Connect with us

Eveniment

Zeci de mii de persoane înșelate cu investiții fictive prin metoda Call center. Prejudiciu de 89 milioane euro. Cum operau

Publicat

Publicitate

Circa 33.000 de persoane au fost înșelate de un grup infracțional organizat, care opera prin centre de asistență telefonică și promitea profit în urma unor investiții. Prejudiciul a fost calculat la peste 89 de milioane euro.

DIICOT a anunțat că a derulat 6 percheziții domiciliare într-o cauză vizând destructurarea unui grup infracțional organizat, care a pus bazele mai multor centre de asistență telefonică implicate în comiterea de infracțiuni de tip „investment fraud”.

Operațiunile au fost coordonate de procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Structura Centrală împreună cu polițiștii din cadrul Direcției de Combatere a Criminalității Organizate – Serviciul de Combatere a Criminalității Informatice.

Activitățile au fost desfășurate în baza unui ordin european de anchetă emis de autoritățile judiciare din Germania. Concomitent, au fost efectuate percheziții domiciliare în Israel, Bulgaria și Georgia, fiind organizat și un centru comun de comandă în cadrul EUROJUST, potrivit DIICOT.

Cum opera gruparea

În cauză, s-a reținut că, în perioada 2017-2020, un grup infracțional organizat a înființat mai multe centre de asistență telefonică, prin intermediul cărora, folosind metoda „investment fraud”, au prejudiciat aproximativ 33.000 de persoane vătămate.

Până în anul 2020, grupul infracțional a cauzat un prejudiciu de peste 89 de milioane de euro.

Publicitate

Persoanele vătămate au fost induse în eroare și determinate să investească diferite sume de bani pe platformele online, controlate de membrii grupului infracțional organizat. În realitate, membrii grupului nu au efectuat investiții, sumele de bani fiind colectate și, ulterior, introduse în circuitul legal prin diferite metode de spălare a banilor.

Metoda de operare folosită a constat în determinarea persoanelor vătămate să investească inițial sume mici, cuprinse între 200 și 250 de euro, pentru care urmau să obțină profituri ridicate.

Ulterior, acestea erau contactate de persoane care se recomandau a fi consilieri financiari, care le promiteau obținerea unor profituri mai mari decât cele prezentate inițial, în măsura în care erau dispuse să investească sume mai mari de bani.

Doi români, în rețea

În România, doi membrii ai grupului infracțional organizat au deschis mai multe centre de asistență telefonică, în care și-au desfășurat activitatea între 30 și 80 de persoane, de diferite naționalități, provenind din Nigeria, Algeria, Ucraina, Bangladesh, Liban, Israel, Angola și Cuba, implicate în comiterea de infracțiuni de tip „investment fraud”.

Aceștia au creat o infrastructură IT protejată prin diferite metode, pentru a se asigura că probele referitoare la activitatea lor nu pot fi obținute de către organele de urmărire penală.

Bunuri și bani confiscați

În urma perchezițiilor domiciliare efectuate au fost descoperite și ridicate pentru continuarea cercetărilor o serie de bunuri de mare valoare, inclusiv ceasuri de lux, echipamente electronice, numeroase documente, unități de stocare a datelor și sume de bani, respectiv: 124.170 de euro, 84.850 de lei și 75.400 de dolari.

Persoane arestate

Cu ocazia activităților desfășurate, două persoane urmărite internațional au fost identificate și arestate.

Documentarea activității infracționale a fost realizată cu sprijinul EUROPOL.

Activitățile au fost efectuate cu sprijinul polițiștilor din cadrul Serviciului pentru Intervenții și Acțiuni Speciale, Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate București, Direcției Operațiuni Speciale și Institutului Național de Criminalistică din Poliția Română.

La activitățile din România au participat și reprezentanți ai Poliției din Germania.

Pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție, potrivit DIICOT.

Atenționări pentru prevenirea fraudelor online

IGPR transmite recomandări cetățenilor, pentru a nu deveni victime ale unei fraude online:

  • să solicite întotdeauna informații scrise, cum ar fi prospectele de investiții, detaliile companiei sau orice alt document relevant care detaliază riscurile investiției și procedurile pentru a retrage banii; să citească cu atenție aceste documente și să se asigure că înțeleg toate aspectele implicate
  • să fie vigilenți în fața oricăror promisiuni de randamente ridicate garantate într-un timp scurt; nimic nu este sigur în investiții, iar astfel de afirmații ar putea fi un semn al unei posibile fraude (ex. investiții în criptomonede, bursă sau alte produse financiare derivate)
  • să consulte un expert financiar independent, înainte de a lua o decizie de investiții,  cum ar fi un consilier în investiții, un consilier bancar sau un avocat specializat în dreptul financiar; aceștia vă pot oferi sfaturi și perspectivă obiectivă în legătură cu investițiile propuse
  • să se antreneze pentru a recunoaște principalele amenințări on-line pe site-ul sigurantaonline.ro, parte a proiectului de prevenire a criminalității informatice #SigurantaOnline, implementat de Poliția Română în parteneriat cu Directoratul Național de Securitate Cibernetică
  • să verifice credibilitatea din alte surse decât cele puse la dispoziție de către ofertant: investigarea și cercetarea în profunzime a oricărei oportunități de investiții sunt esențiale
  • să verifice credibilitatea companiilor sau persoanelor care fac oferte de investiții și să se asigure că sunt reglementate de autorități competente.
  • cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani, astfel că exprimarea „îți virez banii direct pe card, iar pentru asta am nevoie de datele cardului tău” este o capcană!
  • să fie vigilenți la cererile de comunicare a unor detalii financiare, date personale, de autentificare (user/parolă), datele cardurilor (numărul, data expirării, CVV2/CVC, cod PIN).

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

MAE: Atenționare de călătorie – Posibile perturbări ale transportului rutier, feroviar și aeronautic în nordul Angliei și Țării Galilor

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) informează cetățenii români care se află, tranzitează sau intenționează să călătorească în zona de nord a Angliei și a Țării Galilor asupra riscului ridicat de perturbări ale transportului rutier, feroviar și aeronautic pentru data de 4 august, în contextul condițiilor meteorologice nefavorabile (furtuna Floris).

MAE recomandă cetățenilor români să verifice în permanență comunicările oficiale ale companiilor de transport, precum și pagina de Internet a autorității meteorologice locale Met Office (https://www.metoffice.gov.uk).

Cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Consulatului General al României la Manchester: 00441612360478; 00441612369687; 00441612371546; 00441612375513; 00441612368995; 00441619234947, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) și preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență.

De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu un caracter de urgență, au la dispoziție telefonul de permanență al oficiului consular: 00447535604342.

MAE recomandă consultarea paginilor de Internet https://mae.ro și https://manchester.mae.ro/. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Patriarhul României: Rostul lucrării social-filantropice a creștinului nu este cultivarea imaginii sale în lume, ci a iubirii

Publicat

Publicitate

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a subliniat, duminică, în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reședinței Patriarhale, că rostul activității social-filantropice a creștinului este cultivarea iubirii, nu cultivarea imaginii personale, relatează basilica.ro.

Patriarhul României a explicat, în cuvântul de învățătură, că binele trupesc este precedat de binele sufletesc și că înainte de a fi hrăniți cu cele materiale, avem nevoie de hrană pentru suflet.

„Așadar, Domnul oferă celor veniți la El mai întâi hrană pentru suflet, vindecare de boli și apoi hrană pentru trup. Iisus le-a vorbit mai întâi mulțimilor adunate despre taina dobândirii vieții veșnice, prin credință, apoi i-a vindecat pe bolnavii aduși la El, și după aceea le-a spus ucenicilor, care L-au rugat să dea drumul mulțimilor să meargă să își cumpere mâncare din sate, «dați-le voi să mănânce», iar ei au spus că au doar cinci pâini și doi pești”, a spus Preafericirea Sa.

Sufletul se hrănește cu Cuvântul lui Dumnezeu

„Primul adevăr al Evangheliei de astăzi este acesta: trebuie să ne hrănim mai întâi sufletul cu ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu și să cerem de la Hristos vindecare sufletească și trupească”, a adăugat Patriarhul României.

Cuvântul lui Dumnezeu este hrana de care are nevoie omul, ca „ființă rațională, liberă și iubitoare, compusă din suflet și trup. Trupul se hrănește din produsele materiale, iar sufletul se hrănește cu ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, a Evangheliei vieții veșnice”.

Publicitate

Dumnezeu a sădit în noi dorul după veșnicie, așa cum ne învață Sfânta Scriptură.

„Omul este creat după lui Dumnezeu, cel veșnic viu. Aici este toată taina identității persoanei umane, că este creată după chipul Persoanelor Divine ale Sfintei Treimi, veșnic vii și ca atare, omul este chemat la viață veșnică, pentru că este creat după chipul Dumnezeului celui Veșnic”, a mai spus Părintele Patriarh.

Patriarhul României a slujit duminică 3 august, la Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reședinței Patriarhale din București. Foto: Ziarul Lumina

Biserica întreagă trebuie să aibă grijă de cei aflați în nevoi

Mântuitorul arată, prin minunea săvârșită, că distinge, dar nu desparte hrana sufletească de cea ce trupească.

Mai mult, suntem datori să avem grijă de cei aflați în dificultate.

„Al doilea adevăr pe care îl învățăm din Evanghelia de astăzi este acela că Domnul distinge, dar nu desparte hrana duhovnicească de cea trupească. El acordă prioritate hranei sufletești, dar nu uită că omul este și trup care nu trebuie neglijat, ci îngrijit. Învățăm din acest episod că ucenicii lui Hristos și, deci, Biserica întreagă trebuie să aibă grijă de cei flămânzi, însetați sau aflați în nevoi”, a menționat Patriarhul României.

Creștinii îi urmează lui Hristos atunci când aduc daruri la biserică, „spre binecuvântare și împărțire, pe lângă pâinile pentru Euharistie și alimente pentru cei săraci și bolnavi. Așa s-a dezvoltat, deodată cu Liturghia euharistică, și filantropia socială. Împreună cu rugăciunea comună din biserică, s-a organizat și fapta cea bună. Prin urmare, opera de caritate a Bisericii își are rădăcina în iubirea milostivă a lui Dumnezeu arătată oamenilor în și prin Iisus Hristos”.

Comuniune sufletească, nu falsă siguranță materială

Ce sunt cuvintele Mântuitorului pentru noi?

„Ceea ce spus Iisus nu sunt simple informații, ci legătură vie, relație cu Dumnezeu cel Viu, de aceea izvorăsc bucurie și daruri multe, care hrănesc sufletul omului cu sensuri sau înțelesuri duhovnicești, care sunt cuprinse tainic în Sfânta Euharistie, așa cum sunt cuprinse tainic și în Sfânta Scriptură”, răspunde Patriarhul României.

O a treia învățătură desprinsă din Evanghelia de azi este aceea că Hristos nu dorește să creeze o falsă siguranță, bazată pe acumularea de materie, ci vrea comuniunea între oameni și Dumnezeu.

„Adevărata minune este săvârșită de Hristos pentru a fi cultivată nu falsa siguranță, ci comuniunea de iubire între Dumnezeu și oameni, precum și dărnicia oamenilor față de cei nevoiași”, a spus Patriarhul Daniel.

Din acest motiv, „rostul lucrării social-filantropice a creștinilor nu este cultivarea egoistă a imaginii lor individuale în societate, ci ei cultivă iubirea milostivă în sufletele lor pentru a deveni mâinile iubirii milostive a lui Hristos spre ajutorarea oamenilor aflați în nevoi”.

Citeste mai mult

Eveniment

Wizz Air cedează presiunii clienților: Procedură schimbată oficial

Publicat

Publicitate

Compania aeriană Wizz AirWizz Air a schimbat o procedură, după sesizări ale clienților. Este vorba despre o practică comercială problematică. Centrul European al Consumatorilor din România a intervenit în urma mai multor reclamații, scrie alba24.ro

Problema era că atunci când un client român upgrada la un abonament superior Wizz Discount. Noul pachet păstra termenul de valabilitate al celui vechi în loc să înceapă o perioadă nouă de un an, scrie Mediafax.

Dacă cineva făcea upgrade-ul cu 3 zile înainte de expirarea abonamentului vechi, cel nou dura doar 3 zile, deși plătea câteva sute de euro pentru el.

Centrul European al Consumatorilor din România a sesizat compania maghiară despre această neconformitate, care afecta financiar consumatorii români. După câteva luni de discuții, Wizz Air a recunoscut problema și a ajustat sistemul de calculare a valabilității noilor pachete.

Compania va anunța în scris toți consumatorii afectați despre schimbarea politicii de discount.

Sebastian Hotca, președintele interimar al ANPC, consideră că deschiderea companiei către remediere voluntară este un semnal pozitiv pentru întreg sectorul aviatic.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Preot nou în Parohia „Sfinții Împărați Constantin și Elena” din Ionășeni. Rugăciune și lacrimi la ceremonia de învestire, oficiată de părintele protopop Petru Fercal

Publicat

Publicitate

Duminică, Biserica din Ionășeni a devenit altar de lacrimi și bucurie, găzduind un moment de înaltă trăire duhovnicească, ceremonia de învestire a noului preot paroh, părintele Dorin-Liviu Onciuleanu. A fost o zi în care sufletele credincioșilor s-au împărțit între recunoștința față de părintele Claudiu-George Crupă, cel care le-a fost păstor cu jertfelnicie timp de șase ani, și emoția primirii noului slujitor al altarului. Ceremonia, oficiată în prezența părintelui protopop Petru Fercal, a adunat o mulțime impresionantă de credincioși, care au umplut biserica de rugăciune și lacrimi, dând mărturie despre unitatea și statornicia acestei obști.

Popasul duhovnicesc a debutat cu slujba Paraclisului Maicii Domnului, un moment de adâncă smerenie și recunoștință, care a pregătit sufletele pentru evenimentul solemn al instalării noului păstor de suflete. Într-un an cu o semnificație aparte, când biserica din Ionășeni sărbătorește un secol de la sfințirea sa, Dumnezeu a rânduit ca această comunitate să primească un nou slujitor, hotărât să continue misiunea începută cu jertfelnicie de înaintași.

Părintele Claudiu-George Crupă, cel care a purtat cu dragoste și jertfelnicie grija acestei parohii în ultimii ani, a rostit un cuvânt emoționant, mulțumind enoriașilor pentru tot sprijinul, dragostea și osteneala împreună-lucrătoare:

„Tot ceea ce s-a realizat aici, fie că vorbim de clopotnița sfințită recent, fie de lucrările administrative și gospodărești, este rodul credinței și al jertfelniciei dumneavoastră. Vă mulțumesc pentru că ați fost mereu alături, la bine și la greu”, a spus părintele Claudiu.

Proiecte de suflet, precum clopotnița parohială, visată de generații întregi și sfințită în acest an centenar de către ÎnaltPreasfințitul Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, au pecetluit legătura indestructibilă dintre trecut și prezent, între rugăciunea străbunilor și nădejdea urmașilor.

Părintele Dorin-Liviu Onciuleanu și misiunea în slujba comunității

Publicitate

Cu emoție și responsabilitate, Părintele Protopop Petru Fercal a înmânat noului preot, Părintele Dorin-Liviu Onciuleanu, simbolic, Sfânta Cruce, Evanghelia și cheia bisericii, semne ale slujirii și ale purtării de grijă pentru sufletele încredințate.

„Venirea Părintelui Dorin-Liviu aici, la Ionășeni, nu este o simplă schimbare administrativă, ci o chemare a Domnului. În acest an binecuvântat, când biserica voastră împlinește 100 de ani, Dumnezeu vă trimite un păstor tânăr, dornic să continue drumul început de Părintele Claudiu.”, a spus părintele protopop.

La rândul său, Părintele Dorin-Liviu Onciuleanu a mărturisit, cu smerenie, că primește această misiune cu inima deschisă și cu dorința de a sluji credincioșii cu aceeași dragoste și jertfelnicie care au caracterizat mereu această parohie.

„Mă încredințez în rugăciunile frățiilor voastre și vă asigur că voi căuta, cu ajutorul lui Dumnezeu și povățuit de Sfinții Împărați Constantin și Elena, să păstoresc această comunitate cu devotament, așa cum au făcut-o înaintea mea vrednicii slujitori ai acestui altar”, a spus părintele Dorin, care a slujit înainte în Parohia Coștiugeni

Un an al împlinirilor duhovnicești

Anul 2025 rămâne înscris adânc în istoria Ionășeniului: un veac de la sfințirea bisericii, finalizarea și sfințirea clopotniței, zvonița care va răsuna peste generații și investirea unui nou preot paroh. Fiecare dintre aceste momente nu este întâmplător, ci poartă amprenta proniei divine, care veghează asupra acestui colț de rai al Botoșaniului.

La final, cum se obișnuiește, a urmat o agapă frățească, cu bucate de post, pentru a marca momentul unui nou început pentru comunitatea creștină din Ionășeni.

 

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending