Connect with us

Actualitate

ANAF va impune din oficiu CAS și CASS persoanelor fizice care nu au depus Declarația unică

Publicat

Publicitate

ANAF va impune din oficiu CAS și CASS persoanelor fizice care nu au depus Declarația unică. Fiscul a lansat în transparență decizională marți, 2 iulie, un proiect de ordin privind modificarea și completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2547/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare, informează alba24.ro.

Potrivit referatului de aprobare, începând cu anul fiscal 2023, prin Ordonanţa Guvernului nr.16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale, cu modificările și completările ulterioare, au fost aduse modificări dispozițiilor privind stabilirea obligațiilor fiscale anuale reprezentând contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice.

Astfel, au fost modificate plafoanele anuale în funcție de care se face încadrarea persoanelor fizice ca plătitori de contribuții sociale obligatorii, respectiv în funcție de care se calculează contribuțiile sociale datorate.

Pentru anul fiscal 2023, plafoanele utilizate la stabilirea contribuției de asigurări sociale sunt de 12, respectiv 24 salarii minime brute pe ţară, iar pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate sunt de 6, 12 sau 24 salarii minime brute pe ţară, după caz, în funcție de nivelul veniturilor realizate.

Prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2547/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare, cu modificările și completările ulterioare, a fost reglementată stabilirea din oficiu a contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice care nu și-au îndeplinit obligațiile declarative, începând cu anul fiscal 2018.

Publicitate

Ca urmare, este necesară modificarea ordinului menționat mai sus, în sensul actualizării dispozițiilor privind stabilirea din oficiu a contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice pentru anul fiscal 2023.

Baza anuală de calcul al CAS se stabilește:

 

ANAF va impune din oficiu CAS și CASS persoanelor fizice care nu au depus Declarația unică. Fiscul a lansat în transparență decizională marți, 2 iulie, un proiect de ordin privind modificarea și completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2547/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare.

Potrivit referatului de aprobare, începând cu anul fiscal 2023, prin Ordonanţa Guvernului nr.16/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale, cu modificările și completările ulterioare, au fost aduse modificări dispozițiilor privind stabilirea obligațiilor fiscale anuale reprezentând contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice.

Astfel, au fost modificate plafoanele anuale în funcție de care se face încadrarea persoanelor fizice ca plătitori de contribuții sociale obligatorii, respectiv în funcție de care se calculează contribuțiile sociale datorate.

Pentru anul fiscal 2023, plafoanele utilizate la stabilirea contribuției de asigurări sociale sunt de 12, respectiv 24 salarii minime brute pe ţară, iar pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate sunt de 6, 12 sau 24 salarii minime brute pe ţară, după caz, în funcție de nivelul veniturilor realizate.

Prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2547/2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare, cu modificările și completările ulterioare, a fost reglementată stabilirea din oficiu a contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice care nu și-au îndeplinit obligațiile declarative, începând cu anul fiscal 2018.

Ca urmare, este necesară modificarea ordinului menționat mai sus, în sensul actualizării dispozițiilor privind stabilirea din oficiu a contribuțiilor sociale datorate de persoanele fizice pentru anul fiscal 2023.

Baza anuală de calcul al CAS se stabilește:

a) la nivelul de 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a Declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice – Capitolul II (declaraţiei unice estimative) în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară,

b) la nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice estimative, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară

Baza anuală de calcul al CASS se stabilește:

a) la nivelul a 6 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice estimative în cazul veniturilor realizate cuprinse între 6 salarii minime brute pe țară inclusiv și 12 de salarii minime brute pe țară,

b) la nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice estimative în cazul veniturilor realizate cuprinse între 12 salarii minime brute pe țară inclusiv și 24 de salarii minime brute pe țară,

c) la nivelul de 24 de salarii minime brute pe țară, în vigoare la termenul de depunere a declarației unice estimative, în cazul veniturilor realizate cel puțin egale cu 24 de salarii minime brute pe țară

ANAF va impune din oficiu CAS și CASS persoanelor fizice. Cum arată Decizia

Vezi AICI model Decizie impunere oficiu (în format .pdf). 

Obligaţia anuală de plată reprezentând contribuţia de asigurări sociale, și pentru contribuția de asigurări sociale de sănătate se plăteşte astfel:

Pentru obligaţiile a căror scadenţă a expirat la data comunicării deciziei privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice:

  • dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1 – 15 din lună, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare;
  • dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16 – 31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare.

Depunerea declaraţiei unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, potrivit legii, pentru obligaţiile stabilite din oficiu, în termen de 60 de zile de la data comunicării prezentei, conduce la desfiinţarea deciziei de impunere din oficiu.

Cum se pot achita obligațiile datorate

Achitarea sumelor datorate poate fi efectuată prin una dintre următoarele modalități:

  • în numerar, la unitatea Trezoreriei statului
  • prin mandat poștal, la subunitățile poștale ale C.N.Poșta Română S.A.;
  • prin intermediul cardurilor bancare, prin POS-urile instalate la unitățile teritoriale ale Trezoreriei statului sau în sistem online prin intermediul Sistemului Naţional Electronic de Plăţi, disponibil la adresa de internet www.ghișeul.ro;
  • prin virament, utilizând ordinul de plată, din contul propriu deschis la o  instituție de credit din România (bancă), inclusiv cel emis prin sisteme de plată electronică de tip „Internet banking”;
  • prin virament, în numerar la ghișeele instituțiilor de credit sau la terminalele de plată instalate de acestea, utilizând contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanțelor. Nomenclatorul conturilor de venituri bugetare/disponibilități în care pot fi achitate sume prin intermediul contului tranzitoriu de către persoanele fizice se regăsește pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, www.anaf.ro.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Furnizorii de energie sunt obligați de ANRE să informeze clienții despre noile prețuri începând cu 1 iulie 2025

Publicat

Publicitate

Comitetul de Reglementare al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a adoptat un ordin pentru stabilirea unor măsuri de informare a clienților finali de energie electrică. Măsurile adoptate urmăresc creșterea gradului de informare a consumatorilor, în vederea unei tranziții clare și echitabile la încheierea, începând cu data de 1 iulie 2025, a schemei de sprijin instituită de stat.

Astfel, furnizorii de energie electrică vor avea obligația de a transmite, până cel târziu la data de 10 iunie 2025, o informare scrisă, adresată fiecărui client din portofoliu propriu, cu privire la:

încetarea schemei de sprijin pentru energie electrică începând cu 1 iulie 2025;
revenirea la prețul contractual stabilit între părți, fie cel agreat la semnarea contractului, fie cel comunicat cu ocazia actualizării condițiilor economice;
modul de stabilire a prețului pentru clienții aflați în regim de furnizare de ultimă instanță, dacă este cazul;
posibilitatea schimbării furnizorului, proces care este gratuit și nu implică modificări de ordin tehnic;
modalitățile de încheiere a unui contract de furnizare în regim concurențial și accesul la aplicația „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice”, de pe site-ul ANRE.
Pentru clienții care nu vor înregistra modificări de preț contractual de la 1 iulie 2025, furnizorii au obligația de a comunica explicit prețul actual aplicabil, pentru a permite o informare corectă și decizii fundamentate privind schimbarea furnizorului sau negocierea unui nou contract.

Informarea se va transmite anexată facturii sau prin modalitatea agreată contractual astfel încât fiecare client final să primească în timp util toate datele esențiale.

ANRE a desfășurat un proces de consultare publică asupra proiectului de ordin, în perioada 1–14 aprilie 2025, implicând activ operatorii economici din domeniu și organizațiile reprezentative ale consumatorilor. Propunerile primite au fost analizate și integrate, acolo unde s-a considerat justificat din punct de vedere tehnic și legal.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cum recunoști un zvon sau o manipulare online? DNSC îți arată ce înseamnă o informare corectă

Publicat

Publicitate

În spațiul digital, delimitarea clară între realitate și dezinformare devine tot mai dificilă. Mesajele false, livrate convingător și repetitiv, pot modela percepții și influența decizii.

Impactul primei expuneri la o informație este semnificativ. Tocmai de aceea, este esențial să verificăm înainte de a crede sau distribui, au transmis sâmbătă reprezentanții Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC).

Potrivit DNSC, gândirea critică, verificarea informațiilor și prudența digitală sunt elemente-cheie în combaterea manipulării online.

Cum poți identifica un conținut manipulator sau un zvon?

  • Evaluează sursa – Are credibilitate? E semnată de un autor cunoscut?
  • Solicită dovezi – Date verificabile, surse transparente, nu doar opinii.
  • Analizează contextul – Informația este completă și actualizată?
  • Observă tonul – Este emoțional, alarmist sau lipsit de asumare?
  • Verifică în mai multe surse – Preferabil din zona instituțională sau media consacrată.

Resurse utile despre percepție, tehnici de manipulare și strategii de protecție cognitivă pot fi găsite pe platforma sigurantaonline.ro/fakenews.

Citeste mai mult

Eveniment

Panică într-un bloc din municipiul Botoșani: Incendiu izbucnit la centrala termică

Publicat

Publicitate

O femeie din municipiul Botoșani a trecut prin clipe de groază, în această după-amiază, după ce un incendiu a izbucnit în apartamentul său. Aflată în bucătărie, proprietara a observat că centrala termică a luat foc în urma unui scurtcircuit. S-a evacuat imediat și a solicitat ajutor.

La caz s-au deplasat două echipaje din cadrul Detașamentului de Pompieri Botoșani, care au reușit să împiedice extinderea flăcărilor la celelalte bunuri din locuință. Proprietara, în vârstă de 61 de ani, a suferit un atac de panică și a primit îngrijiri medicale de la echipajul medical din cadrul Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani, aflat la fața locului.

Pentru înlăturarea pericolului de incendiu ce poate apărea pe timpul exploatării instalației electrice, trebuie adoptate următoarele măsuri:

 

✔verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat;

 

Publicitate

✔nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

 

✔nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective;

 

✔nu utilizaţi aparate electrice care au conductorii de alimentare uzaţi, deterioraţi sau care nu mai au ştecher. Firele introduse direct în priză, pe lângă pericolul electrocutării, nu asigură un contact bun şi provoacă încălzirea excesivă a conductorilor electrici;

 

✔nu alimentaţi mai mulţi consumatori electrici din acelaşi prelungitor, concomitent;

 

✔nu lăsaţi aparatele electrice sub tensiune când nu le folosiţi deoarece acestea pot fi oricând surse generatoare de incendiu.

Citeste mai mult

Eveniment

Noi reguli pentru activitățile ”Școala altfel” și „Săptămâna verde” dedicate elevilor. Care sunt instrucțiunile ministerului

Publicat

Publicitate

Noi reguli pentru activitățile ”Școala altfel” și ”Săptămâna verde”. Ministerul a transmis un set de instrucțiuni pentru inspectorate și școli privind organizarea activităților pentru elevi, în cele două programe, informează alba24.ro.

Recomandările privind aceste activități sunt pentru aprofundarea și consolidarea cunoștințelor dobândite în cadrul disciplinelor de studiu. De asemenea, trebuie să contribuie la atingerea competențelor specifice prevăzute în programele școlare, notează edupedu.ro.

Ministerul propune două abordări pentru desfășurarea acestor săptămâni:

forma educațională clasică, care presupune continuarea procesului de învățare cu focalizarea conținuturilor pe temele menționate;

Aaordări nonformale, care promovează învățarea prin experiență și rezolvarea de probleme reale. Sunt încurajate atelierele practice, experimentele, proiectele interdisciplinare, vizitele de studiu și colaborările cu instituții, organizații sau specialiști din comunitate

Programul ”Școala altfel” – instrucțiuni

Publicitate

În programul educațional „Școala altfel”, conținuturile educaționale specifice fiecărei discipline trebuie tratate cu extinderea și aplicabilitatea lor la viața cotidiană. Suplimentar, în programul educațional „Școala altfel” se vor aborda transversal teme legate de violență și consumul de droguri (și alte substanțe interzise), după instrucțiuni care vor fi prezentate la început de an școlar.

Acestea vor urmări mai ales implementarea eficientă a procedurii de management al cazurilor de violență școlară și al situațiilor corelate, inclusiv consumul de droguri/substanțe interzise, potrivit ministerului.

Programul ”Săptămâna verde”. Recomandări

În programul educațional „Săptămâna verde”, conținuturile educaționale specifice fiecărei discipline se vor relaționa cu cele 17 obiective de dezvoltare durabilă, cu accent pe cele relaționate direct de mediu.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi seară că aceste perioade nu ar trebui privite ca o pauză de la procesul educațional. Dimpotrivă, ar trebui considerate ca o oportunitate de a aborda disciplinele într-o altă logică, mai aplicată și legată de viața reală, inclusiv prin integrarea obiectivelor de dezvoltare durabilă în toate materiile, nu doar în biologie sau ecologie.

Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară până în 30 mai 2025, în intervale de câte cinci zile consecutive lucrătoare. Planificarea este la decizia unităţii de învăţământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.

În următorul an școlar, Programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se vor desfășura în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending