Connect with us

Actualitate

Un botoșănean a sunat de 5160 de ori la 112 pentru a face glume şi înjura operatorii. Este pe locul trei în România în topul celor care sună abuziv

Publicat

Publicitate

Peste un milion şi jumătate din apelurile de la 112 recepţionate de la începutul anului şi până în prezent au fost efectuate de persoane care fie au sunat din greşeală, fie nu au spus nimic la telefon, fie au fost apeluri abuzive, aducând ofense operatorilor, anunţă Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. Acestea reprezintă mai mult de jumătate din cele aproximativ 2,7 milioane de apeluri non-urgente recepţionate în această perioadă, relatează agerpres.ro

Printre ei se află și un botoșănean care a sunat la 112 de nu mai puțin de 5160 de ori, botoșănean care se află practic pe locul trei în România topul celor care sună abuziv la 112, după un ieșean care a sunat de 15000 de ori și un locuitor din Maramureș care a sunat la acest servciu 7109 ori.

Purtătorul de cuvânt al STS, colonelul Cătălin Chirca, a declarat sâmbătă, într-o conferinţă de presă, că în anul 2024 un număr de 163.000 de apeluri la 112 au fost abuzive, fiind efectuate de persoane care au făcut glume sau au adresat injurii operatorilor. Trei sferturi dintre apelanţii abuzivi au fost adulţi.

„Apelul abuziv este atunci când o persoană sună în mod intenţionat la 112, fără a avea o urgenţă şi încarcă acest serviciu de urgenţă cu apeluri care nu sunt necesare. În cazul apelului fals, persoana sună şi descrie o potenţială urgenţă, iar atunci când ajung echipajele la faţa locului constată că acea urgenţă nu se confirmă”, a explicat Cătălin Chirca.

În total, în primele opt luni ale acestui an, operatorii STS din cadrul Serviciului de urgenţă au preluat şi gestionat peste 6,7 milioane de apeluri.

O pondere semnificativă a apelurilor non-urgente la 112 provine din manipularea necorespunzătoare a telefonului, din încercarea de a suna la un număr asemănător sau din neconfigurarea corectă a tastelor rapide.

Publicitate

Totodată, sunt şi multe situaţii de apelare neintenţionată, involuntară, din buzunar („pocket dial”). În cele mai multe astfel de cazuri, persoana nu realizează că a sunat la 112. Aceste apeluri sunt efectuate de pe telefoane, ceasuri smart sau diferite gadgeturi. Operatorii STS recomandă utilizarea atentă a acestor dispozitive şi, în cazul în care o persoană este reapelată de Serviciul de urgenţă 112, să răspundă şi să informeze că apelul a fost făcut din greşeală.

Pe de altă parte, au fost şi apelanţi abuzivi care au sunat la 112 pentru a face glume şi a adresa înjurături, aceştia irosind peste 50.000 de minute (880 de ore) din timpul ce se putea aloca celor care au avut cu adevărat nevoie de ajutorul Serviciului de urgenţă, în situaţii critice.

Spre exemplu, o persoană din Iaşi a apelat în mod abuziv numărul 112 de peste 15.000 de ori în ultimele opt luni, ceea ce înseamnă o medie zilnică de 62 de apeluri. Apelantul a utilizat o cartelă prepay şi, de cele mai multe ori, a avut un comportament neadecvat faţă de operatori şi a adresat cuvinte jignitoare.

De asemenea, o persoană din judeţul Mureş a sunat de 7.109 ori la numărul 112 de la începutul anului, iar o alta din judeţul Botoşani de 5.160 de ori.

Potrivit legislaţiei, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale sesizează cazurile de persoane care apelează abuziv 112 către Poliţia Română, în vederea identificării şi sancţionării acestora.

Apelarea abuzivă a Serviciului de urgenţă 112 se pedepseşte cu amendă până la 2.000 de lei, iar dacă echipajele de intervenţie se deplasează în teren şi constată că a fost o alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei. O nouă contravenţie, în interval de un an, se sancţionează cu amendă de la 4.000 de lei la 8.000 de lei.

„Este esenţială apelarea cu responsabilitate a numărului 112 doar în situaţii de urgenţă. Apelarea repetată, cu rea intenţie, a numărului 112, fără a avea o urgenţă ori pentru a aduce injurii operatorilor, constituie abuz şi se sancţionează, dar cel mai important poate costa viaţa unei persoane care are nevoie urgent de ajutor”, spune colonelul Cătălin Chirca.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

A intrat peste un bătrân și i-a ucis câinele: Tânăr din Todireni, arestat preventiv 30 de zile

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Biroului pentru Protecția Animalelor au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 26 de ani, din comuna Todireni, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunilor de uciderea animalelor cu intenție, fără drept și violare de domiciliu.

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, la data de 10 decembrie 2025, ar fi pătruns în curtea unui bărbat, de 82 de ani, din comuna Todireni, având asupra sa un obiect tăietor despicător și i-ar fi ucis câinele, aplicându-i mai multe lovituri la nivelul capului.

Tânărul a fost identificat de către polițiști în apropierea locului faptei, fiind condus la sediul poliției pentru cercetări. Ulterior, față de acesta a fost dispusă măsura arestării preventive pentru 30 de zile, fiind introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă.

Citeste mai mult

Eveniment

IGPR îi contrazice pe sindicaliștii de la Europol referitor la timpul în care este emis un ordin de protecție

Publicat

Publicitate

Inspectoratul General al Poliției Române îi contrazice pe reprezentanții sindicatului „Europol” care arată că timpul necesar în parcurgerea întregii proceduri pentru emiterea ordinului de protecție durează 8 ore și 40 de minute.

Polițiștii de la Sindicatul Europol spun că timpul necesar pentru parcurgerea întregii proceduri pentru emiterea ordinului de protecție și montarea și calibrarea sistemului de monitorizare electronică. ar fi nevoie de 520 de minute, adicăaproximativ 8 ore și 40 de minute.

„La acesta se adaugă încă minimum 3 ore și 30 de minute pentru întocmirea dosarului penal și pentru deplasările la unitatea medicală și prezentarea avocatului la sediul poliției”, scrie Europol pe site-ul oficial al organizației.

Inspectoratul General al Poliției Române transmite însă că timpul este mult mai scurt, cel mult o oră.

IGPR îi contrazice pe sindicaliștii de la Europol cu privire la timpul în care este emis un ordin de protecție

„Având în vedere informațiile transmise în spațiul public de către o organizație sindicală cu privire la timpii de intervenție și gestionarea cazurilor de violență domestică de către polițiști, Centrul de Informare și Relații Publice din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române este abilitat să comunice următoarele:

Publicitate

În ceea ce privește timpii de reacție la evenimentele semnalate, conform analizei realizate în primele 10 luni ale anului 2025, reiese faptul că la 70% dintre acestea polițiștii ajung la fața locului în mai puțin de 10 minute și, în doar 5% din cazuri, timpul de reacţie este mai mare de 20 de minute, situații care se regăsesc în mare parte în mediul rural, acolo unde distanțele de deplasare sunt mai mari decât în mediul urban.

De asemenea, timpul de deplasare de la locul de intervenție şi până la sediul subunității de poliție nu are o durată prestabilită, acesta variind de la un caz la altul și fiind influențat de mai mulți factori externi, cum ar fi distanța de deplasare, intensitatea traficului rutier, condițiile meteo etc.

Pentru gestionarea cât mai eficientă a cazurilor de violență domestică, la nivelul Poliției Române, printr-un efort instituțional considerabil, a fost implementată Aplicația Integrată Menținere (A.I.M.) și au fost achiziționate dispozitive electronice mobile (tablete și imprimante), cu ajutorul cărora este redus timpul de întocmire a documentelor specifice şi este simplificată modalitatea de gestionare a acestora.

Astfel, întocmirea documentelor aferente intervenției la eveniment, precum și cele privind gestionarea cazurilor de violență domestică, respectiv formularul de evaluare a riscului, emiterea ordinului de protecție provizoriu, inclusiv cu dispunerea măsurii de monitorizare electronică, odată cu implementarea aplicației A.I.M., oferă posibilitatea completării automate a datelor de identificare a persoanelor implicate, a locației în care se întocmesc documentele, precum și a polițiștilor care întocmesc documentele.

De asemenea, modelele prestabilite furnizate de aplicație se completează în mod facil prin selectarea unor itemi prestabiliți, aspecte care conduc la reducerea semnificativă a timpului de întocmire a acestora, oferind și posibilitatea imprimării documentelor la fața locului, aspecte care, în multe cazuri, elimină necesitatea conducerii persoanelor la sediul subunității de poliție.

În concret, la o intervenție privind violența domestică, suplimentar perioadei de timp necesară întocmirii documentelor pentru o sesizare de natură penală, care nu vizează acest domeniu, este necesar ca polițiștii să desfășoare și următoarele activități:

– întocmire formular de evaluare a riscului : 5-10 minute;

– emitere ordin de protecție provizoriu și documentele conexe acestuia: 15-20 de minute;

– punerea în aplicare a măsurii monitorizării electronice (montare dispozitiv, sincronizarea dispozitivelor și întocmirea documentelor specifice) : 25-30 de minute.

În aceste cazuri, prezentarea drepturilor și obligațiilor persoanelor implicate se realizează odată cu întocmirea documentelor, nefiind o activitate distinctă care să necesite alocarea suplimentară de timp.

Astfel, bugetul de timp suplimentar necesar parcurgerii tuturor activităților în cazurile de violență domestică este de 45 – 60 de minute, în condițiile în care evenimentul se desfășoară în parametrii normali (2-3 persoane implicate, fără probleme tehnice ale rețelei de telefonie, întocmirea documentelor se face în format electronic etc.).

Prin comparație, dacă anterior momentului achiziționării dispozitivelor electronice mobile (tablete și imprimante) şi implementării aplicației A.I.M., respectiv în anul 2024, bugetul de timp alocat întocmirii documentelor specifice contextului de violenţă domestică, în format letric era de aproximativ 2-3 ore, în momentul de față, în condițiile arătate mai sus, acest timp se reduce la maximum 60 minute”, a transmis IGPR.

 

Conform unui raport oficial, peste 40.000 de intervenții a avut Poliția Română în cazuri de violență domestică în 2025. În urma acestora au fost emise aproximativ 12.000 de ordine de protecție provizorii. Mai mult de jumătate au fost confirmate de instanțe.

sursa: newsweek.ro

Citeste mai mult

Cultura

Memorialul Ipotești caută voluntari pentru Zilele Eminescu 2026

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești se pregătește pentru o nouă ediție a „Zilelor Eminescu – Ziua Culturii Naționale”. Ipoteștiul este un spațiu viu al culturii și poeziei, iar tu poți face parte din echipă! Căutăm voluntari entuziaști care vor să contribuie la unul dintre cele mai frumoase evenimente.

Voluntarii vor avea oportunitatea de a sprijini organizarea evenimentelor culturale, de a interacționa cu invitați, artiști și vizitatori și de a contribui la desfășurarea atelierelor, recitalurilor și activităților educative planificate pe durata evenimentului. Aceștia vor dobândi experiență practică în managementul evenimentelor culturale, vor primi certificate de voluntariat și vor participa la crearea unei atmosfere unice.

Persoanele interesate să se alăture echipei de voluntari se pot înscrie completând formularul disponibil online: https://forms.gle/UXda3Jb3zBCzfRMb7

 

Citeste mai mult

Eveniment

Primăria Comunei Vorona, premiată pentru responsabilitate socială la Gala Turismului „Descoperă Nord-Est”

Publicat

Publicitate

Primăria Comunei Vorona a fost distinsă cu un premiu important la categoria „Responsabilitate socială” în cadrul Ediției a X-a a Galei Turismului „Descoperă Nord-Est”, eveniment aniversar desfășurat anul acesta la Botoșani. Distincția recunoaște eforturile administrației locale de a transforma Vorona într-o destinație rurală cu identitate puternică și vizibilitate în creștere pe harta turistică a Moldovei.

Reușita vine ca o confirmare a investițiilor și proiectelor prin care comuna promovează patrimoniul natural, cultural și religios, punând în valoare atât tradițiile vii ale comunității, cât și peisajele deosebite ce atrag tot mai mulți vizitatori.
Organizatorii galei au apreciat modul în care Primăria Vorona a reușit să dezvolte inițiative sustenabile, orientate spre protejarea mediului și crearea unor condiții favorabile pentru turismul responsabil, dar și implicarea constantă în evenimente cu impact cultural și social.

Premiul obținut la ediția aniversară „Descoperă Nord-Est” consolidează reputația comunei drept una dintre cele mai dinamice zone rurale din regiune, un spațiu în care tradiția se împletește cu modernizarea, iar valorile locale sunt promovate cu respect și consecvență.

Pentru comunitate, distincția reprezintă nu doar o apreciere oficială, ci și un impuls pentru continuarea proiectelor care pun în lumină autenticitatea Voronei și potențialul ei turistic. Administrația locală transmite că va continua să investească în inițiative ce contribuie la dezvoltarea durabilă a zonei și la creșterea atractivității acesteia pentru turiștii din țară și din străinătate.

Evenimentul de la Botoșani a reunit numeroși reprezentanți ai administrațiilor locale, ai industriei turistice și ai mediului cultural, fiind dedicat promovării celor mai valoroase proiecte menite să evidențieze frumusețea și diversitatea regiunii Nord-Est.

Pentru Vorona, premiul este o recunoaștere bine-meritată și un pas înainte în consolidarea statutului de destinație rurală de referință, apreciată pentru autenticitate, tradiții și ospitalitate.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending