Connect with us

Actualitate

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare va crește cu peste 1.000 de lei. Proiect, la Ministerul Finanțelor

Publicat

Publicitate

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare urmează să fie majorată în acest an cu peste 1.000 de lei, potrivit unui proiect lansat recent în dezbatere de Ministerul Finanțelor, scrie alba24.ro

Astfel, în cazul asiguratului sau pensionarului, cuantumul ajutorului de deces va fi de peste 8.600 de lei. 

Ministerul Finanțelor a lansat joi, 30 ianuarie, în dezbatere, proiectul privind Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025.

Ajutorul de deces 2025. Valoarea ajutorului de înmormântare va crește

Potrivit documentului, începând cu data intrării în vigoare a legii, cuantumul ajutorului de deces se stabileşte:

  • asiguratului sau pensionarului, la 8.620 lei (7.567 lei în prezent);
  • unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, la 4.310 lei (3.784 lei în prezent).

Beneficiarii ajutorului de deces

Potrivit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
    persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu;
  • unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,  care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și  care poate fi, după caz:

Publicitate
  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • oricare persoană fizică/juridică.

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului, al pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului.

Ajutorul de deces se acordă asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, al cărui membru de familie a decedat.

Membru de familie, în sensul legii, poate fi:

  • soţul/soţia;
  • copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani sau copiii indiferent de vârstă dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil în vârstă de până la 18 ani inclusiv, ajutorul de deces se acordă indiferent dacă era sau nu la studii;
  • în cazul decesului copilului cu vârsta de peste 18 ani, fără a depăşi 26 ani, ajutorul de deces se acordă dacă se afla în continuarea studiilor.
  • părinţii (socrii) şi bunicii oricăruia dintre soţi.

În cât timp se achită ajutorul de deces

Potricit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se achită în termen de trei zile lucrătoare de la solicitare, astfel:

  • în situația decesului asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului de către casa teritorială de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana decedată;
  •  în situația decesului unui membru de familie, neasigurat, al asiguratului/pensionarului sau persoanei aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului – de către casa teritorială de pensii  în a cărei rază îşi are domiciliul asiguratul/pensionarul sau persoana aflată în timpul concediului pentru creşterea copilului care solicită ajutor de deces pentru membrul de familie.

Ajutorul de deces poate fi solicitat în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data emiterii certificatului de deces.

Actele necesare solicitării ajutorului de deces

În situația în care ajutorul de deces este solicitat de persoana fizică, în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului  sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,

Actele necesare, după caz, sunt:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11 la norme);
  • certificat de deces, în original și copie;
  • act de identitate al solicitantului, în original şi copie;
  • actele de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii, în original, după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • declarație olografă pe propria răspundere a celui care solicită ajutorul de deces că membrul de familie, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar, după caz;
  • procură specială, după caz;
  • extras de cont, după caz.

Acte necesare în cazul decesului asiguratului sau pensionarului

În cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-a la norme);
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate al reprezentantului legal/împuternicitului al persoanei juridice;
  • dovada că persoana juridică a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces, după caz;
  • dovada că persoana care a mandatat persoana juridică a suportat cheltuielile de deces, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat, după caz;
  • extras de cont.

Acte necesare în cazul decesului unui membru de familie, neasigurat

În cazul decesului unui membru de familie, neasigurat, al pensionarului, al asiguratului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, ajutorul de deces poate fi solicitat de către o persoana juridică, în baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 12-b la norme);
  • procură specială prin care persoana juridică este mandată să depună documentele și să încaseze ajutorul de deces;
  • certificat de deces în original și copie;
  • împuternicirea persoanei care reprezintă persoana juridică, după caz;
  • act de identitate reprezentant legal/împuternicit al persoanei juridice;
  • actele de stare civilă ale asiguratului/pensionarului al cărui membru de familie a decedat din care să rezulte calitatea de soţ/soţie, respectiv gradul de rudenie cu decedatul, în original şi copie, după caz;
  • dovada calităţii de asigurat în sistemul public de pensii, după caz;
  • dovada că asiguratul/pensionarul, al cărui membru de familie a decedat, a suportat cheltuielile ocazionate de deces, în original;
  • declaraţie olografă pe propria răspundere că membrul de familie nu era asigurat sau pensionar;
  • adeverință care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 și 26 de ani urma o formă de învățământ organizată potrivit legii (original), după caz;
  • act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani, în original, după caz;
  • contract de prestări servicii cu persoana juridică, după caz;
  • extras de cont.

După efectuarea plății ajutorului de deces, la sediul casei teritoriale de pensii, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „ACHITAT”, data, semnătura și ștampila.

În situația în care plata ajutorului de deces se face prin virament bancar sau prin mandat poștal, plătitorul are obligația de a înscrie pe versoul certificatului de deces original, în baza căruia se solicită ajutorul de deces, mențiunea „PLĂTIT prin virament bancar/mandat poștal”, data, semnătura și ștampila.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Incendiu la Stâncești! O anexă s-a făcut scrum. Pompierii au limitat proporțiile distrugerilor

Publicat

Publicitate

Un incendiu s-a produs, în această seară, într-o gospodărie din localitatea Stâncești. O anexă a fost cuprinsă de flăcări, cel mai probabil, din cauza unui coș de fum neprotejat termic față de materialele combustibile.

 

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu două autospeciale de stingere și o ambulanță aparținând SMURD, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Mihai Eminescu. Aceștia au constatat faptul că anexa, cu o suprafață de aproximativ 40 de metri pătrați, ardea întotalitate și au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la alte construcții din gospodărie. Pentru stingerea incendiului și înlăturarea efectelor s-a intervenit aproape o oră.

 

Pentru prevenirea unor situații similare, ISU Botoșani vă recomandă:

 

Publicitate

▪️verificați coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.);

 

▪️curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare;

 

▪️tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul detectării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn: grinzi, bârne, suport acoperiş etc.);

 

▪️îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului;

 

▪️păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

 

ℹ️ De asemenea, pentru prevenirea intoxicaţiilor cu fum se recomandă montarea detectoarelor de incendiu în locuințe, în vederea semnalizării din timp a utilizatorilor referitor la eventualele acumulări de fum și gaze toxice.

Citeste mai mult

Eveniment

Pompierii botoșăneni au încheiat misiunea în Broșteni, localitatea suceveană greu încercată

Publicat

Publicitate

Pompierii botoșăneni și-au încheiat misiunea în sprijinul oamenilor din localitatea Broșteni, județul Suceava

Pompierii botoșăneni și-au încheiat, în această după-amiază, misiunea în sprijinul locuitorilor din Broșteni, afectați de inundații.

Timp de cinci zile, aceștia au evacuat apa și mâlul din 31 de case, anexe și gospodării, au îndepărtat aluviunile de pe străzile Neagra, Mihai Băcescu, Ion Grintescu și Mihai Lupescu și au curățat magazia farmaciei din localitate, pregătind-o pentru depozitarea rezervelor de medicamente. De asemenea, aceștia au făcut tot posibilul pentru a salva și bunurile oamenilor din locuințele și gospodăriile afectate de inundații.

Cei 15 pompieri din județul Botoșani s-au implicat și în distribuirea ajutoarelor către familiile afectate. Două persoane care aveau nevoie de îngrijiri medicale au fost asistate de salvatorii botoșăneni. Aceștia au dus, în siguranță, acasă un bărbat rănit în timpul inundațiilor, recent externat din spital, care se deplasa cu dificultate.

Salvatorii botoșăneni nu au rămas indiferenți nici față de necuvântătoare. Câini înfometați, blocați printre ruine, au fost salvați și hrăniți.

Pe lângă înlăturarea efectelor inundațiilor, pompierii botoșăneni au oferit și suport emoțional oamenilor afectați, demonstrând empatie și solidaritate în momente dificile.

Publicitate

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență continuă să monitorizeze situația din zonă și colaborează cu autoritățile locale pentru a se asigura că toate măsurile necesare sunt implementate eficient în gestionarea situațiilor de urgență.

Informare preventivă

În fața manifestărilor extreme ale naturii, este esențial ca fiecare cetățean să cunoască măsurile de protecție și reacție, luate din timp. Pentru prevenirea inundațiilor, vă recomandăm:

– curățați șanțurile și rigolele de scurgere pentru a permite evacuarea normală a apelor pluviale;

– nu aruncați deșeuri (peturi, ambalaje, resturi vegetale) în albiile râurilor, în șanțuri sau canale;

– în cazul creșterii nivelului apelor, evitați traversarea cursurilor de apă și îndepărtați-vă de maluri.

Vă reamintim că pe platforma Națională de Pregătire pentru Situații de Urgență – FII PREGĂTIT – găsiți ghiduri utile pentru protecția în cazul unor fenomene meteorologice extreme și alte situații de urgență.

Citeste mai mult

Economie

Ministrul Energiei estimează că prețul energiei ar putea înregistra o scădere cuprinsă între 5% și 15% în decurs de cel mult un an și jumătate

Publicat

Publicitate

Prețul energiei ar putea înregistra o scădere între 5% și 15% în cel mult un an și jumătate. Ministerul Energiei, alături de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) și Consiliul Concurenței, analizează mecanismele de formare a prețului energiei pe piața din România, scrie alba24.ro.

 
Potrivit ministrului Bogdan Ivan, există posibilitatea ca, în maximum un an și jumătate, prețul să scadă cu procente cuprinse între 5% și 15%.

„În momentul de faţă, ştim cu toţii ultimii cinci ani, în care am avut acea liberalizare, în care modul de calcul al preţului energiei vândute pe piaţa OPCOM se raportează la cel mai mare preţ. O să fac un exemplu poate prea rudimentar. Stăm la piaţă, vine cineva care vinde kilogramul de roşii cu 5 lei, altcineva cu 10 şi vine cineva cu 30 de lei. Toată raportarea e la 30 de lei, iar consumatorul final, indiferent de la care dintre cei trei comercianţi cumpără roşiile, va plăti 30 de lei pentru ele.

În momentul de faţă, am început nişte discuţii foarte aplicate cu specialiştii din domeniul energiei şi din companiile de stat şi din privat. Pregătesc o poziţie a României la nivelul Comisiei Europene, împreună cu alte state din Europa Centrală şi de Est, membre ale Uniunii Europene, care sunt aproximativ în acea situaţie. Dacă ne uităm, e un coridor vertical al preţurilor energiei, foarte mare, poate chiar dublu, comparativ cu vestul Europei. Şi atunci avem nevoie de o resetare a modului în care discutăm astăzi despre preţul la care se achiziţionează energia de către distribuitori şi furnizori”, a declarat Bogdan Ivan, sâmbătă, la Digi24, potrivit Agerpres.

Prețul energiei ar putea scădea cu procente cuprinse între 5 și 15%, în maximum un an și jumătate
Bogdan Ivan a transmis că va pune pe masa Coaliţiei viziunea sa pentru o reducerea cu 5% – 15% a preţurilor existente în prezent pe piaţa energiei. Ministrul susţine creşterea capacităţilor de producţie, investiţii în reţele pentru reducerea pierderilor şi un reglaj fin al pieţei pentru a evita speculaţiile.

„Creşterea capacităţilor de producţie. Avem acum mai multe proiecte începute, multe care urmează să înceapă, iar estimările făcute la modul foarte clar sunt că, în următorul an şi jumătate, vom aduce în piaţă 1.500 de megavaţi. Încă insuficient.

Publicitate

Doi: pierderile, astăzi, pe reţelele de transport, distribuţie, sunt şi până la 20%, în medie, în funcţie de zona geografică a consumatorilor. Acolo am calculat, împreună cu operatorii, avem un necesar de 9 miliarde de euro de investit în aceste reţele.

Şi trei, de a regla foarte transparent şi corect piaţa, pentru a evita situaţia în care pot să existe speculaţii şi pentru a evita situaţia în care consumatorii finali să plătească energie care în practică vine de la acelaşi producător de energie care vinde pe piaţă la 400-450 de lei megawattul oră de energie, dar care e posibil să ajungă la consumatorul final cu 700-800 de lei.

Sunt nişte mecanisme foarte complicate şi foarte fine, dar împreună cu ANRE şi Consiliul Concurenţei am pornit deja o analiză foarte aplicată asupra modului de formare a preţului energiei din România şi, pe estimările pe care le-am proiectat, undeva între 5 şi 15% într-un an şi jumătate vom reduce preţul final la energie”, a subliniat ministrul de resort.

Peste 380.000 de români și-au schimbat furnizorul de energie electrică

Pe de altă parte, Bogdan Ivan a precizat că, de la începutul anului, sunt peste 380.000 de oameni care şi-au schimbat furnizorul de energie electrică, mare parte migrând către Hidroelectrica. În context, el a anunţat că sunt şapte proiecte în diferite stadii de implementare pentru a creşte capacitatea de producţie a companiei.

„Pentru a regla preţul, un mecanism important la care lucrăm acum este cel de a face din Hidroelectrica market maker-ul pieţei de energie. Adică cel care dă preţul de referinţă în piaţă pentru energia electrică. Iar acest mecanism, care nu este unul deloc simplu, poate să aducă un reglaj.

Vă dau un exemplu. Imediat, în preajma zilei de 1 iulie, la şapte zile după ce am preluat acest mandat, am avut o creştere semnificativă a preţului de energie electrică în piaţă, pe care oamenii o să o observe la facturile din august. Aveam o ofertă la 1 leu, după care aproape toţi ceilalţi operatori de furnizare erau concentraţi în jurul sumei de 1,50-1,55 lei.

Inclusiv oferta pe care am primit-o eu acasă era la 1,55 lei. În clipa în care, împreună cu şeful ANRE, mi-am pus o întrebare legitimă şi am început o analiză legată de modul în care anumiţi operatori au ajuns la acea sumă, am observat o scădere a preţurilor chiar şi la 1,20 lei, 1,30 lei, 1,35 lei, 1,40 lei”, a explicat Ivan.

Bogdan Ivan: Traderii care achiziționează energie în avans ar trebui să plătească un avans sau să vină cu o garanție
Vorbind despre un mod corect de reaşezare a pieţei, ministrul Energiei consideră că traderii care achiziţionează energie în avans ar trebui să plătească un avans de 30% sau să vină cu o garanţie care să susţin achiziţia.

„Statul român are instrumente foarte clare, are instituţii ai cărora angajaţi sunt plătiţi foarte bine pentru a rezolva aceste probleme. Iar în momentul de faţă, al treilea palier pe care l-am spus mai devreme, e cel referitor la piaţă şi la un mod foarte corect de aşezare a acestei pieţe.

Şi vă dau un exemplu. Toţi traderii care ajung să achiziţioneze energie în avans să poată să facă acest lucru dacă plătesc şi 30% în avans sau vin cu o scrisoare de garanţie care să susţină respectiva achiziţie. Pentru că sunt situaţii în care cineva cumpără 10 gigawaţi pentru anul 2027 la 350 de lei.

Dau un exemplu ipotetic. Cu o zi înainte de a face efectiv tranzacţia, preţul pe piaţă este 330 lei. Automat e o pierdere pentru acel operator. Nu mai cumpără. În clipa respectivă se disponibilizează acei 10 gigawaţi în piaţă, care ajung să crească preţul pe întreaga piaţa. Iar astfel de mecanisme trebuie reglate foarte fin şi toţi să-şi asume o parte din ceea ce înseamnă riscul asociat pieţei de energie. Iar în această formulă, suntem foarte asumaţi ca şi guvern că e nevoie să facem lumină, mecanisme clare, transparente, corecte de piaţă, dar care să evite situaţiile de speculă pe piaţa de energie”, a mai precizat Bogdan Ivan.

sursa: Agerpres

Citeste mai mult

Eveniment

Campanie de informare ,,Adolescență fără alcool, energizante și țigări!”, derulată de jandarmi la Festivalul ,,Zilele Nordului”

Publicat

Publicitate

În această după-amiază, jandarmii aflați în dispozitivul de asigurare a ordinii și siguranței publice la Festivalul ,,Zilele Nordului” din Poiana Teioasa, orașul Darabani, au desfășurat activități în cadrul campaniei de informare ,,Adolescență fără alcool, energizante și țigări!”, adresată atât personalului localurilor publice și vânzătorilor din unitățile comerciale, cât și tinerilor cu vârsta mai mică de 18 ani.

Obiectivele urmărite în cadrul campaniei sunt prevenirea și combaterea vânzării/oferirii cu titlu gratuit de băuturi alcoolice, băuturi energizante sau produse din tutun către minori, precum și conștientizarea riscurilor consumului acestora de către minori asupra sănătății și dezvoltării fizice și psihice.

Activitățile de informare și de distribuire a pliantelor preventive vor fi organizate până la finalul lunii august, în zonele de competență ale structurilor operative ale inspectoratului, precum și la manifestările publice la care este permisă comercializarea băuturilor alcoolice, a energizantelor și țigărilor.

În conformitate cu prevederile Legii nr.61/1991 pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice, în vederea verificării împlinirii vârstei de 18 ani a cumpărătorilor și consumatorilor care solicită vânzarea, respectiv servirea băuturilor alcoolice/energizante sau a produselor din tutun, membrii personalului localurilor publice și vânzătorii din unitățile comerciale au obligația de a solicita consultarea actelor de identitate ale acestora, iar în cazul neîndeplinirii acestei obligații, pot fi sancționați cu amendă de la 10000 de lei la 30000 de lei.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending