Connect with us

Educație

Violența în școli: Elevii care comit fapte grave ar putea fi obligați participe la ore de consiliere școlară sau psihologică

Publicat

Publicitate

Printre formele grave de violență se numără vătămarea corporală, inclusiv cea din culpă, jignirile, aruncarea cu obiecte, ameninţarea, imobilizarea copilului, instigarea la violenţă sau ură, determinarea sinuciderii şi semnele obscene

Ministerul Educației vrea să reglementeze procedura de management al cazurilor de violenţă în şcoli. Astfel, un proiect aflat în dezbatere publică definește, printre altele, formele grave de violenţă, dar şi modul în care acestea trebuie gestionate de către reprezentanţii unităţilor de învăţământ şi ai altor instituţii. Potrivit documentului, printre formele grave de violență se numără vătămarea corporală, inclusiv cea din culpă, jignirile, aruncarea cu obiecte, ameninţarea, imobilizarea copilului, instigarea la violenţă sau ură, determinarea sinuciderii şi semnele obscene.

Elevii care sunt implicaţi în astfel de acte vor fi obligaţi, potrivit proiectului, să participe la ore de consiliere şcolară sau psihologică, în caz contrar autorităţile putând cere instanţelor de judecată să emită decizii privind obligarea acestora la consiliere.

Ministerul Educaţiei a publicat pe 19 iulie procedura privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și personalului școlii, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar (proiectul urmează a fi aprobat prin ordin de ministru).

Documentul reglementează modalitățile de lucru, regulile de aplicat și responsabilitățile persoanelor implicate în managementul interinstituțional şi multidisciplinar al următoarelor fapte:

a) violență (cazuri ușoare și grave) între antepreșcolari/preșcolari/elevi, săvârșite în mediul școlar;

Publicitate

b) violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, săvârșite de membri ai personalului școlii, în mediul școlar;

c) violență asupra personalului școlii, săvârșite de elevi, în mediul școlar;

d) fapte asupra cărora există suspiciunea de port sau folosire fără drept de obiecte periculoase; suspiciune de implicare în alte infracțiuni – furt, tâlhărie;

e) suspiciune de consum de substanțe psihoactive;

f) fapte asupra cărora există suspiciune de violență comise asupra copilului în afara mediului școlar (violență domestică, trafic de persoane, pornografie infantilă).

Pentru a fi considerate fapte săvârșite în mediul școlar, acestea trebuie să se comită în perimetrul unității de învățământ preuniversitar, în cadrul unor activități organizate de personalul școlii în afara perimetrului unității de învățământ sau în cadrul activităților școlare/extrașcolare desfășurate în mediul online.

Care sunt considerate formele grave de violență între copii

Potrivit proiectului pus în dezbatere publică de Ministerul Educației, toate formele de violență care constituie infracțiuni se consideră forme grave de violență.

Fără a se considera o enumerare exhaustivă, se consideră forme grave de violență între copii următoarele:

  • Forme de abuz fizic, care constituie infracțiuni precum: vătămarea corporală, vătămarea corporală din culpă, lovirea sau alte violențe, lovirile sau vătămările cauzatoare de moarte, uciderea din culpă, omorul, omorul calificat;
  • Alte forme de abuz fizic: automutilarea, lovirea, aruncarea cu obiecte, imobilizarea copilului;
  • Forme de psihologic, care constituie infracțiuni precum: instigarea la violență, incitarea la ură și discriminare, amenințarea, șantajul, hărțuirea, lipsirea de libertare în mod ilegal, determinarea sau înlesnirea sinuciderii;
  • Alte forme de abuz psihologic: bullyingul și cyberbullyingul, semnele obscene, injuriile şi jignirile, calomnia, terorizarea;
  • Forme de abuz sexual, care constituie infracțiuni precum: agresiunea sexuală, actul sexual cu un minor, violul, coruperea sexuală, racolarea minorilor în scopuri sexuale, exploatarea sexuală, pornografia infantilă;
  • Alte forme de abuz sexual: molestarea sexuală verbală (expunerea copilului la injurii sau limbaj cu conotație sexuală), sextingul, sexualizarea;
  • Traficul de minori.

În situația în care elevul / personalul școlii este martorul sau i se raportează o situație gravă de violență între preșcolari/elevi, în spațiul școlar, și există o amenințare reală la viața, la sănătatea sau la siguranța preșcolarilor/ elevilor implicați, elevii sau personalul școlii apelează imediat serviciul unic de urgență 112. Dacă există antepreșcolari/preșcolari/elevi care necesită asistență medicală școlară, se solicită intervenția personalului specializat de la cabinetul medical.

Dacă există suspiciunea săvârșirii unei fapte prevăzute de Legea penală și, până la momentul respectiv, nu a fost sesizat serviciul unic de urgență 112, directorul unității de învățământ sesizează verbal și în regim de urgență dispeceratul de poliție. Până la sosirea poliției, directorul unității de învățământ asigură, pe cât posibil, locul săvârșirii faptei (limitează accesul persoanelor în câmpul faptei) și conservarea probelor existente (nu ridică/nu permite ridicarea obiectelor folosite pentru săvârșirea faptei).

De asemenea, directorul unității de învățământ va informa verbal și în regim de urgență părinții/reprezentanții legali ai elevilor implicați (în principal victimă/victime și/sau autor/autori) și le va solicita să se prezinte la școală pentru gestionarea situației, în interesul superior al copilului.

Dacă este implicat un minor, directorul sesizează de urgență cazul grav de violență la 119 (DGASPC).

Documentul prevede că personalul școlii delegat de director va izola victima/victimele de autorul/autorii faptei de violență, respectiv îi va conduce în spații unde se simt în siguranță, pentru reducerea nivelului de stres și protecție.

În situația în care există suspiciunea comiterii unei infracțiuni, directorul nu va permite interogarea elevilor implicați (audierea elevilor este realizată exclusiv de către organele de cercetare penală specializate, în prezența unui psiholog în cazul victimelor, respectiv a unui reprezentant DGASPC în cazul autorilor).

În situația în care nu există suspiciunea comiterii unei infracțiuni, minorii implicați (autor/autori și victimă/victime) sunt intervievați pe cât posibil o singură dată, separat, în prezența a cel puțin unui părinte/reprezentant legal pentru copiii sub 14 ani, de către consilierul școlar/psihologul de la DGASPC, la decizia managerului de caz, într-un spațiu care asigură confidențialitatea.

Sancțiuni pentru autor/autori

Pe baza rezultatelor evaluării, directorul, educatoarea, profesorul de învățământ primar/dirigintele, consilierul școlar, cu consultarea managerului de caz DGASPC, propun sancțiuni
pentru autor/autori. Consiliul profesoral validează sancțiunile propuse. Sancțiunea se comunică elevului/elevei și părinților/tutorilor legali, în scris, de către personalul de conducere al unității de învățământ, în termen de cel mult 30 de zile de la data deciziei. Părinții/tutorii legali sau elevii majori au dreptul de a contesta, în termen de 15 zile de la comunicare, decizia respectivă la consiliul de administrație al unității de învățământ.

În situația în care elevii nu participă la activitățile de sprijin organizate la nivelul unității de învățământ, educatoarea/profesorul pentru învățământ primar/dirigintele informează părinții/reprezentanții legali în acest sens. În situația în care există suspiciunea că părinții nu pun în aplicare măsurile asumate pentru îmbunătățirea relațiilor dintre elevi și profesori, directorul sesizează situația la SPAS/DAS, în vederea efectuării unei vizite de monitorizare la domiciliul copilului.

În situația în care elevii și/sau părinții/reprezentanții legali continuă să refuze participarea la ședințele de consiliere școlară și/sau de intervenție psihologică și psihoterapeutică, cuprinse în Planul de reabilitare și/sau reintegrare socială, chiar și după vizita de monitorizare efectuată de SPAS/DAS, directorul sesizează situația managerului de caz.

DGASPC și ISJ/ISMB pot solicita instanțelor de judecată să dispună obligarea, prin hotărâre judecătorească, a elevilor și/sau părinților/tutorilor legali să participe la ședințe de consiliere școlară și/sau de intervenție psihologică și psihoterapeutică, potrivit art. 1528 din Codul Civil.

Vezi AICI proiectul privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și personalului școlii, precum și al altor situații corelate, în mediul școlar și a suspiciunii de violență asupra copiilor în afara mediului școlar.

sursa: edu.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Cod galben de ploi torențiale și vijelii în mai multe localități din județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis o atenționare de tip cod galben de instabilitate atmosferică accentuată, valabilă astăzi, 20 iulie 2025, în intervalul orar 16:55 – 18:30, pentru mai multe localități din județul Botoșani.

Conform prognozei actualizate, în zonele vizate se vor semnala averse torențiale ce pot acumula între 15 și 25 l/mp, rafale de vânt cu viteze de 50–60 km/h, descărcări electrice, dar și căderi de grindină cu diametrul de până la 2 cm.

Localitățile aflate sub incidența codului galben sunt: Botoșani, Flămânzi, Vorona, Ungureni, Corni, Mihai Eminescu, Frumușica, Albești, Trușești, Ștefănești, Bălușeni, Lunca, Cristești, Curtești, Răchiți, Copălău, Călărași, Gorbănești, Hlipiceni, Coșula, Todireni, Sulița, Dângeni, Stăuceni, Roma, Santa Mare, Unțeni, Durnești, Nicșeni, Dobârceni, Mihălășeni, Blândești, Hănești, Ripiceni și Românești.

Inspectoratul pentru Situații de Urgență Botoșani anunță că monitorizează în permanență evoluția fenomenelor prin Centrul Operațional Județean, iar echipajele de intervenție sunt pregătite să acționeze prompt în cazul producerii unor situații de urgență.

Cetățenii sunt sfătuiți să evite deplasările în aer liber în intervalul menționat, să nu se adăpostească sub copaci și să îndepărteze obiectele care pot fi luate de vânt din curți sau balcoane.

Pentru a preveni situațiile de urgență, ISU Botoșani recomandă cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

Publicitate

– fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;

– nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt;

– parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;

– îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;

– nu atingeți firele căzute la pământ;

– curățați șanțurile și rigolele de scurgere, pentru a permite evacuarea apelor pluviale;

– nu aruncați gunoaiele menajere sau resturile vegetale în albiile apelor curgătoare sau în șanțurile / canalele de colectare a apei.

Citeste mai mult

Educație

Performanță dublă pentru elevii din Vorona la etapa națională a Festivalului „CDIdei în cărți”

Publicat

Publicitate

Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” din Vorona are din nou motive de mândrie: două echipaje ale școlii au obținut rezultate remarcabile la etapa națională a Festivalului-concurs „CDIdei în cărți”, un eveniment educațional care promovează lectura, creativitatea și exprimarea liberă în rândul tinerilor.

Locul I la Secțiunea Limba Franceză a fost câștigat de echipa formată din Alessia Aecoboaei, Ecaterina Iosub și Larisa Schiopu, care a impresionat juriul printr-o prezentare expresivă, originală și plină de rafinament în limba franceză. Succesul lor este rezultatul pasiunii, muncii în echipă și al unei coordonări de excepție asigurate de prof. Corina-Elena Oboroceanu.

Locul II la Secțiunea Limba Română a fost obținut de elevele Diana-Patricia Giuburuncă, Emanuela-Irina Pentrenchi și Anastasia Sandu, care au reușit să aducă literatura română în prim-plan printr-o interpretare profundă și inovatoare a textelor alese. Ele au fost pregătite cu profesionalism și dăruire de prof. Lenuța Hâncu.

Participarea la acest concurs național dovedește că elevii din Vorona sunt nu doar talentați, ci și dedicați procesului de învățare și implicării culturale. Rezultatele lor confirmă faptul că lectura, atunci când este însoțită de pasiune și ghidare atentă, devine o rampă către performanță.

Conducerea liceului a transmis deja felicitări tuturor elevilor participanți și profesorilor coordonatori, subliniind că această reușită este o dovadă vie că liceul din Vorona continuă să crească tineri valoroși, capabili să se afirme la nivel național.

Publicitate
Citeste mai mult

Cultura

Zilele Constantin Dracsin, ediția I: Botoșaniul își omagiază poetul și graficianul vizionar

Publicat

Publicitate

Astăzi, pe 20 iulie 2025, de la ora 16:30, botoșănenii sunt invitați la un eveniment cultural de excepție: prima ediție a „Zilelor Constantin Dracsin”, organizată la Complexul Muzeal Botoșani, pe strada Doboșari nr. 65.

Manifestarea este un omagiu adus unuia dintre cei mai rafinați și sensibili artiști pe care i-a dat acest colț de țară în partea a doua a secolului XX – poetul și graficianul Constantin Dracsin.

Evenimentul reunește scriitori, artiști plastici, cititori și iubitori de frumos, într-o atmosferă caldă și profundă, dedicată redescoperirii unei opere care nu și-a spus încă ultimul cuvânt. Programul cuprinde recitaluri poetice, lecturi din opera autorului, intervenții ale invitaților și vizionarea expoziției permanente de grafică semnată de Constantin Dracsin, găzduită în incinta muzeului.

Printre invitați se numără nume importante ale literaturii contemporane: Gellu Dorian, Nicolae Corlat, Stelorian Moroșanu, Dumitru Necșanu, Mircea Oprea, George Luca, Cristina Șoptelea, Vlad Scutelnicu, Ciprian Manolache și Victor Teișanu. Aceștia vor citi din poezia lui Dracsin și vor evoca în intervențiile lor personalitatea discretă, dar puternică a celui comemorat.

Evenimentul mai include o „academie liberă” – un spațiu deschis dialogului între autori, critici și public – dar și momente vizuale susținute de artiști plastici din cadrul Filialei Artiștilor Plastici Botoșani, coorganizatori ai evenimentului.

„Zilele Constantin Dracsin” sunt organizate de Complexul Muzeal Botoșani, în parteneriat cu Reprezentanța Botoșani a Filialei Iași a Uniunii Scriitorilor din România și Filiala Artiștilor Plastici Botoșani.

Publicitate

Intrarea este liberă, iar organizatorii își doresc ca acest eveniment să devină o tradiție anuală, menită să aducă în lumină creația unuia dintre cei mai subtili artiști botoșăneni ai secolului trecut.

Citeste mai mult

Eveniment

Un vis cât o mare: 15 copii dintr-un sat din Botoșani pot ajunge pentru prima dată la mare. Mai e nevoie de 5000 de lei pentru a transforma visul în realitate

Publicat

Publicitate

Într-un colț liniștit al județului Botoșani, în satul Stănești, vara aceasta prinde contur sub semnul speranței și al generozității.

Un preot din Botoșani și o comunitate mică de oameni cu inimă mare încearcă să le ofere 15 copii din familii modeste o vacanță pe care n-au îndrăznit vreodată să o viseze: câteva zile la mare, acolo unde cerul se îmbrățișează cu valurile și nisipul le zâmbește sub tălpi.

Tabăra de la mare, programată în perioada 21–25 iulie 2025, este un proiect îndrăzneț al Parohiei Stănești, coordonat de părintele Petru Eduard Filip, care are nevoie însă de sprijin financiar pentru a prinde viață. Mai exact, sunt necesari încă 5000 de lei pentru ca cei 15 copii să poată pleca spre țărmul pe care nu l-au văzut niciodată, dar pe care îl simt deja aproape.

„Putem face un miracol mic, dar cu impact mare”, spune preoteasa Ana-Maria Macuc din Parohia Pacea Botoșani, cea care s-a alăturat cu suflet deschis inițiativei. Iar miracolul poartă numele solidaritate.

Copiii nu vin doar din satul Stănești, ci și din satele din jur. Toți provin din familii cu posibilități reduse, dar cu ochi curioși și inimi pline de emoție în fața unei lumi pe care nu au avut șansa să o descopere. Pentru unii dintre ei, marea e doar un cuvânt dintr-o poezie învățată la școală. Acum, ar putea deveni o amintire reală.

Între timp, în parohie se desfășoară și tabăra de vară „În pridvorul satului”, care a început deja și adună peste 80 de copii – 20 din sat și ceilalți din împrejurimi. Curtea bisericii s-a transformat pentru trei zile într-un loc plin de râsete, jocuri, ateliere tematice, cântece la chitară, drumeții și bucurii simple, dar sincere. Copiii beneficiază gratuit de toate activitățile, inclusiv de prânz cald și gustări.

Publicitate

Toate acestea sunt posibile datorită unei echipe de voluntari și a celor care au ales deja să sprijine aceste inițiative. Dar pentru ca și marea să devină realitate pentru cei 15 copii, mai este nevoie de 5000 de lei.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending