Connect with us

Educație

30 ianuarie – Ziua internaţională pentru nonviolenţă în şcoli

Publicat

Publicitate

Ziua internaţională pentru nonviolenţă în şcoli (International School Day of Non Violence and Peace) este marcată, anual, la data de 30 ianuarie, în şcolile din întreaga lume, la comemorarea morţii lui Mahatma Gandhi, simbolul nonviolenţei în lume. Ziua pledează pentru o educaţie permanentă în armonie, toleranţă, solidaritate, respect pentru drepturile omului, nonviolenţă şi pace, scrie site-ul https://denippaz.wordpress.com/.

O educaţie inspirată de o cultură a non-violenţei şi a păcii le permite şcolarilor să dobândească cunoştinţe, atitudini şi abilităţi care le întăresc dezvoltarea ca cetăţeni globali critici, dedicaţi drepturilor lor şi ale altora, se arată pe https://www.peaceandcooperation.org/.

Ziua internaţională pentru nonviolenţă în şcoli (sau DENIP, acronim din catalană: Dia Escolar de la No-violencia i la Pau) este o sărbătoare fondată în 1964, la Mallorca, de poetul spaniol Llorenc Vidal Vidal, fiind influenţat de Lanza del Vasto, un discipol direct al lui Gandhi.

Ziua internaţională pentru nonviolenţă în şcoli este o iniţiativă non-guvernamentală, internaţională şi de pionierat, la care sunt invitate să participe centre educaţionale de toate standardele şi din toate ţările.

La 30 ianuarie 2023, în mesajul său cu prilejul acestei zile, Ministerul român al Educaţiei arăta: „Un demers educaţional în care grija pentru dezvoltarea cognitivă nu este dublată de grija pentru confortul fizic şi emoţional al copiilor în mediul şcolar este unul incomplet – manifestările violente de orice tip lasă urme şi pun în pericol dezvoltarea armonioasă a tuturor celor implicaţi.”, conform https://www.edu.ro/.

Statisticile UNICEF arată că mai mult de 1 din 3 elevi cu vârste cuprinse între 13 şi 15 de ani se confruntă cu bullying-ul, aproximativ 1 din 3 elevi cu vârste cuprinse între 13 şi 15 de ani sunt implicaţi în lupte fizice, aproximativ 500 de atacuri asupra şcolilor au fost înregistrate sau verificate în Republica Democratică Congo, Sudanul de Sud, Siria şi Yemen în 2017, în timp ce aproape 720 de milioane de copii de vârstă şcolară trăiesc în ţări în care pedeapsa corporală la şcoală nu este interzisă în totalitate, conform https://www.unicef.org/.

Publicitate

Între 2005 şi 2020, Naţiunile Unite au verificat peste 13.900 de incidente de atacuri, inclusiv atacuri directe sau atacuri în care nu a existat o distincţie între obiectivele civile şi cele militare, asupra unităţilor educaţionale şi medicale şi asupra persoanelor protejate, inclusiv a elevilor şi a copiilor internaţi în spital şi a personalului şcolar şi sanitar.

În 2019, UNICEF a realizat un sondaj în rândul tinerilor, în care aceştia au fost întrebaţi despre experienţele lor cu violenţa în şcoli. Rezultatul sondajului a fost grupat în Manifestul pentru tineret #ENDviolence, care a fost prezentat miniştrilor la Forumul Mondial al Educaţiei din ianuarie 2019. Peste un milion de tineri din 160 de ţări au participat la sondaj, iar răspunsul a fost copleşitor, 2 din 3 spunând că sunt îngrijoraţi de violenţa din şcoli şi din jurul lor. Tinerii, împreună cu UNICEF, s-au angajat, astfel, să depăşească tabuurile şi victimizarea din jurul raportării violenţei şi să colaboreze cu autorităţile profesorii, consilierii, reprezentanţi ai comunităţii şi alţi elevi, pentru a preveni violenţa în şcoli şi a găsi soluţii la faptele deja petrecute. De asemenea, s-au angajat să creeze canale conduse de tineri pentru raportarea violenţei în mediul şcolar, se mai arată pe site-ul https://www.unicef.org/.

***
În România, bullyingul a fost reglementat în 2019, prin Legea nr. 221/2019 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011. „În unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale sunt interzise comportamentele care constau în violenţa psihologică – bullying.”, se arată în legea menţionată.

Violenţa psihologică sau bullying-ul este definit ca fiind „acţiunea sau seria de acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice, într-un context social dificil de evitat, săvârşite cu intenţie, care implică un dezechilibru de putere, ce au drept consecinţă atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptate împotriva unei persoane sau grup de persoane şi vizează aspecte de discriminare şi excludere socială, care pot fi legate de apartenenţa la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală, caracteristicile personale, acţiune sau serie de acţiuni, comportamente ce se desfăşoară în unităţile de învăţământ şi în toate spaţiile destinate educaţiei şi formării profesionale”, se arată în textul legii.

În iunie 2020, Ministerul Educaţiei şi Cercetării şi specialiştii cooptaţi în grupul de lucru de profil au elaborat normele metodologice pentru aplicarea Legii nr. 221/2019 prin care este prevenit şi combătut bullying-ul în spaţiile destinate învăţământului, conform https://www.edu.ro/.

Astfel, pentru prevenirea violenţei psihologice-bullying, normele de aplicare a Legii bullying-ului spun că, în fiecare unitate de învăţământ va fi înfiinţat un grup de acţiune anti-bullying din care vor face parte maximum 10 membri. Între aceştia se vor regăsi directorul unităţii de învăţământ, profesorul consilier şcolar, trei cadre didactice formate în problematica violenţei, inclusiv a violenţei psihologice-bullying, doi sau mai mulţi reprezentanţi ai elevilor, un reprezentant al părinţilor, reprezentanţi ai autorităţii locale. Rolul acestui grup este prevenirea, identificarea şi soluţionarea faptelor de bullying comise între elevi, prin acţiuni fizice, verbale, relaţionale şi/sau cibernetice.

Fiecare unitate de învăţământ are obligaţia de a introduce în Regulamentul de Ordine Interioară (ROI) obiectivul „şcoală cu toleranţă zero la violenţă”. În plus, pentru a veni în sprijinul cadrelor didactice, în perioada următoare, Ministerul Educaţiei şi Cercetării ar urma să realizeze Ghiduri de bune practici pe cicluri de învăţământ, privind modul de interacţiune şi de intervenţie în situaţiile de violenţă psihologică-bullying, se mai arată în Normele metodologice citate. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 2 februarie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 2 februarie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 2 februarie 2025:

Loto 6/49: 28, 22, 21, 31, 9, 25

Loto 5/40: 32, 31, 23, 30, 6, 2

Joker: 15, 22, 44, 27, 3 + 17

Noroc: 2 1 2 1 1 4 7

Publicitate

Noroc Plus: 5 5 1 0 7 8

Super Noroc: 8 7 0 2 0 3

Citeste mai mult

Educație

Școala Gimnazială Nr. 11 Botoșani a lansat Centrul de performanță MATE+: Școala EXCELENȚEI pentru micii matematicieni

Publicat

Publicitate

Elevii capabili de performanță din clasele III-IV din județul Botoșani au început antrenamentele pentru excelență în cadrul Centrului de performanță MATE+, un program educațional dedicat celor pasionați de matematică.

Organizat de Școala Gimnazială Nr. 11 Botoșani, proiectul își propune să sprijine dezvoltarea abilităților matematice ale elevilor talentați și să îi pregătească pentru competițiile viitoare. 

Cine sunt elevii selectați?

În program sunt incluși elevi din mai multe unități de învățământ din județ: Școala Gimnazială „Grigore Antipa”, Școala Gimnazială Nr. 7, Școala Gimnazială Nr. 10, Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”, Școala Gimnazială Nr. 11, Școala Gimnazială Nr. 12, Școala Gimnazială Nr. 17, Liceul cu Program Sportiv, Liceul de Artă „Ștefan Luchian”, dar și Școala Gimnazială Nr. 1 Leorda, Școala Gimnazială Nr. 1 Vlădeni 

Cine sunt profesorii care îi pregătesc?

Elevii sunt ghidați de un colectiv de profesori pasionați, dornici să descopere și să șlefuiască viitoarele minți strălucite ale județului.

Publicitate

Pentru clasa a III-a: prof. Mirela Brehuescu, prof. Doina Răduțac, prof. Marina Pînzariu, prof. Geanina Burlacu, prof. Zvetlana Gîndu.
Pentru clasa a IV-a: prof. Corina Palade, prof. Greta Cojocariu, prof. Lenuța Musteață. 

Un proiect pentru viitorii campioni ai matematicii

Centrul de performanță MATE+ este parte a programului județean „Educația este șansa ta!”, coordonat de prof. Olguța Șchiopu, inspector școlar pentru învățământul primar, alături de prof. Corina Palade și prof. Mirela Brehuescu.

Unde are loc pregătirea?

Cursurile se desfășoară săptămânal în localul B al Școlii Gimnaziale Nr. 11 Botoșani, situat pe strada Ștefan Luchian nr. 17.

Cu determinare, muncă și sprijin din partea profesorilor dedicați, acești elevi au toate șansele să devină viitorii olimpici ai județului și ai țării, spun organizatorii, iar MATE+ se pare că nu este doar un centru de pregătire, ci va deveni un loc în care pasiunea pentru matematică va prinde contur și se va transforma în performanță.

Citeste mai mult

Eveniment

Ghid complet pentru asigurații CNAS în 2025: Drepturi, obligații și acces la servicii medicale

Publicat

Publicitate

Accesul la servicii medicale de calitate presupune atât drepturi, cât și obligații pentru persoanele asigurate în sistemul de sănătate din România, iar românii știu fosrte puține despre aceste lucruri, relatează alba24.ro. Așa că haideți că ne uităm puțin pe ghidul asiguratului de sănătate în 2025, mai ales la drepturi și obligații.

Acest ghid explică cine beneficiază de asigurare fără plată, ce drepturi au asigurații și ce responsabilități trebuie respectate pentru a beneficia de servicii medicale.

Cine beneficiază de asigurare fără plata contribuției

Nu toate persoanele trebuie să plătească contribuția de sănătate pentru a fi asigurate. Anumite categorii beneficiază de acest drept automat, fie datorită vârstei, fie datorită statutului lor social sau profesional, potrivit potrivit CNAS.

Persoanele care sunt asigurate fără plată:

  • Copiii până la 18 ani;
  • Tinerii între 18 și 26 de ani, dacă sunt: elevi (inclusiv absolvenți de liceu, până la 3 luni de la finalizarea studiilor), ucenici sau studenți,  absolvenți ai facultăților de medicină, farmacie sau stomatologie (până la 6 luni după absolvire), doctoranzi sau tineri care urmează instruirea pentru a deveni soldați/gradați profesioniști;
  • Soțul, soția și părinții fără venituri proprii, dacă sunt în întreținerea unei persoane asigurate;
  • Femeile gravide și lăuzele;
  • Persoanele cu handicap;
  • Bolnavii cu afecțiuni incluse în programele naționale de sănătate;
  • Beneficiarii legilor speciale;
  • Pensionarii;
  • Persoanele aflate în concediu medical pentru accidente de muncă sau boli profesionale;
  • Persoanele aflate în concediu pentru creșterea copilului până la 2 sau 3 ani, după caz;
  • Persoanele care beneficiază de indemnizație de șomaj.

Drepturile asiguraților

Persoanele asigurate beneficiază de o serie de drepturi care le permit accesul la servicii medicale esențiale.

Asigurații au următoarele drepturi:

Publicitate
  • Să își aleagă furnizorii de servicii medicale și casa de asigurări de sănătate;
  • Să fie înscriși pe lista unui medic de familie ales;
  • Să își schimbe medicul de familie, o dată la 6 luni;
  • Să beneficieze de consultații preventive, tratamente și servicii medicale în spitale și ambulatorii aflate în contract cu CNAS;
  • Să primească servicii medicale de urgență și anumite tratamente stomatologice;
  • Să le fie respectată confidențialitatea privind diagnosticul și tratamentul;
  • Să beneficieze de concedii și indemnizații medicale, conform legii.

Obligațiile asiguraților

Pentru a avea acces la servicii medicale, asigurații trebuie să îndeplinească anumite obligații:

  • Să se înscrie la un medic de familie;
  • Să anunțe medicul de familie dacă apar modificări în starea lor de sănătate;
  • Să se prezinte la controale medicale regulate;
  • Să anunțe în termen de 15 zile orice modificare a datelor de identitate sau a statutului de asigurat;
  • Să respecte tratamentul și indicațiile medicului;
  • Să achite contribuția de sănătate și eventualele coplăți, unde este cazul.

Statutul de asigurat poate fi verificat online, pe site-ul CNAS.

Citeste mai mult

Eveniment

Cine este George Telișcă, candidatul PSD la Primăria Avrămeni din județul Botoșani

Publicat

Publicitate

În cadrul conferinței extraordinare de astăzi, duminică, președintele PSD Botoșani, Doina Federovici, a anunțat oficial candidații partidului pentru funcția de primar la alegerile locale ce vor avea loc în luna mai în două comune din județul Botoșani. Pentru comuna Avrămeni, candidatul desemnat este George Telișcă, actual viceprimar cu atribuții de primar.

Cine este George Telișcă?

George Telișcă s-a născut pe 16 ianuarie 1988 în comuna Avrămeni, unde locuiește și în prezent, alături de familia sa. Este căsătorit și tată a doi copii. A absolvit Facultatea de Drept la Universitatea Spiru Haret și, pe lângă activitatea sa administrativă, se ocupă și de agricultură.

În noiembrie 2020, a fost ales viceprimar al comunei Avrămeni, iar în prezent exercită atribuțiile de primar.

Realizările din administrația locală

În calitate de viceprimar, George Telișcă a fost direct implicat în derularea și implementarea unor proiecte de infrastructură și dezvoltare locală, alături de regretatul primar Ioan Bucatariu, printre care:

Publicitate
  • Înființarea sistemului de alimentare cu apă;
  • Asfaltarea a 10,7 km de drumuri;
  • Implementarea unui sistem de supraveghere video în întreaga comună;
  • Modernizarea iluminatului public în trei etape;
  • Reabilitarea și modernizarea sediului Primăriei Avrămeni;
  • Construirea unui centru de zi pentru copiii cu risc de separare;
  • Dotarea școlilor din comună cu mobilier și echipamente electronice;
  • Inițierea unor proiecte aflate în curs de obținere a finanțării. 

Ce obiective și-a propus George Telișcă pentru viitor

Dacă va fi ales primar, George Telișcă a explicat că și-a propus să continue procesul de modernizare a comunei Avrămeni, și să urmeze mai multe obiective care au fost stabilite după consultarea locuitorilor comunei:

  1. Extinderea rețelei de alimentare cu apă în toate satele comunei;
  2. Asfaltarea tuturor drumurilor sătești pentru o infrastructură modernizată;
  3. Construirea a două blocuri de locuințe pentru persoanele cu situații materiale precare;
  4. Realizarea unui centru pentru vârstnici, destinat îngrijirii persoanelor în dificultate;
  5. Amenajarea și modernizarea locurilor de joacă pentru copii în toate satele comunei;
  6. Construirea unei baze sportive moderne, inclusiv o sală de sport;
  7. Modernizarea unităților de învățământ pentru creșterea eficienței energetice;
  8. Pietruirea drumurilor de exploatație pentru acces facil în zonele agricole;
  9. Amenajarea de trotuare în toate satele comunei pentru siguranța pietonilor;
  10. Atragerea de investitori în comună pentru crearea de noi locuri de muncă;
  11. Montarea de adăpători pentru animale în toate satele comunei. 

O viziune pentru dezvoltarea comunei Avrămeni

George Telișcă a explicat că își propune să transforme Avrămeni într-o comună modernă, cu infrastructură dezvoltată și condiții de trai îmbunătățite pentru toți locuitorii. Prin experiența sa administrativă și implicarea activă în proiectele comunei, George Telișcă susține că va reusși să asigure un viitor prosper pentru comunitatea sa.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending