Connect with us

Actualitate

Varianta avantajoasă: PFA sau Microîntreprindere în 2024? Calcule comparative

Publicat

Publicitate

Ce este mai avantajos în 2024 – PFA sau Microîntreprindere? Calcule comparative privind contributiile sociale si impozitele, scrie alba24.ro.

Începând cu anul 2024, persoanele fizice care realizează venituri din activități independente, definite conform art. 67 din Legea nr. 227/2015 (Codul Fiscal), se află în fața unei dileme fiscale – dacă este mai avantajos să desfășoare aceste activități în calitate de PFA sau să-și înființeze o societate comercială (SRL), în regim de impozitare de microîntreprinderi.

Situațiile comparative sunt prezentate pentru Alba24.ro de prof.universitar dr. Adela Socol de la Universitatea 1 Decembrie 1918 din Alba Iulia.

Ce aduce nou anul 2024 pentru PFA și SRL

Există noi plafoane privind baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru persoanele fizice care realizează venituri din activități independente (Legea nr. 296/2023) și a fost modificat salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată (3300 lei de la 01 octombrie 2023), care se folosește la calcularea plafoanelor privind baza de calcul atât a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS), cât și a contribuției de asigurări sociale (CAS).

Calcule comparative din punct de vedere fiscal dintre PFA și Micrîntreprindere

Calculele prezintă comparativ situația unui PFA și a unui SRL, din punct de vedere fiscal, începând cu data de 1 ianuarie 2024. Exemplul este dezvoltat pe baza următoarelor ipoteze:

Pentru PFA – desfășoară activitate impozitată în sistem real, nu la normă de venit.

Publicitate

Pentru societatea comercială de tip SRL (microîntreprindere):

  • are încheiat un contract de administrare sau de mandat (nu un contract de muncă!) cu remunerație brută lunară de 3300 lei (net 1856 lei), la care se rețin lunar la sursă contribuții (CAS, CASS și impozit) de 1444 lei.
  • SRL datorează și contribuție asiguratorie pentru muncă, de 2,25%, în valoare de 74 lei lunar, ceea ce duce la total cheltuieli lunare de 3374 lei.
  • Contractul de administrare/mandat nu se supune prevederilor legislației muncii, nu trebuie declarat în REVISAL.
  • SRL-ul are un asociat unic.
  • plafoanele de calcul ale CASS datorat pentru veniturile din investiții (dividende) pentru anul 2024 sunt 6, 12 și 24 salarii minime.
  • au fost estimate costuri suplimentare pentru ținerea contabilității la un SRL (300 lei/lună), mai complexă decât la un PFA.
  • Exemplul arată care sunt taxele datorate pentru un PFA, comparativ cu o societate comercială de tip SRL (microîntreprindere) și care este suma cu care “rămâne în mână” titularul PFA, față de asociatul din microîntreprindere, la finalul anului.

Concluzia este că, dacă PFA-ul realizează un venit net de peste 10000 lei lunar, atunci titularul PFA ar trebui să analizeze că dacă și-ar înființa o microîntreprindere, sumele pe care le-ar obține ar fi mai mari, conform tabelului de mai jos.

În funcție de situația concretă, este recomandat să solicităm opinia avizată a unui specialist în domeniul contabil și fiscal, pentru a realiza o simulare personalizată pentru a decide în cunoștință de cauză care sistem de impozitare este potrivit activității fiecăruia.

Plafoanele pentru baza de calcul a CAS și CASS pentru anul 2024 în cazul PFA

Plafoanele pentru baza de calcul a CAS și CASS pentru anul 2024 în cazul PFA care desfășoară activități independente sunt următoarele:

CAS pentru venit net anual (venit brut-cheltuieli deductibile):

  • mai mic de 12 salarii minime (39600 lei ) – nu se datorează CAS;
  • între 12 și 24 salarii minime (79200 lei) – se datorează CAS 25%, aplicat la 12 salarii minime;
  • mai mare de 24 salarii minime – se datorează CAS 25%, aplicat la 24 salarii minime.

Contribuabilul are opțiunea de a se asigura prin Declarația Unică la o altă bază de calcul, dar care nu poate fi mai mică decât plafonul unde este încadrat, conform venitului realizat. Pensionarii și cei asigurați în sisteme proprii de asigurări sunt exceptați de la plata CAS.

CASS pentru venit net anual (venit brut-cheltuieli deductibile):

  • mai mic de 6 salarii minime (19800 lei) – se datorează CASS 10%, aplicat la 6 salarii minime (există și excepții);
  • între 6 și 60 salarii minime (198000 lei) – se datorează CASS 10%, aplicat la venitul net anual;
  • mai mare de 60 salarii minime – se datorează CASS 10%, aplicat la 60 salarii minime.

Cum poate fi încadrat un SRL la categoria microîntreprindere

În ceea ce privește situația unei societăți comerciale de tip SRL, condițiile pentru ca aceasta să se încadreze în categoria de microîntreprindere sunt:

  • realizează venituri într-un an fiscal inferioare echivalentului în lei a 500.000 euro;
  • are cel puțin un salariat cu normă întreagă (8h/zi) cu salariu brut cel puțin egal cu salariul minim brut pe ţară garantat în plată sau mai mulți
  • salariați încadrați cu contracte de muncă part-time, dar care, împreună, cumulează minim o normă întreagă și un salariu minim. Condiția se
  • consideră îndeplinită și dacă SRL are încheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, în cazul în care remuneraţia lunară este cel puţin la nivelul salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată;
  • a realizat venituri, altele decât cele din consultanţă şi/sau management, mai mari de 80% din totalul veniturilor;
  • nu desfășoară activități exceptate din domeniile: bancar, al asigurărilor şi reasigurărilor, al pieţei de capital, al jocurilor de noroc, activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol şi gaze naturale;
  • oricare dintre asociații ce dețin mai mult de 25% din capital nu au această calitate în mai mult de 3 microîntreprinderi.

Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor

  • 1%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri care nu depăşesc echivalentul în lei a 60.000 euro, inclusiv;
  • 3%, pentru microîntreprinderile care realizează venituri peste 60.000 euro (echivalent lei) sau desfăşoară activităţi principale sau secundare, corespunzătoare codurilor CAEN: 5821, 5829, 6201, 6209, 5510, 5520, 5530, 5590, 5610, 5621, 5629, 5630, 6910, 8621, 8622, 8623, 8690.

Articol realizat de prof. univ. dr. Adela Socol, contributor Alba24.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

Primar, gimnazial și liceal: Elevii cu 10 pe linie vor putea promova doi ani de studii într-un an școlar. În ce condiții

Publicat

Publicitate

Elevii care obțin media 10 pe linie vor avea posibilitatea de a finaliza doi ani de studii într-un singur an școlar, conform unei metodologii publicate recent în Monitorul Oficial. Această oportunitate este disponibilă o singură dată pentru fiecare ciclu de învățământ: primar, gimnazial și liceal, relatează alba24.ro.

Pentru a beneficia de acest program, elevii trebuie să participe la cel puțin 50% dintre orele aferente anului curent și la minimum 40% din orele celui de-al doilea an de studii. În plus, pentru promovare, elevii trebuie să obțină calificativul „Foarte Bine” la finalul celui de-al doilea modul în învățământul primar sau o medie de cel puțin 9 la gimnaziu și liceu.

Elevii cu 10 pe linie vor putea promova doi ani de studii într-un an școlar

Ordinul ministrului educației pentru aprobarea Metodologiei privind promovarea a 2 ani de studii într-un an școlar în învățământul preuniversitar a fost publicat în Monitorul Oficial pe 8 ianuarie.

Potrivit metodologiei, elevii capabili de performanțe școlare înalte pot promova doi ani de studii într-un an școlar, ca parte a parcursului educațional subsumat învățământului preuniversitar obligatoriu.

Accelerarea promovării se realizează prin parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an școlar de către elevii care au rezultate școlare excepționale și care au capacitatea fizică și intelectuală de a se adapta cerințelor parcurgerii acestui proces și integrării lor într-o clasă cu elevi de vârstă mai mare.

Parcurgerea a doi ani de studii într-un singur an școlar se face pentru doi ani de studii consecutivi:

Publicitate
  • anul în care este înscris elevul în urma promovării, în regim obișnuit, denumit în continuare „an curent/clasă curentă”
  • anul următor acestuia, pe care elevul îl parcurge suplimentar, în același timp cu anul curent, denumit în continuare „al doilea an de studiu”

Parcurgerea a doi ani de studii într-un an școlar se poate realiza o singură dată în fiecare dintre ciclurile de învățământ: primar, gimnazial și liceal.

Clasele de început de ciclu de învățământ se exclud din program. În învățământul primar, înscrierea în program se poate realiza începând cu nivelul de vârstă specific clasei a III-a.

Elevii cu 10 pe linie vor putea promova doi ani de studii într-un an școlar. Accesul elevilor la program

Potrivit metodologiei, elevii care se înscriu în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar trebuie să îndeplinească următoarele criterii de selecție:

Pentru cei care se înscriu pentru parcurgerea claselor a III-a și a IV-a:

  • să aibă, în anul școlar anterior anului curent, calificativul „Foarte bine” la fiecare disciplină de studiu;
  • să aibă, în anul școlar anterior anului curent, calificativul „Foarte bine” la purtare;

Pentru cei care se înscriu în program la nivel gimnazial și liceal:

  • media generală 10 la fiecare disciplină de studiu pentru elevii din învățământul gimnazial și liceal;
  • să aibă, în anul școlar anterior anului curent, media anuală 10 la purtare;

Pentru toți elevii care se înscriu în program:

  • să promoveze un test interdisciplinar din curriculumul clasei anterioare clasei curente, cu un punctaj de cel puțin 80% din totalul punctajului acordat pe test.

Elevii cu 10 pe linie vor putea promova doi ani de studii într-un an școlar. Documente necesare pentru înscriere

Pentru înscrierea elevilor în programul de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar trebuie depuse următoarele documente:

  • cererea părintelui/reprezentantului legal al elevului;
  • dosarul personal al elevului;
  • rezultatul obținut la testul interdisciplinar;
  • avizul favorabil al consilierului școlar;
  • avizul favorabil al medicului școlar sau al medicului de familie;
  • avizul consiliului profesoral al unității de învățământ.

Dosarul personal al elevului cuprinde:

  • portofoliul educațional al elevului, întocmit conform legislației în vigoare;
  • raportul profesorului pentru învățământul primar/dirigintelui, finalizat cu propunerea „admis”/„respins”;
  • raportul fiecărui profesor al clasei, finalizat cu propunerea „admis”/„respins”, în cazul elevilor din învățământul gimnazial și liceal;
  • raportul consilierului școlar privind capacitatea de adaptare la parcurgerea a doi ani de studii într-un an școlar și de integrare într-o clasă cu elevi de vârstă mai mare, finalizat cu
    propunerea „admis”/„respins”;
  • raportul medicului școlar sau al medicului de familie privind starea de sănătate și dezvoltarea fizică a elevului, finalizat cu propunerea „admis”/„respins”

Desfășurarea programului de parcurgere a doi ani de studii într-un an școlar

Parcurgerea celor doi ani de studii într-un an școlar se realizează prin:

  • frecventarea a cel puțin 50% din cursurile școlare aferente anului curent și a cel puțin 40% din cursurile școlare aferente celui de-al doilea an de studiu conform planului personalizat de învățare elaborat de comisia de monitorizare;
  • studiu individual;
  • consultații/tutoriale asigurate de profesorul pentru învățământul primar/profesorii clasei celui de-al doilea an de studiu.

În vederea promovării a doi ani de studii într-un an școlar, elevul va fi evaluat la fiecare disciplină/modul din planul-cadru de învățământ al celor doi ani.

Pentru încheierea situației școlare, elevul susține evaluări periodice sumative, pe durata anului școlar, după cel de-al doilea modul și pe durata celui de-al cincilea modul.

Probele de evaluare pot fi: scrise, orale, practice și de aptitudini incluse în planul personalizat de învățare, calendarul acestora fiind stabilit de comun acord de către părinte/tutorele
legal, elev și dirigintele clasei și avizat de către consiliul profesoral.

Conținutul probelor de evaluare va respecta curriculumul școlar.

Înregistrarea situației școlare se face în cataloagele și registrele matricole ale celor două clase în care elevul este înmatriculat.

Întreruperea programului de promovare a doi ani de studii într-un an școlar se realizează în următoarele situații:

  • la cererea elevului sau a părintelui/reprezentantului legal al elevului;
  • dacă la finalul celui de-al doilea modul, calificativul obținut este „Bine” — pentru elevii din ciclul primar, respectiv media notelor la evaluarea curentă pe discipline este mai mică de 9 — pentru elevii din ciclul gimnazial și liceal;
  • dacă elevul nu promovează evaluările periodice sumative la cel puțin 3 dintre disciplinele/modulele la care a optat pentru evaluarea sumativă;
  • la recomandarea argumentată a comisiei.

În urma întreruperii programului, elevul își continuă studiile în clasa curentă.

Citeste mai mult

Eveniment

Concediu 2025: Grecia se așteaptă la un val de turiști români, după intrarea României în Schengen

Publicat

Publicitate

Reprezentanții din sectorul turismului din nordul Greciei se așteaptă pe o creștere semnificativă a numărului de turiști români, odată cu integrarea completă a Bulgariei și României în spațiul Schengen, relatează alba24.ro.

Numărul turiștilor din cele două țări este de așteptat să crească și să umple hotelurile din Pieria, Halkidiki, dar și din Salonic. Asta după ani întregi în care turiștii au fost descurajați de întârzierile uriașe la frontieră.

„Le spunem bun-venit celor două țări în Spaţiul Schengen”, spune Iraklis Tsitlakidis, președintele Uniunii Hotelierilor din Pieria, pentru TheOpinion. „Așteptam calitatea de membru de mulți ani”, a adăugat el.

„Această acţiune nu poate avea decât efecte pozitive pentru Grecia, Bulgaria și România”, a adăugat Tsitlakidis, care în declarațiile sale anterioare pentru TheOpinion a subliniat că lipsa românilor a fost deosebit de resimţită în vara lui 2024.

„Încet-încet, schimbarea va începe să se vadă în sistemul de rezervări”, a adăugat acesta, spunând că este încă prea devreme pentru a trage concluzii.

Drept o „evoluţie foarte bună” a caracterizat, la rândul ei, Eleni Lampoura, secretarul Asociației pentru Apartamente de Închiriat „I ASPROVALTA”, aderarea oficială a Bulgariei și României la zona Schengen.

Publicitate

Aceste două țări împreună cu Serbia oferă cel mai mare volum de vizitatori în regiune în mod tradiţional.

„În anii precedenți, problema cu cozile de la graniță era uriașă”, adaugă ea, menționând că de multe ori acest fapt a acționat ca un factor de descurajare pentru călătorii care doreau să viziteze Grecia.

„Această mare tracasare i-a direcţionat de multe ori spre plajele din Bulgaria sau România în locul Greciei”.

„Sperăm la o creștere a fluxului de turiști, deoarece deservim în principal turismul rutier”, mai spune Eleni Lampoura, subliniind totuși cât de important este ca şi administrația locală, statul și companiile turistice să asigure o infrastructură cât mai bună.

„Când ne așteptăm la mai mulți oameni, trebuie să investim și în cea mai bună infrastructură” a adăugat Lampoura.

Grecia a susținut România pentru aderarea la Schengen

În noiembrie 2023, reprezentanți ai turismului din Halkidiki au ridicat problema aderării Bulgariei și României la Spaţiul Schengen printr-o interpelare adresată Comisiei Europene în care se sublinia necesitatea acestei aderări.

„Sunt două știri importante”, spune Grigoris Tassios, președintele Asociației Hotelierilor din Halkidiki, pentru TheOpinion, „prima este că anul trecut ne-am întors la nivelul sosirilor din 2019, iar a doua este că s-a pus punct tracasării celor care călătoresc spre regiunea noastră”.

„Deja este mult mai probabil ca mai ales cei din centrul și nordul României să vină să ne viziteze, spre deosebire de trecut”, a adăugat Tassios.

„Următorul pas este îmbunătățirea infrastructurii la granițele terestre, dacă vrem să fim considerați o țară europeană, așa cum a început deja să se întâmple cu punctul de trecere de la Kipoi”, a conchis el.

În urmă cu un an, a existat și o inițiativă a unor europarlamentari români, Vlad Gheorghe și Dacian Cioloș, care au propus un ”Schengen regional” care să fluidizeze traficul la frontiere, în drumul spre Bulgaria și Grecia.

Citeste mai mult

Eveniment

Oficial: Elisabeta Lipă a revenit în funcția de președinte al Federației Române de Canotaj

Publicat

Publicitate

Fosta mare canotoare Elisabeta Lipă a declarat, joi, pentru AGERPRES, că a revenit oficial în funcția de președinte al Federației Române de Canotaj, după ce a a renunțat la funcția de președinte al Agenției Naționale pentru Sport (ANS) la finalul anului trecut.

‘Mi-am preluat mandatul de președinte al Federației Române de Canotaj, pentru că sunt președinte ales în Adunarea Generală. Nu se pune problema de incompatibilitate cu funcția de deputat. Mai sunt astfel de situații, cum e cazul domnului Cîtea de la box. Eu am fost suspendată doar în perioada în care am fost președinte la Agenția Națională pentru Sport’, a declarat Lipă pentru AGERPRES.

Ea a renunțat la funcția de președinte al Agenției Naționale pentru Sport (ANS), cu rang de secretar de stat, printr-o cerere înregistrată la Cabinetul prim-ministrului Marcel Ciolacu, la 23 decembrie 2024.

Atribuțiile sale au fost preluate de vicepreședintele Thomas Moldovan până la numirea unui nou conducător.

‘Thomas-Răzvan Moldovan, vicepreședinte, cu rang de subsecretar de stat, exercită atribuțiile de președinte, cu rang de secretar de stat, al Agenției Naționale pentru Sport, până la numirea conducătorului instituției, în condițiile legii’, se arată în decizia semnată de premier și publicată pe site-ul ANS.

Elisabeta Lipă fusese numită în funcție la data de 20 iunie 2023. Fosta canotoare a câștigat la ultimele alegeri un post de deputat pe lista PSD din județul Botoșani.

Publicitate

La 12 martie 2021, Elisabeta Lipă a fost realeasă în funcția de președinte al Federației Române de Canotaj în cadrul Adunării Generale organizate la Târgu Mureș, începându-și astfel cel de-al patrulea mandat al său la conducerea FRC.

Citeste mai mult

Eveniment

Încă un lider al unei comunități a trecut la cele veșnice. Constantin Drăsleucă, fostul primar al comunei Adășeni, a încetat din viață

Publicat

Publicitate

Încă o dramă în județul Botoșani. Comunitatea din Adășeni este în doliu după ce fostul primar, Constantin Drăsleucă, a trecut la cele veșnice. Vestea tristă a venit ca un trăsnet, marcând un început de an greu pentru familie, prieteni, colegi și locuitorii comunei pe care a condus-o timp de 12 ani.

Cunoscut pentru dedicarea și implicarea sa în dezvoltarea localității, Constantin Drăsleucă a fost o personalitate respectată și iubită de toți cei care l-au cunoscut. Timp de mai bine de un deceniu, acesta a fost o figură centrală în viața comunității, contribuind la numeroase proiecte și inițiative menite să îmbunătățească traiul oamenilor din Adășeni.

„Cu toții ne-am rugat pentru însănătoșirea sa și am sperat că va reuși să depășească această încercare grea. Din păcate, moartea a fost mai puternică. Ne rămân doar amintirile frumoase și respectul pentru ceea ce a realizat,” au transmis apropiații săi. Familia îndurerată primește în aceste momente sprijinul și compasiunea tuturor celor care l-au cunoscut și prețuit pe Constantin Drăsleucă. Comunitatea locală își exprimă solidaritatea și speră ca rugăciunile și gândurile bune să aducă alinare celor care suferă cel mai mult această pierdere.

„Binecuvântată să-i fie odihna veșnică! Vom păstra cu gratitudine și respect amintirea domnului primar, iar sufletul său bun va rămâne mereu în inimile noastre. Sincere condoleanțe familiei îndurerate. Dumnezeu să-l odihnească în pace!” transmis liderul PSD Botoșani, Doina Federovici.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending