptă ca acest al doilea pachet să fie adoptat tot prin asumarea răspunderii, cel mai târziu în toamnă.

***
Angajarea răspunderii Guvernului este o procedură prin care, pentru a face față unei situații deosebite ce necesită măsuri urgente, dar care sunt de competența Parlamentului, Guvernul urmărește adoptarea unor proiecte de lege prin cererea sprijinului legislativului, se arată în volumul ‘Constituția României revizuită. Comentarii și explicații’ (Mihai Constantinescu, Antonie Iorgovan, Ioan Muraru, Elena Simina Tănăsescu, 2004).

În Constituția României se arată că executivul își poate angaja răspunderea în fața Camerei Deputaților și a Senatului, în ședință comună, asupra unui program, a unei declarații de politică generală sau a unui proiect de lege (art. 114).

Publicitate

Primul pas în procedura de asumare a răspunderii îl reprezintă întocmirea de către Guvern a unui proiect de lege sau program.

Pentru a declanșa procedura de angajare a răspunderii, este nevoie de convocarea Camerei Deputaților și Senatului în ședință comună (art. 13 din Regulamentul activităților comune ale Camerei Deputaților și Senatului). Proiectul de lege sau de program al Guvernului este prezentat Birourilor Permanente reunite ale celor două camere, care stabilesc un termen în care parlamentarii pot depune modificări.

Urmează prezentarea proiectului sau programului de către prim-ministrul României în ședință comună a Camerei Deputaților și Senatului. După prezentarea făcută de către premier începe să curgă un termen de trei zile în care se poate introduce o moțiune de cenzură împotriva Guvernului.

Conform art. 114, alineat 2 din Constituție, Guvernul este demis dacă o moțiune de cenzură, depusă în termen de 3 zile de la prezentarea programului, a declarației de politică generală sau a proiectului de lege, a fost votată de majoritatea deputaților și senatorilor (majoritate absolută). În situația în care moțiunea este votată, atunci Guvernul se consideră demis, iar proiectul de lege rămâne neadoptat (art. 114 din Constituție).

În situația în care Guvernul nu a fost demis prin moțiune de cenzură, proiectul de lege prezentat, modificat sau completat, după caz, cu amendamente acceptate de Guvern, se consideră adoptat, iar aplicarea programului sau a declarației de politică generală devine obligatorie pentru Guvern (art. 114 din Constituție).

În acest context, procedura angajării răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege reprezintă o modalitate legislativă indirectă de adoptare a unei legi, adică nu prin dezbaterea legii în cadrul procedurii legislative ordinare, ci prin dezbaterea unei problematici politice legate de rămânerea la guvernare sau demiterea Guvernului, se mai arată în volumul ‘Constituția României revizuită. Comentarii și explicații’.

Potrivit Deciziei Curții Constituționale nr. 1557 din 18 noiembrie 2009, modalitatea simplificată de legiferare prin angajarea răspunderii poate fi folosită numai atunci când adoptarea proiectului de lege în procedura obișnuită sau de urgență nu mai este posibilă.

Angajarea răspunderii Guvernului – potrivit art. 114 din Constituție – reprezintă o procedură complexă ce implică raporturi de natură mixtă, deoarece, pe de o parte, prin conținutul său este un act ce emană de la executiv, și, pe de altă parte, prin efectul său, fie produce un act de legiferare, fie se ajunge la demiterea Guvernului. La această modalitate simplificată de legiferare trebuie să se ajungă in extremis atunci când adoptarea proiectului de lege în procedură obișnuită sau în procedura de urgență nu mai este posibilă ori atunci când structura politică a Parlamentului nu permite adoptarea proiectului de lege în procedura uzuală sau de urgență, se mai arată în decizia amintită.

Angajarea răspunderii Guvernului asupra unui proiect de lege urmărește ca acesta să fie adoptat în condiții de maximă celeritate, conținutul reglementării vizând stabilirea unor măsuri urgente într-un domeniu de maximă importanță, iar aplicarea acestora trebuie să fie imediată. Altfel, nu se justifică recurgerea de către Guvern la procedura angajării răspunderii asupra proiectului de lege, mai stabilește Curtea în Decizia nr. 1557 din 18 noiembrie 2009. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Grevă japoneză la Registrul Comerțului până în 16 iulie. Angajații, nemulțumiți de eliminarea sporului pentru condiții periculoase

Publicat

Publicitate

Sindicatul Angajaţilor din Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (SAONRC) anunță că declanșează proteste contra măsurilor adoptate prin O.U.G. nr. 36/2025 – care modifică Legea salarizării nr. 153/2017. SAONRC este afiliat la Federația PUBLISIND și la Blocul Național Sindical, scrie alba24.ro.

Această măsură vizează limitarea sporului pentru condiții periculoase sau vătămătoare.

Sindicatul susține că acesta este unicul spor de care beneficiază angajații ONRC, la suma de 300 lei brut, aproximativ 172 lei net/lună.

„Măsura afectează demnitatea, sănătatea, securitatea în muncă și siguranța celor care asigură funcționarea Oficiului Național al Registrului Comerțului și ale Oficiilor Registrelor Comerțului de pe lângă Tribunale”, arată sindicatul.

SAONRC declanșează acțiuni sindicale conform următorului calendar:

7-11 iulie 2025 – grevă de tip japonez la nivel național – membrii de sindicat din ONRC vor purta banderole negre în semn de protest și își vor îndeplini atribuțiile de serviciu cu exces de zel.

Publicitate

14-16 iulie 2025 – începând cu ora 13:30 – proteste organizate la nivel național în toate județele, în fața instituțiilor cu întreruperea lucrului, cu menținerea un minim de 30% a funcționării instituției.

„În condițiile în care costurile au explodat, salariile celor care muncesc în domeniul nostru de activitate sunt ținute în mod deliberat la limita subzistenței, surclasat de veniturile obținute în toate celelalte domenii, sectoare de activitate în care salariaților nu li se impun restricții, interdicții și disponibilitate permanentă de a primi suprasarcini din cauza lipsei de personal.

SAONRC avertizează că aceste proteste sunt doar începutul și că acțiunile sindicale vor continua până la întreruperea activității la nivel național”, au precizat reprezentanții sindicatului.

Citeste mai mult

Eveniment

Amedamentele PSD la pachetul de măsuri fiscale: Ridicarea pragului CASS la pensii, excepții și scutiri pentru anumite categorii

Publicat

Publicitate

Parlamentarii PSD au propus, luni, o serie de amendamente la pachetul de măsuri fiscale pentru reducerea deficitului, printre acestea numărându-se şi aplicarea contribuţiei pentru asigurări de sănătate asupra pensiilor mai mari de 4.000 de lei, dar şi reducerea subvenţiei pentru partide în 2026 cu 40% faţă de nivelul acordat în anul 2024, transmite Agerpres.

Și ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a depus un amendament: Tot ce înseamnă plată salarială pe fonduri europene să fie exceptată de la pachetul de măsuri.

Grupul parlamentar al PSD propune ca aplicarea contribuţiei pentru asigurări de sănătate asupra pensiilor prevăzute în pachet să fie până la data de 31 decembrie 2026.

„Se propune ca măsura referitoare la introducerea obligaţiei de plată a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile din pensii, pentru partea care depăşeşte suma de 3.000 lei lunar, să se aplice pentru o perioadă limitată în timp, respectiv asupra veniturilor aferente perioadei cuprinsă între 1 august 2025 şi 31 decembrie 2026, având în vedere faptul că aceasta a fost instituită în contextul situaţiei extraordinare generată de necesitatea corectării deficitului excesiv”, spune grupul parlamentar al PSD.

Un alt amendament semnat de deputatul PSD Adrian Solomon menţionează că „Baza lunară de calcul a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, în cazul persoanelor fizice care realizează venituri din pensii, se stabileşte prin deducerea din venitul din pensie a sumei lunare de 4.000 lei, pentru fiecare drept de pensie”.

De asemenea, se propune să rămână în continuare scutite de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate persoanele persecutate din motive politice de dictatura comunistă, văduvele, invalizii şi veteranii de război, persoanele deportate ori persecutate din motive etnice, cei obligaţi la muncă forţată precum şi cei cărora statul român le datorează recunoştinţă pentru lupta anticomunistă.

Publicitate

O altă propunere este aceea ca cota redusă de TVA de 11% să se aplice şi evenimentelor sportive.

„În anul 2026, subvenţia alocată partidelor politice se diminuează cu 40% faţă de nivelul acordat în anul 2024”, este un alt amendament asumat de social-democraţi.

Citeste mai mult

Eveniment

Valorile termice maxime vor scădea cu peste zece grade începând de miercuri (ANM)

Publicat

Publicitate

Vremea va continua să fie caniculară la nivelul întregii țări în următoarele două zile, însă de miercuri regimul termic va scădea semnificativ, iar temperaturile maxime vor scădea cu peste zece grade, pe fondul unor perioade de instabilitate atmosferică, reiese din prognoza publicată, luni, de Administrația Națională de Meteorologie (ANM), pentru intervalul 7 – 20 iulie.

În Banat, după primele două zile din interval, cu val de căldură persistent și intens, vremea se va răci semnificativ, mediile valorilor diurne vor fi în scădere de la 38 – 39 de grade, la 23 de grade. După data de 9 iulie, treptat, valorile diune vor crește, media acestora va ajunge la 31 de grade la finalul primei săptămâni și spre 34 de grade la sfârșitul intervalului de anticipație. Valorile nocturne vor fi în scădere, de la o medie de 19 grade, până la 13 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 17 – 18 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mai mare în intervalul 9 – 11 iulie și după data de 15 iulie.

În Crișana, în primele două zile din interval, cu val de căldură persistent și intens, mediile valorilor diurne vor fi de 35 – 37 de grade. Ulterior, vremea se va răci semnificativ, iar media maximelor termice va ajunge la 21 – 22 de grade. După data de 9 iulie, treptat valorile diurne vor crește, media acestora va ajunge la 28 de grade la finalul primei săptămâni și spre 32 de grade la sfârșitul intervalului. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 19 grade, până la 12 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 16 – 17 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mai mare în zilele de 9, 10 și 11 iulie și în cea de-a doua săptămână din interval.

În Transilvania, luni și marți, valul de căldură va fi persistent și intens, cu valori maxime, în medie, de 34 – 35 de grade. Apoi, în interval scurt de timp, vremea se va răci semnificativ, iar media valorilor diurne va ajunge la 23 de grade. După data de 10 iulie, valorile termice maxime vor avea tendința generală de creștere, iar media acestora va ajunge la 30 de grade. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 15 – 16 grade, până la 10 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 14 – 15 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mai mare în jurul datei de 10 iulie și după data de 15 iulie.

În Maramureș, în primele două zile din prima săptămână cu val de căldură persistent și intens, mediile valorilor diurne vor fi de 34 – 35 de grade. Ulterior, vremea se va răci semnificativ, iar media maximelor termice va ajunge la 22 de grade. După data de 9 iulie, treptat valorile diurne vor crește, iar media acestora va ajunge la 30 de grade la sfârșitul intervalului. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 17 grade, până la 11 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 15 grade. Pe aproape tot parcursul intervalului vor fi posibile manifestări de instabilitate atmosferică, cu probabilitate mai mare în jurul datelor de 10 și 15 iulie.

În Moldova, în primele două zile această săptămână, valul de căldură va fi persistent și intens, cu valori maxime în medie regională de 36 – 37 de grade. Ulterior, vremea se va răci semnificativ, iar media valorilor diurne va ajunge la 26 de grade. După data de 10 iulie, vor mai fi alternanțe termice, dar tendința generală va fi de creștere a maximelor, iar media acestora va ajunge la 31 de grade. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 18 – 19 grade, până la 13 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 17 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mai mare în jurul datei de 10 iulie și după data de 15 iulie.

Publicitate

În Dobrogea, până în data de 9 iulie, valul de căldură va fi persistent și intens, cu valori maxime, în medie, de 32 de grade, iar în partea continentală va fi caniculă. După această dată, vremea se va răci, iar media valorilor diurne va ajunge la 29 de grade. După data de 11 iulie, valorile termice maxime vor avea tendința de creștere ușoară, iar media acestora va ajunge la 32 – 33 de grade. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 20 de grade, până la 17 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 20 – 21 de grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi ridicată în jurul datei de 10 iulie, dar și după data de 16 iulie vor fi posibile averse și descărcări electrice.

În Muntenia, pe 7 și 8 iulie, valul de căldură va fi persistent și foarte intens, cu valori maxime, în medie, de 38 – 39 de grade. Ulterior, vremea se va răci semnificativ, iar media valorilor diurne va ajunge la 29 – 30 de grade. După data de 11 iulie, valorile termice maxime vor avea variații, cu tendința de creștere, iar media acestora va ajunge la 34 de grade. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 19 grade, până la 15 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 18 – 19 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mai mare în jurul datei de 10 iulie și după data de 16 iulie.

În Oltenia, în primele două zile, valul de căldură va fi persistent și foarte intens, cu valori maxime, în medie, de 39 de grade. Apoi, vremea se va răci semnificativ, iar media valorilor diurne va ajunge la 28 de grade. După data de 10 iulie, valorile termice maxime vor avea tendința generală de creștere, iar media acestora va ajunge la 35 de grade. Valorile nocturne vor fi în scădere de la o medie de 19 – 20 de grade în primele nopți, până la 13 – 14 grade spre finalul primei săptămâni, iar ulterior vor crește treptat până la 18 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mai mare în jurul datei de 10 iulie și după data de 16 iulie.

La munte, în primele două zile din interval, valul de căldură va fi persistent și intens, cu valori maxime, în medie, de 25 de grade și minime de 15 grade. Apoi, vremea se va răci semnificativ, media valorilor diurne va ajunge la 14 grade, iar a celor nocturne la 6 grade. După data de 11 iulie, valorile termice vor avea tendința generală de creștere, media maximelor va ajunge la 21 de grade, iar a minimelor la 12 grade. Probabilitatea pentru manifestări de instabilitate atmosferică va fi mare pe tot parcursul intervalului, dar mai ales în jurul datei de 10 iulie și după data de 15 iulie. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

PSD Botoșani: Valeriu Iftime tratează județul ca pe propria moșie

Publicat

Publicitate

Președintele Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, a convocat o ședință extraordinară pentru a supune din nou votului proiectul privind alocarea a 3,9 milioane de lei din fondul de rezervă al CJ pentru alimentarea cu apă, instalarea de surse de energie regenerabilă și amenajarea de drumuri de exploatație agricolă.

Grupul consilierilor județeni PSD Botoșani atrage din nou atenția asupra modului arbitrar, lipsit de transparență și echitate, în care Valeriu Iftime continuă să împartă fondurile publice. Deciziile sale sunt dictate de criterii politice și afinități personale, nu de nevoile reale ale comunităților botoșănene. Orice încercare de a corecta aceste inechități este blocată sistematic.

În locul unor măsuri concrete și bine fundamentate, Valeriu Iftime preferă să livreze discursuri emoționale, să vândă iluzii și să întrețină o victimizare penibilă – un teatru politic care maschează, de fapt, lipsa soluțiilor reale și un populism ieftin.
Este inacceptabil ca localități precum Manoleasa, cu cel mai mare necesar zilnic de apă pentru animale din județ – 273 de metri cubi – să fie complet ignorate, în timp ce alte localități precum Concești (29 mc/zi), Broscăuți (34 mc/zi) sau Brăești (57 mc/zi) sunt clar avantajate. Orașul Darabani, cu 150 mc/zi necesar, primește în continuare 700.000 de lei, deși alte comunități au nevoi similare sau chiar mai mari.

În consecință, consilierii județeni PSD vor reveni cu un amendament clar, care reașază sumele alocate în funcție de nevoile reale, nu de criterii personale. Vom propune diminuarea alocărilor pentru Darabani, Brăești, Broscăuți și Concești cu câte 200.000 de lei și realocarea sumelor pentru comunele Manoleasa (necesar zilnic de apă pentru animale de 273 mc/zi), Ungureni (240 mc/zi) și Știubieni (239 mc/zi) și pentru Avrămeni (168 mc/zi), localitate în care chiar domnul președinte al CJ recunoștea, în campania electorală, existența unor probleme grave cu apa.

PSD Botoșani sprijină cu tărie investițiile pentru apă pentru animale, dar cere ca acestea să fie făcute pe baza unor criterii obiective, transparente și corecte. Banii publici nu sunt un instrument de imagine și nu pot fi împărțiți după bunul plac al unui politician ajuns vremelnic în fruntea Consiliului Județean.

Deși nou în politică, Valeriu Iftime s-a transformat rapid în exponentul unui sistem pe care botoșănenii l-au respins mereu – un sistem în care decizia publică este luată în funcție de interese de grup și prietenii politice, nu de binele comun.
Mai mult, în loc să se victimizeze și să vorbească despre „înjunghieri pe la spate”, președintele CJ ar trebui să înțeleagă că responsabilitatea de a convinge și de a obține susținerea unui proiect revine inițiatorului. În democrație, amendamentele sunt un drept legitim, nu o ofensă, iar abținerea de la vot a consilierilor PSD a fost un semnal clar: proiectul, în forma propusă, nu corespunde interesului public.

Publicitate

În ciuda presiunilor și a discursului populist al președintelui Consiliului Județean, PSD Botoșani va utiliza toate instrumentele democratice pentru a opri derapajele de la normele unei guvernări responsabile și echitabile.

 

Necesarul zilnic de apă pentru animale

 

Nr crt UAT Nr. exploatații zootehnice Bovine Ovine Caprine Porcine Necesar apă

(mc/zi)

1 Manoleasa 234 3670 3586 1505 200 273
2 Vorniceni 228 3115 7783 11 841 258
3 Ungureni 203 2338 11351 667 746 240
4 Știubieni 145 2902 7494 164 260 239
5 Coțușca 170 2437 3102 333 309 181
6 Corni 66 1586 5862 1333 2070 173
7 Avrămeni 133 2104 2468 1055 873 168
8 Darabani 115 1287 8025 876 415 150
9 Mihălășeni 121 1510 5353 550 719 145
10 Mitoc 104 1532 2575 1811 143 134

Comunicat de presă

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending