Connect with us

Eveniment

Acte necesare pentru înmatriculare auto 2025: Ghid complet

Publicat

Publicitate

Acte necesare pentru înmatriculare auto 2025: Ghid complet cu pașii de urmat și taxele aferente. Pentru înmatricularea unui vehicul în 2025, este necesar să fie îndeplinite anumite condiții legale și administrative, informează alba24.ro.

Articolul de față prezintă documentele necesare, taxele aplicabile și pașii esențiali care trebuie urmați pentru a finaliza procesul de înmatriculare.

În plus, sunt incluse informații utile despre procedurile legale în caz de pierdere, furt sau deteriorare a actelor, precum și despre condițiile care pot influența desfășurarea acestui proces. 

Acte necesare pentru înmatricularea unui vehicul nou

Cererea solicitantuluiFormularul completat de persoana care dorește înmatricularea.

Dreptul de proprietate asupra vehiculului: Se va prezenta documentul care atestă că solicitantul este proprietar al vehiculului sau remorcii, în original și copie.

Publicitate

Dacă vehiculul este achiziționat prin leasing, se va depune un extras din contractul de leasing, care trebuie să conțină informații detaliate despre părțile implicate, perioada contractului, datele vehiculului și semnăturile părților.

De asemenea, se va adăuga dovada că vehiculul a fost declarat fiscal la autoritățile fiscale locale.

Actul de identitate al solicitantului: Se va prezenta actul de identitate în termen de valabilitate, în original, iar pentru persoanele juridice, documentele care atestă statutul legal al firmei, împreună cu actul de identitate al reprezentantului legal.

Dacă vehiculul va fi înmatriculat pe numele altor persoane, acestea trebuie să prezinte documentele care dovedesc dreptul lor asupra vehiculului, însoțite de acordul scris al acestora.

Cartea de identitate a vehiculului: În original

Plata certificatului de înmatriculare: Dovada plății taxei de 49 de lei, pentru eliberarea certificatului de înmatriculare.

Dacă plata se face online prin platforma SNEP-ghiseul.ro, nu mai este necesară depunerea dovezii de plată.

Plata plăcuțelor cu număr de înmatriculare: Se va dovedi plata pentru noile plăcuțe de înmatriculare, iar dacă se solicită un număr preferențial, și plata taxei pentru acest număr.

Plata se poate face prin diverse metode: internet banking, virament bancar, mandat poștal sau numerar la ghișeu.

Asigurarea RCA: Copia poliței de asigurare auto obligatorie (RCA) valabilă, pe numele proprietarului vehiculului.

Pentru vehicule din Uniunea Europeană: Dacă vehiculul este achiziționat dintr-un alt stat UE și solicitantul nu este înregistrat în scopuri de TVA, trebuie depus un certificat care atestă plata TVA-ului pentru achizițiile intracomunitare de vehicule.

Procură sau împuternicire: Dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar, aceasta trebuie să prezinte o procură specială autentificată de notar.

Dacă documentele sunt depuse prin avocat, va fi necesară împuternicirea avocațială și cardul de avocat sau adeverința de la barou.

Acte necesare pentru transcriere (vehicul înmatriculat anterior în România)

Pentru transcrierea unui vehicul care a fost deja înmatriculat în România, trebuie depuse următoarele documente:

  • Cererea solicitantului: formularul completat de persoana care solicită transcrierea;
  • Dreptul de proprietate asupra vehiculului;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Cartea de identitate a vehiculului: originalul cărții de identitate a vehiculului;
  • Certificatul de înmatriculare anterior: se va prezenta certificatul de înmatriculare anterior al vehiculului; dacă acesta nu mai există, se poate depune o declarație de pierdere sau dovada reținerii sau declarării furtului acestuia;
  • Plăcuțele cu numărul de înmatriculare: se vor depune plăcuțele de înmatriculare emise anterior; dacă acestea nu mai există, se poate proceda ca și în cazul anterior;
  • Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe de înmatriculare și, dacă este cazul, a tarifului pentru atribuirea unui număr preferențial.

Nu este necesară plata plăcuțelor:

  • Dacă plăcuțele se transferă automat la noul proprietar, în conformitate cu legislația;
  • Dacă solicitantul optează pentru păstrarea unui număr de înmatriculare care nu a fost restricționat conform legii.

Pe lângă aceste documente, mai sunt necesare și polița de asigurare RCA (copia poliței de asigurare auto obligatorie, valabilă, pe numele proprietarului vehiculului) și procura sau împuternicirea dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar, potrivit dgpci.mai.gov.ro.

Acte necesare pentru transcriere (vehicul înmatriculat anterior în afara României)

Pentru transcrierea unui vehicul care a fost deja înmatriculat în afara României, trebuie depuse următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Dreptul de proprietate asupra vehiculului;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Cartea de identitate a vehiculului în original;
  • Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Dovada plății contravalorii plăcuțelor de înmatriculare și, dacă este cazul, a tarifului pentru atribuire număr preferențial;
  • Polița de asigurare RCA, o copie;
  • Documente suplimentare pentru vehiculele provenite din UE: Dacă solicitantul nu este înregistrat în scopuri de TVA, trebuie să depună un formular emis de ANAF care atestă plata TVA pentru achizițiile intracomunitare de mijloace de transport;
  • Documentele de înmatriculare străine: Se vor depune documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine, în original, precum și plăcuțele străine cu numărul de înmatriculare;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru autorizare provizorie pentru circulație

  • Cererea solicitantului;
  • Polița de asigurare RCA;
  • Dreptul de proprietate asupra vehiculului;
  • Documentele de înmatriculare străine: dacă vehiculul provine dintr-un alt stat și a fost înmatriculat anterior în acel stat, se vor depune documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine, în original și copie.

Mențiune: Dacă aceste documente nu sunt prezentate, autorizarea provizorie va fi acordată pentru o perioadă maximă de 5 zile, dar nu mai mult decât perioada de valabilitate a asigurării RCA.

  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Dovada achitării contravalorii autorizației de circulație provizorie, în valoare de 13 lei;
  • Dovada achitării contravalorii plăcuțelor cu număr provizoriu;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru eliberarea unui certificat de înmatriculare nou când se modifică date despre proprietar sau despre vehicul

Pentru eliberarea unui nou certificat de înmatriculare atunci când se modifică datele despre proprietar (nume, domiciliu, etc.), sunt necesare următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Dovada înregistrării la organul fiscal competent: acest document este emis de autoritatea administrației publice locale (Direcția/Serviciul/Biroul/Compartimentul Taxe și Impozite Locale) din cadrul UAT-ului (Unitatea Administrativ-Teritorială) unde se află noul domiciliu, sediu sau reședință și conține noile date de identificare ale solicitantului;
  • Vechiul certificat de înmatriculare;
  • Plăcuțele cu numărul de înmatriculare:
  • Polița de asigurare RCA;
  • Dovada plății contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru eliberarea unui certificat de înmatriculare nou în caz că a fost pierdut, furat sau deteriorat

Pentru eliberarea unui nou certificat de înmatriculare în cazul în care certificatul de înmatriculare a fost deteriorat, furat sau pierdut, sunt necesare următoarele documente:

Cererea solicitantului, urmată de:

  • Certificatul de înmatriculare deteriorat;
  • Dacă certificatul a fost furat, se va depune dovada declarării furtului emisă de către autoritățile competente;
  • Dacă certificatul a fost pierdut, se va depune o declarație a solicitantului din care să reiasă pierderea documentului;
  • în cazul în care certificatul a fost reținut de autorități străine, se va depune dovada de reținere și dovada încetării motivelor care au stat la baza reținerii certificatului de înmatriculare, însoțite de traducerea acestora în limba română realizată de un traducător autorizat.

Alte documente necesare:

  • Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru eliberarea unor plăcuțe de înmatriculare pierdute, furate sau deteriorate

Pentru eliberarea unei/unor plăci cu număr de înmatriculare reclamate ca fiind pierdute, furate sau deteriorate, sunt necesare următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Dovada plății contravalorii plăcuței/plăcuțelor cu numărul de înmatriculare;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Plăcuța/plăcuțele anterioare: se vor depune plăcuțele vechi (dacă sunt disponibile) sau, în cazul în care acestea nu mai sunt disponibile, se va depune declarația de pierdere ori dovada declarării furtului acestora emisă de autoritățile competente; sau, în cazul în care plăcuțele au fost reținute de autorități străine, se va depune dovada de reținere și dovada încetării motivelor care au stat la baza reținerii, însoțite de traducerea acestora în limba română realizată de un traducător autorizat;
  • Procură specială, dacă documentele sunt depuse de altă persoană decât de proprietar.

Acte necesare pentru înmatricularea temporară, în cazul scoaterii definitive a vehiculului din România

Pentru înmatricularea temporară a unui vehicul în cazul scoaterii definitive a acestuia din România, sunt necesare următoarele documente:

  • Cererea solicitantului;
  • Documentul care atestă dreptul de proprietate asupra vehiculului, în original și o copie;
  • Actul de identitate al solicitantului;
  • Cartea de identitate a vehiculului în original;
  • Dovada achitării contravalorii certificatului de înmatriculare;
  • Dovada plății contravalorii noilor plăcuțe cu număr de înmatriculare, în valoare de 49 de lei;
  • Copia contractului de asigurare RCA.

Pentru vehiculele din UE, dacă solicitantul nu este înregistrat în scopuri de TVA, trebuie să depună formularul „Certificat privind atestarea plății TVA” emis de ANAF sau un alt certificat similar.

  • Documentele de înmatriculare eliberate de autoritățile străine;
  • Procură specială dacă este cazul.

Cum poți păstra combinația numărului de înmatriculare

Puteți solicita păstrarea numărului de înmatriculare al autoturismului pentru înstrăinare, dacă achitați o taxă de 30 lei la ghișeul de înmatriculări înainte de transcrierea dreptului de proprietate.

Documente necesare:

  • Cererea solicitantului;
  • Actul de identitate al solicitantului sau documentele care atestă personalitatea juridică, denumirea și sediul persoanei juridice;
  • Dovada plății tarifului de 30 lei.

Taxe pentru plăcuțe cu număr de înmatriculare, atribuire număr preferențial și păstrare număr

Taxele pentru plăcuțele de înmatriculare și operațiuni:

  • 20 lei/plăcuță tip A (110 x 520mm) – pentru autovehicule (2 plăci – 40 lei);
  • 23 lei/plăcuță tip B (200 x 340mm) – pentru remorci sau vehicule 4×4;
  • 17 lei/plăcuță tip C (130 x 240mm) – pentru motociclete;
  • 45 lei/operatiune – atribuire număr preferențial (inclusiv valoarea plăcilor);
  • 30 lei/operatiune – păstrare număr de înmatriculare înainte de înstrăinare.

Plata se poate face prin internet banking, virament bancar, mandat poștal sau numerar la ghișeu.

Ce să faci dacă ai vândut un autoturism în afara României și dorești efectuarea radierii din circulație

Radierea vehiculului se face de către autoritatea care a înmatriculat vehiculul, pe baza următoarelor documente:

  • Certificatul de înmatriculare;
  • Plăcile cu număr de înmatriculare;
  • Cartea de identitate a vehiculului;
  • Certificatul de atestare fiscală;
  • Documente care dovedesc că vehiculul a fost scos definitiv din România (ex. document vamal de import/exterior, înmatriculare în străinătate).

Radierea se poate face și fără aceste documente dacă se dovedește că au fost reținute de autoritățile străine.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Cutremur în sistemul de sănătate: Guvernul anunță sancțiuni pentru medici și spitale, dar și schimbări majore pentru pacienți

Publicat

Publicitate

Guvernul Bolojan a prezentat luni un set de măsuri menite să reformeze sistemul sanitar. Inițiativa vizează creșterea transparenței în utilizarea fondurilor publice, combaterea fraudei, optimizarea rețelei de spitale și facilitarea accesului pacienților la servicii medicale de calitate, scrie alba24.ro.

În cadrul unei conferințe de presă susținute la Palatul Victoria, ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a spus că reforma vizează atât sistemul public, cât și cel privat. Se urmărește o mai bună coordonare și responsabilizare a tuturor actorilor din sănătate.

”Ne propunem o schimbare profundă de abordare: banii din sănătate trebuie să meargă către pacient și către tratamente de calitate, nu către scheme financiare netransparente. Reforma nu înseamnă tăieri de fonduri, ci eliminarea risipei și a abuzurilor”, a declarat Alexandru Rogobete, citat de Mediafax.

UPDATE: Rogobete a anunțat că primele măsuri de reformă în sistemul sanitar prezentate luni vor fi aplicate începând cu 1 august, după consultări cu sindicatele, asociațiile de pacienți, organizațiile profesionale și instituțiile-cheie din domeniu.

Reforma sistemului sanitar. Măsuri propuse

Una dintre direcțiile esențiale ale reformei vizează schimbarea modului de finanțare a spitalelor. Tarifele pentru servicii vor fi corelate cu activitatea reală a unităților sanitare, în funcție de numărul de cazuri și gradul de ocupare al secțiilor. De asemenea, internările care nu sunt justificate medical vor fi limitate, urmând să fie înlocuite cu tratamente în regim de spitalizare de zi sau ambulatoriu.

Tot în zona spitalicească, autoritățile pregătesc introducerea unor sancțiuni clare pentru personalul medical care nu respectă programul de lucru, iar în cazurile grave și repetate, contractul de muncă ar putea fi chiar desfăcut.

Publicitate

Eliminarea unor practici frauduloase

În paralel, se urmărește eliminarea unor practici frauduloase. Spitalele – fie ele publice sau private – care decontează servicii medicale neefectuate vor putea fi sancționate cu până la 10% din valoarea contractului cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate. În plus, dacă nu pot justifica cheltuieli legate de medicamente sau materiale sanitare, vor suporta o penalizare suplimentară de 20%.

Ministrul a anunțat și o măsură corectivă pentru situațiile în care sistemul privat tratează cazuri complicate superficial. Dacă un pacient tratat într-un spital privat revine într-o unitate publică cu complicații în mai puțin de 48 de ore, unitatea privată va fi obligată să suporte costurile intervenției ulterioare.

Fără coplată pentru unii pacienți

Un alt pas important este eliminarea coplății pentru pacienții tratați în cadrul programelor naționale de sănătate, fie că aceștia sunt internați în spitale publice sau private.

„Este inacceptabil ca un pacient dintr-un program național, deja aprobat și susținut de stat, să fie obligat să mai plătească ceva”, a precizat Rogobete.

Reorganizare a rețelei de spitale

Reforma propune și o reorganizare a rețelei de spitale, prin definirea unei noi categorii de spitale strategice, capabile să răspundă prompt în cazuri grave sau situații de urgență. Unitățile sanitare cu adresabilitate redusă vor fi regândite pentru a oferi servicii relevante pentru comunitățile locale.

Pe termen mediu, Ministerul Sănătății dorește și stimularea asigurărilor private, segment care rămâne slab dezvoltat în România, după cum a declarat ministrul. Măsurile vor fi completate de parteneriate între sistemul public și cel privat, pentru a construi un sistem coerent, fără zone gri.

Rectificare bugetară de 10 miliarde lei

Pentru sistemul sanitar este necesară o rectificare suplimentară de 10 miliarde de lei, a afirmat, luni, premierul Ilie Bolojan, care a adăugat că această sumă reprezintă, în condițiile actuale, ”o presiune mare” pe bugetul de stat.

”Anul acesta avem un buget alocat de 77 de miliarde de lei, la care colegii noștri ne-au solicitat o suplimentare obligatorie, în așa fel încât, pe de o parte, să putem să aducem facturile restante la zi – pentru că din martie nu am mai avut capacitatea financiară de a achita integral sumele – și, de asemenea, să putem funcționa până la finalul anului. Pentru asta, ne trebuie cel puțin 10 miliarde rectificare suplimentară, ceea ce reprezintă, în condițiile actuale, o presiune mare pe bugetul de stat”, a declarat Bolojan, potrivit Agerpres.

El a menționat că sistemul de sănătate a acumulat ”probleme mari” în ultimii ani, iar unul dintre aspectele care îi afectează buna funcționare este creșterea accelerată a cheltuielilor.

”Un aspect major este creșterea accelerată a cheltuielilor și nu mai putem să susținem această creștere în anii următori, raportat la veniturile pe care le avem la buget. Cheltuielile care sunt alocate prin Casa Națională de Sănătate sistemului sanitar au ajuns la o pondere de 16% din veniturile curente de la bugetul de stat, față de o pondere de aproximativ 11%, cât am înregistrat în anii trecuți. Doar în pandemie am mai ajuns la această pondere. Pe cale de consecință, există o presiune puternică asupra bugetului pentru acoperirea acestor cheltuieli”, a explicat prim-ministrul.

Criterii de performanță pentru salarizarea medicilor

”Avem o lipsă a criteriilor de performanță în sistem din punct de vedere al salarizării medicilor, nu există sisteme care să încurajeze medicii să lucreze în spitale mai mult, să facă mai multe operații. Și ceea ce am discutat cu domnul ministru este să susținem câteva proiecte-pilot, în care să introducem salarizarea funcției de performanță, în așa fel încât, dacă rezultatele vor apărea, să putem generaliza acest lucru în întreg sistemul, iar medicii să fie plătiți în principal în funcție de performanța pe care o fac”, a explicat Ilie Bolojan.

Premierul a punctat cazurile de șefi de secții din spitale care nu sunt numiți de managerii unităților sanitare. ”Iar dacă sunt numiți de alte instituții, cum sunt universitățile de medicină, de exemplu, sau facultățile de medicină, și nu au un raport de performanță încheiat fără echivoc, cu indicatori clari, cu cei care conduc spitalul, vă puteți da seama că un manager de spital nu are instrumentele necesare dacă nu îi are, în echipele de management, pe șefii de secție, presați de indicatori să facă performanță, să livreze servicii de calitate și eficiente”, a explicat Ilie Bolojan.

Citeste mai mult

Eveniment

Incendiu izbucnit într-o gospodărie din Sadoveni. O anexă a fost cuprinsă de flăcări

Publicat

Publicitate

Un incendiu s-a produs, în această după-amiază, într-o gospodărie din localitatea Sadoveni. O anexă a fost cuprinsă de flăcări, cel mai probabil, din cauza unui scurtcircuit.

La caz s-au deplasat, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Stației Săveni, cu două autospeciale de stingere și o ambulanță SMURD, dar și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Manoleasa. Primii care au ajuns la fața locului au fost pompierii voluntari. Aceștia au constatat faptul că ardea acoperișul anexei și au acționat rapid astfel încât flăcările să nu se extindă. A ars acoperișul casei pe o suprafața de aproximativ 70 de metri pătrați. S-a salvat și protejat bunurile din interiorul anexei, dar și casa.

Pentru înlăturarea riscului de incendiu, ISU Botoșani recomandă:

▪ verificați periodic instalaţia electrică, cu ajutorul personalului autorizat. Orice modificare a acesteia poate fi făcută doar cu avizul distribuitorului de energie şi numai de specialiști în domeniu;

▪ nu folosiţi instalaţii electrice improvizate. Fie că este vorba de reparaţia unui aparat electrocasnic, de prelungirea traseului unui cablu sau de repararea unei siguranţe, improvizaţiile pot conduce la un incendiu. Orice eroare de prindere sau de izolaţie poate crea un scurtcircuit sau o descărcare de curent;

▪ la suplimentarea receptoarelor asiguraţi-vă că instalaţia existentă poate prelua consumul adiţional;

Publicitate

▪ verificaţi periodic cordoanele de legătură ale aparatelor electrice şi înlocuiţi-le atunci când sunt uzate;

▪ nu folosiţi prize sau întrerupătoare slăbite. În cazul în care observaţi că priza se mişcă sau că în jurul întrerupătorului există orificii libere, cereţi ajutorul unui specialist pentru schimbarea prizei/întrerupătorului şi pentru izolarea zonei respective. De asemenea, acordaţi atenţie modului în care introduceţi sau extrageţi cablurile de alimentare din priză;

▪ nu suprasolicitaţi o priză deoarece unele incendii se produc din cauza solicitării excesive a unei surse de curent. Avertismentul vizează alimentarea mai multor electrocasnice de putere electrică mare (frigider, maşină de spălat etc.) de la aceeași priză. Alocaţi, pe cât posibil, fiecărui aparat câte o priză. În cazul în care folosiți mai multe aparate la o singură sursă, aceasta se poate încălzi și provoca un incendiu;

▪ instalaţi şi utilizaţi aparatura electrocasnică respectând indicaţiile producătorului din prospectul produsului. În cazul în care sesizaţi că produsul respectiv şi-a schimbat parametri de funcţionare, se încălzește foarte repede sau emană un miros de ars, scoateţi-l imediat din funcţiune şi adresaţi-vă unui specialist. În cazul aparatelor mari, asigurați un spaţiu de aerisire pentru a se putea emana căldura acumulată în timpul funcţionării;

▪ amplasaţi şi utilizaţi aparatele electrice departe de mediile umede. Unele accidente de natură electrică se produc din cauza folosirii curentului electric în apropierea sau la contactul cu apa.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

Activități de educație pentru promovarea integrității desfășurate la Spitalului Județean de Urgență MAVROMATI Botoșani

Publicat

Publicitate

În săptămâna 14-18 iulie 2025, ofițerii de poliție din cadrul Serviciului Judeţean Anticorupţie Botoșani au desfășurat, în cadrul protocolului de colaborare încheiat cu Spitalului Județean de Urgență MAVROMATI Botoșani, activități de educație pentru promovarea integrității cu personalul din cadrul secției psihiatrie, precum și cu persoane care s-au adresat acestei unități medicale pentru a beneficia  de  servicii de sănătate.

În cadrul întâlnirilor cu cadrele medicale și personalul auxiliar, în cadrul tematicii ,,CUM FACEM FAȚĂ CORUPȚIEI?”, au fost prezentate aspecte referitoare la structura organizatorică și competențele Direcției Generale Anticorupție, ca unică structură  de prevenire în arsenalul instituțiilor prevăzute în Strategia Națională Anticorupție implicate în lupta împotriva corupției, subliniind importanța și rolul  prevenției, atât în domeniul sănătății publice, cât și al corupției.

Astfel, pornind de la  misiunea și obiectivele instituției beneficiare, comparativ cu cele ale  Ministerului Afacerilor Interne, ca instituții care au în centru cetățeanul/pacientul, respectiv viața și sănătatea acestuia, au fost prezentate noțiuni juridice referitoare la termenul de funcționar public și răspunderea în planul implicării în acte de corupție a personalului medical, infracțiunile de corupție, tangente domeniului abordat, modalități de sesizare a faptelor de corupție, obligația  atitudinea/reacția  față de corupție, consecințele implicării în fapte de corupție.

Au fost prezentate și dezbătute spețe instrumentate la nivelul DGA, în care au fost implicate cadre medicale, iar în susținerea acestora și au fost difuzate materiale audio-video. Activitățile au fost interactive și au avut un feedback pozitiv, fiind oferite clarificări cu privire la dilemele și întrebările formulate de participanți.

Atât în cadrul activităților susținute împreună cu cadrele medicale, cât și cu cetățenii,  au fost popularizate sistemul telefonic Call-center anticorupție 0800806806, modul de funcționare al acestuia și campania națională ,,E TIMPUL SĂ NU MAI DĂM ȘI NOI CEVA!”, obiectivele și sloganurile acesteia, auditoriul fiind încurajat să adopte atitudinile necesare menținerii unui comportament integru.

În vederea realizării unei comunicări eficiente cu instituția noastră, reamintim faptul că la nivelul județului Botoșani, Direcția Generală Anticorupție este reprezentată de Serviciul Județean Anticorupție Botoșani, cu sediul în municipiul Botoșani, Bulevardul Mihai Eminescu nr. 57, jud. Botoșani, telefon: 0231507128, fax: 0231507120, e-mail: botosani.dga@mai.gov.ro, date de contact la care cetățenii pot sesiza faptele de corupție săvârșite de personalul MAI.

Publicitate

 

SERVICIUL JUDEȚEAN ANTICORUPȚIE BOTOȘANI

Citeste mai mult

Educație

Rezultatele finale înregistrate la proba scrisă din cadrul Examenului național pentru definitivare în învățământ – sesiunea 2025, după soluționarea contestațiilor

Publicat

Publicitate

La nivelul județului Botoșani, rata mediilor peste 8 (opt), obținute de candidații care au susținut proba scrisă a crescut la 73,6%, față de 69,6%, înainte de contestații.

La nivel național, procentul candidaților care au obținut medii peste 8,00 este de 69,2%.

Anul acesta, la nivelul județului Botoșani, au fost depuse 36 de contestații la proba scrisă. Toate notele contestate au fost modificate, după cum urmează: pentru 18 lucrări contestate notele inițiale au fost mărite, pentru 18 lucrări notele inițiale au fost micșorate.

Media minimă de promovare a examenului este 8 (opt). Cadrele didactice care promovează examenul dobândesc dreptul de practică în învățământul preuniversitar, acesta fiind, de altfel, și obiectivul acestui examen național.

„Cu un procent de promovare superior celui național, ne bucurăm să vedem că eforturile constante de formare și susținere a profesorilor debutanți dau roade. Acest rezultat demonstrează calitatea resursei umane din învățământul botoșănean. Îi felicit pe toți cei care au promovat și le urez succes în parcursul lor profesional!” a declarat prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending