Ministerul Finanțelor pregătește noi modificări în sistemul fiscal, prin scoaterea din sfera Legii prevenției a unor fapte și trecerea la regimul de sancțiuni. Până acum, pentru acestea era prevăzut termen pentru remediere, interval în care firmele puteau scăpa de amenzi.
De asemenea, în unele cazuri sunt prevăzute amenzi mai mari.
Ce fapte ies din aplicarea Legii prevenției
Se sancționează cu amendă la prima abatere:
nerespectarea obligației pentru persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 10.000 de euro în echivalent lei de a accepta ca mijloc de plată și cardurile de debit și cardurile de credit
nerespectarea obligației de a oferi servicii de avans în numerar la POS-uri; neafișarea la loc vizibil a informațiilor privind acordarea/costurile acestui serviciu
distrugerea, deteriorarea sau modificarea tehnică a terminalelor de plată care pot provoca înregistrări eronate sau pot genera fraude
refuzul operatorilor economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum și instituțiilor publice care încasează impozite, taxe, amenzi, dobânzi, penalități de întârziere, penalități și alte obligații de plată, de a accepta încasări prin intermediul cardurilor de debit și al cardurilor de credit
nerespectarea obligației instituțiilor emitente de a aplica instituțiilor acceptante comisioane interbancare mai mari de 0,2% din valoarea fiecărei operațiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit, respectiv comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecărei operațiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de credit
nerespectarea obligației de către contribuabil/plătitor la termen de declarare a bunurilor și veniturilor impozabile sau, după caz, a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor sume, precum și orice informații în legătură cu acestea
nerespectarea de către contribuabil/plătitor a obligației de a păstra și a prezenta organelor fiscale datele arhivate în format electronic și a aplicațiilor informatice cu ajutorul cărora le-a generat
Amenzi de până la 10.000 de lei pentru:
producerea de vinuri liniştite, sub limita de 1.000 hl de vinuri liniştite pe an, fără înregistrarea la autoritatea vamală teritorială
vânzarea cu amănuntul din antrepozitul fiscal a produselor accizabile, cu excepţiile prevăzute de lege, potrivit art. 362 alin. (6)
refuzul operatorilor economici de a prelua şi de a distruge cantităţile confiscate de tutun prelucrat, în condiţiile prevăzute la art. 431 alin. (1)-(3), potrivit economica.net
Amenzi până la 8000 de lei
Se sancționează cu amendă până la 8000 de lei nerespectarea obligațiilor referitor la domeniul vamal pentru:
cazul în care conducător mijlocului de transport nu oprește la semnalul formal specific al personalului vamal abilitat
neprezentarea documentelor de orice natură şi pe orice fel de suport, solicitate în cadrul controlului vamal, precum şi nerespectarea termenului stabilit de autoritatea vamală, pentru prezentarea documentelor
neîndeplinirea de către persoanele fizice care intră sau ies din ţară a obligaţiei de a declara şi de a prezenta în vederea controlului vamal bunurile pentru care este prevăzută această obligativitate
depunerea unei declaraţii vamale care conţine date eronate privind încadrarea tarifară a bunurilor sau mărfurilor, în cazul în care este influenţată stabilirea drepturilor de import şi alte drepturi legal datorate reprezentând impozite şi taxe care se încasează de către autoritatea vamală la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor
prezentarea de către un solicitant a unor documente conţinând date inexacte sau eronate, în vederea obţinerii unei autorizaţii sau a unui certificat de origine eliberat de către autoritatea vamală
Amenzi până la 25.000 de lei (până la 30.000 de lei dacă sunt produse accizabile)
sustragerea de la controlul vamal a oricăror bunuri sau mărfuri care ar trebui plasate sub un regim vamal; bunurile se confiscă
înstrăinarea sub orice formă a mărfurilor aflate în tranzit vamal; mărfurile înstrăinate se confiscă
depunerea declaraţiei vamale şi a dovezii de origine, conţinând date eronate privind originea mărfurilor
Vezi integral: Proiect HG modificări fiscale octombrie 2023
De ce sunt propuse modificările
Utilizarea masivă a numerarului favorizează evaziunea fiscală și/sau neconformarea, inclusiv îngreunarea executării silite, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Decontările prin instrumente bancare impun o disciplină financiară consistentă, permit reconstituirea stării fiscale a persoanelor implicate/ responsabile și asigură premisele recuperării unor eventuale creanțe fiscale datorate bugetului de stat, stabilite ca urmare a descoperirii unor activități ilicite.
”Stabilirea trasabilității fluxurilor bănești rezultate din operațiuni bancare constituie o premisă puternică pentru descurajarea activităților ilicite care au ca scop sustragerea de la îndeplinirea obligațiilor fiscale.
La fel de importantă precum reducerea evaziunii fiscale este asigurarea unui mediu de afaceri echitabil prin reducerea concurenței neloiale generată de contribuabilii care utilizează exclusiv/excesiv plățile în numerar cu scopul de a își diminua veniturile impozabile și de a-și crea avantaje comerciale comparativ cu cei care își îndeplinesc corect obligațiile fiscale.
Nu în ultimul rând, creșterea numărului de comercianți care acceptă plățile prin intermediul cardurilor bancare va putea contribui la creșterea încrederii cetățenilor în capacitatea statului de a îi proteja de activități ilicite și de a le crea premisele exercitării drepturilor de consumator prin dovada plății pentru bunul sau serviciul achiziționat”, potrivit actului normativ.
Sancțiunile contravenționale stabilite de legiuitor indică un pericol social ridicat al faptei contravenționale, cei 5 ani în care actul normativ a fost sub incidența Legii prevenirii sunt considerați suficienți pentru conformarea operatorilor economici la cerințele actului normativ, se mai precizează în document.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, cu modificările și completările ulterioare, reglementează sancțiuni pentru fapte ce se regăsesc în imediata vecinătate a evaziunii fiscale. Frecvența abaterilor constatate indică o reducere a conformării la respectarea acestor prevederi legale ceea ce denotă că regimul sancționator actual nu își mai atinge scopul, impunându-se eliminarea de sub incidența Legii prevenirii, potrivit sursei citate.
Codul fiscal: ”Experiența instituțională a relevat faptul că sancțiunile contravenționale actuale nu mai pot contribui substanțial la o creștere susținută a conformării ceea ce indică necesitatea eliminării de sub incidența Legii prevenirii, pentru a crește potențialul disuasiv al sancțiunilor contravenționale. Cuantumul amenzilor pentru fapte stabilite ca și contravenții sunt disproporționate față de gravitatea faptelor”.
În cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 707/2006, sunt necesare atât modificări în ce privește cuantumul amenzilor, precum și modificări de terminologie, întrucât nu mai există termenul de regimuri vamale economice dar și de incriminare a nerespectării unor obligații stabilite de legislația unională, de exemplu art. 147 alin. (3) lit.b), art. 198 alin. (1) lit. b), c) și d) și art. 242 alin. (1), lit.b), prevăzute în Codul vamal Unional.
Sunt necesare modificări de fapte stabilite ca și contravenții, întrucât sunt și alte categorii de mărfuri decât cele care ar trebui plasate sub un regim vamal pentru care există obligația declarării și care pot fi sustrase (de ex.: țigaretele care trebuie declarate pe Declarația Proviziilor de Bord, mărfurile din depozitare temporară care nu e regim vamal, cazurile prevăzute la art. 147 alin. (3) lit.a), mărfurile aflate în situațiile prevăzute la art. 242 alin. (1) lit b), mărfurile aflate în situațiile prevăzute la art. 139 alin. (7) din Codul Vamal Unional).
Anumite fapte, stabilite ca și contravenții, cum ar fi neîndeplinirea de către transportatorul sau gestionarul mărfurilor nevămuite a obligaţiei de a asigura integritatea sigiliilor sau marcajelor, cu excepţia cazului fortuit sau de forţă majoră, sunt sancționate similar cu fapte de gravitate mai mică.