Connect with us

Eveniment

Ajutor de stat de 10.000 lei/ha pentru producătorii agricoli de căpșune. Inițiativă legislativă, la Senat

Publicat

Publicitate

Parlamentarii propun instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru producătorii agricoli de căpșune. Aceștia ar putea primi un sprijin financiar de 10.000 de lei/ha, în anumite condiții. 

O propunere legislativă privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru producătorii agricoli de căpșune a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere pe 7 iunie. Inițiatorii, un grup de parlamentari de la UDMR, spun că în economia locală şi în comunităţile rurale cultivarea căpşunilor are o importanţă semnificativă, întrucât generează locuri de muncă, stimulează comerţul local şi implicit contribuie la dezvoltarea rurală.

„Susţinerea agricultorilor de căpşune prin intermediul unei scheme de ajutor de stat poate ajuta la menţinerea acestui sector vital şi la asigurarea stabilităţii economico-sociale la nivel naţional. De asemenea, ajutorul ar putea contribui la asigurarea unei producţii alimentare sustenabile şi eehilibrate, precum şi la consolidarea siguranţei alimentare”, se precizează în expunerea de motive.

În anul 2021, la nivelul întregii ţării, potrivit datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică, s-au înfiinţat căpşuni pe o suprafaţă de doar circa 2.000 ha.

Ajutor de stat pentru producătorii de căpșune

Prin inițiativa legislativă se propune instituirea unui ajutor de stat producătorilor de căpşune.

Astfel, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale care sunt înregistrate şi autorizate potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008, persoanele juridice, cooperativele agricole înfiinţate, organizate şi care funcţionează potrivit Legii cooperaţiei agricole nr. 566/2004, respectiv grupurile sau organizaţiile de producători vor putea să beneficieze de un sprijin financiar în valoare de 10.000 lei/ha, care să nu depăşească suma de 100.000 lei.

Publicitate

Producătorii sunt eligibili în măsura în care cultivă căpşune pe o suprafaţă de cel puţin 0,3 ha inclusiv şi/sau pe o suprafaţă destinată cultivării în spaţii protejate de cel puţin 500 mp inclusiv, obţin o producţie de cel puţin 5.000 kg/ha de pe aceste suprafeţe şi comercializează cel puţin 3.000 kg/ha din producţie până la data de 1 noiembrie a anului în curs.

Ajutorul de stat instituit se va putea acorda pe o perioadă de 3 ani, pentru producţia autohtonă şi o singură dată pe an.

Valoarea ajutorului de stat care se acordă beneficiarilor este de 10.000 lei/ha, fără ca această sumă să depăşească 100.000 lei.

Fondurile necesare se vor asigura de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Ajutorul de stat pentru producătorii de căpșune va putea fi cumulat cu alte forme de sprijin acordate în conformitate cu legislaţia europeană şi naţională în vigoare.

Cererea de plată pentru acordarea ajutorului de stat se va putea depune la sediul centrelor judeţene/ municipiului Bucureşti ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie în Agricultură.

Condiții de eligibilitate

Potrivit proiectului, pentru a fi eligibili la acordarea ajutorului de stat pentru producţia de căpşune, producătorii de căpşune trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

a) să solicite ajutorul de stat prevăzut de prezenta lege;

b) să fie înregistraţi în evidenţele Registrului agricol deschis la primăriile în a căror rază administrativ- teritorială se află suprafeţele cultivate cu căpşune, în anul 2023;

c) să prezinte un certificat de atestare fiscală, nu mai veche de 30 de zile, din care să reiasă lipsa datoriilor la bugetul de stat;

d) să deţină şi să exploateze suprafeţe cultivate cu căpşune de cel puţin 0,3 ha inclusiv, iar suprafaţa destinată cultivării în spaţii protejate să fie de cel puţin 500 mp inclusiv;

e) să obţină o producţie de minimum 5.000 kg/ha de pe suprafaţa, din care să comercializeze cel puţin 3.000 kg/ha până la data de 1 noiembrie a anului de cerere.

f) să nu se afle în reorganizare, lichidare sau faliment la data accesării ajutorului de stat fără a fi emisă o decizie definitivă a instanţelor judecătoreşti de constatare a falimentului până la această dată.

sursa: senat.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

PSD Botoșani cere parlamentarilor PNL să susțină în partid și în Parlament menținerea plafonării adaosului comercial la alimente

Publicat

Publicitate

Peste 270.000 de români au primit tichetele de energie pentru plata facturilor din iulie și august. Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), prin agențiile teritoriale, a anunțat că a finalizat verificarea cererilor validate automat prin intermediul aplicației informatice EPIDS și s-au emis primele tichete de energie pentru plata facturilor aferente lunilor iulie și august 2025, scrie alba24.ro.

Tichetul emis confirmă faptul că solicitantul este eligibil pentru acordarea sprijinului pentru energie.

Peste 270.000 de români au primit tichetele de energie pentru plata facturilor din iulie și august

Vineri, 19 septembrie, ANPIS a efectuat plata pentru primii 274.541 beneficiari de tichet de energie, în valoare totală de 27.384.900 lei.

Astfel, începând din 23 septembrie 2025, aceștia vor putea utiliza suma pentru plata facturilor de energie electrică, aferente lunilor iulie și august.

Potrivit ANPIS, procesul de stabilire a eligibilității cererilor înregistrate aferente lunilor iulie și august 2025 este un proces în continuă desfășurare, până la data de 27 septembrie 2025, dată limită de depunere a cererilor raportate la perioada menționată anterior.

După această dată, sprijinul financiar va fi acordat începând cu luna în care este depusă cererea, până la 31 martie 2026.

Publicitate

Tichetul nu trebuie prezentat la achitarea facturii în oficiile poștale, nu este transmisibil și nu poate fi utilizat pentru alte locuri de consum, în afara celui pentru care a fost acordat.

Informații suplimentare și asistență, privind procesul de solicitare și utilizare a tichetului de energie, se pot obține prin Call-center ANPIS: 021.9309.

Întrebări și răspunsuri privind tichetele de energie

Cine poate beneficia de sprijinul pentru energie electrică?

Potrivit AJPIS, pot beneficia de sprijin pentru plata facturilor la energia electrică persoanele care îndeplinesc următoarele condiții de eligibilitate:

  • Persoane singure cu venit net lunar ≤ 1.940 lei;
  • Familii – venitul net lunar mediu pe membru ≤ 1.784 lei.

Cine nu poate beneficia de sprijinul pentru energie electrică?

Solicitanții care se află într-una dintre situațiile enumerate nu sunt eligibili pentru acordarea sprijinului de energie:

  • Solicitantul nu are domiciliul sau reședința în România;
  • Solicitantul nu are act de identitate valabil;
  • Beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial (public sau privat);

Care este perioada pentru care se aplică sprijinul pentru energie?

Măsura de sprijin financiar cu o valoare de 50 de lei pe lună se aplică pentru perioada 1 iulie 2025 – 31 martie 2026.

Cum pot folosi sprijinul?

Sprijinul poate fi folosit pentru plata facturii de energie electrică care se face la oficiul poștal. Nu este necesară prezentarea tichetului de energie, ci doar a facturii.

Pentru obținerea sprijinului este obligatoriu ca solicitantul să fie titularul contractului de furnizare de energie electrică?

Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu titular al contractului de furnizare de energie electrică.

Care sunt veniturile luate în calcul?

Se iau în calcul următoarele categorii de venituri:

  • Venituri realizate în luna anterioară solicitării sprijinului:pensii din sistemul public;
    • pensii din sistemele de pensii neintegrate sistemului public (case de pensii sectoriale, ale cultelor religioase, ale avocaților și notarilor, magistraților, etc.);
    • venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale;
    • indemnizația socială pentru pensionari (OUG nr. 6/2009);
  • Venituri realizate în anul 2024: din activități independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din cedarea folosinței bunurilor,venituri din investiții, venituri din premii și jocuri de noroc,venituri din alte surse, definite conform art. 114 și 117 din Legea nr. 227/2015;
  • Media veniturilor din ultimele 6 luni, reprezentând salarii și asimilate salariilor, definite conform art. 76 din Legea nr. 227/2015.

Cum se stabilește venitul mediu lunar pentru a deveni beneficiar de sprijin?

Se însumează toate veniturile nete realizate de membrii familiei (pensii, salarii, indemnizații, chirii, venituri din activități independente, jocuri de noroc), iar totalul se împarte la numărul membrilor de familie.

Ce venituri nu se iau în calcul?

Nu se iau în calcul alocațiile pentru copii și ajutoarele de stat cu destinație specială (ex.: burse sociale).

Unde se poate depune cererea?

Cererea se poate depune:

  • direct în aplicația informatică EPIDS
  • la primăria de domiciliu
  • la oficiul poștal

Trebuie depusă o cererere în fiecare lună ?

Nu. Cererea se depune o singură dată pentru întreaga perioadă iulie 2025 – martie 2026, iar sprijinul se acordă lunar, după verificarea îndeplinirii condițiilor de acordare.

Când trebuie să depun cererea pentru decontarea facturilor aferente lunilor iulie 2025-august 2025?

Pentru a beneficia de sprijin pentru plata facturilor din luna iulie si luna august 2025, trebuie să depuneți cererea până la data de 27 septembrie 2025, iar dacă depuneți după aceasta dată, veți primi sprijnul începând cu luna depunerii cererii, până la 31 martie 2026.

Ce date sunt necesare pentru completarea cererii?

Pentru completarea cererii, sunt necesare următoarele date:

  • Numele, prenumele și CNP-ul solicitantului, respectiv ale membrilor familiei
  • Codul POD al locului de consum pentru care se solicită sprijinul și codul de client al contractului de energie electrică
  • Adresă de e-mail valabilă (dacă există) și un număr de telefon
  • După caz, informații privind veniturile.

Ce înseamnă cod POD și unde pot să îl regăsesc pe factură?

Codul POD reprezintă identificatorul unic al locului de consum de energie electrică. Acesta este meționat pe pagina a doua sau în  anexa facturii la energie.

Ce se întâmplă în situația în care, pe factură, am mai multe locuri de consum, respectiv POD-uri?

Sprijinul financiar poate fi utilizat pentru un singur loc de consum (POD), cel declarat în cerere.

Cum pot intra în posesia tichetului electronic de energie?

Tichetul de energie se generează automat prin intermediul aplicației EPIDS, după verificarea îndeplinirii condițiilor de acordare și se transmite pe adresa de email din cerere.

Dacă este precizat în cerere că dorește tichetul tipărit, acesta va fi expediat, prin Poștă, în termen de 15 zile lucrătoare de la emitere.

Pentru ce se utilizează tichetul de energie?

Tichetul confirmă faptul că, solicitantul este eligibil pentru acordarea sprijinului. Acesta nu este necesar pentru plata facturii de energie electrică la Poșta Română.

Pot da tichetul altei persoane?

R: Tichetul nu este transmisibil și nu poate fi utilizat pentru alte locuri de consum, în afara celui pentru care a fost acordat.

Citeste mai mult

Eveniment

,,Alege să fii fair-play”: Elevii din Săveni s-au întâlnit cu jandarmii

Publicat

Publicitate

Astăzi, 19 septembrie, jandarmii botoșăneni au desfășurat, la Liceul Teoretic ,,Dr. Mihai Ciucă” Săveni, o activitate în cadrul campaniei preventiv-educative ,,Alege să fii fair-play!”, adresată elevilor de liceu.

Activitatea, la care au participat aproximativ 160 de elevi și cadre didactice, s-a desfășurat sub forma unor discuții despre prevenirea faptelor antisociale la manifestările publice cu caracter sportiv, dar au fost abordate și teme privind siguranța școlară, evitarea victimizării și a bullyingului, precum și consecințele legale ale săvârșirii unor fapte de natură penală sau contravențională.

În anul școlar 2025 – 2026, pe lângă campania menționată, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani va derula la unitătile de învățământ din competență încă două campanii destinate elevilor, respectiv ,,Patrula prieteniei”, care se adresează claselor primare și ,,Școala ta în siguranță”, pentru elevii de gimnaziu.

În vederea desfășurării cu eficiență a acestor campanii preventiv-educative, inițiate la nivel național de Jandarmeria Română, au fost desemnați ofițeri și subofițeri cu experiență din structurile operative de ordine publică, pentru gestionarea activităților și evaluarea impactului acestora în mediul școlar.

Citeste mai mult

Eveniment

PSD Botoșani cere parlamentarilor PNL să susțină în partid și în Parlament menținerea plafonării adaosului comercial la alimente

Publicat

Publicitate

Parlamentarii PSD din Botoșani au adresat vineri un apel la colegii lor din PNL pentru a susține măsura plafonării adaosului comercial la alimente fie pe linie de partid, fie pe linie parlamentară dacă premierul Bolojan va refuza să prelungească măsura prin ordonanță de urgență.

Social-democrații consideră că încetarea plafonării adaosului comercial ar determina o creștere bruscă a prețurilor la alimentele de bază care se regăsesc în coșul de cumpărături al fiecărui botoșănean. Creșterea ar fi de cel puțin 20% pentru că s-ar suprapune și cu costurile mai mari de producție determinate de scumpirea energiei și creșterea TVA.

Deputatul Marius Budăi a precizat că dacă parlamentarii PNL nu vor răspunde pozitiv la apelul PSD, vor trebui „să explice botoșănenilor de ce, în această perioadă și așa complicată, preferă să le dea o astfel de lovitură și să le scumpească viața de zi cu zi!”

Parlamentarii PSD îi cer senatorului Ovidiu Jitaru și deputatului Eduard Mititelul să apere interesele botoșănenilor care i-au votat și „să acționeze pe linie de partid și să îi ceară președintelui PNL să mențină plafonarea”, astfel încât să se evite creșterea masivă a prețurilor la alimente ce ar putea avea loc după 1 octombrie.

Social-democrații le mai cer parlamentarilor PNL, ca în cazul în care premierul Bolojan va refuza prelungirea plafonării prin ordonanță de urgență, să se alăture demersului PSD și să voteze un proiect de lege inițiat în Parlament pentru menținerea acestei măsuri. „Stimați colegi liberali, vă cer să votați pentru botoșăneni! Este datoria voastră față de botoșănenii care v-au votat și v-au trimis în Parlament!”, a declarat senatoarea Doina Federovici.

Informații suplimentare

Publicitate

Măsura plafonării adaosului comercial la alimente a fost introdusă la inițiativa PSD în iulie 2023, iar de atunci a fost prelungită succesiv. Ultima prelungire a fost aprobată în luna iunie 2025 și va expira la finalul lunii septembrie a.c.

Pentru prelungirea măsurii este necesară aprobarea unui act normativ cu rang de lege (OUG sau lege în Parlament).

În cazul în care premierul Bolojan refuză emiterea unei ordonanțe de urgență, singura cale care rămâne este aprobarea în Parlament, în procedură de urgență, a unei legi care să dispună prelungirea măsurii.

Până în prezent, conform evaluării Băncii Naționale a României, măsura a contribuit semnificativ la diminuarea inflației, menținând prețurile la alimentele esențiale cu mult sub creșterile înregistrate la alte produse.

Plafonarea adaosurilor la alimentele de bază nu impune prețuri fixe la raft, ci doar îi obligă pe procesatori, distribuitori și comercianți să pună adaosuri rezonabile, care să le asigure un profit decent, fără a pune presiune pe clienții finali.

Măsura nu a produs nicio distorsiune în piața românească de alimente: nu s-a înregistrat penurie la niciun produs cu adaos plafonat, producția românească de alimente a crescut, nu a plecat din România niciun mare lanț de hipermarketuri, dimpotrivă, marii comercianți au obținut anul trecut profituri de sute de milioane sau chiar de miliarde de lei.

Ce prevede măsura plafonării adaosului la alimente

  1. La producători: nu există plafon. Pot vinde produsele agroalimentare la orice preț, în condiții de concurență. Este falsă acuzația că producătorii autohtoni sunt afectați!
  2. La procesatori: adaos maxim de 20% peste COSTUL TOTAL de procesare. Deci procesatorii pot avea un profit brut de 20% ceea ce reprezintă o cotă foarte bună în orice sector economic. Este falsă acuzația că acești procesatori nu-și pot acoperi cheltuielile.
  3. La distribuitori: adaos maxim de 5% pe tot lanțul de distribuție între procesatori și comercianți.
  4. La comercianți (retaileri): adaos de maxim 20% peste prețul de achiziție de la distribuitori sau procesatori.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: S-a deschis un nou șantier în municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Un nou șantier s-a deschis în municipiul Botoșani!

Investiția se derulează în parteneriat cu Primăriile comunelor Răchiți și Curtești, în cadrul proiectului „Înființarea și dotarea cu echipamente unitate tip centru de zi pentru persoane vârstnice din municipiul Botoșani”, depus și finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta 13 – Reforme Sociale.

Valoarea totală a obiectivului de investiții este de peste 18 milioane de lei și presupune o suprafață construită de 454 mp, cu regim de înălțime 2 etaje.

Centrul de zi va fi construit pe Bulevardul Mihai Eminescu, la ieșirea din oraș și va face parte din Ansamblul Urban Șoseaua Iașului.

Va deservi aproximativ 50 de beneficiari zilnici pentru asistență și recuperare și 25 seniori pentru serviciile de îngrijire la domiciliu.

Vor fi oferite:

Publicitate

-servicii medicale (cabinet medical, consiliere psihosocială, etc.);

-servicii de îngrijire personală (frizerie, cosmetică, etc.);

-spațiu multifuncțional de recuperare fizică (sală kinetoterapie / masaj / fizioterapie / gimnastică medicală);

-spații multifuncționale pentru măsuri de recuperare psihică, cameră senzorială;

-spații multifuncționale pentru activități de petrecere a timpului liber (mișcare și activități fizice în sală/gimnastică, terapie ocupațională/activități artistice, etc.);

-spațiu destinat servirii mesei;

-spații dedicate serviciilor de îngrijire la domiciliu;

-spații depozitare.

Vor mai fi amenajate alei, parcare și spații verzi.

„Construirea centrului va aduce multiple beneficii comunității. Va permite seniorilor să se bucure de servicii specializate și personalizate, să își mențină independența și să își îmbunătățească calitatea vieții”, a precizat primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei.

Termenul de finalizare a lucrărilor este în cursul anului 2026.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending