Connect with us

Actualitate

Vineri, 24 ianuarie, zi LIBERĂ pentru angajații din România. O nouă minivacanță la finalul săptămânii viitoare

Publicat

Publicitate

Românii se pregătesc pentru o nouă minivacanță la sfârșitul săptămânii viitoare. După pauza de la începutul lunii ianuarie, angajații din România vor beneficia din nou de câteva zile libere, relatează alba24.ro. Vineri, 24 ianuarie, când este sărbătorită Ziua Unirii Principatelor Române, este declarată prin lege zi liberă.

Această sărbătoare legală oferă o oportunitate pentru salariații din sectorul public și privat să se bucure de o minivacanță în weekend, însă există și excepții în cazul anumitor categorii de angajați.

O nouă minivacanță pentru angajații din România, la finalul săptămânii viitoare. Cine trebuie să muncească?

Conform legislației muncii, majoritatea salariaților vor avea liber pe 24 ianuarie, însă există sectoare unde activitatea nu poate fi întreruptă. Printre acestea se numără:

  • Unitățile sanitare, care trebuie să asigure continuitatea serviciilor medicale;
  • Unitățile de alimentație publică, care deservesc consumatorii;
  • Locurile de muncă cu activități ce nu pot fi suspendate din cauza specificului producției sau al serviciilor.

Pentru acești angajați, legea prevede compensații pentru munca prestată în ziua liberă legală.

Cum sunt compensați cei care lucrează pe 24 ianuarie?

Potrivit Codului muncii, angajatorii sunt obligați să ofere compensări adecvate pentru munca efectuată în zilele libere legale. Acestea includ:

  • Acordarea de timp liber corespunzător în următoarele 30 de zile.
  • În cazul în care, din motive justificate, nu se acordă zile libere, salariații beneficiază, pentru munca prestată în zilele de sărbătoare legală, de un spor la salariul de bază ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul.

De asemenea, sporurile pentru orele suplimentare, munca de noapte sau activitatea desfășurată în zilele nelucrătoare pot fi negociate între angajator și angajat.

Publicitate

Sancțiuni pentru angajatorii care nu respectă legea

Angajatorii care nu respectă prevederile legale privind acordarea timpului liber sau a compensațiilor riscă sancțiuni semnificative.

Astfel, potrivit art. 260, alin (1), lit. g din Codul Muncii, încălcarea de către angajator a prevederilor privind acordarea zilelor libere legale este sancționată cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.

O nouă minivacanță pentru angajații din România

În 2025, salariații vor beneficia de 13 sărbători legale care cad în timpul săptămânii. Acest lucru oferă mai multe ocazii de relaxare pentru cei care lucrează după un program standard, de luni până vineri.

Următoarea minivacanță este în perioada 24 – 26 ianuarie, cu ocazia Zilei Unirii Principatelor. Vor fi libere ziua de vineri (24 ianuarie) și cele din weekend (25 – 26 ianuarie).

Apoi va fi minivacanța de patru zile de Paște 2025. Vinerea Mare va fi în 18 aprilie și Paștele ortodox și cel catolic, în 20 aprilie. Va fi liberă și a doua zi de Paște.

Calendar zile libere 2025

  • miercuri 1 ianuarie și joi 2 ianuarie;
  • luni 6 ianuarie – Botezul Domnului – Boboteaza;
  • marți 7 ianuarie – Soborul Sfântului Proroc Ioan Botezătorul;
  • vineri 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Române;
  • vineri 18 aprilie – Vinerea Mare, ultima zi de vineri înaintea Paștelui;
  • duminică 20 aprilie și luni 21 aprilie – prima și a doua zi de Paști (atât cel ortodox, cât și cel catolic);
  • joi 1 mai – Ziua Muncii;
  • duminică 1 iunie – Ziua Copilului;
  • duminică 8 iunie și luni 9 iunie – prima și a doua zi de Rusalii;
  • vineri 15 august – Adormirea Maicii Domnului;
  • duminică 30 noiembrie – Sfântul Apostol Andrei;
  • luni 1 decembrie – Ziua națională a României;
  • joi 25 decembrie și vineri 26 decembrie – prima și a doua zi de Crăciun.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

ITM Botoșani a dat amenzi de peste 220.000 de lei într-o lună: Muncă la negru și lipsa măsurilor de protecție, printre nereguli

Publicat

Publicitate

În cursul lunii octombrie, în domeniul relațiilor de muncă, au fost efectuate 84 controale. Au fost dispuse 122 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate, au fost aplicate 20 sancţiuni contravenționale, din care 6 avertismente și 14 amenzi, în valoare de 173.000 lei.

In cadrul acestor controale efectuate, au fost depistate 8 persoane prestând muncă nedeclarată, 2 desfășurându-și activitatea fără întocmirea contractului individual de muncă, 4 având contracte individuale de muncă netransmise în registrul general de evidență a salariaților cel târziu în ziua anterioară începerii activității și 2 se aflau în afara programului de lucru stabilit în cadrul contractului individual de muncă cu timp parțial, motiv pentru care s-au aplicat 4 amenzi în valoare totală de 140.000 lei.

Deficiențele constatate au vizat:

netransmiterea datelor în Registrul general de evidență a salariaților în termenele

  prevăzute în Hotărârea nr.295/2025 și în registrul zilierilor, conform Legii 52/2011;

– nepăstrarea la locul de muncă a unei copii după contractul individual de muncă;

Publicitate

neplata orelor de muncă suplimentare;

lipsa evidenței timpului de muncă;

neacordarea repausului săptămânal de 48 de ore consecutive;

– neeliberarea de către angajatori a documentelor aferente încetării activității de către

  salariat (decizie de încetare, adeverință privind activitatea prestată, extras Revisal).

 

Angajatorii sancționați contravențional au încălcat prevederi ale legislației muncii, referitoare la:

primirea la muncă a uneia sau a mai multor persoane fără încheierea unui contract

  individual de muncă;

– primirea la muncă a uneia sau a mai multor persoane fără transmiterea elementelor

  contractului individual de muncă în registrul general de evidență a salariaților cel târziu

  în ziua anterioară începerii activității;

primirea la muncă a unuia sau a mai multor salariaţi cu depăşirea duratei timpului de

  muncă stabilită în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parţial;

– neîndeplinirea obligației de a ține la locul de muncă unde salariatul își desfășoară

  activitatea evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea

  orelor de începere și de sfârșit ale programului de lucru, și de a supune controlului

  inspectorilor de muncă aceasta evidență, ori de câte ori se solicita acest lucru;

netransmiterea datelor în Registrul general de evidență a salariaților în termenele

  prevăzute în Hotărârea nr.295/2025 și în registrul zilierilor, conform Legii 52/2011;

– neîndeplinirea obligației angajatorului de a plăti salariul, la data stabilită în contractul

  individual de muncă, în contractul colectiv de muncă sau în regulamentul intern;

neacordarea repausului săptămânal de 48 de ore consecutive.

De asemenea, în luna octombrie, Compartimentul Contracte Colective de Muncă şi Monitorizare Relaţii de Muncă a eliberat 132 de certificate/rapoarte cu informaţii extrase din baza de date gestionată de Inspecţia Muncii, 5 adeverințe eliberate în baza documentelor existente în arhiva ITM și un număr de 15 carnete de muncă aflate în gestiune şi neridicate de titulari în termenul legal.

Totodată, au fost preluate, la sediul inspectoratului de muncă, 56 de registre electronice de evidenţă a salariaţilor.

 

În domeniul securității și sănătății în muncă, în cursul lunii octombrie, s-au desfăşurat următoarele activităţi:

– au fost efectuate controale la un număr de 57 agenţi economici, din care au fost

  sancționați 34, au fost constatate 48 neconformităţi şi au fost dispuse 54 de măsuri, fiind

  aplicate 7 amenzi în valoare de 54.000 lei și 41 avertismente;

– Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani i-au fost comunicate 5 evenimente de

  către angajatori;

– 4 evenimente au fost cercetate de angajatori și avizate de Inspectoratul Teritorial de

  Muncă Botoșani;

– 2 evenimente au fost cercetate de ITM Botoșani și avizate de Inspecția Muncii;

au fost înregistrate 6 persoane accidentate în accidente de muncă, din care 4 decedate

  și 2 cu incapacitate temporară de muncă.

Cele mai des întâlnite deficienţe în cadrul acţiunilor de control au fost:

– angajatorul nu a depus la ITM lista substanțelor chimice periculoase;

– angajatorul nu a transmis lucrătoarei gravide informarea cu concluziile Raportului de

  evaluare întocmit de medicul de medicina muncii și nu a luat măsuri pentru a informa

  semestrial salariatele asupra drepturilor pe care acestea le au conform OUG nr.96/2003;

– lipsă instruire în domeniul securitate și sănătate în muncă;

– nu au fost efectuate examenele medicale periodice la termenele impuse;

– angajatorul nu face dovada acordării echipamentului individual de protecție;

– lipsă instruire cu privire la modul corect de manipulare a maselor;

– lipsa evaluării riscurilor de accidentare și de îmbolnăvire profesională;

nu s-a consemnat în fișele de instruire individuală rezultatul verificării însușirii de către

  lucrători a prevederilor legislației în domeniul SSM;

– nu se păstrează la locul de muncă fișele individuale de instruire;

– lipsa planului de prevenire și protecție de securitate și sănătate în muncă;

– angajatorul nu a finalizat verificarea însușirii cunoștințelor pe bază de teste a

  lucrătorilor;

– angajatorul nu a finalizat măsurile pentru prevenirea accidentelor prin electrocutare;

– semnalizare de securitate și sănătate în muncă incompletă;

– fișele de aptitudini nu se regăsesc în fișele individuale de intruire;

– nu s-a elaborat programul de instruire-testare;

– nu s-au luat măsuri ca în zonele cu risc ridicat accesul să fie permis numai persoanelor

  autorizate;

– nu s-a transmis la ITM procesul verbal încheiat la întrunirea Comitetului de Securitate și

  Sănătate în Muncă;

– nu s-au luat măsurile necesare pentru acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor și

  evacuarea lucrătorilor;

– lucrătorii nu au avut acces la fișele cu date tehnice de securitate.

  Valoarea amenzilor aplicate de către ITM Botoşani, în luna octombrie, în domeniile de competență, este de 227.000 lei.

Citeste mai mult

Eveniment

Pescuitul cu japca, prins în flagrant la Stânca-Costești

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Biroului Județean de Poliție Transporturi Botoșani au desfășurat, o acțiune pe lacul de acumulare Stânca-Costești, în cooperare cu comisari ai Gărzii de Mediu și reprezentanți ai Agenției Naționale pentru Pescuit și Acvacultură.

 

În cadrul acțiunii, au fost legitimate peste 30 de persoane și verificați nouă pescari. Pentru neregulile constatate, au fost aplicate nouă sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 6.500 de lei.

Opt dintre acestea, în valoare de 5.000 de lei au fost aplicate pentru pescuitul la mai puțin de 500 de metri de baraj.

Totodată, au fost ridicate în vederea confiscării două unelte de pescuit în valoare de 1.000 de lei.

De asemenea, au fost constatate două infracțiuni.

Publicitate

 

Exemplu:

În zona „lacului de liniștire” a barajului, din localitatea Stânca, jud. Botoșani, polițiștii au depistat un bărbat, de 45 de ani, din aceeași localitate, care ar fi pescuit cu unelte interzise (cu japca, prin greblare).

La vederea polițiștilor, bărbatul a aruncat unealta în apă; aceasta a fost recuperată și identificată ca lansetă prevăzută cu mulinetă și ancoră cu trei ace și plumb, folosită la pescuit prin greblare.

S-a întocmit dosar penal pentru infracțiunea de „pescuitul cu japca, cu osia, cu sulița, țeapa sau cu alte unelte neautorizate, prin greblare sau harponare”.

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor, alături de elevii botoșăneni în Săptămâna „Școala Altfel”

Publicat

Publicitate

Joi, polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor au desfășurat activități informativ preventive cu elevii Școlii Gimnaziale nr. 7 din municipiul Botoșani.

 În cadrul programului educațional au fost purtate discuții despre legislația incidentă protecției animalelor cu scopul de a promova structura pentru protecția animalelor, dezvoltarea compasiunii față de animale, promovarea drepturilor și bunăstării animalelor.

 

Elevilor le-au fost distribuite fișe de lucru pentru a crea un mediu interactiv și pentru a facilita asimilarea informațiilor și pentru corelarea imaginii Poliției Române și a structurii pentru protecția animalelor cu o interacțiune productivă și plăcută.

 

Activitatea se încadrează în obiectivele privind activitățile de informare a populației cu privire la atribuțiile structurilor pentru protecția animalelor, obligațiile deținătorilor de animale, precum și consecințele rezultate în urma acțiunilor de cruzime și rele tratamente aplicate animalelor.

Publicitate

 

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pompierii le-au arătat copiilor din Ștefănești cum se salvează vieți

Publicat

Publicitate

Preșcolarii de la grădinița care aparține de Liceul „Ștefan D. Luchian” din orașul Ștefănești și-au dorit să afle cât mai multe informații despre meseria de pompier. Astăzi, ei au vizitat Garda de Intervenție Ștefănești, în cadrul Programului național „Școala Altfel”, și au descoperit cum își desfășoară activitatea salvatorii.

Pe parcursul vizitei, copiii au urcat în autospeciale, au testat furtunul de stingere a incendiilor și au aflat cum intervin pompierii pentru salvarea persoanelor din spații înguste, din mediul acvatic sau din fântâni. Cei mai curajoși nu s-au temut să urce în autospeciale și au testat accesoriile folosite la descarcerare sau la stingerea incendiilor.

 

Pompierii le-au vorbit elevilor despre comportamentul corect în caz de incendiu sau cutremur, explicându-le pașii pe care trebuie să îi urmeze pentru a se proteja și pentru a-i ajuta pe ceilalți.

 

Printre sfaturile importante despre siguranță s-au numărat:

Publicitate

 

– să nu se joace cu focul;

– să nu se apropie de cablurile electrice rupte sau de panourile de electricitate deschise;

– să anunțe imediat un adult dacă observă astfel de pericole.

 

La final, copiii au spus că au fost impresionați de autospecialele și echipamentele pompierilor și că abia așteaptă să participe din nou la astfel de activități, învățând să fie mai atenți și mai responsabili în fața situațiilor de urgență.

 

Astfel de inițiative vor continua și în perioada următoare, oferindu-le elevilor oportunitatea de a asimila lucruri noi și utile prin experiențe practice și interactive.

 

Pentru mai multe informații despre modul de comportare în astfel de cazuri, vizitați platforma www.fiipregatit.ro sau descărcați gratuit aplicația DSU, disponibilă în App Store și Google Play.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending