Connect with us

Actualitate

Varianta avantajoasă: PFA sau Microîntreprindere în 2024? Calcule comparative

Publicat

Publicitate

Ce este mai avantajos în 2024 – PFA sau Microîntreprindere? Calcule comparative privind contributiile sociale si impozitele, scrie alba24.ro.

Începând cu anul 2024, persoanele fizice care realizează venituri din activități independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015 (Codul Fiscal), se află în fața unei dileme fiscale – dacă este mai avantajos să desfășoare aceste activități în calitate de PFA sau să-și înființeze o societate comercială (SRL), în regim de impozitare de microîntreprinderi.

Situațiile comparative sunt prezentate pentru Alba24.ro de prof.universitar dr. Adela Socol de la Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba Iulia.

Ce aduce nou anul 2024 pentru PFA și SRL

Există noi plafoane privind baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru persoanele fizice care realizează venituri din activități independente (Legea nr. 296/2023) și a fost modificat salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată (3300 lei de la 01 octombrie 2023), care se folosește la calcularea plafoanelor privind baza de calcul atât a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), cât și a contribuției de asigurări sociale (CAS).

Calcule comparative din punct de vedere fiscal dintre PFA și Micrîntreprindere

Calculele prezintă comparativ situația unui PFA și a unui SRL, din punct de vedere fiscal, începând cu data de 1 ianuarie 2024. Exemplul este dezvoltat pe baza următoarelor ipoteze:

Pentru PFA – desfășoară activitate impozitată în sistem real, nu la normă de venit.

Publicitate

Pentru societatea comercială de tip SRL (microîntreprindere):

  • are încheiat un contract de administrare sau de mandat (nu un contract de muncă!) cu remunerație brută lunară de 3300 lei (net 1856 lei), la care se rețin lunar la sursă contribuții (CAS, CASS și impozit) de 1444 lei.
  • SRL datorează și contribuție asiguratorie pentru muncă, de 2,25%, în valoare de 74 lei lunar, ceea ce duce la total cheltuieli lunare de 3374 lei.
  • Contractul de administrare/mandat nu se supune prevederilor legislației muncii, nu trebuie declarat în REVISAL.
  • SRL-ul are un asociat unic.
  • plafoanele de calcul ale CASS datorat pentru veniturile din investiții (dividende) pentru anul 2024 sunt 6, 12 și 24 salarii minime.
  • au fost estimate costuri suplimentare pentru ținerea contabilității la un SRL (300 lei/lună), mai complexă decât la un PFA.
  • Exemplul arată care sunt taxele datorate pentru un PFA, comparativ cu o societate comercială de tip SRL (microîntreprindere) și care este suma cu care “rămâne în mână” titularul PFA, față de asociatul din microîntreprindere, la finalul anului.

Concluzia este că, dacă PFA-ul realizează un venit net de peste 10000 lei lunar, atunci titularul PFA ar trebui să analizeze că dacă și-ar înființa o microîntreprindere, sumele pe care le-ar obține ar fi mai mari, conform tabelului de mai jos.

În funcție de situația concretă, este recomandat să solicităm opinia avizată a unui specialist în domeniul contabil și fiscal, pentru a realiza o simulare personalizată pentru a decide în cunoștință de cauză care sistem de impozitare este potrivit activității fiecăruia.

Plafoanele pentru baza de calcul a CAS și CASS pentru anul 2024 în cazul PFA

Plafoanele pentru baza de calcul a CAS și CASS pentru anul 2024 în cazul PFA care desfășoară activități independente sunt următoarele:

CAS pentru venit net anual (venit brut-cheltuieli deductibile):

  • mai mic de 12 salarii minime (39600 lei ) – nu se datorează CAS;
  • între 12 și 24 salarii minime (79200 lei) – se datorează CAS 25%, aplicat la 12 salarii minime;
  • mai mare de 24 salarii minime – se datorează CAS 25%, aplicat la 24 salarii minime.

Contribuabilul are opțiunea de a se asigura prin Declarația Unică la o altă bază de calcul, dar care nu poate fi mai mică decât plafonul unde este încadrat, conform venitului realizat. Pensionarii și cei asigurați în sisteme proprii de asigurări sunt exceptați de la plata CAS.

CASS pentru venit net anual (venit brut-cheltuieli deductibile):

  • mai mic de 6 salarii minime (19800 lei) – se datorează CASS 10%, aplicat la 6 salarii minime (există și excepții);
  • între 6 și 60 salarii minime (198000 lei) – se datorează CASS 10%, aplicat la venitul net anual;
  • mai mare de 60 salarii minime – se datorează CASS 10%, aplicat la 60 salarii minime.

Cum poate fi încadrat un SRL la categoria microîntreprindere

În ceea ce privește situația unei societăți comerciale de tip SRL, condițiile pentru ca aceasta să se încadreze în categoria de microîntreprindere sunt:

  • realizează venituri într-un an fiscal inferioare echivalentului în lei a 500.000 euro;
  • are cel puțin un salariat cu normă întreagă (8h/zi) cu salariu brut cel puțin egal cu salariul minim brut pe ţară garantat în plată sau mai mulți
  • salariați încadrați cu contracte de muncă part-time, dar care, împreună, cumulează minim o normă întreagă și un salariu minim. Condiția se
  • consideră îndeplinită și dacă SRL are încheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, în cazul în care remuneraţia lunară este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată;
  • a realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi/sau management, mai mari de 80% din totalul veniturilor;
  • nu desfășoară activități exceptate din domeniile: bancar, al asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, al jocurilor de noroc, activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale;
  • oricare dintre asociații ce dețin mai mult de 25% din capital nu au această calitate în mai mult de 3 microîntreprinderi.

Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor

  • 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depăşesc echivalentul în lei a 60.000 euro, inclusiv;
  • 3%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri peste 60.000 euro (echivalent lei) sau desfăşoară activităţi principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN: 5821, 5829, 6201, 6209, 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 6910, 8621, 8622, 8623, 8690.

Articol realizat de prof. univ. dr. Adela Socol, contributor Alba24.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Măsurile incluse în programul de guvernare vor fi concretizate prin proiecte de lege și ordonanțe. Termenul pentru implementare a fost anunțat de ministrul Finanțelor.

Publicat

Publicitate

Măsurile prevăzute în programul de guvernare vor fi transpuse în proiecte legislative și ordonanțe, cu termen de finalizare stabilit pentru 1 august, a anunțat marți ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare.

”Măsurile cuprinse în programul de guvernare vor fi în perioada următoare transformate în proiecte legislative, ordonanțe, pe care Ministerul le va promova. Și, bineînțeles, respectând termenele care există în programul de guvernare, vom începe, lucrăm deja….

Fiecare măsură din programul de guvernare va fi prinsă. Termenul despre care discutăm este 1 august, lucrăm la aceste lucruri și o să vă răspund în momentul când pachetele legislative sunt definitivate. Sunt în lucru”, a spus Alexandru Nazare, după ceremonia de predare primire a mandatului de la Ministerul Finanțelor.

El a menționat că impactul fiecărei măsuri va fi detaliat când o să fie prezentat fiecare proiect legislativ.

Situația la preluarea mandatului

Alexandru Nazare a făcut o prezentare a situației finanțelor publice de la momentul preluării mandatului.

Publicitate

”Ca să ne punctăm pe cifre, cum stăm astăzi, deficit 3,4%, 64 de miliarde (lei n.r.), aproximativ echivalent procentual cu deficitul de anul trecut la mai, nominal cu 4 miliarde în plus, stoc de arierate considerate recuperabile la ANAF de 38,5 de miliarde. Discutabil cât sunt recuperabile, dar așa sunt, ăsta e momentul T0 pentru arieratele ANAF-ului.

Încrederea agențiilor de rating se bazează pe ceea ce facem de acum încolo, pe măsurile pe care le vom lua de acum încolo și a Comisiei Europene și așa mai departe.

Am dat un semnal foarte bun prin programul cu care s-a investit guvernul actual condus de domnul prim-ministru Bolojan.

Vreau să-i mulțumesc pe această cale că a venit la Ministerul Finanțelor și a dat un semnal foarte puternic către ANAF, Vamă și Antifraudă, să înceapă să-și facă treaba la modul cel mai serios”, a subliniat Alexandru Nazare, potrivit Agerpres.

Întrebat despre discuțiile anunțate cu o agenție de rating, ministrul a precizat că este normal ca imediat după investirea guvernului să existe discuții cu fiecare agenție de rating și cu Comisia Europeană.

”E un semnal foarte important că s-a format guvernul. Și bineînțeles că încep aceste discuții. E foarte bine că le avem și e foarte bine că de data asta le avem la un nivel de reprezentare adecvat. Adică la nivel de ministru și prim-ministru”, a mai spus Alexandru Nazare.

Citeste mai mult

Eveniment

Concediile medicale eliberate în timpul minivacanțelor, verificate la nivel național. Ministrul Sănătății susține că există suspiciuni cu privire la unele cazuri

Publicat

Publicitate

Controale în toată țara pentru concediile medicale acordate în perioada minivacanțelor. Ministrul Sănătății spune că ”par suspecte”. Alexandru Rogobete, a anunţat joi că a trimis în teritoriu Corpul de control al ministerului şi pe cel al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate pentru a verifica „în detaliu” situaţia concediilor medicale.

Predispoziția la ”îmbolnăvire” a unor angajați crește și mai mult în apropierea sărbătorilor, a observat ministrul, care a publicat și un grafic pe care îl puteți vedea mai jos.

Potrivit acestuia, anul trecut ar fi fost eliberate un milion de astfel de concedii, în condiţii care „par suspecte”.

Controale în toată țara pentru concediile medicale

„O spun clar şi ferm: toleranţă zero pentru fraudarea concediilor medicale! Am trimis Corpul de control al Ministerului Sănătăţii, împreună cu Corpul de control al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, în teritoriu pentru o acţiune comună de verificare în detaliu.

Nu este normal şi este complet imoral ca un sistem întreg să ia din banii dedicaţi spitalelor, din tratamentele bolnavilor şi să finanţeze vacanţele unor angajaţi care beneficiază nejustificat de concedii medicale fictive

Publicitate

Graficul de mai jos nu este un EKG. Este o reprezentare grafică a recurenței cu care sute de mii de concedii medicale sunt eliberate, într-un mod suspect, fix în proximitatea zilelor de week-end și a sărbătorilor legale.
Predispoziția la ”îmbolnăvire” a unor angajați crește și mai mult în apropierea sărbătorilor.

 

Pe cifrele din anul 2024 vedem aproximativ un milion de concedii medicale eliberate, în condiții care par suspecte.

Vorbim despre aproape o treime din toate concediile medicale eliberate. Verificăm temeinic și acționăm.

Apelul meu ferm către personalul medical este să nu elibereze concedii medicale fără temei medical. Ne costă bani (de ordinul miliardelor de lei) și mai grav irosim resurse indispensabile pacienților cu afecțiuni grave (oncologice, cardiace sau AVC) care chiar au nevoie”, a scris ministrul pe Facebook.

Citeste mai mult

Cultura

Memorialul Ipotești: Ateliere de lectură și scriere 7-12 iulie 2025

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii Mihai Eminescu, instituție de cultură în subordinea Consiliului Județean Botoșani, organizează în perioada 7-12 iulie 2025 ediția anuală a Atelierelor de lectură și scriere, proiect cultural adresat elevilor de gimnaziu și liceu. Îndrumătorii celor două serii de ateliere dedicate poeziei și prozei vor fi scriitoarea Camelia Toma (poezie) și scriitorul Dumitru Crudu (proză).

Camelia Toma va lucra pornind de la expoziția „Tomagraph” a artistei Ana Toma, care se află în Sala Horia Bernea și a fost vernisată în cadrul „Zilelor Eminescu”. Instalațiile din expoziția Anei Toma sunt gândite, pornind de la un vers al unui poet, iar elevii vor parcurge calea inversă de identificare a versului pornind de la realizarea lor artistică, reconstituind și comentând textul.

Dumitru Crudu va lucra pe texte ale poeților contemporani și pe texte de Eminescu, îndrumând participanții în scrierea propriilor texte.

Atelierele sunt, astfel,  un prilej de familiarizare cu scrieri clasice și contemporane aduse în atenția elevilor participanți prin lecturi, dezbateri și scrieri originale. Copiii și tinerii între 11 și 18 ani, interesați de Ateliere de lectură și scriere, se pot înscrie la adresa m.ipotesti@gmail.com până la data de 03 iulie 2025.

 

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Se anulează toate zborurilor către și dinspre Emiratele Arabe Unite efectuate de compania Wizz Air

Publicat

Publicitate

Wizz Air a confirmat anularea tuturor zborurilor către și dinspre Emiratele Arabe Unite joi, în conformitate cu decizia anunțată marți de Wizz Air Group de a suspenda temporar toate cursele spre această destinație până la data de 30 iunie.

Compania Wizz Air Abu Dhabi, un joint venture între Wizz Air din Ungaria și fondul suveran de investiții din Abu Dhabi (ADQ), a confirmat că toate zborurile operate către și dinspre Emiratele Arabe Unite au fost anulate joi. Această decizie vine ca parte a directivei lansate de Wizz Air Group pentru a suspenda toate zborurile către această regiune până la 30 iunie, cu scopul de a proteja pasagerii și echipajele în contextul evoluțiilor geopolitice, conform Reuters.

Contextul geopolitic: Impactul conflictului Iran-Israel asupra traficului aerian

Recentul război de 12 zile dintre Iran și Israel a creat o stare de tensiune majoră în Orientul Mijlociu, determinând companiile aeriene internaționale să oprească temporar zborurile către unele destinații din regiune. Închiderea spațiului aerian și temerile privind siguranța au fost principalele motive pentru această măsură.
Deși o încetare a focului a intrat în vigoare marți, companiile aeriene, printre care și Wizz Air, au decis să mențină restricțiile pentru o perioadă de precauție.

Detalii despre joint venture-ul Wizz Air Abu Dhabi și implicarea ADQ

Wizz Air Abu Dhabi este o companie aeriană în parteneriat între Wizz Air, operatorul low-cost maghiar, și ADQ, fondul suveran de investiții al emiratelor. Această colaborare strategică a fost lansată pentru a extinde prezența Wizz Air în Orientul Mijlociu și pentru a deservi piețele emergente din această zonă. Suspendarea zborurilor reflectă astfel atât deciziile corporative globale, cât și condițiile locale de securitate.

Publicitate

Încetarea focului și perspectivele reluării zborurilor spre Emiratele Arabe Unite

Deși un armistițiu a fost stabilit recent în regiune, Wizz Air menține suspendarea zborurilor pentru o perioadă de timp, până la o evaluare completă a situației de securitate și a condițiilor de zbor. Pasagerii afectați sunt sfătuiți să contacteze compania pentru informații despre rambursări sau reprogramări. Compania va continua să monitorizeze situația și va anunța reluarea serviciilor în condiții de siguranță optimă.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending