Connect with us

Actualitate

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare va crește cu peste 1.000 de lei. Proiect, la Ministerul Finanțelor

Publicat

Publicitate

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare urmează să fie majorată în acest an cu peste 1.000 de lei, potrivit unui proiect lansat recent în dezbatere de Ministerul Finanțelor, scrie alba24.ro

Astfel, în cazul asiguratului sau pensionarului, cuantumul ajutorului de deces va fi de peste 8.600 de lei. 

Ministerul Finanțelor a lansat joi, 30 ianuarie, în dezbatere, proiectul privind Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025.

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare va crește

Potrivit documentului, începând cu data intrării în vigoare a legii, cuantumul ajutorului de deces se stabileşte:

  • asiguratului sau pensionarului, la 8.620 lei (7.567 lei în prezent);
  • unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 4.310 lei (3.784 lei în prezent).

Beneficiarii ajutorului de deces

Potrivit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
    persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu;
  • unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,  care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și  care poate fi, după caz:

Publicitate
  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • oricare persoană fizică/juridică.

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului, al pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului.

Ajutorul de deces se acordă asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, al cărui membru de familie a decedat.

Membru de familie, în sensul legii, poate fi:

  • soţul/soţia;
  • copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani sau copiii indiferent de vârstă dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil în vârstă de până la 18 ani inclusiv, ajutorul de deces se acordă indiferent dacă era sau nu la studii;
  • în cazul decesului copilului cu vârsta de peste 18 ani, fără a depăşi 26 ani, ajutorul de deces se acordă dacă se afla în continuarea studiilor.
  • părinţii (socrii) şi bunicii oricăruia dintre soţi.

În cât timp se achită ajutorul de deces

Potricit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se achită în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare, astfel:

  • în situația decesului asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana decedată;
  •  în situația decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului – de către casa teritorială de pensii  în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul sau persoana aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie.

Ajutorul de deces poate fi solicitat în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data emiterii certificatului de deces.

Actele necesare solicitării ajutorului de deces

În situația în care ajutorul de deces este solicitat de persoana fizică, în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului  sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,

Actele necesare, după caz, sunt:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11 la norme);
  • certificat de deces, în original și copie;
  • act de identitate al solicitantului, în original şi copie;
  • actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii, în original, după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • declarație olografă pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces că membrul de familie, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar, după caz;
  • procură specială, după caz;
  • extras de cont, după caz.

Acte necesare în cazul decesului asiguratului sau pensionarului

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-a la norme);
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate al reprezentantului legal/împuternicitului al persoanei juridice;
  • dovada că persoana juridică a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces, după caz;
  • dovada că persoana care a mandatat persoana juridică a suportat cheltuielile de deces, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat, după caz;
  • extras de cont.

Acte necesare în cazul decesului unui membru de familie, neasigurat

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-b la norme);
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces;
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate reprezentant legal/împuternicit al persoanei juridice;
  • actele de stare civilă ale asiguratului/pensionarului al cărui membru de familie a decedat din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • dovada că asiguratul/pensionarul, al cărui membru de familie a decedat, a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • declaraţie olografă pe propria răspundere că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • extras de cont.

După efectuarea plății ajutorului de deces, la sediul casei teritoriale de pensii, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „ACHITAT”, data, semnătura și ștampila.

În situația în care plata ajutorului de deces se face prin virament bancar sau prin mandat poștal, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „PLĂTIT prin virament bancar/mandat poștal”, data, semnătura și ștampila.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Sfaturi de la pompieri pentru prevenirea incidentelor în bucătării

Publicat

Publicitate

În apropierea Crăciunului, în fiecare bucătărie se pregătesc produsele tradiționale acestei sărbători. Deși par activități de rutină, oboseala sau graba de a face mai multe lucruri în același timp sunt factori ce pot favoriza producerea unor evenimente, cum ar fi incendiile sau accidentele casnice.

Respectarea unor reguli simple poate preveni producerea unui incendiu. De aceea, vă recomandăm să:

– nu folosiți mijloace de preparare a hranei cu defecţiuni sau improvizaţii;

– supravegheaţi mijloacele de preparare a hranei când sunt în funcţiune;

– curăţaţi şi îndepărtaţi depunerile de grăsime şi resturi de mâncare de pe aragazurile, plitele şi grătarele din bucătărie, deoarece acestea pot lua foc uşor;

– nu lăsați produsele care prezintă pericol de incendiu, precum ulei/grăsime, în apropierea sau pe sursele de aprindere;

Publicitate

– dacă se întâmplă ca tigaia de pe aragaz să ia foc, nu turnați apă peste aceasta;

– opriți alimentarea cu gaz/energie electrică a aragazului (dacă puteți să o faceți în siguranță) și lăsați-o să se răcească;

– stingeți tigăile care sunt în flăcări acoperindu-le cu un capac sau punând un prosop ud peste acestea. Limitarea aportului de oxigen necesar arderii duce la stingerea focului;

– nu aruncați tigaia pe jos sau pe mobilierul de bucătărie;

– după ce aţi terminat de gătit asiguraţi-vă că aţi oprit cuptorul şi aragazul;

– menţineţi permanent curăţenia şi ordinea în bucătării sau în spaţiile de preparare a hranei;

– evitaţi supraalimentarea mijloacelor de preparare a hranei şi suprasolicitarea instalaţiei electrice;

– utilizaţi aparatele electrocasnice de tipul friteuzelor, cuptoarelor cu microunde, cuptoarelor electrice şi altele similare conform instrucţiunilor producătorilor şi deconectaţi-le de la priză atunci când nu sunt folosite;

– păstraţi sursele de foc, cum sunt chibriturile, brichetele, lumânările sau lămpile pe gaz, în locuri în care nu au acces copiii;

– nu lăsați copiii mici singuri în bucătărie atunci când mijloacele de pregătire a hranei sau de încălzire sunt în funcțiune.

Reamintim totodată faptul că utilizarea necorespunzătoare a buteliilor sau a instalaţiilor de gaze lichefiate poate provoca incendii sau deflagrații. Este foarte important ca cetățenii să cunoască și să respecte următoarele reguli și măsuri menite să le protejeze viața și bunurile:

– întotdeauna aprindeți întâi chibritul și apoi manevrați robinetul de alimentare cu gaz;

– în cazul în care se simte mirosul caracteristic al gazului în încăpere, închideți de urgenţă robinetul buteliei şi al aparatului de utilizare; deschideți uşile şi ferestrele pentru aerisirea încăperii;

– nu aprindeți chibrituri, brichete, nu manevrați întrerupătoarele electrice, soneriile, telefoanele, nu fumați şi nu utilizați surse de foc înainte de a aerisi încăperea.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Magia tradițiilor românești adusă la sediul PSD Botoșani de peste 600 de colindători

Publicat

Publicitate

Sediul PSD Botoșani a devenit, și în acest an, gazda tradițiilor românești. Datinile și obiceiurile de iarnă au fost readuse la viață prin glasurile și portul popular ale celor peste 600 de colindători, organizați în 22 de cete din întreg județul.

Îmbrăcați în costume autentice, specifice sărbătorilor de iarnă, colindătorii au interpretat colinde străvechi, jocuri rituale și obiceiuri transmise din generație în generație, aducând spiritul sărbătorilor și sufletul satului românesc în inima municipiului Botoșani.

La eveniment au participat cete de colindători din localitățile Avrămeni, Bucecea, Broscăuți, Corlăteni, Corni, Costești – Răchiți, Coșula, Curtești, Dobârceni, Havârna, Hănești, Hlipiceni, Manoleasa, Negreni, Oneaga – Cristești, Sarafinești, Săveni, Suharău, Todireni, Tudora, Știubieni și Văculești, fiecare grup aducând cu sine specificul zonei și bogăția repertoriului tradițional.

Colindătorii au fost întâmpinați așa cum cere datina străbună, cu ospitalitatea gospodarului român: colaci, vin și cozonac, sărmăluțe și alte bucate alese, pregătite special pentru zilele de mare sărbătoare.

„Suntem profund recunoscători botoșănenilor care păstrează cu sfințenie această moștenire sacră și o duc mai departe. Datinile ne leagă de generațiile care au fost, dar și de cele care vin din urmă, definindu-ne, fără echivoc, prin rădăcinile noastre adânc înfipte în satul românesc. Obiceiurile noastre de iarnă, unice în spațiul cultural universal, sunt o adevărată comoară. Pentru noi, echipa PSD Botoșani, este o onoare ca, an de an, să fim nu doar gazde ale acestor cete de colindători, ci și părtași activi la păstrarea și promovarea tradițiilor populare românești”, este mesajul transmis de echipa PSD Botoșani, care a ținut să mulțumească tuturor celor veniți să vestească apropierea Nașterii Domnului.

Autenticitatea momentelor artistice prezentate la sediul PSD Botoșani reconfirmă rolul comunităților locale în conservarea identității culturale și demonstrează că tradițiile românești continuă să fie păstrate cu mândrie și respect.

Publicitate

Citeste mai mult

Administratie

Municipiul Botoșani întâmpină Anul Nou cu muzică și voie bună! Primăria invită botoșănenii la spectacolul de Revelion

Publicat

Publicitate

Programul va debuta, pe 31 decembrie, de la ora 20:30, cu Retro Music iar de la ora 21:15, pe scena amplasată pe Pietonalul Unirii, în zona Muzeului Județean, va începe Revelionul Copiilor, cu reprezentații ale elevilor Academiei de Arte „Modus Vivendi”, sub coordonarea Anei Maria Bucşă.

De la ora 22:15, Dan Doboș va oferi un recital de muzică populară!

De la ora 22.50, va debuta programul artiștilor naționali, cu FLORIAN RUS, care va ajunge de pe „străzile din București”, la Botoșani!

Cel de-al doilea artist național de TOP care va concerta în noaptea de Revelion, va fi AMI, cu „dulcea ei simfonie”, începând cu ora 23:25.

Momentul cel mai așteptat va fi marcat, de la ora 00:00, cu un foc de artificii!
Anul 2026 va fi întâmpinat cu muzică bună, asigurată de DJ Radu!

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Părintele Cosmin-Vasile Simion, noul preot paroh al Bisericii „Sfinții Arhangheli” din Teișoara, a fost instalat de părintele protopop Petru Fercal

Publicat

Publicitate

Comunitatea parohială din localitatea Teișoara, comuna Roma, județul Botoșani, a trăit duminică, 21 decembrie, un moment deosebit, intens așteptat. După săvârșirea Sfintei Liturghii, începând cu ora 12:20, la Biserica „Sfinții Arhangheli” a avut loc instalarea și prezentarea noului preot paroh, eveniment ce marchează continuitatea slujirii preoțești și începutul unei noi etape pastorale pentru credincioși.

Slujba de instalare a fost oficiată de părintele Petru Fercal, protopop de Botoșani, înconjurat de un sobor de preoți. La eveniment a fost prezent și fostul paroh al comunității, părintele iconom stavrofor Irinel-Constantin Puiu, care a slujit parohia timp de peste două decenii.

Noul paroh al Parohiei „Sfinții Arhangheli” este părintele Cosmin-Vasile Simion, hirotonit în treapta de diacon la data de 24 octombrie 2025 de către Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei. Părintele Cosmin-Vasile Simion s-a născut la 29 ianuarie 2002, în municipiul Piatra Neamț, și este absolvent al Seminarului Teologic „Cuviosul Dionisie Exiguul” din Constanța (promoția 2021). Studiile universitare le-a urmat la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Iași, în perioada 2021–2025. În anul 2022, s-a căsătorit cu Ana Maria Simion, cei doi având împreună un copil.

Parohia „Sfinții Arhangheli” Teișoara a rămas vacantă în urma transferului părintelui Irinel-Constantin Puiu la Biserica „Întâmpinarea Domnului” din municipiul Botoșani, ca urmare a promovării examenului organizat de Arhiepiscopia Iașilor.

Scurt istoric al parohiei

Parohia „Sfinții Arhangheli” din Teișoara are rădăcini istorice vechi, zona fiind atestată documentar încă din anul 1810. În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, armeanul Ovanes (Ioan) Missir s-a implicat în zidirea bisericii din sat, fapt ce a contribuit decisiv la dezvoltarea vieții religioase locale. Existența unei biserici pe moșia Teișoara este documentată încă din anul 1899.

Publicitate

Lăcașul de cult a suferit distrugeri în timpul celui de-al Doilea Război Mondial și a fost lăsat în paragină în perioada regimului comunist. Actuala parohie a fost reînființată în anul 1997, iar din 2007 au început ample lucrări de consolidare și reparații. În anul 2024, au fost demarate noi intervenții, vizând înlocuirea șarpantei și consolidarea cupolei din cărămidă a altarului.

În prezent, parohia numără aproximativ 180 de familii și dispune de biserică și casă parohială, aflându-se într-un proces continuu de renovare și înnoire.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending