Connect with us

Actualitate

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare va crește cu peste 1.000 de lei. Proiect, la Ministerul Finanțelor

Publicat

Publicitate

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare urmează să fie majorată în acest an cu peste 1.000 de lei, potrivit unui proiect lansat recent în dezbatere de Ministerul Finanțelor, scrie alba24.ro

Astfel, în cazul asiguratului sau pensionarului, cuantumul ajutorului de deces va fi de peste 8.600 de lei. 

Ministerul Finanțelor a lansat joi, 30 ianuarie, în dezbatere, proiectul privind Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025.

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare va crește

Potrivit documentului, începând cu data intrării în vigoare a legii, cuantumul ajutorului de deces se stabileşte:

  • asiguratului sau pensionarului, la 8.620 lei (7.567 lei în prezent);
  • unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 4.310 lei (3.784 lei în prezent).

Beneficiarii ajutorului de deces

Potrivit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
    persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu;
  • unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,  care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și  care poate fi, după caz:

Publicitate
  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • oricare persoană fizică/juridică.

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului, al pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului.

Ajutorul de deces se acordă asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, al cărui membru de familie a decedat.

Membru de familie, în sensul legii, poate fi:

  • soţul/soţia;
  • copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani sau copiii indiferent de vârstă dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil în vârstă de până la 18 ani inclusiv, ajutorul de deces se acordă indiferent dacă era sau nu la studii;
  • în cazul decesului copilului cu vârsta de peste 18 ani, fără a depăşi 26 ani, ajutorul de deces se acordă dacă se afla în continuarea studiilor.
  • părinţii (socrii) şi bunicii oricăruia dintre soţi.

În cât timp se achită ajutorul de deces

Potricit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se achită în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare, astfel:

  • în situația decesului asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana decedată;
  •  în situația decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului – de către casa teritorială de pensii  în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul sau persoana aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie.

Ajutorul de deces poate fi solicitat în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data emiterii certificatului de deces.

Actele necesare solicitării ajutorului de deces

În situația în care ajutorul de deces este solicitat de persoana fizică, în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului  sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,

Actele necesare, după caz, sunt:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11 la norme);
  • certificat de deces, în original și copie;
  • act de identitate al solicitantului, în original şi copie;
  • actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii, în original, după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • declarație olografă pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces că membrul de familie, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar, după caz;
  • procură specială, după caz;
  • extras de cont, după caz.

Acte necesare în cazul decesului asiguratului sau pensionarului

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-a la norme);
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate al reprezentantului legal/împuternicitului al persoanei juridice;
  • dovada că persoana juridică a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces, după caz;
  • dovada că persoana care a mandatat persoana juridică a suportat cheltuielile de deces, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat, după caz;
  • extras de cont.

Acte necesare în cazul decesului unui membru de familie, neasigurat

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-b la norme);
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces;
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate reprezentant legal/împuternicit al persoanei juridice;
  • actele de stare civilă ale asiguratului/pensionarului al cărui membru de familie a decedat din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • dovada că asiguratul/pensionarul, al cărui membru de familie a decedat, a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • declaraţie olografă pe propria răspundere că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • extras de cont.

După efectuarea plății ajutorului de deces, la sediul casei teritoriale de pensii, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „ACHITAT”, data, semnătura și ștampila.

În situația în care plata ajutorului de deces se face prin virament bancar sau prin mandat poștal, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „PLĂTIT prin virament bancar/mandat poștal”, data, semnătura și ștampila.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

După aproape 50 de ani, LEPRA a fost depistată din nou în România. Toate la femei din Asia, angajate ca maseuze la un SPA

Publicat

Publicitate

Ministerul Sănătății a confirmat astăzi un caz de lepră (boala Hansen) la Cluj-Napoca. Alte trei cazuri sunt în curs de evaluare clinică și microbiologică, relatează cluj24.ro.

Toate cele patru persoane sunt femei, originare din Asia, angajate ca maseuze la un salon SPA din oraș. Autoritățile sanitare au luat măsuri de urgență pentru limitarea oricărui risc. Ultimul caz de lepră în România s-a înregistrat în 1981.

Cazuri confirmate și investigații în curs

Două paciente, cu vârstele de 21 și 25 de ani, originare din Indonezia, s-au prezentat la Spitalul Județean Cluj pe 26 noiembrie 2025. Potrivit reprezentanților Ministerului Sănătății investigațiile făcute au inclus biopsie de țesut cutanat, cu microscopie pozitivă pentru BAAR; test genetic GeneXpert MTB/Rif ULTRA, care a exclus tuberculoza si au fost luate probe histopatologice și frotiuri Ziehl-Neelsen, în lucru, orientate spre Mycobacterium leprae.

Pe baza datelor microbiologice, unul dintre cazuri a fost confirmat joi, 11 decembrie, iar celelalte trei sunt monitorizate clinic și epidemiologic. A fost început tratamentul specific pentru lepră, care reduce riscul de transmitere până la dispariție, au mai transmis reprezentanții MS.

Activitatea salonului a fost suspendată

De asemenea, DSP Cluj și Inspecția Sanitară de Stat au dispus dezinfecția cu ozon în toate spațiile utilizate, verificarea vestiarelor și a spațiilor de depozitare, intensificarea igienizării cu biocide avizate, programarea angajaților la control medical în Medicina Muncii și extinderea anchetei epidemiologice.

Activitatea salonului a fost suspendată până la finalizarea anchetei. Autoritățile colaborează cu OMS și ECDC pentru validarea protocoalelor de diagnostic și tratament și pentru sprijin în monitorizarea epidemiologică.

Publicitate

Clarificări medicale: riscul pentru populație rămâne scăzut

Ministerul Sănătății subliniază că lepra are evoluție lentă și contagiozitate redusă, fiind transmisă doar prin expunere prelungită. Boala nu se transmite prin:

  • strângere de mâini;
  • îmbrățișări;
  • călătorii în mijloace de transport în comun;
  • proximitate scurtă;
  • folosirea spațiilor comune.

Ultimul caz de lepră din România a fost diagnosticat în 1981, iar în Europa cazurile sunt sporadice, în special la persoane din zone endemice din Asia, Africa sau America Latină.

Citeste mai mult

Eveniment

România va instala 400 de camere inteligente cu radar prin sistemul e-SIGUR, pentru monitorizarea traficului și rovinietei

Publicat

Publicitate

CNAIR a transmis către ANAP documentația necesară pentru implementarea sistemului e-SIGUR, proiect care prevede montarea a 400 de camere video inteligente, dotate cu radar, pe drumurile naționale și autostrăzi. Noile echipamente vor monitoriza viteza, vor recunoaște automat plăcuțele de înmatriculare și vor verifica în timp real deținerea rovinietei.

Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a anunțat că după validarea documentației va fi lansată licitația publică pentru achiziția camerelor, a serviciilor de proiectare și a lucrărilor de instalare. Proiectul are o durată de implementare de 22 de luni și este finanțat din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021–2027.

Sistemul integrat e-SIGUR va permite procesarea automată a abaterilor de la conduita rutieră și, în etapele viitoare, va putea alerta rapid echipajele de urgență în caz de incidente. De asemenea, va oferi analize complexe ale traficului și va putea verifica electronic deținerea inspecției tehnice periodice și a poliței RCA.

Potrivit lui Cristian Pistol, obiectivul principal nu este sancționarea, ci prevenirea comportamentelor agresive și reducerea numărului de accidente. „Pentru reducerea numărului de accidente, pe lângă o infrastructură nouă, este nevoie și de impunerea disciplinei în traficul rutier, inclusiv cu ajutorul tehnologiei”, a declarat directorul CNAIR.

Prin implementarea e-SIGUR, România se aliniază Strategiei Naționale de Siguranță Rutieră, care urmărește diminuarea drastică a numărului de victime pe șosele.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat din Dobârceni trimis în judecată pentru tentativă de omor. Și-a bătut tatăl cu parul până l-a băgat în spital

Publicat

Publicitate

Parchetul de pe lângă Tribunalul Botoşani a anunțat astăzi că a dispus trimiterea în judecată, în stare de arest preventiv, a unui bărbat de 37 de ani din comuna Dobârceni, cercetat pentru violență în familie sub forma tentativei la omor.

Anchetatorii au stabilit că, în noaptea de 24 octombrie 2025, în intervalul 01:50 – 02:05, inculpatul, aflat la domiciliul tatălui său, pe fondul unei relații tensionate, l-ar fi agresat pe acesta cu o bucată de lemn, dar și cu pumnii și picioarele, lovindu-l în zona capului și peste corp.

Victima a suferit traumatisme craniene și toracice care au necesitat 20–25 de zile de îngrijiri medicale.

Dosarul a fost înaintat instanței, procurorii subliniind că etapa trimiterii în judecată marchează finalizarea anchetei penale, fără a înlătura principiul prezumției de nevinovăție, garantat de legislația în vigoare.

Citeste mai mult

Educație

Centrul Militar Județean Botoșani, alături de elevii din Săveni, Roma, Durnești și Ștefănești. Ce trebuie să faci dacă vrei o cariera militară

Publicat

Publicitate

Reprezentanții Biroului informare-recrutare din cadrul Centrului Militar Județean Botoșani au ajuns joi, 11 decembrie 2025, în mijlocul elevilor din patru unități de învățământ pentru a le vorbi despre oportunitățile unei cariere în sistemul militar.

Întâlnirile au avut loc la Școala Gimnazială Nr. 1 Santa Mare, Școala Gimnazială Nr. 1 Românești, Școala Gimnazială Nr. 1 Durnești și Liceul „Ștefan D. Luchian” din Ștefănești.

Tinerii au aflat direct de la specialiști care sunt pașii pe care îi pot urma dacă își doresc să studieze în liceele militare, școlile postliceale ale MApN sau instituțiile universitare de profil. Elevii s-au arătat interesați de disciplinele studiate, de rigorile admiterii, dar și de valorile care definesc profesia militară: disciplină, responsabilitate, devotament și spirit de echipă.

Discuțiile au fost dinamice, iar întrebările formulate de elevi au arătat un interes real pentru un viitor în domeniul apărării. Reprezentanții CMJ Botoșani au transmis că rămân deschiși să ofere consiliere și informații tuturor tinerilor care iau în calcul uniforma militară ca opțiune profesională.

„Mulțumim conducerilor școlilor, profesorilor și elevilor pentru modul în care ne-au primit și pentru deschiderea arătată”, au transmis organizatorii, subliniind importanța dialogului constant dintre armată și comunitate.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending