Comisarii pentru Protecţia Consumatorilor au dat amenzi în valoare de 7,3 milioane de lei unor magazine Lidl din toată ţara. De asemenea, au dispus oprirea temporară a prestării serviciilor, până la remedierea deficienţelor, în cazul a 38 de unităţi, pentru nereguli constatate în timpul controalelor efectuate în acest an.
Potrivit unui comunicat al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), remis vineri Agerpres, de la începutul acestui an şi până în prezent au fost desfăşurate 307 acţiuni de verificare a supermarketurilor Lidl, la nivel naţional, în cadrul unei tematici de control care prevede supravegherea modului în care marile lanţuri de retail, care activează în România, respectă legislaţia în vigoare.
În urma neregulilor constatate, comisarii ANPC au aplicat 481 amenzi contravenţionale, în valoare de aproximativ 7,3 milioane de lei, 133 de avertismente şi au oprit definitiv de la comercializare produse neconforme în valoare de peste 125.000 lei.
Magazine închise temporar
De asemenea, comisarii au decis oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficienţelor, în cazul a 38 de unităţi situate în judeţele: Alba, Arad, Prahova, Caraş Severin, Hunedoara, Neamţ, Iaşi, Constanţa, Olt, Dolj, Braşov, Mureş, Bihor, Satu Mare, Sălaj, Bistriţa- Năsăud, Ilfov şi municipiul Bucureşti şi propunerea încetării practicilor comerciale incorecte, în cazul a 66 de unităţi.
UPDATE: Potrivit CJPC Alba, au fost făcute controale și constatate deficiențe la toate cele trei magazine din Alba Iulia, la finalul lunii ianuarie, respectiv începutul lunii februarie.
Pentru un magazin din municipiul Bacău comisarii au decis închiderea temporară pentru o perioadă de până la 6 luni.
„Nu ştiu cum funcţionează această reţea în celelalte ţări. Sperăm ca măcar în România să fie un exemplu pentru toţi ceilalţi, dar mai ales pentru noi. De asemenea, nu ştiu dacă, în ţara de origine a acestui operator economic se mănâncă legume şi fructe mucegăite sau preţurile de la raft nu se potrivesc cu cele de la casă.
Mă întreb şi dacă, după venirea unei autorităţi în control şi aplicarea unor sancţiuni, lucrurile sunt tratate cu aceeaşi superficialitate şi dezinteres. Noi ne luaserăm pixuri să învăţăm ce trebuie să facem, dar a trebuit să scriem cu ele în procese verbale de sancţiune”, a declarat Horia Constantinescu, preşedinte ANPC.
Nereguli constatate
Printre cele mai importante nereguli constatate de reprezentanţii Protecţiei Consumatorului s-au numărat:
comercializarea unor produse alimentare cu data durabilităţii minimale depăşită
depozitarea unor produse de panificaţie neambalate, în lăzi cu praf şi impurităţi
folosirea unor vitrine sau lăzi frigorifice fără grafice de monitorizare a temperaturii, deteriorate sau neigienizate, cu gheaţă în exces, depuneri de praf, mâzgă, resturi alimentare şi de ambalaj, lovite, cu rugină, chedere rupte
utilizarea unor rafturi de expunere şi a unor tăvi deteriorate sau neigienizate
folosirea unor cuptoare neigienizate.
comercializarea unor produse fără a avea eticheta cu elemente de identificare privind lotul şi data limită de consum
comercializarea unor produse alimentare cu ambalaje depreciate, devidate, cu lovituri mecanice
comercializarea unor fructe/legume ca fiind calitatea I când, în realitate, prezentau lovituri mecanice, mucegai şi zone încolţite
lipsa de la raft a preţurilor produselor
nerespectarea regimului promoţiilor (lipsa de la raft a produsului de referinţă, în cazul comercializării produselor, în sistem multipack, nespecificarea perioadei în care se desfăşura promoţia etc.).
neconcordanţe între preţul produselor de la raft şi cel de la casa de marcat
existenţa unor condiţii de depozitare necorespunzătoare, cu curăţenie deficitară
lipsa menţionării factorilor alergeni de pe etichetele produse în magazine
ipsa menţionării ţării de provenienţă a unora dintre produsele
lipsa declaraţiilor de conformitate în cazul unor produse electrocasnice comercializate sau netraducerea acestora în limba română
lipsa traducerii în limba română pe etichetele unora dintre produse, lipsa menţionării pe etichetă a termenului de valabilitate al produsului etc.
În luna august a anului trecut, mai multe magazine din reţeaua Lidl au mai fost amendate cu 3,5 milioane de lei, tot din cauza unor nereguli găsite în timpul controalelor efectuate în unităţile, care s-au derulat în luna august.
sursa: Agerpres