Connect with us

Eveniment

Acte necesare pentru înmatriculare auto 2025: Ghid complet

Publicat

Publicitate

Acte necesare pentru înmatriculare auto 2025: Ghid complet cu pașii de urmat și taxele aferente. Pentru înmatricularea unui vehicul în 2025, este necesar să fie îndeplinite anumite condiții legale și administrative, informează alba24.ro.

Articolul de față prezintă documentele necesare, taxele aplicabile și pașii esențiali care trebuie urmați pentru a finaliza procesul de înmatriculare.

În plus, sunt incluse informații utile despre procedurile legale în caz de pierdere, furt sau deteriorare a actelor, precum și despre condițiile care pot influența desfășurarea acestui proces. 

Acte necesare pentru înmatricularea unui vehicul nou

Cererea solicitantuluiFormularul completat de persoana care dorește înmatricularea.

Dreptul de proprietate asupra vehiculului: Se va prezenta documentul care atestă că solicitantul este proprietar al vehiculului sau remorcii, în original și copie.

Publicitate

Dacă vehiculul este achiziționat prin leasing, se va depune un extras din contractul de leasing, care trebuie să conțină informații detaliate despre părțile implicate, perioada contractului, datele vehiculului și semnăturile părților.

De asemenea, se va adăuga dovada că vehiculul a fost declarat fiscal la autoritățile fiscale locale.

Actul de identitate al solicitantului: Se va prezenta actul de identitate în termen de valabilitate, în original, iar pentru persoanele juridice, documentele care atestă statutul legal al firmei, împreună cu actul de identitate al reprezentantului legal.

Dacă vehiculul va fi înmatriculat pe numele altor persoane, acestea trebuie să prezinte documentele care dovedesc dreptul lor asupra vehiculului, însoțite de acordul scris al acestora.

Cartea de identitate a vehiculului: În original

Plata certificatului de înmatriculare: Dovada plății taxei de 49 de lei, pentru eliberarea certificatului de înmatriculare.

Dacă plata se face online prin platforma SNEP-ghiseul.ro, nu mai este necesară depunerea dovezii de plată.

Plata plăcuțelor cu număr de înmatriculare: Se va dovedi plata pentru noile plăcuțe de înmatriculare, iar dacă se solicită un număr preferențial, și plata taxei pentru acest număr.

Plata se poate face prin diverse metode: internet banking, virament bancar, mandat poștal sau numerar la ghișeu.

Asigurarea RCA: Copia poliței de asigurare auto obligatorie (RCA) valabilă, pe numele proprietarului vehiculului.

Pentru vehicule din Uniunea Europeană: Dacă vehiculul este achiziționat dintr-un alt stat UE și solicitantul nu este înregistrat în scopuri de TVA, trebuie depus un certificat care atestă plata TVA-ului pentru achizițiile intracomunitare de vehicule.

Procură sau împuternicire: Dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar, aceasta trebuie să prezinte o procură specială autentificată de notar.

Dacă documentele sunt depuse prin avocat, va fi necesară împuternicirea avocațială și cardul de avocat sau adeverința de la barou.

Acte necesare pentru transcriere (vehicul înmatriculat anterior în România)

Pentru transcrierea unui vehicul care a fost deja înmatriculat în România, trebuie depuse următoarele documente:

  • Cererea solicitantului: formularul completat de persoana care solicită transcrierea;
  • Dreptul de proprietate asupra vehiculului;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Cartea de identitate a vehiculului: originalul cărții de identitate a vehiculului;
  • Certificatul de înmatriculare anterior: se va prezenta certificatul de înmatriculare anterior al vehiculului; dacă acesta nu mai există, se poate depune o declarație de pierdere sau dovada reținerii sau declarării furtului acestuia;
  • Plăcuțele cu numărul de înmatriculare: se vor depune plăcuțele de înmatriculare emise anterior; dacă acestea nu mai există, se poate proceda ca și în cazul anterior;
  • Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe de înmatriculare și, dacă este cazul, a tarifului pentru atribuirea unui număr preferențial.

Nu este necesară plata plăcuțelor:

  • Dacă plăcuțele se transferă automat la noul proprietar, în conformitate cu legislația;
  • Dacă solicitantul optează pentru păstrarea unui număr de înmatriculare care nu a fost restricționat conform legii.

Pe lângă aceste documente, mai sunt necesare și polița de asigurare RCA (copia poliței de asigurare auto obligatorie, valabilă, pe numele proprietarului vehiculului) și procura sau împuternicirea dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar, potrivit dgpci.mai.gov.ro.

Acte necesare pentru transcriere (vehicul înmatriculat anterior în afara României)

Pentru transcrierea unui vehicul care a fost deja înmatriculat în afara României, trebuie depuse următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Dreptul de proprietate asupra vehiculului;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Cartea de identitate a vehiculului în original;
  • Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Dovada plății contravalorii plăcuțelor de înmatriculare și, dacă este cazul, a tarifului pentru atribuire număr preferențial;
  • Polița de asigurare RCA, o copie;
  • Documente suplimentare pentru vehiculele provenite din UE: Dacă solicitantul nu este înregistrat în scopuri de TVA, trebuie să depună un formular emis de ANAF care atestă plata TVA pentru achizițiile intracomunitare de mijloace de transport;
  • Documentele de înmatriculare străine: Se vor depune documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine, în original, precum și plăcuțele străine cu numărul de înmatriculare;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru autorizare provizorie pentru circulație

  • Cererea solicitantului;
  • Polița de asigurare RCA;
  • Dreptul de proprietate asupra vehiculului;
  • Documentele de înmatriculare străine: dacă vehiculul provine dintr-un alt stat și a fost înmatriculat anterior în acel stat, se vor depune documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine, în original și copie.

Mențiune: Dacă aceste documente nu sunt prezentate, autorizarea provizorie va fi acordată pentru o perioadă maximă de 5 zile, dar nu mai mult decât perioada de valabilitate a asigurării RCA.

  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Dovada achitării contravalorii autorizației de circulație provizorie, în valoare de 13 lei;
  • Dovada achitării contravalorii plăcuțelor cu număr provizoriu;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru eliberarea unui certificat de înmatriculare nou când se modifică date despre proprietar sau despre vehicul

Pentru eliberarea unui nou certificat de înmatriculare atunci când se modifică datele despre proprietar (nume, domiciliu, etc.), sunt necesare următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Dovada înregistrării la organul fiscal competent: acest document este emis de autoritatea administrației publice locale (Direcția/Serviciul/Biroul/Compartimentul Taxe și Impozite Locale) din cadrul UAT-ului (Unitatea Administrativ-Teritorială) unde se află noul domiciliu, sediu sau reședință și conține noile date de identificare ale solicitantului;
  • Vechiul certificat de înmatriculare;
  • Plăcuțele cu numărul de înmatriculare:
  • Polița de asigurare RCA;
  • Dovada plății contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru eliberarea unui certificat de înmatriculare nou în caz că a fost pierdut, furat sau deteriorat

Pentru eliberarea unui nou certificat de înmatriculare în cazul în care certificatul de înmatriculare a fost deteriorat, furat sau pierdut, sunt necesare următoarele documente:

Cererea solicitantului, urmată de:

  • Certificatul de înmatriculare deteriorat;
  • Dacă certificatul a fost furat, se va depune dovada declarării furtului emisă de către autoritățile competente;
  • Dacă certificatul a fost pierdut, se va depune o declarație a solicitantului din care să reiasă pierderea documentului;
  • în cazul în care certificatul a fost reținut de autorități străine, se va depune dovada de reținere și dovada încetării motivelor care au stat la baza reținerii certificatului de înmatriculare, însoțite de traducerea acestora în limba română realizată de un traducător autorizat.

Alte documente necesare:

  • Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru eliberarea unor plăcuțe de înmatriculare pierdute, furate sau deteriorate

Pentru eliberarea unei/unor plăci cu număr de înmatriculare reclamate ca fiind pierdute, furate sau deteriorate, sunt necesare următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Dovada plății contravalorii plăcuței/plăcuțelor cu numărul de înmatriculare;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Plăcuța/plăcuțele anterioare: se vor depune plăcuțele vechi (dacă sunt disponibile) sau, în cazul în care acestea nu mai sunt disponibile, se va depune declarația de pierdere ori dovada declarării furtului acestora emisă de autoritățile competente; sau, în cazul în care plăcuțele au fost reținute de autorități străine, se va depune dovada de reținere și dovada încetării motivelor care au stat la baza reținerii, însoțite de traducerea acestora în limba română realizată de un traducător autorizat;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru înmatricularea temporară, în cazul scoaterii definitive a vehiculului din România

Pentru înmatricularea temporară a unui vehicul în cazul scoaterii definitive a acestuia din România, sunt necesare următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Documentul care atestă dreptul de proprietate asupra vehiculului, în original și o copie;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Cartea de identitate a vehiculului în original;
  • Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare;
  • Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe cu număr de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Copia contractului de asigurare RCA.

Pentru vehiculele din UE, dacă solicitantul nu este înregistrat în scopuri de TVA, trebuie să depună formularul „Certificat privind atestarea plății TVA” emis de ANAF sau un alt certificat similar.

  • Documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine;
  • Procură specială dacă este cazul.

Cum poți păstra combinația numărului de înmatriculare

Puteți solicita păstrarea numărului de înmatriculare al autoturismului pentru înstrăinare, dacă achitați o taxă de 30 lei la ghișeul de înmatriculări înainte de transcrierea dreptului de proprietate.

Documente necesare:

  • Cererea solicitantului;
  • Actul de identitate al solicitantului sau documentele care atestă personalitatea juridică, denumirea și sediul persoanei juridice;
  • Dovada plății tarifului de 30 lei.

Taxe pentru plăcuțe cu număr de înmatriculare, atribuire număr preferențial și păstrare număr

Taxele pentru plăcuțele de înmatriculare și operațiuni:

  • 20 lei/plăcuță tip A (110 x 520mm) – pentru autovehicule (2 plăci – 40 lei);
  • 23 lei/plăcuță tip B (200 x 340mm) – pentru remorci sau vehicule 4×4;
  • 17 lei/plăcuță tip C (130 x 240mm) – pentru motociclete;
  • 45 lei/operatiune – atribuire număr preferențial (inclusiv valoarea plăcilor);
  • 30 lei/operatiune – păstrare număr de înmatriculare înainte de înstrăinare.

Plata se poate face prin internet banking, virament bancar, mandat poștal sau numerar la ghișeu.

Ce să faci dacă ai vândut un autoturism în afara României și dorești efectuarea radierii din circulație

Radierea vehiculului se face de către autoritatea care a înmatriculat vehiculul, pe baza următoarelor documente:

  • Certificatul de înmatriculare;
  • Plăcile cu număr de înmatriculare;
  • Cartea de identitate a vehiculului;
  • Certificatul de atestare fiscală;
  • Documente care dovedesc că vehiculul a fost scos definitiv din România (ex. document vamal de import/exterior, înmatriculare în străinătate).

Radierea se poate face și fără aceste documente dacă se dovedește că au fost reținute de autoritățile străine.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: La Parohia Pacea din Botoșani au fost achiziționate trei containere modulare, spații esențiale unde vor fi organizate donațiile făcute de botoșăneni

Publicat

Publicitate

Visul preotesei Ana Maria Macuc este pe cale să se împlinească în totalitate, lucru posibil doar cu cu ajutorul lui Dumnezeu, al Maicii Domnului și al oamenilor cu suflet mare din Botoșani și nu numai. De curând, Parohia Pacea din municipiul Botoșani a reușit să achiziționeze și să amenajeze trei noi „căsuțe”, denumirea dată celor trei containere modulare, spații esențiale unde vor organiza donațiile făcut de botoșăneni pentru sutele de copii și adulți care au nevoie de ajutor.

Acestea sunt amplasate la intrarea B în cimitirul Pacea, pe un spațiu îngust, dar pe care, cu ajutorul dvs, am reușit să-l valorificăm la maxim pentru a putea ajuta cât mai mulți oameni.

„Din dragoste pentru aproapele, când am început activitățile sociale la Casa „Sf. Irina”, ne-am concentrat mai ales pe bebeluși salvați de la avort, mame însărcinate aflate în criză de sarcină și mame cu copii. Însă, în scurt timp, am înțeles că nevoia este mult mai mare și spațiul este insuficient (chiar dacă-l folosim la capacitate maximă) pentru a ajuta cât mai frumos și cât mai bine organizat, categorii diferite de oameni.
Cu sprijinul dumneavoastră, am început să ajutăm și:
Familii care se află în situații dificile
Oameni bolnavi de cancer, de alte boli grave sau imobilizați la pat
Bătrâni și oameni singuri
Copii din centrele de plasament și adulți din centrele medico-sociale și azilele de bătrâni („Campania 1.500 de zâmbete”)
Copiii cu posibilități financiare reduse, cărora le organizăm lunar zilele de naștere ( „Copii fericiți de ziua lor de naștere”) și le oferim pentru școală: ghiozdane și rechizite ( „Un ghiozdan pentru un școlar”).
Cupluri cărora le oferim, gratuit, absolut tot ceea ce au nevoie pentru Cununia Religioasă.
împrumutăm haine de ocazie pentru adulți și copii.
Oameni care au nevoie de o haină călduroasă în sezonul rece ș.a.
Donațiile dumneavoastră sunt de mare folos oamenilor, dar deseori am fost nevoiți să le oprim temporar din lipsă de spațiu.
Acum, datorită acestor trei căsuțe, putem organiza totul mai eficient, putem rula mai repede donațiile și putem ajuta mai mulți oameni care trec prin situații dificile.
Vă mulțumim din suflet și vă suntem recunoscători pentru tot sprijinul dumneavoastră necontenit și dăm slavă lui Dumnezeu pentru toate!
𝐈̂𝐦𝐩𝐫𝐞𝐮𝐧𝐚̆, putem face o lume mai frumoasă și mai bună!” , a scris pe pagina de socializare preoteasa Ana MAria MAcuc.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: O rulotă care era parcată într-o gospodărie din localitatea Ipotești a luat foc

Publicat

Publicitate

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere cu apă și spumă.

Aceștia au constatat faptul că era arsă în totalitate și au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă la alte construcții din gospodărie.

Din fericire nu au fost persoane rănite.

Cel mai probabil evenimentul s-a produs din cauza unui scurtcircuit.

Pentru a preveni incendiile auto, recomandăm respectarea următoarelor măsuri:

✔ verificaţi instalaţia electrică;

Publicitate

✔ asiguraţi-vă că echipamentele de iluminat electric nu sunt defecte sau neizolate;

✔ verificaţi dacă apar eventuale scurgeri de carburanți sau lubrifianți;

✔ nu faceți improvizații la instalația electrică;

✔ verificați perioada de valabilitate a stingătorului din autovehicul.

Citeste mai mult

Eveniment

Slujbă arhierească la Biserica din Manolești Vale. PS Nichifor îl va hirotoni pe diaconul Ionuț Cașcaval, care va fi noul paroh

Publicat

Publicitate

Duminică, 2 martie, Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, va oficia Sfânta Liturghie în Parohia „Sfântul Ilie” Manolesti Vale, Protopopiatul Botoșani, împreună cu un sobor de preoți și diaconi. Cu acest prilej, ierarhul îl va hirotoni pe noul preot al acestei comunități, diaconul Ionuț Cașcaval.

De altfel, teologul Ionuț Cașcaval, fiul părintelui Ioan Cașcaval, parohul Bisericii din Costești, Răchiți și ginerele părintelui Vasile-Emanoil Crețu, parohul Bisericii din Cătămărăști Deal, a trăit joi, 20 februarie, momente emoționante la Catedrala Mitropolitană din Iași, unde a fost hirotonit diacon, în prezența rudelor și prietenilor.

„Preoția sau hirotonia este Taina în care, prin punerea mâinilor episcopului și prin rugăciune, harul divin se pogoară asupra unui candidat anume pregătit, sfințindu-l și așezându-l într-o treaptă a ierarhiei bisericești, împărtășindu-i acestuia puterea de a învăța cuvântul lui Dumnezeu, de a săvârși lucrările sfinte și de a conduce pe credincioși pe calea mânturii” (Pr. Prof. Dumitru Stăniloae, Din aspectul sacramental al Bisericii, în Studii Teologice, XVIII, 1966, nr. 9-10, p. 553).

Sfânta Taină a Preoției se împărtășește așadar unor bărbați anume pregătiți pentru a o primi cu vrednicie. Însuși Mântuitorul Iisus Hristos i-a ales pe Sfinții Apostoli și i-a învățat, prin toate câte a făcut între oameni, cele ale Împărăției lui Dumnezeu. După aceea i-a învrednicit de deosebita cinste de a propovădui Sfânta Evanghelie și de a săvârși fapte minunate. Adresându-se lor, a așezat și Taina Preoției prin cuvintele: „Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit și Eu pe voi. Și zicând acestea, a suflat asupra lor și le-a zis: Luați Duh Sfânt; cărora veți ierta păcatele, le vor fi iertate și cărora le veți tine, vor fi ținute” (Ioan XX, 21—23).

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: 24 misiuni de salvare a vieții și bunurilor pe zi ale pompierilor botoșăneni, în 2024

Publicat

Publicitate

568 de botoşăneni au fost salvaţi/evacuați de pompieri anul trecut, din locuinţe cuprinse de flăcări, autoturisme implicate în accidente rutiere sau din alte situații care le puneau viața sau sănătatea în pericol. Alte 5 729 persoane, care sufereau de diferite afecţiuni medicale au ajuns, la timp, la spital pentru îngrijiri de specialitate ca urmare a intervenţiei echipajelor Serviciului Mobil de Urgenţă, Reanimare şi Descarcerare (SMURD) din cadrul inspectoratului.

Anul trecut, 9 069 de botoşăneni au chemat în ajutor forţele Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoşani, ceea ce înseamnă o medie de 24 de misiuni de salvare a vieţii şi bunurilor pe zi. Comparativ cu 2023, numărul celor care au apelat la sprijinul pompierilor a crescut cu peste 16%.

Defalcate pe tipuri de misiuni, acestea înseamnă 582 incendii (157 incendii de vegetație uscată), 5 916 intervenţii SMURD și 2 571 alte situații de urgență (înlăturare efecte fenomene meteo periculoase, salvare animale, asanare muniţie neexplodată, degajare persoane blocate în apartamente sau alte medii ostile vieții, imobilizate la pat ori înecate, deblocare uşi, transport persoane bolnave, înlăturare pericol de incendiu în urma unor accidente rutiere, misiuni de recunoaștere și educare preventivă a populației, transport apă menajeră în localitățile afectate de secetă, etc.).

În 431 situaţii de urgență, pericolul a fost înlăturat de cetăţeni sau membrii serviciilor voluntare/private pentru situaţii de urgenţă până la sosirea forţelor ISU Botoşani ori au fost alarme false.

Peste 36% mai multe incendii în 2024, față de anul anterior

În 2024, forțele de intervenţie ale ISU Botoşani au acţionat pentru stingerea unui număr de 582 de incendii din care 157 de vegetație uscată, cu 36,61% mai multe față în anul precedent (426 incendii în 2023, din care 75 de vegetație uscată).

Publicitate

Mai bine de jumătate dintre acestea au fost stinse în colaborare cu Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending