Connect with us

Educație

Admitere școala de poliție, jandarmi, pompieri 2023: Sâmbătă, 27 mai, proba scrisă. Reguli pentru candidați

Publicat

Publicitate

Admitere școala de poliție, jandarmi, pompieri 2023: sâmbătă, 27 mai, candidații care au promovat proba de evaluare a performanței fizice susțin proba scrisă. 

La proba scrisă participă și 20 de candidați din județul Alba.

Proba de evaluare a cunoștințelor se susține în data de 27 mai 2023, la unitățile de învățământ pentru care au optat, de către candidații care au promovat proba de evaluare a performanței fizice.

Proba de evaluare a cunoștințelor este test grilă cu subiecte din disciplinele:

  • limba română – 40%
  • limbă străină – 15%
  • subiecte din legislaţia specifică Ministerului Afacerilor Interne, precum şi a instituţiilor politice ale statului – 20%
  • subiecte de educaţie civică şi cetăţenească, exerciţii de evaluare a capacităţii de analiză şi sinteză, precum şi exerciţii privind deprinderea raţionamentului logic – 15%
  • se acordă un punct din oficiu, reprezentând 10% din nota maximă.

La limba străină, candidatul optează, prin cererea-tip de înscriere la concursul de admitere, pentru una din următoarele discipline: limba engleză sau limba franceză.

Tematica şi bibliografia pentru proba de evaluare a cunoştinţelor sunt cele din sesiunea de admitere octombrie – decembrie 2022.

Publicitate

Nota de promovare a fiecărei probe este minimum 5.

Nota finală se calculează ca medie aritmetică a notelor obținute la probele de mai sus.

LOCURI Admitere școli postliceale ale Ministerului Afacerilor Interne:

  • Şcoala de Agenţi de Poliţie „Vasile Lascăr” Câmpina: specializarea agent de poliție – 1.340 locuri
  • Şcoala de Agenţi de Poliţie „Septimiu Mureşan” Cluj-Napoca: specializarea agent de poliție – 300 locuri
  • Şcoala de Pregătire a Agenţilor Poliţiei de Frontieră „Avram Iancu” Oradea: specializarea agent de poliție de frontieră – 240 locuri
  • Şcoala Militară de Subofiţeri de Jandarmi „Grigore Alexandru Ghica” Drăgăşani: specializarea subofițer de jandarmi – 350 locuri
  • Şcoala Militară de Subofiţeri de Jandarmi „Petru Rareş” Fălticeni: specializarea subofițer de jandarmi – 350 locuri
  • Şcoala de Subofiţeri de Pompieri şi Protecţie Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldeşti – 300 locuri (275 locuri subofițer de pompieri și protecție civilă; 25 locuri maistru militar auto)

Admitere școli MAI 2023 – proba scrisă – reguli pentru candidați

Accesul candidaților în sala de concurs este permis cu cel mult o oră înainte de începerea probei, fără a avea asupra lor:

  • cărți, caiete, notițe, genți, aparatură electronică, telefoane mobile sau orice alte mijloace de comunicare sau materiale conținând informații ce pot fi utilizate în soluționarea subiectelor.

La intrarea candidaților, supraveghetorii verifică, potrivit listei cu candidații repartizați în sală, identitatea acestora pe baza cărții de identitate/pașaportului.

Candidații sunt repartizați pe săli astfel încât în aceeași sală de concurs să fie, pe cât posibil, candidați care au optat pentru aceeași limbă străină, ordonați alfabetic.

Candidații sunt așezați câte unul în bancă, pe locurile stabilite, în ordinea înscrisă în lista în care se consemnează prezența acestora.

Documentul de identitate rămâne pe masa de lucru a candidatului, la vedere, pe toată perioada desfășurării probei.

După ora prevăzută în grafic pentru accesul în sală, niciun candidat nu mai poate intra în sală.

Responsabilul de sală înmânează fiecărui candidat câte o foaie de răspuns și efectuează instructajul candidaților cu privire la modalitatea de desfășurare a probei, de completare corectă a foilor de răspuns, de predare a lucrărilor, de corectare și notare, precum și alte elemente organizatorice.

La ora prevăzută în grafic, responsabilul de sală prezintă candidaților plicul sigilat, îl deschide în fața acestora şi distribuie testele.

După deschiderea plicului cu teste, niciun candidat nu mai poate părăsi sala decât dacă predă foaia de răspuns și semnează de predarea acesteia.

Prin excepție, ieșirea din sală se poate face doar pentru necesități fiziologice, numai însoțit de un supraveghetor sau, în situația în care în sală sunt doar doi supraveghetori, de către un membru al comisiei desemnat în acest sens, caz în care foaia de răspuns se predă temporar în grija responsabilului de sală.

Pe întreaga durată a părăsirii sălii, candidaților le este strict interzisă comunicarea sub orice formă, prin orice mijloc și în legătură cu orice subiect aferent concursului de admitere.

Durata probei de evaluare a cunoștințelor este de 3 (trei) ore.

Activitatea se desfășoară conform graficului de concurs și se înregistrează permanent audio-video.

Pentru rezolvarea testului de cunoștințe, candidații folosesc numai cerneală sau pastă de culoare albastră. Este interzisă utilizarea stilourilor/pixurilor cu gumă de șters, cerneala care conține bisulfit de sodiu (de tip „frixion” scrie-șterge). De asemenea, nu se folosește altă hârtie în afara celor distribuite de responsabilul de sală. La cerere, responsabilul de sală distribuie suplimentar candidaților hârtie pentru ciorne, prezentându-le în prealabil întregii săli pentru a se constata că nu conțin însemnări.

Pe foaia de răspuns nu se admit ștersături, modificări sau adăugiri.

În cazul în care unii candidați comit erori, din diferite motive (corectări, greșeli, anumite semne etc.), pot solicita o nouă foaie de răspuns. Responsabilul de sală, după transcrierea de către candidați, retrage și anulează foile inițiale prin înscrierea cu cerneală (pastă) de culoare roșie, în diagonală a cuvântului „ANULAT” şi semnează. Candidatul va reface lucrarea fără să depășească timpul acordat inițial pentru elaborarea testului.

În ultimele 30 de minute ale susținerii testului nu se vor mai distribui foi de răspuns suplimentare.

Frauda sau tentativa de fraudă dovedite se soluționează de responsabilul de sală prin eliminarea candidatului în cauză din concurs și întocmirea unui proces-verbal, semnat de supraveghetori, președintele și secretarul comisiei de concurs, precum și de candidat, din care să rezulte în ce a constat tentativa sau frauda săvârșită, la care se atașează proba/probele materiale.

Constituie fraude specifice probei de evaluare a cunoștințelor următoarele:

  • copiatul
  • obținerea răspunsului, sub orice formă, de la o altă persoană
  • distribuirea răspunsului altui candidat, sub orice formă
  • utilizarea altor coli de hârtie decât testele, ciornele și foile de răspuns distribuite de supraveghetori
  • utilizarea oricăror mijloace de calcul/de comunicare sau a dispozitivelor cu ajutorul cărora s-ar putea frauda proba
  • orice altă situație care conduce la fraudarea probei.

Până la predarea ultimei foi de răspuns, în sală rămân permanent 5 candidaţi sau, dacă numărul acestora este mai mic, toţi candidaţii.

Ciornele şi foile de răspuns anulate se strâng separat, subiectele rezolvate pe ciorne nefiind luate în considerare la corectare.

Admitere școli MAI 2023 – proba scrisă – corectarea lucrărilor

După expirarea timpului alocat şi predarea tuturor lucrărilor, candidații revin în sala de concurs, la locurile pe care le-au ocupat în timpul probei, pentru a asista la corectarea foilor de răspuns.

La ora prevăzută în grafic, președintele comisiei de concurs sau persoana desemnată de acesta predă plicul cu grilele de corectare a testelor responsabilului de sală care, după ce prezintă candidaților plicul sigilat, procedează la deschiderea acestuia.

Evaluarea (corectarea) lucrărilor se realizează de către doi membri ai comisiei care au avut calitatea de supraveghetori desemnați de responsabilul de sală, în prezența candidaților.

Comisiile de concurs de la nivelul unităților de învățământ centralizează rezultatele de la probele de concurs, calculează nota finală și întocmesc, în ordinea descrescătoare a mediilor, lista provizorie cu rezultatele obținute de candidați la probele de concurs, cu aplicarea, după caz, a criteriilor de departajare.

Admitere școli MAI 2023 – rezultate provizorii – 28 mai

Lista provizorie cu rezultatele obținute de candidați la probele de concurs este adusă la cunoștința candidaților prin postarea pe site-ul oficial al unităților de învățământ pentru care au optat candidații, până la data de 28 mai 2023, ora 10.00.

Identificarea candidaților în listă se realizează după codurile unice de identificare

Departajarea candidaților

Departajarea candidaţilor cu note finale egale se face aplicând, în ordine, următoarele criterii:

  • media generală obținută la examenul național de bacalaureat
  • nota obţinută la proba scrisă la Limba şi literatura română din cadrul examenului național de bacalaureat
  • nota obţinută la proba scrisă obligatorie a profilului din cadrul examenului național de bacalaureat
  • nota obţinută la proba scrisă la alegere a profilului și specializării din cadrul examenului național de bacalaureat
  • media aritmetică a mediilor anuale obținute pe parcursul studiilor liceale la prima limbă străină, potrivit foii matricole
  • media aritmetică a mediilor anuale obținute pe parcursul studiilor liceale la a doua limbă străină, potrivit foii matricole

Admitere școli MAI 2023 – contestații

În termen de 24 de ore de la postarea listei provizorii cu rezultatele obținute de candidați la probele de concurs, candidații nemulțumiți de rezultatele obținute pot depune contestație cu privire la:

  • erori ale grilei de corectare și/sau întrebări/subiecte aplicate din afara tematicii şi bibliografiei de concurs ori greşit formulate/care se repetă
  • rezultatul obținut la testul de evaluare a cunoștințelor, exclusiv pentru lucrarea proprie
  • înscrierea eronată a punctajelor/mediei obținute
  • locul ocupat eronat, pe lista provizorie cu rezultatele obținute de candidați la probele de concurs

Contestațiile se soluționează în termen de 48 de ore de la expirarea termenului de depunere.

Admitere școli MAI 2023 – examinarea medicală: 31 mai – 29 iunie

Examinarea medicală se realizează potrivit prevederilor Ordinului MAI nr. 105/2020 pentru candidații care se încadrează în numărul de locuri scoase la concursul de admitere, în ordinea descrescătoare a notelor finale, în perioada 31 mai – 29 iunie 2023.

Unitățile de învățământ postează pe site-ul oficial, la finalul fiecărei zile, situația candidaților care au finalizat examinarea medicală, succesiv, până la completarea numărului de locuri scoase la concursul de admitere.

Admitere școli MAI 2023 – rezultate finale: până în 30 iunie

Sunt declarați admiși candidații care au fost declarați apt medical, în ordinea descrescătoare a notelor finale.

Rezultatele finale ale admiterii se afișează la sediul unităților de învățământ și se postează pe site-ul oficial al acestora, până la data de 30 iunie 2023.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

După ce a învins FC Botoșani în Cupa României, Măldărășanu își face bagajele și pleacă de la Hermannstadt

Publicat

Publicitate

Surpriză majoră în fotbalul românesc după meciul de la Botoșani. La doar o zi după ce AFC Hermannstadt a învins FC Botoșani cu 3-1 în Cupa României, antrenorul Marius Măldărășanu și clubul sibian au anunțat despărțirea amiabilă. Victoria de pe Stadionul Municipal a fost, practic, ultimul meci al tehnicianului pe banca sibienilor, reklatează agerpres.ro.

Măldărășanu pleacă după un mandat lung și intens, în care a condus Hermannstadt în 187 de partide, cu un bilanț solid: 77 de victorii, 56 de egaluri și 54 de înfrângeri. Sub comanda sa, echipa a promovat în Superligă, a prins locul 7 și a disputat o finală de Cupa României, performanțe notabile pentru club.

Despărțirea vine, însă, pe fondul rezultatelor slabe din campionat. Hermannstadt se află pe locul 17, penultimul în Superligă, cu doar 12 puncte după 18 etape, iar presiunea din clasament a cântărit greu în decizia de a rupe colaborarea.

În meciul de la Botoșani, echipa lui Măldărășanu nu a mai fost condusă de el, ci de interimarul Valentin Negru, care a reușit să obțină o victorie importantă chiar pe terenul moldovenilor. FC Botoșani a încercat să revină în joc, însă sibienii au plecat cu toate punctele, iar rezultatul a accentuat momentul dificil pe care îl traversează formația locală.

Rămâne de văzut dacă schimbarea de pe banca tehnică va produce un șoc pozitiv la Hermannstadt sau dacă victoria de la Botoșani va rămâne doar un episod izolat într-un sezon complicat. Pentru botoșăneni, înfrângerea din Cupă pune și mai multă presiune înaintea confruntărilor decisive din campionat.

Sursa foto ilustrativ: Fanatik.ro

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Pensia de urmaș: Copiii nu mai trebuie depună copiile unor documente. Cine primește banii și în ce condiții

Publicat

Publicitate

Obligativitatea ca beneficiarii pensiei de urmaș să depună copii ale documentelor prevăzute în legislație a fost eliminată. Casele teritoriale de pensii sunt acum obligate să realizeze gratuit fotocopierea actelor originale prezentate la ghișeu, fără ca persoanele aflate în drept să mai furnizeze duplicatele în format fizic. Măsura simplifică procedurile și reduce birocrația pentru copiii și tinerii care solicită pensia de urmaș, relatează alba24.ro.

În cazul decesului pensionarului sau sau a persoanei care îndeplinea condiţiile pentru obţinerea unei pensii, au dreptul la pensie de urmaş: copiii şi soţul supravieţuitor, anunță Casa Națională de Pensii.

Ce modificări aduce legea 141/2025 la pensia de urmaș. Cum se aplică CASS

Legea 141/2025 afectează fiscalitatea – CASS și impozitul – aplicate asupra pensiei, inclusiv cele de urmaș, dacă pensia cumulată (sau lunară individuală) depășește pragul de 3.000 lei. Nu modifică însă modul de acordare, beneficiarii sau cuantumul de bază al pensiei de urmaș.

Astfel, Legea 141/2025 nu aduce modificări în privința acordării pensiei de urmaș ci doar în privința aplicării CASS atunci când cuantumul pensiei depășește 3000 de lei.

  • Pensiile de urmaș sunt reglementate separat (Legea 223/2015) și nu sunt modificate în esență de Legea 141/2025.

  • Legea 141/2025 introduce tratament fiscal nou pentru pensii – CASS de 10 % aplicat supra plafonului de 3.000 lei pe lună – care se aplică și asupra pensiilor de urmaș, dacă acestea depășesc pragul.

    Publicitate

Alte detalii, AICI.

Pensia de urmaș: Condiții de acordare

Copiii au dreptul la pensia de urmaș:

  • până la vârsta de 16 ani;
  • până la împlinirea vârstei de 26 de ani (fără a depăşi această vârstă) dacă îşi continuă studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora;
  • pe toată durata invalidităţii de orice grad, dacă invaliditatea, dovedită prin decizie medicală asupra capacităţii de muncă, emisă de medicul expert al asigurărilor sociale,  s-a ivit în perioada în care se aflau în una dintre situaţiile de mai sus.

Soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş:

La împlinirea vârstei standard de pensionare, pe tot timpul vieţii, dacă durata căsătoriei a fost de cel puţin 15 ani. În cazul în care durata căsătoriei este mai mică de 15 ani, dar de cel puţin 10 ani, cuantumul pensiei de urmaş se diminuează cu 0,5% pentru fiecare lună, respectiv cu 6% pentru fiecare an de căsătorie în minus.

Pe perioada în care este încadrat în gradul I sau II de invaliditate, prin decizie medicală asupra capacităţii de muncă, emisă de medicul expert al asigurărilor sociale, dacă:

  • nu a împlinit vârsta standard de pensionare;
  • durata căsătoriei a fost de cel puţin un an;
  • în această perioadă NU realizează venituri lunare:
  1. în baza unui contract individual de muncă;
  2. în baza unui raport de serviciu;
  3. în funcţie electivă sau ca persoană numită în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului;
  4. ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii cu cele ale persoanelor susmenționate;
  5. dacă aceste venituri sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată.
  • în cazul în care decesul soţului susţinător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, indiferent de durata căsătoriei, dacă:
  1. nu a împlinit vârsta standard de pensionare;
  2. NU realizează venituri lunare:
  •  în baza unui contract individual de muncă;
  1. în baza unui raport de serviciu;
  2. în funcţii elective sau ca persoane numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate.
  3. dacă aceste venituri sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată.
  • Pe o perioadă de 6 luni de la data decesului susținătorului, dacă nu se regăsește în situațiile enumerate mai sus și dacă în această perioadă NU realizează venituri lunare în baza unui contract individual de muncă; în baza unui raport de serviciu; în funcţii elective sau ca persoane numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate sau dacă aceste venituri sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată.
  • în situația în care are în îngrijire, la data decesului susţinătorului, unul sau mai mulţi copii în vârstă de până la 7 ani, până la data împlinirii de către ultimul copil a vârstei de 7 ani, dacă:
  1. în această perioadă NU realizează venituri lunare:
  2. în baza unui contract individual de muncă;
  3. în baza unui raport de serviciu;
  4. în funcţii elective sau ca persoane numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate.
  5. acă aceste venituri sunt mai mici decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată.

Unde se depune cererea pentru pensia de urmaș

Cererea de pensionare, însoţită de actele doveditoare, se depune la casa de pensii competentă teritorial, în funcţie de domiciliul titularului dreptului de pensie, tutorele/curatorul acestuia sau persoana căreia i s-a încredinţat sau i s-a dat în plasament copilul minor.

Cererea de pensionare poate fi depusă şi prin mandatar, desemnat prin procură specială, la casa de pensii competentă teritorial în funcţie de domiciliul solicitantului, cu excepţia cererilor depuse în aplicarea instrumentelor juridice cu caracter internaţional la care România este parte.

În cazul persoanelor stabilite pe teritoriul altor state cu care România aplică instrumente juridice internaționale, cererea de acordare a drepturilor de pensie se depune la instituția de asigurări sociale de la locul de ședere permanentă, care face toate demersurile către instituția competentă din România, nefiind necesară și nici recomandată deplasarea în România a solicitantului stabilit în străinătate.

Cererea de pensionare, în cazul persoanei care are domiciliul exclusiv în străinatate, care nu intra sub incidența instrumentelor juridice cu caracter internațional la care România este parte, poate fi depusă și prin mandatar desemnat cu procura specială la casa teritorială de pensii competentă teritorial, în funcție de domiciliul mandatarului.

Documentele necesare înscrierii la pensie de urmaș, sunt, după caz:

  • cerere pentru înscrierea la pensie ( anexa nr. 7 la norme);
  • certificatul de deces al susţinătorului decedat, în original şi copie;
  • actele de stare civilă ale urmaşilor şi ale reprezentantului legal, după caz, în original şi copie;
  • decizia medicală asupra capacităţii de muncă, în cazul în care titularul pensiei de urmaș este invalid, în original;
  • adeverinţa de studii, în cazul urmaşilor copii în vârstă de peste 16 ani, în original, sau, după caz, adeverinţă de studii tradusă şi legalizată, în situaţia în care urmează studiile în străinătate, în original;
  • actul doveditor al cauzei decesului, dacă decesul soţului susţinător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, în copie;
  • copie a formularului pentru înregistrarea accidentului de muncă – FIAM, avizat de inspectoratul teritorial de muncă, în cazul în care decesul a fost cauzat de un accident de muncă;
  • copie a fişei de declarare a cazului de boală profesională – BP2, avizată de direcţia de sănătate publică, şi copie a certificatului medical constatator al decesului, din care să rezulte că decesul a fost cauzat de boală profesională;
  • copie a documentului portabil A1 sau a unui certificat echivalent, care să ateste aplicarea legislaţiei de securitate socială din România, în cazul în care accidentul de muncă s-a produs în alt stat membru al UE/SEE/Elveţia/Marea Britanie sau într-un alt stat cu care România aplică un instrument juridic bilateral în domeniul securităţii sociale.

Pentru cazurile în care susţinătorul decedat NU avea calitatea de pensionar se depun şi următoarele documente:

  • carnetul de muncă, în original şi copie;
  • carnetul de pensii şi asigurări sociale pentru membrii CAP, în original şi copie;
  • carnetul de pensii şi asigurări sociale pentru ţăranii cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate, în original şi copie;
  • carnetul de asigurări sociale pentru agricultori, în original şi copie;
  • alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau vechimea în serviciu realizată;
  • livretul militar, în original şi copie;
  • diploma de absolvire a învăţământului universitar însoţită de foaia matricolă sau de adeverinţă din care să rezulte durata normală, perioada studiilor şi faptul că acestea au fost urmate la zi, în original şi copie;
  • dovada echivalării de către statul român a cursurilor desfăşurate în cadrul unor instituţii de învăţământ universitar din străinătate;
  • adeverinţa privind sporurile cu caracter permanent reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă, în original;
  • adeverinţa privind condiţiile de muncă deosebite, speciale, în original;
  • adeverinţă privind venitul brut realizat, anexa nr. 6 la lege;
  • acte pentru dovedirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, şi/sau al Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din Decembrie 1989, precum şi faţă de persoanele care şi-au jertfit viaţa sau au avut de suferit în urma revoltei muncitoreşti anticomuniste de la Braşov din noiembrie 1987 nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
  • declaraţie pe propria răspundere pentru determinarea locului de şedere obişnuită (anexa nr. 5 la norme);
  • alte acte întocmite potrivit prevederilor legale, prin care se dovedesc elemente necesare stabilirii drepturilor de pensie.

Pensia de urmaș: cum se calculează

Pensia de urmaş se calculează din:

  • pensia pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat;
  • pensia de invaliditate gradul I, aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în cazul în care decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă, inclusiv în situațiile în care acesta beneficia de pensie de invaliditate gradul II sau III sau pensie anticipată.

Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte procentual din numărul total de puncte realizat de susţinător, aferent:

  • pensiei pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în condiţiile legii, susţinătorul decedat;
  • pensiei de invaliditate de gradul I aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, în cazul în care decesul susţinătorului a survenit înaintea îndeplinirii condiţiilor pentru obţinerea pensiei pentru limită de vârstă.

În funcţie de numărul urmaşilor îndreptăţiţi, pensia de urmaș se acordă, astfel:

  • 50% – pentru un singur urmaş;
  • 75% – pentru 2 urmaşi;
  • 100% – pentru 3 sau mai mulţi urmaşi.

Excepție: Cuantumul pensiei de urmaş, în cazul orfanilor de ambii părinţi, se stabileşte prin însumarea drepturilor de pensie de urmaş, calculate după fiecare părinte.

Copiii şi soţul supravieţuitor care au dreptul la o pensie proprie şi îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru obţinerea pensiei de urmaş după susţinătorul decedat, pot opta pentru cea mai avantajoasă dintre acestea, plata drepturilor pentru care au optat efectuându-se cu luna următoare solicitării.

Acordarea  şi plata pensiei de urmaș

  • din prima zi a lunii următoare celei în care a avut loc decesul, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător era pensionar, la data decesului;
  • de la data decesului, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile de la data decesului, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei al cărei susţinător nu era pensionar, la data decesului;
  • de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost înregistrată în termen de 30 de zile
  • de la această dată, în situaţia pensiei de urmaş acordate persoanei care îndeplineşte, ulterior decesului susţinătorului, condiţiile prevăzute de lege, referitoare la vârsta standard de pensionare.
  • începând cu data înregistrării cererii, în situaţia în care cererea este înregistrată cu depăşirea termenului de 30 de zile.

Modalităţi de plată a drepturilor de pensie de urmaş

Drepturile de pensie se plătesc lunar, titularului, tutorelui sau curatorului acestuia, persoanei căreia i s-a încredinţat sau i s-a dat în plasament copilul minor sau, după caz, mandatarului desemnat prin procură specială.

Plata pensiei se face, în funcţie de opţiunea pensionarului, după cum urmează:

  • la domiciliul/reşedinţa pensionarului, respectiv a reprezentantului legal al acestuia în condiţiile stabilite prin convenţiile încheiate între CNPP şi Compania Naţională „Poşta Română” – S.A.;
  • în cont curent sau în cont de card, în condiţiile stabilite prin convenţiile încheiate între CNPP şi băncile comerciale, precum şi între CNPP şi alte instituţii de credit, conform legii.

Recalcularea pensiei de urmaş

Pensia de urmaș se poate recalcula, la cerere:

  • prin adăugarea veniturilor şi/sau a stagiilor de cotizare, a perioadelor asimilate stagiului de cotizare realizate  anterior înscrierii la pensie, dar care nu au fost valorificate la stabilirea acesteia;
  • prin depunerea unor declaraţii rectificative, de natură a modifica veniturile şi/sau stagiile de cotizare valorificate iniţial la stabilirea acesteia;
  • în cazul modificării numărului de urmaşi îndreptăţiţi.

Drepturile recalculate se acordă începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.

Documente necesare:

  • cerere de recalculare (anexa nr. 16  la norme);
  • actul de identitate al solicitantului: BI/CI;
  • adeverințe privind stagiul de cotizare, stagiul de cotizare asimilat, venitul total lunar realizat,
  • sporuri,  încadrarea în grupă superioară de muncă, care îndeplinesc condițiile de fond și formă prevăzute de lege.

Nu sunt necesare adeverințe pentru perioadele de stagiu realizate ulterior datei de 1 aprilie 2001, întrucât aceste informații se regăsesc în baza de date privind asiguraţii sistemului public de pensii din proprietatea CNPP, creată pe baza declaraţiilor nominale de asigurare depuse de angajatori.

Revizuirea se face din oficiu sau la solicitarea pensionarului în situaţia în care, ulterior stabilirii/plăţii pensiei se constată diferenţe între sumele stabilite şi /sau plătite şi cele legal cuvenite.

Sumele rezultate în urma revizuirii drepturilor de pensie se acordă sau se recuperează, după caz, în cadrul termenului general de prescripţie de 3 ani, calculat de la data constatării diferenţelor.

Prin excepţie, în cazul unor erori materiale sau de calcul, intervenite în procesul administrativ de prelucrare şi redactare a datelor în vederea stabilirii/recalculării/plăţii drepturilor de pensie, termenul general de prescripţie nu se aplică pentru recuperarea de către beneficiarul dreptului la pensie a sumelor neplătite de casa teritorială de pensii competentă.

Când se poate suspenda pensia de urmaș

Suspendarea plăţii pensiei de urmaş intervine în situația în care:

  • pensionarul şi-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat cu care România a încheiat convenţie de reciprocitate în domeniul asigurărilor sociale, și dacă, potrivit prevederilor acesteia, pensia se plăteşte de către celălalt stat;
  • pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu se prezintă la revizuirea medicală la termen, din motive imputabile lui, ori nu prezintă documentele medicale şi rezultatele investigaţiilor medicale solicitate de medicul expert al asigurărilor sociale ori nu urmează programele recuperatorii;
  • copilul beneficiar al pensiei de urmaş,  a împlinit vârsta de 16 ani şi nu face dovada continuării studiilor;
  • copiii urmaşi cu vârstă cuprinsă între 16-26 de ani, nu fac dovada continuării studiilor într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii.

Dovada continuării studiilor, în aceste situaţii, se prezintă casei teritoriale de pensii în termen de 10 zile de la data începerii anului şcolar/universitar.

  • soţul supravieţuitor sau copilul urmaş, beneficiar al unei pensii din sistemul public de pensii, optează pentru o altă pensie, potrivit legii, din acelaşi sistem şi/sau dintr-un alt sistem de asigurări sociale neintegrat sistemului public de pensii;
  • a expirat termenul de valabilitate al procurii speciale referitoare la plata pensiei;
  • beneficiarul nu prezintă sau nu transmite casei teritoriale de pensii competente certificatul de viaţă în termenele prevăzute de lege;
  • pensionarul nu a încasat, timp de 3 luni consecutive, drepturile băneşti, care se achită la domiciliu/reşedinţă, și nici nu a solicitat reluarea în plată a drepturilor, în următoarea lună de după neefectuarea plăţii pensiei;
  • pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu prezintă sau nu transmite, înaintea împlinirii termenului de revizuire, documente medicale recente din care să rezulte evoluţia bolilor şi starea de sănătate prezentă, în cazurile care vizează aplicarea instrumentelor juridice internaţionale la care România este parte;
  • soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, realizează venituri lunare mai mari decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată:
  • în baza unui contract individual de muncă;
  • în baza unui raport de serviciu;
  • în funcţii elective sau ca persoane numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti, pe durata mandatului, ca membru cooperator într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti, ale cărui drepturi şi obligaţii sunt asimilate, în condiţiile legii, cu cele ale persoanelor susmenționate.
  • pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu se prezintă la convocarea INEMRCM sau a medicului expert al asigurărilor sociale, ori nu prezintă documentele medicale şi rezultatele investigaţiilor medicale solicitate,
  • este solicitată de către pensionar.

Pensia de urmaș: Încetarea plăţii

  • pensionarul a decedat;
  • pensionarul nu mai îndeplineşte condiţiile legale în temeiul cărora i-a fost acordată pensia;
  • pensionarul urmaş încadrat în grad de invaliditate, şi-au redobândit capacitatea de muncă, potrivit legii;
  • au expirat 12 luni de la data la care pensionarul urmaş, încadrat în grad de invaliditate, nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la revizuirea medicală obligatorie sau nu a prezentat la termenul de revizuire documentele medicale şi rezultatul investigaţiilor medicale solicitate de medicul expert al asigurărilor sociale din cadrul caselor teritoriale de pensii, după caz;
  • au expirat 12 luni de la data la care pensionarul urmaş, incadrat în grad de invaliditate nu s-a prezentat, din motive imputabile lui, la convocarea INEMRCM, sau a refuzat să efectueze investigaţiile medicale şi examinările necesare în vederea evaluării capacităţii de muncă, după caz;
  • au expirat 12 luni de la data la pensionarul urmaş , incadrat în grad de invaliditate, nu a mai urmat programele recuperatorii recomandate de medicul expert al asigurărilor sociale;
    copilul, beneficiar al unei pensii de urmaş, a împlinit vârsta de 26 de ani, cu excepţia copiilor încadraţi în grad de invaliditate survenită până la 16 ani sau, după caz, pe perioada studiilor până la vârsta de 26 ani;
  • pensionarul urmaş a fost condamnat, printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru infracţiunea de omor sau tentativă de omor, comisă asupra susţinătorului;
  • soţul supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş, s-a recăsătorit.

Reluarea plăţii pensiei de urmaş se face astfel:

  • potrivit prevederilor convenţiei de reciprocitate în domeniul asigurărilor sociale, încheiate de România și statul   în care pensionarul şi-a stabilit domiciliul;
  • începând cu luna următoare emiterii deciziei medicale asupra capacităţii de muncă de încadrare în grad de invaliditate, în situaţia în care pensionarul urmaş, invalid, nu s-a prezentat la revizuirea medicală la termen, din motive imputabile lui, ori nu a prezentat documentele medicale şi rezultatele investigaţiilor medicale solicitate de medicul expert al asigurărilor sociale ori nu a urmat programele recuperatorii;
  • la cerere, începând cu luna următoare dovedirii reluării programelor recuperatorii, în situaţia pensionarilor de urmaș, invalizi, obligați să urmeze aceste programe;
  • de la data suspendării, în baza dovezii privind continuarea studiilor, în situaţia copilul beneficiar al pensiei de urmaş, care  a împlinit vârsta de 16 ani şi nu a făcut dovada continuării studiilor;
  • la cerere, începând cu luna următoare celei în care a fost înlăturată cauza suspendării, în situația soţului supravieţuitor, beneficiar al unei pensii de urmaş care a realizat venituri lunare mai mari decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată, în situațiile expres prevăzute de lege;
  • la cerere, începând cu luna următoare exprimării opţiunii la pensie, în situaţia soţului supravieţuitor sau copilului urmaş, beneficiar al unei pensii din sistemul public de pensii, care optează pentru o altă pensie, potrivit legii, din acelaşi sistem şi/sau dintr-un alt sistem de asigurări sociale neintegrat sistemului public de pensii;
  • la cerere, începând cu luna următoare celei în care a fost eliberată noua procură specială sau, după caz, de la data suspendării, potrivit obiectului mandatului;
  • de la data suspendării, dacă beneficiarul nerezident prezintă/comunică certificatul de viaţă după expirarea termenelor prevăzute de lege (cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie a fiecărui an);
  • pe baza dovezii continuării studiilor:de la data suspendării,în cazul copilului beneficiar al pensiei de urmaş cu vârsta de peste 16 ani, care urmează studiile într-o formă de învăţământ organizată potrivit legii, indiferent de nivelul ei, fără a depăşi vârsta de 26 de ani;
  • de la data angajării, în situația copilului urmaş, medic resident.
  • la cerere, de la data suspendării, în cazul pensiei suspendate ca urmare a faptului că pensionarul nu a încasat, timp de 3 luni consecutive, drepturile băneşti, care se achită la domiciliu/reşedinţă, și nici nu a solicitat reluarea în plată a drepturilor, în următoarea lună de după neefectuarea plăţii pensiei.

Plata drepturilor se face cu respectarea termenului general de prescripţie şi numai dacă între data suspendării şi data reluării plăţii nu a intervenit, conform legii, o altă cauză de suspendare sau de încetare a plăţii.

Citeste mai mult

Educație

Primăria Albești ignoră legea. Profesorii se adresează prefectului de Botoșani, Raluca Curelaru, după refuzul decontării navetei

Publicat

Publicitate

Tensiuni tot mai mari în sistemul de educație din județul Botoșani, după ce Liga Sindicatelor din Învățământ a reclamat oficial refuzul autorităților locale din Albești de a deconta naveta cadrelor didactice care nu locuiesc în comună.

Președintele organizației, prof. Liviu Axinte, a transmis o nouă adresă instituției Prefectului, solicitând intervenția directă a prefectului Raluca Ștefania Curelaru.

În document se arată că Primăria și Consiliul Local Albești ar fi respins nejustificat timp de un an de zile aprobarea cheltuielilor cu naveta, deși Consiliul de Administrație al școlii a aprobat legal sumele și le-a înaintat administrației locale conform procedurilor. Sindicatul acuză autoritățile că ignoră prevederile HG 569/2015, care obligă unitățile administrativ-teritoriale să achite naveta personalului didactic din bugetul local.

„Refuzul nu este justificat și contravine dispozițiilor legale”, se precizează în adresa înregistrată la Prefectură. Sindicatul solicită prefectului să dispună aplicarea legislației în UAT Albești și să transmită un răspuns scris profesorilor afectați de situație.

Totodată, reprezentanții Federației Sindicatelor Libere din Învățământ avertizează că neaplicarea legii riscă să amplifice nemulțumirile angajaților din educație și ar putea conduce la acțiuni sindicale. „Dacă autoritățile locale vor refuza în continuare decontarea navetei, tensiunile se vor accentua, iar noi vom recurge la mijloace specifice de acțiune”, transmite prof. Liviu Axinte.

Adresa oficială a fost înregistrată la instituția Prefectului sub numărul 13958 din 3 decembrie 2025.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Accident în Brăiești: Șofer salvat de pompierii din Dorohoi după ce autoturismul a ieșit de pe carosabil, în această după-amiază

Publicat

Publicitate

Un accident rutier a avut loc, în această după-amiază, pe un drum din localitatea Brăiești, unde un autoturism a părăsit partea carosabilă și s-a oprit în afara șoselei. Martorii au sunat imediat la 112, solicitând intervenția pompierilor și a echipajelor medicale.

La fața locului au ajuns pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu autospeciala de stingere și modulul de descarcerare, precum și un echipaj al Serviciului Județean de Ambulanță. Salvatorii au găsit mașina avariată, iar în interior se afla șoferul, care nu reușea să iasă singur.

Pompierii au folosit accesoriile din dotare pentru a-l extrage în siguranță pe bărbat din autoturism. Victima era conștientă și cooperantă, însă a avut nevoie de îngrijiri medicale. După evaluarea de la fața locului, acesta a fost preluat de ambulanță și transportat la spital pentru investigații suplimentare.

Pentru prevenirea unui incendiu, pompierii au asigurat și măsurile specifice la autoturismul implicat în accident.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending