Connect with us

Actualitate

30.000 de angajați în trei luni. Unde se regăsesc cei mai mulți. Cea mai mare creștere din ultimii 5 ani

Publicat

Publicitate

Creșterea explozivă  a numărului de angajați la stat vine după ce prima măsură luată de Guvernul Ciucă după instalarea la Palatul Victoria a fost să adopte o ordonanță prin care a dat liber la angajările la stat. Cea mai spectaculoasă creștere s-a înregistrat la megaministerul numit Secretariatul General al Guvernului (SGG).

La plecarea Guvernului Cîțu din funcției, la SGG erau angajați 4.859 de persoane, iar la distanță de numai câteva luni, la sfârșitul lunii februarie a acestui an, schema ajunsese la 5.027.

Un salt consistent s-a înregistrat și la Camera Deputaților, unde numărul salariaților a crescut de la 1.669, la sfârșitul anului trecut, la 1.704.

18,75 miliarde de lei au reprezentat cheltuielile salariale cu bugetarii în primele două luni ale anului, în creștere cu 1,5% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, potrivit jurnalul.ro.

Cea mai mare creștere de bugetari din ultimii 5 ani

Sectorul public a ajuns să numere la sfârșitul lunii februarie 1,26 milioane de angajați, cu 30.000 mai mulți decât la sfârșitul lunii noiembrie, cea mai mare creștere din ultimii cinci ani.

Aproape 64% dintre acestea erau în administraţia publică centrală, conform datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor (MF), consultate de AGERPRES.

Publicitate

Unde sunt cei mai mulți angajați la stat

  • Ministerul Educaţiei – 290.875 (290.589 în ianuarie 2022)
  • Ministerul Afacerilor Interne – 121.620 (121.502 în ianuarie 2022)
  • Ministerul Apărării Naţionale – 74.945 (76.055 în ianuarie 2022)
  • Ministerul Finanţelor – 24.331 (24.361 în ianuarie 2022)
  • Ministerul Sănătăţii – 18.521 (18.380 în ianuarie 2022).

Ce măsuri implică depășirea pragului de 50% din PIB a datoriei

Executivul este obligat să ia cu o serie de măsuri conform Legii responsabilității fiscal-bugetare, după depășirea pragului de 50%.

Guvernul va trebui să prezinte în cel mai scurt timp un program pentru reducerea ponderii datoriei publice în PIB, iar una dintre măsurile  care se vor aplica se referă la înghețarea cheltuielilor totale privind salariile din sectorul public.

Datoria publică a României a crescut accelerat în ultimii ani, ca efect al majorării cheltuielilor bugetare, în special cele legate de salarii și pensii. Pe fondul nerestructurării sectorului bugetar, aceste majorări continue ale cheltuielilor nu au putut fi susținute de creșterea veniturilor, astfel că statul a fost nevoit să se împrumute tot mai mult.

Înghețarea salariilor în sectorul bugetar nu este însă singura veste proastă. După ce costurile costurile împrumuturilor pe termen lung au continuat să crească, agenția Fitch a menținut ratingul României la „BBB-” cu perspectivă negativă, ultima clasă recomandată investiţiilor.

Vezi:Legea responsabilității fiscale: Salariilor bugetarilor trebuie ÎNGHEȚATE, după ce datoria publică a depășit 50% din PIB

Datoria publică a României a depășit la sfârșitul lunii ianuarie nivelul de 50,2% din PIB, iar la sfârșitul lunii februarie urcase la 50,6%, potrivit datelor Ministerului Finanțelor. La această creștere a contribuit și împrumutul de 9,7 miliarde de lei (1,9 miliarde de euro) primit sub formă de prefinanțare din Planul Național de Redresare și Reziliență.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

OFICIAL: Candidatura lui Crin Antonescu la alegerile prezidențiale, validată de PSD. Alianța va avea candidat comun

Publicat

Publicitate

Consiliul Politic Național al PSD a validat, marți, candidatura lui Crin Antonescu la alegerile prezidențiale, a anunțat social-democratul Radu Oprea, scrie alba24.ro.

Potrivit acestuia, s-a decis, totodată, convocarea unui Congres extraordinar al partidului în data de 2 februarie pentru susținerea lui Antonescu la prezidențiale.

El va fii susținut și de PNL și de UDMR, astfel încât Alianța de Guvernare va avea un candidat comun.

Cine este Crin Antonescu

Crin Antonescu a fost membru marcant al PNL și a deținut funcția de președinte al partidului între 2009 și 2014.

În 2012, a fost președinte interimar al României timp de aproape două luni, în perioada suspendării lui Traian Băsescu.

A jucat un rol central în evenimentele politice tumultoase din acel an, inclusiv referendumul pentru demiterea președintelui.

Publicitate

El a fost unul dintre arhitecții alianței USL, formată între PNL și Partidul Social Democrat (PSD), o coaliție politică majoră care a câștigat alegerile parlamentare din 2012.

După 2014, Crin Antonescu s-a retras treptat din politică și a trăit la Bruxelles alături de soția sa Adina Vălean, fost comisar european și europarlamentar.

Citeste mai mult

Eveniment

MAI: Se vehiculează un fake news privind faptul că „a fost premeditat” procesul de anulare a alegerilor prezidențiale

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Interne a transmis, marți, că în spațiul public se vehiculează un fake news prin care se induce ideea că ‘a fost premeditat’ procesul de anulare a turului I al alegerilor prezidențiale de anul trecut.

‘Printr-o postare din social media și prin afirmațiile făcute în timpul unei emisiuni de televiziune se induce ideea falsă și artificial construită că anumite structuri ale MAI au acționat în acest scop, prin ‘cererea ca ștampilele să fie predate în aceeași saci cu voturile anulate’. Modelul ștampilelor de vot utilizate pentru alegerile parlamentare a fost diferit față de modelul ștampilelor de vot utilizate la alegerile pentru președinte, deci cele utilizate pentru alegerile parlamentare NU se mai utilizau la nimic’, a informat un comunicat al MAI transmis AGERPRES.

Potrivit sursei citate, prefecturile nu sunt implicate, nu au atribuții, în procesul privind operațiunile de predare și primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare, deci nu puteau ‘cere secțiilor de votare’. Operațiunile de predare/primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare se stabilesc prin decizie BEC, a indicat MAI.

‘Pentru alegerile parlamentare BEC a stabilit operațiunile de predare/primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare prin Decizia 261/D/21.11.2024 (și DA, se predau în sacii cu buletinele neutilizate) – art. 3 (5) c. Pentru alegerile prezidențiale BEC a stabilit operațiunile de predare/primire a documentelor și materialelor necesare în procesul de votare prin Decizia 160/D/17.11.2024 (inclusiv cu instrucțiuni clare pentru ștampilele de vot care se reutilizează în turul 2 – se predau separat la birourile electorale județene) – art.3 (4) și art.7 (1)’, a explicat Ministerul de Interne. AGERPRES

Citeste mai mult

Educație

Bacalaureat 2025: Simulare tehnică în licee, pentru probele de competențe, în 22 ianuarie

Publicat

Publicitate

Bacalaureat 2025: Miercuri, 22 ianuarie, se derulează o simulare tehnică în licee, în vederea organizării probelor de competențe. Nu vor participa elevii, iar simularea va fi fără subiecte reale, scrie alba24.ro.

Simularea tehnică va fi organizată în toate liceele care sunt centre de examen, potrivit unei adrese a Centrului Național de Evaluare și Politici în Educație, citată de edupedu.ro.

„Pentru desfășurarea în bune condiții a procesului de transfer/preluare a arhivelor de subiecte pentru probele examenului national de bacalaureat – 2025, în ziua de 22 ianuarie 2025, începând cu ora 9.00, se organizează o simulare tehnică fără subiecte reale și fără participarea candidaților cu toate centrele de examen/de comunicare”, prevede documentul.

Bacalaureat 2025. Cum se organizează probele de competențe

Liceenii din clasele XII-XIII susțin, în perioada 27 ianuarie – 7 februarie, probele de:

  • evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — Proba A
  • evaluare a competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — Proba B
  • evaluare a competențelor lingvistice de comunicare într-o limbă de circulație internațională — Proba C
  • evaluare a competențelor digitale — Proba D

Potrivit ministerului, probele se vor susține începând cu ora 13.00, după finalizarea programului școlar pentru elevii claselor a XII-a. Acestea însă pot fi organizate și înainte de ora 13.00, în funcție de situația din fiecare liceu.

  • Proba de înțelegere a unui text audiat, urmată de proba scrisă, se susține în data de 3.02.2025, începând cu ora 8.30. Programul școlar se va derula începând cu ora 10.30. Pentru unitățile de învățământ care funcționează în două schimburi, programul școlar al claselor care funcționează după-amiază se va decala în mod corespunzător.
  • Proba orală se va desfășura în perioada 4-5.02.2025, începând cu ora 13.00, după finalizarea programului școlar al claselor a XII-a. În situația în care programul școlar al elevilor de clasa a XII-a/a XIII-a este planificat după-amiază, procesul de evaluare a competențelor pentru proba orală din cadrul probei C se organizează anterior programului școlar, începând cu ora 9.00

Bacalaureat 2025: Probele de competențe. Calendar

  • 27—29 ianuarie 2025 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A
  • 29—31 ianuarie 2025 Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B
  • 3—5 februarie 2025 Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C
  • 5—7 februarie 2025 Evaluarea competențelor digitale — proba D

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

APIA Botoșani: Precizări cu privire la eco-schemele din sectorul zootehnic Campania 2024

Publicat

Publicitate

Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) Centrul Judetean Botoșani informează că până la data de 31.01.2025 inclusiv, solicitantii eco-schemelor din sectorul zootehnic, care prin cererea de plată depusă la Centrele APIA în Campania 2024, și-au asumat voluntar angajamente anuale, trebuie să depună deconturile justificative anuale/trimestriale însoțite de documentele care atestă îndeplinirea cerințelor specifice de bunăstare.

În condițiile în care solicitanții nu depun deconturile justificative vor fi respinși de la plată.

Ecoschemele care se acordă în sectorul zootehnic, pe baza cererii depuse pentru Campania 2024, sunt următoarele:

   PD-07 – Creşterea nivelului de bunăstare a vacilor de lapte;

   ► PD-08 – Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşat;

   ► PD-27 – Creşterea nivelului de bunăstare a bovinelor prin păşunat extensiv pe pajişti în condiţii optime de sustenabilitate.

Publicitate

Formularul decontului justificativ precum și documentele specifice sunt prevăzute în ”Ghidul informativ pentru solicitanții intervențiilor în sectorul zootehnic, Campania 2024, Ediția II” afișat pe site-ul APIA www.apia.org.ro, si poate fi accesat la link: https://apia.org.ro/wp-content/uploads/2024/06/Ghid-informativ-interventii-sector-zootehnic-C2024-editia-II.pdf.

Reamintim că în conformitate cu prevederile Ordinului MADR nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancțiuni aplicabil intervențiilor și ajutoarelor naționale tranzitorii în sectoarele vegetal și zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024:

  • efectivele de bovine pentru care s-au asumat voluntar angajamente privind eco-schemele „PD-07 – Creşterea nivelului de bunăstare a vacilor de lapte” și „PD-08 – Măsură pentru bunăstarea tineretului bovin la îngrăşatși pentru care nu au fost respectate condițiile superioare de bunăstare în perioada 01.01.2024 și până la data depunerii cererii de plată, nu vor putea fi eligibile la plată dar nu vor fi sancționate, perioada respectivă fiind considerată perioadă de adaptare.

 

Legislație:

Hotărârea nr. 1571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul European de Garantare Agricolă şi de la bugetul de stat cu modificările și completările ulterioare.

Ordinul nr. 106/2024 privind modalitatea de implementare, îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, a condiţiilor şi altor cerinţe specifice, inclusiv tipurile de documente justificative pentru intervenţiile aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) şi b) din Hotărârea Guvernului nr. 1.571/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervenţiilor aferente sectoarelor vegetal şi zootehnic din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, finanţate din Fondul European de Garantare Agricolă şi de la bugetul de stat, începând cu anul 2024, cu modificările si completările ulterioare.

Ordinului MADR nr. 278/2024 pentru aprobarea sistemului de sancțiuni aplicabil intervențiilor și ajutoarelor naționale tranzitorii în sectoarele vegetal și zootehnic, aferente cererilor de plată începând cu anul de cerere 2024.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending