Connect with us

Eveniment

Acte necesare pentru înmatriculare auto 2025: Ghid complet

Publicat

Publicitate

Acte necesare pentru înmatriculare auto 2025: Ghid complet cu pașii de urmat și taxele aferente. Pentru înmatricularea unui vehicul în 2025, este necesar să fie îndeplinite anumite condiții legale și administrative, informează alba24.ro.

Articolul de față prezintă documentele necesare, taxele aplicabile și pașii esențiali care trebuie urmați pentru a finaliza procesul de înmatriculare.

În plus, sunt incluse informații utile despre procedurile legale în caz de pierdere, furt sau deteriorare a actelor, precum și despre condițiile care pot influența desfășurarea acestui proces. 

Acte necesare pentru înmatricularea unui vehicul nou

Cererea solicitantuluiFormularul completat de persoana care dorește înmatricularea.

Dreptul de proprietate asupra vehiculului: Se va prezenta documentul care atestă că solicitantul este proprietar al vehiculului sau remorcii, în original și copie.

Publicitate

Dacă vehiculul este achiziționat prin leasing, se va depune un extras din contractul de leasing, care trebuie să conțină informații detaliate despre părțile implicate, perioada contractului, datele vehiculului și semnăturile părților.

De asemenea, se va adăuga dovada că vehiculul a fost declarat fiscal la autoritățile fiscale locale.

Actul de identitate al solicitantului: Se va prezenta actul de identitate în termen de valabilitate, în original, iar pentru persoanele juridice, documentele care atestă statutul legal al firmei, împreună cu actul de identitate al reprezentantului legal.

Dacă vehiculul va fi înmatriculat pe numele altor persoane, acestea trebuie să prezinte documentele care dovedesc dreptul lor asupra vehiculului, însoțite de acordul scris al acestora.

Cartea de identitate a vehiculului: În original

Plata certificatului de înmatriculare: Dovada plății taxei de 49 de lei, pentru eliberarea certificatului de înmatriculare.

Dacă plata se face online prin platforma SNEP-ghiseul.ro, nu mai este necesară depunerea dovezii de plată.

Plata plăcuțelor cu număr de înmatriculare: Se va dovedi plata pentru noile plăcuțe de înmatriculare, iar dacă se solicită un număr preferențial, și plata taxei pentru acest număr.

Plata se poate face prin diverse metode: internet banking, virament bancar, mandat poștal sau numerar la ghișeu.

Asigurarea RCA: Copia poliței de asigurare auto obligatorie (RCA) valabilă, pe numele proprietarului vehiculului.

Pentru vehicule din Uniunea Europeană: Dacă vehiculul este achiziționat dintr-un alt stat UE și solicitantul nu este înregistrat în scopuri de TVA, trebuie depus un certificat care atestă plata TVA-ului pentru achizițiile intracomunitare de vehicule.

Procură sau împuternicire: Dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar, aceasta trebuie să prezinte o procură specială autentificată de notar.

Dacă documentele sunt depuse prin avocat, va fi necesară împuternicirea avocațială și cardul de avocat sau adeverința de la barou.

Acte necesare pentru transcriere (vehicul înmatriculat anterior în România)

Pentru transcrierea unui vehicul care a fost deja înmatriculat în România, trebuie depuse următoarele documente:

  • Cererea solicitantului: formularul completat de persoana care solicită transcrierea;
  • Dreptul de proprietate asupra vehiculului;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Cartea de identitate a vehiculului: originalul cărții de identitate a vehiculului;
  • Certificatul de înmatriculare anterior: se va prezenta certificatul de înmatriculare anterior al vehiculului; dacă acesta nu mai există, se poate depune o declarație de pierdere sau dovada reținerii sau declarării furtului acestuia;
  • Plăcuțele cu numărul de înmatriculare: se vor depune plăcuțele de înmatriculare emise anterior; dacă acestea nu mai există, se poate proceda ca și în cazul anterior;
  • Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe de înmatriculare și, dacă este cazul, a tarifului pentru atribuirea unui număr preferențial.

Nu este necesară plata plăcuțelor:

  • Dacă plăcuțele se transferă automat la noul proprietar, în conformitate cu legislația;
  • Dacă solicitantul optează pentru păstrarea unui număr de înmatriculare care nu a fost restricționat conform legii.

Pe lângă aceste documente, mai sunt necesare și polița de asigurare RCA (copia poliței de asigurare auto obligatorie, valabilă, pe numele proprietarului vehiculului) și procura sau împuternicirea dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar, potrivit dgpci.mai.gov.ro.

Acte necesare pentru transcriere (vehicul înmatriculat anterior în afara României)

Pentru transcrierea unui vehicul care a fost deja înmatriculat în afara României, trebuie depuse următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Dreptul de proprietate asupra vehiculului;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Cartea de identitate a vehiculului în original;
  • Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Dovada plății contravalorii plăcuțelor de înmatriculare și, dacă este cazul, a tarifului pentru atribuire număr preferențial;
  • Polița de asigurare RCA, o copie;
  • Documente suplimentare pentru vehiculele provenite din UE: Dacă solicitantul nu este înregistrat în scopuri de TVA, trebuie să depună un formular emis de ANAF care atestă plata TVA pentru achizițiile intracomunitare de mijloace de transport;
  • Documentele de înmatriculare străine: Se vor depune documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine, în original, precum și plăcuțele străine cu numărul de înmatriculare;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru autorizare provizorie pentru circulație

  • Cererea solicitantului;
  • Polița de asigurare RCA;
  • Dreptul de proprietate asupra vehiculului;
  • Documentele de înmatriculare străine: dacă vehiculul provine dintr-un alt stat și a fost înmatriculat anterior în acel stat, se vor depune documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine, în original și copie.

Mențiune: Dacă aceste documente nu sunt prezentate, autorizarea provizorie va fi acordată pentru o perioadă maximă de 5 zile, dar nu mai mult decât perioada de valabilitate a asigurării RCA.

  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Dovada achitării contravalorii autorizației de circulație provizorie, în valoare de 13 lei;
  • Dovada achitării contravalorii plăcuțelor cu număr provizoriu;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru eliberarea unui certificat de înmatriculare nou când se modifică date despre proprietar sau despre vehicul

Pentru eliberarea unui nou certificat de înmatriculare atunci când se modifică datele despre proprietar (nume, domiciliu, etc.), sunt necesare următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Dovada înregistrării la organul fiscal competent: acest document este emis de autoritatea administrației publice locale (Direcția/Serviciul/Biroul/Compartimentul Taxe și Impozite Locale) din cadrul UAT-ului (Unitatea Administrativ-Teritorială) unde se află noul domiciliu, sediu sau reședință și conține noile date de identificare ale solicitantului;
  • Vechiul certificat de înmatriculare;
  • Plăcuțele cu numărul de înmatriculare:
  • Polița de asigurare RCA;
  • Dovada plății contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru eliberarea unui certificat de înmatriculare nou în caz că a fost pierdut, furat sau deteriorat

Pentru eliberarea unui nou certificat de înmatriculare în cazul în care certificatul de înmatriculare a fost deteriorat, furat sau pierdut, sunt necesare următoarele documente:

Cererea solicitantului, urmată de:

  • Certificatul de înmatriculare deteriorat;
  • Dacă certificatul a fost furat, se va depune dovada declarării furtului emisă de către autoritățile competente;
  • Dacă certificatul a fost pierdut, se va depune o declarație a solicitantului din care să reiasă pierderea documentului;
  • în cazul în care certificatul a fost reținut de autorități străine, se va depune dovada de reținere și dovada încetării motivelor care au stat la baza reținerii certificatului de înmatriculare, însoțite de traducerea acestora în limba română realizată de un traducător autorizat.

Alte documente necesare:

  • Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru eliberarea unor plăcuțe de înmatriculare pierdute, furate sau deteriorate

Pentru eliberarea unei/unor plăci cu număr de înmatriculare reclamate ca fiind pierdute, furate sau deteriorate, sunt necesare următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Dovada plății contravalorii plăcuței/plăcuțelor cu numărul de înmatriculare;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Plăcuța/plăcuțele anterioare: se vor depune plăcuțele vechi (dacă sunt disponibile) sau, în cazul în care acestea nu mai sunt disponibile, se va depune declarația de pierdere ori dovada declarării furtului acestora emisă de autoritățile competente; sau, în cazul în care plăcuțele au fost reținute de autorități străine, se va depune dovada de reținere și dovada încetării motivelor care au stat la baza reținerii, însoțite de traducerea acestora în limba română realizată de un traducător autorizat;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru înmatricularea temporară, în cazul scoaterii definitive a vehiculului din România

Pentru înmatricularea temporară a unui vehicul în cazul scoaterii definitive a acestuia din România, sunt necesare următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Documentul care atestă dreptul de proprietate asupra vehiculului, în original și o copie;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Cartea de identitate a vehiculului în original;
  • Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare;
  • Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe cu număr de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Copia contractului de asigurare RCA.

Pentru vehiculele din UE, dacă solicitantul nu este înregistrat în scopuri de TVA, trebuie să depună formularul „Certificat privind atestarea plății TVA” emis de ANAF sau un alt certificat similar.

  • Documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine;
  • Procură specială dacă este cazul.

Cum poți păstra combinația numărului de înmatriculare

Puteți solicita păstrarea numărului de înmatriculare al autoturismului pentru înstrăinare, dacă achitați o taxă de 30 lei la ghișeul de înmatriculări înainte de transcrierea dreptului de proprietate.

Documente necesare:

  • Cererea solicitantului;
  • Actul de identitate al solicitantului sau documentele care atestă personalitatea juridică, denumirea și sediul persoanei juridice;
  • Dovada plății tarifului de 30 lei.

Taxe pentru plăcuțe cu număr de înmatriculare, atribuire număr preferențial și păstrare număr

Taxele pentru plăcuțele de înmatriculare și operațiuni:

  • 20 lei/plăcuță tip A (110 x 520mm) – pentru autovehicule (2 plăci – 40 lei);
  • 23 lei/plăcuță tip B (200 x 340mm) – pentru remorci sau vehicule 4×4;
  • 17 lei/plăcuță tip C (130 x 240mm) – pentru motociclete;
  • 45 lei/operatiune – atribuire număr preferențial (inclusiv valoarea plăcilor);
  • 30 lei/operatiune – păstrare număr de înmatriculare înainte de înstrăinare.

Plata se poate face prin internet banking, virament bancar, mandat poștal sau numerar la ghișeu.

Ce să faci dacă ai vândut un autoturism în afara României și dorești efectuarea radierii din circulație

Radierea vehiculului se face de către autoritatea care a înmatriculat vehiculul, pe baza următoarelor documente:

  • Certificatul de înmatriculare;
  • Plăcile cu număr de înmatriculare;
  • Cartea de identitate a vehiculului;
  • Certificatul de atestare fiscală;
  • Documente care dovedesc că vehiculul a fost scos definitiv din România (ex. document vamal de import/exterior, înmatriculare în străinătate).

Radierea se poate face și fără aceste documente dacă se dovedește că au fost reținute de autoritățile străine.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

La granița cu Moldova și la o aruncătură de băț de războiul din Ucraina, elevii din Rădăuți Prut au sărbătorit PACEA prin curățenie

Publicat

Publicitate

La granița cu Republica Moldova și la o aruncătură de băț de războiul din Ucraina, acolo unde veștile despre război ajung mai repede decât cele despre sărbători, zeci de copii de la Școala Gimnazială din Rădăuți Prut și Miorcani au ales astăzi să scrie o poveste diferită.

Au lăsat ghiozdanele deoparte și au ieșit să adune gunoaiele din comuna lor, în cadrul campaniei „Let’s Do It, România!”, care marchează Ziua Națională a Curățeniei.

Cu sacii menajeri în mâini și cu ochii plini de energie, copiii au străbătut ulițele satului, au curățat marginea drumurilor și malurile Prutului. Profesorii i-au însoțit, iar localnicii i-au privit cu mândrie. Pentru câteva ore, locul unde câteodată se aud chiar și sirenele de alarmă din Ucraina a răsunat doar de râsetele și bucuria lor.

„Copiii noștri au arătat astăzi că există și o altă formă de luptă: lupta pentru curățenie, pentru normalitate, pentru speranță”, a spus unul dintre dascăli.

În mijlocul unei lumi tulburate, gestul simplu al elevilor din Rădăuți Prut și Miorcani a căpătat o valoare simbolică. Au adunat gunoaie, dar au dăruit comunității un mesaj mai puternic decât orice lecție din manuale: că pacea se trăiește și prin fapte mici, făcute cu inimă curată.

Strânși în echipe, elevii mai mari i-au ajutat pe cei mici să ducă sacii grei. În fiecare zâmbet se citea bucuria de a fi împreună și de a simți că fac parte din ceva mai mare decât ei. Că, în ciuda norilor care atârnă imediat după graniță, în Ucrainei, aici, în colțul acesta de țară, există viață, solidaritate și speranță.

Publicitate

Ziua Națională a Curățeniei, sărbătorită astăzi în toată România, a avut la Rădăuți Prut și Miorcani un parfum aparte. Pentru acești copii, a fost și o zi a recunoștinței pentru pacea pe care o trăiesc și a responsabilității față de satul lor. Au demonstrat că dragostea de țară începe cu dragostea pentru ulița pe care merg zilnic la școală.

La final, sacii cu deșeuri au fost încărcați în mașinile de salubritate, dar cea mai mare comoară adunată de copii nu se măsoară în kilograme, ci în exemplul pe care l-au dat unei comunități întregi: că în vremuri grele, puterea stă în gesturile simple, făcute cu sufletul.

Iată și câteva imagini surprinse astăzi la Rădăuți Prut:

 

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pompierii botoșăneni s-au alăturat campaniei naționale de ecologizare ,,Ziua națională de curățenie”

Publicat

Publicitate

Astăzi, pompierii botoșăneni s-au alăturat, ca în fiecare an, campaniei naționale de ecologizare „Ziua Națională de Curățenie”, desfășurată în mai multe zone ale județului.

 

70 de salvatori au participat la acțiunile de curățare organizate în pădurile Lebăda, Gorovei, Guranda, precum și în apropierea satului Petricani, oraș Săveni. În urma activităților, au fost strânse pet-uri, ambalaje din plastic și hârtie, cutii, sticle și alte resturi menajere aruncate la întâmplare. Deșeurile au fost colectate în saci de unică folosință și depozitate corespunzător.

 

Prin această inițiativă, pompierii botoșăneni au dorit să transmită un mesaj despre importanța protejării mediului și responsabilitatea pe care fiecare dintre noi o are față de natură. Totodată, acțiunea a avut rolul de a promova spiritul civic, voluntariatul și implicarea comunitară.

 

Publicitate

Pompierii botoșăneni fac apel la cetățeni să nu arunce deșeuri în locuri neamenajate și să respecte regulile de protecție a mediului. Resturile menajere, în special sticlele și ambalajele din plastic sau hârtie, pot deveni surse de poluare și pot favoriza izbucnirea incendiilor de vegetație.

Pentru a preveni astfel de situații, este important ca fiecare dintre noi să contribuie la menținerea curățeniei și să respecte măsurile de siguranță.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani, locul din România unde localnicii consumă apă pe banii Primăriei. Cum s-a ajuns la situația aberantă care îngroapă bugetele locale

Publicat

Publicitate

În județul Botoșani mai multe primării de la țară au ajuns să acumuleze datorii uriașe după ce au dat gratis apă, timp de mai mulți ani, localnicilor. În această situație s-a ajuns din cauza unui cerc vicios administrativ iar sătenii riscă să fie puși la plată restanțele, scrie ADEVĂRUL

În România utilizarea unor servicii și a unor resurse, precum apa, gazul sau curentul electric, se facturează și se plătește. În caz contrar, utilizatorul, fie casnic, fie industrial, este deconectat de la rețea și obligat la plată în instanță sau prin firme de recuperare. Aceleași reguli par să nu se aplice peste tot în România. De exemplu, la Botoșani. Timp de aproximativ doi-trei ani, mii de săteni au folosit apă potabilă fără ca aceasta să fie facturată și plătită. Și asta legal. Totul din cauza unei situații birocratice tipic românească.

Apă la liber, pe banii Primăriei

În județul Botoșani, mai multe primării de la țară și-au făcut cu fonduri europene rețele de distribuție a apei potabile. Era o necesitate în contextul în care inclusiv directivele europene solicită o anumită acoperire a localităților cu rețele de apă potabilă, dar și al secetei care bântuie România de ani buni. Inițiativele sunt lăudabile și reprezintă un pas înainte pentru civilizarea comunităților rurale.

Numai că, după aproximativ trei ani de la amenajarea acestor rețele de apă, autoritățile locale din multe comune s-au trezit datoare vândute la operatorul de apă al județului, Nova Apaserv, o societate unde acționari majoritar este Consiliul Județean. Pe scurt, în momentul de față, sunt șapte comune cu datorii de aproximativ 2.9 milioane de lei la apă. Propriu-zis sunt facturi restante. În această situație s-a ajuns dintr-un motiv simplu. Localnicii folosesc apa de ani zile, fără să fie facturată pe fiecare beneficiar, iar Primăria plătește. Sau cu alte cuvinte, sătenii au udat grădinile, au adăpat animalele și s-au folosit de apă gratuit. Propriu-zis, rețelele de apă amenajate cu fonduri europene prin comune nu au fost preluate de operator, adică de Nova Apaserv.

Fără să fie preluate, nu au fost încheiate nici contracte individuale cu utilizatorii casnici. Apa era controrizată doar la intrarea în comună. Adică operatorul de apă contorizează câtă apă folosește respectiva comunitate, dar facturile le trimite Primăriei, care trebuie să le achite. Adică toată apa consumată de localnici. „Situația nu este numai din 2025 ci și din anii precedenți. S-a luat hotărâre la Consiliul Județean și Nova Apaserv ca aceste datorii istorice să se închidă. Trebuie să-și plătească fiecare consumul de apă. Așa este normal. Așa cum orice cetățean obișnuit merge și își plătește facturile, așa și o Primărie care are contorizarea la limită de proprietate trebuie să-și plătească apa consumată de comunitatea sa”, precizează Constantin Bursuc, vicepreședintele Consiliului Județean Botoșani.

Publicitate

„Trebuie să-și determine consumatorii să-și plătească apa”

Reprezentanții Consiliului Județean spun că pentru a nu-și vedea bugetele locale risipite pe pomeni către localnici, autoritățile locale trebuie să găsească soluții pentru a-i pune pe utilizatorii casnici la plată. „În primul rând trebuie să-și determine consumatorii să-și plătească apa”, adaugă Constantin Bursuc.

Este un proces birocratic pe care primăriile respective ar fi trebuit să-l urmeze, încă de la darea în folosință a rețelelor pentru a putea livra apă oamenilor. „Dacă se dorește furnizarea de apă către populație ei trebuie să-și autorizeze un serviciu sau să-și facă o societate. Trebuie să se autorizeze la ANRSCE în vederea tarifării acelor consumatori și mai apoi ulterior să-l predea către operatorul regional Nova Apa Serv”, precizează Alin Cirimpei, director Nova Apaserv.

În plus, pentru a putea fi realizate contracte individuale, rețeaua trebuie preluată de operatorul județean. Dar până atunci, primăriile trebuie să plătească datoriile uriașe acumulate. „Suntem în proces de negociere a tranșelor pe care trebuie să le livreze. Cu alte UAT-uri suntem în discuții pentru procedura preluării rețelelor. Dar datoriile trebuie stinse. Din punct de vedere legal, primăriile trebuie să predea operatorului regional rețelele de apă urmând clar niște pași”, adaugă Alin Cirimpei.

„Noi n-am putut lăsa lumea fără apă”
De cealaltă parte, edilii comunelor spun că este un cerc vicios și că s-au trezit între ciocan și nicovală. Pe de o parte, acuză Nova Apaserv că i-ar fi amânat constant cu preluarea rețelelor de apă, iar de cealaltă parte localnicii cereau această resursă vitală pentru a-și adăpa vitele, mai ales pe timp de secetă.

„Noi ne chinuim de un an de zile să predăm rețeaua de apă la Nova Apaserv. Spun așa, mâine, poimâine, luna viitoare și tot așa. Ne amână. Noi n-am putut lăsa lumea fără apă. Mai ales că anul trecut a fost seceta aia mare”, spune Cristinel Aroșculesei, primarul comunei Manoleasa. Localnicii la rândul lor recunosc că s-a consumat apă la discreție, fără niciun fel de contract. „Nu erau făcute contracte. De acum doi ani. Dar acum au început să facă contracte că s-a oprit apa în comună”, mărturisește o localnică din comuna Roma.

„Abia de vreo două săptămâni au început să facă contracte. Înainte nu erau contracte”, precizează un alt localnic din aceeași comună. Oamenii se tem că vor fi nevoiți să dea din urmă. „Este adevărat că cine consumă trebuie să plătească. Da ce ne facem dacă ne punem să dăm din urmă. Ferească Dumnezeu. Merg la muncă în afară să plătesc”, precizează un alt sătean.

Sursa: ADEVĂRUL

Citeste mai mult

Eveniment

Mașină făcută praf la Dersca! Cinci persoane, printre care trei copii, duși la spital

Publicat

Publicitate

Doi adulți și trei minori au ajuns la spital în urma unui accident rutier care s-a produs azi noapte în apropierea localității Dersca, în care a fost implicat un singur autoturism.

La locul evenimentului au intervenit pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu o autospecială de stingere și descarcerare, un echipaj de prim ajutor SMURD și două echipaje ale Serviciului Județean de Ambulanță.
Forțele de intervenție au constatat că toți cei cinci pasageri erau conștienți și cooperanți, fiind preluați de echipajele medicale pentru acordarea primului ajutor și transportul la spital.

De asemenea, pompierii au acționat pentru înlăturarea pericolului de incendiu, prin deconectarea bornelor bateriei.

Inspectoratul pentru Situații de Urgență Botoșani atrage atenția asupra importanței respectării regulilor de circulație pentru prevenirea unor astfel de evenimente.

Pompierii militari rămân mobilizați 24/24 pentru a răspunde rapid oricărei situații de urgență și pentru a acorda ajutor specializat celor aflați în pericol.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending