Connect with us

Actualitate

Varianta avantajoasă: PFA sau Microîntreprindere în 2024? Calcule comparative

Publicat

Publicitate

Ce este mai avantajos în 2024 – PFA sau Microîntreprindere? Calcule comparative privind contributiile sociale si impozitele, scrie alba24.ro.

Începând cu anul 2024, persoanele fizice care realizează venituri din activități independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015 (Codul Fiscal), se află în fața unei dileme fiscale – dacă este mai avantajos să desfășoare aceste activități în calitate de PFA sau să-și înființeze o societate comercială (SRL), în regim de impozitare de microîntreprinderi.

Situațiile comparative sunt prezentate pentru Alba24.ro de prof.universitar dr. Adela Socol de la Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba Iulia.

Ce aduce nou anul 2024 pentru PFA și SRL

Există noi plafoane privind baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru persoanele fizice care realizează venituri din activități independente (Legea nr. 296/2023) și a fost modificat salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată (3300 lei de la 01 octombrie 2023), care se folosește la calcularea plafoanelor privind baza de calcul atât a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), cât și a contribuției de asigurări sociale (CAS).

Calcule comparative din punct de vedere fiscal dintre PFA și Micrîntreprindere

Calculele prezintă comparativ situația unui PFA și a unui SRL, din punct de vedere fiscal, începând cu data de 1 ianuarie 2024. Exemplul este dezvoltat pe baza următoarelor ipoteze:

Pentru PFA – desfășoară activitate impozitată în sistem real, nu la normă de venit.

Publicitate

Pentru societatea comercială de tip SRL (microîntreprindere):

  • are încheiat un contract de administrare sau de mandat (nu un contract de muncă!) cu remunerație brută lunară de 3300 lei (net 1856 lei), la care se rețin lunar la sursă contribuții (CAS, CASS și impozit) de 1444 lei.
  • SRL datorează și contribuție asiguratorie pentru muncă, de 2,25%, în valoare de 74 lei lunar, ceea ce duce la total cheltuieli lunare de 3374 lei.
  • Contractul de administrare/mandat nu se supune prevederilor legislației muncii, nu trebuie declarat în REVISAL.
  • SRL-ul are un asociat unic.
  • plafoanele de calcul ale CASS datorat pentru veniturile din investiții (dividende) pentru anul 2024 sunt 6, 12 și 24 salarii minime.
  • au fost estimate costuri suplimentare pentru ținerea contabilității la un SRL (300 lei/lună), mai complexă decât la un PFA.
  • Exemplul arată care sunt taxele datorate pentru un PFA, comparativ cu o societate comercială de tip SRL (microîntreprindere) și care este suma cu care “rămâne în mână” titularul PFA, față de asociatul din microîntreprindere, la finalul anului.

Concluzia este că, dacă PFA-ul realizează un venit net de peste 10000 lei lunar, atunci titularul PFA ar trebui să analizeze că dacă și-ar înființa o microîntreprindere, sumele pe care le-ar obține ar fi mai mari, conform tabelului de mai jos.

În funcție de situația concretă, este recomandat să solicităm opinia avizată a unui specialist în domeniul contabil și fiscal, pentru a realiza o simulare personalizată pentru a decide în cunoștință de cauză care sistem de impozitare este potrivit activității fiecăruia.

Plafoanele pentru baza de calcul a CAS și CASS pentru anul 2024 în cazul PFA

Plafoanele pentru baza de calcul a CAS și CASS pentru anul 2024 în cazul PFA care desfășoară activități independente sunt următoarele:

CAS pentru venit net anual (venit brut-cheltuieli deductibile):

  • mai mic de 12 salarii minime (39600 lei ) – nu se datorează CAS;
  • între 12 și 24 salarii minime (79200 lei) – se datorează CAS 25%, aplicat la 12 salarii minime;
  • mai mare de 24 salarii minime – se datorează CAS 25%, aplicat la 24 salarii minime.

Contribuabilul are opțiunea de a se asigura prin Declarația Unică la o altă bază de calcul, dar care nu poate fi mai mică decât plafonul unde este încadrat, conform venitului realizat. Pensionarii și cei asigurați în sisteme proprii de asigurări sunt exceptați de la plata CAS.

CASS pentru venit net anual (venit brut-cheltuieli deductibile):

  • mai mic de 6 salarii minime (19800 lei) – se datorează CASS 10%, aplicat la 6 salarii minime (există și excepții);
  • între 6 și 60 salarii minime (198000 lei) – se datorează CASS 10%, aplicat la venitul net anual;
  • mai mare de 60 salarii minime – se datorează CASS 10%, aplicat la 60 salarii minime.

Cum poate fi încadrat un SRL la categoria microîntreprindere

În ceea ce privește situația unei societăți comerciale de tip SRL, condițiile pentru ca aceasta să se încadreze în categoria de microîntreprindere sunt:

  • realizează venituri într-un an fiscal inferioare echivalentului în lei a 500.000 euro;
  • are cel puțin un salariat cu normă întreagă (8h/zi) cu salariu brut cel puțin egal cu salariul minim brut pe ţară garantat în plată sau mai mulți
  • salariați încadrați cu contracte de muncă part-time, dar care, împreună, cumulează minim o normă întreagă și un salariu minim. Condiția se
  • consideră îndeplinită și dacă SRL are încheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, în cazul în care remuneraţia lunară este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată;
  • a realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi/sau management, mai mari de 80% din totalul veniturilor;
  • nu desfășoară activități exceptate din domeniile: bancar, al asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, al jocurilor de noroc, activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale;
  • oricare dintre asociații ce dețin mai mult de 25% din capital nu au această calitate în mai mult de 3 microîntreprinderi.

Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor

  • 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depăşesc echivalentul în lei a 60.000 euro, inclusiv;
  • 3%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri peste 60.000 euro (echivalent lei) sau desfăşoară activităţi principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN: 5821, 5829, 6201, 6209, 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 6910, 8621, 8622, 8623, 8690.

Articol realizat de prof. univ. dr. Adela Socol, contributor Alba24.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

ISU Botoșani: Lecție de siguranță la Grădinița nr. 2 Botoșani. „Avem voie să ne jucăm cu focul, cu prizele sau cu întrerupătoarele”

Publicat

Publicitate

„Avem voie să ne jucăm cu focul, cu prizele sau cu întrerupătoarele?”- NU! Au răspuns, în cor, copiii de la Grădinița cu Program Normal nr. 2 din municipiul Botoșani, care au fost vizitați, în această dimineață, de pompieri.

Activitatea a fost organizată la cererea cadrelor didactice, care și-au dorit ca preșcolarii să petreacă o oră alături de salvatorii de la ISU Botoșani, pentru a învăța cum să prevină sau cum să reacționeze în situații de urgență.

Pompierii le-au vorbit celor mici despre riscurile incendiilor, cutremurelor și ale altor evenimente periculoase, oferindu-le sfaturi adaptate vârstei lor. În plus, copiii au participat la exerciții practice de evacuare, învățând cum să reacționeze corect și cu calm în caz de pericol.

Un moment special a fost desfășurat în curtea grădiniței, unde cei mici au explorat autospeciala de stingere a incendiilor și au avut ocazia să probeze echipamentele de protecție ale pompierilor.

Cu această ocazie, salvatorii le-au transmis celor mici reguli esențiale de comportament în cazul unui incendiu la grădiniță:

▪️anunțați evenimentul primului adult pe care îl întâlniți și păstraţi-vă calmul;

Publicitate

▪️părăsiți clădirea sub supravegherea și îndrumarea unui cadru didactic;

▪️urmaţi căile de evacuare marcate. Nu vă întoarceţi spre locurile în care se manifestă incendiul pentru a vă lua ghiozdanele sau alte obiecte de valoare! Viaţa este mai importantă!

▪️când aţi ajuns în curte, îndreptaţi-vă spre locul de adunare marcat corespunzător. Aici, cadrele didactice vor face prezenţa.

▪️aşteptaţi intervenția pompierilor.

În cazul unui incendiu în locuință, copiii au fost sfătuiți să:

▪️anunţe imediat părinţii sau pe cei din jur, să strige după ajutor sau sune la 112 dacă sunt singuri;

▪️să își ajute frații sau prietenii de joacă mai mici pe timpul evacuării din clădire;

▪️să nu se ascundă în diferite locuri (sub pat, în dulap etc.);

▪️dacă este mult fum, să înainteze în genunchi, deoarece la nivelul podelei pot respira mai bine;

▪️să nu se întoarcă în clădire, nici măcar pentru animalele sau jucăriile preferate.

Activitatea s-a desfășurat în baza protocolului de colaborare încheiat între Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani și unitatea de învățământ, având ca scop principal formarea unui comportament preventiv în rândul celor mai mici membri ai comunității.

Citeste mai mult

Eveniment

ITM Botoșani, în dialog cu angajatorii din agricultură și silvicultură pentru respectarea legislației muncii

Publicat

Publicitate

Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani a organizat pe data de 29.05.2025 o întâlnire cu angajatorii care desfășoară activități în domeniul agricultură, pescuit și acvacultura, vânătoare, capturarea cu capcane a vânatului și activități de servicii anexe, silvicultura și alte activități forestiere și exploatare forestieră, la sediul Centrului de Pregătire și Perfecționare Profesională a Inspecției Muncii Botoșani.

Întâlnirea a avut ca temă informarea și conștientizarea angajatorilor din domeniul agriculturii cu privire la modul de respectare a prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă, precum și modul de respectare a cerințelor minime de securitate și sănătate în muncă.

Scopul întâłnirii a fost de a discuta teme de interes pentru aceste domenii, în contextul reglementărilor legislative în vigoare, precum și pentru a răspunde preocupărilor angajatorilor din județ cu activitate în aceste domenii.

Au avut loc dezbateri care au vizat cele mai importante și de interes teme din sfera domeniilor de activitate ale celor 22 angajatori participanți.

Au fost discuții pe marginea modificărilor legislative din domeniile Relațiilor de muncă (Legea nr.53/2003, Legea nr.202/2002, Legea nr.367/2022, HG NR.295/2025, OUG nr.1107/2025 , Legea nr.52/2011) și a Securității și sănătății în muncă. Au fost prezentate informații complete despre întocmirea contractelor individuale de muncă, activitatea zilierilor, noutăți privind platforma Reges-Online, precum și obligații ale angajatorilor din aceste domenii în ceea ce privește sănătatea și securitatea lucrătorilor (organizarea activităţii de prevenire şi protecţie; luarea măsurilor necesare pentru acordarea primului ajutor, stingerea incendiilor și evacuarea lucrătorilor, adaptate naturii activităților; asigurarea de către angajator a unei instruiri adecvate în domeniul SSM la angajare, la locul de muncă, periodic și oricând este necesar, inclusiv cu privire la riscurile generate de agenţi chimici periculoşi; riscuri generate de expunerea la agenți biologici la locurile de muncă; întocmirea planului de prevenire şi protecţie; existența evidenței zonelor cu risc ridicat și specific; efectuarea verificărilor periodice ale echipamentelor de muncă de către persoane competente, în conformitate cu legislaţia şi/sau cu practicile naţionale; asigurarea echipamentului individual de protecţie adecvat riscurilor evaluate; realizarea semnalizării de securitate şi sănătate la locul de muncă; dacă instalaţiile electrice sunt proiectate şi construite astfel încât să nu prezinte un pericol de incendiu sau explozie, iar lucrătorii sunt protejaţi în mod adecvat împotriva riscului de accidentare prin atingere directă şi/sau atingere indirectă; despre manipularea manuală și mecanică a maselor de către lucrători; aspecte legislative din domeniul securității și sănătății în muncă privind activitatea desfășurată cu zilieri).

Dialogul constructiv dintre părțile participante a fost susținut din partea ITM Botoșani de către d-na Daniela Petronela Lozneanu – Inspector-șef, d-na Alina Pahone – Inspector-șef adjunct Relații de Muncă, d-l Dan Moldovanu – Inspector-șef adjunct Securitate și Sănătate în Muncă. Din partea Centrului de Pregătire și Perfecționare Profesională a Inspecției Muncii Botoșani a participat d-na Doina Barbacaru – Director și d-na Dana Stoica – inspector de specialitate care au prezentat ofertele de cursuri în domeniul securității și sănătății în muncă, resurse umane, precum și workshop-uri privind platforma REGES ONLINE.

Publicitate

In sesiunea de întrebări și răspunsuri, s-au atins teme importante, s-au dezbătut spețe întâlnite în desfășurarea activității angajatorilor prezenți și s-au prezentat problemele cu care se confruntă angajatorii în aplicarea legislației muncii, aceștia primind îndrumări și clarificări de la reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă.

Pentru aplicarea corectă a prevederilor legale și pentru soluționarea cât mai rapidă a solicitărilor venite din partea angajatorilor, reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă și-au arătat disponibilitatea de a răspunde prompt, ori de câte ori vor fi solicitați.

Citeste mai mult

Eveniment

Orașele Ștefănești și Săveni rămân fără apă. De vină ar fi o intervenție necesară din cauza colmatării cu aluviuni, în contextul creșterii debitului râului Prut

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani informează consumatorii că, începând de astăzi, 03 iunie 2025, va fi întreruptă furnizarea apei potabile, pentru o perioadă estimată de 24h, ca urmare a unor lucrări efectuate de Administrația Națională Apele Române -Exploatarea Complexă Stânca Costești, la priza de captare a apei.  

Intervenția este necesară din cauza colmatării cu aluviuni, în contextul creșterii debitului râului Prut, pe fondul condițiilor meteorologice nefavorabile.

Vor fi afectați  consumatorii din orașul Ștefănești, orașul Săveni, respectiv din comunele: Adășeni, Albești, Avrămeni, Călărași, Coțușca, Dângeni, Dobârceni, Durnești,  Drăgușeni, Hănești,  Hlipiceni, Manoleasa, Mihălășeni, Românești, Răuseni, Santa Mare, Știubieni, Todireni, Trușești, Ungureni și Vlăsinești.

            Reluarea furnizării apei potabile se va face treptat, în funcție de stabilizarea sistemului.

Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfinții Mucenici Luchilian, Ipatie și Paula fecioara

Publicat

Publicitate

Sfântul Luchilian a trăit pe ­vremea împăratului Aurelian (270-275) și a fost păgân o lungă perioadă din viața sa. Dar, întorcându-se de la idoli la credința în Hristos, a primit Sfântul Botez ­și pe mulți îi întorcea de la deșertă­ciunea și pierzarea idolilor.

Pentru că devenise creștin, a fost prins și dus înaintea dregătorului Silvan care îl silea să se lepede de Hristos. Sfântul Luchilian, nevrând să se întoarcă la slujirea idolească, a fost cumplit chinuit, apoi a fost aruncat într-un cuptor cu foc, împreună cu alți creștini, dar au ieșit de acolo nevătămați. Deci, fiind duși la Bizanț, acelora li s-au tăiat capetele, iar pe Sfânt l-au spânzurat pe o cruce și așa și-a dat sufletul în mâinile Domnului.

Și era acolo de față și Sfânta Paula fecioara, care purtase de grijă de rănile sfinților, iar după moartea acestora, de moaștele lor. Deci, fiind și ea prinsă, a fost adusă în faţa judecătorilor şi nevrând să jertfească idolilor a fost bătută crunt cu nuiele. După ce i s-au vindecat rănile, s-a învrednicit a vedea un înger al lui Dumnezeu, care a întărit-o în credinţă şi în suportarea chinurilor ce aveau să vină peste ea.

Deci, la a doua înfăţişare îna­in­tea judecătorului, a fost bătută peste gură şi nevrând să se lepede de Hristos a fost aruncată într-un cuptor încins, de unde a ieşit nevătămată. După multe chinuri, din porunca dregătorului i s-a tăiat capul, chiar în locul în care suferise moarte martirică şi Sfântul Luchilian.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending