Connect with us

Educație

Un elev român din doi este victima bullying-ului

Publicat

Un elev român din doi este victima bullying-ului, 81% dintre elevi afirmă că au fost martori ai situațiilor de amenințare, umilire sau violență fizică, în școala unde învață

Salvați Copiii România, în parteneriat cu Ministerul Educației Naționale, ajută școlile să organizeze grupuri antibullying și să contracareze hărțuirea

 

  • Procentul elevilor care spun că au fost victime ale bullyingului a crescut de la 29% în 2016 la 49% în 2022; 
  • 81% dintre elevi ( peste 4 din 5) afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață;
  • Peste un sfert dintre elevi (27%) admit că s-au aflat în poziția de autor al actelor de bullying;
  • 57% dintre elevi afirmă că au apelat la colegi pentru a interveni în situații de bullying

 

Târgoviște, 23 martie 2023: O analiză recentă a Organizației Salvați Copiii (finalul anului 2022) arată că  jumătate dintre elevii români devin victime ale situațiilor de violență fizică și de amenințare sau ale mesajelor umilitoare transmise online (49%), asistă în calitate de martori (81%) sau recunosc că au comis ei înșiși astfel de fapte (27%). Îngrijorătoare este evoluția procentului elevilor care spun că au fost victime ale bullying-ului: de la 29% în 2016 la 49% în 2022, potrivit datelor comparative ale anchetelor derulate de Salvați Copiii România.

Conform statisticilor oficiale, în sistemul de educație a fost înregistrată o creștere cu aproape o treime a situațiilor de bullying sesizate, în anul școlar 2021-2022, prin comparație cu anul școlar anterior (10.971 de situații de bullying constatate, față de 7.715).

Organizația Salvați Copiii a decis să prioritizeze programul antibullying și sprijină școlile în constituirea grupurilor de acțiune antibullying, precum și a unui mecanism de monitorizare a acestora, colaborând, în acest sens, cu Ministerul Educației.

Astfel, Salvați Copiii România, în parteneriat cu Ministerul Educației, a organizat Conferința regională „Dreptul la pauză fără bullying – cooperare și bune practici pentru comunități educaționale sigure”, în data de 23 martie, la Târgoviște, un seminar intensiv cu toți actorii relevați din domeniul educației și protecției copilului cu responsabilități în prevenirea și diminuarea fenomenului de bullying din regiunea Sud-Muntenia (Argeș, Ialomița, Călărași, Giurgiu, Teleorman, Prahova, Dâmbovița).

În 27 mai 2020, prin ordin de ministru, propunerile Salvați Copiii România privind prevenirea și reducerea fenomenului de bullying în școli au fost incluse în Normele metodologice de aplicare a Legii împotriva violenței psihologice bullying (Ordin nr. 4.343/2020).[i] Astfel, în fiecare școală/liceu trebuie înființat un grup de acțiune antibullying, din care vor face parte directorul unității de învățământ, profesorul consilier școlar, trei cadre didactice formate în problematica violenței, inclusiv a violenței psihologice-bullying, doi sau mai mulți reprezentanți ai elevilor și reprezentanți ai părinților. Rolul acestui grup este de a preveni, de a identifica și soluționa situații de bullying între elevi, care pot avea loc prin acțiuni fizice, verbale, relaționale și/sau cibernetice.

Fenomenul privește toate instituțiile statului care trebuie să vegheze la interesul superior al copilului. Școlile nu trebuie lăsate singure în fața unui fenomen care are rădăcini atât în interior, dar și în afara lor. Nu există soluție miraculoasă, doar prin colaborare, consecvență și asigurarea unui personal suficient și calificat vom putea observa progrese. Un pas important în acest sens îl constituie suplimentarea cu 50% a numărului de consilieri școlari”, a declarat Sorin Ion, Secretar de stat la Ministerul Educației.

„Pentru a determina școlile și liceele să-și creeze aceste mecanisme, Ministerul Educației și inspectoratele școlare au o mare responsabilitate, iar Salvați Copiii își va oferi, fără îndoială, sprijinul metodologic, așa cum am procedat și în cazul celor peste 80 de școli. Bullying-ul rămâne un fenomen agravant și un mare semnal de alarmă pentru sănătatea psiho-socială a copiilor”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.      

DATE STATISTICE: CONTEXT

Încă din 2016, Salvați Copiii România atrăgea atenția asupra extinderii fenomenului de bullying, dacă nu se iau măsuri complexe pentru reducerea violenței din școli, dând publicității primul studiu național cu privire la fenomenul de bullying în școlile românești.

La finalul anului școlar 2021 – 2022, Salvați Copiii a derulat o consultare online, la care au participat 4.449 de elevi, cu vârsta intre 10 și 18 ani, utilizând metoda și scenariul folosite în realizarea studiului cu privire la fenomenul de bullying din 2016.

Analizând datele comparativ, s-au evidențiat următoarele concluzii:

Cum se reflectă experiența bullyingului în calitate de martor: 

La întrebarea ”Ai văzut întâmplându-se (…)asemenea lucruri? 

  • 81% dintre elevi ( peste 4 din 5) afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață. 28% dintre respondenți afirmă că, în unitatea de învățământ pe care o frecventează, au asistat cu  frecvență ridicată (des și foarte des) la astfel de situații. Procentele sunt mai mari decât cele indicate de studiul Salvați Copiii din anul 2016, când 73% dintre elevi au spus că asistaseră la astfel de situații în școală, iar frecvențele ridicate fuseseră indicate de 22,7% dintre respondenți.
  • În clasă in 2022, aproape trei sferturi dintre elevi (73%) au spus că asistaseră la astfel de situații în clasă, comparativ cu 58% – in 2016.
  • În grupul de prieteni – incidența fenomenului pare a fi mai redusă, jumătate dintre elevi (55%) spunând că au asistat la astfel de situații în grupul de prieteni, în timp ce frecvențele ridicate au fost semnalate de doar 1 din 10 copii.
  • Rețelele de socializare sunt indicate ca mediu în care copiii asistă frecvent la situații de bullying – 79% dintre respondenți afirmând că au asistat la astfel de situații, in timp ce proporția celor care indică frecvențe ridicate ajunge, în cazul rețelelor de socializare, la 45% din eșantion.

 

Cum se reflectă experiența bullyingului în calitate de victimă: 

  • Aproape jumătate dintre respondenți (49%) afirmă că au fost victime ale bullying-ului, în timp ce 1 din 10 spune că s-a aflat des sau foarte des în astfel de situații.

Îngrijorătoare este evoluția procentului elevilor care spun că au fost victime ale bullyingului (de la 29% în 2016 la 49% în 2022). 

 

Cum se reflectă experiența bullyingului în calitate de autor: 

  • Peste un sfert dintre elevi (27%) admit că s-au aflat în poziția de autor al actelor de bullying, în schimb proporția celor care admit frecvențe ridicate ale acestui comportament este de doar 2% (rezultate explicabile mai ales prin caracterul dezirabil al întrebării). O creștere față de rezultatele studiului din 2016 se înregistrează și sub acest aspect, dar evoluția nu este nici pe departe la fel de dramatică.

 

Intervenient de partea victimei

  • 84% dintre elevi afirmă că, în situații de bullying,  au intervenit activ în sprijinul victimei, peste jumătate (54%) susținând că au adoptat această atitudine des sau foarte des. Remarcăm o ușoară scădere (cu 2 pp) față de rezultatele studiului din 2016.

 

Intervenient de partea autorului 

  • Doar 15% dintre respondenți recunosc că au adoptat o astfel de atitudine, proporția celor care indică frecvențe ridicate situându-se la 3%. În schimb, tendința față de rezultatele analizei de acum șase ani este una îngrijorătoare, în condițiile în care observăm o dublare a procentului celor care admit că au încurajat bullyingul.

 

Referirea situațiilor de bullying

  • Aproape trei sferturi dintre copii (74%) susțin că  discută cu adulții despre situațiile de bullying, dar 22% afirmă că fac acest lucru rar sau foarte rar. Este îmbucurătoare creșterea procentului elevilor care înțeleg să refere situațiile de bullying către un adult. Și această evoluție poate fi atribuită impactului campaniilor de informare și conștientizare.
  • Referirea către un alt copil ”Ai cerut altor copii să intervină?” – 57% dintre elevi afirmă că au apelat la colegi pentru a interveni în situații de bullying, dar 24% au recurs la această soluție rar sau foarte rar.

 

Intervenția adulților (Dacă astfel de lucruri se întâmplă în școala ta, cine ia măsuri/intervine de obicei? – întrebare cu răspuns multiplu, procentele însumate nu reprezintă 100%)

  • peste trei sferturi dintre respondenți (77%) afirmă că, în situații de bullying, adultul care intervine este profesorul diriginte. Cu o frecvență mai redusă (51%) a fost indicat directorul, urmat de alte cadre didactice (42%), unii elevi (35%), profesorul de serviciu (25%), consilierul scolar (18%), în timp ce 2% dintre respondenți susțin că nimeni nu intervine în astfel de situații.

EXPERIENȚA SALVAȚI COPIII ROMÂNIA ÎN PREVENIREA BULLYINGULUI

În lucrul cu preșcolarii, Salvați Copiii România a inițiat primul program de prevenire a bullying-ului – Să fim prieteni – Free of Bullying. Programul este construit pe valorile toleranței, respectului, grijii față de celălalt și curajului și are ca obiective îmbunătățirea abilităților socio-emoționale ale copiilor, dar și a abilităților parentale, respectiv creșterea capacității de implicare a părinților în crearea unui mediu familial pozitiv, precum și a competențelor specialiștilor de gestionare a situațiilor conflictuale dintre copii.

Acest program, implementat de mulți ani, cu succes, în majoritatea grădinițelor din Danemarca, se derulează în prezent în 25 de grădinițe din mediul urban și rural din București, Călărași, Dâmbovița, Suceava, Timișoara și Buzău, pentru peste 5000 de preșcolari și va fi extins în anul școlar 2023 – 2024 în alte 75 de unități de învățământ, unde vor fi instruite peste 300 de cadre didactice, iar grădinițele vor fi dotate cu materiale educaționale.

În lucrul cu copiii de vârstă școlară, Salvați Copiii derulează programe pentru comunitățile educaționale la nivel de unitate de învățământ, evaluând climatul școlar, formând cadrele didactice și instruind părinții, sprijinind membrii grupurilor de acțiune antibullying. În acest sens, sunt create și diseminate materiale educaționale și informative (ghiduri pentru specialiști și voluntari, broșuri, articole de specialitate, cursuri si webminarii). În anul 2022, în cadrul programului „Școli fără bullying”, Salvați Copiii a organizat sesiuni de informare și pregătire pentru 800 de cadre didactice din 138 de școli, pentru aplicarea de metode educaționale bazate pe disciplină pozitivă și implementarea normelor metodologice antibullying. În aceste activități de informare și prevenire, au fost implicați 947 de părinți și 5.626 de copii (din care aproape 800 au devenit ambasadori anti-bullying în școlile lor). Astfel, Salvați Copiii a facilitat constituirea și funcționarea grupului de acțiune anti-bullying în 80 de școli partenere, în alte 58 grupul fiind în curs de constituire. (www.scolifarabullying.ro)

 

În plan legislativ, Salvați Copiii aduce în atenția autorităților opiniile copiilor și propune soluții dezvoltate împreună cu aceștia. Un exemplu în acest sens, Ministerul Educației a inclus modelul de intervenţie propus de Organizaţia Salvaţi Copiii şi testat în 30 de şcoli şi licee din Târgovişte şi Bucureşti, în normele metodologice anti-bullying, aprobate prin ordin de ministru în iunie 2020.

Pentru a oferi informare și consiliere, Salvați Copiii a creat platforma scolifarabullying.ro, unde mii de elevi, părinți și profesori solicită sprijin pentru a gestiona situațiile de bullying din școlile lor.

Persoana de contact: Cristina Adam, 0744471073, cristina.adam@salvaticopiii.ro.

_________________

 Despre Organizaţia Salvaţi Copiii 

De 32 de ani, Salvați Copiii România construiește programe sociale, politici publice și practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza și complexitatea proiectelor la nivel național fac din organizație o instituție socială esențială, al cărei rol este medierea între societate și autoritatea publică, în beneficiul copilului. În cele peste trei decenii de activitate, Salvați Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluții concrete pentru protejarea și sprijinirea copiilor vulnerabili, și a militat, în același timp, pentru o colaborare viabilă cu autoritățile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului. Salvați Copiii șia asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităților publice, în așa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizația a reușit să creeze rețele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilității sociale a companiilor și a societății, în sens larg. În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supraviețuire, educație, protecție și participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care copiii sunt tratați și producerea schimbărilor imediate și de durată în viaţa acestora. Peste 2.900.000 de copii au fost implicați în programele și campaniile Organizației Salvați Copiii.

[i] Ministerul Educației, 2020. https://www.edu.ro/normele-metodologice-de-aplicare-legii-%C3%AEmpotriva-violen%C8%9Bei-psihologice-bullying-au-fost-p

ublicate-%C3%AEn

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.

Comentează

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Eveniment

Angajații din instituţiile publice de sănătate şi asistenţă socială, în grevă japoneză

Publicat

Sindicaliştii din sănătate vor declanşa miercuri o grevă japoneză în instituţiile publice de sănătate şi asistenţă socială, fără întreruperea activităţii, până la rezolvarea revendicărilor, a anunţat Federaţia Sanitas.

Potrivit unei postări pe pagina de Facebook, greviştii vor purta banderole sau ecusoane cu însemnele „SANITAS”.

Greva japoneză se va desfăşura pe întreaga perioadă a negocierilor cu factorii de decizie, până la soluţionarea revendicărilor sindicaliştilor. Reprezentanţii Sanitas precizează că, în cazul eşuării negocierilor, Consiliul Naţional al Federaţiei va decide continuarea calendarului de acţiuni.

Revendicările sindicaliștilor

Revendicările sindicaliştilor sunt: deblocarea posturilor în sistemul sanitar public; punerea în aplicare, în integralitatea sa, a Legii nr. 153/2017 pentru toţi angajaţii din sistemul de sănătate; acordarea salariilor de bază din grilă tuturor angajaţilor; calcularea tuturor sporurilor prin raportare la salariul aflat în plată; calcularea tarifului orar pentru gărzi prin raportare la salariul aflat în plată; calcularea indemnizaţiei de hrană prin raportare la salariul minim brut pe ţară actual.

De asemenea, se solicită reluarea discuţiilor asupra proiectului de Lege a salarizării, cu respectarea principiilor stabilite în cadrul grupului de lucru de la nivelul Ministerului Sănătăţii, „acesta asigurând: predictibilitatea creşterii veniturilor fiecărui salariat din sistem, o ierarhie corectă şi echitabilă a salariaţilor din sistem”.

În plus, conform organizaţiei sindicale, se doreşte finanţarea corectă şi suficientă a instituţiilor din sănătate, reluarea imediată a negocierilor în vederea semnării Contractului Colectiv de Muncă la nivelul sectorului bugetar Sănătate, finanţarea de la bugetul de stat a voucherelor de vacanţă pentru acest domeniu, garantarea menţinerii locurilor de muncă pentru personalul angajat în unităţile medicale din reţeaua CFR şi după ce acestea vor fi transferate la alte autorităţi.

Alte solicitări vizează deblocarea posturilor în sistemul de asistenţă socială şi punerea în aplicare, în integralitatea sa, a Legii nr. 153/2017 pentru toţi angajaţii din acest sistem.

sursa: Agerpres

sursa foto: Federatia Sanitas din Romania

Citeste mai mult

Educație

Probele de competență de la BAC ar putea fi echivalate cu notele din timpul liceului. Ce se întâmplă cu corigențele

Publicat

Probele de competență de la BAC ar putea fi echivalate cu notele din timpul liceului, dacă orele nu încep până la finalul săptămânii – a anunțat ministrul Educației.

Ministrul educației a anunțat în a treia săptămână de grevă a profesorilor că probele de competență de la Bacalaureat, care ar trebui să înceapă luni, ar putea fi suspendate și echivalate cu notele obținute de elevii de clasa a XII-a în timpul liceului.

„Putem echivala probele de competențe cu notele de pe parcursul liceului (…) Nu cred ca este o soluție ideală, cred că trebuie date acele probe, dar dacă vom ajunge în acea situație vom merge pe soluții pe care le-am mai testat deja”, a declarat Ligia Deca, ministrul Educației, citată de Edupedu.

Aceasta se referă la faptul că la fel s-a procedat în perioada pandemiei.

Ce se întâmplă cu corigențele

În ceea ce-i privește pe liceenii aflați în situație de corigență la limba română, limbile străine sau informatică, Deca a anunțat aceleași soluții ”ca și în pandemie”.

”Practic, cei care se află în situație de corigență pot avea o notă în plus, se permite pentru ei acordarea unei note în plus față de minim astfel încât să poată ei avea șansa de a remedia” a spus Ligia Deca.

Cum erau programate probele la competențe lingvistice

12—14 iunie 2023: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română — proba A

14—15 iunie 2023: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă — proba B

14—16 iunie 2023: Evaluarea competențelor digitale — proba D

19—21 iunie 2023: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională — proba C

Citeste mai mult

Actualitate

CALENDAR ORTODOX 2023: Sfântul Sfinţit Mucenic Teodot, Episcopul Ancirei; Sfânta Muceniță Zenaida

Publicat

Sfântul Sfinţit Mucenic Teodot a trăit în Ancira Galatiei (care astăzi se numeşte Ankara) şi a fost pârât dregătorului Teolechi că a scos trupurile unor sfinte fecioare muceniţe, şapte la număr, care fuseseră aruncate într-un iezer şi le-a îngropat cu cinste. Pentru că era creştin şi mai ales pentru această faptă a fost adus înaintea dregătorului. Şi acolo, Sfântul Sfinţit Mucenic Teodot a zis cu îndrăzneală că, deşi este simplu şi smerit, totuşi pentru faptul că el crede şi Îl mărturiseşte pe Hristos Mântuitorul este mai presus şi mai puternic decât toţi împăraţii lumii.

De aceea, păgânii l-au bătut cumplit, apoi l-au spânzurat sus pe un lemn, l-au jupuit pe coaste şi la sfârşit i-au tăiat capul. Şi aşa a luat fericitul cununa mucenicilor, în vremea împăratului Diocleţian (284-305). Mucenicul Teodot, mai înainte de a intra în nevoinţa mucenicească, a făcut multe lucruri plăcute lui Dumnezeu.

La început, s-a luptat împotriva poftelor trupeşti şi, deşi era căsătorit după lege, a ridicat război duhovnicesc, supunându-şi trupul duhului. El atât de mult a sporit în fapte bune, încât şi altora putea să le fie învăţător al curăţiei şi al întregii înţelepciuni.

Sursa: Ziarul Lumina

Citeste mai mult

Eveniment

CUTREMUR de peste 5 grade pe scara Richter în România. A avut loc la adâncimea de 6.4 kilometri

Publicat

Uu cutremur a zguduit marți seara, în jurul orei 20.26, zona Crișana, Arad, fiind un cutremur semnificativ cu magnitudinea ML 5.3, la adâncimea de 6.4 kilometri.

Cutremurul s-a produs la 24kilometri E de Arad, 50 kilometri NE de Timisoara, 74 kilometri SE de Bekescsaba, 93 kilometri N de Reșița.

Reprezentanții ISU Arad anunță că sunt două solicitări pentru degajarea unor elemente de construcție de pe clădiri – strada Mărășești și Lucian Blaga.

„Până la această oră nu sunt raportate probleme deosebite. Revenim cu informații”, a declarat Ruxandra Klein, purtător de cuvânt al ISU Arad.

Cutremurul s-a resimțit nu doar în România, ci și în Croația, Ungaria și Serbia.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate
Publicitate
Publicitate

Trending