Connect with us

Eveniment

Un bărbat din municipiul Botoșani a fost păcălit să vireze într-un cont 1.000.000 de lei. Cum recunoști o înșelătorie digitală

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Botoșani atrag atenția asupra creșterii cazurilor de fraude comise în mediul virtual și lansează un apel la vigilență și prevenție.

 

În contextul dezvoltării rapide a tehnologiei, tot mai mulți infractori profită de încrederea utilizatorilor de internet, recurgând la metode din ce în ce mai rafinate pentru a obține bani sau date personale.

 

CAZURILE DE FRAUDE ONLINE AU SCĂZUT LA BOTOȘANI

Scăderea numărului de fraude online la nivelul județului Botoșani reflectă eficiența activităților de prevenire demarate în luna decembrie 2024, prin campania ”Siguranța ta on-line depinde de tine!”, prin care a fost informată populația cu privire la cele mai frecvente metode de înșelăciune din mediul virtual.

Publicitate

 

Deși au fost desfășurate activități preventive și au fost transmise în spațiul public mesaje de informare, unele persoane continuă să cadă victime unor astfel de metode, oferind acces la dispozitivele mobile unor necunoscuți care le păcălesc folosindu-se de identități false.

 

La nivelul județului Botoșani, de la începutul anului până în prezent, au fost înregistrate 61 de infracțiuni comise prin sisteme informatice și mijloace de plată electronică, cu 46 mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut.

Dintre cele 61 de cauze penale înregistrate:

  • 24 reprezintă efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos;
  • 7 fapte de acces ilegal la un sistem informatic;
  • 1 faptă de fraudă informatică;
  • 29 de fapte de înșelăciune săvârșită prin mijloace de comunicare online.

 

În urma activităților desfășurate de polițiști, în 9 cazuri au fost identificate persoanele bănuite de comiterea faptelor, acestea dobândind calitatea de suspect.

 

EXEMPLU:

La data de 7 mai a.c., un bărbat din municipiul Botoșani a sesizat, prin apel 112, faptul că i-au fost sustrași din cont 1.000.000 de lei.

 

Din verificările efectuate a reieșit că acesta a fost victima infracțiunilor de înșelăciune, acces ilegal la un sistem informatic și efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos.

 

Victima a fost contactată telefonic de un bărbat care s-a recomandat ca fiind reprezentant al Băncii Transilvania și care a întrebat dacă au fost autorizate mai multe tranzacții către platforme online. I s-a spus că de pe cardul său ar fi fost efectuate plăți neautorizate în valoare de 5.000 de lei, către o țară străină. Bărbatul a verificat contul și a constatat că nu lipseau bani.

 

A doua zi, a fost apelat din nou, de pe un număr ce părea a aparține Băncii Transilvania, cel mai probabil creat prin metoda „spoofing”. De această dată, presupusul angajat i-a spus că datele sale bancare ar fi fost compromise de un angajat al băncii și că este necesară aplicarea unor „măsuri de securitate”.

 

Sub acest pretext, victima a fost convinsă să instaleze pe telefon mai multe aplicații de tip remote-control, care i-au permis infractorului accesul la telefon și autorizarea unei plăți în valoare de 1.000.000 de lei către un cont Revolut.

 

În momentul efectuării tranzacției, victima a fost contactată de reprezentanții reali ai băncii, însă autorul, aflat încă în apel cu victima, i-a spus să nu răspundă, susținând că este vorba despre un robot automat.

 

Apelul telefonic cu autorul a durat aproximativ trei ore și abia după acest timp timp victima a realizat că este înșelată.

 

TIPURI FRECVENTE DE FRAUDE ONLINE:

  • Phishing – E-mailuri sau SMS-uri care par a fi trimise de bănci, firme de curierat sau instituții publice, ce conțin linkuri false și solicită date personale.
  • Vânzări fictive – Anunțuri cu produse inexistente, vândute la prețuri avantajoase pe site-uri sau platforme de anunțuri.
  • Escrocherii romantice (love scam) – Infractorii câștigă încrederea victimelor în mediul online, apoi solicită bani sub diverse pretexte.
  • Investiții false / criptomonede – Promisiuni de câștig rapid prin aplicații sau platforme fictive.
  • Furt de identitate – Clonarea conturilor și utilizarea datelor personale pentru comiterea altor infracțiuni.

 

CUM RECUNOȘTI O ÎNȘELĂTORIE DIGITALĂ?

  • Mesaje cu un ton alarmist sau cu promisiuni nerealiste.
  • Linkuri suspecte, greșeli de scriere, lipsa certificatului de securitate („https”).
  • Solicitări de date personale, coduri de autentificare sau copii ale actelor de identitate.

 

DACĂ AI FOST VICTIMĂ A UNEI FRAUDE ONLINE:

  1. Nu șterge mesajele sau conversațiile.
  2. Fă capturi de ecran cu toate schimburile de mesaje.
  3. Anunță imediat Poliția!
  4. Contactează banca pentru blocarea card

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

O nouă creșă în Botoșani: Lucrările din zona fostului Obor, aproape de final. Investiție de 11,8 milioane lei prin PNRR

Publicat

Publicitate

Municipiul Botoșani se pregătește să deschidă o nouă creșă modernă, în zona fostului Obor, investiția fiind realizată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta 15 – Educație. Lucrările se apropie de final, iar unitatea urmează să fie predată spre folosință în perioada următoare.

Noua creșă va avea o capacitate de 40 de locuri, fiind prevăzute patru dormitoare, camere de joacă, spații verzi și locuri de joacă exterioare. Proiectul are o valoare totală de 11,8 milioane lei și a fost gândit pentru a răspunde cererii crescânde din partea părinților botoșăneni, care reclamau de mai mulți ani lipsa locurilor disponibile pentru antepreșcolari.

Primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, a subliniat că aceasta este a doua creșă construită recent, după finalizarea celei din cartierul ANL Cișmea, care este deja pregătită să își primească primii copii. „Am spus mereu că Botoșaniul are nevoie de mai multe locuri pentru copiii botoșănenilor. Astăzi suntem foarte aproape de a oferi comunității nu una, ci două creșe moderne și bine dotate”, a explicat edilul pe pagina sa de socializare.

În prezent, municipiul dispune de o singură creșă funcțională, insuficientă pentru a acoperi numărul mare de solicitări venite din partea părinților, dar adminsitrația publică locală speră că noile obiective, construite prin fonduri europene, vor contribui semnificativ la creșterea accesului copiilor la servicii educaționale timpurii în condiții moderne și sigure.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 18 septembrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 18 septembrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 18 septembrie 2025:

Loto 6 din 49: 5, 8, 4, 14, 42, 39

Loto 5 din 40: 3, 13, 20, 33, 12, 5

Noroc: 5 4 6 0 3 8 2

Noroc Plus: 6 2 5 9 3 8

Publicitate

Super Noroc: 2 2 7 8 5 9

Joker: 22, 38, 32, 24, 5 + 13

 

Citeste mai mult

Bucecea

Parohia Sfântul Nicolae din Călinești reface Casa Praznicală. Credincioșii sunt chemați să sprijine lucrările

Publicat

Publicitate

Parohia „Sfântul Nicolae” din Călinești a demarat în această săptămână lucrările la Casa Praznicală, un proiect așteptat de comunitate și desfășurat cu binecuvântarea și sub ocrotirea sfântului ocrotitor al bisericii.

Preotul paroh Ciprian a adresat un apel către enoriași și către fiii satului, îndemnându-i să sprijine, fiecare după putere, continuarea lucrărilor. Printre etapele prevăzute se numără aplicarea de var și glet, montarea de gresie în sala de mese, amenajarea bucătăriei cu chiuvetă, aragaz și mobilier necesar.

„Cu ajutorul lui Dumnezeu și sub ocrotirea Sfântului Nicolae am început lucrările la Casa Praznicală. Vă rugăm să fiți alături de noi în acest demers important pentru comunitatea noastră”, a transmis preotul Ciprian.

Cei care doresc să contribuie o pot face atât la biserica parohiei, cât și prin donații în contul bancar deschis pe numele Parohiei „Sf. Nicolae” Călinești, IBAN: RO59RNCB0042012608040001.

Un apel pentru sprijinirea lucrărilor a fost făcut și de primarul orașului Bucecea, Angel Gheorghiu, care a încurajat comunitatea să se implice activ în finalizarea acestui obiectiv important pentru viața parohială.

Casa Praznicală urmează să devină un spațiu esențial pentru organizarea de evenimente religioase, sociale și comunitare, consolidând rolul bisericii în viața credincioșilor din Călinești.

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Începe Rabla Auto 2025: A fost anunțată data pentru înscrierile persoanelor fizice în program. Condiții de participare

Publicat

Publicitate

Administrația Fondului pentru Mediu anunță lansarea sesiunii de înscriere în cadrul Programului Rabla Auto 2025 pentru persoane fizice începând cu data de 30 septembrie 2025, ora 10:00. Sesiunea va rămâne deschisă până la data de 25 noiembrie 2025, ora 23:59 sau până la epuizarea bugetului alocat, relatează alba24.ro.

Rabla Auto 2025. Buget

Suma alocată sesiunii de înscriere este 200.000.000 lei, din care:

  • 80.000.000 lei pentru achiziționarea autovehiculelor noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a motocicletelor și autovehiculelor cu sistem de propulsie hibrid;
  • 120.000.000 lei pentru achiziţionarea autovehiculelor noi plug-in hibrid sau a motocicletelor electrice și autovehiculelor pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen.

Rabla Auto 2025. Condiții și valoare ecotichet

Programul Rabla Auto 2025 oferă persoanelor fizice posibilitatea de a accesa finanțare nerambursabilă pentru casarea autovehiculelor vechi, poluante, și achiziționarea de autovehicule noi, mai puțin poluante și mai eficiente energetic.

Programul oferă o procedură simplificată și acces rapid la finanțare, solicitanții înscriindu-se direct în aplicația informatică disponibilă pe site-ul AFM, www.afm.ro.

Valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoanele fizice este următoarea:

  • 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
  • 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plugin hibrid sau a unei motociclete electrice;
  • 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Cuantumul ecotichetului se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou, diferenţa fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare: credite ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar.

Publicitate

Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou-achiziţionat prin program.

Vezi integral: Ghid_finantare_rabla_autovehicule_2025

Rabla Auto 2025: ce autovehicule pot fi cumpărate prin program

Autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, motociclete, care au sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau hibrid:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată
  • a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 60.000 euro, cu TVA inclus
  • care generează maximum 145 g CO_2/km în sistem WLTP
  • care generează maximum 120 g CO_2/km în sistem WMTC, pentru motocicletă.

Autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, cvadricicluri sau motociclete electrice care au sistem de propulsie plug-in hibrid, pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată
  • a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 70.000 euro, cu TVA inclus
  • care generează mai puţin de 80 g CO_2/km în sistem WLTP, pentru autovehicul nou plug-in hibrid
  • prin excepţie, autovehiculul DRIVE-TEST/DEMO care:
    • este înmatriculat pentru prima dată cu cel mult 6 luni în urmă inclusiv faţă de data vânzării şi care nu depăşeşte 6.000 km inclusiv
    • înmatricularea este pe numele producătorului validat, respectiv al punctului de lucru/agentului/partenerului autorizat, iar autovehiculul a fost utilizat pentru activităţi de DRIVE-TEST/DEMO
    • este comercializat de către producătorul validat, respectiv de către punctul de lucru/agentul/partenerul autorizat, declarat în cererea de validare, în calitate de prim proprietar.

AFM nu finanţează achiziţionarea autovehiculelor alimentate cu combustibil motorină.

Rabla Auto 2025: condiții persoane fizice

Poate beneficia de finanţare solicitantul care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

  • are domiciliul/reşedinţa în România
  • are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat şi bugetul local unde are domiciliul/reşedinţa, conform prevederilor legale în vigoare
  • nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă
  • se angajează să predea către un colector autorizat un autovehicul uzat aflat în proprietatea sa ori a cedentului
  • se angajează să radieze din evidenţa circulaţiei autovehiculul uzat

Rabla Auto 2025: acte necesare

Înscrierea solicitantului se realizează prin încărcarea în aplicaţie a următoarelor documente:

  • cererea de finanţare, descărcată din aplicaţie, completată prin tehnoredactare şi, ulterior, încărcată fără a fi semnată
  • actul de identitate care atestă identitatea şi domiciliul/reşedinţa în România, eliberat de către autorităţile române, în termen de valabilitate la momentul înscrierii
  • document suplimentar care să ateste domiciliul solicitantului, în situaţia în care acesta are carte de identitate electronică. Acest document poate fi, după caz: un certificat de atestare a domiciliului, emis de direcţia de evidenţă a persoanelor, un act notarial sau contractual, cum ar fi un contract de utilităţi, un extras de carte funciară ori un contract de închiriere
  • certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 90 de zile la momentul înscrierii în program
  • certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul/reşedinţa, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending