Connect with us

Eveniment

27 decembrie: Ziua marii trădări a lui Horea și Cloșca. Trădătorii, „cinstiți” cu un ospăț: „O să cadă blestemul pe noi”

Publicat

Publicitate

27 decembrie: Ziua marii trădări a lui Horea și Cloșca. În această dată, cei doi conducători ai răscoalei țărănești din Apuseni, au fost prinși, în urma unei trădări. Tot despre trădare este vorba și în cazul lui Crișan, care a fost prins ulterior, relatează alba24.ro

La sfârşitul lunii decembrie, Horea şi Cloşca au fost arestaţi şi, după câteva zile, întemniţaţi la Alba Iulia. Pe 30 ianuarie 1785 a fost prins şi Crişan, trădat de nişte ţărani români şi întemniţat.

Pentru a-l prinde pe Horea, nobilii au pus pe capul lui un premiu de 300 de galbeni. Pasurile de trecere în Țara Românească și Moldova erau riguros supravegheate, ca nu cumva capii revoluției să fugă acolo.

Guvernul din Viena a intervenit și la Constantinopol, pentru ca turcii să nu dea azil răsculaților transilvani.

Prin trădare, la 27 decembrie 1784, de către pădurarul Anton Melzer din Abrud, Horea și Cloșca au fost prinși în pădurea Scorușetului din Munții Gilăului.

Academicianul David Prodan amintește că, în momentul prinderii, „Horea scoase o mînă de hîrtii din sîn și le aruncă în flăcări. Țăranii, ocupați fiind cu legarea, nu le-au putut salva”.

Publicitate

Este vorba despre țăranii Ștefan Trif și Nuțu Matieș, alături de alți 5 țărani care au participat la prinderea lui Horea.

În 30 ianuarie 1785 a căzut prizonier și Crișan, vândut de nouă țărani din Cărpeniș, căpeteniile lor fiind preoții ortodocși din acel sat, tată și fiu (Popa Moise/ă și Popa Moise/ă cel Tânăr).

Arestații au fost depuși la Alba Iulia.

Ospăț în cinstea trădătorilor lui Horea, Cloșca și Crișan

Istoricul Cătălin Borangic aduce o serie de informații legate de ceea ce s-a întâmplat după trădarea lui Horea, Cloșca și Crișan.

În cinstea trădătorilor a fost dat un ospăț, la Zlatna. Se întâmpla după martiriul capilor răscoalei. Trădătorii n-ar fi avut nici o remușcare. Poate cu o mică excepție.

”La ospățul dat în cinstea vânzătorilor, petrecut la 5 februarie 1785, la un han din Zlatna, toți iobagii participanți la capturarea căpeteniilor răscoalei sunt eliberați din iobăgie și li se acordă 600 de monede, iar ceilalți primesc diferite sume de bani și medalii.

Poate este legendă, dar singurul care a părut să aibă remușcări, datorate mai ales supliciului de pe eșafod la care asistase, a fost vărul lui Horea, Gheorghe Nicola, care ar fi zis popii Moise din Clisaru, căpetenia grupului care l-au prins și predat pe Crișan la o lună după evenimentele de la Scorușet, lângă scaunului căruia era așezat:

”De bună seamă o să cadă blestemul pe noi și mai ales pe mine pentru păcatul săvârșit vânzând pe Horia, dușmanilor!”

Preotul îi răspunde: ”Stăpânirile sunt de la Dumnezeu și cine-i cu stăpânirea, cu Dumnezeu este!” a scris Cătălin Borangic.

Martiriul lui Horea, Cloșca și Crișan, în documente

În dimineaţa zilei de 28 februarie 1785, Horea şi Cloşca au fost traşi pe roată. Despre acest eveniment există o serie de documente care descriu, cu amănunte dintre cele mai atroce, martiriul lui Horea și Cloșca.

Profesorul universitar doctor Cloşca L. Băluţa redă, într-un studiu, frangmente din scrisori, trimise în acea vreme, de persoane care au asistat la execuţie.

Una este cea a profesorului Iosif Gabri, din Alba Iulia adresată prietenului său Daniel Emeric de la Roma, scrisă în pe 2 martie 1785, în limba maghiară şi păstrată la Biblioteca Documentară Batthyaneum din Alba Iulia.

Vă prezentăm o parte a scrisorii despre frângerea pe roată a lui Horea şi Cloşca şi despre suicidul lui Crişan:

  • „Sentinţa prevede ca aceştia să fie duşi până sub furci (locul execuţiei) şi acolo de vii să li se frângă oasele cu roata, mai întâi lui Cloşca, apoi lui Horea; iar după ce vor fi frânţi, să fie tăiaţi în bucăţi, măruntaiele să fie îngropate sub furci, câte o bucată din trupul lor să fie pusă aici pe roată, iar celelalte părţi să fie expuse în acele locuri unde au săvârşit atâtea crime, aprinderi şi prădăciuni.
  • După cum prevedea sentinţa, întocmai aşa, în dimineaţa zilei de 28 februarie pe la ceasurile 9 şi jumătate, Horia şi Cloşca au fost aşezaţi separat pe câte un car special, fiecare fiind însoţit de câte un preot schismatic. Este cu neputinţă să descriu convoiul şi mulţimea care a fost de faţă.
  • Ei au fost însoţiţi de un excadron de cavalerişti din Ioscana în ţinută de paradă, cu mare pompă, de aproximativ trei sute de pedestri orăşeni şi de haiduci.
  • Batalionul pedeştrilor i-a încadrat într-un careu, iar călăreţii s-au aşezat pe cele două aripi. Eu, prin bunăvoinţa unui locotenent de cavalerie, am stat călare între batalionul în formă de careu şi între cavalerie şi, astfel, am văzut de la început execuţia şi parada, cum văd această foaie de hârtie în faţa mea.
  • În afară de nobili şi oameni mai deosebiţi din comitate, au trebuit să fie de faţă mulţi oameni proşti şi asta se poate aprecia din faptul că din fiecare sat a celor patru comitate au trebuit să ia parte, după o grea poruncă, câte şase oameni proşti, trei bătrâni şi trei tineri, prin urmare a trebuit să fie cel putin cinci mii de oameni. Cloşca a primit cel putin 20 de lovituri până şi-a dat sufletul.
  • În timp ce Cloşca era frânt cu roata, Horea, legat, a fost ţinut în picioare de doi ucenici ca să vadă de ce moarte şi prin ce chinuri grozave a trebuit să moară ucigaşul său tovarăş.
  • După ce s-a terminat execuţia lui Cloşca şi i-a dat leşul la o parte, l-au urcat pe Horea pe patul său şi l-au legat; în vaiete au început să-i sfarme picioarele cu roata, iar, după patru lovituri, din porunca domnului Eckard, au început să-i lovească pieptul şi, astfel, după opt-nouă lovituri a murit.[…]
  • Despre prinderea lui Gheorghe Crişan şi aducerea lui aici, ştiu că v-am scris deja. Dar faptul că s-a sugrumat într-o noapte în închisoarea de sub Gardă cu legătoarele de la izmene, poate că nu v-am comunicat şi că gâzii l-au dus sub furci şi l-au tăiat în patru; o bucată au lăsat-o aici, iar celelalte le-au dus în alte părţi.”

Un alt document al vremii este scrisoarea lui Iohan Andreas Maetz din Alba Iulia către fratele său, Michael, din Sighişoara, redactată în limba germană, la 31 martie 1785 şi păstrată în Muzeul din Sighişoara. Iată cum este descrisă execuţia lui Horea şi Cloşca, respectiv moartea lui Crişan:

  • „În ceea ce priveşte execuţia căpeteniilor răsculaţilor din ţara noastră, a fost complet îndeplinită tocmai într-o formă cu totul militară. Delicvenţii au fost transportaţi până la locul execuţiei, sub paza unei trupe de 300 de soldaţi infanterişti şi a unui excadron de husari din Ioscana.
  • Acolo domnul general auditor le-a citit, în public, în limbile germană şi română, sentinţa pentru faptele lor groaznice şi barbare. După aceea, Cloşca a fost cel dintâi zdrobit cu roate de jos în sus, până la moarte, apoi Horia, prin intervenţia contelui Iankovitsch a primit, în numele Majestăţii Sale, cele două lovituri de graţie în piept, iar după aceea a fost zdrobit cu roata de jos în sus.
  • După îndeplinirea execuţiei cele două trupuri au fost tăiate în patru bucăţi, capetele au fost fixate pe casele lor proprii, iar celelalte părţi ale trupului au fost expuse în locurile în care au comis fapte de adevăraţi câini turbaţi fiind fixate pe lângă drumuri, spre învăţătura celorlalţi răsculaţi români.
  • Al treilea căpitan de oaste, cu numele de Crişan, s-a sugrumat el însuşi în închisoare, sub (poarta) Gărzii principale, în cetate, dar cadavrul lui a fost târât la locul execuţiei şi tăiat în patru părţi: capul a fost fixat pe casa lui proprie, iar celelalte părţi ale trupului au fost trimise să fie expuse pe marginea drumurilor.
  • Ceilalţi (răsculaţi) care au fost prinşi au fos pedepsiţi, unii la moarte, alţii la închisoare pe viaţă, iar alţii cu până la 90 de lovituri (de baston) şi apoi lăsaţi în libertate; dar mai sunt câţiva deţinuţi despre care nu se poate afla nimic sigur, despre care va fi soarta lor”.

Ce urmări a avut răscoala ţăranilor, condusă de Horea, Cloşca şi Crişan?

Mulţi ţărani români au fost executaţi de nobilimea maghiară în acea perioadă, fără judecată, în cele mai crude moduri.

Răscoala condusă de Horea, Cloşca şi Crişan a avut ca efect imediat o nesemnificativă îmbunătăţire a vieţii ţăranilor, prin decrete imperiale, însă aceştia au rămas în continuare iobagi până în 1848.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (332)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist:

TERMENI, CONCEPTE, SINTAGME…

METAFORA CÂINELUI MISTERIOS:  Aparţine scriitorului Cornel Mihai Ungureanu şi poate fi întâlnită în subiectul povestirii „Câinele” din volumul său „Un fluture albastru”. Marius Chivu, în „România literară” nr. 50 din 2003, prezintă astfel metafora: „Un tânăr care visează să devină scriitor faimos este muşcat de un câine misterios şi, când, în cele din urmă, se aşează la masa de scris, câinele din el încearcă să-l atace de fiecare dată”. 

CIRCUITUL INTELIGENŢEI ÎN MATRICEA MIORITICĂ:  A fost descris de Ioana Pârvulescu în „România literară” nr. 50 din 2003 astfel: „În România zilelor noastre cred că inteligenţa poate deveni un handicap, căci trăim într-o lume în care unul e mai deştept decât altul. Ajunge să-ţi exprimi o opinie, ca să se găsească unul mai inteligent care să te contrazică şi să-ţi dea lecţii şi, la rândul lui, să fie pus la punct de altul, mai inteligent, căruia, eventual, tu să-i dai lecţii ş. a. m. d. Aşa că circuitul inteligenţei în matricea noastră mioritică e oarecum constant şi nu creează nimănui complexe.”

ARHEOLOGIE CULTURALĂSintagma aparţine lui Mircea Eliade pentru a denumi metoda de „a citi” în textele folclorice o realitate veche, ascunsă. Cătălin D. Constantin, într-un eseu din „România literară” nr. 25 din 2004 ne atenţionează că metoda a fost prefigurată de Eliade în două articole-manifest, puţin cunoscute şi puţin comentate: „Folclorul ca instrument de cunoaştere” şi „Speologie, istorie, folclor”. 

TEATRU DESCOMPUS:  Teatru inventat de Matei Vişniec, alcătuit din monologuri şi dialoguri. Dramaturgul îl descrie astfel: a) „monologurile şi dialogurile se doresc a fi nişte elemente de arhitectură textuală pentru un teatru modular”; b) „spectacolul îşi poate modifica imaginea de la o seară la alta în cazul în care regizorul (sau actorii) reorganizează modulele textuale la fiecare reprezentaţie”.

Publicitate

Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 46 din 2003, adaugă: „Teatrul descompus este un teatru care poate fi în numeroase feluri recompus. Modulele textuale, monologuri în marea lor majoritate, seamănă cu cărţile de joc, în sensul că au valoare şi luate separat şi incluse într-o combinaţie. (…) Autorul pleacă de obicei de la o premisă stupefiantă şi o dezvoltă logic cu un calm imperturbabil şi cu un fel de graţie ştiinţifică până la epuizarea tuturor semnificaţiilor posibile”.

CÂRTIŢA LUI KAFKAEste vorba de „personajul” nuvelei „Vizuina” scrisă de autorul amintit. Redăm subiectul în formularea poetei Angela Marinescu: „O cârtiţă care îşi sapă în pământ un tunel, casa ei. Dar, la un moment dat, înăuntrul casei îşi construieşte altă casă, mai mică, în care să-şi depoziteze alimentele, şi tot aşa, îşi construieşte alte case în interiorul caselor. Când, în sfârşit, iese în afara casei, se simte atât de vulnerabilă, încât are impresia că nu mai are piele.”

OMUL DE AZIEste personajul care îl obsedează pe dramaturgul Matei Vişniec, fiind prezent în mai toate piesele sale. Criticul Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 46 din 2003, vede astfel „omul de azi”: „…incapabil, cu toată măreţia lui de cuceritor al planetei şi, în perspectivă, al cosmosului, să-şi găsească liniştea sufletească, măcar aşa cum şi-o găsea pe vremuri un ţăran, integrat armonios în colectivitatea lui sătească. În era telecomunicaţiilor, fiinţa omenească nu-şi mai doreşte decât să nu comunice cu semenii săi”.

RAŢIONAMENTUL LUI BURKE:  Aparţine lui Edmund Burke şi are următorul enunţ: „NU TOT CE AR PĂREA SĂ PERMITĂ ÎN MOD ABSTRACT O LEGE AR TREBUI CU NECESITATE APLICAT”. El a fost făcut cu referire la LEGEA STAMP ACT, votată în Parlamentul britanic în 1765, impusă tuturor coloniilor, ca toate veniturile acestora să poarte timbrul britanic. Completa Edmund Burke: „E adevărat că Parlamentul are dreptul general de a impune taxe, dar politica bună trebuie să ţină de starea de spirit a celor supuşi ei şi nu să fie în mod intransigent şi cu orice preţ legalistă. Ea are datoria să se adapteze circumstanţelor, altfel produce conflict şi ruină.” 

CEL MAI ANTIPATIC VERB:   L-am întâlnit evidenţiat de Miruna Runcan în „Observator Cultural” nr. 453 din 20-26 februarie 2014: „TREBUIE” este cel mai antipatic verb, verbul necesităţii iminente. Verbul care se opune, ontologic, hazardului exterior şi (măcar aparent) libertăţii interioare. Naşte în noi, de cele mai multe ori, un fel de reacţie instinctivă de refuz, la unii aproape alergică („uite, de-aia n-o să fac asta, fiindcă „TREBUIE”), cu atât mai mult cu cât, înaintând în vârstă, spectrul lui se răsfrânge asupra tuturor responsabilităţilor şi rutinelor cotidiene. În publicistică, mai ales în cea dedicată discursurilor artistice şi mai ales acum, în nesfârşita – dizolvanta extensie o presă tradiţională în mediile virtuale, „TREBUIE” e un verb amninţător şi privit, nu fără motive, cu destulă suspiciune.” 

PROPUNEREA PAUL VALERY:  A fost făcută în 1938 de poetul Paul Valery şi am întâlnit-o reluată în eseul „Floarea lui Coleridge” a lui Jorge Luis Borges: „Istoria literarturii n-ar trebui să fie istoria autorilor şi a accidentelor din destinul lor sau din destinul operelor lor, ci Istoria Spiritului ca producător şi consumator de literatură. Această istorie ar putea fi dusă la capăt fără menţionarea niciunui

Citeste mai mult

Eveniment

Biroul Electoral Central a RESPINS candidatura lui Călin Georgescu

Publicat

Publicitate

Biroul Electoral Central a respins, duminică seara, candidatura lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale, decizia fiind luată cu o majoritate de 10 voturi pentru și patru împotrivă, potrivit unor surse citate de G4Media.

Hotărârea BEC a venit după analizarea contestațiilor formulate împotriva candidaturii lui Georgescu, cunoscut pentru pozițiile sale controversate și orientarea pro-rusă asumată public în ultimii ani. Decizia autorității electorale centrale pune astfel capăt candidaturii acestuia, la scurt timp după depunerea oficială a documentelor necesare înscrierii în cursa electorală.

Călin Georgescu s-a remarcat în spațiul public prin declarații controversate, inclusiv prin susținerea fățișă a unor teme promovate activ de propaganda rusă, fapt care a atras critici vehemente din partea mai multor organizații civice și politice din România. Argumentele care au dus la respingerea candidaturii nu au fost încă făcute publice oficial, dar surse apropiate situației indică probleme legate de legalitatea sau autenticitatea semnăturilor depuse pentru susținerea candidaturii.

Această decizie a Biroului Electoral Central vine într-un moment în care autoritățile sunt extrem de vigilente în privința influențelor externe și a posibilelor tentative de interferență în alegerile prezidențiale din acest an.

Călin Georgescu are posibilitatea să conteste decizia la Curtea Constituțională, care va avea ultimul cuvânt în acest caz. Dacă decizia va fi menținută, candidatura lui Georgescu va fi eliminată definitiv din cursa electorală pentru Palatul Cotroceni. În cazul admiterii unei eventuale contestații la Curtea Constituțională, candidatura acestuia ar putea fi repusă în discuție.

Până în acest moment, reprezentanții lui Georgescu nu au oferit o reacție oficială cu privire la decizia BEC.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Pelerinaj emoționant în Duminica Ortodoxiei la Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul” din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

În prima Duminică a Postului Paștilor, Biserica ne amintește de biruinţa Ortodoxiei asupra iconoclasmului, prin decizia Sinodului VII Ecumenic din anul 787, consfințită de Sinodul din anul 843. S-a stabilit, atunci, că „asemenea modelului cinstitei şi de viaţă făcătoarei Cruci, tot aşa să fie înălţate cinstitele şi sfintele icoane, fie din culori sau din mozaic sau din orice alt material potrivit, în sfintele lui Dumnezeu Biserici, pe sfintele vase, pe sfintele veşminte, pe ziduri şi pe lemn, în case şi lângă drumuri; şi anume icoana Domnului şi Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos şi a Preacuratei Stăpânei noastre, Sfintei Născătoare de Dumnezeu, cinstiţilor îngeri şi tuturor sfinţilor şi cuvioşilor bărbaţi”.

Rememorând parcă bucuria prilejuită de biruinţa definitivă a sfintelor icoane în veacul al IX-lea, la Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul” din municipiul Botoșani, sute de credincioși au luat parte la un eveniment inedit, pecetluind parcă începutul unei tradiții care să marcheze această sărbătoare cu adânc înțeles duhovnicesc.

După sfânta și dumneazeiasca Liturghie, oficiată de părintele protopop Petru Fercal, în mijlocul bisericii, au fost așezate icoanele celor 16 sfinți canonizați luna trecută, în anul centenar al Patriarhiei Române: Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofian de la Antim; Sfântul Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae; Sfântul Cuvios Paisie de la Sihăstria; Sfântul Cuvios Cleopa de la Sihăstria;  Sfântul Cuvios Dometie cel Milostiv de la Râmeț; Sfântul Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus; Sfântul Preot Mucenic Liviu Galaction de la Cluj; Sfântul Cuvios Mucenic Gherasim de la Tismana: Sfântul Cuvios Mucenic Visarion de la Lainici; Sfântul Cuvios Calistrat de la Timișeni și Vasiova;  Sfântul Preot Mucenic Ilarion Felea;  Sfântul Cuvios Iraclie din Basarabia;  Sfântul Preot Mucenic Alexandru din Basarabia; Sfântul Preot Mucenic Constantin Sârbu; Sfântul Cuvios Mărturisitor Arsenie de la Prislop; Sfântul Preot Mărturisitor Ilie Lăcătușu.

Icoanele, realizate de copilașii din grupul de cateheză în cadrului unui atelier de litografie realizat sub îndrumarea profesorilor  Ana Misoagă și Felicia Misoagă, au fost sfințite în cadrul unor rugăciuni specifice de către părintele protopop Petru Fercal.

„Doamne, Dumnezeul nostru, Care ai zidit pe om după chipul și asemănarea Ta, iar prin neascultarea celui întâi-zidit făcându-se stricăcios, l-ai înnoit prin întruparea Hristosului Tău, Cel ce a luat chip de rob și cu asemănarea S-a făcut ca un om, și l-ai adus în întâia vrednicie între sfinții Tăi, a căror închipuire cu evlavie cinstind, cinstim pe sfinții Tăi care sunt chipul și asemănarea Ta; iar pe ei cinstindu-i, pe Tine Te cinstim și Te slăvim ca pe chipul cel dintâi. Pentru aceea Te rugăm, trimite harul Tău și, prin stropirea cu această apă sfințită, binecuvintează și sfințește icoanele acestea pentru slava Ta și în cinstea și pomenirea sfinților Tăi”, a rostit tainic părintele Petru Fercal, numindu-i pe fiecare dintre cei 16 sfinți care anul acesta au fost trecuți în calendarul ortodox. La final, părintele protopop a stropit icoanele cu agheasmă:  „ Se sfințesc icoanele acestea cu harul Preasfântului Duh, prin stropirea cu această apă sfințită, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Amin”.

Credință sădită din pruncie

Publicitate

Momentul care a urmat nu va fi cu siguranță lesne de uitat de enoriații Parohiei Sfântul Ioan Botezătorul din municipiul Botoșani. În premieră, în Duminica Ortodoxiei, cu toții au pornit într-un pelerinaj în jurul bisericii, în acordurile cântărilor psalticeale copiilor și tinerilor care alcătuiesc corul bisericii amintite. Troparele celor 16 sfinți au fost intonate cu evlavie și i-au emoționat până la lacrimi pe cei prezenți. Icoanele proaspăt sfințite au fost purtate de copii îmbrăcați în costume naționale.  Căldura credinţei micuţilor se răsfrângea în ochii părinţilor care păreau a se umple şi ei de darurile Duhului Sfânt revărsate cu atâta generozitate în sufletele micuţilor prezenţi la procesiune.

Andrei , un micuț de 7 ani, a purtat cu multă evlavie icoana Sfântului Serafim cel răbdător, despre care știe de la părintele Petru că, încă din pruncie,  a fost plin de dragoste pentru Hristos, căuta cele dumnezeiești, încălzindu-și inima cu sfânta rugăciune și hrănindu-și mintea cu știința de carte. La fel ca Andrei, care a fost adus de părinți la Sfânta biserică încă de când nici nu prinse a privi lumea. În ceata copiilor care au purtat icoanele, era și Iustina, o fetiță cât un ghemotoc, gătită special de mama sa pentru un astfel de eveniment. Cu multă responsabilitate, având grijă la fiecare pas, a purtat icoana Sfântului Ilarion Felea, care pentru vrednicia sa preoțească, a fost chemat, în anul 1939, de Episcopul Andrei Magieru, ca preot la Catedrala Veche a Aradului, unde va slujii până la ultima sa întemniţare, urmată de moartea martirică. Prin slujirea sa, a însufleţit toată biserica în rugăciune şi credinţă, predicile lui fiind rostite cu o putere care mişca inimile.

„Icoanele nu sunt idoli”

Pelerinajul s-a încheiat cu cinstirea sfintelor icoane de către fiecare credincios în parte, enoriașii prezenți aducându-si aportul lor de evlavie și rugăciune prin închinare la chipurile celor 16 sfinți, încredințați fiind și de cuvintele părintele protopop: „Icoanele nu sunt idoli, ci simboluri, astfel că, atunci când cineva venerează o icoană, nu se face vinovat de idolatrie. El nu se adoră simbolul, ci doar îl venerează. O astfel de închinare nu e adresată lemnului sau culorii sau pietrei, ci persoanei zugrăvite”.

Icoanele vor rămâne la biserică si în ziua de prăznuire a sfinților vor fi scoase spre închinare.

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

Crin Antonescu şi-a depus candidatura la prezidenţiale: Vreau să fiu preşedintele tuturor

Publicat

Publicitate

Crin Antonescu şi-a depus duminică, la sediul BEC, candidatura pentru alegerile prezidenţiale din luna mai. El a depus peste 1,7 milioane de semnături, relatează mediafax.ro.

În faţa sediului BEC, Crin Antonescu le-a mulţumit liderilor partidelor care îl susţin în cursa electorală.

Le-a mulţumit şi celor peste 1,7 milioane de oameni care au semnat pentru candidatura lui.

„Ştiţi că au existat chiar şi în ultima perioadă efctrturile multora pentru ca această candidatură să fie împiedicată. Cu toţi aceşti oameni alături de mine, am mers înainte”, a spus Crin Antonescu.

El a declarat că vrea să fie preşedintele fiecărui român: „Vreau să fiu preşedintele tururor”.

„Împreună vom avea grijă ca cei puternici să poata lucra pentru această ţară şi cei slabi să fie apăraţi şi ajutaţi. Împreună vom aduna energiile acestei ţări, împreună vom apăra tot ce trebuie apărat şi vom schimba ceea ce trebuie schimbat. Voi uni această naţiune, voi întări această naţiune, voi fi pentru fiecare român un om care îi va vorbi şi un om care îl va asculta”, a spus Antonescu.

Publicitate

El susţine că România are în acest moment nevoie de un lider.

„România este din nou la răscruce şi stă în puterea noastră să apăram ce am obţinut în 30 de ani. (…) România nu are nevoie doar de un şef de stat, ci naţiunea româna are nevoie de un lider”, a mai declarat Antonescu.

Crin Antonescu a fost întâmpinat la sediul BEC de proprii susţinători.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending