Connect with us

Eveniment

Ajutor de urgență pentru victimele infracțiunilor: Voucher de până 15.000 de lei, pentru nevoile urgente. Cum poate fi solicitat

Publicat

Publicitate

Românii care au fost victime ale infracțiunilor și au pierdut sume mari de bani vor putea beneficia de un ajutor de la stat. Un proiect de act normativ publicat recent de Ministerul Justiției prevede că oamenii vor putea primi un voucher de până la 15.000 de lei pentru a-și acoperi cheltuielile curente, relatează alba24.ro.

Ministerul Justiției a inițiat, pe 3 februarie, procedura de consultare publică a Proiectului de H.G. privind aprobarea Metodologiei de emitere, distribuire și decontare a voucherelor destinate victimelor infracțiunii, pentru stabilirea cuantumului acestora, precum și a criteriilor de selectare a entităților publice și private înrolate în mecanismul de acordare și pentru completarea Hotărârii Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcționarea Ministerului Justiției.

Proiectul operaționalizează prevederile  Legii nr. 230/2022 de consolidare a ANABI, prin care a fost instituit Mecanismul naţional de susţinere a prevenirii criminalităţii, un fond care reutilizează în interes social activele confiscate în cadrul procesului penal.

Voucher de 15.000 de lei pentru victimele infracțiunilor

Conform proiectului, victimele infracțiunilor pot solicita un avans din compensația financiară sub formă de voucher pentru acoperirea nevoilor urgente, în limita unei sume echivalente cu 5 salarii de bază minime brute pe țară, respectiv 15.000 de lei. Voucherele vor fi acordate  într-un termen de cel mult 72 de ore de la  aprobarea cererii.

Introducerea acestui mecanism de compensare, sub formă de vouchere, va contribui la simplificarea acoperirii nevoilor urgente ale victimelor, de tipul cheltuielilor de hrană, cazare, transport, medicamente, materiale sanitare etc.

Prin acest proiect este stabilită metodologia necesară pentru emiterea, distribuirea și decontarea acestor vouchere.

Publicitate

Cum se pot acorda vouchere

Solicitarea și acordarea voucherelor destinate victimelor infracțiunii se va realiza prin formularea și transmiterea unei cereri de acordare a voucherelui de către victima infracțiunii care va fi soluționată de către Comisia pentru acordarea de compensații financiare victimelor infracțiunilor. 

Pentru simplificarea reglementării, prin prezentul proiect de act normativ au fost propuse modele de cerere de acordare a voucherului și referat de estimare a cheltuielilor pentru acoperirea nevoilor urgente ale victimelor infracțiunilor.

Mecanismul de emitere, distribuire și decontare a voucherelor pentru acoperirea nevoilor urgente va institui în sarcina Ministerului Justiției, a unităților emitente, a unităților afiliate și a entităților publice și private înrolate în procedura de distribuire a voucherelor pentru acoperirea nevoilor urgente anumite atribuții și obligații în scopul asigurării accesului victimelor infracțiunii la voucherele pentru acoperirea nevoilor urgente.

Astfel, voucherele vor fi emise și distribuite anual de către unitățile emitente care își desfășoară activitatea în baza autorizației de funcționare, acordată de Ministerul Finanțelor, potrivit Legii nr. 165/2018, în temeiul unui contract încheiat cu Ministerul Justiției, potrivit prevederilor legale privind achizițiile publice.

Fondurile necesare pentru acordarea voucherelor pentru victimele infracțiunilor se va asigura de la bugetul Ministerului Justiției.

Totodată, Ministerul Justiției va stabili numărul de vouchere, valoarea lor estimată, precum și suportul pe care acestea vor fi realizate.

Unitățile emitente vor fi obligate să selecteze unitățile afiliate care acceptă vouchere pentru acoperirea nevoilor urgente pe baza unor proceduri transparente și nediscriminatorii, astfel încât să asigure o acoperire geografică națională și vor avea obligația de a comunica trimestrial Ministerului Justiției lista actualizată a unităților afiliate care acceptă voucherele.

La rândul lor, unitățile afiliate care utilizează aparate de marcat electronice fiscale potrivit dispozițiilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, vor avea obligația de a evidenția pe bon fiscal distinct contravaloarea produselor comercializate care se încadrează în categoria nevoi urgente.

Emiterea voucherelor pentru acoperirea nevoilor urgente va implica respectarea anumitor condiții, respectiv, obligativitatea menționării numărului cu care au fost înseriate de către unitatea emitentă, a numelui și a adresei emitentului și datele sale de identificare, perioada de valabilitate și  interdicția de a fi utilizat pentru alte scopuri decât cel pentru care a fost emis.

Beneficiarul va putea utiliza voucherele pentru acoperirea nevoilor urgente numai în rețeaua unităților afiliate.

Voucherele pentru acoperirea nevoilor urgente vor avea valoarea aprobată de către Comisia pentru acordarea de compensații financiare victimelor infracțiunilor și o perioadă de valabilitate de 90 de zile de la data emiterii.

Proiect de act normativ stabilește că vor fi autorizate să distribuie vouchere pentru acoperirea nevoilor urgente:

  • Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului și structurile aflate în coordonarea sau subordinea acestora;
  • Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne;
  • Agenției Naționale Antidrog, din cadrul Ministerului Afacerilor Interne;
  • Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați;
  • orice altă entitate publică care are, potrivit legii sau actului constitutiv, ca obiect de activitate asistența și protecția victimelor și/sau asistența socială.
  • asociațiile și fundațiile cu obiect de activitate în domeniul asistenței și protecției victimelor și/sau asistenței sociale, înregistrate în lista entităților publice și private înrolate în mecanismul de distribuire a voucherelor.

Pentru înrolarea în mecanismul de distribuire a voucherelor pentru acoperirea nevoilor urgente, entitățile publice și private vor completa un formular, respectiv o cerere de înrolare.

În baza formularelor transmise de entitățile publice și a cererilor de înrolare înregistrate de entitățile private, Ministerul Justiției va întocmi o listă, iar verificarea îndeplinirii condițiilor de înscriere a entităților publice și private se va realiza de către o comisie inter-instituțională alcătuită din 5 membri numiți prin ordin al ministrului justiției, pentru un mandat de trei ani.

Cererile entităților private de înrolare în mecanismul de distribuire a voucherelor pentru acoperirea nevoilor urgente ale victimelor infracțiunilor vor fi evaluate prin raportare la  o grilă de punctaj, conform unor criterii.

Lista entităților implicate în mecanismul de distribuire a voucherelor către victimele infracțiunilor va fi publicată și actualizată anual pe pagina de internet a Ministerului Justiției.

Sancțiuni de până la 30.000 de lei pentru beneficiarii voucherelor, pentru anumite fapte

Proiectul de act normativ propune reglementarea unor contravenții în cazul nerespectării de către victimă sau de către orice altă persoană care intră în posesia voucherului a anumitor fapte:

  • utilizarea voucherelor pentru acoperirea nevoilor urgente în alt scop decât cel prevăzut de prezenta metodologie – sancțiuni între 1.000 și 10.000 de lei
  • solicitarea și/sau furnizarea de numerar în schimbul voucherelor pentru acoperirea nevoilor urgente sau pentru fracțiuni din acestea – sancțiuni între 2.000 și 20.000 de lei
  • comercializarea voucherelor pentru acoperirea nevoilor urgente contra unei fracțiuni de preț sau a altor bunuri/servicii decât cele stabilite prin lege – sancțiuni între 3.000 și 30.000 de lei

Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor se va realiza de către persoanele împuternicite în acest scop, desemnate prin ordin comun al Ministrului Justiției și Ministrului Afacerilor Interne.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Razia momentului la Botoșani: Percheziții și verificări în Cișmea, coordonate de șeful I.P.J. Sunt căutați cei care au vandalizat peste 60 de apartamente

Publicat

Publicitate

În acest moment, polițiștii botoșăneni desfășoară o razie în zona Cișmea, din municipiul Botoșani, împreună cu reprezentanți ai S.C. LOCATIVA și jandarmi, pentru verificarea legalității persoanelor care locuiesc în zona respectivă.

Concomitent cu aceste activități sunt puse în executare patru mandate de percheziție domiciliară la persoane bănuite de comiterea infracțiunii de distrugere.

Acțiunea se desfășoară cu sprijinul polițiștilor din cadrul Serviciului pentru Acțiuni Speciale și este coordonată de șeful I.P.J. BOTOȘANI.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Binecredinciosul Împărat Iustinian cel Mare

Publicat

Publicitate

Împăratul Iustinian a fost unul dintre cei mai de seamă împărați ai Imperiului Bizantin. S-a născut în anul 483 din părinţi binecredincioşi, în Tauresium, o localitate la sud de Uskub, lângă Scopje, capitala Macedoniei de astăzi.

Savatie şi Biglenisa, părinţii săi, creştini fiind, i-au acordat o educaţie aleasă. În anul 518, unchiul său, Iustin, a ajuns împărat, apoi, cu patru luni înainte să moară, în luna aprilie a anului 527, l-a înfiat pe Iustinian, ungându-l împărat în locul său. A primit o educaţie deosebită încă din tinereţe, devenind un excepţional cunoscător al dreptului şi istoriei Imperiului Roman, dar şi un foarte bun teolog.

Domnia lui poate fi urmărită pe patru planuri:
1. A fost mare ctitor de biserici. Împăratul Iustinian a ctitorit câteva biserici de seamă, dintre care menţionăm „Sfânta Ecaterina”, de la poalele muntelui Sinai, apoi Biserica „San Vitale”, din Ravena. În anul 532 a început şi în anul 537 a sfinţit capodopera creştinătăţii – Biserica „Sfânta Sofia” din Constantinopol.
2. A fost un mare reformator al legislaţiei bizantine. Dintre reformele sale amintim „Codex Iustinianus”, din anii 528-529, şi „Digestensto Pandectae”.
3. A fost un mare teolog, el însuşi era un teolog, dar era şi preocupat de treapta de învăţătură a Bisericii şi de pacea Bisericii. El s-a implicat direct în adaptarea formulei numite „theopasite”, adică unul din Sfânta Treime a pătimit în trup, adoptată chiar de călugării din Sciţia Mică, după cum a avut o contribuţie importantă la convocarea, apoi la desfăşurarea lucrărilor celui de-al V-lea Sinod ecumenic, care a avut loc în anul 553, în lunile mai-iunie, sinod care a condamnat erezia lui Origen. A fost şi un mare trăitor, un mare postitor şi un mare rugător, după cum şi un mare iubitor al Bisericii.
4. A avut legătură cu teritoriile noastre prin reformele sale. Sunt cunoscute mai multe lucrări pe care Iustinian le-a întreprins în ceea ce priveşte construcţiile militare şi de apărare, lucru menţionat în lucrarea „De edificiis”, inclusiv în zona sud-dunăreană. În anul 535, printr-o reformă legislativă numită novelă, a pus bazele Arhiepiscopiei „Iustiniana Prima”, care avea în jurisdicție, printre altele, şi două oraşe cetăţi din spaţiul ţării noastre de atunci, din zona Banatului.

Din acest punct de vedere, domnia binecredinciosului împărat Iustinian cel Mare, este importantă prin faptul că teritoriul romanesc, în timpul domniei sale, a reintrat sub stăpânire bizantină, iar din punct de vedere bisericesc, acest spaţiu a fost integrat în jurisdicţia Patriarhiei Ecumenice, prin „Iustiniana Prima”.

Citeste mai mult

Eveniment

Asigurările sociale de sănătate se schimbă din temelii: CNAS explică noile reguli din 2025

Publicat

Publicitate

Casa Națională de Asigurări de Sănătate a prezentat vineri principalele noutăți privind asigurările sociale de sănătate prevăzute în Legea 141/2025 care reglementează unele măsuri fiscal-bugetare, noutăți care intră în vigoare de la 1 august.

Începând cu luna august 2025, prin Legea nr. 141/2025, au fost adoptate o serie de măsuri fiscal-bugetare, inclusiv măsuri cu impact în sistemul de asigurări sociale de sănătate, care, prin implementare, să conducă la sustenabilitate și asigurarea serviciilor medicale și medicamentelor necesare bolnavilor, precum și continuitate în acordarea acestora.

Astfel, de la data de 1 august 2025, se menține calitatea de asigurat fără plata contribuției pentru următoarele categorii de persoane:
* copiii până la vârsta de 18 ani, tineri de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani dacă sunt elevi, ucenici sau studenți, respectiv studenți-doctoranzi (4.491.781 persoane);
* tinerii cu vârsta de până la 26 de ani care provin din sistemul de protecție a copilului (16.236 persoane);
* femeile însărcinate și lăuzele (24.721 persoane);
* pensionarii cu venituri sub 3.000 lei (2.385.705 persoane);
* persoanele cu handicap (180.159 persoane);
* bolnavii cu afecțiuni oncologice (7.193 persoane) beneficiari de programe naționale de sănătate, care nu au surse de venit;
* persoanele care execută o pedeapsă privativă de libertate sau se află în arest preventiv (18.168 persoane);
* victimele traficului de persoane, pentru o perioadă de cel mult 12 luni (17 persoane);
* voluntarii care își desfășoară activitatea în cadrul serviciilor de urgență voluntare, în baza contractului de voluntariat (5 persoane);
* donatorii de celule stem hematopoietice, pentru o perioadă de 10 ani de la donare (0 persoane în evidențele actuale).

Categoriile care au calitate de asigurat până la data de 1 septembrie 2025, potrivit legii, iar după această dată calitatea de asigurat se menține urmare a reținerii la sursă, începând cu data de 1 august 2025, de către plătitorul de venit, a contribuției de 10%, nefiind necesar niciun demers suplimentar din partea acestora:
* pensionarii cu venituri peste 3.000 lei (1.960.804 persoane) – pentru partea care depășește suma de 3.000 lei;
* beneficiarii unor legi speciale (141.376 persoane) – veterani, revoluționari etc.;
* persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj (44.090 persoane);
* persoanele fizice care beneficiază de venit minim de incluziune – ajutor social (323.542 persoane);
* persoanele care se află în concediu de acomodare sau de creștere și îngrijire copil (127.054 persoane).

CNAS a afirmat că persoanele coasigurate (650.431 persoane) au calitatea de asigurat până la data de 1 septembrie 2025. După această dată, aceștia își pot menține calitatea de asigurat în situația în care persoana asigurată care îi are în întreținere va depune declarația unică la organul fiscal (disponibilă pe site-ul ANAF) și va plăti 25% din contribuția calculată la 6 salarii minim brute pe economie (echivalentul a 607,5 lei), iar restul de 75% până la data de 25 mai 2026 (1.822,5 lei), sau pot face acest demers în nume propriu.

De asemenea, până la data de 1 septembrie 2025 se menține calitatea de asigurat pentru personalul monahal (2.504 persoane), ulterior acesta având posibilitatea să opteze pentru plata contribuției prin depunerea declarației unice la organele fiscale și plata a 25% la data depunerii declarației, iar restul de 75% până la data de 25 mai 2026.

Publicitate

‘Bolnavii cu afecțiuni incluse în programele naționale de sănătate, care nu realizează venituri (58.200 persoane), alții decât cei cu afecțiuni oncologice (7.193 persoane), vor beneficia în continuare de servicii medicale, servicii conexe, medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale acordate în cadrul programului național de sănătate al cărui beneficiar este, precum și de serviciile medicale care stau la baza acordării acestora (consultații și spitalizări) cuprinse în pachetul de servicii medicale de bază, până la vindecarea respectivei afecțiuni’, precizează CNAS.

Referitor la concediile medicale pentru boală obișnuită (cod indemnizație 01), începând cu data de 1 august 2025, cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obișnuite sau de accidente în afara muncii se determină în funcție de totalul zilelor de concediu medical acordat pentru fiecare episod de boală, după cum urmează:
* prin aplicarea procentului de 55% asupra bazei de calcul stabilite pentru pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de până la 7 zile de incapacitate temporară de muncă;
* prin aplicarea procentului de 65% asupra bazei de calcul stabilite pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă cuprinsă între 8 și 14 zile de incapacitate temporară de muncă;
* prin aplicarea procentului de 75% asupra bazei de calcul stabilite pentru certificatele de concediu medical eliberate pentru o perioadă de cel puțin 15 zile de incapacitate temporară de muncă.
* Cuantumul brut lunar al indemnizației pentru incapacitate temporară de muncă pentru unele boli cardiovasculare se menține la nivelul actual, de 75% din baza de calcul.

‘Pentru concediile medicale eliberate în cadrul unui episod de boală pentru care certificatele de concediu medical inițiale au fost eliberate până la data de 1 august 2025, se aplică dispozițiile legale în vigoare la data eliberării certificatelor de concediu medical inițiale’, afirmă aceeași sursă.

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO Georgescu și Simion, spectacol cu lopeți și cizme de cauciuc pe ruinele românilor: „Turism politic pe ruinele oamenilor”, președintele CJ Suceava

Publicat

Publicitate

În timp ce localnicii din Broșteni, Suceava, își caută printre ruine bunurile luate de viituri, politicienii suveraniști Călin Georgescu și George Simion au transformat zona calamitată într-o scenă de campanie, scrie stiripesurse.ro.

În două zile diferite, dar cu același stil populist, cei doi au apărut cu lopeți, camere de filmat și echipe de susținători, blocând drumuri și oferind imagini controversate: fanfară, discursuri „mărețe”, gărzi de corp și zeci de oameni mobilizați să curețe nămolul doar în jurul casei unde s-a filmat Georgescu. Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, a criticat acțiunile, numindu-le „turism politic pe ruinele oamenilor” și a cerut „sprijin real, nu like-uri și poze”.

 

Liderii spectrului politic suveranist, Călin Georgescu şi George Simion, care nu demult se afişau împreună la votul pentru preşedintele României, s-au aflat, vineri, la Broşteni, în judeţul Suceava, una dintre localităţile cele mai grav afectate de inundaţii. Au mers separat, nu împreună, iar acţiunea nu doar că a blocat, pe alocuri, la propriu circulaţia pe străzile şi aşa pline de nămol ale micului oraş sucevean, dar a oferit şi imagini ce pot fi catalogate ca fiind bizare: zeci de localnici s-au alăturat pompierilor, pentru a îndepărta nămolul din jurul unei singure case, acolo unde se afla Georgescu, înconjurat de gărzi de corp şi de camere de luat vederi. Acţiunile celor doi au fost catalogate drept populiste de către preşedintele Consiliului Judeţean Suceava, Gheorghe Şoldan, care a anunţat că aşteaptă „să se elibereze zona de anumiţi turişti din ţară” pentru ca acţiunea de curăţare a curţilor şi străzilor să se poată desfăşura aşa cum trebuie, potrivit news.ro.

 

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending