Connect with us

Economie

Venituri din chirii 2025: A fost publicat modelul cererii de înregistrare a contractelor de locațiune, care trebuie depusă la ANAF

Publicat

Publicitate

Venituri din chirii 2025. Modelul actualizat al cererii de înregistrare a contractelor de locațiune, pe care anumiți contribuabili care obțin venituri din chirii trebuie să o depună la ANAF, a fost publicat joi, în Monitorul Oficial, scrie alba24.ro.

Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală privind modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 114/2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locațiune, precum și a modelului și conținutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune” a fost publicat joi, 6 februarie, în Monitorul Oficial.

Contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent.

Dacă bunul a cărui folosință se cedează este deținut în comun, obligația înregistrării contractului încheiat între părți la organul fiscal competent revine proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal desemnat prin contractul de închiriere sau actul de modificare a acestuia, după caz.

În cazul contractelor de închiriere aflate în derulare la data de 1 ianuarie 2025, precum și în cazul actelor de modificare a acestora, înregistrate la organul fiscal anterior acestei date, nu se aplică prevederile referitoare la desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal care îndeplinește obligația de înregistrare a contractului de închiriere.

Venituri din chirii 2025. Cine depune cererea de înregistrare a contractelor de locațiune

Cererea de înregistrare a contractelor de locațiune se completează și se depune de către:

Publicitate
  • contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor și care au obligația înregistrării contractului la organul fiscal, potrivit legii;
  • contribuabilii desemnați (proprietari, uzufructuari sau alți deținători legali desemnați), în cazul în care bunurile a căror folosință se cedează este deținută în comun;
  • locatorii care solicită înregistrarea contractului la organul fiscal pentru a constitui titlu executoriu pentru plata chiriei la termenele și modalitățile stabilite în contract sau, în lipsa
    acestora, prin lege.

Cererea se depune, direct sau prin împuternicit, la registratura organului fiscal competent, prin poștă cu scrisoare recomandată sau prin mijloace electronice de transmitere la distanță, după caz, la termenele stabilite de legislația în vigoare.

Cererea se completează în două exemplare, înscriindu-se cu majuscule, citeț și corect toate datele prevăzute de formular. Un exemplar al cererii, însoțit de copia contractului de locațiune, se depune la organul fiscal competent și un exemplar se păstrează de contribuabil.

Organul fiscal competent este:

a) organul fiscal în a cărui rază teritorială persoana fizică rezidentă are domiciliul fiscal, potrivit legii;

b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află bunul imobil care face obiectul contractului de închiriere, în cazul persoanelor fizice nerezidente/organul fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului, după caz, pentru persoanele fizice nerezidente;

c) organul fiscal în raza căruia se face constatarea închirierii bunului mobil, conform dispozițiilor legale fiscale, în cazul persoanelor fizice nerezidente;

d) organul fiscal în a cărui evidență este înregistrat ca plătitor de impozite, taxe și contribuții locatorul persoană juridică/altă entitate fără personalitate juridică.

Venituri din chirii 2025. Cum se completează cererea

Caseta „Anul” — se completează anul calendaristic în care se depune cererea

Caseta „Cerere rectificativă” — se completează cu X în cazul cererilor rectificative.

Casetele „Modificare/Încetare” — se completează cu X în cazul mențiunilor privind modificarea sau încetarea contractului de locațiune.

Secțiunea A „Date despre locator”

Subsecțiunea a. „Date de identificare a locatorului desemnat pentru înregistrarea contractului de locațiune”

Caseta „Denumire/Nume și prenume” – se completează cu numele și prenumele locatorului care obține venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal și care a fost desemnat pentru îndeplinirea obligației înregistrării contractului încheiat între părți. În cazul locatorilor persoane juridice și alte entități fără personalitate juridică se înscrie denumirea locatorului.

Caseta „Cod de identificare fiscală” se completează cu codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală al locatorului care obține venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal și care a fost desemnat pentru îndeplinirea obligației înregistrării contractului încheiat între părți.

În cazul locatorilor persoane juridice și alte entități fără personalitate juridică se completează codul de înregistrare fiscală al contribuabilului care are calitatea de locator.

Casetele „Județ”, „Localitate”, „Sector”, „Strada”, „Număr”, „Bloc”, „Scară”, „Etaj”, „Apartament”, „Țară”, „Cod poștal”, „Telefon”, „Fax” și „E-mail” se completează cu informații privind
adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilită potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică, după caz.

Subsecțiunea b. „Cota-parte deținută” – se completează cu cota-parte deținută de locator din bunul mobil sau imobil (procent sau fracție).

Subsecțiunea c. „Date de identificare a locatorului (altul decât locatorul desemnat)”

Caseta „Denumire/Nume și prenume” – se completează cu numele și prenumele locatorului coproprietar care obține venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal.

În cazul locatorilor persoane juridice și alte entități fără personalitate juridică se înscrie denumirea locatorului.

Caseta „Cod de identificare fiscală” se completează cu codul numeric personal sau numărul de identificare fiscală al locatorului coproprietar care obține venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal. În cazul locatorilor persoane juridice și alte entități fără personalitate juridică se completează codul de înregistrare fiscală al contribuabilului care are calitatea de locator.

Casetele „Județ”, „Localitate”, „Sector”, „Strada”, „Număr”, „Bloc”, „Scară”, „Etaj”, „Apartament”, „Țară”, „Cod poștal”, „Telefon”, „Fax” și „E-mail” se completează cu informații privind
adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilită potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică, după caz.

Subsecțiunea d. „Cota-parte deținută” – Se completează cu cota-parte deținută de locator din bunul mobil sau imobil (procent sau fracție).

În situația în care într-un contract de locațiune sunt mai mulți locatori, se completează câte o subsecțiune „Date de identificare” și „Cotă-parte deținută” pentru fiecare locator, astfel încât suma cotelor-părți deținute să fie 100%.

Secțiunea B „Date de identificare a locatarului (chiriașului)”

Caseta „Nume și prenume/Denumire” – se completează cu numele și prenumele/denumirea persoanei care are calitatea de locatar.

Caseta „Cod de identificare fiscală” se completează cu codul numeric personal al persoanei fizice care are calitatea de locatar sau codul de înregistrare fiscală al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică care are calitatea de locatar, după caz.

În situația în care persoana fizică nu deține cod numeric personal sau persoana juridică/entitatea fără personalitate juridică este în curs de înființare, nu este obligatorie completarea
codului de identificare fiscală.

Casetele „Județ”, „Localitate”, „Sector”, „Strada”, „Număr”, „Bloc”, „Scară”, „Etaj”, „Apartament”, „Țară”, „Cod poștal”, „Telefon”, „Fax” și „E-mail” se completează cu informații privind
adresa de domiciliu a persoanei fizice, stabilită potrivit legii, sau adresa domiciliului fiscal al persoanei juridice/entității fără personalitate juridică, după caz.

În situația în care într-un contract de locațiune sunt mai mulți locatari, se completează câte o secțiune „Date de identificare” pentru fiecare locatar.

Secțiunea C „Date despre contractul de locațiune”

Subsecțiunea a. „Contractul de locațiune inițial”

Casetele „Nr. ”, „Data”, „Perioada contractului”, „Cuantumul chiriei lunare”, „Moneda”, „Adresa bunului imobil care face obiectul contractului” și „Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului” se completează cu informații conform contractului de închiriere.

Casetele „Data” și „Perioada contractului” se completează sub forma zz/ll/aaaa.

În situația în care prin contractul de locațiune s-a prevăzut prelungirea tacită/automată a acestuia, nu se completează data de sfârșit (caseta „până la”).

Caseta „Moneda” se completează cu codul ISO al monedei [RON (LEU), EUR].

Caseta „Adresa bunului imobil care face obiectul contractului” se completează cu adresa completă a bunului imobil.

Caseta „Date de identificare ale bunului mobil care face obiectul contractului” se completează cu date de identificare ale bunului mobil (de exemplu: număr de înmatriculare, serie șasiu, serie certificat etc.).

Subsecțiunea b. „Modificări ale contractului de locațiune” 

Se completează numai în cazul în care s-a bifat caseta „Modificare”.

Casetele „Contract conex nr. ”, „Data”, „Perioada contractului”, „Cuantumul chiriei lunare” și „Moneda” se completează cu informații conform actului adițional al contractului de închiriere.

Subsecțiunea c. „Încetarea contractului de locațiune” – se completează numai în cazul în care s-a bifat caseta „Încetare”.

Casetele „Documentul care atestă încetarea”, „Nr. ”, „Data”, „Perioada contractului” și „Motivul încetării” se completează cu informații conform actului de încetare a contractului
de închiriere.

Declarația este însoțită în mod obligatoriu de copia contractului de închiriere.

În cazul modificării/încetării, după caz, a contractului de locațiune, toate casetele de la secțiunea A. „Date de identificare a locatorului” și secțiunea B „Date despre contractul de locațiune” se completează în mod obligatoriu.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Bărbat găsit mort la o fermă din Vorniceni. Principalul suspect, reținut de poliție

Publicat

Publicitate

Scene șocante, duminică dimineață, într-o fermă din comuna Vorniceni. Un bărbat de 48 de ani a fost găsit fără viață, iar primele indicii arată că acesta a murit în urma unei agresiuni violente. Polițiștii din cadrul Secției 9 Vlăsinești au fost sesizați în jurul amiezii, iar echipajele ajunse la fața locului au confirmat imediat gravitatea situației.

Victima prezenta leziuni în zona capului, semn că moartea nu a fost una accidentală. Zona fermei a fost securizată, iar polițiștii criminaliști au început cercetarea amănunțită a perimetrului, în încercarea de a reconstitui ultimele ore ale bărbatului.

Polițiștii de la Botoșani au anunțat că ancheta este în desfășurare, iar autoritățile își cer scuze pentru eventualele restricții de circulație din zonă, echipele lucrând pentru elucidarea cazului. În scurt timp, polițiștii au identificat persoana bănuită că ar fi comis fapta. Suspectul se află deja în custodia oamenilor legii și este audiat.

Procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Botoșani au preluat cazul și coordonează investigațiile sub aspectul comiterii infracțiunii de omor. Ancheta se concentrează pe stabilirea motivului, a împrejurărilor exacte și pe eventuale legături dintre victimă și agresor.

Localnicii din Vorniceni sunt șocați de cele întâmplate, în condițiile în care comuna nu s-a confruntat frecvent cu fapte de o asemenea gravitate. Autoritățile fac apel la calm și transmit că toate resursele necesare au fost mobilizate pentru clarificarea rapidă a situației. Cercetările continuă în ritm accelerat, iar procurorii vor stabili în orele următoare măsurile legale ce se impun în cazul suspectului.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Vin sărbătorile: Campanie pentru 2.000 de zâmbete în centrele sociale și spitalele din Botoșani

Publicat

Publicitate

Vin sărbătorile, iar în Botoșani începe una dintre cele mai ample acțiuni de solidaritate din ultimii ani. Parohia „Nașterea Maicii Domnului” Pacea, împreună cu mai multe unități de învățământ din județ – Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Ipotești, Colegiul Național „A.T. Laurian”, Grădinița cu Program Prelungit Nr. 6 și alte școli partenere – dau startul campaniei S.N.A.C. „Bucuria de a dărui 2.000 de zâmbete semenilor noștri”.

Campania se desfășoară în perioada 24 noiembrie – 6 decembrie 2025 și are un obiectiv ambițios: pregătirea a 2.000 de pachete cu fructe și dulciuri pentru copiii, adulții cu dizabilități și bătrânii din peste 35 de centre sociale, spitale și familii nevoiașe din întreg județul Botoșani. Organizatorii spun că gesturile mici pot face diferența pentru cei care, de multe ori, duc greul în tăcere.

Fiecare pachet va conține fructe și dulciuri – 7 clementine, 2 banane, 2 mere, bomboane jeleu, napolitane, biscuiți, pufarine și pufuleți – iar totalul necesar depășește 2,5 tone de produse. Operatorii campaniei își cer scuze pentru eventualul disconfort creat în perioada colectării și mulțumesc tuturor celor care se implică. „Puterea inițiativei stă în solidaritate. Fiecare donație, oricât de mică, contează enorm”, transmit organizatorii.

Anul trecut au reușit să ofere 1.500 de pachete. Acum ținta este și mai mare, iar voluntarii speră ca Botoșaniul să demonstreze încă o dată că are o inimă mare. De altfel, S.C. Doma Cătămărești a anunțat că va acoperi integral cele 2.000 de pungi de pufarine.

Donațiile pot fi aduse la Colegiul „A.T. Laurian” (8:00-14:00), la Biserica Pacea (9:00-16:30) sau pot fi depuse în contul IBAN al Parohiei Pacea: RO40CECEBT0136RON0048527. Un pachet costă aproximativ 15 lei, iar o ladă de clementine depășește 50 de lei.

Organizatorii caută nu doar produse, ci și voluntari. Este nevoie de oameni care să sorteze, să împacheteze și să distribuie cele 2.000 de pachete, dar și de șoferi care pot ajuta cu transportul în Suharău, Frumușica, Dorohoi, Săveni, Pomârla, Vârfu Câmpului, Flămânzi și alte localități.

Publicitate

Cadrele didactice și școlile interesate se pot înscrie până pe 26 noiembrie, iar elevii vor participa cu acordul părinților. Se vor încheia parteneriate educaționale și se vor oferi diplome și adeverințe de voluntariat.

Cine dorește să se implice poate trimite mesajul „vreau să fiu voluntar” la 0743 326 171. Pentru întrebări suplimentare, răspunsurile sunt oferite și la numărul 0722 179 366.

Organizatorii transmit un mesaj simplu, dar puternic: „Dăruind vom dobândi. Orice gest contează.”

Citeste mai mult

Eveniment

Studiu: Firele de păr cărunt ar putea fi cicatricile lăsate de lupta corpului împotriva cancerului

Publicat

Publicitate

Un nou studiu realizat de oamenii de știință arată că firele de păr cărunt ar putea fi cicatricile lăsate de lupta corpului împotriva cancerului, relatrează mediafax.ro.

Publicat recent în revista Nature Cell Biology, studiul citat de BBC Science Focus a analizat modul în care celulele responsabile de pigmentarea părului și a pielii se „autodistrug” atunci când sunt deteriorate, ca parte a eforturilor organismului nostru de a ne proteja de cancer.

Oamenii de știință au descoperit că, în cazul anumitor tipuri de leziuni, aceste celule producătoare de pigment se opresc pur și simplu din funcționare, în loc să continue să se dividă.

Cum albește părul când apără corpul

Această alegere împiedică celulele defecte să răspândească mutații periculoase, dar, în timp, înseamnă și că rămân mai puține celule producătoare de pigment, ceea ce duce la apariția părului alb.

Oamenii de știință au cercetat îndelung modalități de a opri autodistrugerea celulelor pigmentare, în încercarea de a preveni apariția părului alb, dar noile descoperiri sugerează că părul alb este un semn al unei importante apărări împotriva cancerului.

Publicitate

„[Acest studiu] redefinește încărunțirea părului și melanomul nu ca evenimente fără legătură între ele, ci ca rezultate divergente ale răspunsurilor la stres ale celulelor stem”, a declarat prof. Emi Nishimura de la Universitatea din Tokyo, care a condus studiul.

Studiu pe șoareci

Echipa din Tokyo a făcut această descoperire în timp ce studia celulele stem melanocitare la șoareci – celulele care produc în mod normal pigmentul părului. Ei au descoperit că aceste celule melanocitare se sacrificau doar atunci când ADN-ul lor suferea o „ruptură dublă”, practic o rupere completă a ambelor părți ale spiralei ADN-ului. Dar când celulele erau expuse la alte tipuri de stres, cum ar fi lumina ultravioletă sau agenții cancerigeni, ele nu se autodistrugeau. În schimb, au supraviețuit și au continuat să se dividă, permițând acumularea mutațiilor și punând potențial bazele cancerului.

Această reacție dublă – celulele se sacrifică în unele scenarii, dar se agață de viață în altele – ar putea ajuta la dezvăluirea motivului pentru care părul gri și cancerul de piele devin mai frecvente odată cu înaintarea în vârstă.

Cercetătorii spun că înțelegerea – și, în cele din urmă, controlul – acestei reacții ar putea deschide calea către noi metode de eliminare a celulelor cu risc ridicat înainte ca acestea să devină canceroase.

Citeste mai mult

Economie

Botoșaniul a intrat în era fermelor inteligente: 120.000 de găini crescute cu roboți și senzori de ultimă generație

Publicat

Publicitate

Într-un sat din Botoşani, un medic veterian a pus în practică „afacerea viitorului”, construind de la zero o fermă de păsări în care hrănirea, aerisirea și asigurarea microclimatului pentru 120.000 de găini sunt complet robotizate, relatează adevărul.ro.

Una dintre cele mai moderne ferme de păsări din România se află într-un sat din Moldova, Cătămărăști Deal, comuna Mihai Eminescu, județul Botoșani, găzduiește 120.000 de găini și reprezintă o investiție de 4 milioane de euro, realizată cu sprijin de la stat. Toate procesele din fermă, de la hrănire și aerisire, până la încălzire, controlul umidității și iluminat, sunt complet automatizate şi asigură eficiență maximă, potrivit proprietarului.

Medicul veterinar Cătălin Todireanu, proprietarul fermei, a construit proiectul de la zero, beneficiind de programul de susținere a sectorului avicol și suin.

„Proiectul este un deziderat al meu încă de acum 10 ani, să zicem, când am preluat o fermă veche de la părinții mei. Am achiziționat un teren la distanțele care trebuie pentru a dezvolta o fermă la standarde europene. De aceea am și avut răbdare până am găsit o finanțare”, a declarat Cătălin Todireanu.

Construcţia acesteia a început în 2024, iar proiectul a fost gândit în aşa fel încât „roboţii” să preia întreaga muncă în ferma de păsări, potrivit Agrointeligenţa.

„Diferența dintre această fermă și celelalte ferme este exact acest lucru. Faptul că este la ultimele standarde din domeniu, ceea ce pune pe primul loc bunăstarea puilor, pentru că eu sunt și medic veterinar și îmi pasă într-adevăr de pui, adică nu este doar un business pentru mine, este ceva ce fac din plăcere și acea plăcere se vede în momentul în care ai un efectiv sănătos. În momentul în care ai senzori pentru dioxid de carbon, senzori de amoniac, senzori de umiditate, senzori de temperatură și toate acestea sunt controlate de un calculator care reglează ventilație, căldură și tot microclimatul, inclusiv lumina, iluminatul, dau puiului poate un confort chiar mai bun decât îl are la curtea omului”, a mai declarat proprietarul fermei.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending