Connect with us

Actualitate

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare va crește cu peste 1.000 de lei. Proiect, la Ministerul Finanțelor

Publicat

Publicitate

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare urmează să fie majorată în acest an cu peste 1.000 de lei, potrivit unui proiect lansat recent în dezbatere de Ministerul Finanțelor, scrie alba24.ro

Astfel, în cazul asiguratului sau pensionarului, cuantumul ajutorului de deces va fi de peste 8.600 de lei. 

Ministerul Finanțelor a lansat joi, 30 ianuarie, în dezbatere, proiectul privind Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025.

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare va crește

Potrivit documentului, începând cu data intrării în vigoare a legii, cuantumul ajutorului de deces se stabileşte:

  • asiguratului sau pensionarului, la 8.620 lei (7.567 lei în prezent);
  • unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 4.310 lei (3.784 lei în prezent).

Beneficiarii ajutorului de deces

Potrivit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
    persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu;
  • unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,  care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și  care poate fi, după caz:

Publicitate
  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • oricare persoană fizică/juridică.

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului, al pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului.

Ajutorul de deces se acordă asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, al cărui membru de familie a decedat.

Membru de familie, în sensul legii, poate fi:

  • soţul/soţia;
  • copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani sau copiii indiferent de vârstă dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil în vârstă de până la 18 ani inclusiv, ajutorul de deces se acordă indiferent dacă era sau nu la studii;
  • în cazul decesului copilului cu vârsta de peste 18 ani, fără a depăşi 26 ani, ajutorul de deces se acordă dacă se afla în continuarea studiilor.
  • părinţii (socrii) şi bunicii oricăruia dintre soţi.

În cât timp se achită ajutorul de deces

Potricit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se achită în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare, astfel:

  • în situația decesului asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana decedată;
  •  în situația decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului – de către casa teritorială de pensii  în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul sau persoana aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie.

Ajutorul de deces poate fi solicitat în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data emiterii certificatului de deces.

Actele necesare solicitării ajutorului de deces

În situația în care ajutorul de deces este solicitat de persoana fizică, în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului  sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,

Actele necesare, după caz, sunt:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11 la norme);
  • certificat de deces, în original și copie;
  • act de identitate al solicitantului, în original şi copie;
  • actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii, în original, după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • declarație olografă pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces că membrul de familie, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar, după caz;
  • procură specială, după caz;
  • extras de cont, după caz.

Acte necesare în cazul decesului asiguratului sau pensionarului

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-a la norme);
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate al reprezentantului legal/împuternicitului al persoanei juridice;
  • dovada că persoana juridică a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces, după caz;
  • dovada că persoana care a mandatat persoana juridică a suportat cheltuielile de deces, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat, după caz;
  • extras de cont.

Acte necesare în cazul decesului unui membru de familie, neasigurat

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-b la norme);
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces;
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate reprezentant legal/împuternicit al persoanei juridice;
  • actele de stare civilă ale asiguratului/pensionarului al cărui membru de familie a decedat din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • dovada că asiguratul/pensionarul, al cărui membru de familie a decedat, a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • declaraţie olografă pe propria răspundere că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • extras de cont.

După efectuarea plății ajutorului de deces, la sediul casei teritoriale de pensii, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „ACHITAT”, data, semnătura și ștampila.

În situația în care plata ajutorului de deces se face prin virament bancar sau prin mandat poștal, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „PLĂTIT prin virament bancar/mandat poștal”, data, semnătura și ștampila.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Un bărbat de 58 de ani, din Cristinești, a condus pe străzile din Dorohoi având o alcoolemie de 2,70 mg/l. A fost reținut

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat , de 58 ani, din localitatea Cristinești, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunii de conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau altor substanțe.

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, la data de 16 iunie 2025, ar fi condus un autoturism pe strada Sfântu Ioan Românul , din municipiul Dorohoi cu o alcoolemie de 2,70 mg/l. (1,26 mg/l alcool pur în aerul expirat.)
Bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere Preventivă al I.P.J Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Maratonul Nordului Botoșani: Prima ediție, un succes. Peste 400 de alergători, campioni, la start și un oraș

Publicat

Publicitate

Prima ediție a Maratonului Nordului Botoșani s-a încheiat cu succes, aducând împreună peste 400 de participanți din întreaga țară, o atmosferă vibrantă și susținere generoasă din partea publicului botoșănean. Evenimentul a avut loc în weekendul 14–15 iunie, pe un traseu urban care a pus în valoare centrul orașului și patrimoniul local.

Competiția a inclus trei curse:

● Crosul Copiilor Decathlon
● Crosul 10 km Carreman
● și proba principală, Semimaratonul Vestra
Cursa de semimaraton a fost câștigată de Alexandru Nicolae Soare (câștigător al Maratonului Internațional București), cu un timp de 1h11min42sec, și de Cristina Simion, campioană mondială la alergare montană, care a încheiat cursa în 1h25min34sec.

Câștigătorii Crosului Carreman au fost la masculin, Munteanu Albert Constantin (33min48 sec) și la feminin Zota Ramona (41min59sec).

Rezultatele oficiale complete se găsesc pe site-ul competiției, www.maratonulnordului.ro și sunt operate de către platforma racehub.ro

Evenimentul a fost onorat de prezența Doinei Melinte, dublă medaliată olimpică și ambasadoare a evenimentului. Ceilalți doi ambasadori, care nu au putut fi prezenți, sunt Elisabeta Lipă, multiplă campioană olimpică și atletul de elită Alexandru Corneschi.

Publicitate

Pe tot traseul, participanții au fost încurajați de sute de botoșăneni, dar și de momente artistice oferite de instituții și organizații locale precum Filarmonica „George Enescu”, Teatrul „Mihai Eminescu”, Memorialul Ipotești, Zilele Nordului, Clubul de Airsoft Botoșani, Consiliul Județean al Elevilor, trupa Vincis, Movivo, Pepita in the Forest și Școala Populară de Arte.

„Botoșaniul a demonstrat că e un oraș prietenos cu sportul și cu sportivii. Avem ce arăta lumii – patrimoniu, oameni activi și o atmosferă extraordinară. La anul vrem să implicăm și mai mult școlile și instituțiile culturale și să aducem și mai mulți botoșăneni la start, alături de turiști din toată țara. Visăm ca în curând Maratonul Nordului Botoșani să devină un concurs internațional, cu o probă de maraton completă, de 42 km”, a declarat Alexandru Teioșanu, președintele Clubului Sportiv Nord.

Următoarea ediție va fi în 13–14 iunie 2026

Organizatorii promit un eveniment și mai amplu, cu un traseu extins, mai multe probe între care și cea de maraton și surprize culturale pe tot parcursul cursei.

„În anii viitori va fi maraton, poate chiar pe același traseu. Vom alerga de mai multe ori ca să ajungem la 40 de km. De altfel, competiția a fost completată și cu probe pentru copii, pentru familie, am pus în valoare și Parcul Cornișa. Sunt convins că un astfel de eveniment sportiv va deveni tradiție pentru municipiul Botoșani și va crește de la an la an”, a conchis primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei.

Maratonul Nordului Botoșani este parte din seria de competiții sportive Maratonul Nordului, alături de MN Dersca MTB și MN Teioasa Trail, care vor avea loc în august, în cadrul festivalului Zilele Nordului.

Evenimentul a fost organizat de Clubul Sportiv Nord, în parteneriat cu Primăria Municipiului Botoșani, cu sprijinul partenerilor Vestra, Carreman, Electroalfa, Elsaco, Grup ETA și al numeroaselor instituții, ONG-uri și afaceri locale.

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 330 de joburi în străinătate pentru botoșăneni! Oferte EURES în 13 țări europene

Publicat

Publicitate

Angajatorii din Spaţiul Economic European oferă, prin intermediul reţelei EURES România, 336 locuri de muncă vacante la data de 17.06.2025, după cum urmează:

Austria – 8 locuri de muncă vacante pentru : mecanic auto, operator CNC, technician electrician, technician mecanic, strungar universal, operator robot-placare cu laser. Calificare si experiență în domeniu. Cunostințe de limba engleză;

Croatia – 30 locuri de muncă vacante pentru : bucătra, chelner/ospătar, camerista/menajera. Calificare si experiență în domeniu. Cunostințe de limba engleză nivel A1;

Danemarca – 20 locuri de muncă vacante pentru : tehnician de  automatizări (ucenic) cu vârsta cuprinsă între 18-23 de ani ( îndeplinirea cerințelor de vârstă pentru ucenicie). Cunostințe de limba engleză;

Finlanda – 13 locuri de muncă vacante pentru: lucrator la reparații interioare, instalator de țevi în șantier naval, confecționer tablă, sudor TIG/MIG, sudor TIG. Se solicită experienţă și cunostințe de limba engleză;

Germania – 64 locuri de muncă vacante pentru: lucrator in productie – procesare produse din carne, operator stivuitor, lucrător ajutor la prelucrarea metalelor, electrician, sudor MAG, lucrător ferma, zugrav-tencuitor, lucrator ajutor în podgorie. Calificare și experienţa în domeniu. Cunoştinţe de limbă germană;

Irlanda – 1 loc de muncă vacant pentru îngrijitor persoane. Se solicită experiență și cunostințe de limba engleză;

Publicitate

Italia – 67 locuri de muncă vacante pentru :  lucrători în domeniul sportului și al pregătirii fizice – animator/animatoare centru de vacanță, șofer autobuz, lucratori in gospodarie. Se solicită cunoștințe de limba engleză sau italiană.

Malta – 7 locuri de muncă vacante pentru: medic veterinar, dealer, tehnician instalații și întreținere . Se solicită experienţă şi cunostințe de limba engleză;

Norvegia – 99 locuri de muncă vacante pentru: Muncitor in productie – industria piscicola, electrician, zugrav, montator pardoseli, chef, mecanic auto, îngrijitor animale. Se solicită experienţă şi cunostințe de limba norvegiană, engleză sau limbă scandinavă;

Polonia – 21 locuri de muncă vacante pentru : montator panouri solare și manager de proiect pentru centrale solare. Se solicită experiență și cunostințe limba ucraineană și poloneză.

Slovenia – 1 loc de muncă vacant pentru dentist. Se solicită studii universitare medicină dentară și limba engleză , croată sau fluent slovenă.

Spania – 5 locuri de muncă vacante pentru tehnician de întreținere a ascensoarelor. Se solicită calificare și experiență. Limba spaniolă – nivel mediu.

Persoanele interesate să ocupe un loc de muncă Spaţiul Economic European pot consulta ofertele accesând https://eures.anofm.ro/eures/solicitanti.html. Informaţii suplimentare la Consilierul EURES, telefon 0231536791 sau e-mail gabriela.drobota.bt@anofm.gov.ro

 

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a polițiștilor pentru siguranța comunității, la Săveni

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din Săveni, alături de colegii din Vlăsinești, au desfășurat o acțiune menită să prevină și să combată faptele antisociale, precum și să asigure un climat de ordine și siguranță publică.

În timpul verificărilor, au fost legitimate aproximativ 30 de persoane și au fost controlate 28 de autovehicule. Ca urmare a neregulilor constatate, au fost aplicate 21 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de peste 5.000 de lei.

Amenzile au vizat atât abateri de la normele de conviețuire socială, cât și încălcări ale legislației rutiere.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending