Connect with us

Actualitate

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare va crește cu peste 1.000 de lei. Proiect, la Ministerul Finanțelor

Publicat

Publicitate

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare urmează să fie majorată în acest an cu peste 1.000 de lei, potrivit unui proiect lansat recent în dezbatere de Ministerul Finanțelor, scrie alba24.ro

Astfel, în cazul asiguratului sau pensionarului, cuantumul ajutorului de deces va fi de peste 8.600 de lei. 

Ministerul Finanțelor a lansat joi, 30 ianuarie, în dezbatere, proiectul privind Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025.

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare va crește

Potrivit documentului, începând cu data intrării în vigoare a legii, cuantumul ajutorului de deces se stabileşte:

  • asiguratului sau pensionarului, la 8.620 lei (7.567 lei în prezent);
  • unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 4.310 lei (3.784 lei în prezent).

Beneficiarii ajutorului de deces

Potrivit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
    persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu;
  • unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,  care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și  care poate fi, după caz:

Publicitate
  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • oricare persoană fizică/juridică.

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului, al pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului.

Ajutorul de deces se acordă asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, al cărui membru de familie a decedat.

Membru de familie, în sensul legii, poate fi:

  • soţul/soţia;
  • copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani sau copiii indiferent de vârstă dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil în vârstă de până la 18 ani inclusiv, ajutorul de deces se acordă indiferent dacă era sau nu la studii;
  • în cazul decesului copilului cu vârsta de peste 18 ani, fără a depăşi 26 ani, ajutorul de deces se acordă dacă se afla în continuarea studiilor.
  • părinţii (socrii) şi bunicii oricăruia dintre soţi.

În cât timp se achită ajutorul de deces

Potricit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se achită în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare, astfel:

  • în situația decesului asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana decedată;
  •  în situația decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului – de către casa teritorială de pensii  în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul sau persoana aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie.

Ajutorul de deces poate fi solicitat în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data emiterii certificatului de deces.

Actele necesare solicitării ajutorului de deces

În situația în care ajutorul de deces este solicitat de persoana fizică, în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului  sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,

Actele necesare, după caz, sunt:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11 la norme);
  • certificat de deces, în original și copie;
  • act de identitate al solicitantului, în original şi copie;
  • actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii, în original, după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • declarație olografă pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces că membrul de familie, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar, după caz;
  • procură specială, după caz;
  • extras de cont, după caz.

Acte necesare în cazul decesului asiguratului sau pensionarului

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-a la norme);
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate al reprezentantului legal/împuternicitului al persoanei juridice;
  • dovada că persoana juridică a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces, după caz;
  • dovada că persoana care a mandatat persoana juridică a suportat cheltuielile de deces, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat, după caz;
  • extras de cont.

Acte necesare în cazul decesului unui membru de familie, neasigurat

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-b la norme);
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces;
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate reprezentant legal/împuternicit al persoanei juridice;
  • actele de stare civilă ale asiguratului/pensionarului al cărui membru de familie a decedat din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • dovada că asiguratul/pensionarul, al cărui membru de familie a decedat, a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • declaraţie olografă pe propria răspundere că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • extras de cont.

După efectuarea plății ajutorului de deces, la sediul casei teritoriale de pensii, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „ACHITAT”, data, semnătura și ștampila.

În situația în care plata ajutorului de deces se face prin virament bancar sau prin mandat poștal, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „PLĂTIT prin virament bancar/mandat poștal”, data, semnătura și ștampila.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Noi criterii pentru indemnizațiile de merit ale personalului medical din spitalele publice, propuse de Minister

Publicat

Publicitate

Spitalele publice au posibilitatea de a acorda indemnizații de merit personalului medico-sanitar de specialitate, din veniturile proprii. Acordarea acestora se face în limita fondurilor aprobate prin buget, pe baza evaluării performanțelor profesionale, fără a depăși 2% din cheltuielile alocate pentru salariile de bază, scrie alba24.ro.

Cuantumul anual nu poate depăși șase salarii minime brute pe economie, prevede un proiect de ordonanță de urgență pus în consultare de Ministerul Sănătății.

”Adoptarea acestei ordonanțe este esențială pentru crearea unui sistem medical performant, motivant pentru profesioniști și sustenabil din punct de vedere financiar, respectând în același timp angajamentele asumate de România în cadrul PNRR”, se explică în nota de fundamentare, potrivit Agerpres.

Indemnizații de merit pentru personalul din spitale. Condiții
Spitalele publice au obligația de a monitoriza și evalua anual indicatorii de performanță la nivel de secție, compartiment, laborator, serviciu medical și ambulatoriu integrat, precum și la nivelul personalului de specialitate medico-sanitar din cadrul acestora.

Proiectul prevede că indicatorii de performanță, metodologia de evaluare, precum și condițiile de acordare a indemnizațiilor de merit se aprobă prin ordin al ministrului Sănătății.

Actul normativ mai stipulează că autoritățile publice locale pot participa la finanțarea cheltuielilor de personal aferente indemnizațiilor de merit în limita creditelor bugetare aprobate cu această destinație în bugetele locale, indiferent de subordonarea spitalelor publice.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Sâmbăta lui Lazăr, pomenirea minunii învierii dreptului Lazăr din Betania. Cât a mai trăit Lazăr după învierea sa

Publicat

Publicitate

Sâmbăta dinaintea „Intrării Domnului în Ierusalim” este cunoscută sub numele de Sâmbăta lui Lazăr. În această zi se face pomenirea minunii învierii dreptului Lazăr din Betania, fiul lui Simon. Conform Sfintei Tradiții, Lazăr a fost numit apoi episcop al cetății Chition și a trecut la cele veșnice la 30 de ani de la învierea sa.

Prin învierea lui Lazar se face o anticipare a Învierii Domnului

Cel ce după multe umilințe avea să învieze duminica, în zori, fapt atestat de Sfintele Evanghelii, de Sfinții Apostoli și de multe alte persoane care L-au văzut aievea după Învierea Sa. Înainte de mântuitoarele patimi, Iisus Hristos, care știa ce se va întâmpla cu El, a vrut să încredințeze lumea mult mai clar despre posibilitatea învierii din morți a oamenilor. Astfel, înviază din morți pe fiica lui Iair, pe fiul văduvei din Nain și în cele din urmă pe Lazar, prietenul său.

Din cauza acestei minuni, mai marii fariseilor și cărturarilor căutau să-L prindă din invidie pe Iisus și să-L omoare. Tocmai acesta este motivul pentru care dumnezeieștii Părinți au așezat această prăznuire în aceasta zi, pentru că au găsit mai cu seamă această minune drept începătură și pricină a urii iudeilor împotriva lui Hristos. După cum știm, această ură se va dezvolta în săptămâna ce urmează după Duminica Floriilor și va culmina cu răstignirea Domnului pe Cruce, cu moartea Sa și cu punerea în mormânt.

Prin învierea lui Lazăr din morţi, Mântuitorul Iisus Hristos îşi prevesteşte propria Înviere. Dacă a avut puterea să ridice un om din moarte, înseamnă că El Însuşi va putea birui moartea. Din această perspectivă, sâmbăta lui Lazăr poate fi numită un fel de „mică înviere” în sensul în care ea prevesteşte ceea ce se va întâmpla peste câteva zile.

Publicitate
Citeste mai mult

Educație

Șapte noi discipline opționale au fost incluse în oferta națională, prin ordin al ministrului Educației și Cercetării

Publicat

Publicitate

Șapte noi discipline opționale au fost incluse în oferta națională de studiu, potrivit unui ordin al ministrului Educației și Cercetării, publicat în Monitorul Oficial.

Ordinul privind aprobarea unor programe școlare pentru discipline opționale din oferta națională, parte a curriculumului la decizia elevului din oferta școlii, prevede includerea următoarelor discipline:

* ‘Educație nutrițională’, pentru clasa pregătitoare, clasele I și a II-a, învățământul primar

* ‘Educație prin minibaschet’ și ‘Minihandbal – mișcare, joc și fairplay’, clasele a III-a și a IV-a, învățământul primar

* ‘Armonie și expresie corporală’, clasele a V-a – a VIII-a, învățământul gimnazial

* ‘Viitorii olimpioni’, clasa a IV-a, învățământul primar

Publicitate

* ‘Muzică și dans’, clasele a V-a și a VI-a, învățământul gimnazial

* ‘Aventura cunoașterii Universului’, clasa a V-a și a VII-a, învățământ gimnazial.

Programele pentru aceste discipline au fost aprobate și publicate în Monitorul Oficial.

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Românii nu știu ce să facă cu banii. Ce spun antreprenorii despre succesul în afaceri: „Nu m-am gândit niciodată să fac bani”

Publicat

Publicitate

Românii sunt pe ultimele locuri în Uniunea Europeană la educație financiară spun reprezentații unei puternice instituții bancare. Pe scurt, nu știm cum să gestionăm banii, cum să economisim, investim sau cheltuim, scrie ADEVĂRUL

România a pășit pe drumul capitalismului în anul 1990, după căderea comunismului. Am intrat în economia de piață, dar cu toate acestea, după 35 de ani, majoritatea românilor nu au noțiuni de educației financiară. Mai exact, nu știu jocul investițiilor și al banilor, specific capitalismului. Printre altele, nu reușesc să-și prioritizeze cheltuielile, nu au o disciplină financiară, cheltuie mai mult decât își permit și fac credite riscante. În mediul de afaceri se întâmplă să investească fără un plan realist și în domenii care nu aduc profit pe termen lung.

Totodată, mulți tineri nu știu să gestioneze banii pe care-i primesc, fie de la stat, prin intermediul alocațiilor și burselor, fie de la părinți. De cele mai multe ori îi cheltuie pe lucruri perisabile și nu au cunoștințe sau planuri de investiții, care le-ar înmulți sumele. Orele de economie sau educație antreprenorială de la școală se dovedesc puțin aplicate pe realitățile economiei de piață și sunt prea puține. Tocmai de aceea, statul român, prin inspectoratele școlare și-a dat mâna cu instituțiile bancare și alți parteneri pentru a schimba acest fenomen și a educa măcar generațiile viitoare din punct de vedere economic și financiar.

Români corigenți la educație financiară

Pe 11 aprilie, la Botoșani, a avut loc cel mai important eveniment de educație financiară din România, dedicat elevilor și profesorilor, realizat printr-un parteneriat între Inspectoratul Școlar Județean Botoșani, Consiliul Județean, Camera de Comerț, dar și instituții bancare cu tradiție în România. La eveniment a participat și Liviu Țurlui, directorul zonal BCR. Acesta a răspuns întrebărilor reporterilor „Adevărul” privind educația financiară la români. El mărturisește că suntem pe ultimele locuri în Uniunea Europeană la acest capitol. Concret, românii nu știu ce să facă cu banii, nici măcar atunci când reușesc să câștige sume importante.

„Nu există o educație financiară în rândul românilor, așa cum ar trebui, suntem, din păcate, printre ultimele locuri din Uniunea Europeană. Chiar dacă la un moment dat câștigi bani, dar dacă nu vei știi ce să faci cu ei, nu vei reuși cu acești bani să-ți atingi cele mai importante obiective din viață”, spune Liviu Țurlui. Iar lipsa educației financiare duce, ca principală consecință, la un nivel de trai scăzut, măcinat de datorii, rate și investiții proaste. Iar acest lucru se răsfrânge asupra întregii țări.

Publicitate

„Una dintre consecințe poate fi clar, un nivel de dezvoltare foarte scăzut al țării și un nivel de trai, nu așa cum ni-l dorim fiecare”, adaugă Liviu Țurlui.

La rândul său, Valeriu Iftime, președinte al Consiliului Județean Botoșani, dar și unul dintre cei mai puternici oameni de afaceri din Moldova, dă de înțeles că fără educație financiară, chiar și cu un milion de euro câștigați, un om se poate nenoroci: „Cea mai grea temă, îi dau unui om care nu are bani un milion de euro și s-a nenorocit”.

Proiect-mamut pentru schimbarea mentalităților financiare

Din anul 2018, proiectul dintre instituțiile publice și instituțiile bancare din România poartă numele de „Școala de bani” și urmărește să schimbe total mentalitățile în România privind cheltuitul banilor, investițiile și economisirea. „Avem o inițiativă care se numește „Școală de bani” și prin intermediul acesteia aducem educația financiară în rândul tinerilor, în sânul comunității. Viitorul unei comunități este în mâinile tinerilor, iar dacă tinerii vor fi educați financiar corespunzător, dacă vor fi educați în general, dacă vor fi pregătiți pentru viitor, atunci și țara noastră ar trebui să meargă într-o altă direcție”, adaugă Liviu Țurlui.

La Botoșani, un județ considerat sărac, este deja a doua ediție, cu un număr impresionant de participanți. Este considerat cel mai mare eveniment de acest fel din România. Pe 11 aprilie, în Sala Polivalentă „Elisabeta Lipă” din Botoșani, s-au adunat peste 150 de elevi. Aceștia au participat la un seminar dedicat educației financiare, cu antreprenori cunoscuți, speaskeri motivaționali, experți financiari.

„ Este cel mai mare eveniment cu întâlnire fizică pentru elevi și profesori, de educație financiară. Ne dorim ca tinerii noștrii să nu experiementeze, pe pielea lor, zilele în care nu au bani. De aceea, sunt importante cunoștințele, competențele de educație financiară deoarece in fiecare zi vorbim despre bani. În momentul în care discutăm despre de unde să-mi iau cafeaua și unde să-mi plasez banii este nevoie clar de o anumită conduită educațională, de anumite competențe financiare”, precizează Gabriela Tănase, inspector școlar de științe socio-umane la Botoșani.

„Nu m-am gândit niciodată să fac bani”
Valeriu Iftime, fondatorul unui puternic grup de firme din Moldova, spune că pentru a încerca să ai succes în afaceri sau, pur și simplu, pentru a avea un venit mulțumitor, este important ca un tânăr să activeze în domeniul care-i place, iar averea să nu fie neapărat obiectivul principal, ci să poată lucra cu pasiune și interes total.

„Nu m-am gândit niciodată să fac bani. M-am gândit să fac ceea ce-mi place. După care apar banii. Iar dacă apar banii apar problemele, pe care trebuie să știi să le gestionezi. Educația, în primul rând, este cel mai bun element în viața unui om.  Ca să poți fii lider, să poți face ceva cu viața ta, educația înseamnă să ai respect, să știi să te dezvolți, să știi să ajuți atunci când trebuie, să fii empatic. La noi, educația financiară este mai puțin practicată decât în țările dezvoltate”, precizează Valeriu Iftime.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending