Connect with us

Actualitate

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare va crește cu peste 1.000 de lei. Proiect, la Ministerul Finanțelor

Publicat

Publicitate

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare urmează să fie majorată în acest an cu peste 1.000 de lei, potrivit unui proiect lansat recent în dezbatere de Ministerul Finanțelor, scrie alba24.ro

Astfel, în cazul asiguratului sau pensionarului, cuantumul ajutorului de deces va fi de peste 8.600 de lei. 

Ministerul Finanțelor a lansat joi, 30 ianuarie, în dezbatere, proiectul privind Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025.

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare va crește

Potrivit documentului, începând cu data intrării în vigoare a legii, cuantumul ajutorului de deces se stabileşte:

  • asiguratului sau pensionarului, la 8.620 lei (7.567 lei în prezent);
  • unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 4.310 lei (3.784 lei în prezent).

Beneficiarii ajutorului de deces

Potrivit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
    persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu;
  • unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,  care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și  care poate fi, după caz:

Publicitate
  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • oricare persoană fizică/juridică.

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului, al pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului.

Ajutorul de deces se acordă asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, al cărui membru de familie a decedat.

Membru de familie, în sensul legii, poate fi:

  • soţul/soţia;
  • copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani sau copiii indiferent de vârstă dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil în vârstă de până la 18 ani inclusiv, ajutorul de deces se acordă indiferent dacă era sau nu la studii;
  • în cazul decesului copilului cu vârsta de peste 18 ani, fără a depăşi 26 ani, ajutorul de deces se acordă dacă se afla în continuarea studiilor.
  • părinţii (socrii) şi bunicii oricăruia dintre soţi.

În cât timp se achită ajutorul de deces

Potricit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se achită în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare, astfel:

  • în situația decesului asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana decedată;
  •  în situația decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului – de către casa teritorială de pensii  în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul sau persoana aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie.

Ajutorul de deces poate fi solicitat în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data emiterii certificatului de deces.

Actele necesare solicitării ajutorului de deces

În situația în care ajutorul de deces este solicitat de persoana fizică, în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului  sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,

Actele necesare, după caz, sunt:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11 la norme);
  • certificat de deces, în original și copie;
  • act de identitate al solicitantului, în original şi copie;
  • actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii, în original, după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • declarație olografă pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces că membrul de familie, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar, după caz;
  • procură specială, după caz;
  • extras de cont, după caz.

Acte necesare în cazul decesului asiguratului sau pensionarului

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-a la norme);
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate al reprezentantului legal/împuternicitului al persoanei juridice;
  • dovada că persoana juridică a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces, după caz;
  • dovada că persoana care a mandatat persoana juridică a suportat cheltuielile de deces, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat, după caz;
  • extras de cont.

Acte necesare în cazul decesului unui membru de familie, neasigurat

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-b la norme);
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces;
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate reprezentant legal/împuternicit al persoanei juridice;
  • actele de stare civilă ale asiguratului/pensionarului al cărui membru de familie a decedat din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • dovada că asiguratul/pensionarul, al cărui membru de familie a decedat, a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • declaraţie olografă pe propria răspundere că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • extras de cont.

După efectuarea plății ajutorului de deces, la sediul casei teritoriale de pensii, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „ACHITAT”, data, semnătura și ștampila.

În situația în care plata ajutorului de deces se face prin virament bancar sau prin mandat poștal, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „PLĂTIT prin virament bancar/mandat poștal”, data, semnătura și ștampila.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Prăpastie bugetară între Botoșani și sudul țării: Orașele din județ primesc de zece ori mai puțini bani decât cele din jurul capitalei

Publicat

Publicitate

Un clasament național realizat pe baza datelor Ministerului Dezvoltării și publicat de Turnul Sfatului.ro scoate la iveală diferențe mari între orașele din România în funcție de bugetele locale pe care le administrează, iar măsurile luate de liberali în aceste zile vor duce la o adâncire și mai mare a diferențelor între regiuni.

În timp ce localitățile de lângă București domină clar topul național, orașele din județul Botoșani se plasează în zona mediană sau chiar sub media națională.

Cel mai bine clasat este Săveni, cu un buget de peste 54 de milioane de lei, care îl plasează pe locul 53 la nivel național – o poziție decentă, peste media generală de aproximativ 45,8 milioane lei pe oraș. Însă celelalte orașe din județ – Flămânzi, Ștefănești, Bucecea și Darabani – au bugete estimate între 35 și 45 de milioane de lei, semnificativ mai mici decât marile câștigătoare ale clasamentului.

Contrastul este evident când ne uităm spre sudul țării și, mai ales, spre Ilfov, unde se află orașele cu cele mai mari bugete. Voluntari, în fruntea clasamentului, are un buget de 343 de milioane lei, mai mult decât toate orașele din județul Sibiu la un loc. Alte exemple sunt Otopeni cu 205 milioane lei sau Popești-Leordeni, Buftea și Pantelimon, fiecare cu peste 120–150 de milioane lei, toate în top 10 național.

Și în alte județe din sud, discrepanța e vizibilă: Mioveni (Argeș) are un buget de 190 de milioane lei, Cernavodă și Năvodari depășesc 150 de milioane lei. Aceste orașe dispun de resurse mult mai mari pentru investiții în infrastructură, servicii publice și dezvoltare locală.

Prin comparație, orașele din județul Botoșani au bugete modeste, care limitează ritmul dezvoltării. Investițiile în drumuri, utilități, școli sau sănătate sunt direct dependente de aceste resurse. Autoritățile locale trebuie să facă eforturi susținute pentru atragerea de fonduri europene și guvernamentale, astfel încât să reducă diferențele tot mai evidente față de sudul țării și mai ales față de zona Capitalei.

Publicitate

Chiar dacă Săveni reușește să depășească media națională, restul orașelor botoșănene rămân în jumătatea inferioară a clasamentului, confirmând provocările cu care se confruntă nordul Moldovei în lupta pentru dezvoltare echilibrată și reducerea decalajelor regionale.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 13 iulie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 13 iulie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 13 iulie 2025:

Loto 6/49: 15, 19, 28, 7, 24, 9

Loto 5/40: 3, 12, 14, 17, 8, 19

Joker:  18, 17, 24, 42, 39 +9

Noroc: 9, 0, 9, 4, 3, 5, 2

Publicitate

Noroc Plus: 5, 0, 6, 7, 4, 1

Super Noroc: 9, 8, 0, 9, 1, 1

Citeste mai mult

Eveniment

Intervenție de urgență la Puțureni: Adolescent de 17 ani salvat din apele râului Volovăț

Publicat

Publicitate

Pompierii au fost chemați, în această seară, să intervină în localitatea Puțureni, comuna Coțușca, după ce un adolescent de 17 ani a intrat în râul Volovăț și nu a mai reușit să ajungă la mal.

La fața locului au fost mobilizate trei echipaje din cadrul Punctului de Lucru Coțușca și Detașamentului Botoșani, dotate cu o barcă de salvare și două ambulanțe SMURD – inclusiv cea de terapie intensivă mobilă – precum și o ambulanță a Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

După aproximativ cinci minute de căutări, pompierii au găsit tânărul în apă, la circa doi metri de mal, unde adâncimea depășea cinci metri.

Echipajele medicale au început imediat manevrele de resuscitare, care au avut efect: adolescentului i-a revenit pulsul, însă acesta se află în stare de inconștiență. El a fost transportat de urgență la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

ISU Botoșani recomandă cetăţenilor să respecte măsurile de siguranță atunci când merg la scăldat, astfel:

Publicitate

▪️frecventaţi doar locurile special amenajate pentru înot şi scăldat;
▪️evitaţi scăldatul în lacuri, canale sau alte cursuri de apă unde malurile sunt abrupte, curenţii foarte puternici, albiile nămoloase sau pline cu plante, pietre, crengi sau trunchiuri de copaci;
▪️evitaţi să intrați singuri în apă, fără a avea alte persoane prin apropiere, mai ales dacă nu ştiţi să înotaţi sau nu aveţi deprinderile necesare;
▪️nu intrați în apă după ce ați consumat alcool sau pe timp de noapte;
▪️nu săriți de pe platforme, poduri sau alte construcţii;
▪️nu intrați în apa rece după expunerea la soare;
▪️nu lăsați niciodată copiii nesupravegheați în apă sau în apropierea acesteia, nici măcar în piscinele achiziționate pentru cei mici;
▪️echipamentele speciale pentru siguranța înotului (colac de salvare, aripioare sau tuburi gonflabile etc.) nu sunt în totalitate eficiente, de aceea trebuie utilizate de către copii, sub atenta supraveghere a unui adult.

Dacă observați o persoană care se află în pericol de înec și puteți să o ajutați, interveniți, fără a vă pune viața în pericol. În cel mai scurt timp, apelaţi numărul unic de urgenţă 112!

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Țepele de pe litoral continuă. O femeie din Suceava a fost înșelată cu o garsonieră „fantomă” la Costinești

Publicat

Publicitate

În plin sezon estival, escrocheriile de pe litoralul românesc fac noi victime. O femeie din municipiul Suceava a fost înșelată de o persoană necunoscută care i-a promis, printr-o platformă online, închirierea unei garsoniere în stațiunea Costinești, județul Constanța.

Potrivit anchetatorilor, pe 30 iunie 2025, în timp ce se afla la domiciliu, femeia a găsit un anunț online care promova o garsonieră de închiriat în Costinești. A atras-o ideea de a petrece câteva zile la Marea Neagră, așa că a luat legătura cu persoana care pretindea că este proprietarul imobilului.

În urma discuțiilor purtate, suceveanca a rezervat locul pentru perioada 21–23 iulie 2025 și a transferat o sumă de bani reprezentând „garanția” solicitată. Totul părea în regulă până pe 8 iulie, când a încercat să îl contacteze din nou pe presupusul proprietar. Atunci a realizat că acesta nu mai răspunde la telefon, iar anunțul dispăruse complet de pe platformă.

Poliția a deschis dosar penal pentru înșelăciune, infracțiune prevăzută și pedepsită de art. 244 alin. 1 din Codul penal. Oamenii legii avertizează că astfel de cazuri nu sunt izolate și le recomandă celor care plănuiesc o vacanță pe litoral să fie extrem de vigilenți atunci când rezervă locuri de cazare online.

Recomandările poliției pentru a evita astfel de capcane:

  • Verificați atent autenticitatea ofertelor: folosiți site-uri oficiale sau platforme consacrate și citiți recenziile altor utilizatori.
  • Fiți sceptici dacă prețul cerut este mult sub media pieței – este un semnal de alarmă.
  • Nu trimiteți bani în avans fără garanții clare: cereți un contract scris și datele reale ale proprietarului.
  • Confirmați existența locației și disponibilitatea reală. Dacă nu puteți vizita în prealabil, solicitați fotografii suplimentare și detalii precise.
  • Folosiți doar metode de plată sigure, evitând transferurile rapide în conturi necunoscute.
  • Atenție la modul de comunicare: refuzul de a oferi informații clare sau insistența pentru plata urgentă a unui avans sunt motive de suspiciune.
  • Sesizați imediat poliția dacă suspectați o înșelăciune.

Polițiștii reamintesc că prevenția este cea mai bună metodă de a nu deveni victimă a unor astfel de înșelătorii care, din păcate, se înmulțesc în perioada concediilor.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending