Connect with us

Eveniment

Zeci de elevi de la Colegiul „Laurian” Botoșani au fost „angajați” pentru o zi. Conceptul de „job shadowing”

Publicat

Publicitate

Conceptul de ”job shadowing” face parte din noile modalități de apropiere a școlii de societatea reală în care tinerii intră după terminarea studiilor.

Pentru a mai reduce din ruptura existentă între cele două medii experimentate de absolvenți, dascălii trebuie să se gândească la tot felul de colaborări între școală și societate. Un astfel de exemplu este proiectul „Cariera între vis și realitate” derulat în urmă cu câteva zile la Colegiul Național ”A.T. Laurian” sub coordonarea profesoarei Roxana Asandului.

80 de elevi ai claselor  a XI-a și a XII -a au experimentat, timp de o zi sau chiar două, statutul de angajat într-o  instituție, urmărind ”din umbră” ce presupun profesiile la care se gândesc pentru propriul viitor. Au aflat, astfel, mai multe informații despre respectivele joburi chiar de la cei care le practică.

Pentru derularea activităților, colegiul botoșănean a încheiat parteneriate cu 12 instituții publice și structuri private din Botoșani, printre acestea numărându-se Inspectoratul Județean de Poliție, Centrul Militar Județean, Primăria Municipiului Botoșani, dar și birouri de avocatură, structuri din domeniul horeca, din cel al consultanței pentru accesarea fondurilor europene, cabinete medicale stomatologice, farmacii, firme de IT, bănci, birouri de arhitectură sau unități din mass-media botoșăneană.

Tinerii s-au declarat încântați de proiect pentru că au fost primiți cu toată deschiderea și au dat frâu liber curiozității pentru a înțelege mai bine meseriile, sarcinile, dar și abilitățile de care e nevoie pentru diferite profesii.

În astfel de proiecte tinerii descoperă noi opțiuni de carieră, află etapele pe care trebuie să le parcurgă pentru a ajunge să profeseze o anumită meserie, dar și responsabilitatea şi rigoarea care sunt necesare și uneori sunt mai greu de sesizat din afară. Acestea sunt proiectele prin care programul ”școala altfel” își arată utilitatea” , a declarat Ioan Onofrei, directorul Colegiului Național ”A.T. Laurian”, apreciind efortul tuturor celor implicați în acest fel de colaborări.

Publicitate

”Mi-a depășit așteptările, impresiile au fost foarte bune, atmosfera din companie pare foarte prietenoasă și am învățat idei generale despre cum se desfășoară o zi de lucru.”

”Experiența a fost peste așteptările mele. În ziua în care am participat la activitate mi-a schimbat gândirea despre locul de muncă din domeniul IT.”

”Angajații care s-au ocupat de noi erau membrii conducători ai afacerii și ne-au povestit despre responsabilitățile unui angajat, dar și despre propria lor experiență academică. Mă așteptam la o experiență mai practică, dar din cauza nevoii de confidențialitate acest lucru nu a fost posibil.”

”A fost o zi în care am avut șansa de a avea contact direct cu piața muncii și de a afla munca grea din spatele unei afaceri. Tot ce pot spune e că am rămas impresionată de felul în care angajații au format o echipă unită și de modul în care relația lor avea efecte bune asupra clienților. Atmosferă plăcută, lecții învățate, oameni noi….a fost o experiență utilă.”

”Mă bucur că am avut ocazia să descopăr atât de multe lucruri pe care nu le știam despre armată.”

”A fost o zi productivă, m-am simțit bine, a fost o experiență interesantă, iar doamna doctor a fost foarte drăguță și primitoare.”

”A fost o experiență pe care aș repeta-o oricând, atât datorită informațiilor pe care le-am aflat, cât și datorită doamnei avocat, care ne-a răspuns cu drag și răbdare la fiecare întrebare. Am reușit să îmi fac o imagine mai clară asupra acestui domeniu, înțelegând mai bine ceea ce presupune.”

”Stând lângă jurnaliști am intrat în mai multe instituții, cunoscând mai multe medii în aceeași zi. Am fost cei mai șmecheri!”, sunt câteva dintre impresiile tinerilor laurieni participanți în proiect.

”Dorim să mulțumim instituțiilor, companiilor  partenere pentru profesionalism, implicare și disponibilitate! Am fost realmente plăcut impresionată de deschiderea cu care am fost primiți. Dacă ar fi fost mai mulți elevi implicați ar fi fost la rândul lor ghidați și tratați cu aceeași atenție. Am înțeles că este loc pentru astfel de proiecte, că profesioniștii văd utilitatea unor astfel de colaborări, ceea ce e grozav.”, a declarat profesoara care a coordonat întregul proiect.

 

 

 

 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Reguli mai stricte pentru șoferii începători, la nivelul Uniunii Europene. Permisele devin digitale. Ce prevăd noile norme

Publicat

Publicitate

Reguli mai stricte pentru șoferii începători. Uniunea Europeană a adoptat recent o nouă directivă pentru reducerea accidentelor rutiere în statele membre. Potrivit documentului, șoferii începători vor fi supuși unor reguli mai stricte, iar permisul de conducere va deveni digital.

Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, în întreaga UE intră în vigoare norme modernizate privind permisele de conducere și recunoașterea reciprocă a decăderii din dreptul de a conduce autovehicule. Măsurile vizează reducerea numărului de accidente pe drumurile din UE și a sarcinii administrative nejustificate pentru cetățeni și autorități.

Numai anul trecut, 19 940 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE. Acest lucru arată progrese constante, dar lente, către obiectivul UE „viziunea zero” de a reduce la jumătate numărul deceselor și al vătămărilor grave cauzate de accidente rutiere până în 2030 și de a se apropia de eliminarea acestora până în 2050.

Noile norme includ măsuri care s-au dovedit a îmbunătăți în mod semnificativ siguranța rutieră, inclusiv introducerea unui sistem de conducere însoțită la nivelul UE pentru conducătorii auto în vârstă de 17 ani și a unei perioade de probă la nivelul UE pentru conducătorii auto începători. Recunoașterea reciprocă a decăderii din dreptul de a conduce autovehicule va asigura faptul că conducătorii auto care comit infracțiuni grave se confruntă cu consecințe, indiferent dacă au condus în interiorul sau în afara țării lor de origine.

În plus, UE introduce permise de conducere digitale ale UE care pot fi accesate de pe telefoane mobile sau alte dispozitive digitale și care pot fi utilizate în întreaga UE.

„Astăzi este un important pas înainte în modernizarea sistemului nostru de acordare a licențelor pentru conducătorii auto și în reducerea numărului inacceptabil de decese cauzate de accidente rutiere în întreaga UE. Fiecare viață pierdută pe drumurile noastre este una prea mult. Noile noastre norme ne vor aduce mai aproape de „viziunea zero” – zero decese și vătămări grave pe drumurile din UE până în 2050”, a declarat comisarul pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas.

Publicitate

Permise de conducere digitale

Noua directivă privind permisele de conducere introduce un permis de conducere complet digital, disponibil pe un telefon mobil sau pe un alt dispozitiv digital. Permisele pentru autoturisme și motociclete vor avea ca regulă generală o valabilitate de până la 15 ani, iar pentru vehicule grele perioada maximă rămâne mai scurtă – de 5 ani.

Acesta va fi emis în portofelul UE pentru identitatea digitală.

Această inovație va simplifica procedurile administrative atât pentru cetățeni, cât și pentru autoritățile naționale, facilitând în același timp în mod semnificativ înlocuirea, reînnoirea și schimbul de licențe atunci când se deplasează între statele membre.

După o scurtă perioadă de tranziție, permisele de conducere digitale vor fi eliberate în mod implicit în toate statele membre.

Cu toate acestea, permisele de conducere fizice rămân disponibile la cerere, în special pentru cei care nu dețin un telefon inteligent sau care preferă sau au nevoie de un document fizic (de exemplu, atunci când călătoresc în țări terțe care nu recunosc permisele digitale).

Sisteme de conducere însoțită pentru conducătorii auto în vârstă de 17 ani

Noua directivă introduce un sistem de conducere însoțită la nivelul UE pentru conducătorii auto în vârstă de 17 ani (categoria B). S-a dovedit că sistemele de conducere însoțită îmbunătățesc în mod semnificativ siguranța rutieră.

Statele membre vor avea posibilitatea de a introduce un astfel de sistem în anumite condiții și pentru conducătorii de camioane în vârstă de 17 ani (categoriile C1, C1E și C), cu recunoașterea reciprocă a unor astfel de sisteme între statele membre care îl aplică. Această măsură reduce decalajul „de la școală la roată”, contribuind astfel la atragerea unui număr mai mare de tineri către profesia de șofer de camion.

Reguli mai stricte pentru șoferii începători

Noua directivă introduce o perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru conducătorii auto începători, în cursul căreia aceștia vor face obiectul unor norme și sancțiuni mai stricte în întreaga UE. Sunt prevăzute și sancțiuni mai severe pentru alcool, droguri și nefolosirea centurii sau a sistemelor de retenție pentru copii.

Acest lucru este esențial, deoarece, chiar dacă conducătorii auto tineri reprezintă doar 8 % din totalul conducătorilor auto, 2 din 5 coliziuni fatale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani.

Verificări mai sistematice ale aptitudinii de a conduce

Capacitatea de a conduce a titularilor de permise de conducere va fi verificată în viitor într-un mod mai sistematic.

Noua directivă conține mai multe dispoziții care urmăresc să stabilească dacă un conducător auto este în continuare apt (fizic și mental) să conducă.

Conducătorilor auto li se va cere cel puțin să completeze o autoevaluare înainte de a li se elibera un permis și la fiecare reînnoire a permisului sau să respecte alte sisteme de evaluare concepute la nivel național.

O mai bună protecție a utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor

Pentru a proteja mai bine utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii, bicicliștii și utilizatorii de trotinete electrice și de alte dispozitive de micromobilitate, noile norme adaptează cerințele de formare și de testare pentru a pune un accent mai mare pe siguranța acestor grupuri.

Adaptarea normelor de acordare a licențelor la progresele tehnice

Pentru a alinia normele de acordare a licențelor de conducere la progresele tehnice ale vehiculelor și la tranziția către vehicule cu emisii zero, noile cerințe de testare vor evalua, de exemplu, cunoștințele și competențele legate de sistemele avansate de asistență la conducere și de alte tehnologii automatizate.

Promovarea utilizării vehiculelor cu motor alternativ și a altor vehicule speciale

Noua Directivă privind permisele de conducere permite, de asemenea, conducerea cu un permis de categoria B a vehiculelor care utilizează combustibili alternativi, inclusiv a vehiculelor de urgență, cu o greutate maximă de până la 4,25 tone (în loc de 3,5 tone).

Acest lucru ține seama de faptul că vehiculele alimentate cu combustibili alternativi sunt adesea mai grele decât vehiculele cu propulsie convențională, de exemplu din cauza greutății bateriei, și, prin urmare, ar trebui să contribuie la promovarea introducerii lor pe piață, deoarece nu este necesară o categorie de permis mai mare pentru a le conduce.

De asemenea, vor fi introduse noi norme care să permită conducătorilor auto care dețin un permis de conducere de categoria B să dobândească drepturi suplimentare de a conduce rulote grele, în urma unei formări sau testări specifice decise de statul membru.

Recunoașterea la nivelul UE a licențelor UE eliberate în schimbul licențelor din anumite țări terțe

În prezent, permisele UE eliberate într-un stat membru al UE în schimbul permiselor de conducere originare dintr-o țară terță sunt marcate cu codul „70” și nu trebuie să fie recunoscute de alte state membre dacă titularii lor își stabilesc reședința acolo.

Noua directivă prevede recunoașterea la nivelul UE a licențelor UE eliberate în schimbul licențelor din anumite țări terțe care au un cadru de siguranță rutieră similar cu cel al UE. Împreună cu statele membre, Comisia va evalua și va decide, pentru fiecare țară în parte, care țări terțe urmează să beneficieze de un astfel de tratament.

Permisiunea cetățenilor de a-și obține permisul de conducere în statul membru de origine

Luarea permisului de conducere nu ar trebui să fie un examen de limbă.

Prin urmare, noile norme vor permite cetățenilor să își obțină permisul de conducere în statul membru de cetățenie în cazul în care statul membru în care locuiesc nu oferă servicii de interpretare sau traducere în limba lor (UE), atunci când doresc să își obțină permisul de conducere pentru prima categorie B (autoturisme).

Recunoașterea reciprocă a decăderii din dreptul de a conduce autovehicule

Noua directivă privind decăderea din dreptul de a conduce autovehicule va garanta că conducătorii auto care comit infracțiuni grave într-un stat membru se confruntă cu consecințe consecvente în întreaga UE.

Printr-un sistem de recunoaștere reciprocă, decăderile din drepturi emise într-un stat membru se vor aplica acum în întreaga UE pentru infracțiuni grave, cum ar fi excesul de viteză (50 km/h peste limită), conducerea sub influență și provocarea decesului sau a vătămării grave prin conducerea imprudentă.

Etapele următoare

Noua legislație este în prezent în vigoare și va deveni aplicabilă în statele membre în patru ani, după transpunerea în legislația națională, cu o excepție pentru normele privind vehiculele propulsate alternativ și conducerea însoțită, care vor deveni aplicabile în doi și, respectiv, trei ani.

Citeste mai mult

Eveniment

Băuturile alcoolice se scumpesc din 2026. Producătorii spun că impactul va fi major și va crește contrabanda

Publicat

Publicitate

Băuturile alcoolice vor deveni mai scumpe de la 1 ianuarie 2026, când ar urma să intre în vigoare o nouă creștere a accizelor. Producătorii și importatorii din domeniu cer Guvernului să renunțe momentan la măsură, susținând că majorarea precedentă nu a adus rezultatele anticipate, relatează alba24.ro.

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Băuturi Spirtoase precizează că o nouă majorare de 10% a accizelor este prevăzută în HG 141/2025 pentru 1 ianuarie 2026.

Reprezentanții asociației avertizează că păstrarea acestui calendar de creștere a accizei va avea consecințe dramatice, cu impact major asupra proliferării băuturilor din piața nefiscalizată.

Potrivit sursei citate, veniturile colectate de stat din accizele aplicate băuturilor spirtoase au înregistrat o scădere de 53,87 milioane lei, în primele nouă luni ale anului 2025 față de perioada similară a lui 2024, în pofida majorării nivelului accizei cu peste 14,4%. În primele 10 luni, scăderea este cu circa 4% față de anul trecut.

Accize majorare de două ori într-un an. Efecte

Acciza la băuturile spirtoase s-a majorat de două ori – o dată cu 4,4% începând de la 1 ianuarie 2025 și a doua oară cu 10% începând de la 1 august 2025.

”Dacă o majorare de 15% a accizei ar duce la o creștere de 15% a încasărilor, am constata aproximativ 140 de milioane de lei încasați în plus, în 2025, și nu 44 de milioane în minus față de 2024. Chiar dacă diferența de venituri încasate ar fi recuperată până la sfârșitul anului, cifrele arată clar că mărirea de acciză nu are efectele scontate de creștere a veniturilor statului.

Publicitate

Este inutil să insistăm să majorăm și în 2026 acciza la spirtoase în condițiile în care în 2025 nu am văzut niciun alt efect în afară de împingerea în faliment a producătorilor locali și creșterea prețului la raft cu beneficii doar pentru piața ilicită’, a declarat Florin Rădulescu, președintele Spirits România, citat de Agerpres.

Producătorii și importatorii de băuturi spirtoase propun guvernului amânarea creșterii suplimentare a accizei cu încă 10% de la 1 ianuarie 2026 până ce va putea fi analizat impactul măririlor de până acum asupra încasărilor la buget și asupra consumului de băuturi fiscalizate.

”Este nevoie de o perioadă de cel puțin un an pentru a estima impactul creșterilor de până acum, mai ales că avem exemplele din trecutul recent, când creșterile de acciză au ajutat doar piața ilicită”, a mai spus Florin Rădulescu.

Calcularea accizelor

Potrivit unui studiu realizat recent de Roland Berger, citat de asociație, 30–40% din consumul de băuturi spirtoase din România rămâne netaxat, fiind legat de producția ilicită, contrabandă sau produse contrafăcute. Această situație duce la pierderi semnificative de venituri – estimate la 45-65 de milioane de euro anual.

”Accizele şi TVA-ul reprezintă aproximativ 60% din preţul final al băuturilor spirtoase. Desi toate băuturile alcoolice conțin același ingredient activ — etanolul — iar o unitate standard de bere, vin sau băuturi spirtoase are același efect asupra organismului uman, taxarea este disproporționată. Consumatorii plătesc aproape de patru ori mai multă acciză pentru o unitate standard de băutură spirtoasă decât pentru bere și de până la 64 de ori mai mult decât pentru vin.

În acest context, industria băuturilor spirtoase a solicitat adoptarea unui cadru fiscal mai echilibrat pentru diferitele categorii de băuturi, bazat pe conținutul de alcool pur”, a mai anunțat asociația.

În 2013, Guvernul a aplicat o majorare de 34% a accizei la băuturile spirtoase, ceea ce a dus la o scădere de aproximativ 20% a consumului taxat în 2014, cu venituri din accize mai mari cu doar 9%. La acel moment, tiparele de consum au evidențiat un fenomen îngrijorător: în 2014, deși consumul total de băuturi spirtoase a rămas relativ stabil față de 2013, consumul netaxat a crescut cu aproximativ 10%, semnalând o migrare către piața ilicită, în urmă majorării abrupte a accizei.

Citeste mai mult

Eveniment

Accident grav la Bălușeni! Mașină răsturnată pe cupolă, șofer transportat la spital

Publicat

Publicitate

Un accident rutier a avut loc, în această dimineață, pe un drum din localitatea Bălușeni. În eveniment a fost implicat un singur autoturism.

La fața locului s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Botoșani, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare, dar și o ambulanță SMURD.

Aceștia au constatat faptul că autoturismul era pe partea carosabilă, răsturnat pe cupolă și că nu erau persoane încarcerate.

Șoferul mașinii a fost preluat de echipajul medical și transportat la spital pentru îngrijiri de specialitate. Pompierii au asigurat măsurile de prevenire a incendiilor.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Părintele Calistrat își serbează ziua de naștere

Publicat

Publicitate

Părintele Calistrat Chifan s-a născut la data de 3 decembrie 1965, în județul Suceava, din părinți bucovineni.

În vremea copilăriei, Părintele Calistrat mergea pe la Mănăstirile Putna, Sucevița și Dragomirna, în acele locuri unde i-a și fost insuflat duhul Ortodoxiei.

După absolvirea liceului, Părintele Calistrat Chifan a efectuat stagiul militar (1985).

Când s-a eliberat, a cunoscut un absolvent de seminar teologic, de la care a deprins câteva învățături despre viața religioasă.

Părintele Calistrat a început sa meargă la Mănăstirea Putna, aflată în apropierea casei, acolo unde l-a cunoscut pe starețul mănăstirii, Părintele Iachint Unciuleac.

S-a spovedit, iar starețul l-a îndrumat duhovnicește, se arată pe pagina de facebook a Mănăstirii Vlădiceni

Publicitate

Devenit monah, și după o perioadă petrecută în țară, Părintele Calistrat a mers și a viețuit la Schitul Prodromu de la Sfântul Munte Athos, acolo unde l-a cunoscut pe Avva Iulian Lazăr și pe alți părinți înduhovniciți.

Revenit în țară, în anul 1991, Părintele Calistrat Chifan a fost numit stareț al Mănăstirii Bârnova, de către Mitropolitul Daniel al Moldovei pe atunci, având ascultare să refacă și să reorganizeze mănăstirea, care, la acea vreme, se găsea într-o stare precară.

Prin stăruință și cu ajutorul lui Dumnezeu, în timp de 18 ani, Părintele Calistrat a reușit să reașeze monahismul în Mănăstirea Bârnova, așa cum este întemeiat și bine așezat pe învățătura Mântuitorului Hristos și a Sfinților Părinți.

După încheierea acestei misiuni, din data de 1 martie 2009, Adunarea Eparhială a Arhiepiscopiei Iașilor, i-a mai dat o ascultare, mutându-l la Mănăstirea Vlădiceni, acolo unde se află în prezent.

Această ascultare însemna să fie duhovnic și povățuitor de suflete. Și de atunci, zi de zi, călăuzește pe calea mântuirii pe toți creștinii necăjiți și întristați, îmbogățindu-i cu daruri și har.

Întru mulți ani, Părinte Calistrat!

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending