Connect with us

Actualitate

Amenzi majorate pentru șoferii care circulă fără rovinietă. Sumele pot fi chiar și cu 7900 de lei mai mari. De când se aplică

Publicat

Publicitate

Amenzi mai mari, începând din luna august 2022, pentru șoferii care circulă pe drumurile naționale și pe autostrăzi fără rovinietă.

Pentru șoferii de autoturisme care nu au rovinietă amenzile cresc cu 25-50 de lei, iar în cazul mașinilor de transport persoane și a camioanelor, sumele pe care le vor plăti dacă nu achită taxa de drum pot fi cu până la 7.900 de lei în plus față de amenzile din prezent.

Proiectul de lege care prevede creșterea amenzilor pentru circulația pe drumurile naționale fără rovinietă a fost adoptat miercuri de Camera Deputaților, după ce primise votul favorabil în Senat la începutul lunii mai.

Noile amenzi se vor aplica după 30 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial, cel mai probabil din luna august.

Ce amenzi vor plăti pentru șoferii fără rovinietă

Amenda plătită acum pentru autoturismele fără rovinietă este între 250 și 500 de lei. După aprobarea proiectului de lege, amenzile vor ajunge la 275 – 550 de lei.

Cu sume mult mai mari vor crește limitele de amendă pentru mașinile de transport persoane și marfă care circulă fără rovinietă.

Publicitate
  • Mașinile cu masa mai mică sau egală de 3,5 tone vor plăti amenzi majorate la sume între 950 de lei și 1.900 de lei, de la 750 – 1.250 de lei acum.
  • Pentru camioanele de până în 7,5 tone, amenzile cresc de la 1.250 – 1.750 de lei la 1.550 – 3.100 de lei.
  • Camioanele cu masa peste 7,5 tone și mai mică de 12 tone, amenzile vor fi și mai mari, ajungând la 2.750 – 5.500 de lei, de la 1.750 – 2.250 de lei acum.

Amenzile pentru mașinile de transport marfă de peste 12 tone:

  • pentru cele cu maximum 3 axe – între 3.550 de lei și 7.100 de lei, de la 2.750 de lei – 3.000 de lei acum;
  • pentru cele cu minimum 4 axe – între 5.950 de lei și 11.900 de lei, de la 3.000 – 4.000 de lei acum.

Amenzile pentru mașinile de transport persoane:

  • pentru autovehiculele cu mai mult de 9 locuri pe scaune – între 1.550 de lei și 3.100 de lei, de la 1.250 – 1.750 de lei acum;
  • pentru mașinile cu mai mult de 23 de locuri pe scaune – între 2.750 de lei și 5.500 de lei, de la 1.750 – 2.250 de lei acum.

Amenda poate fi achitată la jumătate din minimul acesteia, în termen de 15 zile de la comunicare.

Noile amenzi prevăzute în Legea pentru modificarea anexei nr. 2 la Ordonanţa Guvernului 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe reţeaua de drumuri naţionale din România vor intra în vigoare din luna august.

Motivul pentru care au crescut amenzile pentru lipsa rovinietei

Creșterea amenzilor pentru lipsa rovinietei a fost propusă de Guvern în condițiile în care acestea au rămas la același nivel din 2010, în timp ce tarifele pentru folosirea rețelei de drumuri naționale a crescut în tot acest timp cu 20%.

Mai mult, în ultimii ani, a crescut numărul amenzilor aplicate șoferilor care circulau fără rovinietă. Numai în 2021 au fost date 734.143 de amenzi, față de 357.531 în anul 2015, scrie impact.ro

”Creșterea exponențială a numărului de contravenții aplicabile a condus la concluzia că valoarea actuală a amenzilor nu este în măsură să descurajeze fenomenul contravențional”, au precizat inițiatorii proiectului de lege.

Valoarea amenzilor s-a calculat ca fiind de două ori tariful anual de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, pentru amenda minimă și de patru ori tariful anual de utilizare a rețelei de drumuri naționale din România, pentru amenda maximă.

Cât costă acum rovinieta

Taxa de drum poate fi achitată pentru 1 zi (cu excepția autoturismelor și a mașinilor de până în 3,5 tone), 7 zile, 30 de zile, 90 de zile sau un an, tarifele fiind diferite în funcție de perioadă, dar și de tipul mașinii.

Pentru autoturisme, rovinieta costă acum:

  • pentru 7 zile – 14,83 lei (3 euro)
  • pentru 30 de zile – 34,61 lei (7 euro)
  • pentru 90 de zile – 64,27 lei (13 euro)
  • pentru 12 luni – 138,43 lei (28 euro)

Prețurile pentru rovinieta care trebuie plătită în cazul mașinilor de până în 3,5 tone:

  • pentru 7 zile – 29,66 (6 euro)
  • pentru 30 de zile – 79,10 lei (16 euro)
  • pentru 90 de zile – 177,98 lei (36 euro)
  • pentru 12 luni – 474,60 lei (96 euro)

Pentru camioanele de până în 7,5 tone, rovinieta costă:

  • pentru 1 zi – 19,78 lei (4 euro)
  • pentru 7 zile – 79,10 (16 euro)
  • pentru 30 de zile – 158,20 lei (32 euro)
  • pentru 90 de zile – 454,83 lei (92 euro)
  • pentru 12 luni – 1.582,02 lei (320 euro)

Pentru camioanele cu masa egală sau mai mare de 12 tone, prețul rovinietei est diferit în funcție și de numărul de axe.

Pentru mașinile cu maximum 3 axe, rovinieta este:

  • pentru 1 zi – 44,49 lei (9 euro)
  • pentru 7 zile – 177,98 (36 euro)
  • pentru 30 de zile – 355,95 lei (72 euro)
  • pentru 90 de zile – 1.018,42 lei (206 euro)
  • pentru 12 luni – 3.559,54 lei (720 euro)

Pentru mașinile cu maximum 4 axe, rovinieta este:

  • pentru 1 zi – 54,38 lei (11 euro)
  • pentru 7 zile – 271,91(55 euro)
  • pentru 30 de zile – 598,20 lei (121 euro)
  • pentru 90 de zile – 1.705,6 lei (345 euro)
  • pentru 12 luni – 5.982 lei (1.210 euro)

Pentru mașinile de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, dar până în 23 de locuri, rovinieta costă:

  • pentru 1 zi – 19,78 lei (4 euro)
  • pentru 7 zile – 98,88 (20 euro)
  • pentru 30 de zile – 257,08 lei (52 euro)
  • pentru 90 de zile – 592,26 lei (120 euro)
  • pentru 12 luni – 1.582,02 lei (320 euro)

Pentru mașinile de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune, rovinieta este:

  • pentru 1 zi – 34,61 lei (7 euro)
  • pentru 7 zile – 173,03 (35 euro)
  • pentru 30 de zile – 449,89 lei (91 euro)
  • pentru 90 de zile – 1.038,20 lei (210 euro)
  • pentru 12 luni – 2.768,53 lei (560 euro)

Cum se poate plăti rovinieta

Taxa de drum poate fi achitată prin SMS, în punctele de distribuție, la terminale asistate/neasistate, pe portaluri sau prin aplicații destinate telefoanelor mobile.

La achitarea tarifului de utilizare a drumurilor naționale prin intermediul SMS trebuie să urmezi mai mulți pași:

  • transmiți la numărul de telefon alocat, prin mesaj text, numărul de înmatriculare al vehiculului și tipul acestuia;
  • primești un mesaj text prin ești informat că rovinieta va fi emisă pentru datele furnizate;
  • primești un mesaj text că rovinieta a fost emisă, care va conține următoarele informații înregistrate în baza de date SIEGMCR: seria rovinietei,
  • numărul de înmatriculare al vehiculului, tipul vehiculului, anul, luna, ziua expirării valabilității rovinietei.

Pe lângă aceste date, în baza de date se vor înregistra și:

  • seria unică a tranzacției;
  • numărul de identificare al vehiculului, astfel cum acesta este furnizat automat de baza de date a Direcției Regim Premise de Conducere și Înmatriculare Vehicule;
  • anul, luna, ziua și ora de la care este valabilă rovinieta.

De exemplu, pentru a obține rovinietă în cazul unui autoturism cu numărul de înmatriculare AB-00-WWW, din 30 iunie 2022, pentru 7 zile, pașii sunt:

  • trimiți SMS la 7500 cu textul “AB00WWW”;
  • primești SMS cu textul “Vrei rovinieta cat. A (autoturism)-7zile, pt. AB00WWW, tarif X EUR. Cost total X,Y EUR+TVA. Trimite DA pt.confirmare”;
  • trimiți la 7500 SMS cu textul “DA”;
  • primești SMS cu textul “A fost emisa rovinieta … Categoria A, pentru vehiculul AB00WWW, valabil pana la …………… ora 23:59:59.

Atenție însă că dacă după primirea SMS-ului de confirmare a emiterii rovinietei primești un alt SMS cu textul “Rovinieta nu a fost emisa. SMS-ul de confirmare emitere rovinieta nu a putut fi transmis.

Trimite nr. înmatriculare urmat de cat. rovinieta coresp. tip vehicul” înseamnă că tranzacția nu a putut fi taxată de operatorul de telefonie mobilă, iar rovinieta nu este valabilă.

Cele mai frecvente greșeli făcute de șoferi când cumpără rovinietă

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere atenționează că cel mai des șoferii greșesc numărul mașinii când vor să achite rovinieta.

Astfel, cea mai frecventă greșeală este de inversare a cifrelor aferente numărului de înmatriculare a vehiculului (de exemplu 89, în loc de 98) sau tastarea literei O în loc de 0 (zero). Greșeli sunt și la combinația de trei litere aferentă numărului de înmatriculare (de exemplu, WWV în loc de WWW).

Cum verifici valabilitatea rovinietei

Pe site-ul Companiei Naționale pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere ( CNAIR) există o secțiune specială pentru verificarea valabilității rovinietei.

Adresa pentru verificarea rovinietei sunt următoarele: cnadnr.ro/ro/verificare-rovinieta sau erovinieta.ro

Prin acest serviciu se poate verifica valabilitatea rovinietei în momentul căutarii, după numărul de înmatriculare și numărul de identificare (seria de șasiu).

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Biserica Vovidenia Botoșani aduce din nou speranță prin campania „Un ghiozdan pentru fiecare”

Publicat

Publicitate

Biserica Vovidenia din Botoșani, prin grija și implicarea părintelui paroh Partenie Apostoaie, lansează din nou campania „Un ghiozdan pentru fiecare”, o inițiativă care, de peste un deceniu, schimbă destine.

În perioada 10 august – 1 septembrie 2025, credincioșii și toți oamenii cu suflet mare sunt invitați să ofere ghiozdane noi, complet echipate, care să ajungă în mâinile copiilor cu mai puține posibilități materiale. Nu este vorba doar despre caiete, creioane sau rigle, ci de faptul că fiecare ghiozdan aduce cu sine încredere, speranță și sentimentul că cineva le este alături.

„Cu ajutorul credincioșilor, această campanie a adus, an de an, bucurie și sprijin pentru sute de copii. Un ghiozdan dă aripi unui vis, iar educația le poate schimba viitorul”, spune părintele Partenie Apostoaie.

Punctul de colectare este chiar Biserica Vovidenia, situată pe strada Mihai Kogălniceanu nr. 8, Botoșani, unde ghiozdanele pot fi aduse sau trimise zilnic.

Inițiativa a fost începută în toamna anului 2013, iar de atunci a devenit o tradiție a generozității. Fiecare contribuție, oricât de mică, se transformă într-un pas uriaș pentru un copil care învață că bunătatea nu are preț.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Ministra Mediului: Deșeurile din alte state europene nu pot fi produse second-hand în România

Publicat

Publicitate

Ministerul Mediului pregătește, împreună cu Ministerul Economiei, o inițiativă legislativă legată de conceptul de trasabilitate în cazul produselor second-hand și al deșeurilor, astfel încât cele două categorii să fie definite și separate foarte clar, a declarat sâmbătă, la Petroșani, ministra Mediului, Diana Buzoianu.

‘Sunt zeci, dacă nu sute de mii de tone, în fiecare an, care intră în România marcate ca fiind produse second-hand, care, de fapt, în realitate, sunt deșeuri. Și trebuie să rezolvăm această problemă. Deșeurile care sunt deșeuri pentru alte state europene sunt deșeuri și în România. Nu putem să avem acest standard dublu în care alte state vin și aduc deșeuri în România, dar le marchează ca produse second-hand. Apoi deșeurile respective ajung pe câmpurile noastre sau la gropile de gunoi, în cele mai bune cazuri. Sau, din păcate, unele dintre ele, o parte semnificativă, arse în case. Ceea ce înseamnă o poluare pentru noi toți, înseamnă o scurtare a vieții pentru noi toți’, a spus ministra Mediului.

Ea a precizat că actul normativ ar putea să apară până la sfârșitul anului, menționând că intenția este ca în România să nu mai ajungă deșeuri etichetate ca produse second-hand.

‘Avem legislație, avem soluții care ar putea să fie puse în practică și tocmai de aceea lucrăm zilele acestea. Eu sper că până la finalul anului, în cel mai rău caz posibil, dacă nu chiar mai rapid, să trecem în Guvern, în Parlament, indiferent care va fi instrumentul legal-juridic asumat de Guvern, un proiect, o inițiativă a Ministerului Mediului împreună cu Ministerul Economiei de a avea o trasabilitate foarte clară, o definiție foarte clară și regulamente și măsuri foarte clare de reglementare pe zona de produse second-hand și deșeuri. Ce ne interesează pe noi este ca produsele care astăzi intră în România cu eticheta produse second-hand să fie în mod real produse second-hand. Nu vrem să ajungă în România produse care sunt de fapt deșeuri și care intră în România pe o grămadă de alte portițe legislative și apoi ne otrăvesc pe noi toți. Ãsta este mecanismul pe care l-am gândit’, a arătat Diana Buzoianu.

Ministra Mediului a mai precizat că în țara noastră nu mai trebuie să ajungă alte deșeuri, în condițiile în care gropile de gunoi ‘abia mai fac față’ la cantitățile existente deja. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Zeci de permise de conducere reținute pentru viteză excesivă

Publicat

Publicitate

Vineri, polițiștii rutieri au desfășurat o acțiune, având drept scop prevenirea și combaterea accidentelor de circulație cauzate de viteza excesivă.

Activitățile au fost desfășurate în zonele în care s-au înregistrat accidente rutiere grave, iar in cadrul acestora au fost depistați 29 de conducători auto circulând cu viteză peste limita legală.

Astfel, față de aceștia a fost dispusă măsura sancționării contravenționale, iar ca măsură complementară le-au fost reținute permisele de conducere.

Citeste mai mult

Educație

Norma didactică a crescut: Procedura de încadrare a profesorilor pentru anul școlar 2025-2026, publicată!

Publicat

Publicitate

Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii  privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 a fost publicat în Monitorul Oficial vineri, 8 august, cu o lună înaintea începerii cursurilor din anul școlar 2025-2026, scrie EDUPEDU.

Procedura conține ordinea în care vor fi încadrați profesorii și noul calendar al mobilității profesorilor pentru anul școlar 2025–2026 ce prevede reluarea etapelor de continuitate, detașare și restrângere de activitate.

Documentul vizează toate tipurile de încadrare – titulari, viabilitate de post, debutanți – și introduce reguli noi pentru completarea normelor, restrângeri de activitate și mobilitate didactică.

În perioada 11-18 august se reiau activităţile privind constituirea posturilor didactice/catedrelor, încadrarea personalului didactic de predare şi soluţionarea cererilor de completare a normei didactice de predare la nivelul școlilor și grădinițelor.

În perioada 11-22 august 2025 are loc organizarea și desfășurarea activităților conform prevederilor Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare- învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare.

Amintim că a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

Publicitate

Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:

  • pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
  • pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
  • excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
  • profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
  • în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
  • cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister

În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending