Connect with us

Actualitate

Ajutor ÎNCĂLZIRE locuințe 2024-2025: Persoanele singure și familiile cu venituri mici pot solicita bani de la stat pentru încălzirea locuinței

Publicat

Publicitate

Persoanele singure și familiile cu venituri mici pot solicita în această perioadă bani de la stat pentru încălzirea locuinței. Sprijinul financiar se acordă în perioada 1 noiembrie 2024 – 31 martie 2025, relatează alba24.ro.

Ajutorul este destinat acoperirii costurilor pentru gaze naturale, energie electrică sau combustibili solizi și petrolieri, anunță Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS).

Cererea pentru acordarea ajutorului se poate obține de la primăria localității de domiciliu sau de pe site-ul acesteia. Dreptul la ajutor se stabilește începând cu luna depunerii cererii pentru cei care transmit documentele până pe 20 ale lunii respective.

Ajutoarele sunt acordate de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială prin agențiile teritoriale, instituții subordonate Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.

Ajutor pentru încălzirea locuinței în sezonul rece 2024-2025. Condiții și noutăți

Pentru a beneficia de acest ajutor, venitul net mediu lunar pe membru de familie trebuie să fie sub 1.386 de lei. În cazul persoanelor singure, venitul nu trebuie să depășească 2.053 de lei.

Publicitate

Pensionarii ale căror pensii au fost majorate ca urmare a recalculării pot beneficia de acest ajutor dacă în luna august aveau venituri sub aceste limite.

Banii se acordă pentru un singur sistem utilizat pentru încălzirea locuinței, declarat de solicitant, potrivit Ministerului Muncii. Acesta este persoana singură sau, în cazul familiei, un membru al familiei care are capacitate deplină de exercițiu al drepturilor civile, care devine titularul ajutorului.

De asemenea, se acordă numai pentru o singură locuință, respectiv pentru locuința de domiciliu sau, după caz, de reședință.

Cuantumul se stabilește prin aplicarea compensării procentuale, la o valoare de referință specifică fiecărui sistem de încălzire.

Ajutorul pentru încălzirea locuinței se acordă în funcție de venitul net lunar pe membru de familie sau al persoanei singure, astfel:

Venitul mediu net lunar până la care se acordă ajutorul pentru încălzire este de:

  • 1386 lei /persoană în cazul familiei
  • 2053 lei, în cazul persoanei singure

Ajutor pentru încălzirea locuinței în sezonul rece 2024-2025. Grila compensare

Venit mediu lunar pe membru de familie sau persoana singură/ suma pentru compensare (%)

  • mai mic de 200 lei: 100%
  • între 200,1 și 320 lei: 90%
  • între 320,1 și 440 lei: 80%
  • între 440,1 și 560 lei: 70%
  • între 560,1 și 680,1 lei: 60%
  • între 680,1 lei și 920 lei: 50%
  • între 920,1 și 1040 lei: 40%
  • între 1040,1 lei și 1160 lei: 30%
  • între 1160,1 și 1280 lei: 20%
  • între 1280,1 și 1386 lei pe membru de familie: 10%
  • între 1280,1 și 2053 lei pentru persoana singură: 10%

Valoarea de referință pentru stabilirea cuantumului ajutorului este:

– prețul local al gigacaloriei în cazul încălzirii cu energie termică în sistem centralizat;

  • 250 lei în cazul încălzirii cu gaze naturale
  • 500 lei în cazul încălzirii cu energie electrică
  • 320 lei în cazul încălzirii cu combustibili solizi/petrolieri.

Ajutor pentru încălzirea locuinței în sezonul rece 2024-2025. Ce venituri se iau în calcul

Veniturile ce vor fi luate în calcul la stabilirea ajutorului pentru încălzirea locuinței reprezintă totalitatea veniturilor nete pe care le realizează persoana singură sau, după caz, membrii familiei, în luna anterioară lunii în care se solicită ajutorul pentru încălzire.

Veniturile care se iau în calcul sunt: salarii, pensii, indemnizații de șomaj, alte drepturi de asigurări sociale, indemnizații speciale etc., cu excepţia:

  • alocaţiei pentru susţinerea familiei (Legea nr. 277/2010)
  • alocaţiei de stat pentru copii (Legea nr. 61/1993)
  • bugetului personal complementar lunar şi a prestaţiilor sociale prevăzute (Legea nr. 448/2006)
  • burselor școlare
  • stimulentului educațional
  • sprijinului financiar ”Bani de liceu”
  • veniturilor obținute din activitățile cu caracter ocazional desfășurate de zilieri
  • sumelor ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despăgubiri sau sprijin financiar pentru situații excepționale.

Deținerea unor construcții în afara locuinței, terenuri sau obținerea unor producții agricole pot conduce la neacordarea ajutorului pentru încălzire.

Ajutorul pentru încălzire se acordă în limita sumelor rezultate din aplicarea compensării procentuale la valoarea de referință, dar nu mai mult decât contravaloarea consumului efectiv înregistrat.

Supliment pentru energie

Statul acordă încă o formă de sprijin, supliment pentru energie, în vederea acoperirii unei părți din consumul energetic al gospodăriei, pe tot parcursul anului. Acesta este stabilit în cuantum fix, se acordă lunar, tot anul și se cumulează cu ajutorul pentru încălzirea locuinței (în perioada sezonului rece).

Venitul mediu net lunar până la care se acordă suplimentul pentru energie este de 1386 lei/persoană în cazul familiei și 2053 lei, în cazul persoanei singure:

Cuantum:

  • Sursa de energie/ suma fixă acordată lunar (lei)
  • Energie electrică: 30 lei
  • Gaze naturale: 10 lei
  • Energie termică: 10 lei
  • Combustibili solizi și/sau petrolieri: 20 lei
  • Dacă singura sursă de energie utilizată este cea electrică: 70 lei

Suplimentul pentru energie se acordă cumulat în funcție de necesitățile energetice ale gospodăriei: pentru iluminat, pentru prepararea hranei, pentru apa caldă menajeră, unele gospodării putând cumula și 3 astfel de suplimente diferite.

Ajutor pentru încălzirea locuinței în sezonul rece 2024-2025. Cereri și acte necesare

Locuitorii din Alba Iulia, care se încadrează în condițiile acordării ajutorului, pot depune cereri din 1 noiembrie 2024. Acestea se depun la sediul Direcției de Asistență Socială Alba Iulia (B-dul Republicii nr.26) în intervalul luni – joi, între orele 8:00 -15:00 și vineri, între orele 8:00-12:00.

Acte necesare:

  • acte de identitate – CI/BI pentru toţi membrii familiei, care au acelaşi domiciliu ori reşedinţă la adresa la care se solicită ajutorul sau care locuiesc şi se gospodăresc împreună, sunt înscrişi în cartea de imobil şi sunt luaţi în calcul la stabilirea cheltuielilor de întreţinere a locuinţei. Pentru copiii sub 14 ani – certificate de naştere.
  • certificat de căsătorie – dacă este cazul.
  • acte din care să rezulte calitatea titularului cererii faţă de locuinţa pentru care solicită ajutorul:
  • contract de vânzare-cumpărare, contract cu clauză de întreţinere sau drept de abitaţie, extras de carte funciară; contract de închiriere, comodat, concesiune valabil la data depunerii cererii, împuternicire din partea proprietarului locuinţei sau a titularului contractului de închiriere, după caz.
  • acte doveditoare privind toate veniturile nete lunare (venituri din activităţi independente, salariu şi alte drepturi salariale inclusiv contravaloarea tichetelor de masă, venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din investiţii, pensii, indemnizaţii, venituri din activităţi agricole, venituri din premii şi din jocuri de noroc, venituri din transferul proprietăţilor imobiliare din patrimoniul personal şi al dezmembrămintelor acestuia, venituri obţinute din străinătate, depozite bancare, rentă viageră, alte venituri) realizate de către membrii familiei în luna anterioară solicitării dreptului
  • adeverinţă de la asociaţia de proprietari cu numărul şi numele persoanelor trecute la întreţinere.
  • act doveditor pentru grad de dizabilitate
  • carte de identitate a autoturismului/motocicletei
  • hotărâre judecătorească definitivă şi executorie privind stabilirea cuantumului pensiei/alocaţiei de întreţinere
  • factură de la furnizorul de gaze naturale, respectiv energie electrică.

Cererea se depune personal de titularul cererii. În situaţia în care titularul este persoană singură nedeplasabilă, cererea este însoţită de act medical care să dovedească acest lucru.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Două accidente rutiere în această dimineață, în municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Două accidente rutiere s-au produs, în această dimineață, pe străzile Ștefan cel Mare și Săvenilor din municipiul Botoșani.

În evenimentul de pe strada Săvenilor au fost implicate trei autoturisme, iar în cel de pe strada Ștefan cel Mare – două.

La ambele incidente au intervenit pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere, autospeciala de descarcerare, ambulanță SMURD, precum și echipaje ale Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

O conducătoare auto și un copil de 8 ani, aflați într-unul dintre vehiculele implicate în accidentul de pe strada Ștefan cel Mare, au primit îngrijiri medicale la fața locului, însă au refuzat transportul la spital.

Pompierii au acționat în ambele situații pentru înlăturarea pericolului de incendiu.

Pentru prevenirea unor astfel de evenimente, ISU Botoșani recomandă conducătorilor auto să manifeste prudență la volan și să respecte regulile de circulație, pentru siguranța proprie și a celorlalți participanți la trafic.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Sindicatele anunță proteste în penitenciarele din toată țara

Publicat

Publicitate

Sindicatele angajaților din sistemul penitenciar au anunțat că, începând de luni, declanșează proteste în penitenciarele din toată țara și cer, printre altele, stoparea inițiativelor care vizează noi modificări ale cadrului legal ce reglementează pensiile militare de stat.

Potrivit unui comunicat transmis, luni, AGERPRES, Federația Sindicatelor din Sistemul Penitenciar, în solidar cu Federația PUBLISIND, și Sindicatul Național al Polițiștilor de Penitenciare declanșează acțiuni de protest în toate penitenciarele începând de luni.

‘FSSP-PUBLISIND blochează activitățile din Poliția Penitenciară prin coordonarea de acțiuni sindicale unitare în cadrul cărora toți polițiștii de penitenciare vor refuza munca suplimentară, iar organizațiile sindicale vor exprima în scris dezacordul pentru depășirea plafonului maximal de 180 de ore suplimentare anual prevăzut de lege’, se precizează în comunicat.

În absența resurselor umane necesare, funcționarea Poliției Penitenciare este dependentă de prestarea muncii suplimentare de către polițiștii de penitenciare, într-un volum imens, unic în România, plafonul maximal legal de 180 de ore anual fiind depășit încă din luna iunie în majoritatea unităților, menționează sursa citată, care adaugă că simpla exercitare a dreptului legal de a refuza în scris prestarea de muncă suplimentară generează blocaje grave ale activităților din sistemul penitenciar. În susținerea revendicărilor, vor fi organizate și acțiuni de protest.

Printre solicitările sindicatelor se numără:

– stoparea oricăror demersuri de reorganizare a unor unități din Poliția Penitenciară, inițiate în absența dialogului social cu organizațiile sindicale reprezentative din sistemul penitenciar, cu încălcarea cadrului legal, a Acordului colectiv la nivelul grupului de unități Poliția Penitenciară și, respectiv, a Acordului colectiv privind transparența decizională și dialogul în Poliția Penitenciară;

Publicitate

– asigurarea bugetului necesar pentru plata tuturor drepturilor salariale în anul 2026, fără eliminarea sau diminuarea unor elemente ale sistemului de salarizare al polițiștilor de penitenciare;

– stoparea inițiativelor care vizează noi modificări ale cadrului legal ce reglementează pensiile militare de stat;

– creșterea numărului de posturi prevăzute pentru Poliția Penitenciară, corespunzător cu standardele de resurse umane, precum și cu extinderea capacității de deținere;

– deblocarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante din Poliția Penitenciară, în vederea compensării, cel puțin parțiale, a lipsei acute de personal, precum și pentru diminuarea numărului de ore suplimentare prestate.

Calendarul de acțiuni include:

– blocarea activităților prin dezacordul scris al PUBLISIND/SNPP-FSSP privind depășirea plafonului legal maximal de 180 ore de muncă suplimentară care pot fi prestate în cursul anului 2025 de către salariații din Poliția Penitenciară (începând cu ziua de luni);

– blocarea activităților prin refuzul expres al tuturor polițiștilor de penitenciare de a mai presta muncă suplimentară, precum și refuzul de a exercita alte sarcini decât cele corespunzătoare fișei postului (începând cu ziua de luni);

– mitinguri la sediile penitenciarelor, la sediul ANP și la sediul MJ.

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Ajutorul de deces: Care este suma maximă acordată

Publicat

Publicitate

Ajutorul de deces este o indemnizație unică acordată prin Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) pentru a sprijini acoperirea parțială a cheltuielilor legate de înmormântare. Acesta poate fi solicitat atât în cazul decesului unei persoane asigurate sau pensionare, cât și în situația în care a decedat un membru de familie neasigurat. În anul 2025, suma maximă acordată poate ajunge la 8.620 de lei.

Valoarea ajutorului de deces este stabilită anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat și nu poate fi mai mică decât câștigul salarial mediu brut folosit la fundamentarea acestui buget.

Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat. Acesta nu poate fi mai mic decât valoarea câştigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Odată cu intrarea în vigoare a Legii nr. 10/2025 privind bugetul asigurarilor sociale de stat pentru anul 2025, cuantumul ajutorului de deces este:

  • în cazul decesului pensionarului sau asiguratului – 8.620 lei;
  • în cazul decesului unui membru de familie neasigurat – 4.310 lei;

Ajutorul de deces în 2025. În ce situație se acordă ajutorul de înmormântare?

Potrivit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în     sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă;
  • persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu;
  • unui membru de familie al asiguratului, pensionarului sau al persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului,  care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

Ajutorul de deces se acordă unei singure persoane, care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces și  care poate fi, după caz:

Publicitate
  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • oricare persoană fizică/juridică.

Ajutorul de deces se acordă asiguratului, pensionarului sau persoanei aflate în timpul concediului pentru creşterea copilului, al cărui membru de familie a decedat. În acest caz, membru de familie, în sensul legii, poate fi:

  • soţul/soţia;
  • copiii proprii, copiii adoptaţi, copiii aflaţi în plasament familial sau cei încredinţaţi spre creştere şi educare familiei, în vârstă de până la 18 ani sau, dacă îşi continuă studiile, până la terminarea acestora, fără a depăşi vârsta de 26 de ani sau copiii indiferent de vârstă dacă și-au pierdut capacitatea de muncă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani, respectiv 26 de ani;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru muncă, în vârstă de peste 18 ani, ajutorul de deces se acordă cu condiţia prezentării unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă cauza care l-a făcut inapt pentru muncă şi data ivirii acesteia;
  • în situaţia în care membrul de familie decedat era un copil în vârstă de până la 18 ani inclusiv, ajutorul de deces se acordă indiferent dacă era sau nu la studii;
  • în cazul decesului copilului cu vârsta de peste 18 ani, fără a depăşi 26 ani, ajutorul de deces se acordă dacă se afla în continuarea studiilor;
  • părinţii (socrii) şi bunicii oricăruia dintre soţi.

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat de 54 de ani din Albești, căutat de polițiști după ce a dispărut de la domiciliu

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Botoșani desfășoară verificări pentru localizarea unui bărbat de 54 de ani, din comuna Albești, care a dispărut de la domiciliu în cursul zilei de 21 noiembrie a.c. Membrii familiei au sesizat autoritățile după ce acesta nu s-a mai întors acasă și nu au mai reușit să ia legătura cu el.

Bărbatul dispărut se numește Savin Dumitru și are următoarele semnalmente: aproximativ 90 de kilograme, 1,77 metri înălțime, ochi negri și față ovală.

Polițiștii fac apel la cetățeni pentru sprijin în găsirea acestuia. Oricine poate oferi informații care ar putea conduce la identificarea și localizarea bărbatului este rugat să sune de urgență la 112 sau să se adreseze celei mai apropiate unități de poliție.

Autoritățile continuă căutările și verificările specifice în zonă pentru a stabili împrejurările dispariției.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending