Connect with us

Eveniment

Ziua Universală a Iei, sărbătorită în 24 iunie. Semnificația și istoria cămășii tradiționale românești

Publicat

Publicitate

Ziua Universală a Iei (Ziua Iei) este sărbătorită în fiecare an în 24 iunie.

Este o iniţiativă a comunităţii online „La Blouse Roumaine”, fondată de Andreea Tănăsescu (2012), care a propus ca această dată, când are loc sărbătoarea Naşterii Sfântului Ioan Botezătorul şi cea străveche a Sânzienelor şi Drăgaicei.

În iunie 2013, a avut loc prima ediţie cu tema „Sânzienele îmbracă Planeta în IE”, care a declanşat o adevărată mişcare culturală şi a readus în actualitate cămaşa şi portul tradiţional românesc, potrivit https://lablouseroumaine.io/

Ziua Universală a Iei a fost recunoscută oficial, pentru prima dată în lume, în 2015, prin Proclamaţia emisă de către primarul capitalei americane Washington D.C, Muriel Bowser, la iniţiativa lui Bogdan Banu, fondatorul organizaţiei Romanians of D.C, cu sprijinul comunităţii româneşti şi al Ambasadei României în Statele Unite ale Americii.

Din 2016 manifestarea este susţinută de către Asociaţia „La blouse roumaine – IA”, fondată pentru a sprijini eforturile comunităţii de a promova şi proteja ia şi valorile culturale româneşti şi universale.

Această zi este dedicată, totodată, eforturilor de includere a cămăşii cu altiţă în Patrimoniul Mondial UNESCO.

Publicitate

Ziua Iei, sărbătorită în peste 50 de țări

Ziua Universală a Iei este sărbătorită, în prezent, în peste 50 de ţări şi 300 de localităţi, de pe şase continente. Manifestarea a intrat în programul anual al muzeelor şi instituţiilor culturale din ţară şi străinătate, fiind marcată atât de ambasadele României, cât şi de misiunile diplomatice în România.

Ia sau cămaşa cu altiţă a reprezentat întotdeauna piesa principală a portului femeiesc tradiţional românesc, care prin ornamentică, prin calitatea materialelor şi a execuţiei, punea în evidenţă statutul social, economic şi civil, dar şi personalitatea purtătoarei, potrivit www.muzeul-etnografic.ro.

Cămaşa cu altiţă este cunoscută la nivel local/regional cu denumirile: ciupag (Oltenia, Muntenia, Transilvania), ie cu umăraş (sudul Transilvaniei), ie fetească (Transilvania), spăcel (Arad), cămaşă zoroclie (Telorman), mânecar (Lovişte, Vâlcea), cămaşă răsucită (Vrancea), cămeşă cu lăncez (Neamţ, Suceava), conform https://patrimoniu.ro/.

Istoria cămășii tradiționale

Vechea formă a cămăşii femeieşti tradiţionale era cămaşa lungă, cămaşa „pe de-a întregul”. În timp, partea de sus a cămăşii s-a desprins de poale, separându-se cămaşa scurtă (numită cel mai adesea cu termenul „ie”, derivat din latinescul „tunicae lineae” – tunică subţire purtată pe piele) de poalele care se încreţeau în jurul taliei sau erau cusute de partea de sus a cămăşii. Se remarcă păstrarea cămăşii lungi în spaţiul dunărean şi predilecţia pentru separarea ei în două părţi (ie şi poale) în Transilvania, Banat şi Moldova.

Denumirea de cămaşă cu altiţă apare ca urmare a diferenţierii pe criterii tehnice şi de ornamentare a cămăşilor. Altiţa este acea bucată de pânză dreptunghiulară, plasată pe umăr, care face parte din structura cămăşii, ce uneşte stanul din faţă (pieptul cămăşii) cu cel din spate, fiind folosită ca element de lărgire a cămăşii.

Cămaşa femeiască era adaptată perfect mişcării corpului, iar altiţa a apărut ca răspuns la necesitatea mişcării în voie a braţului. Iniţial altiţa era mică (cât să cuprindă umărul), iar mâneca se prindea de ea prin încreţire şi era mai largă. O dată cu trecerea timpului altiţa a crescut în dimensiuni, devenind egală cu lărgimea mânecii, prinzându-se întinsă de mânecă, nemaifiind încreţită.

Altiţa, la cămăşile vechi, înainte de a fi spălate, se putea desprinde pentru a nu fi supusă uzurii, notează https://patrimoniu.ro/.

Ia – culorile tradiționale

Iniţial, cămaşa era croită din pânză de cânepă ţesută în casă, la război, apoi, cu trecerea timpului a început să fie făcută din pânză de in şi borangic, pentru cele de sărbătoare, de in şi cânepă cu urzeală de bumbac, de bumbac, pentru cele de zi cu zi, şi se distingea, în funcţie de regiune, atât prin motive cât şi prin tehnicile de decorare, transmise de la o generaţie la alta, fapt care a conservat tradiţia, bunul gust şi unicitatea de la o generaţie la alta.

Culorile folosite la cusut erau în două – trei nuanţe cromatice, de regulă, dar erau ii cusute în întregime cu fir negru (Mărginimea Sibiului). La acestea se adăugau, după specificul zonelor, culori pastelate, fire metalice, flori, fluturi şi mărgele.

În componenţa motivelor folosite la decorarea iilor intrau floarea, figurile abstracte (geometrice), animalele, elementele cosmice, toate redate în forme stilizate. Brodate pe faţă, spate sau mâneci, aceste simboluri protejau persoana care urma să poarte acea ie, ţinând răul şi ghinionul departe. Iile cusute arătau, totodată, statutul femeii.

Astfel, cele căsătorite şi cele în vârstă purtau modele de croială modeste şi culori mai temperate. Cele tinere îşi coseau iile în culori vii pentru a atrage peţitori. Erau cusute ii pentru ceremonia nunţii sau pentru zilele de sărbătoare, bogat împodobite, altele pentru horă, iar altele, cele mai simple, se regăseau în vestimentaţia zilnică.

Promotori ai costumului popular

Un promotor consecvent al costumului popular femeiesc a fost şi Casa Regală a României. Regina Elisabeta a îmbrăcat costumul popular, încă din 1885, cu precădere pe cel din Argeş şi Muscel, la diverse evenimente, apreciindu-i bogăţia şi rafinamentul broderiilor, eleganţa şi preţiozitatea materialelor. Regina Maria a adoptat, la rândul său, costumul popular ca ţinută oficială la diverse recepţii şi evenimente naţionale, exemplul său fiind urmat şi de doamnele înaltei societăţi româneşti.

Încântat de frumuseţea iilor româneşti, Henry Matisse, unul dintre cei mai mari pictori ai secolului al XX-lea, a realizat în aprilie 1940 mai multe picturi inspirate din cămaşa românească cu altiţă, intitulate simplu „La blouse roumaine”, ce au devenit cunoscute în întreaga lume.

Pictorul Constantin Daniel Rosenthal a înfăţişat-o pe Maria Rosetti, în „România revoluţionară”, purtând atât ie, cât şi năframă. Ia, dar şi costumul tradiţional femeiesc au fost redate şi în alte tablouri semnate de Carol Popp de Szathmary, Camil Ressu, Ion Theodorescu-Sion, Francisc Şirato, Nicolae Tonitza, Nicolae Grigorescu, Dumitru Ghiaţă ş.a.

Legea pentru Ziua Iei

La 31 mai 2022, plenul Camerei Deputaţilor a adoptat un proiect de lege ce are ca obiect de reglementare declararea zilei de 24 iunie „Ziua Iei”. Senatul a adoptat proiectul de lege la 27 septembrie 2021.

„Cu prilejul Zilei Iei pot fi organizate activităţi culturale, sociale şi artistice şi pot fi difuzate, prin mijloace de informare în masă, materiale care vizează promovarea şi protejarea iei. Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale pot acorda sprijin logistic şi pot aloca fonduri din bugetele proprii în vederea organizării şi derulării în bune condiţii a evenimentelor dedicate, în limita alocărilor bugetare aprobate. Unităţile de învăţământ, unităţile de cult, centrele comunitare, instituţiile culturale, precum şi reprezentanţele diplomatice ale României sunt invitate să participe la acţiuni de promovare a iei”, se arată în proiectul de lege.

În expunerea de motive se precizează că „ziua de 24 iunie este zi sfântă pentru credincioşii ortodocşi care sărbătoresc naşterea Sfântului Ioan Botezătorul, zi cunoscută de popor ca şi Drăgaica sau Sânzienele, zi care a fost declarată neoficial în România şi în comunităţile româneşti din întreaga lume ca Ziua Universală a Iei”.

La 21 iunie 2022, preşedintele Klaus Iohannis a semnat Decretul nr. 905/2022 privind promulgarea Legii pentru instituirea zilei de 24 iunie ca „Ziua Iei”, care a devenit Legea nr. 184/2022.

sursă: Agerpres

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Facilitățile de transport pentru veterani, văduve de război și pensionari au fost prelungite până la sfârșitul anului 2026

Publicat

Publicitate

Guvernul a decis, joi, printr-o ordonanță de urgență, prelungirea până la 31 decembrie 2026 a termenelor care permit menținerea facilităților de transport acordate veteranilor de război, văduvelor de război și pensionarilor. Măsura asigură continuitatea drepturilor prevăzute în legislația specială și evită întreruperea beneficiilor de care aceste categorii sociale depind pentru mobilitate și acces la servicii, selatează alba24.ro.

„Prin acest act normativ Guvernul prelungește până la 31 decembrie 2026 termenele necesare menținerii facilităților de transport pentru veteranii de război, văduvele de război și pensionari, prevăzute de legile speciale (Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război, cu modificările și completările ulterioare, și Legea nr. 147/2000 privind reducerile acordate pensionarilor pentru transportul intern, cu modificările și completările ulterioare)”, se arată într-un comunicat al Executivului.

„Având în vedere că aceste facilităţi de transport nu au fost integrate până în prezent în cardurile de sănătate ale beneficiarilor, nu toţi deţinând un astfel de card, şi ţinând cont de faptul că utilizarea cardului de sănătate încetează odată cu emiterea cărţii electronice de identitate, OUG prevede ca facilităţile să fie acordate în continuare ca şi până acum, pe baza tichetelor de călătorie gratuite sau a taloanelor speciale de călătorie, pe întreaga durată a anului 2026”, explică Guvernul.

Măsura asigură continuitatea facilităţilor de transport pentru beneficiarii legilor speciale şi previne întreruperea acordării drepturilor existente.

În prezent, asigurarea facilităților acordate la transportul intern a veteranilor de război, văduvelor de război și pensionarilor sunt reglementate prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum și unele drepturi ale invalizilor și văduvelor de război și de Legea nr. 147/2000 privind reducerile acordate pensionarilor pentru transportul intern și se poate face pe baza tichetelor de călătorie gratuite sau a taloanelor special de călătorie numai până la data de 31 decembrie 2025.

Conform prevederilor celor două acte normative, pentru a beneficia de facilitățile acordate prin lege, veteranilor de război, văduvelor de război și pensionarilor li se eliberează tichete de călătorie gratuite sau taloane speciale de călătorie cu reducere de 50% din costul călătoriei, după caz.

Publicitate

Prin Ordonanța Guvernului nr. 8/2011 pentru modificarea și completarea legislației cu privire la eliberarea, gestionarea și monitorizarea documentelor de călătorie acordate pensionarilor, veteranilor de război și văduvelor de război, s-a stabilit că pentru a putea beneficia de facilitățile prevăzute, persoanelor respective li se vor elibera legitimații de transport tip card, personalizate cu numele și codul numeric personal ale fiecărui beneficiar.

Cardul utilizat este cel emis persoanelor respective de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate, care va stoca în memorie numărul de călătorii la care are dreptul beneficiarul, numărul de călătorii efectuate și contravaloarea acestora.

Până în prezent, în cardul național de sănătate nu a fost cuprinsă partiția pentru transport care să asigure utilizarea facilităților la călătoria pe calea ferată a beneficiarilor legilor speciale, respectiv Legea nr. 44/1994, cu modificările și completările ulterioare precum și de Legea nr. 147/2000, cu modificările și completările ulterioare.

Potrivit Guvernului, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a demarat colaborarea cu instituțiile implicate – Casa Națională de Pensii Publice, casele de pensii sectoriale, Ministerul Afacerilor Interne, Autoritatea Rutieră Română, Compania Națională Imprimeria Națională, operatori de transport feroviar, în vederea identificării unei modalități de verificare electronică a călătoriilor efectuate de beneficiarii de facilități de călătorie, iar în funcție de rezultatul întâlnirilor, în cursul anului 2026 se va propune modificarea corespunzătoare a legislației.

Citeste mai mult

Educație

Inaugurare la Darabani: Liceul „Dimitrie Cantemir” are un corp nou cu sală de sport și ateliere moderne

Publicat

Publicitate

Liceul „Dimitrie Cantemir” din Darabani a marcat astăzi un moment important pentru întreaga comunitate educațională, odată cu inaugurarea unui corp nou de clădire care include o sală de sport modernă și ateliere adaptate cerințelor actuale de pregătire.

Evenimentul a adunat profesori, elevi, reprezentanți ai autorităților locale și invitați care au dorit să fie alături de echipa școlii la această reușită.

Noul corp de clădire a fost realizat în cadrul unui proiect finanțat prin PNRR, cu sprijinul Primăriei Orașului Darabani și al Consiliului Local Darabani. Investiția vine într-un moment în care unitățile de învățământ din zonă au nevoie de infrastructură modernă, capabilă să susțină activități educaționale diverse și programe care răspund nevoilor elevilor.

Participanții au subliniat importanța dezvoltării unor spații de învățare la standarde actuale, care să ofere copiilor condiții mai bune pentru a se dezvolta armonios și pentru a-și descoperi potențialul. Noul complex pune la dispoziția elevilor o sală de sport complet echipată, dar și ateliere moderne ce vor sprijini activitățile practice și orientarea profesională.

Mesaje de felicitare au fost adresate echipei liceului, autorităților locale și tuturor celor care au contribuit la finalizarea proiectului. Primarul orașului Darabani, Alin Gîrbaci, a fost apreciat pentru viziunea și consecvența cu care susține investițiile în educație, un domeniu esențial pentru viitorul comunității.

„Astăzi am participat la inaugurarea unui corp nou al Liceului «Dimitrie Cantemir» din Darabani, care include o sală de sport și ateliere moderne. Este întotdeauna o bucurie să văd cum proiectele educaționale prind viață și oferă elevilor condiții mai bune pentru învățare și dezvoltare. Acest corp nou a fost realizat printr-un proiect PNRR și cu sprijinul Primăriei Orașului Darabani și al Consiliului Local Darabani. Felicit echipa școlii, autoritățile locale și pe toți cei care au contribuit la realizarea acestui proiect! Felicitări, domnule primar Alin Gîrbaci, pentru această realizare și pentru viziunea de a investi constant în educația copiilor din comunitatea noastră!”, a transmis și Constantin Bursuc, vicepreședintele Consiliului Județean Botoșani.

Publicitate

Atmosfera festivă și entuziasmul celor prezenți au subliniat încă o dată că investițiile în educație nu reprezintă doar construcții, ci pași concreți spre un viitor mai bun pentru elevii din Darabani.

Citeste mai mult

Eveniment

A intrat peste un bătrân și i-a ucis câinele: Tânăr din Todireni, arestat preventiv 30 de zile

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 26 de ani, din comuna Todireni, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunilor de uciderea animalelor cu intenție, fără drept și violare de domiciliu.

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, la data de 10 decembrie 2025, ar fi pătruns în curtea unui bărbat, de 82 de ani, din comuna Todireni, având asupra sa un obiect tăietor despicător și i-ar fi ucis câinele, aplicându-i mai multe lovituri la nivelul capului.

Tânărul a fost identificat de către polițiști în apropierea locului faptei, fiind condus la sediul poliției pentru cercetări. Ulterior, față de acesta a fost dispusă măsura arestării preventive pentru 30 de zile, fiind introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă.

Citeste mai mult

Eveniment

IGPR îi contrazice pe sindicaliștii de la Europol referitor la timpul în care este emis un ordin de protecție

Publicat

Publicitate

Inspectoratul General al Poliției Române îi contrazice pe reprezentanții sindicatului „Europol” care arată că timpul necesar în parcurgerea întregii proceduri pentru emiterea ordinului de protecție durează 8 ore și 40 de minute.

Polițiștii de la Sindicatul Europol spun că timpul necesar pentru parcurgerea întregii proceduri pentru emiterea ordinului de protecție și montarea și calibrarea sistemului de monitorizare electronică. ar fi nevoie de 520 de minute, adicăaproximativ 8 ore și 40 de minute.

„La acesta se adaugă încă minimum 3 ore și 30 de minute pentru întocmirea dosarului penal și pentru deplasările la unitatea medicală și prezentarea avocatului la sediul poliției”, scrie Europol pe site-ul oficial al organizației.

Inspectoratul General al Poliției Române transmite însă că timpul este mult mai scurt, cel mult o oră.

IGPR îi contrazice pe sindicaliștii de la Europol cu privire la timpul în care este emis un ordin de protecție

„Având în vedere informațiile transmise în spațiul public de către o organizație sindicală cu privire la timpii de intervenție și gestionarea cazurilor de violență domestică de către polițiști, Centrul de Informare și Relații Publice din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române este abilitat să comunice următoarele:

Publicitate

În ceea ce privește timpii de reacție la evenimentele semnalate, conform analizei realizate în primele 10 luni ale anului 2025, reiese faptul că la 70% dintre acestea polițiștii ajung la fața locului în mai puțin de 10 minute și, în doar 5% din cazuri, timpul de reacţie este mai mare de 20 de minute, situații care se regăsesc în mare parte în mediul rural, acolo unde distanțele de deplasare sunt mai mari decât în mediul urban.

De asemenea, timpul de deplasare de la locul de intervenție şi până la sediul subunității de poliție nu are o durată prestabilită, acesta variind de la un caz la altul și fiind influențat de mai mulți factori externi, cum ar fi distanța de deplasare, intensitatea traficului rutier, condițiile meteo etc.

Pentru gestionarea cât mai eficientă a cazurilor de violență domestică, la nivelul Poliției Române, printr-un efort instituțional considerabil, a fost implementată Aplicația Integrată Menținere (A.I.M.) și au fost achiziționate dispozitive electronice mobile (tablete și imprimante), cu ajutorul cărora este redus timpul de întocmire a documentelor specifice şi este simplificată modalitatea de gestionare a acestora.

Astfel, întocmirea documentelor aferente intervenției la eveniment, precum și cele privind gestionarea cazurilor de violență domestică, respectiv formularul de evaluare a riscului, emiterea ordinului de protecție provizoriu, inclusiv cu dispunerea măsurii de monitorizare electronică, odată cu implementarea aplicației A.I.M., oferă posibilitatea completării automate a datelor de identificare a persoanelor implicate, a locației în care se întocmesc documentele, precum și a polițiștilor care întocmesc documentele.

De asemenea, modelele prestabilite furnizate de aplicație se completează în mod facil prin selectarea unor itemi prestabiliți, aspecte care conduc la reducerea semnificativă a timpului de întocmire a acestora, oferind și posibilitatea imprimării documentelor la fața locului, aspecte care, în multe cazuri, elimină necesitatea conducerii persoanelor la sediul subunității de poliție.

În concret, la o intervenție privind violența domestică, suplimentar perioadei de timp necesară întocmirii documentelor pentru o sesizare de natură penală, care nu vizează acest domeniu, este necesar ca polițiștii să desfășoare și următoarele activități:

– întocmire formular de evaluare a riscului : 5-10 minute;

– emitere ordin de protecție provizoriu și documentele conexe acestuia: 15-20 de minute;

– punerea în aplicare a măsurii monitorizării electronice (montare dispozitiv, sincronizarea dispozitivelor și întocmirea documentelor specifice) : 25-30 de minute.

În aceste cazuri, prezentarea drepturilor și obligațiilor persoanelor implicate se realizează odată cu întocmirea documentelor, nefiind o activitate distinctă care să necesite alocarea suplimentară de timp.

Astfel, bugetul de timp suplimentar necesar parcurgerii tuturor activităților în cazurile de violență domestică este de 45 – 60 de minute, în condițiile în care evenimentul se desfășoară în parametrii normali (2-3 persoane implicate, fără probleme tehnice ale rețelei de telefonie, întocmirea documentelor se face în format electronic etc.).

Prin comparație, dacă anterior momentului achiziționării dispozitivelor electronice mobile (tablete și imprimante) şi implementării aplicației A.I.M., respectiv în anul 2024, bugetul de timp alocat întocmirii documentelor specifice contextului de violenţă domestică, în format letric era de aproximativ 2-3 ore, în momentul de față, în condițiile arătate mai sus, acest timp se reduce la maximum 60 minute”, a transmis IGPR.

 

Conform unui raport oficial, peste 40.000 de intervenții a avut Poliția Română în cazuri de violență domestică în 2025. În urma acestora au fost emise aproximativ 12.000 de ordine de protecție provizorii. Mai mult de jumătate au fost confirmate de instanțe.

sursa: newsweek.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending