Connect with us
Publicitate

Eveniment

Un botoșănean a recondiționat zeci de motociclete și are o colecție unicat

Publicat

Publicitate

Un botoșănean pasionat de-o viață de motociclete și motorete readuce la viață o întreagă istorie a motoretei din fostul bloc comunist într-un garaj din Bucecea. A recondiționat zeci de motociclete și are o colecție unicat, scrie Adevărul.

În garajul din Bucecea al lui Ovidiu Tofan, în vârstă de 60 de ani, prind viață toate simbolurile motociclismului din fostul bloc comunist. „Magicianul” Tofan reușește să readucă la viață autovechicule pe două roți luate chiar și de la fier vechi. A adunat toate modelele vechi de motoretă și motocicletă din fostele țări comuniste și le recondiționează cu o pasiune și cu o pricepere greu de egalat. Acum se poate lăuda cu o colecție unicat de motociclete din anii ’50, ’60, ’70 și ’80, în care se regăsesc celebrele Mobre, IJ-uri, MZ-uri sau  Corobetz.

„Este o pasiune de care nu am scăpat niciodată. Și, sincer, nici nu mi-aș dori să scap. Chiar dacă este costisitoare și uneori îmi răpește și liniștea nopții, mai ales dacă nu-mi iese ceva”, mărturisește botoșăneanul.

Publicitate

Istoria motocicletei, reînviată într-un garaj
Locul unde botoșăneanul face adevărate minuni cu epavele pe două roți este un garaj vechi dosit printre blocurile comuniste din orășelul Bucecea. Ovidiu Tofan a lucrat toată viața ca șofer și mecanic. De câțiva ani a început, în garajul respectiv, să se ocupe de motociclete vechi, din fostele țări comuniste. Este o pasiune care-l bântuie de mult, dar abia acum a găsit timpul necesar să se ocupe. Pur și simplu caută motociclete vechi abandonate la fier vechi sau scoase la vânzare pe oriunde prin țară și le aduce, uneori cu mari eforturi financiare la Bucecea, în garaj. Sunt motociclete care au făcut istorie în perioada comunistă, din anii ’50 până în anii ’80.

Motocicletă recondiționată de Ovidiu Tofan FOTO Ovidiu Tofan
Majoritatea sunt modele rusești, care erau foarte la modă inclusiv în România comunistă. Cu o pasiune ieșită din comun, Ovidiu Trofan le readuce la viață atât din punct de vedere estetic, cât și funcțional, întrucât motocicletele ajung să meargă ca în zilele lor bune.

„De la capăt le fac. Totul. Motor, bucșe, lanț, telescoape, șa. Eu caut să mă apropii cât de mult de felul în care a fost aceea motoretă sau motocicletă. Nu doar să arate bine, ci și să funcționeze. Toate sunt funcționale. Este greu, pentru că trebuie să găsesc piese, fac la comandă anumite elemente de decor, șeile”, spune botoșăneanul.

Publicitate

Ovidiu Tofan este suficient de priceput să lucreze, inclusiv la strung, piese care lipsesc sau să adapteze unele existente, numai să pună pe picioare motocicletele vechi. Așa a ajuns să lucreze inclusiv la un Corobetz rusesc din 1958, dar și la un Carpați din anii ’60 sau celebrele Mobre din anii ’70, cu aproape toate variantele. Nu lipsesc nici IJ-urile, dar și alte modele întâlnite în țările comuniste.

O Mobra recondiționată de Ovidiu Tofan FOTO Ovidiu Tofan
„Pe unele le-am găsit la fier vechi aruncate. Le-am luat și am muncit la ele până le-am făcut ca noi. Nici noaptea nu am somn dacă ceva nu iese. Nu mă las până nu găsesc o soluție să fac acea motoretă să funcționeze”, mărturisește botoșăneanul.

Chiar dacă acest efort i-a zdruncinat finanțele și liniștea, are la activ câteva zeci de motociclete restaurate, o parte la cererea unor proprietari, însă majoritatea, în colecția proprie.

Publicitate

„Acum câțiva ani, am revenit la vechea pasiune. Și m-am apucat serios de treaba asta. Este o chestie care mă relaxează. Fac asta de plăcere. Dacă nu ai pasiune, nu ai cum să faci asta. Nu este o pasiune ieftină, dar asta este. Mi-au plăcut motocicletele și motoretele care se găseau atunci în perioada comunistă, MZ-uri, IJ, Mobra sau Simpson din RDG, o motocicletă foarte bună, cu motoare în patru timpi. Am recondiționat multe, mai ales pentru mine. Inclusiv Mobre din anii ’70, chiar și Mobra Hoinar, dar și IJ-uri din anii ’80”, spune botoșăneanul.

O pasiune de jumătate de secol
Ovidiu Tofan este pasionat de motociclete de când era mic. „De la 10 ani sunt pasionat. Visam să am o motoretă”, spune botoșăneanul.

Spune că a ajuns să aibă prima motoretă, o Mobra, la 18 ani, deși mărturisește că a început să meargă cu motoretele și mai devreme, clandestin. „Pe vremea aia nu-ți făcea dosar penal dacă nu aveai permis. Ne mai prindea Miliția, ne dădea două șuturi și ne lua vintilele. Apoi, când am făcut 18 ani, numai pe motocicletă stăteam. Numai noaptea nu mergeam cu ea, că dormeam”, mărturisește botoșăneanul.

După ce s-a căsătorit și a avut copii, s-a luat cu serviciul și a mers mai puțin cu motoretele. A fost șofer și mecanic, abia de curând reluându-și vechea pasiune. Meserie a învățat de la tatăl său, care era tot mecanic, dar mai ales de la mecanicii și meseriașii din cartier.

„Eu am furat meserie. Peste drum de unde locuiam, erau niște artiști adevărați, strungari, frezori. Eu am stat pe lângă ei. Erau foarte buni profesori. Ne explicau bine. Am învățat cu pasiune”, mai spune Ovidiu Tofan.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

(P) PSD Botoșani: Trei oferte pentru Autostrada de care se va lega Drumul Expres Botoșani – Suceava

Publicat

Publicitate

Trei oferte au fost depuse pentru construirea lotului Roșcani – Suceava din Autostrada Moldova.

Pentru construirea celor 29 de kilometri s-au înscris în competiție aceiași ofertanți ca la primul lot, Pașcani – Roșcani: asocierea UBM – Tehnostrade – SA&PE, asocierea Danlin XXL – Intertranscom Impex și constructorul italian Webuild SPA.

Construirea Autostrăzii A7 este cel mai important proiect de mare infrastructură pentru Moldova și județul Botoșani. PSD este singurul partid care a avut determinarea de a scoate Moldova din izolare și care a dezvoltat cele mai importante proiecte de infrastructură rutieră: Autostrada A7 și Autostrada A8. Alături de ministrul Transporturilor, domnul Sorin Grindeanu, de colegii parlamentari social-democrați, de echipele din administrația județeană și de reprezentanții societății civile, am făcut toate demersurile necesare pentru ca Autostrada Moldovei să devină cât mai repede realitate”, a declarat Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Publicitate

Firma care va câștiga licitația va avea la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuția lucrării. Contractul prevede construcția a trei noduri rutiere, printre care cel de la Roșcani, care va asigura descărcarea în DJ208C, Joldești – Vorona – Botoșani. Se va mai realiza un nod rutier la Dumbrăveni, intersecția cu DJ208B, Verești – Dumbrăveni, și unul care să asigure conexiunea cu Aeroportul Internațional Suceava și cu DN29, Botoșani – Suceava. De asemenea, se va construi un drum de legătură de 5,2 kilometri, între DN29 și Aeroportul Internațional Suceava. Tot în acest lot se va descărca și Drumul Expres Botoșani – Suceava, nodul urmând a fi realizat între Dumbrăveni și Salcea.

Președintele PSD Botoșani a subliniat că social-democrații vor fi garanții finalizării proiectelor de mare infrastructură, inclusiv a Drumului Expres Botoșani – Suceava, dacă vor fi în viitoarea guvernare. „Este pentru prima dată când o guvernare pune Moldova pe primul plan. PSD a demonstrat că este singurul partid care a dezvoltat infrastructura rutieră din Moldova. Aceasta este soluția pentru dezvoltarea Moldovei și pentru ca tinerii noștri să nu mai plece la muncă în străinătate! Pentru siguranța continuării acestor proiecte care vor atrage investiții importante în județul nostru, pe 1 decembrie votați PSD la alegerile parlamentare, poziția 3 pe buletinul de vot”, a conchis Doina Federovici.

CMF11240017

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

(P) Echipa Bolojan pentru PNL în alegerile parlamentare din 1 decembrie

Publicat

Publicitate

Partidul Național Liberal are o nouă echipă la vârf. Alături de mine, Ilie Bolojan, se află primarul Clujului, Emil Boc, președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea, președintele Consiliului Județean Botoșani, Valeriu Iftime, primarul sectorului 6, din București, Ciprian Ciucu și europarlamentarul și președinte al PNL Giurgiu, Dan Motreanu.

Credem în seriozitate și rezultate. Pentru România și pentru Partidul Național Liberal!

România este într-un moment greu și avem doar câteva zile să demonstrăm că nu vom lăsa lucrurile să degenereze, iar țara să o ia razna.

Publicitate

Principalul nostru argument este seriozitatea, bazată pe experiență. Știm administrație locală. Și vom demonstra că SE POATE și în administrația centrală.

Al doilea argument sunt rezultatele noastre.

Recunoaștem erorile făcute de PNL, cunoaștem problemele țării și ne angajăm să le rezolvăm. Nu vom fi populiști, vom fi tranșanți. Vom fi eficienți.

Publicitate

Nu ne-am bătut joc de comunitățile noastre, pe care le iubim – la Oradea, la Cluj-Napoca, în București sau Brașov, în Botoșani sau Giurgiu. Suntem în serviciul public și vă respectăm. Tot așa vom face pentru România, pe care o iubim.

Iată pe ce ne vom concentra, pe scurt:

  1. Eliminarea risipei;
  2. Reforma statului;
  3. Debirocratizare;
  4. Simplificare;
  5. Integritate;
  6. Impactul politicilor publice (sănătate, educație, justiție);
  7. Profesionalizare.
  8. Modernizare.

Fiți alături de noi, fiți alături de PNL pe 1 decembrie, la vot!

Publicitate

Ilie Bolojan și noua echipă liberală

CMF 11240002

Citeste mai mult

Eveniment

Din nou AVARII pe rețeaua de apă: Trei scări de pe Primăverii și cinci de pe Aleea Cinema din municipiul Botoșani, fără apă

Publicat

Publicitate

Pentru remedierea unei avarii survenite pe conducta de alimentare cu apă din OL cu diametrul de 200 mm, de pe strada Curcubeului (Școala Gimnazială nr.13) din municipiul Botoșani, echipele S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani au fost nevoite să întrerupă furnizarea apei potabile, în data 26 noiembrie 2024.

Sunt afectați de lipsa apei consumatorii care locuiesc pe str. Primăverii nr. 24 (două, trei scări) și Aleea Cinema nr. 2 (aproximativ cinci scări).

Echipele de intervenție depun toate eforturile pentru remedierea problemei cât mai rapid posibil, iar, conform estimărilor, lucrările vor fi finalizate până mâine, 27 noiembrie 2024, ora 13:30.

Publicitate

“Ne cerem scuze față de abonații afectați și îi asigurăm că intervenția se va desfășura operativ, astfel încât disconfortul creat să fie cât mai redus”, a transmis noul director general al Nova Apaserv S.A. Botoșani, Alin – Cătălin Cirimpei.

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune BLITZ la Flămânzi: Zeci de șoferi fără permis după ce au uitat să ridice piciorul de pe ACCEERAȚIE

Publicat

Publicitate

Zece șoferi au rămas fără permis în doar o oră, în urma unei acțiuni BLITZ la Flămânzi.

Polițiștii au organizat o acțiune fulger pentru prevenirea accidentelor rutiere cauzate de viteza excesivă, pe drumul județean DJ 281, în orașul Flămânzi. În doar o oră, între 13:00 și 14:00, zece conducători auto au rămas fără permis, echipajele de poliție fiind poziționate strategic, în cascadă.

Valoarea totală a sancțiunilor aplicate în cadrul acestei acțiuni a depășit 7.000 de lei.

Publicitate

„Reamintim că viteza excesivă reprezintă una dintre principalele cauze ale accidentelor rutiere grave. Conduceți prudent!”, a declarat Delia Nenișcu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Botoșani.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending