Connect with us
Publicitate

Actualitate

Un nou ajutor pentru familiile sărace din România. Condițiile pentru acordarea venitului minim de incluziune

Publicat

Publicitate

Guvernul flexibilizează implementarea venitului minim de incluziune și actualizează nivelurile de venituri și cuantumurile acordate, relatează alba24.ro.

Acest lucru după ce Guvernul a aprobat, printr-o ordonanță de urgență, modificarea și completarea Legii nr. 196/2016, prin care se implementează reforma privind venitul minim de incluziune (VMI), la care Guvernul s-a angajat prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).

Venitul minim de incluziune – câți bani se vor acorda

Publicitate

Prin modificările aduse, Guvernul flexibilizează implementarea venitului minim de incluziune și actualizează nivelurile de venituri și cuantumurile acordate, astfel:

– majorarea nivelului maxim al venitului minim de incluziune de la

  • 260 lei/adult echivalent la 275 lei/adult echivalent, în cazul componentei de ajutor de incluziune (actualul ajutor social) și
  • de la 300 lei/adult echivalent la 400 lei/adult echivalent în cazul persoanelor vârstnice,
  • de la 600 lei/adult echivalent la 700 lei/adult echivalent în cazul componentei de ajutor pentru familia cu copii (actuala alocație pentru susținerea familiei);

-majorarea nivelului veniturilor din muncă deductibile din venitul total al familiei de la maximum 400 lei la 500 lei.

Publicitate

Ce va cuprinde venitul minim de incluziune

Cadrul legal al venitului minim de incluziune, care va cuprinde din toamna 2023 venitul minim garantat și alocația pentru susținerea familiei, a fost modificat printr-un proiect de OUG adoptat astăzi de Guvern.

Printre modificările aduse de actul normativ se numără majorarea sumelor acordate pentru cei aflați în risc de sărăcie ori excluziune socială, posibilitatea mai multor persoane să beneficieze de acest ajutor, precum și condiția de a accepta ofertele de muncă sezonieră venite din partea primăriei, în caz contrar acești beneficiari putând rămâne fără acest ajutor.

Publicitate

Obiectivul acestei reforme, cu termen de implementare până la data de 30 iunie 2025,  este de a îmbunătăţi asistenţa socială şi de a reduce sărăcia în rândul celor mai vulnerabile persoane, reducând, în același timp, sarcinile administrative pentru Agenția Națională de Plăți și Inspecție Socială, pentru administrațiile publice locale și pentru beneficiari.

Ce este venitul minim de incluziune și din ce va fi compus

Venitul minim de incluziune se va compune din unul sau cele două ajutoare financiare: ajutorul de incluziune și ajutorul pentru familia cu copii (care va fi acordat familiilor care au copiii înscriși și care frecventează o formă de învățământ).

Ajutorul social se suspendă dacă beneficiarii refuză de două ori oferte de muncă sezonieră

O condiție importantă introdusă în Legea venitului minim de incluziune este că, dacă refuză de două ori cererile de muncă sezonieră venite din partea primăriei de care aparțin, beneficiarii venitului de incluziune apți de muncă vor rămâne fără acest ajutor.

În actul normativ adoptat recent se prevede că aceste ofertele de muncă sezonieră vor fi remunerate, conform Legii zilierilor, de către persoanele juridice, fizice autorizate, întreprinderi individuale sau întreprinderi familiale conform Legii zilierilor.

De asemenea, refuzul persoanelor apte de muncă beneficiare de ajutor social de participa la cursurile programelor de tip  „A doua șansă” va duce la încetarea dreptului de ajutor de incluziune.

Din categoria persoanelor apte de muncă vor fi excluși beneficiarii venitului minim care asigură creșterea și îngrijirea unuia sau mai multor copii de până în 7 ani, dacă nu există pe raza localității servicii sociale sau educaționale care asigură servicii de supraveghere și educație pe timpul zilei.

Cine poate beneficia de venitul minim de incluziune

Printre reglementările aduse de ordonanța de urgență adoptată astăzi în vederea  eficientizării sistemului de asistență socială, amintim:

– constituirea VMI din două componente, prin consolidarea venitului minim garantat și a alocației pentru susținerea familiei în acord cu scopul VMI, de sprijin financiar acordat de stat pentru asigurarea unui nivel de trai minimal pentru familiile şi persoanele singure care nu au resursele necesare pentru asigurarea acestuia, precum şi pentru prevenirea riscului sărăciei în rândul copiilor şi stimularea participării acestora în sistemul de educaţie;

– eliminarea raportării la indicatorul social de referință (ISR), prin menținerea unor valori nominale exprimate în lei, având în vedere că nu toate beneficiile de asistență socială acordate sunt raportate la acesta;

– introducerea unor categorii de venituri care nu se iau în calcul la stabilirea veniturilor nete ale familiei/persoanei singure, respectiv sumele acordate pentru activitatea prestatorului casnic, în condițiile Legii nr.111/2022;

– admiterea în program a persoanelor vârstnice fără venituri și fără susținători legali, care sunt îngrijite, pe perioadă nedeterminată, în centre rezidențiale, respectiv accesul la servicii medicale adecvate, prin asigurarea acestora, fără plata contribuției, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate;

– actualizarea nivelurilor de venituri și a cuantumurilor componentelor acordate:

– conectarea beneficiarilor de VMI la sistemul de servicii sociale:

– împărțirea atribuțiilor personalului de la nivelul serviciului public de asistență socială (SPAS) pe cele două mari categorii de măsuri de asistență socială, respectiv beneficii și servicii sociale;

– înregistrarea, din oficiu, a solicitanților/beneficiarilor  de VMI ca solicitanți de servicii sociale;

– obligativitatea realizării evaluării nevoilor persoanei/familiei și a elaborării planului de intervenție;

– facilitarea activității de evaluare și verificare în teren, prin introducerea unui formular  standardizat  (fișa unică de  verificare), cu o secțiune pentru verificarea datelor și informațiilor privind veniturile și bunurile persoanei/familiei și alte criterii de eligibilitate privind acordarea VMI și o secțiune pentru evaluarea nevoilor individuale, riscurilor și situațiilor de dificultate  în care se pot  afla persoanele/familiile vulnerabile, inclusiv beneficiarii de VMI;

– creșterea responsabilității autorităților administrației publice locale față de persoanele aflate în risc de sărăcie, prin includerea beneficiarilor VMI, ca o categorie prioritară de populație, în planurile comunitare de acțiune privind persoanele în risc de sărăcie, dar și în planurile anuale de acțiune în baza cărora se elaborează strategia județeană de dezvoltare a serviciilor sociale;

– clarificarea atribuțiilor personalului SPAS cu responsabilități în domeniul serviciilor sociale.

Când se va aplica legea

În anul 2022, se estimează că bugetul necesar pentru acordarea ajutorului social și a alocației pentru susținerea familiei este de 825 milioane lei.

Astfel, față de cheltuielile actuale, aplicarea Legii nr. 196/2016 în anul 2024 va conduce la o cheltuială bugetară de 1.644 milioane lei, cu 819 milioane lei mai mult, însă cu 423 milioane lei mai puțin față de bugetul estimat la adoptarea Legii nr.196/2016.

Informații suplimentare:

Aplicarea Legii nr. 196/2016 a fost prorogată succesiv până în anul 2023, pentru corelarea cu obiectivele și țintele asumate în PNRR și cu termenele prevăzute pentru reformele în domeniul digitalizării, urmând ca intrarea în vigoare a Legii nr. 196/2016 să aibă loc la data de 1 ianuarie 2024.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Sursa foto ilustrativ: ziarpiatraneamț.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

RAR eXpert: Cum poți afla ce probleme are mașina, înainte de a o cumpăra. Verifică kilometrajul, defecțiunile ascunse și istoricul

Publicat

Publicitate

RAR Cluj oferă celor care vor să își cumpere o mașină second-hand, un serviciu de verificare amănunțită cu privire la kilometraj, defecțiuni ascunse sau probleme de identificare a autovehiculului, scrie alba24.ro

Este vorba despre RAR eXpert, implementat în alte regiuni încă de acum doi ani.

”Dacă aduceți mașina în reprezentanță, inginerii îi vor face o verificare amănunțită prin serviciul “RAR eXpert”.

Publicitate

Experiența ne-a arătat cât de vulnerabili pot fi unii cumpărători atunci când cred că au găsit autovehiculul mult așteptat și, pentru că nu au pregătirea de specialitate necesară, pot fi ușor păcăliți de cei care, cu rea credință, pun la vânzare mașini cu defecțiuni ascunse, cu kilometrajul modificat sau, și mai grav, cu probleme de identificare.

Și, uite așa, apar situațiile nefericite în care cumpărați mașini pe care nu le puteți folosi.

Centrul țării este o zonă în care ajung frecvent autovehicule importate din UE, iar acesta este motivul pentru care ne-am asumat și rolul de consultant oficial în materie de achiziții auto și considerăm că sfatul nostru și verificarea pe care o primiți la RAR pot cântări semnificativ la decizia de a cumpăra o mașină” precizează reprezentanții RAR Cluj.

Publicitate

Prin efectuarea verificării RAR eXpert puteți afla și dacă mașina pe care vreți să o cumpărați a fost în trecut implicată în accidente ale căror reparații nu au fost făcute ca la carte și nu mai corespunde criteriilor de fabricație, dacă sunt probleme la geometria roților și la sistemele de frânare și direcție, insesizabile pentru necunoscători, dar care neremediate în timp pot face diferența între o manevră sigură și una cu riscuri.

Sunt verificate elementele de identificare, bazele de date cu vehicule date în urmărire, geometria caroseriei, toate sistemele vitale ale vehiculului și elementele care prezintă deformări, tăieturi sau suduri care ridică semne de întrebare.
Serviciile prin RAR eXpert costă între 270 de lei (identificare) și 400 de lei (evaluarea detaliată a stării tehnice).

FOTO: RAR Cluj – Facebook

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cum fac elevii cursuri, vinerea și lunea, în școlile unde sunt amenajate secții de votare. Precizări de la Ministerul Educației

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației oferă recomandări școlilor privind modul în care trebuie să organizeze cursurile elevilor în instituțiile de învățământ în care sunt amenajate secții de votare.

Astfel, MEC a recomandat ca elevii să meargă normal la școală în zilele de vineri când sunt organizate alegeri, chiar dacă în școlile lor vor funcționa secții de votare. Pentru zilele de luni după alegeri, regulile sunt diferite și există posibilitatea ca orele să fie decalate, scrie alba24.ro.

Ministerul Educației anunță că marți a avut loc o videoconferință cu inspectorii școlari generali în cadrul căreia a fost discutată și modalitatea de pregătire a școlilor în care vor fi organizate secții de votare.

Publicitate

În cursul zilei de 19.11.2024 a avut loc o videoconferință cu inspectorii școlari generali în cadrul căreia a fost discutată și modalitatea de pregătire a unităților de învățământ în care vor fi organizate secții de votare, potrivit celor stabilite în ședința Comisiei tehnice centrale pentru coordonarea activităților de organizare a alegerilor”, transmite Biroul de Presă al Ministerului Educației.

Ministerul a recomandat ca, în zilele de vineri, să nu se suspende cursurile.

În zilele de luni, doar în situații excepționale, școlile pot aproba modificări de program precum decalarea orei de începere a programului, în funcție de situația specifică de la fiecare școală.

Publicitate

De asemenea, „în zilele de luni nu se recomandă suspendarea cursurilor decât în situații care nu permit derularea procesului educațional în condiții de siguranță și cu aprobarea prealabilă a inspectorului școlar general”.

Toate deciziile trebuie comunicate către părinți și elevi, pentru orice schimbare care îi afectează.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2024: Intrarea în Biserică a Maicii Domnului

Publicat

Publicitate

Ana, cea pururea pomenită care, mai toată viaţa ei nu a putut să nască copii, luând îndemn din sfintele cărţi la cele ce s-au petrecut cu cealaltă Ana, care şi ea nu putea naşte, maica proorocului Samuel, ruga împreună cu bărbatul ei, Ioachim, pe Stăpânul firii, să le dăruiască lor un prunc, făgăduind că, dacă le va împlini ce­rerea, îndată îl vor dărui şi închina lui Dumnezeu.

Şi aşa a născut Sfânta Ana pe ceea ce s-a făcut pricina mântuirii neamu­lui omenesc, pe Preasfânta şi de Dumnezeu Născătoarea şi pururea Fecioara Măria. Iar când ea a fost de trei ani, au luat-o părinţii ei şi au dus-o la Templul din Ierusalim şi au încredinţat-o preoţilor slujitori.

Deci, luând-o arhiereul cel de atunci, Zaharia, a dus-o în locul cel mai sfânt al Templului, numit Sfân­ta Sfintelor, unde, odată pe an, intra numai singur arhiereul. Şi aceasta a făcut-o din insuflarea lui Dumnezeu, Cel ce avea să se nască dintr-însa spre îndreptarea şi mântuirea lumii, stricată prin păcat. În templu a rămas Fecioara timp de 12 ani vieţuind în ascultare, post  şi rugăciune.

Publicitate

Iar când s-a apropiat vremea dumnezeieştii Bunei vestiri, ieşind din Templu, Sfânta Fecioară a descoperit arhiereului şi preoţilor că ea, încă înainte de a se fi născut, a fost făgăduită lui Dumnezeu şi că ea însăşi a ales o viaţă de feciorie neîntreruptă. Drept aceea, la 15 ani, ea a fost lo­godită cu Dreptul Iosif, rudenia sa de 84 de ani, ca sub chipul căsătoriei, acesta să-i fie păzitor şi martor al fe­cioriei ei şi ca să slujească atât la naşterea ei cea mai presus de fire, cât şi la fuga ei cea în Egipt şi la în­toarcerea de acolo în pământul lui Israel.

 „ Iubiţi, aşadar, fraţilor, pe Maica Domnului, iubiţi-o cu inimă fierbinte şi plină de nădejde. Rămâneţi tari şi ţineţi învăţăturile pe care le-aţi primit de la Biserică, despre Maica Domnului. Cinstiţi pe Născătoarea de Dumnezeu. Respingeţi cu tărie minciunile rătăciţilor, care defăima pe Sfânta Fecioară. Să ştiţi că dia­volul strigă prin gura hulitorilor. Diavolul o urăşte pentru că ea a năs­cut pe Cel ce i-a surpat stăpânirea. Rămâneţi tari în tradiţiile sfinte ale Bisericii şi cinstiţi pe cea plină de dar şi mai ales slujiţi-o şi luaţi-o ca apărătoare şi sprijinitoare. Că mult poate rugăciunea Maicii, spre milos­tivirea Stăpânului şi nu este nimeni care să se încreadă în mila Preacu­ratei şi să nu fie ajutat şi mângâiat”, scrie ziarullumina.ro

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

(P) Reducerea drastică a taxelor pe muncă, prioritatea AUR pentru resuscitarea economiei

Publicat

Publicitate

Cândva considerată o perlă a economiei locale, industria textilelor din județul Botoșani a devenit o relicvă. Sute de oameni și-au pierdut locul de muncă pentru că politicile fiscale au falimentat fabricile cu tradiție. Șansa redresării este reducerea drastică a contribuțiilor de pe umerii firmelor și angajaților, o măsură majoră pe care doar Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) are voința și capacitatea să o implementeze.

Cătălin Silegeanu, prim-vicepreședintele AUR Botoșani, a ajuns miercuri în mijlocul lucrătorilor unei fabrici din Botoșani, cărora le-a prezentat planul de guvernare al liderului George Simion pentru reducerea taxelor pe muncă. Planul prevede diminuarea tuturor contribuțiilor, de la sistemul de pensii până la cel de asigurări sociale și de sănătate, astfel încât dările la stat să nu depășească 25% pentru primii 5.000 de lei din salariul brut.

„România a ajuns o țară în care munca a devenit cel mai scump produs: peste 40% din munca românilor intră în vistieriile statului, iar în schimb serviciile acestuia pentru cetățean au fie calitate îndoielnică, fie lipsesc cu desăvârșire. Statul a ajuns o povară pe spatele contribuabilului și nu un sprijin pentru acesta”, a atras atenția Cătălin Silegeanu, candidat AUR la Senat.

Publicitate

Statisticile confirmă dezechilibrul dintre munca prestată de români și banii cu care rămân în buzunar, un raport care, mai departe, afectează companiile care încearcă să asigure salarii atractive. Salariul mediu net în România este de aproximativ 5.200 de lei, iar salariul mediu brut este de aproximativ 8.400 de lei, iar diferența este compusă numai din taxe și impozite.

Dintr-un salariu minim brut, adică 3.700 de lei, un angajat plătește la stat 1.340 de lei și rămâne în buzunar cu 2360 de lei, o sumă echivalentă cu condamnarea la sărăcie. De asemenea, statisticile arată că România are aproximativ 5,7 milioane de angajați, din care circa 1,3 milioane lucrează în administrația publică. Din totalul de angajați, aproximativ 1 milion de români primesc salariul minim.

Însă realitatea este ușor diferită de cifrele oficiale, pentru că suprataxarea muncii a determinat antreprenorii să găsească alternative pentru a supraviețui pe o piață distorsionată.

Publicitate

„Taxarea ridicată a muncii, corelată cu puterea redusă de cumpărare, determină mulți antreprenori să declare angajații cu salariul minim pe economie, preferând să plătească taxe și impozite mici și să scoată banii sub formă de dividende. Există de multe ori o casierie fictivă, pe care nu o pot niciodată închide în mod real, dacă vor ca firma lor să supraviețuiască. Prin politica fiscală a partidului AUR, aceste practici vor înceta de la sine”, a mai explicat Cătălin Silegeanu.

Pentru ca forța de muncă să nu mai plece în străinătate, pentru ca angajații să simtă rostul muncii în țara lor și pentru ca statul să nu mai fie inamicul mediului de afaceri, AUR trebuie să guverneze și să facă dreptate pentru fiecare cetățean.

Publicitate

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending