Connect with us
Publicitate

Eveniment

Ziua Universală a Iei, sărbătorită în 24 iunie. Semnificația și istoria cămășii tradiționale românești

Publicat

Publicitate

Ziua Universală a Iei (Ziua Iei) este sărbătorită în fiecare an în 24 iunie.

Este o iniţiativă a comunităţii online „La Blouse Roumaine”, fondată de Andreea Tănăsescu (2012), care a propus ca această dată, când are loc sărbătoarea Naşterii Sfântului Ioan Botezătorul şi cea străveche a Sânzienelor şi Drăgaicei.

În iunie 2013, a avut loc prima ediţie cu tema „Sânzienele îmbracă Planeta în IE”, care a declanşat o adevărată mişcare culturală şi a readus în actualitate cămaşa şi portul tradiţional românesc, potrivit https://lablouseroumaine.io/

Publicitate

Ziua Universală a Iei a fost recunoscută oficial, pentru prima dată în lume, în 2015, prin Proclamaţia emisă de către primarul capitalei americane Washington D.C, Muriel Bowser, la iniţiativa lui Bogdan Banu, fondatorul organizaţiei Romanians of D.C, cu sprijinul comunităţii româneşti şi al Ambasadei României în Statele Unite ale Americii.

Din 2016 manifestarea este susţinută de către Asociaţia „La blouse roumaine – IA”, fondată pentru a sprijini eforturile comunităţii de a promova şi proteja ia şi valorile culturale româneşti şi universale.

Această zi este dedicată, totodată, eforturilor de includere a cămăşii cu altiţă în Patrimoniul Mondial UNESCO.

Publicitate

Ziua Iei, sărbătorită în peste 50 de țări

Ziua Universală a Iei este sărbătorită, în prezent, în peste 50 de ţări şi 300 de localităţi, de pe şase continente. Manifestarea a intrat în programul anual al muzeelor şi instituţiilor culturale din ţară şi străinătate, fiind marcată atât de ambasadele României, cât şi de misiunile diplomatice în România.

Ia sau cămaşa cu altiţă a reprezentat întotdeauna piesa principală a portului femeiesc tradiţional românesc, care prin ornamentică, prin calitatea materialelor şi a execuţiei, punea în evidenţă statutul social, economic şi civil, dar şi personalitatea purtătoarei, potrivit www.muzeul-etnografic.ro.

Cămaşa cu altiţă este cunoscută la nivel local/regional cu denumirile: ciupag (Oltenia, Muntenia, Transilvania), ie cu umăraş (sudul Transilvaniei), ie fetească (Transilvania), spăcel (Arad), cămaşă zoroclie (Telorman), mânecar (Lovişte, Vâlcea), cămaşă răsucită (Vrancea), cămeşă cu lăncez (Neamţ, Suceava), conform https://patrimoniu.ro/.

Publicitate

Istoria cămășii tradiționale

Vechea formă a cămăşii femeieşti tradiţionale era cămaşa lungă, cămaşa „pe de-a întregul”. În timp, partea de sus a cămăşii s-a desprins de poale, separându-se cămaşa scurtă (numită cel mai adesea cu termenul „ie”, derivat din latinescul „tunicae lineae” – tunică subţire purtată pe piele) de poalele care se încreţeau în jurul taliei sau erau cusute de partea de sus a cămăşii. Se remarcă păstrarea cămăşii lungi în spaţiul dunărean şi predilecţia pentru separarea ei în două părţi (ie şi poale) în Transilvania, Banat şi Moldova.

Denumirea de cămaşă cu altiţă apare ca urmare a diferenţierii pe criterii tehnice şi de ornamentare a cămăşilor. Altiţa este acea bucată de pânză dreptunghiulară, plasată pe umăr, care face parte din structura cămăşii, ce uneşte stanul din faţă (pieptul cămăşii) cu cel din spate, fiind folosită ca element de lărgire a cămăşii.

Cămaşa femeiască era adaptată perfect mişcării corpului, iar altiţa a apărut ca răspuns la necesitatea mişcării în voie a braţului. Iniţial altiţa era mică (cât să cuprindă umărul), iar mâneca se prindea de ea prin încreţire şi era mai largă. O dată cu trecerea timpului altiţa a crescut în dimensiuni, devenind egală cu lărgimea mânecii, prinzându-se întinsă de mânecă, nemaifiind încreţită.

Altiţa, la cămăşile vechi, înainte de a fi spălate, se putea desprinde pentru a nu fi supusă uzurii, notează https://patrimoniu.ro/.

Ia – culorile tradiționale

Iniţial, cămaşa era croită din pânză de cânepă ţesută în casă, la război, apoi, cu trecerea timpului a început să fie făcută din pânză de in şi borangic, pentru cele de sărbătoare, de in şi cânepă cu urzeală de bumbac, de bumbac, pentru cele de zi cu zi, şi se distingea, în funcţie de regiune, atât prin motive cât şi prin tehnicile de decorare, transmise de la o generaţie la alta, fapt care a conservat tradiţia, bunul gust şi unicitatea de la o generaţie la alta.

Culorile folosite la cusut erau în două – trei nuanţe cromatice, de regulă, dar erau ii cusute în întregime cu fir negru (Mărginimea Sibiului). La acestea se adăugau, după specificul zonelor, culori pastelate, fire metalice, flori, fluturi şi mărgele.

În componenţa motivelor folosite la decorarea iilor intrau floarea, figurile abstracte (geometrice), animalele, elementele cosmice, toate redate în forme stilizate. Brodate pe faţă, spate sau mâneci, aceste simboluri protejau persoana care urma să poarte acea ie, ţinând răul şi ghinionul departe. Iile cusute arătau, totodată, statutul femeii.

Astfel, cele căsătorite şi cele în vârstă purtau modele de croială modeste şi culori mai temperate. Cele tinere îşi coseau iile în culori vii pentru a atrage peţitori. Erau cusute ii pentru ceremonia nunţii sau pentru zilele de sărbătoare, bogat împodobite, altele pentru horă, iar altele, cele mai simple, se regăseau în vestimentaţia zilnică.

Promotori ai costumului popular

Un promotor consecvent al costumului popular femeiesc a fost şi Casa Regală a României. Regina Elisabeta a îmbrăcat costumul popular, încă din 1885, cu precădere pe cel din Argeş şi Muscel, la diverse evenimente, apreciindu-i bogăţia şi rafinamentul broderiilor, eleganţa şi preţiozitatea materialelor. Regina Maria a adoptat, la rândul său, costumul popular ca ţinută oficială la diverse recepţii şi evenimente naţionale, exemplul său fiind urmat şi de doamnele înaltei societăţi româneşti.

Încântat de frumuseţea iilor româneşti, Henry Matisse, unul dintre cei mai mari pictori ai secolului al XX-lea, a realizat în aprilie 1940 mai multe picturi inspirate din cămaşa românească cu altiţă, intitulate simplu „La blouse roumaine”, ce au devenit cunoscute în întreaga lume.

Pictorul Constantin Daniel Rosenthal a înfăţişat-o pe Maria Rosetti, în „România revoluţionară”, purtând atât ie, cât şi năframă. Ia, dar şi costumul tradiţional femeiesc au fost redate şi în alte tablouri semnate de Carol Popp de Szathmary, Camil Ressu, Ion Theodorescu-Sion, Francisc Şirato, Nicolae Tonitza, Nicolae Grigorescu, Dumitru Ghiaţă ş.a.

Legea pentru Ziua Iei

La 31 mai 2022, plenul Camerei Deputaţilor a adoptat un proiect de lege ce are ca obiect de reglementare declararea zilei de 24 iunie „Ziua Iei”. Senatul a adoptat proiectul de lege la 27 septembrie 2021.

„Cu prilejul Zilei Iei pot fi organizate activităţi culturale, sociale şi artistice şi pot fi difuzate, prin mijloace de informare în masă, materiale care vizează promovarea şi protejarea iei. Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale pot acorda sprijin logistic şi pot aloca fonduri din bugetele proprii în vederea organizării şi derulării în bune condiţii a evenimentelor dedicate, în limita alocărilor bugetare aprobate. Unităţile de învăţământ, unităţile de cult, centrele comunitare, instituţiile culturale, precum şi reprezentanţele diplomatice ale României sunt invitate să participe la acţiuni de promovare a iei”, se arată în proiectul de lege.

În expunerea de motive se precizează că „ziua de 24 iunie este zi sfântă pentru credincioşii ortodocşi care sărbătoresc naşterea Sfântului Ioan Botezătorul, zi cunoscută de popor ca şi Drăgaica sau Sânzienele, zi care a fost declarată neoficial în România şi în comunităţile româneşti din întreaga lume ca Ziua Universală a Iei”.

La 21 iunie 2022, preşedintele Klaus Iohannis a semnat Decretul nr. 905/2022 privind promulgarea Legii pentru instituirea zilei de 24 iunie ca „Ziua Iei”, care a devenit Legea nr. 184/2022.

sursă: Agerpres

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Șofer beat, din Darabani, scos din trafic de polițiști

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Darabani au oprit pentru control, pe drumul public, din orașul Darabani, un autoturism condus de un bărbat, de 42 de ani, din aceeași localitate.

 

Întrucât acesta emana halenă alcoolică, a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind de 0,53 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, bărbatul a fost condus la o unitate spitalicească, pentru recoltarea de probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

Publicitate

 

Polițiștii continuă cercetările sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Doina Federovici: Împreună ducem tradițiile populare mai departe

Publicat

Publicitate

Păstrarea tradițiilor populare înseamnă păstrarea sufletului viu al unui popor.

 

În ultimii patru ani, județul nostru a fost o adevărată vatră a tradițiilor populare, în Botoșani fiind organizate cele mai importante manifestări din regiunea Moldovei. „În mandatul meu de președinte al Consiliului Județean, am revigorat activitatea Centrului Județean pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale Botoșani și a Orchestrei «Rapsozii Botoșanilor» – «Ioan Cobâlă», care au dezvoltat noi manifestări prin care am transmis lumii că identitatea noastră va dăinui mereu”, a declarat Doina Federovici, președintele Consiliului Județean Botoșani.

Publicitate

 

Festivalul Național de Folclor „Ioan Cobâlă” a devenit un reper pentru muzica populară, iar activitățile organizate de Biblioteca Județeană „Mihai Eminescu” și Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” atrag tot mai mulți iubitori de cultură și artă.

 

Publicitate

În premieră, în ultimii patru ani, cinci meșteri populari de la noi din județ au fost recunoscuți ca  «Tezaure umane vii»”,  a mai spus liderul social-democraților botoșăneni, care a „cerut managerilor din instituțiile de cultură să vină în întâmpinarea publicului și să ofere servicii tot mai atractive”.

 

Totodată, am încercat să valorificăm toate oportunitățile de finanțare, să aplicăm pe programele naționale, europene sau ale ambasadei SUA, pentru a reduce presiunea de pe bugetul public și pentru a-și asigura bugetele necesare acțiunilor culturale”, a precizat Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Publicitate

 

Prin Memorialul Ipotești, s-a realizat parteneriatul cultural cu Ambasada României la Berlin și cel cu Ministerul Afacerilor Externe pentru promovarea operei lui Mihai Eminescu și sărbătorirea în comun a Zilei Culturii Naționale, pe 15 ianuarie, zi în care s-a născut marele poet. „Împreună cu echipa performantă de la Memorial, am aderat la Platforma dedicată cooperării diasporei academice și de excelență cu mediile instituționale și profesionale din România, Ipoteștiul devenind astfel locul unde pulsează inima literaturii române”, a arătat Doina Federovici.

 

Pe 1 Decembrie, votați candidații PSD la alegerile parlamentare, poziția 3 pe buletinul de vot! Votați PSD, votați garanția păstrării identității noastre culturale!”, a conchis președintele PSD Botoșani.

 

Raportul de activitate al Doinei Federovici ca președinte al Consiliului Județean pentru perioada 2020-2024 se poate consulta pe pagina https://www.psdbotosani.ro/ la secțiunea:

 

INVESTIȚII PENTRU BOTOȘANI 2020-2024

 

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.psdbotosani.ro/wp-content/uploads/2024/11/Raport_D_Federovici_compressed.pdf

 

CMF11240017

Citeste mai mult

Eveniment

Duhovnicul creștinilor din Drăgușeni a trecut la cele veșnice

Publicat

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Reintegrarea copiilor născuți în străinătate. Liceul de la țară care-i ajută pe elevi sǎ se simtǎ acasă în România

Publicat

Publicitate

Într-unul dintre cele mai sărace județe din România are loc o migrație inversă. Mulți săteni alungați în străinătate de sărăcie se întorc acasă după ani buni petrecuți în Occident. Cea mai mare provocare este reintegrarea în școlile românești a copiilor născuți și crescuți în străinătate, scrie ADEVĂRUL.

Copiii românilor plecați în străinătate au devenit cel mai bun leac pentru depopularea școlilor românești. În ultimii 10 ani, populația școlară, mai ales în județele sărace ale țării, precum Botoșaniul sau Vasluiul, era în cădere liberă. În fiecare an dispăreau din sistem și câte 2000 de copii. Școlile se închideau pe bandă rulantă. La țară se învăța simultan, iar școli abia făcute prin Banca Mondială, de exemplu, puneau lacătul pe poartă din cauza lipsei de elevi. Fenomenul migrației a devenit reversibil, mai ales în mediul rural. Tot mai mulți săteni, plecați de cel puțin un deceniu, în străinătate, se întorc acasă, iar copiii lor încep să umple școlile de la țară, salvându-le de la desfințare. Conform statisticilor naționale, în România s-au reîntors peste 20.000 de copii din străinătate.  Integrarea lor poate fi dificilă, mai ales dacă sunt copii născuți în străinătate și nu prea știu limba română. Există însă și cazuri în care sunt nevoiți să repete clasa din cauza diferențelor dintre sistemele educaționale dar și a nivelului diferit de cunoștințe. Cu toate acestea sunt școli, culmea din mediul rural, care reușesc să-i integreze perfect, cu multă răbdare și empatie.

”Este un altfel de fenomen”

Publicitate

Județul Botoșani, unul dintre cele mai sărace din România, s-a confruntat cu o migrație extremă, mai ales din mediul rural. Mulți săteni tineri au plecat la muncă în Occident, mânați de sărăcie, dar și de lipsa locurilor de muncă. După ce au început să strângă bani, mulți și-au chemat și familiile, stabillindu-se în statele Uniunii Europene, mai ales în Italia, Germania și Franța. Acest exod a lăsat și satele, dar și școlile de la țară, aproape goale. „Acum cinci ani bătea vântul”, mărturisește un sătean de la Drislea. Multe școli s-au închis, iar profesorii au intrat în restrângere de activitate sau au fost transferați. Scăderea populației școlare era dramatică și dădea deja coșmaruri șefilor din educație. Situația era aproape scăpată de sub control. „De la 500 și până la 2000 de elevi, anual, ieșeau din sistem, fără ca alții să le i-a locul. Era foarte îngrijorător”, mărturisește Bogdan Suruciuc, inspector școlar general la ISJ Botoșani.

În ultimul an, situația s-a schimbat total. S-a produs un adevărat miracol. Declinul populației școlare s-a oprit brusc. Ba chiar au început să vină elevi. Este vorba despre copiii celor plecați în străinătate acum 10-11 ani. Mulți săteni, pe fondul scumpirilor majore din străinătate, s-au întors acasă, cu tot cu copii. „Avem în acest an, după foarte mult timp, vorbim de 10-15 ani în care populația școlară era într-o continuă scădere, o stagnare a numărului de copii care pleacă. Și datorită faptului că mulți copii s-au reîntors cu părinții din străinătate. Din septembrie până în noiembrie, avem peste 100 de cereri de înscriere la clasele din Botoșani. Preponderent sunt copii din Italia. Sunt familii care au stat ceva timp în străinătate. Este un altfel de fenomen. Probabil și creșterea prețurilor în străinătate i-au determinat să se întoarcă către casă. Sperăm ca mediul de afaceri să le ofere posibilitățile de care au nevoie pentru a-i îndemna și pe alții să se întoarcă acasă”, a precizat Bogdan Suruciuc.

”Avem elevi veniți din toată Europa”

Publicitate

Lucrurile nu sunt așa de simple cum par la prima vedere în cazul elevilor întorși acasă. Aceștia întâmpină probleme serioase de adaptare, în multe cazuri. Conform statisticilor, aproximativ 20% dintre elevii care se întorc din străinătate întâmpină dificultăți de adaptare. În primul rând, este vorba despre problemele de limbă, mai ales la cei născuți în străinătate. Mai apoi este vorba despre diferențele de sisteme educaționale, plus cele legate de programă și nivelul de cunoștințe acumulat. Majoritatea elevilor din Botoșani au petrecut toată școala primară și gimnazială în străinătate, fiind obișnuiți cu sistemul de predare occidental, având un nivel de cunoștințe prevăzut în programele din țările unde au lucrat părinții. La Botoșani, mulți elevi care s-au întors cu părinții din străinătate au ajuns la Liceul ”Demostene Botez” de la Trușești.

Deși este un liceu sătesc, este dotat  la standarde europene. Majoritatea locuiesc în satele din zona Trușeștiului și încearcă să se integreze după 10-11 ani petrecuți în străinătate. „Cred că situația actuală și modul în care încep să se doteze școlile din România, chiar și la țară, i-au făcut să se întoarcă în țară. Pentru că și acasă se poate face carte, și acasă este bine. Ne-am trezit anul acesta cu un număr foarte mare de elevi audienți, așa se numesc până sunt înscriși în catalog. Avem elevi de la clasele primare și până la clasa a XII a veniți din toată Europa. Adică avem elevi veniți din Franța, Italia, Germania”, spune Cristina Grădinaru, directorul Liceului din Trușești. Procesul de integrare nu este ușor. Elevii sunt evaluați de o comisie întrunită la niveul școlii iar mai apoi se fac recomandările iar documentele trimise, mai departe, la Inspectorat. O parte a elevilor sunt nevoiți să repete clasa, tocmai pentru a putea face față evaluărilor naționale.

„ Se întrunește o comisie, se face o evaluare,  și apoi se trimit documentele mai departe. Au fost și copii care  în urma evaluării, stând de vorbă cu părinții, le-am spus că ar fi mai bine să se înscrie la un nivel anterior celui pe care îl deținea în mod oficial. De exemplu, am avut un elev care a venit să se înscrie în clasa a VIII a. Dacă era înmatriculat în clasa a VIII a copilul ar fi fost supus unui stres și nu este bine pentru el. Le-am spus părinților că ar fi mai bine să fie înscris  în clasa a VII a, să se acomodeze cu sistemul, pentru că sistemul românesc este diferit. Și se vor vedea exact probleme cu care se confruntă copilul. În primul rând este vorba despre scris. Unii copii erau învățați să scrie cu litere de tipar. La noi nu există așa ceva, mai ales la examen. Apoi este vorba despre limbă. Trebuie să o cunoască în totalitate, pentru că la limba română va avea de redactat un eseu. Părinții au înțeles”, a spus directoarea de la Liceul din Trușești.

Publicitate

”Sunt înconjurată de foarte multă afecțiune”

La Trușești, integrarea elevilor veniți din străinătate este o poveste de succes. Ana are 15 ani și de peste un deceniu a locuit și învățat în Italia. Părinții au decis să se întoarcă acasă, într-un sat de lângă Trușești, iar Ana a fost înscrisă la Liceul „Demostene Botez”, în clasa a IX-a. A întâmpinat probleme cu unele materii, diferența de programă fiind evidentă. „Materiile sunt mai grele în România. În special fizica, chimia, matematica. Mai ales matematica”, spune Ana. Același lucru l-a simțit și Nicolas. Este elev în clasa a VII-a și s-a întors acasă, la Trușești, după 10 ani de stat în Italia. ”Materiile sunt mai grele aici în România, dar mă străduiesc”, mărturisește Nicolas. Atât Ana cât și Nicolas s-au adaptat însă perfect. Și asta fiindcă la Liceul din Trușești a fost găsită rețeta perfectă pentru integrarea acestor copii. Mai precis, o combinație de empatie, afecțiune și bun simț tipic rural. De fapt, spun mulți copii veniți din străinătate, căldura colegilor și profesorilor i-au făcut să treacă peste dificultățile cu materiiile de la școală.

Sursa: ADEVĂRUL.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending