Connect with us

Actualitate

Valoarea tichetelor de masă va fi majorată. Cât vor primi angajații

Publicat

Publicitate

Tichetele de masă se acordă pentru fiecare zi lucrată, adică din numărul de zile lucrătoare din luna se scad zilele de concediu medical, cele de concediu de odihnă, zilele libere plătite, în cazul unor evenimente familiale deosebite, sunt delegați sau detașați în afara localității în care își au locul permanent de muncă și primesc indemnizație de delegare sau de detașare, sau absentează. De la 1 august 2023 un tichet de masă va avea valoarea de 35 de lei ceea ce înseamnă că pentru 22 de zile lucrate angajații vor primi 770 de lei, relatează alba24.ro.

Valoarea tichetelor de masă va fi majorată de două ori în următoarele 6 luni. Prima majorare va fi de la 1 august 2023, iar cea de-a doua la începutul anului 2024.

De la 1 ianuarie 2024 şi până în septembrie 2024 valoarea nominală a unui tichet de masă va fi de cel mult 40 lei, conform proiectului de OUG pentru modificarea Legii nr. 165/2018. Astfel, din ianuarie 2024, valoarea tichetelor obținute de angajați, pentru 22 de zile lucrate va fi de 880 lei.

Proiectul prin care va fi modificată valoarea tichetelor de masă de la 1 august, la 35 de lei, și apoi din 1 ianuarie, la 40 de lei,  a fost publicat joi în dezbatere la Ministerul Muncii. Majorarea valorii tichetelor de masă a fost decisă în urma discuțiilor dintre Guvern și reprezentanții sindicatelor și patronatelor în cadrul Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social.

În prezent, valoarea unui tichet de masă e de cel mult 30 de lei.

Motivele care au determinat Guvernul să crească valoarea tichetelor de masă

Majorarea este motivată de faptul că ”în lipsa unor măsuri concrete şi rapide s-ar vulnerabiliza categoriile care dețin astfel de tichete de masă, prin diminuarea puterii de cumpărare, cu impact semnificativ asupra standardelor de viaţă ale populaţiei şi prin amplificarea riscului de sărăcire extremă,

Publicitate

Un alt motiv anunțat de Guvern  este liberalizarea preţurilor la energie care a generat o creştere fără precedent a preţului la energia electrică, gazele naturale, precum şi la combustibil care a avut impact atât asupra creşterii preţurilor la utilităţile publice pentru populaţie, precum şi asupra creşterii preţurilor la bunurile de consum, determinând în principal o scădere a puterii de cumpărare cu impact semnificativ asupra standardelor de viaţă ale populaţiei,

Creștere valoare tichete de masă: Ce prevede proiectul care modifică OUG

Art. I: Articolul 14 din Legea nr 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.599 din 13 iulie 2018, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

“ Art.14 – (1) Începând cu data de 1 august 2023 valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăși suma de 35 lei.

(2) Începând cu data de 1 ianuarie 2024 valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăși suma de 40 lei.

Art. II

(1) Prin derogare de la art. 33 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.1045/2018, cu modificările ulterioare, începând cu 1 ianuarie 2024, valoarea nominală prevăzută la art.14 alin.(2) din Legea nr.165/2018 se va aplica și în primele două luni ale semestrului II ale anului 2024, respectiv august
2024 și septembrie 2024.

(2) Începând cu data de 1 august 2023, se abrogă Ordinul comun al Ministerului Finanțelor si Ministerului Muncii și Solidarității Sociale nr.1263/654/2023 privind stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul I al anului 2023.

Cine poate beneficia de tichete de masă și cum se impozitează

Tichetele de masă se calculează în funcție de numărul de zile lucrate dintr-o lună și sunt acordate angajatului în funcție de numărul de zile lucrate din luna precedentă – fie pe cardul de tichete de masă, fie prin tichete fizice, printate.

Angajații care au două joburi, pot primi tichete de masă doar de la angajatorul unde are funcția de bază.

De exemplu dacă în lună sunt 22 de zile lucrătoare, iar angajatul a avut 3 zile de concediu medical și 7 zile de concediu de odihnă, înseamnă că i se vor cuveni : 22-3-7 = 12 tichete.

Tichetele de masă se impozitează. Conform Legii 227/2015 privind codul fiscal, tichetele de masă se vor impozita conform salariului. Cota de impozit pe salarii este de 10% și se aplică conform algoritmului prevăzut de Codul Fiscal, art. 78, alin.(2), lit. a). Tichetelor de masă nu li se aplică contribuții sociale.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Românii susțin reducerea cheltuielilor statului, dar se opun ferm majorării taxelor pentru firme și reducerii investițiilor-sondaj INSCOP Research

Publicat

Publicitate

Un sondaj realizat de INSCOP Research în perioada 26-30 mai 2025, în cadrul Barometrului Informat.ro, dezvăluie opiniile românilor privind soluțiile de reducere a deficitului bugetar. Realizat lunar la comanda platformei de știri Informat.ro, în parteneriat cu Strategic Thinking Group, sondajul își propune să stimuleze dezbaterile publice pe teme esențiale, aducând în prim-plan vocea cetățenilor.

Datele au fost colectate prin interviuri telefonice (CATI), pe un eșantion de 1.150 de persoane, reprezentativ pentru populația neinstituționalizată a României (18 ani și peste). Eroarea maximă admisă este de ±2,9%, la un grad de încredere de 95%.

Potrivit directorului INSCOP Research, Remus Ștefureac, sprijinul pentru măsurile de reducere a deficitului variază în funcție de impactul perceput asupra veniturilor și economiei. Reducerea cheltuielilor de funcționare a statului (altele decât cele cu angajații) este cea mai acceptată soluție, cu 77,1% dintre respondenți total sau parțial de acord (58,4% total de acord, 18,8% oarecum de acord). Aceasta este susținută în special de votanții PNL și USR (aproximativ 90%), dar și de peste 65% dintre votanții PSD și AUR, bărbați, persoane cu educație superioară, locuitori din București și urbanul mare, precum și angajați la stat.

Reducerea personalului din sectorul bugetar întrunește acordul a 67,3% dintre respondenți (46,7% total de acord, 20,7% oarecum de acord), fiind susținută mai ales de votanții PNL și USR (aproximativ 80%), dar și de 68% dintre votanții PSD și 63% dintre cei ai AUR, bărbați, persoane cu educație superioară, locuitori din urbanul mare și angajați la privat.

Reducerea salariilor în sectorul bugetar este mai puțin populară, cu doar 48,4% acord (29,9% total de acord, 18,5% oarecum de acord). Susțin această măsură în special votanții USR și AUR, bărbații și persoanele între 30-44 de ani, în timp ce tinerii sub 30 de ani și angajații la stat se opun ferm.

Reducerea investițiilor este cea mai nepopulară soluție, cu doar 26,8% acord (15,4% total de acord, 11,5% oarecum de acord) și 54,5% total împotrivă. Susținerea este mai mare în rândul votanților AUR, persoanelor cu educație primară și locuitorilor din rural, dar opoziția este puternică în rândul votanților PNL, USR, PSD, persoanelor cu educație superioară și angajaților la privat.

Publicitate

Creșterea taxelor pentru firme este respinsă de 70% dintre respondenți, cu doar 25,4% acord (12,4% total de acord, 13% oarecum de acord). Opoziția este generalizată, fiind percepută ca o frână economică și o sursă de scădere a veniturilor și creștere a prețurilor.

Barometrul Informat.ro – INSCOP Research contribuie la consolidarea democrației prin sondaje științifice care reflectă opinia publicului. Rezultatele subliniază preferința românilor pentru eficientizarea cheltuielilor statului, dar și reticența față de măsuri care ar putea afecta dezvoltarea economică sau veniturile personale.

Detalii complete sunt disponibile pe informat.ro, iar prezentarea grafică a datelor poate fi consultată aici.

Citeste mai mult

Eveniment

Localitățile Curtești, Hudum și o parte din Mănăstirea Doamnei au rămas fără apă pentru două zile

Publicat

Publicitate

Din cauza unei defecțiuni tehnice majore apărute la grupul de pompare care alimentează  rezervoarele din comuna Curtești, județul Botoșani, S.C. Nova Apaserv S.A. a fost nevoită să sisteze furnizarea apei potabile începând de astăzi, 07 iunie 2025.

Sunt afectați consumatorii din localitățile: Curtești, Hudum și o parte din Mănăstirea Doamnei.

Echipele noastre de intervențieale Nova Apaserv sunt deja pe teren și lucrează pentru remedierea cât mai urgentă a avariei. Durata estimată a întreruperii este de 48 de ore, în prima fază, în funcție de complexitatea intervenției tehnice.

Citeste mai mult

Eveniment

MAE: Atenționare de călătorie! Restricții de trafic în Bulgaria

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau intenționează să călătorească în Bulgaria că, duminică, vor fi organizate acțiuni de protest în mai multe orașe din această țară.

În acest context, circulația rutieră pe drumurile naționale ar putea să înregistreze perturbări temporare, se arată într-un comunicat al MAE, transmis sâmbătă AGERPRES.

MAE le recomandă conducătorilor auto să se informeze din timp cu privire la condițiile de trafic și să respecte cu strictețe dispozițiile autorităților de ordine.

Cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Sofia: +35929712858 și +35929733510, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate și preluate de operatorii Call Center în regim de permanență.

De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu caracter de urgență au la dispoziție telefonul de urgență al Ambasadei României în Republica Bulgaria: +359879440758. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Medic UPU: ,,Cei doi copii prezintă patologii respiratorii, au inhalat praf. Niciun copil nu a fost prins sub dărâmături”

Publicat

Publicitate

După incidentul nefericit de la un spațiu de joacă din municipiul Botoșani, doi din cei 13 copii au fost duși cu ambulanța la spital. Medicii au venit cu precizări.

„La spatiul de joacă a căzut tavanul la sfârșitul unei petreceri pentru copii. Nu a fost prins nici un copil sub dărâmături. Doi copii de 5 și 10 ani au fost duși de SJA la pediatrie, ei având patologie respiratorie și au inhalat praf” , a declarat Ramona Guraliuc, medic primar coordonator UPU-SMURD.

Amintim că pompierii botoșăneni au fost solicitați să intervină la un spațiu de joacă din municipiul Botoșani, acolo unde o parte din tavanul fals s-a prăbușit.

La fața locului s-au deplasat, în cel mai scurt timp, trei echipaje din cadrul Detașamentului de Pompieri Botoșani, cu o autospecială de stingere, una de descarcerare și ambulanța de terapie intensivă mobilă SMURD, trei ambulanțe SAJ, jandarmi și poliție. Aceștia au constatat faptul că toate cele 18 persoane care se aflau în interior, în momentul producerii evenimentului, erau ieșite din clădire. Este vorba de 13 copii și cinci adulți.
Toți au fost evaluați din punct de vedere medical. Doi copii, de 10 respectiv 5 ani, au fost transportați la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

Pompierii intervin în continuare pentru verificarea spațiilor și înlăturarea efectelor.

 

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending